newsalor
25. heinäkuuta 2007 kello 7.23
linkki
|
Eli, eli...
Lyön tähän aiheeseen raakadumpin noista Kralorela-seikkailuistani. Niiden pelikelpoisiksi tekeminen vaatii sitten vielä paljon hiomista ja setting detailia laatikoihin.
|
Garrik
29. heinäkuuta 2007 kello 14.00
linkki
|
Hätäilenkö nyt, vai onko jo lupa odottaa jotakin? :wink:
-G
|
humis
18. elokuuta 2007 kello 13.28
linkki
|
^_^
|
Vesa
19. elokuuta 2007 kello 8.51
linkki
|
newsalor milläs mallilla tämä artikkeli on, joko kohta päästään niitä raakileita lukemaan?
|
newsalor
19. elokuuta 2007 kello 19.44
linkki
|
Työt loppuu tän kuun lopussa. Jos totta puhutaan, niin on epätodennäköistä, että saan niitä kirjoitettua tänne ennen sitä. Koitan kumminkin ehtiä.
|
newsalor
24. elokuuta 2007 kello 21.17
linkki
|
[b:a4ce417b97]Bi Yaon salaisuus[/b:a4ce417b97]
Sinisten Kalojen Kauppahuoneen Bin Yao ei päässyt aikoinaan mandariiniksi ja hän oli loputtoman kyllästynyt kirjurin yksinkertaisiin velvollisuuksiin. Paetakseen asemaansa Bi Yao on haalinut käsiinsä okkulttistista kirjallisuutta. Hän lankeaa illuusion syntiin. Illuusiossaan hän harjoittaa häiriintyneitä venfornisia oppeja ja kuvitteli olevansa mestari. hän uskoi itsemurhan avulla kuoriutuvansa ruumiistaan kirkkaana olentona.
[diagrammi toimijoiden välisistä suhteista]
Kauppias Bin, Sinisen Kalan Kauppahuone ja Bi Yaon perhe ovat haluttomia paljastamaan mitään ja syyttävät Lumpeenkukan kauppahuoneetta murhasta. Nämä taas ovat erittäin halukkaita auttamaan kaikessa, mikä nolaa Sinisen Kalan väen.
Mikäli Bi Yao tuomitaan itsemurhasta, niin hänen perheensä menettää yhteydet esi-isiinsä ja yhteiskunnallisen asemansa. Pikkuveli Bi Yao tietää tämän ja on siksi vanginnut veljensä sielun kristalliseen maljaan ja luvannut naida veljensä lesken. Pikkuveli on peloissaan.
Lain mukaan Kauppias Duzhen kuuluisi pitää jatkossa pitää huolta Sinisen Talon Bi Yaon uhreista ha gän tajuaa, että kirjuri on menettänyt mielenterveytensä hänen myymiään kirjoja lukemalla.
Sinisen Kalan Kauppahuone
Päämaja: Sininen Talo omaa merikalojen monopolin, johon kuuluu kalastusta ja meren kautta kulkeva rahtiliikenne.
Sinisen Kalan Dang Jian (kauppias mestari), Päärynä-Jian
Tunnetaan Päärynä-Jianina hänen ihonvärinsä ja pyylevyytensä ansiosta. Palvoo Tun Daita. Tarkka rahoistaan, maineestaan ja kauppahuoneensa kunniasta. Tärkein asia hänen maailmassaan on merenelävien monopolin säilyttäminen, sillä helmet ja meren kalat ovat hänen sukunsa rikkauden perusta ja tarjoavat peitteen salakuljetysoperaatioiden sivubisnekselle. Vihaa Tihrusilmä-Jiania.
Dang Zhang Kaalikorva (vartiopäällikkö)
Vastuussa Sinisen Kalan kauppahuoneen vartioinnista. Tarkka ja vastuuntuntoinen mies, joka haluaa auttaa tutkijoita, mutta jonka on toteltava isäntäänsä. Hän on tämän vuoksi vaivaantunut. On saanut lempinimensä painiharrastuksestaan, ei kaista kivun aiheuttamista käsiä vääntelemällä.
