Vanha foorumi

Takaisin

Kuvitusalue

Zin Letters -tekijäfoorumi
Vesa 19. elokuuta 2007 kello 8.48
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 19. elokuuta 2007 kello 8.48
Vesa 19. elokuuta 2007 kello 8.48 linkki Tässä kun lehden teko näyttää edistyvän hyvää vauhtia niin voisi olla aika ruveta pohtimaan lehden kuvitustakin. Tähän ketjuun voisivat kaikki tällä projektialueella pyörivät kuvittajat pistää puumerkkinsä niin tiedetään ketkä kuvitusta hoitavat. Artikkelien kirjoittajat voisivat myös esitellä jonkinlaisia toiveita minkälaisia kuvia voisivat juttujensa yhteyteen haluta. Garrikin kanssa onkin ollut keskustelua että kelpuutamme myös kuvia jotka on piirretty aikaisemmin ja jotka ovat fantasia-aiheisa mutteivät välttämättä liity Gloranthaan. Kuvittajat voisivat halutessaan kertoa vähän taustoja itsestään ja omista kuvituskokemuksistaan ja mahdollisesti linkittää omia teoksiaan tänne.
Nysalor linkki 19. elokuuta 2007 kello 20.45
Nysalor 19. elokuuta 2007 kello 20.45 linkki Tässä tulee kuvaideoitani koskien Helerin pelastuksen sankarimatkaa, jonka tekstit löytyvät tältä foorumilta. Sankarimatkan suorittajat ovat orlantheja, joille analogiaksi käyvät viikingit, keltit tai muinaissuomalaiset. Erittäin hyvin vaikutelmia saa [url=http://a-sharp.com/kodp/]King of Dragon Pass -pelin kuvitusta[/url] katselemalla. Orlanth on parrakas mies, jolla on aseinaan miekka ja keihäs. Ernalda on mekkoon pukeutunut nainen, jolla on esiliina ja vyöllä veitsi, pussukoita tms. Sopii käyttää mielikuvitusta heidän kuvaamiseensa. Ilmoitelkaa kuvittajat myös, mitä ideoita varaatte itsellenne, ettei tulisi kahta kuvaa samasta kohtauksesta. Tässä sitten itse ideoita sankarimatkan kuvitukseen: * Myrskykylässä väitellään, neuvotellaanko Dagan kanssa vai hyökätäänkö hänen kimppuunsa. Vastakkain ovat Orlanth ja Ernalda. Orlanthia tukevat useimmat miehet ja punatukkainen naissoturi Vinga, kun taas Ernaldan puolella ovat useimmat naiset ja maajussijumala Barntar. Porukka on ryhmittynyt kahteen leiriin ja ”neuvottelee” huutaen toisilleen. * Orlanth ojentaa Myrskykeihäänsä Elmalille, joka on vaaleahiuksinen parrakas mies. Elman seisoo talonsa edessä. * Urox, jolla on härkämäiset kasvot sarvineen ja pitkä häntä, juoksee ympyrää liassa, joka on kiinnitetty korkean kiven yläosaan. Hännässä roikkuu joku pieni ja ilkeältä vaikuttava otus, johon Urox ei yllä mitenkään tavoittaessaan häntäänsä. * Orlanth makaa maassa kuumuudesta läkähtyneenä, ja hänen vaimonsa Ernalda virvoittaa häntä maagisen leilin avulla. * Orlanth laskeutuu alas ahtaaseen rotkoon hakemaan sinne pesästään pudonnutta jättimäisen kuningaskondorin poikasta. Emo katsoo ylhäältä huolestuneena. * Orlanth puhuu kuivuudesta kärsivässä kylässä ihmisille mahtipontisesti. Ihmiset näyttävät aika surkeilta ja rääsyisiltä. * Kiitolliset kyläläiset antavat Orlanthille Tinakompassin. * Orlanth taistelee keskellä yötä jättimäisen hämähäkin kanssa. * Orlanth makaa autiomaassa yrittäen turhaan saada tuulisia voimia vilvoittamaan itseään. Hänen yllään kaartelee korppikotkia. * Orlanth puhaltaa torveen, ja vuorilta tuleva kivivyöry hautaa alleen tusinan täysissä aseissa olevaa soturia, jotka ovat kaljuja ja parrattomia. Sivussa voivat seisoa Ernalda ja sotureita muistuttava Daga. * Orlanth naulitsee Dagan maahan keihäällään. * Orlanth kiduttaa miekallaan tai keihäällään maahan naulitsemaansa Dagaa kaatamalla tämän päälle vettä leilista. * Orlanth hakkaa vankilan kaltereita. Kalterien takana on riutunut Heler, sinertävä ja androgyynisen näköinen mies. * Orlanth, Ernalda ja Heler palaavat voitokkaina Myrskykylään, ihmiset riemuitsevat, ja taivaalta sataa vettä pelloille. * Ovelan näköinen Eurmal yrittää suostutella Ernaldaa avaamaan tämän äidin kirstun ilman lupaa. * Ernalda näyttää kantamaansa koria valtavalle Portinvartijalle (tarkempaa ulkonäköä ei ole määritetty), jolla on kirves. Takana voi näkyä Alamaailman mahtava portti. * Ympäripäissään oleva Juoppo, jota Ernalda yrittää saada tolkkuihinsa ravistelemalla tai kumoamalla tämän päälle maljallisen viiniä. * Ernalda penkomassa kadonneiden tavaroiden muodostamaa kasaa. Hänen takaansa lähestyy mustiin pukeutunut mies, jolla on tulta leiskuvat silmät. * Käärme, joka yrittää lumota Ernaldan katsomalla tätä silmiin. * Komea ja miehekäs Vestkarthen yrittää viedä juhlapitoihin vastahakoisen Ernaldan. Viini virtaa, musiikki soi, ja ihmiset juhlivat maanalaisessa salissa, jota lukuisat soihdut koristavat. * Ty Kora Tek, kaapujen verhoama vanha nainen, jolla on luurankomaiset kasvot, kuljettaa Ernaldaa synkissä käytävissä pitäen tätä kädestä kiinni. * Ernalda neuvottelee hyvänsuovalta näyttävän äitinsä Asrelian kanssa suuressa luolassa. Sivumpana seisoo Ty Kora Tek. * Ernalda todistelee ponnekkaasti tädilleen Ty Kora Tekille, ettei elävän paikka ole Alamaailmassa. * Valtava kondori kertoo laskeutuu alas Ernaldan luokse. * Ernalda lentää valtavan kondorin selässä autiomaan yllä koettaen tähyillä aviomiestään. * Ernalda häätää vihaisesti korppikotkia pois miehensä Orlanthin kimpusta. * Ernalda löytää vuorenrinteeltä märkää valkoista villaa. Orlanth seisoo vieressä. * Ernalda neuvottelee Dagan kanssa ja pitelee hihasta malttamatonta Orlanthia, joka tahtoisi käydä Dagan kimppuun.
