Assath
linkki
24. kesäkuuta 2007 kello 20.36
|
Assath
24. kesäkuuta 2007 kello 20.36
linkki
|
Roolipelaaja lehden foorumin sivuilla on meneillään projekti Caldwellin linnoituksesta, jossa tämä klassinen vanhan ajan hyvä D&D seikkailu puetaan uusiin vaatteisiin ja pelataan kokonaan uudella tyylillä. Päätin kokeilla samaa Maon suunnittelemalla "Kauhun luola" seikkailulla. Innoituksen sain tästä ketjusta [url]http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=2141[/url]
Raportoin nyt tuon oman pelini. Kaikki kommentit ja huomiot ovat tervetulleita. Jos joku muu (Bellad?) innostuu vetämään oman versionsa kyseisestä seikkailusta niin tämä on varmaan hyvä paikka tarinoida siitä.
Eli olin jo pitkän aikaa halunnut päästä vetämään seikkailun tai kamppanjan Juhana Petterssonin Joutomaalla ja juhannushumalassa sitten sain älynväläyksen kokeilla. Rummutin siis kaverini kasaan sunnuntaiksi, jolloin ajattelin kaikkien olevan enemmän tai vähemmän toipuneet.
Pelaajien hahmot luotiin pelikerran alussa. Näiden täytyi kaikkien olla lukiolaisia ja hahmojen suuntaviivoja luonnosteltiin parin näitä käsittelevän kysymyksen avulla (Oletko koskaan ollut tappelussa? Kenestä kaveriporukan jäsenestä pidät eniten? Miksi? jne.). Näiden lisäksi minulla oli tukku ominaisuuksia, jotka pelaajien oli keskenään hahmoilleen jaettava. Yhdellä hahmolla oli kipeä hammas, toisella astma jne. Neljän pelaajahahmon lisäksi kaveriporukkaan kuului 16 vuotias kiltti ja mukava tyttö nimeltä Liisa. joka ristittiin nopeasti Lissuksi.
Pelin alkaessa hahmot olivat palaamassa juhannuksen kestäneeltä ryyppyreissultaan lapin käsivarressa sijaitsevalta mökiltä, kun heidän autonsa (yhden täytyi olla täysi-ikäinen ja omata ajokortti) hajosi keskellä ei mitään. Täältä hahmot onnistuivat autonsa kanssa siirtymään Luolamäen kylään. Paikkalinen rasvainen naismekaanikko kertoi kuitenkin, että auton korjaaminen onnistuu aikaisintaa seuraavana päivänä, kun kerran varaosia täytyy hankkia. Hahmojen täytyi siis yöpyä paikallisen kyläkaupan vierashuoneessa.
Peli keskittyi hahmojen haahuiluun ympäri kylää ja heidän kohtaamiseensa paikallisten kanssa. Paikalliset osoittautuivat nopeasti sangen sairaaksi porukaksi. Ensin tuli vastaan tavallisempia tapauksia (vain hivenen outo kauppias ja irstas mekaanikko), mutta iltaa kohti edettäessä tahti tiivistyi (väkivaltaiset idioottiveljekset Nökö ja Alu, paikallisen pikkurikollisjengin pomo Olli). Kaikkia sivuhahmoja määritteli ensisijaisesti se, että he halusivat hahmoilta jotain. Kauppias halusi rahaa joka käänteessä, paikallinen eläinlääkäri vetää yhden hahmon kipeän hampaan pois, useampi hahmo seksiä ja vielä useampi vetää hahmoja turpaan.
Pyrin siihen, että en koko pelin aikana käyttäisi yhtään ainoaa positiivista adjektiivia ja taisin päästä aika lähelle tavoitettani. Koitin tehdä tunnelmasta niin ahdistavan ja vastenmielisen kuin vain pystyin.
Paria proppiakin tuli käytettyä. Kun hahmot lähtivät suolle etsimään kadonnutta Lissua, pistin pelaajat juoksemaan pari kierrosta pelipaikkana toimineen kerrostaloni ympäri niin nopeaa kuin he vain pystyivät. Tavoitteena oli saada heille hikinenen ja paskamaisen olo (Siitepöly allergiasta kärsivän Tananin immersio astmaiseen hahmoonsa oli vertaa vailla :wink: ). Edelleen kun hahmot löysivät muovipussissa piilotetun pyssyn ja mollamaijan, niin annoin nämä ne löytäneelle pelaajalle off-game. Pyssyä proppaava softis oli ladattu, mutta vain ilmalla (pelaajat eivät tosin olleet tästä ihan satavarmoja), ja kerroin että jos hän haluaa sen olevan hahmonsa käsillä täytyy hänen pitää sitä itse käsissään. Edelleen ilmoitin, että jos softis laukeaa oikeassa maailmassa, niin pyssy laukeaa pelimaailmassa ja käskin pyssyä käyttävän pelaajan osoitella sitä pelaajaa, jonka hahmoa hänen hahmonsa osoittaa.
Olin miettinyt valmiiksi nipun synkeitä salaisuuksia, joita kyläläiset yrittivät piilotella, mutta jotka tietenkin alkoivat tulla esiin. Niinkuin arvelinkin kaikkia juonia ei ehditty käsitellä ja yksi avautui vain puolittain, mutta tähän olin varautunut.
