Vanha foorumi

Takaisin

Onko roolipelaaminen enemmän miesten juttu?

Yleinen keskustelu
littlestone 6. elokuuta 2007 kello 13.05
Kirjoittaja Viesti
littlestone linkki 6. elokuuta 2007 kello 13.05
littlestone 6. elokuuta 2007 kello 13.05 linkki Kirjoittelin tuossa aikasemmin (yleinen glorantha keskustelu), että olen joutunut selittämään ihmisille mitä roolipelaaminen on ja miten meillä menee äijä porukalla niin paljon niihin aikaa. Sitten kun yrittää selittää sitä uudelle tyttökaverille tai yleensä nais puolisille, tuntuu että joutuu valitsemaan sanat tarkasti :P Ei oo helppoo... Tiedän nais pelaajia pari, mutta suurin osa niistä on larppaajia. Sellainen tunne on, että 99% harrastajista on miehiä. Olenko väärässä? Onko roolipelaaminen (enemmän) miesten juttu? Vai olenko vain tietämätön?
Bellad linkki 6. elokuuta 2007 kello 21.29
Bellad 6. elokuuta 2007 kello 21.29 linkki [quote:35a3810755="littlestone"]Kirjoittelin tuossa aikasemmin (yleinen glorantha keskustelu), että olen joutunut selittämään ihmisille mitä roolipelaaminen on ja miten meillä menee äijä porukalla niin paljon niihin aikaa. Sitten kun yrittää selittää sitä uudelle tyttökaverille tai yleensä nais puolisille, tuntuu että joutuu valitsemaan sanat tarkasti :P Ei oo helppoo... Tiedän nais pelaajia pari, mutta suurin osa niistä on larppaajia. Sellainen tunne on, että 99% harrastajista on miehiä. Olenko väärässä? Onko roolipelaaminen (enemmän) miesten juttu? Vai olenko vain tietämätön?[/quote:35a3810755] Etköhän vain ole pelkästään "tietämätön".
littlestone linkki 7. elokuuta 2007 kello 10.08
littlestone 7. elokuuta 2007 kello 10.08 linkki Onko nais harrastajia sitten paljonkin? Olen tavannut roolipeliporukoita ja jos niissä on nainen, niin yhtä naista kohti on vähintään 5 miestä? Ja muutenkin tuntuu, että nais roolipelaajat ovat enemmän larppaajia (tää viimenen lause on kai toistoa). Valaiskaa "tietämätöntä" :roll:
Alec linkki 7. elokuuta 2007 kello 10.58
Alec 7. elokuuta 2007 kello 10.58 linkki Ittellä kanssa aika samanlainen mielikuva, että vaikka roolipelaajia voi sukupuolijakaumassa olla kummallakin puolella yhtä paljon, suurin osa naisista tuntuu olevan juuri larppaajia. Vaikka meilläkin kyllä naisia kuuluu peliporukkaan, niin miesvoittoista kuitenkin. Niin ja sitten taa esim. Kalikoksen tapaamisissa nainen on peräti outo ja harvinainen ilmestys :wink: Mistäköhän tämäkin kertoo...
Zero linkki 7. elokuuta 2007 kello 12.33
Zero 7. elokuuta 2007 kello 12.33 linkki [quote:c6bd9f1d00="Alec"]Ittellä kanssa aika samanlainen mielikuva, että vaikka roolipelaajia voi sukupuolijakaumassa olla kummallakin puolella yhtä paljon, suurin osa naisista tuntuu olevan juuri larppaajia. Vaikka meilläkin kyllä naisia kuuluu peliporukkaan, niin miesvoittoista kuitenkin. Niin ja sitten taa esim. Kalikoksen tapaamisissa nainen on peräti outo ja harvinainen ilmestys :wink: Mistäköhän tämäkin kertoo...[/quote:c6bd9f1d00] Pelkäävät raukat suotta raavaita miehiä. :wink: Nuo toisen sukupuolen edustajat ovat kuin ovatkin katoava luonnonvara RQ:n parissa. Omasta peli porukasta löytyi vielä 3 tälläistä, mutta opiskelu eri paikkakunnilla on verottanut aika innokkaasti tätäkin laumaa.
Ugly Psycho linkki 7. elokuuta 2007 kello 13.54
Ugly Psycho 7. elokuuta 2007 kello 13.54 linkki Äkkiseltään sanoisin, että ne naispuoliset pelaajat ihan pöytäropelien parissa ilmestyvät vasta joskus parinkymmenen ikävuoden jälkeen. Näin ainakin tuntuu asia menneen omassa peliporukassa ja kavereiden keskuudessa. Larppaavatko sitten siihen asti vai mitä, niin siihen en ala arvailemaan. Yhtä kaikki, kyllähän niitä on, mutta väittäisin kyllä, että selvästi vähemmän kuin miespuoleisia.