Turkka linkki 20. elokuuta 2007 kello 6.20
Turkka 20. elokuuta 2007 kello 6.20 linkki Minulta saattaa tulla muutama kuva, riippuen joutuuko töissä tekemään 60-tuntisia viikkoja vai ei. Kysymyksiä: *Ovatko kansikuvan lisäksi muut kuvat värillisiä vai mustavalkoisia? *Onko Zinissä tilaa sivun kokoiseen suureen kuvaan? (Esim. * Ernalda lentää valtavan kondorin selässä autiomaan yllä koettaen tähyillä aviomiestään.) Ei nyt ole portfoliota esitellä kuvia, mutta minulta voi pääasiassa[url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Sunset-C.jpg]maisemakuvia[/url] syntyä riittävän nopeasti.
Vesa linkki 20. elokuuta 2007 kello 13.49
Vesa 20. elokuuta 2007 kello 13.49 linkki Ainoastaan kansi on värillinen. Etukansi sekä takakansi. Puhetta on ollut että tuo Yksinäisen alueen kartta tulisi mahdollisesti väriliitteenä jos kustannukset eivät nouse sen takia taivaisiin, jos se ei onnistu niin tuo kartta luultavasti pistetään takakanteen. Mitä tulee sivun kokoisiin kuviin niin mikä ettei. Tietysti todella rajoitetusti ja mieluiten silloin jos näyttää sivumäärä jäävän laihaksi ja sinne voidaan täytteeksi laittaa sivu pelkkää kuvaa.
Vesa linkki 26. elokuuta 2007 kello 8.27
Vesa 26. elokuuta 2007 kello 8.27 linkki Tässä taas toimivaa linkkiä Lacertan kansikuvaehdotukseen joka jo joskus muinoin oli täällä esillä. [url]http://personal.inet.fi/koti/lacerta2/zin3_18.jpg[/url] Kuva löytyy ihan aidossa koossaankin. Tässä vielä pienennetty versio foorumille näkymään. [img:fcd4629b04]http://personal.inet.fi/koti/lacerta2/zin3_18_pieni.jpg[/img:fcd4629b04]
Turkka linkki 27. elokuuta 2007 kello 17.39
Turkka 27. elokuuta 2007 kello 17.39 linkki Wow, toi rokkaa. Vaikka tuleekin vähän mieleen hevilevyn kansi, niin tossa on kyllä paljon hienoa fiilistä.
Turkka linkki 30. elokuuta 2007 kello 18.12
Turkka 30. elokuuta 2007 kello 18.12 linkki Ernalda etsii Orlanthaa Condorin selässä. Harmi, että joutuu oleen mustavalkoinen. Jos sen haluu käyttöön, ni voin lähettää ton täyskokoisen. Siitä voi sitten skaalata taiton vaatimusten mukaan. Vaikka se kyllä menee vaikka yhdelle sivulle. :) [img:4455623dd7]http://www.saunalahti.fi/~turcca/ErnaldaCondor.jpg[/img:4455623dd7]
Turkka linkki 30. elokuuta 2007 kello 18.13
Turkka 30. elokuuta 2007 kello 18.13 linkki ... jotenki onnistuin double-postaan ton.... ADHD iski ilmeisesti, ei malta olla spämmäämättä tota nappia.
Vesa linkki 30. elokuuta 2007 kello 18.15
Vesa 30. elokuuta 2007 kello 18.15 linkki Pirun tyylikäs on. Kyllä tuolle paikka lehdessä keksitään. Toimii minusta mustavalkoisenakin, vaikken värillistä versiota ole nähnyt.
Guzmo linkki 31. elokuuta 2007 kello 17.59
Guzmo 31. elokuuta 2007 kello 17.59 linkki Todella tyylikkäitä kuvia!
Vesa linkki 5. syyskuuta 2007 kello 14.13
Vesa 5. syyskuuta 2007 kello 14.13 linkki Laitetaanpa tähän nyt jotakin vinkkejä agimoriartikkelien kuvituksesta: [i:1e8fe1a252]Agimori tai agimoreja vaanimassa biisonia tai muuta suurempaa eläintä. Agimoriperhe katsomassa auringonlaskua. Agimori tähyämässä horisonttiin, taustalla eläinlaumoja. Agimoreja istumassa tulen äärellä, mahdollisesti kertomassa jotain myyttiä tai tarinaa. Mehiläisshamaani, mieluusti nainen, istumassa jalat ristissä vaikka keitaan äärellä, mehiläisiä pörrää ympärillä.[/i:1e8fe1a252] Tuossa nyt muutamia ehdotuksia, mutta myös omat variaatiot ovat tervetulleita. Gloranthaa tuntemattomille kuvittajille vinkkinä. Agimorit ovat siis Gloranthan tummaihoista kansaa. Verrattavissa meidän maailmamme zuluihin, vaikkakaan Praxin-agimorit oman näkemykseni mukaan eivät pukeudu mitenkään näyttävästi ja koristaudu sulin tai vastaavin. Heidän ihonsa on auringon paahtama ja täten ehkä vähän ryppyinen ja kova, varustuksena heillä on pitkät keihäät, heittokeihäät ja kilpi.