Varsinainen loppupeli lähti käyntiin kun Lissu katosi. Todellisuudessa hänet kaappasi läheisessä tyhjässä varastohallissa, jota kutsuttiin yleisesti luolaksi, majaileva pikkurikollisten hevareiden joukko. Hahmot eivät kuitenkaan tätä tienneetä. Niinpä he kovistelivat ensin paikallista hippiä ja joutuivat myöhemmin veriseen nujakkaan (Newsalorin hahmolta murtui poskiluu ja Tananin hahmon nenästä purtíin irti palanen) kahden skinheadin kanssa.
Loppukohtaus käytiin luolassa, jossa pistin Amorphista soimaan niin in kuin off gamessakin. Pikkurikollisten pomo, jättiläismäinen mies nimeltä Olli, oli ilmeisesti raiskannut Lissun. Asetta pitelevä pelaajahahmo napsahti ja ampui Ollin uhkailtuaan tätä ensin aseella aikansa. Lopetimme pelin hahmojen häipyessä yöhön Lissu mukanaan.
Pelaajat pelasivat kautta linja hyvin ja eläytyen. Näin jälkikäteen olisin ehkä voinut yrittää luoda hahmojen välille enemmänkin jännitteitä, nyt heidän ristiriitansa olivat lähes ainoastaan kyläläisten kanssa. Toisaalta tämä vahvisti kivasti me vastaan ne asetelmaa. Olin varoitellut vetämästä hommaa puhtaasti komiikan puolelle ja tämä onnistui hyvin. Välillä toki naurettiin, mikä on tietenkin puhtaasti hyvä asia. Erityistä huomiota ansaitsee Newsalorin suoritus, tämä kun pelasi sangen puhtaasti hahmoaan, unohtaen jopa tarinan tarpeet. Yhdessä välissä peliä Newsalorin hahmo meinasi joutua tämän seurauksena sivuun koko tarinasta. Hahmokun ei enää suostunut menemään paikallisen lääkärin ( joka oli epäpätevä ja välinpitämätön narkomaani) puheille, vaan halusi itselleen väkisellä ambulanssin Rovaniemeltä.
Kokonaisuutena pelikerrasta jäi ainakin minulle pj:nä tosi hyvä maku suuhun. Tuntui itse asiassa yllättävän jännältä istua pitkästä aikaa softiksen väärällä puolella, vaikka tiesikin sen olevan tyhjä. Pikkusivuhuomautuksena taustoja koskien vielä, että kaikki kyläläisten ongelmat olivat tavalla tai toisella jäljitettävissä luolaan.
|
Gabriel
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 10.08
|
Gabriel
25. kesäkuuta 2007 kello 10.08
linkki
|
Todella hyvän kuuloinen peli. :) Tuohon olisi varmasti ollut hauska osallistua. Periaatteessa voisin vetää tästä toisinnon omalle peliporukalleni (olettaen, että saadaan keräännyttyä useamminkin kuin 2-3 viikon välein ja saadaan lisäksi nykyinen kampanja päätökseen). Täytyy vain ensin perehtyä tuohon seikkailuun, mutta ainakin tämän perusteella siitä on mahdollista kehittää todella hyvää peliä.
Olisi muuten ollut mielenkiintoista kuulla noista juonentyngistä, varsinkin puuttumaan jääneistä, mutta onhan se ymmärrettävää, jos ne tahtoo pitää salaisuutena.
|
newsalor
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 16.20
|
newsalor
25. kesäkuuta 2007 kello 16.20
linkki
|
Kiitos Assath,
Aika tiukkaa settiä oli kyllä. Tehokeinot huomasi kyllä. Adjektiivit, väkivallan ja ruumiillisten tuntojen korostaminen, ynseät kyläläiset, propit ja juoksu toimivat. Koitin kyllä tosissani nyt eläytyä ja tarinaa piti oikeastaan miettiä vasta, kun luonnollinen reaktio olisi oikeasti häipyä paikalta. Kylä oli itseasiassa niin outo, että ihan tosiassaan hahmoni olisi sieltä häipynyt karkuun jo monta kertaa.
Kyvytön hammaslääkäri oli toimiva ja sopivan uhkaava juttu, mutta toisaalta henkeäuhkaava ahdistuskohtaus - siis se, että hahmo meinaa tukehtua, oli kyllä ehkä vähän huono veto. Tai ehkä oli huono veto jättää se puolitiehen. Siinähän sitä sitten piti hypätä ulos hahmosta ja alkaa järkeillä, että ensiapuryhmän saapuessa en kait sitten lähdekkään sairaalaan, vaikka olin juuri kuolla. Jospa luolan hevarit olisivatkin napanneet pojan mukaan, niin sitten tilanne olisi kärjistynyt entisestään.
Kokonaisuudessaan peli meni kuitenkin tosi hyvin. Ois varmaan pitäny itte havahtua ja huomata mihin hahmo oli matkalla, mutta jos totta puhutaan, niin olin saanut psyykattua itteni sen verran hyvin mukaan, ettei tullut mieleen muuta, ku laittaa hahmo piileskelemään. Kaippa sitä asennoitui siihen, että kyseessä on Joutomaa. Harvoin tulee tosiaan eläydyttyä näin vahvasti.