Assath linkki 8. elokuuta 2007 kello 5.13
Assath 8. elokuuta 2007 kello 5.13 linkki [quote:b424f26429="Ugly Psycho"]Äkkiseltään sanoisin, että ne naispuoliset pelaajat ihan pöytäropelien parissa ilmestyvät vasta joskus parinkymmenen ikävuoden jälkeen.[/quote:b424f26429] Tää on tosiaan totta ja aika jännää. Etenkin kun naiset on mun kokemuksen mukaan tosi innokkaita ja hyviä eläytyjiä peleissä (numeroiden pyörittely heitä tuntuisi vähemän kiinnostavan). Ja kyllä naisia tosiaan varmaan on vähemmän pöytäpelien pelaajina kuin miehiä. Pelinjohtajien kohdalla tilanne on vielä selvempi. Toistaalta larpeissa valtaosa peleistä joissa olen itse pelannut on ollut naisten suunnittelemia. Edelleen larpit yleensä toimivat hyvin vähillä säännöillä tai sitten kokonaan ilman sääntöjä. Ja Glorantha ei tosiaan tunnu naisia mitenkään kauheasti kiinostavan. Syytä en tiedä.
Cara linkki 9. elokuuta 2007 kello 4.57
Cara 9. elokuuta 2007 kello 4.57 linkki Kaikissa peleissä (eivätkä siis ole larppeja, vaan ihan pöytäpelejä), joissa nyt olen mukana on mies-nais-jakauma 50-50. Tämä voi tietysti johtua siitä, että kun itse on nainen, saa hieman helpommin omaan peliporukkaan myös kerättyä naisia. Koska RQ:ta on kuitenkin tullut pelattua nykyisin ei yhtään, niin ensialkuun miettiessäni olin Assathin kanssa samaa mieltä, että me tytöt emme vain pidä näpertelytyyppisistä peleistä, joissa eläytyminen jätetään vähemmälle ja ratkaistaan asiat nopalla. Parhaat pelit, joissa olen ollut, ovat olleet eläytymistyyppisiä, joissa nopanheittoa on tarkoituksella vähennetty säännöistä niin välittämättä. Mutta nyt meillä on taas käynnissä parikin luolaholvauspeliä, joissa noppaakin heitetään ja yhtä hauskaa (ja yhtä paljon naisia) meillä on porukassa edelleen. Toisaalta nämäkään pelit eivät käytä mitään ubertarkkaa säännöstöä... :P Kyllä naisia siis peliporukkaankin saa, mutta yhdyn kyllä siinä yleiseen mielipiteeseen, että kansallisella/kansainvälisellä skaalalla tuntuu miehistä pöytäpelivoimaa olevan enemmän.
Bellad linkki 9. elokuuta 2007 kello 5.44
Bellad 9. elokuuta 2007 kello 5.44 linkki [quote:5f719c8a47="Cara"] Kyllä naisia siis peliporukkaankin saa, mutta yhdyn kyllä siinä yleiseen mielipiteeseen, että kansallisella/kansainvälisellä skaalalla tuntuu miehistä pöytäpelivoimaa olevan enemmän.[/quote:5f719c8a47] Liittyisikö tämä siihen vanhaan "totuuteen", että ylipäätään joukkuelajeissa on runsaasti miesvaltaisuutta, kun tytöt "eivät tule toimeen" keskenään? aika harvoin meinaan "poikabändit" eroaa keskenäisten riitojen takia, kun taas on vaikea löytää "tyttö bändiä", joka olisi 10 vuotta soittanyt yksissä. Ja kyllä itsekin huomannut sen, että niiden tuttujen peleissä, joissa PJ on naispuoinen, on pelaajistakin suuri osa (jos ei suurin osa) naispuolisia, että kait sillä PJ:llä on aika suuri vaikutus siihen, että minkä luontoiset ihmiset peleissä viihtyy, jos nyt kukaan ees viihtyy.
Mao linkki 9. elokuuta 2007 kello 10.46
Mao 9. elokuuta 2007 kello 10.46 linkki Suurin syy siihen, että miespuolisia pelaajia on enemmän kuin naispuolisia johtuu varmaankin näistä miekka, lohikäärme, taikuus ja tappamis jutuista. RuneQuest, D&D, HeroQuest ja sun muut pöytäroolipelit ovat suunnattu seikkailunhaluisille noin 15-30 vuotiaille nuorille. Kyllähän toki naisetkin lukevat fantasia/seikkailu kirjoja, mutta miehiä se taitaa kiinnostaa enemmän. Toinen syy siihen on tietämättömyys. Se 99,999 % naisista ei edes tiedä mitä ovat pöytäroolipelit, saati sitten joku RuneQuest tai Tie tähtiin 2300!!! Vain se vaivainen 0,0001% naispuolisista ovat pelanneet/tietävät mitä roolipelit ovat. Suurin osa niistäkin on varmaankin saaneet tietää roolipeleistä aviomiehensä/poikaystävänsä kautta...