Garrik linkki 8. syyskuuta 2007 kello 21.03
Garrik 8. syyskuuta 2007 kello 21.03 linkki Täältä näyttää löytyvän pari ihan tasokasta harrastajapiirtäjää: [url]http://www.pomppivaponi.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=41[/url] Pitäisikö kysellä, josko heitä nämä aiheet kiinnostaisivat? Tai josko heillä olisi pöytälaatikossa kuva tai kaksi, joka sopisi meidän aiheisiimme? -G
Vesa linkki 8. syyskuuta 2007 kello 21.12
Vesa 8. syyskuuta 2007 kello 21.12 linkki [quote:0b190bf0f3="Garrik"]Täältä näyttää löytyvän pari ihan tasokasta harrastajapiirtäjää: [url]http://www.pomppivaponi.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=41[/url] Pitäisikö kysellä, josko heitä nämä aiheet kiinnostaisivat? Tai josko heillä olisi pöytälaatikossa kuva tai kaksi, joka sopisi meidän aiheisiimme? -G[/quote:0b190bf0f3] Haluatkos ottaa hoitaaksesi tämän? Taiton organisoinnin lisäksi voisit olla myös jonkinlainen kuvitusvastaava jos se vaan sinulle kelpaa eikä syö pahemmin aikaasi. Sinulla kun on kuitenkin ehkä enempi näkemyksiä ja kokemuksia kuvittamisesta ja piirtämisestä kuin minulla :).
nipvet linkki 12. syyskuuta 2007 kello 20.42
nipvet 12. syyskuuta 2007 kello 20.42 linkki Olen lupautunut tekemään muutaman mustavalkokuvan. Glorantha vaikuttaa loistavalta mestalta ainakin minun päässäni, joskin se on hieman uusi tuttavuus. Olen aikaisemmin tehnyt töitä pääasiassa N. Robin Crossbyn (Hârn), Hârn-friikkien ja parin D&D-pienkustantajan kanssa. En ole erityisen luova vaan semmonen enemmän historiaan tukeutuva perusnyhrääjä. Avant-gardismi ja kaikki ohjelmallisuus poistettiin leikkauksessa. Jos teillä on jokin tapa työskennellä, niin kertokaa ihmeessä. Keskeisesti tämä on teidän projekti. Minä olen tämmönen keikkabasisti, joka soittaa nuoteista. :) Muutama kysymys: - Tapana on ollut keskustella aiheista sähköpostitse, tehdä lyijykynäversio, ottaa vastaa raakaa kritiikkiä ja hyviä korjausehdotuksia, tehdä korjaukset, hyväksyttää korjaukset ja lopulta tuunata kuva musteella. Onko tämä ok? - Kommunikoinko tänne edistymistä vai sähköpostissa? Kenen kanssa pitäisi kuvituksesta sopia? (Sain jo pari aihetta tiskin alta ja niiden tekemiseen mennee tovi.) - Onko sivukoko A4? - Onko ollut puhetta kuvien koosta (1/1, 1/2, 1/4-sivu, vignetti)? (tietäisi koon suunnilleen niin ei mene pienentäessä tukkoon) - Kenelle kuvat pitää toimittaa? Missä muodossa? TIFF? JPG? 300dpi? 600dpi? - Mikä on deadline? Toivoisin - Gloranthan yksityiskohtien kohdalla semmosta hellää kädestä pitämistä, - oikeuksien kuviin jäävän minulle (tätä julkaisua ja sen uusintapainoksia ja mainontaa varten teillä on toki vapaat kädet), - suoraa ja perusteltua kritiikkiä ennemmin kuin selkään taputtelua, ja - pari hyvää maisemakuvamahdollisuutta ja ehkä rakennuksia vielä, kun tarmoa riittää. /Juha p.s. Pitäisi päivittää näitä mun sivuja, heittää vanhemmasta päästä sivuun ja laittaa uutta tilalle. Pitäis ja pitäis. http://www.raide4.com/gallery.shtml
Ugly Psycho linkki 13. syyskuuta 2007 kello 5.21
Ugly Psycho 13. syyskuuta 2007 kello 5.21 linkki nipvet: sori, nyt tulee sitä selkääntaputtelua, mutta hemmetin siistejä kuvia sulla tuolla on. Osaa vois kuvitella suoraan erinäisiin Gloranthayhteyksiinkin... [url]http://www.raide4.com/bw/beamer_inks_lores.jpg[/url] ja [url]http://www.raide4.com/bw/10_inks_lores.jpg[/url], esimerkiksi. Kysymyksiisihän minä en osaa valitettavasti vastailla, kunhan höpäjöin ja ihmettelen...
Bellad linkki 13. syyskuuta 2007 kello 6.13
Bellad 13. syyskuuta 2007 kello 6.13 linkki [quote="Turkka"]Ernalda etsii Orlanthaa Condorin selässä. Harmi, että joutuu oleen mustavalkoinen. Jos sen haluu käyttöön, ni voin lähettää ton täyskokoisen. Siitä voi sitten skaalata taiton vaatimusten mukaan. Vaikka se kyllä menee vaikka yhdelle sivulle. :) Tuosta kuvasta olen nyt jo jonkin aikaa katsellut, mutta aina vain se näyttää minusta siltä, että siinä on jokin aika hassusti. Mutta kirjaan nyt vähän mitä mieleen tulee. kotka näyttää, kiitos pienen päänsä, joltain korppikotkalta, jolta on kaula nyppäisty pois, ja sen selässä seisova epämääräinen pikselikökkö näyttää seisovalta miniatyyriltäpöydällä. Ylipäätään minua ihmetyttää tarve saada esitellä 3Dmax aavikkoa, kun voisi luulla että aiheesta olisi tullut mielekkäämpi, jos olisi keskitytty kotkaan ja ernaldaan, sillä luulisi että niistä sitä kuvaa haluaisi nähdä, eikä hiekasta.. (sitä on uimarannallakin). Maisema on toki ihan mukiinsamenevä, ja kohtuu toimiva (mitä minä nyt muka taiteesta tietäisin...), en sitä tahdo vähätellä. Ehkä minua kuitenkin eniten häiritsee se, että lintu näyttää leikatun jostain ja liimatun kuvan päälle, ja mustan ja valkoisen välinen ero vain korostaa tätä, ja minun epätarkka näyttöni värjää yli puolet linnusta mustaksi, josta on yksityiskohtien erottaminen liki mahdotonta.