Pikkuveli Bi Yao (kirjuri)
Mukavuudenhaluinen mustaviiksinen mies, jonka oli tehtävä nopeita päätöksiä saadessaan selville veljensä itsemurhasta. Hikipisarat nousevat hänen otsalleen, kun hän on peloissaan. Hän ei erityisesti iloitse veljensä vaimon naimisesta, koska hänen vanha rakastettunsa on nykyään lihava ja viiksekäs. Bi Yao piilotti isoveljensä kirjat saapuessaan murhapaikalle, muttei tienyt kuka hävitti ruumiit. (kynäniska)
Kaunokki Bi Yaon vaimo
Kaunokki on muinoin ollut erittäin kaunis, mutta 6 lasta ovat jättäneet jälkensä.Hän on nykyään lihava ja hänen ylähuulillaan on hieman karvoitusta. Hänen miehensä laiminlöi häntä vielä elossa ollessaan, vaikka hän oli synnyttänyt 3 ja kasvattanut 2 poikaa. Kaunokki on kauhuissaan tapahtuneesta, mutta iloinen, sillä luulee entisen rakastajansa, Pikkuveli Bi Yaon tappaneen hänen ex-miehensä, Bi Yaon, hänen vuokseen. Rotevana naisena hän kantoi ruumiin yöllä joen rantaan.
Dang Duzhe (kirjakauppias), "Horina-Dang"
Horina Dangilla (kiroillessaan hän puhuu käsittämättömiä) on yhteyksiä Lur Noppiin ja erinäisiin kultteihin. Bi Yao tiesi, että häneltä saisi kiellettyjä kirjoituksia, koska hän oli nähnyt tämän salakuljetustä käsittelevässä kirjanpidossa. Dang on hyvin tyytyväinen mies. Palvoo Keisari Vashantia, Oikean Puheen Pitäjää (Communication, Literacy, Precedent), mutta kuuluu myös salaa Sisäisen Mestaruuden Polkuun. Hän on rikastunut kauppaamalla eroottisia tekstejä aatelisille, mutta on yleensä ottaen myös alamaailman ja harhaoppineiden tuttu. "Typerys" on hänen tatuoitu vartijansa.
Lumpeenkukan kauppahuono
keskus: Valkoisten Kukkien teehuone
monipolit: jokikauppa, lastaus, jokikalastus
Lumpeenkukan Dang Jian (kauppias mestari), "Tihrusilmä-Jian"
Lumpeenkukan kauppahuone kilpailee Sinisen Kalan kauppahuoneen kanssa mahtavuudessa. Dang Jian vihaa Päärynä-Jiania, sillä heidän sukunsa ovat aina olleet vastakkain. Muut kauppiaat tekevät voittoa toimimalla välikäsinä. Tihrusilmällä on tapana kehitellä monimutkaisia pieniä juonia laajentaakseen valtaansa. Vaikka hän palvoo Tyn Daita, niin hän uhraa salassa myös Kadonneen Jokidelfiinikansan Ringille, josta hänen sukunsa saa paljon voimaa.
Valkohammas Dang Zhang (vartiopäällikkö)
Valkohammas on huumorintajuinen päävahti Lumpeenkukan huoneesta. Tämä joviaali mies on sekä Hyppivän Kiven Nyrkin mestari, (Nopeat Lyönnit, Veden Päällä Hyppääminen) että Kadonneen Jokidelfiinikansan Ringin jäsen. Hän on ehkä hieman viiniinmenevä, mutta hänellä on korvaukseksi paljon ystäviä satamassa.
Tapahtumia:
[list:a4ce417b97]
[*:a4ce417b97]Bi Yao ja Dang Duzhe on nähty monesti Neliapilan teehuoneella.
[*:a4ce417b97]Bi Yao on löydetty rannasta kuolleena.
[*:a4ce417b97]Valkohammas ja Kaalikorva tappelevat. Kaalikorva vaatii, että Kaalikorva pidetään ulkona tutkimuksista.