Gabriel,
Kauhujen Luola Reduxin idea on juurikin tuon Maon tekemän seikkailun uudelleen pelaaminen uudesta näkökulmasta, joten jos pelaatte seikkailun, niin ensin täytyy toivoa, että Mao tekee kulttuuriteon ja palauttaa seikkailunsa nettiin, jotta pääsette uudelleentulkitsemaan sitä. Kauhujen Luola on just siksi siisti, että just tollasia seikkailuja tein ja pelasin nuorempana. Siinä on alkuvoimaa.
|
Alec
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 22.24
|
Alec
25. kesäkuuta 2007 kello 22.24
linkki
|
Loistavaa settiä jätkät! Assathin seikkailukertomus nostatti taas omat pelihalut kattoon...harmi että oma porukka on tauolla, on jotenkin tyhjä olo!
Anyways tässä olis muuten hyvä idea jollekkin seuraavaan Kalikos-miittinkiin...siis vetää kyseinen seikkailu jollain uudella genrellä. Seikkailu pitäisi olla aika monelle tuttu ja itse ainakin haluaisin osallistua ehdottomasti mukaan.
|
Assath
linkki
26. kesäkuuta 2007 kello 7.43
|
Assath
26. kesäkuuta 2007 kello 7.43
linkki
|
[quote:63f5d3067f="newsalor"]Kyvytön hammaslääkäri oli toimiva ja sopivan uhkaava juttu, mutta toisaalta henkeäuhkaava ahdistuskohtaus - siis se, että hahmo meinaa tukehtua, oli kyllä ehkä vähän huono veto. Tai ehkä oli huono veto jättää se puolitiehen.[/quote:63f5d3067f]
Totta turiset. Olin itseasiassa miettinyt, että jos joku ihan väkisellä haluaa pois kylästä jollain ilveellä (olishan sitä voinut lähteä kävelemään tietäkin pitkin), niin en rupea häntä blokkaamaan. Tässä mielessä oikea ratkaisu olis varmaan ollut vaan pistää sut ulos seikkailusta. Tosi tilanteessa meni sitten kuitenkin sisu kurkkuun.
[quote:63f5d3067f]Jospa luolan hevarit olisivatkin napanneet pojan mukaan, niin sitten tilanne olisi kärjistynyt entisestään.[/quote:63f5d3067f]
Tuokin kävi mielessä, mutta sää olit kuitenkin pimeässä huoneessas sängyn alla piilossa ja ovi oli lukossa. Jos ne olisivat jostain saaneet kuulla sun olevan siellä (nythän ne vaan mekkaloivat), murtautuneet sisään, kaivaneet sut esiin ja kaapanneet mukaansa, niin olis siinä jo melkoiset ratakiskot kiillelleet. En tietenkään tiedä olisko tämä välttämättä haitannut.
[quote:63f5d3067f]Ois varmaan pitäny itte havahtua ja huomata mihin hahmo oli matkalla, mutta jos totta puhutaan, niin olin saanut psyykattua itteni sen verran hyvin mukaan, ettei tullut mieleen muuta, ku laittaa hahmo piileskelemään.[/quote:63f5d3067f]
Tämähän on taas tosi hyvä juttu. Eläytymistähän tässä haettiinkin enemmin kuin draamallisesti siistiä tarinaa. Olin itse asiassa nimenomaan miettinyt ennen peliä, että ihan hyvä loppu sille olisi se, että te pakenette sekavana laumana maantietä pitkin pois kylästä, ilman että koskaan käytte luolassa. Lissun katoamisen muodossa vaan yritin tarjota teille hyvän ja uskottavan motivaation kylään jäämiseksi.
[quote:63f5d3067f="Alec"]Anyways tässä olis muuten hyvä idea jollekkin seuraavaan Kalikos-miittinkiin...siis vetää kyseinen seikkailu jollain uudella genrellä. Seikkailu pitäisi olla aika monelle tuttu ja itse ainakin haluaisin osallistua ehdottomasti mukaan.[/quote:63f5d3067f]
Tuo on muuten loistava idea. Kauhun luola sopii pohjaksi genressä kuin genressä tapahtuvalle seikkailulle sen takia, että se on niin riisuttu malli seikkailusta. Meillä on yhteisö ja tavalla tai toisella kauhea luola. Siinä on kuitenkin myös pari kivaa yksityiskohtaa joita voi seikkailussa väläytellä(hitaasti liikkuva jättiläinen, kauppias joka varoittelee yöpymästä ulkona...)
[quote:63f5d3067f="Gabriel"]Olisi muuten ollut mielenkiintoista kuulla noista juonentyngistä, varsinkin puuttumaan jääneistä, mutta onhan se ymmärrettävää, jos ne tahtoo pitää salaisuutena[/quote:63f5d3067f]
Mielellänihän minä kertoilen. Eli paikallinen lekuri oli tosiaan eläinlääkäri, joka toimi ilman lupaa myös hammas ja yleislääkärinä. Hän oli lisäksi vielä huumekoukussa, aineita hän sai luolassa asuvalta jengiltä. Hänen hoitomenetelmänsä olivat sinänsä ihan toimivia, mutta sangen brutaaleja. Ajattelin, että hahmot joutuvat kerran toisensa jälkeen hänen vastaanotolleen (polvi voi mennä rikki kompastuessa, tappelussa tulleiden haavojen paikkaus, astmalääkkeet, kipeä hammas...), jolloin heille alkaa huumeriippuvuus hiljalleen selvitä.