Garrik linkki 13. syyskuuta 2007 kello 8.44
Garrik 13. syyskuuta 2007 kello 8.44 linkki Käviköhän tässä nyt niin, että Vesa nakitti mulle kuvatoimituksen? Vaikkei ehkä käynytkään, voinen vastata Juhalle/nipvet. (Tiedoksesi: olen siis Ilkka. :) ) [quote:9d090d2b5b="nipvet"]- Tapana on ollut keskustella aiheista sähköpostitse, tehdä lyijykynäversio, ottaa vastaa raakaa kritiikkiä ja hyviä korjausehdotuksia, tehdä korjaukset, hyväksyttää korjaukset ja lopulta tuunata kuva musteella. Onko tämä ok?[/quote:9d090d2b5b] On OK. On myös enemmän kuin ilmeisesti aiemmin on ollut tapana. :) [quote:9d090d2b5b]- Kommunikoinko tänne edistymistä vai sähköpostissa? Kenen kanssa pitäisi kuvituksesta sopia? (Sain jo pari aihetta tiskin alta ja niiden tekemiseen mennee tovi.)[/quote:9d090d2b5b] Kuvituksesta sovit a) artikkelin kirjoittajan kanssa ja b) päätoimittajan (tai ilmeisesti mun?) kanssa. Kuvien esikatselut yms. voidaan parhaiten hoitaa sähköpostitse, niin että kuvat kulkevat myös päätoimittajan (Vesa) tai mun postiini. [quote:9d090d2b5b]- Onko sivukoko A4?[/quote:9d090d2b5b] On. [/quote]- Onko ollut puhetta kuvien koosta (1/1, 1/2, 1/4-sivu, vignetti)? (tietäisi koon suunnilleen niin ei mene pienentäessä tukkoon)[/quote] Tekstipuolella näyttää periaatteessa sikäli hyvältä, että kokosivun kuvia emme varsinaisesti "tarvitse". Mutta eivät ne nyt kiellettyjäkään ole. :) 1/2 sivun kuvat, varsinkin maisema- ja tapahtumakuvat, ovat hyvin tervetulleita. 1/4 sivun kuvat ja vinjetit toimivat aina - niitä varmaan tulee eniten, ja niitä saa pirtää "ilman lupaakin". [quote:9d090d2b5b]- Kenelle kuvat pitää toimittaa? Missä muodossa? TIFF? JPG? 300dpi? 600dpi?[/quote:9d090d2b5b] Toimita kuvat mulle (ja tietenkin artikkelin kirjoittajalle). TIFF ja JPG käyvät. 600dpi on parempi kuin 300dpi, mutta jälkimmäisenkin kanssa eletään. [quote:9d090d2b5b]- Mikä on deadline?[/quote:9d090d2b5b] Vesa, onko meillä deadline? Olisi kivat muidenkin tietää... ;) [quote:9d090d2b5b]Toivoisin - Gloranthan yksityiskohtien kohdalla semmosta hellää kädestä pitämistä, [...] - suoraa ja perusteltua kritiikkiä ennemmin kuin selkään taputtelua, ja - pari hyvää maisemakuvamahdollisuutta ja ehkä rakennuksia vielä, kun tarmoa riittää.[/quote:9d090d2b5b] Tästä pitää artikkelin kirjoittaja huolen. Hänellä on luultavasti aina "oikein" käsitys siitä, miltä asiat näyttävät. [quote:9d090d2b5b]- oikeuksien kuviin jäävän minulle (tätä julkaisua ja sen uusintapainoksia ja mainontaa varten teillä on toki vapaat kädet)[/quote:9d090d2b5b] Näin tää menee. Kuvat on sun. Annat luvan kuvien julkaisuun Zin Letter #3:ssa (eka ja myöhemmät painokset, mahd. mainokset), et muualla. :) -G
Garrik linkki 13. syyskuuta 2007 kello 9.03
Garrik 13. syyskuuta 2007 kello 9.03 linkki Bellad, Osittain hyviä pointteja Condor-kuvasta. [quote:55e61d041b="Bellad"]kotka näyttää, kiitos pienen päänsä, joltain korppikotkalta, jolta on kaula nyppäisty pois,[/quote:55e61d041b] Fysiologisesti korppikotkat näyttävät lentäessään tuolta. Ne vetävät kaulan ikäänkuin "sisään". Googlaa, niin näet. ;) [quote:55e61d041b] ja sen selässä seisova epämääräinen pikselikökkö näyttää seisovalta miniatyyriltäpöydällä.[/quote:55e61d041b] Kuva on täällä kovin pienellä resoluutiolla, pienet yksityiskohdat hupenevat. Mutta pointtisi on hyvä: Toimiiko Ernalda varmasti paremmin tarkemmassa kuvassa? Voisiko Ernalda yleensä olla paremmin esillä kuvassa? [quote:55e61d041b]Ylipäätään minua ihmetyttää tarve saada esitellä 3Dmax aavikkoa, kun voisi luulla että aiheesta olisi tullut mielekkäämpi, jos olisi keskitytty kotkaan ja ernaldaan, sillä luulisi että niistä sitä kuvaa haluaisi nähdä, eikä hiekasta.. (sitä on uimarannallakin).[/quote:55e61d041b] Pitkälti makuasia. Aavikko näyttää mulle aavikolta. Jos se on Matin mielestä sellaista aavikkoa, jota hän ajatteli sankarimatkaa kirjoittaessaan, se ajaa asiansa. Kun Helerin etsintä nyt kuitenkin temaattisesti korostaa kuivuutta ja Dagan aavikko on sankarimatkassa isossa roolissa, olen itse valmis hyväksymään sen, että tästä on yksi hyvin konkreettinenkin kuva. Kuten sanoit: [quote:55e61d041b]Maisema on toki ihan mukiinsamenevä, ja kohtuu toimiva (mitä minä nyt muka taiteesta tietäisin...), en sitä tahdo vähätellä.[/quote:55e61d041b] Pointtisi Ernaldan keskeisyydestä on paikallaan. Emme tosin ole nähneet Ernaldan osuutta sankarimatkasta, joten emme vielä tiedä, missä tilanteessa Ernaldasta voisi saada paremmin Ernaldaan keskittyvän kuvan. Vai onko ideasi esim., että Ernalda olisi kuvassa keskellä ja isona? Sellaisenkin kuvan voisi toki tehdä, mutta se olisi toisenlainen kuva. Tässä kuvassa kondoori ja aavikko ovat "keskellä". [quote:55e61d041b]Ehkä minua kuitenkin eniten häiritsee se, että lintu näyttää leikatun jostain ja liimatun kuvan päälle, ja mustan ja valkoisen välinen ero vain korostaa tätä,[/quote:55e61d041b] Kyse on valotuksesta, ja Turkka pystyy sitä varmasti säätämään. Luen tämän niin, että haluaisit linnun ja taustan "samaan valoon", jotta linnun ja taustan sävyt olisivat samat. Kannatan. Mulle tulee vielä sellanen idea, että katsojan takaa yläviistosta tuleva valo voisi piirtää kondorin varjon hiekkaan, sitoen linnun ja taustan ilmeisemmin toisiinsa. [quote:55e61d041b] ja minun epätarkka näyttöni värjää yli puolet linnusta mustaksi, josta on yksityiskohtien erottaminen liki mahdotonta.