Zero linkki 9. elokuuta 2007 kello 11.02
Zero 9. elokuuta 2007 kello 11.02 linkki [quote:3252eb652e="Mao"]RuneQuest, D&D, HeroQuest ja sun muut pöytäroolipelit ovat suunnattu seikkailunhaluisille noin 15-30 vuotiaille nuorille.[/quote:3252eb652e] Iski pakosti silmään omasta mielestänin ropet ovat suunnattu kaikille niistä kiinnostuneille iästä viis veisaten. Tuskimpa syli lapsi kummemmin välittää ropeista, mutta suurin piirtein. :roll:
Mao linkki 9. elokuuta 2007 kello 11.09
Mao 9. elokuuta 2007 kello 11.09 linkki Niin... En ihan tarkoittanut tuota. Kyllähän ihan minkä ikäinen vaan voi pelata, mutta arvelen että suurin osa pelaajista on niitä 15-30 vuotiaita. :D Kun nuo 11-13 vuotiaat sattuvat olemaan vielä hieman lapsellisia, jotn en usko että kovinkaan moni sen ikäinen on tarpeeksi "kypsä" kunnolliseen roolipelaamiseen. Vaikka poikkeuksiahan aina löytyy...
Zero linkki 9. elokuuta 2007 kello 11.20
Zero 9. elokuuta 2007 kello 11.20 linkki Tosiaan eiköhän tuo jotakuinkin ole noin tuo ikäjakauma, mutta itse kelpuutan peleihin asiasta kiinnostuneet ihmiset sun muut tontut. Kuhan ei ihan ADHD tasolle mene, että keskittymistä pitää löytyä, jota ei ikävä kyllä välttämättä löydy nuoremmalta sukupolvelta. (Omasta puolestani en tosiaankaan puhu, koska ikää ei ole vielä sen vertaa, että voisi muille jakaa) :) [b:86f4f1d1c1]Esim.[/b:86f4f1d1c1] [quote:86f4f1d1c1="Alec"]Hohhoh...alan tuntee itteni vanhaks, ku en tunnista kuin yhen bändin listalta... :-?[/quote:86f4f1d1c1]
littlestone linkki 9. elokuuta 2007 kello 12.32
littlestone 9. elokuuta 2007 kello 12.32 linkki Itse aloitin roolipelaamisen 12 vuotiaana. Ensimmäinen peli oli "cyper punk". Olin kuudennella luokalla ja innostukseni vuoksi pidin esitelmän aiheesta. Opettaja pyysi (pakotti) peluuttamaan sitten koko luokkaa.. No järjestin luokan eri ryhmiin. Minä ja muutama kaveri sitten ruvettiin vetämään peliä omille ryhmille vähäisellä kokemuksella.. Ja kun peli oli vielä "cyper punk", pelien "taso"... (siis en hauku CP:tä huonoksi. Se on hyvä peli) Esim. Vastaan tulee mies --> mä ammun sen --> nopan heittoja Vastaan tulee nainen --> mä ammun sen --> nopan heittoja Vastaan tulee jengiläisiä --> mä ostan uzin ja ammun ne --> nopan heittoja Pelaaminen kuitenkin kehittyi sittemmin melko nopeasti, mutta luokkakaverini saivat varmaan melko vääristyneen tai yksinkertaisen kuvan asiasta. Ja mitä tyttöihin tulee... Tosiaan 11-13 vuotialla pelaaminen on kai EXP:in keräämistä jne. Tärkeämpää taitaa olla örkkien lahtaaminen. Eläytymiset jäävät pieneen rooliin. Mutta kuten Mao sanoi: "Vaikka poikkeuksiahan aina löytyy..."