Kyläkauppias oli murhannut vaimonsa, joka oli aikonut jättää hänet. Ruumis oli upotettu suohon yhden näreen alle ja murha-ase, sekä nukke (Miihkaliina nimeltään) joka oli "kannustanut" kauppiasta tekemään murhan oli haudatta kaupan muovipussissa ihan tämän lähelle. Hahmot löysivät muovipussin (sieltä he saivat aseen) ja nuken nähtyään kauppias pamahti niin sekaisin, että käytännössä tunnusti murhan. Tässä vaiheessa hahmoilla oli jo niin vahva "Lissu mukaan ja vittuun täältä" meininki, että he eivät asiaa ruvenneet penkomaan. Vaimo oli käynyt pettämässä kauppiasta juuri luolassa.
Läheisen maanviljelijän lievästi kehitysvammainen tytär oli melkoisen tyrkky ja joutunut isänsä harjoittaman insestin kohteeksi (ehkä inhottavin näistä sivujuonistani). Isä olisi heittäytynyt äkkiä väkivaltaiseksi, jos joku olisi puuttunut perheen sisäisiin asioihin. Molemmat vierailivat näyttämöllä pari kertaa, mutta mulla ei riittänyt aikaa (pelin sisällä) saada ketään hahmoista kehittämään tyttöön mitään merkittävää suhdetta. Maanviljelijän vaimo oli kuollut vetäessään överit yhdellä näiden yhteisellä luolareissulla ja mies oli näin jäänyt yksin pitämään huolta kehitysvammaisesta tyttärestään.
Tananin hahmolla oli paha astma ja ajatus oli pistää hänet kadottamaan astamlääkkeensä jossain kohdassa. Luontevaa tilaisuutta ei kuitenkaan tullut ja koska Newsalorin hahmo kärsi jo pahasta hengenahdistuksesta, niin tämä ei olisi tuonut peliin mitään uutta elementtiä.
Yksi hahmoista oli vieraillut lapsuudessaan kyseisessä kylässä ja joutunut paikallisten nuorten (jotka nyt vanhempina vetivät huumeita luolassa)brutaalilla tavalla kiusaamaksi. Nämä olivat survoneet hänen päätään veden alle niin kauan, että tämä oli menettänyt tajuntansa. Tämänkin trauman käsittely jäi kahden aika köykäisen flashbackin muotoon, mutta tapahtumien jo kiitäessä kohti loppuhuipennustaan en halunnut enää keskeyttää niitä yhden hahmon menneisyyttä käsitelläkseni.
Jos hahmot olisivat ollet kylässä pitempään, niin korjattavana ollut auto olisi kokoajan mennyt huonompaan ja huonompaan kuntoon, ellei mekaanikko olisi saanut rahaa ja kunnolla. Edelleen porukalla olisi nopeasti tullut vastaan käteisen rahan pula, luottokortti kun ei missään päin kylää kelvannut.
Epäilyttävästi skinheadia muistuttava väkivaltaiset veljekset Nökö & Ana ja paikallinen maalaustaidetta harjoittava vanhentunut hippi sen sijaan ehdittiin käsitellä oikeastaan kokonaan. Olin tosiaan tarkoituksellakin kirjoittanut noita juonia sen verran, että kaikkia niistä ei ehdi käydä läpi. Mää tykkään kun voi heittää jotain sopivaa aina tilanteen mukaan.
|
Bellad
linkki
26. elokuuta 2007 kello 5.32
|
Bellad
26. elokuuta 2007 kello 5.32
linkki
|
Peluutin nyt vihdoinkin Kauhunluolan.
Pelin aloitin siten, että kerroin pelaajille käyttäväni HQ:n sääntömekaniikkaa, ja että en halua tietää heidän hahmoistaan mitään. Laadin listan vaatimuksista, joita halusin pelaajien kirjaavan hahmoilleen. Alkuperäinen lista on nyt kadonnut (kun päättivät polttaa sen katuen sitä välittömästi.. he he...) Listan lukemissksi annoin ohjeeksi, että kukin rivi luetaan yksitellen, ja sen pelaajat keskustelevat keskenään, että kuka kirjaa siitä itselleen kyvyn/kykyjä, joilla se ilmenee hahmolomakkeesta.
Hahmolomakkeista tulisi myös ilmetä, että mistä päin kukakin hahmo on kotoisin, missä maailmassa pelataan ja missä päin. Kunkin hahmon sosiaalinen asema yms yms yms. Tarkoitus oli, että itse kirjoittaisin näitä hahmoja erillisille hahmolomakkeille sitä mukaa kuin saisin heistä tietoa, mutta tämä jäi tekemättä, mutta arvailut suoritin sitten saunaillassa kunkin pelipäivän päätteeksi.
Se lista kuitenkin meni jokseensakin näin:
1. vähintään kahden pelaajista on käytettävä aseenaan kirvestä.
2. vähintään yhden pelaajista on paheksuttava kirveiden käyttämistä.
3. korkeintaan yksi hahmoista on paikallinen.
4. kaikki hahmot omaavat jonkin liikkumisrajoitteen (tällä ensisijaisesti tarkoitin maantieteellistä rajoittuneisuutta, mutta vapaatulkinta on aina ollut lähellä sydäntäni, joten kun eräs pelaajista oli tulkinnut hahmolle fyysisen vamman jalkaan, oli se vain loistavaa).