[/quote:55e61d041b] Sama juttu, ja kyse on valotuksesta. Mun näytölläni siipien alapinnoilla on myös hiukan detaljeja ja sävyeroja, mutta ne voinee saada paremminkin esiin. Hyviä pointteja valotuksesta ja fokusoinnista! Toivottavasti Turkka saa tästä ideoita ja intoa viilata kuvaa. :) -G
Vesa linkki 13. syyskuuta 2007 kello 13.31
Vesa 13. syyskuuta 2007 kello 13.31 linkki [quote:51e3bdb314="Garrik"] Vesa, onko meillä deadline? Olisi kivat muidenkin tietää... ;) [/quote:51e3bdb314] Päivät sen kun vaan vilistävät ja tässä on taas hankala hahmottaa tilannetta niin että pystyisin kovin tarkkaa deadlinea antamaan. Itse taisit arvella että aikaisintaan lehti olisi ulkona joulukuussa ja viimeistään ensi vuoden alussa. Tuo kuulostaa ihan kohtuulliselta arviolta kun tässä kuitenkin itse kullakin taas on omia menojaan. Lehden tilanne on kuitenkin siinä vaiheessa että meidän ei tarvitse suotta kiirehtiä koska saamme lehden ilman muuta nyt valmiiksi. Olisiko siis kuvituksen deadline sopiva marraskuulle tai joulukuulle? Vai kenties jo aikaisemmin jos taiton kanssa säätäminen vie oman aikansa?
Turkka linkki 13. syyskuuta 2007 kello 17.09
Turkka 13. syyskuuta 2007 kello 17.09 linkki En tiedä olisiko viisaampaa tehdä kommentointi-threadi erikseen tai keskustella privoilla, jotta tämä threadi voi tehdä tehtävänsä. Mulla on suuria ongelmia koneeni kanssa (prkl tietokoneet), enkä pysty nyt säätämään. Kuva on nyt hyvin pienenä, ja siksi Ernalda näyttää "epämääräiseltä pikselikököltä". Myös kuvasta voidaan leikata sen muotoinen kun taitossa tarvitaan - kapea pystysuikale tms. [quote:deeb772e1d="Bellad"]Ylipäätään minua ihmetyttää tarve saada esitellä 3Dmax aavikkoa, kun voisi luulla että aiheesta olisi tullut mielekkäämpi, jos olisi keskitytty kotkaan ja ernaldaan[/quote:deeb772e1d]Kuvan fiilis ja fokus on mikä on, ihmetyttää se tai ei. Se mikä kuvassa toimisi täysin toisin on jälkiviisautta, eikä vaikuta tähän kuvaan mitenkään. Voin yrittää kuvan muokkausta, mutta uudestaan en sitä piirrä. Eikä muuten ole 3dmax aavikko. ;) Ja [i:deeb772e1d]mikäli[/i:deeb772e1d] kuvalle syntyy vastustusta, en ole ottamassa nokkiini jos se jää pois lehdestä - mulle ihan ok. [quote:deeb772e1d="Garrik"]Kyse on valotuksesta, ja Turkka pystyy sitä varmasti säätämään. Luen tämän niin, että haluaisit linnun ja taustan "samaan valoon", jotta linnun ja taustan sävyt olisivat samat. Kannatan.[/quote:deeb772e1d]Kuvan idea ei ole fotorealistisuus, jo pehmeät unimaiset sävyt ja surrealistiset vuoret kielivät tästä. Valotusta on kuitenkin ajateltu, ja se tulee vasemmalta ylhäältä - eli suuri osa Kondorista tuosta kuvakulmasta on varjossa. Hyväksymällä sen, että kuva kääntyy erittäin loivaksi, voin yrittää blendata lintua vaaleaan. Kunhan saan joko koneen toimimaan, tai räpellettyä sitä jossain muualla. [quote:deeb772e1d="Bellad"]kotka näyttää, kiitos pienen päänsä, joltain korppikotkalta, jolta on kaula nyppäisty pois,[/quote:deeb772e1d]Niin, kyseessähän ei ole korppikotka vaan kondori-kotka. Ja on pitkälti tyylikysymys, että yksityiskohdat ovat aika pehmeitä.
Bellad linkki 15. syyskuuta 2007 kello 8.23
Bellad 15. syyskuuta 2007 kello 8.23 linkki [quote:6450733238="Turkka"]En tiedä olisiko viisaampaa tehdä kommentointi-threadi erikseen tai keskustella privoilla, jotta tämä threadi voi tehdä tehtävänsä. [/quote:6450733238] en kerennyt kommentointia erityisemmin jäsentelemään kirjoitushetken lyhyyden vuoksi. Asiasisällön ei kuitenkaan ollut tarkoitus olla "tunteenpurkaus", vaikkakin kirjoitettu siinä järjestyksessä kuin asia on mieleen tulvahdellut. Tarkoitus oli lähinnä kertoa, että ihmettelin tarvetta painottaa niin suurellisesti aavikkoa. Mikä siitä aavikosta tekee niin tärkeän? Tähän Garrik vastasi, ja ymmärrän toki asian tärkeyden nyt kun se minulle mainittiin. Siltikin pidän kotkan ja ernaldan osuutta kuvassa turhan vähäisenä, vaan kuten Turkka sanoi, hänen ideansa kuvaa tehdessä ei ollut keskittyä näihin kahteen, ja vaikka ne ovatkin kuvassa ne asiat, jotka minua henkilökohtaisesti kiinnostaisivat eniten, niin se ei tarkoita että kuva pitäisi piirtää kokonaan uusiksi. Se "3Dmax (pistä nimi tähän)" on vain tarttunut sanonta, joka ei tarkoittanut sen kummempaa kuin "tietokonegraafisesti toteutettu".