Bellad linkki 9. elokuuta 2007 kello 21.08
Bellad 9. elokuuta 2007 kello 21.08 linkki [quote:46e818f10a="Mao"]Niin... En ihan tarkoittanut tuota. Kyllähän ihan minkä ikäinen vaan voi pelata, mutta arvelen että suurin osa pelaajista on niitä 15-30 vuotiaita. :D Kun nuo 11-13 vuotiaat sattuvat olemaan vielä hieman lapsellisia, jotn en usko että kovinkaan moni sen ikäinen on tarpeeksi "kypsä" kunnolliseen roolipelaamiseen. Vaikka poikkeuksiahan aina löytyy...[/quote:46e818f10a] On kovin tavanomaista että ajatusmaailma kasvaa iän myötä, ja monesti murrosiässä se kasvaa hyvinkin nopeasti, ja siksi silloin 2-3 vuoden ikäero voi luoda jo merkittäviä muutoksia mm. roolipelityyleissä. Iänmyötä tuo muuttuvaisuus vähenee, kun kolmannes elämästä menee nukkuessa, toinen kolmannes töissä, ja kolmas kolmannes.. no silloin on paljon jotain, mitä ei pysty selittämään, sitä vain tulee kaikkea. Nuorempana oli vain nuo kaksi kolmannesta, nukkuminen, ja se selittämätön, jäi siis enemmän aikaa kehittyä. (koulua ei lasketa, eihän kukaan sitä ota tosissaan) Voit olal hyvinkin oikeassa tuon suhteen, että tietämättömyys olisi yksi syy pelaamattomuuteen, se taas missä määrin näin on, onkin jo toinen asia, mutta tuskin kovin kauas olet prosentteinesi eksynyt, jos ollenkaan.=)
Shireh linkki 21. elokuuta 2007 kello 15.05
Shireh 21. elokuuta 2007 kello 15.05 linkki [quote:ef68993b1c="Assath"] Ja Glorantha ei tosiaan tunnu naisia mitenkään kauheasti kiinostavan. Syytä en tiedä.[/quote:ef68993b1c] Ne perkeleen suippokorvat ovat syypäitä. :P
Cemetery_boy linkki 23. elokuuta 2007 kello 10.01
Cemetery_boy 23. elokuuta 2007 kello 10.01 linkki [quote:da2d8f495b="Mao"]RuneQuest, D&D, HeroQuest ja sun muut pöytäroolipelit ovat suunnattu seikkailunhaluisille noin 15-30 vuotiaille nuorille. [/quote:da2d8f495b] Höpö höpö... Voin vaikka panna sieluni pantiksi siitä että pelaan vielä vanhuuden vuoteeni äärellä ihan samalla innolla millä nytkin. ja roolipelit aloitin esikoulussa.
AtukkA linkki 23. elokuuta 2007 kello 15.01
AtukkA 23. elokuuta 2007 kello 15.01 linkki [quote:cf7efd39c1="Cemetery_boy"]Höpö höpö... Voin vaikka panna sieluni pantiksi siitä että pelaan vielä vanhuuden vuoteeni äärellä ihan samalla innolla millä nytkin. ja roolipelit aloitin esikoulussa.[/quote:cf7efd39c1] Mie en. Vaikka haluaisinkin pelata vanhuuteni päivinä roolipelejä. Syy miksi en laita pantiksi tuota sieluani on se että ei ole nyt tullut pelattua pitkään aikaan, vaikka halua olisi. Ois sääli jos näin kiva harrastus jäisi tähän ihan alkutaipaleelle.
Zero linkki 23. elokuuta 2007 kello 18.53
Zero 23. elokuuta 2007 kello 18.53 linkki [quote:8d1662d372="AtukkA"][quote:8d1662d372="Cemetery_boy"]Höpö höpö... Voin vaikka panna sieluni pantiksi siitä että pelaan vielä vanhuuden vuoteeni äärellä ihan samalla innolla millä nytkin. ja roolipelit aloitin esikoulussa.[/quote:8d1662d372] Mie en. Vaikka haluaisinkin pelata vanhuuteni päivinä roolipelejä. Syy miksi en laita pantiksi tuota sieluani on se että ei ole nyt tullut pelattua pitkään aikaan, vaikka halua olisi. Ois sääli jos näin kiva harrastus jäisi tähän ihan alkutaipaleelle.[/quote:8d1662d372] Voihan veikkonen tuo on tosi kuin vesi. Ennemmin tai myöhemmin tulee sellainen odottamaton tauko mikä on vain hyväksyttävä. Omalta osalta voipi muuttua/keskeytyä pelit hieman jos vuoden päästä Oikeustieteellinen ottaa ja hyväksyy. Ellei sitten etiskele ihmisiä uudelta paikkakunnalta joita tosiaan kiinnostaa tai sitten onhan meillä poijjilla tää meiän iki oma FOORUMI ja foorumin väki + ylläpitäjät (kiitos heille). :wink:
AtukkA linkki 25. elokuuta 2007 kello 11.58
AtukkA 25. elokuuta 2007 kello 11.58 linkki Tadaa! Tein aika stunt tempun ja sanoin et 4 tunnin päästä Cyberpunkkia pelaamma. Saas nyt nähdä miten käy.