5. vähintään kaksi on entisiä orjia, jotka ovat tavalla tai toisella päässeet orjuudestaan eroon.
6. vähintään yksi on orja, joka on "vapaa", eli on päättänyt ettei enää ole orja.
7. vähintään yhden hahmoista tulee olla aikaisemmin elämässään kuollut useammin kuin kerran.
8. Yhden hahmoista on pidettävä jostain, mistä muut pelaajat eivät pidä.
9. pelaajat muodostavat nyt neljännen pelaajan (EPH:n) jolle enintään yksi on sukua.
10. hahmo 4, tulee saattaa johonkin paikkaan jossakin ajassa.
11. hahmon 4 tulee olla uhka vähintään yhdelle hahmoista.
Jos listasta jäi jotakin pois, olisi hyvä jos pelissä mukanaolleet asiasta kommentoisivat.
Kun listaus olisi käyty lävitse, olisi pelaajien tarkoitus muutamien kykyjen avulla muodostaa hahmoistaa enemmän sellaisia, kuin tämän alkukeskustelun aikana on pelaajalle mielikuvaa syntynyt (rodut, ammatit, arvoasemat yms yms). Siis tarkoitus on, että ylläesitetyt asiat pelaajat päättävät keskenään ja siten ne ovat asioita, jotka ovat hahmojen yleisessä tiedossa pelin alkaessa, ja loput hahmoihin kirjoitettava on pelkästään pelaajien itensä tiedossa. PJ ei hahmonluonnin aikana ole paikalla, mutta tavoitettavissa mahdollisten kysymysten takia.
Kuten toivoinkin, tämä herätti paljon keskustelua pelaajien kesken, kun pääsivät vauhtiin. He muodostivat itselleen mielekkään taustatarinan, miksi kaikki 3 ovat siinä ajassa ja paikassa, mistä päättivät että peli alkaa, ja mitä heidän seuraavaksi pitäisi tehdä.
Tämän jälkeen alkaa peli ajassa ja paikassa ja maailmassa, joista en tiedä etukäten yhtään mitään. Tosin oli jotensakin arvattavaa, että se on glorantha, sartar, ja 1606-1622 välisenä aikana, mutta se olisi voinut olla mitä vain, vaikka scifiä.
Pelistä käy minulle hetimiten selville, että pelaajistä yksi on kirvestä aseenaan käyttävä barbaari, joka on yhdessä seurueensa kanssa, jonka johtajana toimii keski-ikäinen ja hillitty entinen orja, voittanut juuri taistelun kolmannen pelaajan enon orjakaravaania vastaan.
Lyhyesti kuvailen taistelun jälkiä, ja saan hieman selkeyttäviä lisätietoja, ja pienesti kompuroiden saan pelin käyntiin, ja pelaajat alkavat toteuttaa itselaatimaansa missiota. Tämä vangittu orjakaravaanin johtaja tulisi saattaa lunarilaisen oikeuden eteen (kun sartarissa ollaan, ja kyseinen orjakaravaanari on lunarilainen), mutta samalla joukkoa halkoo ristiriita todellisen oikeuden jakajasta (sartarilaiset vai lunarilaiset) (tässä vaiheessa minulle itselleni selvisi, missä päin gloranthaa liikutaan, he he).
Taistelun tiimellyksessä oli orjakauppiaan seurueelta kaksi hyvin arvokasta hevosta päässyt karkuun, ja joukkion johtaja päätti että joukkion on jokatapauksessa jäätävä aloilleen yöpymään ja lepäämään, joten ei ole haittaa lähettää muutamaa kokeneempaa herobandin jäsentä (Pelaajat ovat siis herobandin perustajajäseniä, paitsi uustulokas lunarinmaalta, jonka enon perässä oltiin juuri oltu) noutamaan näitä hevosia, sillä ne tuskin ovat menneet kovin kauas.
pidemmän ajan kulutta, kun kaksikko ei kuitenkaan ole palannut, alkaa johtaja jo hieman huolestua, jolloin karannut hevoskaksikko palaa. Sanon ohimennen, että hevosten lähestyessä johtajalle tulee outo aavistus hevosista, ja tällöin käy ilmi, että johtaja on enemmän tekemisissä henkien kanssa, jolloin hevosista muodostuu malkionistisia hengistä ravintoaan nauttivien olentojen uhreja, jotka nyt ovat tämän malkionistisen olennon tahdon alla liikkuvaa ravintoa.
Joukon johtaja yrittää tiedustella taistelutantereelle kuolleiden hevosten hengiltä, mitä on tapahtumassa, mutta asia ei selkene ennen kuin hevoset pääsevät sen verran lähelle, että niistä syöksyy neonvihreitä lonkeroita kaikkien lähistöllä olevien kimppuun, ja ne kukistaa lähes poikkeuksetta kaikki. Kirvesbarbaarimme sartarin maalta ei kuitenkaan saa lonkeroita kimppuunsa onnistuttuaan henkisessä lujuudessaan vastustamaan niitä, vaan pääsee esteittä mätkimään hevoset hengiltä kirveellään.