Jeset linkki 28. lokakuuta 2007 kello 19.29
Jeset 28. lokakuuta 2007 kello 19.29 linkki Tuoreeltaan tähän kuvituspoppooseen liittyneenä seuraava ajatus: pitäisikö kuvitusvastuuta jakaa kuvittajille mieluummin artikkeleittain kuin kuvittain (vai joko näin on tarkoituskin tehdä)? Siten jokaisella artikkelilla olisi oma, yhtenäinen visuaalinen tyyli.
Vesa linkki 28. lokakuuta 2007 kello 21.22
Vesa 28. lokakuuta 2007 kello 21.22 linkki Muuten hyvä idea, mutta kuvittajia ei taida olla tarpeeksi paljoa että voitaisiin jakaa noin artikkeleittain. Muutenkin tarkoituksenamme olisi saada mahdollisimman monen halukkaan kuvittajan kädenjälkeä näkyviin lehdessä joten senkin puoleen tuosta olisi vain haittaa. Aikaisemmissakin lehdissä taitaa olla artikkelien suhteen kuvitusta useammalta kuvittajalta.
Garrik linkki 28. lokakuuta 2007 kello 22.44
Garrik 28. lokakuuta 2007 kello 22.44 linkki Oon ihan päinvastaisella kannalla kuin Vesa. 1. Mieluummin mahdollisimman yhtenäinen kuvitus jokaiselle artikkelille. 1. b) Koska tämä taitaa olla kuitenkin mahdotonta, pitäisi visuaalisen ilmeen yhteinäisyyden vuoksi pyrkiä ainakin siihen, että yksi kuvittaja vastaa yhden aukeaman kuvituksesta. Tämä taas edellyttää kuvituksen ja taiton tarkkaa koordinointia. (Siihen pitäisi pystyä. Olen itse tehnyt testitaittoa omille artikkeleilleni, ja se auttaa hahmottaan, mikä menee suunnilleen minnekin.) 2. Monta kuvittajaa ei todellakaan tarkoita, että heidät ohjattaisiin kuvittamaan niitä näitä. Kuvituskoordinaatiohan tähtää juuri siihen, että voimme osoittaa kuvittajille kuvitettavia alueita - siis jotenkin kontrolloida sitä, kuka mitäkin piirtää. [quote:f3b95b1788="Vesa"]Aikaisemmissakin lehdissä taitaa olla artikkelien suhteen kuvitusta useammalta kuvittajalta.[/quote:f3b95b1788] Kyllä. Mutta visuaalisesti parhaiten ovat toimineet sellaiset artikkelit/aukeamat, joissa kuvittaja on ollut sama. Merkittävä osa aikaisempien lehtien kuvituksesta oli myös arkistosta kaiveltua, eikä erityisesti Zinejä varten tehtyä. Nyt kun ohjaamme kuvittajia artikkelien äärelle jo ennen kuin edes on ryhdytty taittamaan, meillä on toivottavasti mahdollisuus saada mahdollisimman paljon yhtenäistä ja tyylikästä kuvitusta. Kaiken kaikkiaan: Jesetillä on pointti, jota kannatan täysin sydämin. Itse asiassa olen elänyt vahvasti siinä ymmärryksessä, että toimimme juuri Jesetin esittämällä tavalla. :) -ILe
Vesa linkki 29. lokakuuta 2007 kello 9.07
Vesa 29. lokakuuta 2007 kello 9.07 linkki Joo, onhan se toki visuaalisesti näyttävämpää että kuvitus artikkelien suhteen olisi yhdenmukaista. Kuitenkin tosiaan tämän kuvittajien vähyyden vuoksi joudumme varmaan tyytymään siihen että vähintään aukeamalla on saman kuvittajan töitä. Foorumilla nimimerkillä Toukka pyörivä henkilö on kuvittanut ainakin Nysalorin sankarimatka -juttuun kuvia sekä lupautunut kuvittamaan minun agimoriartikkeleitanikin. Tietysti onhan esimerkiksi noissa agimoriartikkeleissa ainakin neljä selkeää kokonaisuutta joten ei passaa niitä yhden kuvittajan varaan tosiaankaan jättää.
Jeset linkki 29. lokakuuta 2007 kello 9.29
Jeset 29. lokakuuta 2007 kello 9.29 linkki Jeps, tietysti asiassa on edettävä käytännön sanelemin ehdoin, jotka päätoimittaja varmasti tuntee parhaiten. Mietin kuitenkin vielä sitä, että miten vähien kuvittajien ongelmaa helpottaa se, että kuvittajat kuvittaisivat artikkeleita ristiin? Sehän ei lisää tuotettujen kuvien kokonaismäärää. Kuvittelisin ongelman olevan enemmänkin se, ettei kaikille artikkeleille riitä kuvittajia. Sitten vähän lisäkysymyksiä. Eli miten kuvituksessa edetään käytännössä? Tässä ketjussa taisi olla pyyntöjä vasta kahden artikkelin kuvitukseen. Eli onko tarkoitus, että 1) artikkeleiden kirjoittajat lähettävät tähän ketjuun lisää "tilauksia", joita kuvittajat sitten varaavat, vai onko tarkoitus, että 2) kuvittajat lueskelevat artikkeliketjuja ja lähettelevät niiden innoittamina omia ehdotuksiaan. Sanoisin, että tapa 1 on tehokkaampi ja tuottaa enemmän halutunlaisia kuvia. Kuvittajan (tai siis minun) näkökulmasta miellyttävintä olisi selkeä työtilaus: näin ja näin monta suunnilleen tämän ja tämän kokoista kuvaa tästä ja tästä aiheesta. Esimerkiksi kuvat Tananin Ropecon-luentoon oli mukava tehdä, koska tiesin kuvien käyttötarkoituksen, lukumäärän ja suurpiirteisesti aiheen.