littlestone linkki 15. marraskuuta 2007 kello 7.58
littlestone 15. marraskuuta 2007 kello 7.58 linkki Tuli tällainen juttu tähän aiheeseen liittyen.. Vähän aikaa sitten eräs naispuolinen ystäväni halusi tulla kuuntelemaan meidän pelisessiota... Eikun tuumasta toimeen. Aluksi oli vaikea päästä alkuun tämän "häiritsevän tekijän" vuoksi, mutta homma lähti lopulta käyntiin. Hän kuunteli meidän pelaamista pari tuntia ja sanoi: "Vaikuttaa ihan hauskalta hommalta, mutta en voi käsittää miten te saatte kulumaan tähän niin v...sti aikaa!?" Meinasin ehdottaa häntä kokeilemaan itse, mutta oli kai parempi antaa olla. Kyllä kai se pitää todeta, että naisilla on ihan toinen "käyttötarkoitus" :wink: (kun sanoin tämän kyseiselle ystävätterelle... --> taisin juosta 100m ennätyksen :lol: )
littlestone linkki 2. toukokuuta 2008 kello 12.22
littlestone 2. toukokuuta 2008 kello 12.22 linkki Tähän tuli nyt minulta päivitys, mikä on pakko kertoa! Olen puhunut tyttöystävälleni roolipeliharrastuksestani monesti. Tässä yks aamu pelattiin sitten yksi lyhyt peli. Aluksi hän oli asenteella... "negatiivinen". Sitten pelin jälkeen: "Tämähän on kivaa! Ei ihme, että haisette jätkien kanssa tunti tolkulla samassa huoneessa!" Naisilla on yleensä "kriittisempi" ennakko käsitys roolipeleihin kuin miehillä... Tällaisen käsityksen olen saanut :wink:
Bellad linkki 2. toukokuuta 2008 kello 13.24
Bellad 2. toukokuuta 2008 kello 13.24 linkki [quote:c0a474148f="littlestone"] Naisilla on yleensä "kriittisempi" ennakko käsitys roolipeleihin kuin miehillä... Tällaisen käsityksen olen saanut :wink:[/quote:c0a474148f] Ehkäpä se ei olekkaan "kriittisempi" ennakkokäsitys roolipeljä kohtaan, vaan tuntitolkulla samassa huoneessa haisemista ja jatkuvaa mässäilyä kohtaan... mene ja tiedä..
newsalor linkki 5. toukokuuta 2008 kello 21.45
newsalor 5. toukokuuta 2008 kello 21.45 linkki Riippuu paljolti genrestäkin. Ei se mättöfantasia tai kova scifi kaikkia miehiäkään innosta. Minkälaisesta kirjallisuudesta tai elokuvista kukin tykkää? Kuka meistä tykkäisi roolipelaamisesta, jos se tarkoittaisi homoeroottisia, hikisiä kahnauksia nahkaan pukeutuneiden miesten välillä? Ei kun siis hetkinen... ;) No, mutta pointti siis oli, että ennenkuin roolipelaaminen itse alkaa innostamaan, niin saattaa matka tosiaan tyssätä genreen josta ei välitä. Sama juttu kirjojen tai elokuvien kanssa. Myöhemmin sitä kyllä oppii nauttimaan taidemuodosta itsessään. :)
littlestone linkki 6. toukokuuta 2008 kello 7.37
littlestone 6. toukokuuta 2008 kello 7.37 linkki Tässä yllämainitussa seikkailussani oli kyseessä runequest peli. Tyttöystäväni pelasi varasta. Seikkailun aikana hän onnistui pöllimään eräältä seikkailija ryhmältä heidän yhteisen rahapussin (n. 100 lunaria). Hän joitui kuristamaan yhden näistä seikkailijoista tajuttomaksi, mutta ei halunnut tappaa ketään. Hän joitui myös pakenemaan seikkailijaryhmää ja lopulta onnistui ja piiloutui metsään. Kävimme seikkailun alussa myös läpi hänen hahmonsa historiaa. Mitä hän oli tehnyt ennen, kuin oli varkaaksi päätynyt. Siinä oli lähes puolet pelistä. Peli sessio kesti n. 2h.