Kuolleista hevosista on nähtävillä neonvihreän "jonkin"
valuttua pois, että niitä on sisäpuolelta jollain tapaa syöty. Joukkion johtaja päättää, että on aika lähteä etsimään kadonneita lampaita. Tämä vie joukkion hyvin nopeasti metsäaukiolle, jolla on kolmikerroksinen sekatavarakauppa, jolle tulee tie pohjoisesta. Tämä herättää kovin mielenkiintoa pelaajissa, sillä on kovin selkeää, että alueella ei ole yhtään ketään muita, eli miksi siellä on kauppa kaukana enemmän käytetyistä kulku-urista, ja vieläpä majatalomallinen, joka ei itse tuota mitään hyödykkeitä, eli elää täysin kaupan varassa.
Hahmot menevät sekatavarakauppaan, ja skeptisten hahmojen vakuuttelu, että "tää on ihan normaali paikka, missä vaan on jotain outoa" onnistuu ihan hyvin. Sopivasti ripoteltuna asioita sinne tänne, pelaajat onnistuvat vakuuttamaan itsensä siitä, että paikka on ihan OK.
sekatavarakauppiaan kertomus menee jokseensakin niin, että kahta kadonnutta ei ole näkynyt, ja että alueella on jokin paha, joka ilmenee neonvihreinä olentoina, ja että ulkona ei todellakaan ole turvallista. Kun sopivasti on tullut iltakin, ja alkaa satamaan, ei ole kovinkaan vaikeaa saada päivällisten tapahtumien jälkeen (ja kämppään sijoiteltujen "maagisten suojien") avulla pelaajia uskomaan, että ei ole ihan fiksuinta nyt nukkua ulkona tai etsiä kavereita läpi yön.
Illan toimet sattuvat todellisen maailman iltaan ja asian "spooky" aste pääsee luovaan lentoon, kun pelaajat epäilevät kaikkea ja kaiken aikaa, ja asiasta olisi saanut enemmän irti, jos aika ei olisi loppunut kesken. Oli kuitenkin aika mennä saunaan ja arvailla ensimmäisen pelikerran jäljiltä, että mitä minä jo hahmoista "tiesin" Minulle ei tietenkään kerrottu mitä todellisuus oli. Toki moni asia oli jo käynyt pelissä selkeästi ilmi, mutta ne mitkä vielä olivat pinnan alla, jäi kytemään epätietoisuudessa.
Seuraavana aamuna lisäkeskustelut kauppiaan kanssa ja epämääräiset tiedot kauppalähetyksistä pohjoisesta menossa kylään (Kirkkaan lähteen kylä), jonka lunarilaiset ovat 7 vuotta takaperin tuhonneet maagisesti olemattomiin, koska kylän päällikkö tms oli ollut Tähtikulman kavereita ja jäänyt kiinni yhdellä lunarinvastaisella attentaatilla, yms alkavat herättää kysymyksiä joihin ei meinata saada sopivia vastauksia, sillä yöllä on johtaja etsinyt kadonneiden henkiä lähialueelta, ja löytänyt näyissään luolan, jossa on haamuja, jotka pyrkivät takertumaan johtajaan tämän haamuluotausken lävitse, mutta eivät kykene moiseen. Se kuitenkin jättää johtajalle lieviä nukkumisvaikeuksia.
Nämä haamut jotka johtaja löysi ovat aikaisemmin vierailleet samaisessa majatalossa, missä nyt sankarit ovat yöpyneet, ja ne ovat alle mailin päässä etelässä. Asia sen verran vaivaa johtajaa, että varoittaa etelään lähtevää etsintäpartiota luolasta. Partioiden partioidessa enoa hieman kuulustellaan, ja saadaan tietoon paljon asioita orjamuurin orjakulttuurista ja sen alamaailman asioista, joista muodostuukin välittömästi seuraava koukku(loukku) kun ensin seurueen kaksi jäsentä on löytynyt.
kun partiot alkavat palaamaan, on pohjoisesta löydetty jäsen (siis raaja), jonka joukkion johtaja tunnistaa omakseen, ja epämääräisesti kykenee muistamaan menettäneensä kätensä joskus, mutta että se olisi ollut täällä? nykyiseltään hänellä kuitenkin on uusi käsi, mutta vanhaan käteen tehdyt oudot tatuoinnit herättävät hänen mielenkiintonsa, mutta asia hautaantuu toistaiseksi, koska etelästä on löydetty "the" luola.
Kun porukka saapuu luolalle, alkaa mietintä mitä nyt, ja kukaan ei muista olla varuillaan luolan vartioiden tms varalta ja mäen päältä havaitaankin jonkun poistuvan, jolloin pari hevostelijaa ja liian nopeasti juokseva kirves-barbaari lähtevät rynnäkköön johtajan tullessa hitaammin olkasauvan kanssa perässä (loistavaa, empä olisi tajunnut hahmon kulkevan sauvan kanssa, jos tilanteen kuvaus ei olisi vaatinut sen julkituontia)
Luolan katolta ei kukaan onnistu löytämään edes taikuuden avulla sitä sisäänkäyntiä, mistä selkeästi on vartiossa ollut kulkenut. Etuovi on kämäisesti peittynyt pensaikolla, joka päätetään raivata jostain syystä. luolassa on lyhyen käytävän päässä ovi, jota kukaan ei oikein uskalla avata, ja kaikki vähän pelkää mennä sisälle, kun on tavallaan tiedossa että siellä on lisää neonvihreää.