Vesa linkki 29. lokakuuta 2007 kello 9.45
Vesa 29. lokakuuta 2007 kello 9.45 linkki Tokihan se on kaikkein tehokkainta että artikkelien kirjoittajat ohjaisivat kuvittajia omia juttujaan kuvittamaan. Tällä hetkellä on tosiaan vain kahdesta artikkelikokonaisuudesta täällä foorumilla annettu kuvitusehdotuksia, eli Nysalorin ja minun artikkeleistani. Garrik ilmeisesti kuvittaa omia artikkeleitaan osin itse sekä sähköpostitse yms. ohjeistanut muutamaa muuta kuvittajaa kuvittamaan omia juttujaan. Loskalm artikkelien kuvituksen suhteen olen viljolle laittanut yksityisviestiä jos jonkin aikaa sitten, en ole kuitenkaan vastausta vielä saanut. Mitä taas tulee esimerkiksi kuvien määrään taikka kokoon noissa agimoriartikkeleissani niin en osaa oikein siihen vastata mitään. Minulla nimittäin ei ole taittamisesta/editoimisesta minkäänlaista tietoa ja taitoa. Agimoriartikkelien suhteen siis kuvitettavaa löytyy ja aikaisemmin muutamia kuvitusvinkkejä olenkin jo antanut. Lisäksi Gahijin polku -myyttiin olisi kiva saada kuva tai kaksi. Esimerkiksi Gahijin ja Nälän kohtaaminen (Nälkä voisi esimerkiksi näyttää agimorien irvikuvalta, nälkiintyneeltä ja raihnaiselta agimorilta). Jos Jeset haluat agimoriartikkelien kuvittamiseen paneutua niin laita vaikka sähköpostia tulemaan osoitteeseen vesa_zin-letters(at)hotmail.com niin voidaan keskittää keskustelua ja ideointia sitten sähköpostin puolelle.
Garrik linkki 29. lokakuuta 2007 kello 15.12
Garrik 29. lokakuuta 2007 kello 15.12 linkki [quote:7b883f8299="Jeset"]Mietin kuitenkin vielä sitä, että miten vähien kuvittajien ongelmaa helpottaa se, että kuvittajat kuvittaisivat artikkeleita ristiin? Sehän ei lisää tuotettujen kuvien kokonaismäärää. Kuvittelisin ongelman olevan enemmänkin se, ettei kaikille artikkeleille riitä kuvittajia.[/quote:7b883f8299] Juuri näin minäkin tämän näen. Siis vältetään ristiinkuvittamista, ja kohdennetaan aiheet kuvittaja/artikkeli -idealla. Kuvitusta voidaan haalia kasaan vielä tekstien deadlinen jälkeen. Jopa taiton aikana on mahdollista pyytää ja saada pieniä kuvia täyttämään mahdollista tyhjää tilaa. [quote:7b883f8299="Vesa"]Mitä taas tulee esimerkiksi kuvien määrään taikka kokoon noissa agimoriartikkeleissani niin en osaa oikein siihen vastata mitään. Minulla nimittäin ei ole taittamisesta/editoimisesta minkäänlaista tietoa ja taitoa.[/quote:7b883f8299] Mulla on aika vahva visio tästä... [b:7b883f8299]Lehti taitetaan A4-kokoon (oletan).[/b:7b883f8299] --> Kuvien on hyvä noudattaa karkeasti A4-sivun mittasuhteita. --> Kuvien olisi hyvä noudattaa jotakin peruskokoa: [b:7b883f8299]Koko sivun kuva:[/b:7b883f8299] piirretty vähintään A4-kokoon. B4 tms. kuvituspaperin koosta riippuva koko voi toimia paremmin. A3 on maksimi, koska sen jälkeen skannaaminen vaikeutuu. Koko sivun kuvia ei voi olla kovin montaa. Jos tulee hinku/tarve moisille, niistä pitäisi sopia erikseen. Kyseeseen tulevat lähinnä suuremmat, temaattiset kuvat tai ns. täytekuvat, joiden tarpeesta mulla ei toistaiseksi ole näkemystä... (Tosin ks. lopun esimerkki) [b:7b883f8299]Puolen sivun kuva:[/b:7b883f8299] piirretty vähintään A5-kokoon. Puolen sivun kuvia varmaankin max. 1 per aukeama, ehkä paremmin 1 per 2 aukeamaa. [b:7b883f8299]Neljännessivun kuva:[/b:7b883f8299] piirretty vähintään A6-kokoon. Olisi upeaa, jos jokaiselle aukeamalle saataisiin ainakin yksi tämän kokoinen kuva. [b:7b883f8299]Pienemmät kuvat:[/b:7b883f8299] esineet/aseet, kasvo/rintakuvat, koristekuviot (täyttämään taitossa syntyviä tyhjiä tiloja...), jne. Olisi upeaa, jos jokaiselle sivulle saataisiin ainakin yksi tämän kokoinen kuva. [i:7b883f8299]"Noudattaa karkeasti A4-sivun mittasuhteita"[/i:7b883f8299] ei tarkoita "noudattaa tarkkaan A4-sivun mittasuhteita". Taiton ja kuvituksen elävyyden kannalta on suorastaan toivottavaa, että teksti joutuu välillä hieman kaartelemaan kuvan ympärillä. Tämän efektin voi kuitenkin saavuttaa myös kuvien kokoa muuntamalla. (Ja toisinpäin. But you get what I mean?) [b:7b883f8299]Kuvatekstit:[/b:7b883f8299] ottakaa huomioon, että mielenkiintoiseen kuvaan voidaan laittaa parin rivin kuvateksti, joka rakentaa kuvalle ja artikkelille ylimääräistä yhteyttä ja jännitettä, elävöittää artikkelia ja laajentaa sitä. Kuvien ei siis mielestäni tarvitse orjallisesti "olla artikkelista", vaan ne voivat myös heijastella artikkelin tunnelmaa ja sitä kautta [i:7b883f8299][b:7b883f8299]avata uusia ikkunoita Gloranthaan[/b:7b883f8299][/i:7b883f8299]. (Ks. esimerkki alla.) Tämä kaikki on toki optimismia. Mutta tuossa kuvittajille noita karkeita suuntaviivoja, joiden avulla tuleva taittaja - kuka ikinä onkaan - pystyy paremmin hallitsemaan prosessia. -------------------------------------------------------------------- Esimerkki 1: Koska agimorijutut on neljässä (vai viidessä) eri artikkelissa, jokaiseen voisi piirtää ainakin yhden pienemmän kuvan. Kokoanisuuden kannalta olisi erittäin päheää, jos nämä lyhyet