Deler linkki 29. heinäkuuta 2008 kello 16.59
Deler 29. heinäkuuta 2008 kello 16.59 linkki Pakko oli rekata tänne eksyttyäni voidakseni kommentoida tätä näkökulmaa nimenomaan naisena ja naisropettajana. Teksti pitää sisällään yleistyksiä, stereotypioita sekä muuta yleistä tuubaa, joten koettakaa selvitä ;) Kiinnostavatko ropet naisia? Kyllä, tunnen kymmenittäin naisia jotka joko ropettavat tai jotka ovat kiinnostuneet ropettamisesta/tahtoisivat kokeilla. Omissa peliporukoissa jakauma on ollut aika lailla tasan, joskus toisinaan naisia on ollut yksi tai kaksi uroita enemmän. Oma sukupuoleni vaikuttanee tähän vahvasti. Kaikkia ei tietenkään nappaa ropettaa, mutta eihän toki kaikkia miehiäkään kiinnosta. Genrellä ja tietysti maailmallakin on paljonkin väliä -tuttuun genreen tai maailmaan hyppää helpommin ja pienemmällä vaivalla. Jos on diggaillut vaikkapa Lotr-leffoja katsoessaan maailmasta, sinne sijoittuvaan peliin ei ole niin suuri kynnys lähteä. Miksi sitten minä en tunne yhtään ropettavia naisia/minun porukassani eivät naiset pelaa? Ehkä sinun tuttavapiiriisi ei ole kiinnostuneita sattunut. Monella on myös sangen paljon tapoja viettää aikaa, ropettaminen ikään kuin hukkuu vieraana aktiviteettina muiden joukkoon. Tai kenties joku neito tahtoisi kovasti koettaa, mutta miten päästä mukaan ropettamiseen, jos itsellä ei ole kokemusta peleistä eikä tuttua peliporukkaa ole saatavilla? Harvemmin muut kuin todella vannoutuneet ropefanit edes ihmeemmin kuuluttavat harrastustaan samalla tapaa ääneen kuin joidenkin muiden harrastusten kohdalla tehdään, joten kiinnostuneet eivät välttämättä edes tiedä lähiporukassaan olevan ropettajia. Vieraaseen sakkiin noppia viskelemään on myös iso kynnys lähteä. Monen tiedän myös ajattelevan, etteivät he osaa ja täten pilaavat muiden pelin tai että kyseessä on jonkinlainen salatiede, joka ei avaudu tavalliselle kuolevaiselle, etenkään naispuoleiselle sellaiselle. Mitkä seikat ajavat naisia pois ropen äärestä? Yleisesti ottaen poikamainen kohellus chainibikineiden ja isojen miekkojen maailmassa ei välttämättä ole se asia, johon keskivertonainen tahtoisi kuluttaa aikansa. Pelissä pitää olla ainakin allekirjon mielestä jotakin ideaa ja sen tulee nimenomaan perustua tunnelmaan ja eläytymiseen, ei kilon pussiin noppia ja tuhatsivuiseen manuaaliin. Jos tekee ekasta pelikokemuksesta yksinkertaisen ja lyhyehkön, mutta sisällöltään rikkaan, aktiviteetin pariin saattaa saada huijattua naisen uudelleenkin. Reiluhko osa naisista nimenomaan saa isoimmat kiksinsä siltä tunnepuolelta, ei välttämättä suorasta ja jatkuvalla syötöllä tapahtuvasta räjähtävästä toiminnasta. Toimintaa ei tietenkään tarvitse eikä missään nimessä pidä bannata pelistä, jotta se olisi nautinnollinen naisille, mutta on hyvä muistaa tosiaan tuon tunnepuolen ja elämyksellisen kokemuksen olevan yleensä osaltaan tärkeää siinä missä toiminnankin. Tasapaino näiden kahden välillä olisi aika lailla optimi, etenkin kun mukaan lisätään mahdollisimman kevyillä säännöillä pelaaminen. Noppien heittelyn aloittaminen kesken toiminnan tai muun on vähän kuin joku laittaisi hyvän leffan paussille aina kun jotakin tapahtuu. Itse olen onnistuneesti napannut ihmisiä ropettamaan pelaamalla heidän kanssaan ensin storytellingiä ja ehdottamalla sitten puolihuolimattomasti, että mitäs jos ropetettaisiin joskus? Vaikka kyse ei olekaan kuin etäisesti samantyylisestä touhusta, se yleensä viristtelee mukavasti tunnelmaan ja eläytymiseen. Helpottaa sitä tunnetta, että minä en ainakaan osaa ja pelottaakin. Miksei Glorantha maailmana nappaa edes niitä "harvoja" ropettavia naisia? (Älkää kivittäkö minua välittömästi. Koetan analysoida vain sitä, miksi se mahdollisesti oikeasti ei tunnu nappaavan ja mitä jatkossa voisitte harkita painottavanne maailmassa esitellessänne sitä muille) Glorantha on oikeasti kohtalaisen huonosti tunnettu maailma keskivertoisen perusropettajan silmissä (Viittaan henkilöön, joka pelaa silloin tällöin kavereidensa kanssa, eikä harjoita ropettamista mitenkään aktiivisesti). Se ei tunnu äkkiseltään ulkopuolisen silmin tarjoavan mitään uutta tai mullistavaa -lähinnä vain uuden paketin, jossa on vanha sisältö. Keskivertoista ropettajaa (joka usein on naisen tapauksessa myös larppaaja) ei nappaa opetella taas uutta maailmaa voidakseen pitää silloin tällöin ropemaailmassa hauskaa. Mieluummin palaa johonkin vanhaan tuttuun tai peluuttaa sitten johonkin maailmaan, jonka kaikki varmasti tuntevat. Ropettajien mukavuudenhalu ja laiskuus siis lienevät ne tärkeimmät syyt.