lopulta kuitenkin sisälle mennään, ja muodostuu uusi pattitilanne, kun vihollinen ei käy silmittömästi kuolaten kimppuun, vaan hieman pelokkaasti odottaa tilanteen kehittymistä, vaikka ovatkin rumia ja vihreitä. Johtajan yritys kommunikaatioon taikuuden avulla kuitenkin vääristyy alueella olevasta illuusiotaikuudesta (jonka läsnäolon useimmat huomaavat, mutta kukaan ei onnistu näkemään lävitse), jolloin "vihollinen" hyökkää. Tämä päättyy nopeasti sankareiden voittoon, ja luolan perältä löytyy lähes umpeen muurattu aukko, jonka takaisessa onkalossa on valtaisa jättiläinen jonka ympärillä on runsaasti neonkökköä. Tässä vaiheessa lunarilainen orja huomaa että ne paloitellut viherpiipetäjät ovat muuntaneet ulkoasuaan melko tavanomaisiksi ihmisiksi, ja vaatetuksesta päätellen ovat olleet melko tavallisia kyläläisiä tms.
Jälleen pattitilanne, kun kukaan ei oikein uskalla lähtestyä neonkökköä kiitos riehuvien lonkeroiden. Yksi ulkopuolellla tilannetta katsomassa käynyt toteaa, että alueen on piirittänyt joitain tuhansia neonmonstereita, lähinnä KOK32-40 (RQ koko skaalassa) hyönteisiä.
johtaja toteaa tilanteen turhan pahaksi, kun saartorenkaasta ei tunnu taikuudellakaan löytyvän pakoreittiä, ja luolaan muodostetaan ovensuulle kohta, jot apuolustetaan viimeiseen mieheen, naiseen, lapseen ja käpyyn, jolla aikaa johtaja käy kauppaa issarieksan kanssa joukkion pelastamisen hinnasta. hinnasta päästään sopuun, jonka jälkeen jättiläinen luolan perältä lähteen konttaamaan ulos, tullen lävitse tiiliseinämästä jolla hänen luolansa oli muurattu lähes umpeen, ja sitten lävitse "viimeiseen mieheen" puolustuskesta, ja lopulta lävitse saartorenkaasta kadottaen kaikki neonkököt ja omassa vartalossa olleen kökön.
Ulos tullessaan sankarit tajuavat että hemmohan on sen Puhtaan lähteen kylän päällikkö tms, jonka kylä 7v sitten tuhottiin. käy ilmi, että hän on kyläläisineen ollut vankeina täällä erään lunarilaisen malkionistin "orjina" ja he ovat ryöstäneet aluetta ja sen kulkioita ja että majatalo/sekatavarakauppias on toiminut välittäjänä lunarilaan.
Majatalo/sekatavarakauppa on muuntunut yksikerroksiseksi vanhaksi röttelöksi, ja sen kauppias vanhaksi puolikaljuksi äijjänkuvatukseksi. Lyhyt keskustelu äijjän kanssa meinaa riistäytyä käsistä, ja barbarus käy äijjää pillistä kiinni aikoen vähän kovistella hemmo, jolloin hemmo muuntuu silmänräpäyksessä 28 metriseksi demoniksi joka viskaa barbaarin reilun 100m päähän puistikkoon, ja potkaisee tämän peikkoseuralaisen majatalon seinän lävitse miltein yhtä kauas, ja alkaa ilkeästi nauraen murjomaan ympäriinsä saden tuskin mitään aiakiseksi omalta ilkeältä naurultaan ja tarpeeltaan korostaa ylivoimaisuuttaan.
Lunarilainen pelaaja kuitenkin tunnistaa demonin tulevan lunarilaisesta 6 helvetistäja olevan voimiltaan puolijumalaan verrattavissa, jolloin joukkien johtaja laatii epätoivoisen suunnitelman, että yrittää muodostaa portin alamaailmaan turhankin nopeasti ja saada demonin siitä lävitse käyttämällä kirvesbarbaaria syöttinä, joka paljastuu telmorien puhtaan susiveren kantajaksi ja näin kykenee juoksemaan riittävän nopeasti demonia karkuun saatuaan huomion osakseen.
Tämän kaiken mellakoinnin aikana on kuitenkin Lunarilainen pelaaja enoineen kadonnut.
demonista kun on päästy, on aika paljastaa pelaajille että he ovat pelanneet kauhunluola seikkailun.
Peli mahdollisesti jatkuu joskus, mutta...
|
Ugly Psycho
linkki
26. elokuuta 2007 kello 9.50
|
Ugly Psycho
26. elokuuta 2007 kello 9.50
linkki
|
[quote:7905d84b29="Bellad"]...Laadin listan vaatimuksista, joita halusin pelaajien kirjaavan hahmoilleen. Alkuperäinen lista on nyt kadonnut (kun päättivät polttaa sen katuen sitä välittömästi...[/quote:7905d84b29]
Ei pidä paikkaansa. Listalla teilattiin se joku ötökkä ikkunasta ennen polttamista.
[quote:7905d84b29="Bellad"]...Se lista kuitenkin meni jokseensakin näin:
1. vähintään kahden pelaajista on käytettävä aseenaan kirvestä.