artikkelit liitettäisiin yhtenäiseksi osioksi yhtenäisellä otsikkosivulla, jota koristaisi vähintään puolen sivun kuva, "Agimori Blaa Blaa" otsikko ja lyhyt yhteenveto tulevien sivujen sisällöstä. Myös koko sivun kuva käy, jolloin otsikon pitää kuitenkin mahtua kuvaan sitä pilaamatta. Esimerkki 2: Koska itäisen Kaukalan aluekuvaus on kohtuu objektiivista ja ehkä kuivaa tekstiä, sitä voi värittää aktiivisilla kuvilla, joissa ihmiset tekevät juttuja, joita ei tekstissä mainita. Kuvat voi yhdistää tekstiin klaanien, paikkojen ja tapahtumien kautta, jotka mainitaan kuvateksteissä. Näin tekstissä mainitut jutut saavat kasvot. -------------------------------------------------------------------- [b:7b883f8299]Raakataitto[/b:7b883f8299] Pitäisi tehdä "sinne päin" -henkiset raakataitot kaikista teksteistä, jotta saisimme tarkemman kuvan siitä, miten paljon kuvitusta mikäkin niistä tarvitsee. Siis jotta nuo kuvia/sivu -minimit saadaan täytettyä. Tällaisen taiton voi helposti tehdä perus-tekstinkäsittelyohjelmalla, ellei tulevaa taitto-ohjelmaa ja formaattia ole jo päätetty. Jotakuinkin näin: 2 palstaa; palstojen etäisyys toisistaan 1,0-1,5 cm; fonttikoko vaikkapa 11 pt; fontti Garamond tms. painofontti (ei siis Times New Roman); väliotsikoiden ja kappaleenvaihtojen jälkeen hiukan (about 3 pt) välistystä; artikkelien otsikot koko sivun levyisiä ja kirjoittajan nimi siihen mukaan. Jotakin [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/Orlanthi%20Sweat%20Lodges.pdf]tämän[/url] tapaista. Perus-word tekee tämän aika kiltisti muutamalla käskyllä. Minulla on aika nyt vähän kortilla - haluaisiko joku muu koettaa? -G
Vesa linkki 1. marraskuuta 2007 kello 9.36
Vesa 1. marraskuuta 2007 kello 9.36 linkki Voisin noiden ohjeitteisi perusteella yrittää raakataittaa omat tekstini. Tässä nyt vielä ennen joulukuista tenttiä on aikaa paneutua lehteenkin, niin parempi tehdä sitä nyt kun vielä aikaa on :). Mutta eiköhän tuo raakataitto onnistune kunhan oikein keskityn, se luultavasti jo helpottaa huomattavasti itse varsinaista taittoa tehtäessä.
aarnio linkki 7. marraskuuta 2007 kello 12.24
aarnio 7. marraskuuta 2007 kello 12.24 linkki Moi Olen juuri liittynyt kuvittajien joukkoon. Kokemusta useamman ihmisen projekteista ei ole, itsekseni olen piirrellyt. Näytteitä on seuraavassa osoitteessa: http://s169.photobucket.com/albums/u219/nekrotor/Piirrokset/ [quote:0b6cdd561a="nipvet"] - Tapana on ollut keskustella aiheista sähköpostitse, tehdä lyijykynäversio, ottaa vastaa raakaa kritiikkiä ja hyviä korjausehdotuksia, tehdä korjaukset, hyväksyttää korjaukset ja lopulta tuunata kuva musteella. Onko tämä ok?[/quote:0b6cdd561a] Tämä kuullostaa minun korviini erinomaiselta työtavalta, tosin musteen korvaan tussilla (vai onko kyseessä sama asia, en tiedä). Ottaisin mielelläni aika selkeitä ohjeita, mitä halutaan. Juuri nyt olen hiukan hukassa että mitä tässä oikein alkaisi piirtää.
Garrik linkki 7. marraskuuta 2007 kello 19.05
Garrik 7. marraskuuta 2007 kello 19.05 linkki Terve, Meillä näyttää olevan positiivinen pulma: kuvittajia vailla duunia! :) Olen itse vastuussa Far Place -materiaalista, ja pystyn antamaan tähän liittyen työtehtäviä piirtäjille. Ongelma on, että tässä vaiheessa Far Place -materiaaliin taitaa olla eniten kuvia valmiina/tulossa (itsekin piirtelen sinne, ja karttoja on), kun taas muualta kuvia puuttuu. Peräänkuulutankin nyt aktiivisuutta Matilta ja Vesalta: SANOKAA, MITÄ KUVIA HALUATTE!!! (Matti: listaa, mille kuvaehdotuksille sinulla jo on kuvittaja!) Samoin [b:a20937b20c]Loskalm-artikkelien[/b:a20937b20c] kohtalosta pitäisi vähän äkkiä päättää... VESA, OTETAANKO NÄMÄ? LUKEEKO "VILJO" TÄTÄ FOORUMIA? VOIKO HÄN ANTAA KUVITUSTEHTÄVIÄ? -------------------- Sitten meillä on [b:a20937b20c]Alisonin seikkailu[/b:a20937b20c], joka ilman muuta tarvitsee kuvitusta. Kuka vaan haluaisi tämän kuvittaa, saa sen tehdä, kunhan kertoo muille: http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=2250 Kuvittajan kannalta seikkailut ovat helppoja, koska seikkailijat voivat tulla vaikka mistä kulttuureista, joten yhdenmukaisuus ja "totuudenmukaisuus" eivät ole mitenkään keskeisiä. Toiminta, liike, maisema ja paikat korostuvat, mutta niiden tietenkin tulee kompata tekstiä. Miltä tuolla voisi näyttää? Lukekaa seikkailu. Joitakin vihjeitä seudun yleisestä meiningistä, vaatetuksesta, maisemasta yms.: http://www.warehouse23.com/img/full/ISS1604.jpg http://www.geocities.com/rtrmrq/images/pavis.jpg http://gameslore.com/acatalog/Images//ISS1611SM.jpg Jos Gloranthaa ei tunne, niin Praxissa asuu ratsupaimentolaisia, jotka rastastavat kaikella muulla paitsi hevosilla; mm. biisoneilla ja esim. seeproilla ja alticameluksilla: http://www.city-of-pavis.info/froglg.jpg -G
aarnio linkki 8. marraskuuta 2007 kello 11.10
aarnio 8. marraskuuta 2007 kello 11.10 linkki Ilmoitusluontoinen asia: varasin juuri "Ordayla the Bear Chieftain"-tarinan kuvittamisen.