Ugly Psycho linkki 30. heinäkuuta 2008 kello 7.35
Ugly Psycho 30. heinäkuuta 2008 kello 7.35 linkki Eipähän tuossa mitään kivittämisen aihetta ole. Tästä on jauhettu joskus Kalikoksen miiteissäkin, että Gloranthaan ei voi ikävä kyllä juuri muuten tutustua kuin pelaamalla siellä. Ja kynnys alkaa tuosta vaan Gloranthassa pelaamaan on lopulta aika suuri, kun/jos se nimen omaan on (koko porukalle) käytännössä täysin ennalta tuntematon. Taannoinen suurin Rune Questin menestysaika oli ja meni, eikä uusia suomenkielisiä julkaisuja Gloranthaan juuri ole, mikä edes vähän helpottaisi/tekisi todennäköisemmäksi peliin ja maailmaan tarttumista. Toisin sanoen siis on todennäköisempää, että joku muu peli päätyy ostoskoriin, koska sitä on helpompi lähestyä sekä kielen että tutumman oloisen ympäristön takia. Okei, tämä on enempikin yleinen ongelma kuin juuri naispelaajien värväämisen ongelma, jos näitä nyt erotella haluaa, itse en sitä niinkään pidä tässä tapauksessa niinkään oleellisena. MUTTA, henkilökohtaisesti uskoisin (paremman puoliskon ja muiden tuntemieni naispuolisten roolipelaajien pohjalta arvioiden, mikä on tietysti aika suppea otanta), että Hero Quest olisi pelinä juurikin jotain sellaista, mikä voisi myös naispelaajille enemmän antaa kuin perinteisempään numeron- ja kallonmurskaukseen keskittynyt RQ aikanaan. HQ kuitenkin nostaa suhteet ja persoonallisuuden myös pelimekaanisesti merkittäviksi, eli niihin panostamisessa on ihan pelillisesti ylipäätään pointtia, mitä taas ei voi sanoa kaikista varsinkaan vanhemmista peleistä. Mutta tämä nyt on tietysti vaan pelisysteemin tasolla puhuen, eli edelleen tarvisi saada lisää kimmoketta myös maailmaan tutustumiseen ja perehtymiseen, että sieltäkin löytäisi ne siistit jutut. Edelleen yleisenä löpinänä ja huuhaa-teoriointina osin aiempiinkin viesteihin liittyen voisi heittää, että ehkäpä juurikin tämä yhdistelmä, että örkintappo ei niin hirveästi naispuoleisia pelaajia kiinnosta ja suurin osa miespuoleisista pelaajista aloittaa teininä = pelit on usein aika puhdasta örkinlahtausta, on se syy, miksi naispuolisia pelaajia alkaa löytymään vasta sitten, kun me miespuoliset olemme saaneet pahimman verenhimomme ja ensimmäiset noppasetit puhki kulutettua. Samaten se kiihkomielisin ropehehkutus ja -käännytys yleensä ajoittuu sinne örkinlahtausaikoihin. Sivumennen sanoen, tykkään edelleen ankarasta örkinlahtauksesta ajoittain ja sopivissa määrin, eli ei saa lukea väärin, että dissaisin sitä mitenkään erityisesti. Jatkoksi voisi vielä voivotella HWn ja HQn opusten lievästä vaikeaselkoisuudesta/saippuapalasyndroomasta ja muusta ihmisiä herkästi karkottavasta, mutta jääköön se nyt sentään tällä erää väliin, ja toivotaan, että HQ2 korjaa asioita edes siltä osin. Onko asian korjaamiseen Gloranthan osalta sitten jotain lääkkeitä? Suomennettu HQ ei varmasti olisi haitaksi, mutta markkina on pieni ja julkaisu olisi lähinnä kiva tapa menettää rahaa, jos sitä ei tee talkoina ja "kun nyt saatais omat kulut pois" -budjetilla. Minkä lisäksi maailman puolelta pitäisi sitten kääntää oleellisimpia kirjoja, eli sitä työsarkaahan piisaa. Glorantha-lautapelit, joita itsekin olen yrittänyt vaisulla menestyksellä kovasti vääntää... noh, jos niitä ei saa todella näkyvästi esille ja jos ne ei ole todella hyviä ja näyttäviä, niin muiden pelien jalkoihinhan siinä jää, ja on aika turhaa kuvitella löytävänsä julkaisijaa, joka ei ympäristöä yrittäisi väkisin muuttaa geneerisemmäksi fantsuksi. Minkä lisäksi mahdollisuudet esitellä maailmaa pelissä on rajalliset. Glorantha-leffoja tuskin tullaan näkemään... kirjat ja sarjikset voisi hyvinkin olla jonkunmoinen konsti, jos ne olisi hyviä ja niitä saisi hyvin näkyville. Ja sitten on tietysti meidän friikkien velvollisuus värvätä ja käännyttää potentiaalisia pelaajia ikään, sukupuoleen, vakaumukseen ja niin edelleen katsomatta Gloranthisteiksi. Enää jääkin sitten ongelma, että mistä ne potentiaaliset pelaajat edes löydetään, kun kaikki tuntuvat muutenkin saarnaavan roolipelien kuolemaa ja niin edelleen. Menipä vähän aiheesta ohi, ja on kovin turhan näköistä voivottelua ja haihattelua, mutta eipä tuo varmaan ketään tapa. Edit: Pelaatko Deler muuten itse Gloranthassa kuitenkin?