2. vähintään yhden pelaajista on paheksuttava kirveiden käyttämistä.
3. korkeintaan yksi hahmoista on paikallinen.
4. kaikki hahmot omaavat jonkin liikkumisrajoitteen (tällä ensisijaisesti tarkoitin maantieteellistä rajoittuneisuutta, mutta vapaatulkinta on aina ollut lähellä sydäntäni, joten kun eräs pelaajista oli tulkinnut hahmolle fyysisen vamman jalkaan, oli se vain loistavaa).
5. vähintään kaksi on entisiä orjia, jotka ovat tavalla tai toisella päässeet orjuudestaan eroon.
6. vähintään yksi on orja, joka on "vapaa", eli on päättänyt ettei enää ole orja.
7. vähintään yhden hahmoista tulee olla aikaisemmin elämässään kuollut useammin kuin kerran.
8. Yhden hahmoista on pidettävä jostain, mistä muut pelaajat eivät pidä.
9. pelaajat muodostavat nyt neljännen pelaajan (EPH:n) jolle enintään yksi on sukua.
10. hahmo 4, tulee saattaa johonkin paikkaan jossakin ajassa.
11. hahmon 4 tulee olla uhka vähintään yhdelle hahmoista.
Jos listasta jäi jotakin pois, olisi hyvä jos pelissä mukanaolleet asiasta kommentoisivat.[/quote:7905d84b29]
Yksi kohta oli "Vähintään 1 hahmoista pystyy johonkin, mihin normaali ihminen ei pysty", joskin Gloranthassa tuo jäi tietty vähän suhteelliseksi käsitteeksi.
Liikkumisrajoite oli "vähintään kahdelle".
Kohta 10 oli vapaampi, eli "EPH pitää saattaa johonkin paikkaan/asemaan PHiden toimesta".
Muuta korjattavaa ei äkkiseltään muistu.
|
Assath
linkki
26. elokuuta 2007 kello 19.37
|
Assath
26. elokuuta 2007 kello 19.37
linkki
|
Hyvältä vaikuttaa. Nyt kun saadaan vielä tuo Newsalor pitämään oma versionsa, niin tämänhän on jo aivan valtava ilmiö.
|
Mao
linkki
6. syyskuuta 2007 kello 14.23
|
Mao
6. syyskuuta 2007 kello 14.23
linkki
|
En todellakaan uskonut, että joku kokeilisi keksimääni ideaa. Hyvinhän se on näyttänyt toimivan. Peli ei ole nähtävästi siitä kiinni, miten peli on suunniteltu, vaan miten peli peluutetaan ja pelataan. Pelinjohtaja voi käyttää niin PALJON mielikuvitusta pelejä kehitellessään, että tästä Kauhun luola seikkailusta saa vaikka minkälaisia versioita. :)
Alanpa kehitellä hieman jatkoa tuolle seikkailulle. Ties millainen tästä vielä voi tulla...
|
Alec
linkki
7. syyskuuta 2007 kello 9.16
|
Alec
7. syyskuuta 2007 kello 9.16
linkki
|
[quote:896dd3a640="Mao"]Alanpa kehitellä hieman jatkoa tuolle seikkailulle.[/quote:896dd3a640]
Hollywood tyyliin: [size=18:896dd3a640]PALUU KAUHUN LUOLAAN![/size:896dd3a640]
:wink:
|
Assath
linkki
10. syyskuuta 2007 kello 9.13
|
Assath
10. syyskuuta 2007 kello 9.13
linkki
|
Jota seuraavatkin: Kauhun luola iskee jälleen, Eksyksissä Kauhun luolassa, Kauhunluola the beginning, Kohti Kauhun luolaa ja Varo laakapalloa Kauhun luola.
|
Olorin
linkki
10. syyskuuta 2007 kello 9.53
|
Olorin
10. syyskuuta 2007 kello 9.53
linkki
|
[quote:386063868b="Assath"]Jota seuraavatkin: Kauhun luola iskee jälleen, Eksyksissä Kauhun luolassa, Kauhunluola the beginning, Kohti Kauhun luolaa ja Varo laakapalloa Kauhun luola.[/quote:386063868b]
Ja tietenkin Kauhun luolan poika.
|
Ugly Psycho
linkki
10. syyskuuta 2007 kello 14.41
|
Ugly Psycho
10. syyskuuta 2007 kello 14.41
linkki
|
Kauhun luola pelastaa lentäjät.
|
Flencer
linkki
29. kesäkuuta 2009 kello 6.59
|
Flencer
29. kesäkuuta 2009 kello 6.59
linkki
|
[quote:f775e19964="Bellad"]Peli mahdollisesti jatkuu joskus, mutta...[/quote:f775e19964]
Ja kampanja jatkuu yhä nykyäänkin. Mutta missä on Kauhun Luola 2?
|
Gilgames
linkki
1. joulukuuta 2010 kello 17.04
|
Gilgames
1. joulukuuta 2010 kello 17.04
linkki
|
Ja Kauhun Luolan Poika, Paluu & Kosto kolmois-special-edition nyt vain hintaan 10.95?
Totta puhuakseni piti kysymäni että vieläkö alkuperäinen kauhun luola on jostain saatavilla? En ole sitä nähnyt, olen sen verran uutta polvea.
|