[*:a4ce417b97]Päärynä-Jian vaatuu, että tutkimukset on lopetettava tai hän valittaa mandariinille, joka on hänen ystävänsä.
[*:a4ce417b97]Bi Yaon vaatii ruumista polttohaudattavaksi ASAP, koska "heidän esi-isänsä vaativat sitä".
[*:a4ce417b97]11. lastausveli löytyy kuolleena. Hänen sanotaan olleen ulkona murhapäivänä.
[*:a4ce417b97]Bi Yaon poika palaa armeijasta ja vannoo kostavansa.
[*:a4ce417b97]Pikkuveljen ja Kaunokin historia paljastuu.
[*:a4ce417b97]Huhuja delfiinikultista.
[*:a4ce417b97]Joku hämärämies yrittää lahjoa jonkun hahmoista jättämään jutun sikseen. Rahat ovat Päärynä-Jianilta.
[*:a4ce417b97]Jonkin hahmon perheelle tulee sellainen viesti, että heille olisi erittäin edullista, jos syyllinen löytyisi Sinisten Kalojen parista.
[*:a4ce417b97]Bi Yaon poika tappaa jonkun.
[*:a4ce417b97]Pikkuveljen hallusta löytyy epäilyttäviä kirjoja
[*:a4ce417b97]Vaimo tunnustaa murhan pelastaakseen Pikkuveli Bi Yaon.
[*:a4ce417b97]Dang Duzhe kutsuu hahmot teelle ja rukoilee, että tutkimukset lopetetaan järjestyshäiriöiden vuoksi. Hän esittäytyy pienten kauppiaiden edustajana.
[*:a4ce417b97]Joku NPC tupeaa väkivaltaiseksi / pettää hahmot / palajstaa salaisuuden / on kyrpä.
[/list:u:a4ce417b97]
Mikä on oikeudenmukainen tuomio?
Vanha, höperö, mandariini tekee päätöksensä sen perusteella, mitä suositellaan. Onko tärkeämpää tuomita nopeasti vai oikein? Itsemurha on tosi vakava rikos, lapset joutuisivat orjiksi ja murhaaja tulisi tuomita helvettiin. Kuollut henkilö ei sinänsä ole kovin merkittävä, vaan yhteiskunnan järjestykselle aiheutuva häiriö. Mitä kuuluisi tehdä niille, jotka yrittivät estää tutkimuksia? Tulisiko armon käydä oikeudesta?
Todo:
[list:a4ce417b97]
[*:a4ce417b97]Ota vastaa parannusehdotuksia, palautetta, risuja&ruusuja.
[*:a4ce417b97]Kirjoita auki Kralorelalaiset rikosdraaman kaava + (väri & HQ)
[*:a4ce417b97]Pari seikkailuideaa.
[*:a4ce417b97]Käännä englanniksi, kirjoita joitain juttuja auki, järjestele, jäsentele.
[*:a4ce417b97]Käsittele jännitteitä, kirjoita lisää paineita toimia nopeasti.
[*:a4ce417b97]Piirrä suhteet koneella, jotta joku toinen voi piirtää ne.
[*:a4ce417b97]HQ-statteja ja kisoja... Mukaanlukien joogamanuaali.
[*:a4ce417b97]Huomioita siitä, miten konfliktit kannattaa raamittaa.
[*:a4ce417b97]Kirjoita kaupungista teemadokumentti.
[*:a4ce417b97]Nopea naimakauppa-skenu.
[/list:u:a4ce417b97]
|
Vesa
25. elokuuta 2007 kello 9.48
linkki
|
Näyttää oikein mainiolta. Ei ainakaan pikaisella lukaisulla nouse mitään kysymyksiä mieleeni. Oikein hyvä Kralorela -juttu tästä tulee kunhan tosiaan kaikki taustamateriaali saadaan kasaan.
