Mao
linkki
4. kesäkuuta 2007 kello 12.00
|
Mao
4. kesäkuuta 2007 kello 12.00
linkki
|
Olen huomannut RuneQuestia pelatessani, että säännöt tuntuvat hieman monimutkikkailta... Pelaaminen ei enään tunnu oikein roolipelaamiselta, joten ajattelin kokeilla vaihteeksi jotain toista roolipeliä. Mielenkiintoni heräsi keskimaata ja Trau Sormusten herrasta/Hobitti/Silmarillionia kohtaan ja haluaisin kokeilla joko KERP:piä tai TSH-Seikkailupeliä...
Etsin hyvin yksinkertaista roolipleiä pelijärjestelmältään ja luulen, että TSH-Seikkailupeli olisi se oikea. Onko kenelläkään kokemuksia tästä kyseisestä pelistä? Onko TSH-Seikkailupeli todellakin "SEIKKAILUPELI" vaiko onko se myös (roolipeli)? Onko peli kahtien kansien sisällä, vaiko onko paketissa erikseen pelaajan ja pelinjohtajan kirjat? Mihin noppasääntöihin peli perustuu? Mihin aikaan peli sijoittuu? Onko kannattavaa kokeilla peliä, vaiko pysyä tutussa ja turvallisessa Gloranthassa...?
|
Garrik
linkki
4. kesäkuuta 2007 kello 12.53
|
Garrik
4. kesäkuuta 2007 kello 12.53
linkki
|
Hei Mao,
Kyselit TSH-seikkailupelistä
[quote:16496b05ec]Onko TSH-Seikkailupeli todellakin "SEIKKAILUPELI" vaiko onko se myös (roolipeli)?[/quote:16496b05ec]
Kyllä TSH on tarkoitettu pelattavaksi roolipelinä, riippumatta siitä, mitä kannessa lukee. Pelimekaniikka tukee samantyyppistä konfliktikeskeistä pelaamista kuin useimmat muutkin roolipelisysteemit. Mutta on se varsin yksinkertainen.
Mikähän sitten on seikkailupelin ja roolipelin tarkka ero?
[quote:16496b05ec]Onko peli kahtien kansien sisällä, vaiko onko paketissa erikseen pelaajan ja pelinjohtajan kirjat?[/quote:16496b05ec]
Muistaakseni ihan yhdellä kirjalla pärjää. Paketissa tuleva toinen kirja oli muistaakseni peliin kirjoitettu seikkailu.
[quote:16496b05ec]Mihin noppasääntöihin peli perustuu?[/quote:16496b05ec]
Tästä en muista muuta, kuin että d100 EI heitetä.
[quote:16496b05ec]Mihin aikaan peli sijoittuu?[/quote:16496b05ec]
Peli sijoittuu Kolmannelle ajalle, ennen Sormuksen sotaa. On Konkarin kaltaisia vaeltajia ja metsissä hiipii haltioita. Seikkailuissa vilahtelee silloin tällöin kirjasta (tai leffasta) tuttuja isoja poikia ja tyttöjä. Hyvän ja pahan vastakkainasettelu on sellainen tutun raamatullinen.
[quote:16496b05ec]Onko kannattavaa kokeilla peliä, vaiko pysyä tutussa ja turvallisessa Gloranthassa...?[/quote:16496b05ec]
Mielestäni Glorantha on äärettömän paljon mielenkiintoisempi kuin TSH:n tai KERPin tarjoilema kuva Keski-Maasta. Sinällään minulla ei ole mitään Keski-Maata vastaan, mutta peleinä (aiheet, tematiikka, resoluutio) TSH ja KERP ovat kyllä aika tökeröitä.
TSH on monessa mielessä yksinkertaistettu versio KERPistä. Rotu+Hahmoluokka+Tasot. Tämä tarkoittaa, että kaikkia KERPin lisäosia ja seikkailuita voi käyttää melko vaivattomasti TSH:n kanssa - jos niitä jostain vielä löytyy.
Vaikka tässä on ehkä tällainen mollauksen sävy, niin siirryin itsekin aikoinaan n. pariksi vuodeksi pelaamaan myös KERPiä Keski-Maassa, vaikka aluksi aloitinkin RQ:lla Gloranthassa. Kivaa oli. Toinen ei sulje toista pois. :)
-G
|
Mao
linkki
4. kesäkuuta 2007 kello 13.24
|
Mao
4. kesäkuuta 2007 kello 13.24
linkki
|
Ok... Kiitos hyvästä vastauksestasi! :-D
Voiko peliä pelata ilman sitä mukana tulevaa seikkailua? Luullakseni mukana tulee Aamu koittaa niminen seikkailu... (Korjaa jos olen väärässä.) Pelissähän voi keksiä niitä seikkailuita aivan itse ilman mitään lisä-osia, joten ongelmaa ei ole seikkailujen puutteitten puolesta.