Vesa linkki 30. heinäkuuta 2008 kello 17.40
Vesa 30. heinäkuuta 2008 kello 17.40 linkki UglyPsychon kanssa tismalleen samoilla linjoilla. Pelit ja pelaaminen ovat se paras ja miltei ainoa keino saada ihmiset kiinnostumaan Gloranthasta. Se on tosiaan hankala lähteä tutustumaan mihinkään uuteen pelkkien mainospuheiden ja esitelmien pohjalta, tarvitaan jokin konkreettisempi lähestymistapa jota pelit nimenomaan edustavat. RQ:n suomennos oli kyllä muinoin omaa luokkaansa (ja on kai yhä vieläkin) tuomaan ihmisiä Gloranthan pariin. Omalla kohdallani se nimenomaan oli RuneQuest joka sai minut kiinnostumaan Gloranthasta. Silloin nuorina roolipelaaminen kiinnosti ja tarvittiin sitten konkreettinen roolipeli niiden omien säätöjen sijaan. RuneQuest oli oiva valinta nimeomaan sen takia että se oli suomennettu (toki tähän vaikutti myös se että kaverin isoveljet joskus ammoin olivat sitä pelailleet ja sitä kautta saatiin sitten muutama kirjanen lisää). Tätä kautta sitten tuli esille maailma nimeltä Glorantha ja siitä sitten lähdettiin tutkimaan asiaa lisää ja lopulta sitten päädyttiin siihen että Gloranthasta on muotoutunut tavalla tai toisella harrastus. Ropecon on varsin oiva tapahtuma saattaa roolipelaajia Gloranthan pariin, mutta tuntuu että olemme Kalikoksen kanssa tehneet homman vähän väärin. Olemme panostaneet puheohjelmiin sun muihin esitelmöinteihin, mutta se konkreettisin ja paras anti mitä voimme roolipelaajille tarjota conissa, eli pelit, on jäänyt paljon vähemmälle huomiolle. Gloranthaan tutustuttavat one-shotit olisivat omasta mielestäni kaikkein parasta mitä Gloranthaa tuntemattomalle roolipelaajalle voidaan tarjota. Tämä siis vaatii Gloranthaa tuntevan pelinjohtajan joka sitten pelin lomassa johdattelee pelaajat syvemmälle Gloranthaan. Aihe lähti kyllä nyt vähän laukkaamaan tarkoitetusta toisaalle. Moderaattorit voisivat vaikka leikellä tästä oman aiheensa, että kuinka tuoda Gloranthaa esille sitä tuntemattomille ropettajille.
Tombecho linkki 9. syyskuuta 2009 kello 19.55
Tombecho 9. syyskuuta 2009 kello 19.55 linkki Vastaanpa vuosi sitten kuolleeseen(?) threadiin, että tiedän monia naispuoleisia pelaajia, omissakin miespuoleisissa peliporukoissamme niitä on nähty useamminkin kappalein. Luulenpa että naiset vain syttyvät hitaasti roolipeleille, eläytyminen itsessään, pukujen väkertäminen ym. sellainen vetää varmasti enemmän naisia LARPpaamisen puolelle kuin istua monta tuntia 4 miehen kanssa p*skanhajuisessa loukossa jota peliluolaksikin joskus kutsutaan. Jos peliporukka taas selviytyy tuosta yläaste-lukio-ammattikoulu-opiskelemaan-> murroksesta ehjin nahoin, niitä naisia alkaa liittyä peleihin. Lähes jokainen tuntemani naispelaaja tosiaan puolisonsa kautta. Silloin kun meidän porukkamme aloitti ropeltamaan, peli oli nimeltä Rapier ja roolipelien ympärillä leijui pahamaineinen saatananpalvontaan liittyvä leima, joka harrastajien piirissä kehittyi suureksi vitsiksi, mutta noina nuoruuden (kultaisina?) päivinä muistan kuinka erään luokkakaverini vanhemmat soittivat allekirjoittaneen isille ja äiskälle ja kyselivät että mikäs se sellainen peli on jossa uhrataan ihmisiä, pidetään rituaaleja, lasketetaan kirouksia ja muutenkin harrastetaan vanhemman sukupolven silmin paheksuttavaa toimintaa? :)