Keep up the good work!
|
newsalor
25. elokuuta 2007 kello 10.32
linkki
|
[b:beb5249056]Kralorela[/b:beb5249056]
- Hienostunut
- Muinainen
- Lohikäärmeet
- Mysteerejä
[b:beb5249056]Lumijokitien Maakunta[/b:beb5249056]
- Laaja maaseutu
- Jokikauppa
-
[b:beb5249056]Kaupunki[/b:beb5249056]
- Kuhina
- Jakautunut faktioihin
-
[b:beb5249056]Mandariinin kartano[/b:beb5249056]
- Seremoniallinen
- Seniili
- Lohikäärmeinen
[b:beb5249056]Jokivarsi[/b:beb5249056]
- Lokilaivat: Kaupungin lait eivät päde veden päällä. Valkoisen Magnolian junkki tarjoaa hienostuneiden kurtisaanien palveluita. Maajussi kailottaa veneestään hedelmiensä hintoja.
-
-
[b:beb5249056]Shaoda Jalokiviselän temppeli[/b:beb5249056]
- Ylellinen
-
-
[b:beb5249056]Neliapilan teehuone[/b:beb5249056]
- Neljän kerroksen väkeä
-
-
[b:beb5249056]Sinisen Kalan kauppahuone[/b:beb5249056]
- Merikalan ja helmien monopoli: Rahtia Lur Noppiin.
-
-
[b:beb5249056]Bi Yaon talous[/b:beb5249056]
- Suuri häpeä
- Hiljaisuus
-
[b:beb5249056]Lumpeenkukan kauppahuone[/b:beb5249056]
-
-
-
[b:beb5249056]Neljän Paheen kaupunginosa[/b:beb5249056]
-
-
-
|
humis
25. elokuuta 2007 kello 12.27
linkki
|
Toivoisin artikkelin käsittelevän myös seuraavia asioita:
[list:6f5840df66]
[*:6f5840df66]Miten mysteeripeliä mielestäsi kannattaa HQ:ssa vetää?
[*:6f5840df66]Erityisesti, mitä pitää tehdä ja miten pelata, ettei joudu ongelmiin sen kanssa että Kralorelan oikeusjärjestelmä ja siihen liittyvät päätöksentekoperusteet ja punnittavat asiat eroavat huomattavasti länsimäisen pelaajan omasta kuvasta?
[/list:u:6f5840df66]
|
Garrik
28. elokuuta 2007 kello 17.44
linkki
|
Uskon, että jo nyt esitetyn materiaalin pohjalta saa todella mielenkiintoisen seikkailun aikaiseksi.
Humiksen pointit saattavat tosin olla paikallaan, vaikka itselleni muodostui aika selkeä kuva jo tuosta henkilögalleriasta, johtolankavyyhdistä ja oikeusjärjestelmän outoudesta. Tässä kohdataan pelintekemisen (a.k.a. pelaamisen ja pelinjohtamisen) traditiot: minkälaisia ohjeita millekin peliporukalle pitäisi antaa, ja mikä mahtaa olla se "keskiverto lukija", jolle asiat pitää saada selvästi esitettyä.
Toinen juttu, joka jäi mietityttämään, on rönsyily. Kuinka paljon asioita pitää kertoa seikkailua varten, ja koska seikkailusta paisuu kaupungin/muutaman korttelin paikalliskuvaus? Minulla ei ole mitään jälkimmäistä vastaan, päinvastoin, se olisi upea juttu. Mutta jos kirjoittajan aika on muutenkin jo kortilla, kannattaisi ehkä keskittyä selkeämmin yhteen osa-alueeseen: henkilöiden ja juonenosien saumattomaan yhteistoimintaan. Tämä kun ei näyttäisi vaativan enää kovin paljon työtä, vaikkakin toki lisää sanoja ja elaborointia.
Olen pahoillani, etten nyt osaa antaa tämän kohdistetumpaa palautetta. Itse kun voisin vetää seikkailun jo näillä ohjeilla. :)
-G
|
newsalor
29. elokuuta 2007 kello 14.00
linkki
|
Kirjoitan miljööstä, koska pistän mukaan vielä 2 suppeaa seikkailunkuvausta. Ideana siis on, että Ensimmäisen seikkailun vedettyään PJ pystyy vetämään hyvin pienellä vaivalla noi 2 muuta seikkailua vielä tuohon päälle.
|