Ainut pieni ongelma on se, että lainasin tänään epähuomiossa kirjastosta Aamu koittaa nimisen seikkailun (Kaukolainasin) Ja en ole todellakaan varma tuleeko kirjastoon pelkkä seikkailu vaiko myöskin itse peli... No omapahan on ongelmani, joten jätetään se sikseen...
Kiinnostus keskimaata kohtaan heräsi katsellessani kaikki LOTR:it: 1-3.
Onhan se elokuva niin hyvä, että on itsekin pakko päästä kokeilemaan seikkailunhalujaan myös keskimaassa... :-D
|
Assath
linkki
4. kesäkuuta 2007 kello 13.53
|
Assath
4. kesäkuuta 2007 kello 13.53
linkki
|
TSH:n sääntömekaniikka on tosiaan HYVIN rankasti yksinkertaistettu versio Kerpin vastaavasta ja tästä johtuen myös paljon enemmän minulle mieleen. Pelissä heitellään 2d6 ja tähän sitten lisätään sopiva ominaisuus/kykybonus.
"Aamu koittaa" on tosiaan sen peruskirjan seikkailun nimi. Sitten lisäosana on hankittavissa kaksoisseikkailu "Pimeyttä pimeämpää" ja "Varkaita ja konnia". Seikkailuissa on se huono puoli, että ne käyttävät seikkailupeleistä tuttua "jos teet sitä mene kohtaan 100 jos tätä niin mene kohtaan 101" ohjausta, joka tekee niiden vetämisestä käytännössä hyvin vaikeaa. Pelaajat kun ei kuitenkaan koskaan tee mitä pitäis. Helpommalla varmaan pääsee kun pj lukee seikkailut valmiiksi läpi ja sitten pitää omalla perstuntumalla ja etsii sitten halutut kohdat.
Seikkailemisen peruslähtökohta on ajatus siitä, että hahmot kahmivat maagisia varusteita ja saavat orgasmin löytäessään säkillisen kultakolikoita, joiden määrä sitten täytyy tietenkin ilmoittaa, laskea ja tilastoida kolikolleen. Vielä kun tuohon saisi jonkun taakkahaittasysteemin niin oltaisiinkin jo tuossa Kerp/RQ hengessä täysillä mukana. Ehtaan 80-luku tyyliin pelin valmishahmoille on kirjoiteltu kaksi aukeamaa pitkät taustat kullekin, jotka eivät sitten vaan vahingossakaan liity itse pelin tapahtumiin millään tavalla (muutoin kuin korkeintaan antavat tekosyyn niitten aarteitten kahmimiseen) ja varovat tarkaan luomasta hahmojen välille minkäänlaisia ristiriitoja tai mitään muita kuin kaveruus suhteita.
Annan nyt kuitenkin kenties vanhana ja kyynisenä nillittäjänä pelistä liian negatiivisen kuvan. Se voisi itse asiassa hyvinkin olla juuri sitä mitä etsitte, jos perusseikkaileminen tuntuu kivalta, mutta RQ on vähän turhan rankka sääntöjen puolesta. On pelissä jotain hyviäkin ideoita, kuten pelin sääntöjen (tai siis ohjeiden) lopussa löytyvät valmiit kohtaukset, joissa on tyypillisiä taistelu/taskuvarkaus/hiiviskely kohtauksia koottu ja annettu ohjeita niitten vetämiseen. Tästä voisi varsinkin aloittelevalle pj:lle olla paljonkin apua.
Itse pidin tuon aamu koittaa seikkailun pikkusiskolleni, pikkuveljelleni ja tämän kihlatulle ja hauskaa oli.
|
Mao
linkki
5. kesäkuuta 2007 kello 10.41
|
Mao
5. kesäkuuta 2007 kello 10.41
linkki
|
Ok... Mutta voiko pelejä peluuttaa joka puolella Keskimaata, vaiko onko sääntösysteemi ja peli tehtyt juuri tietylle alueelle keskimaata? Olettaisin kuitenkin, että pelin nimi antaa sen verran suuntaa, että tietää mihin päin keskimaata LOTR keskittyy. Ajattelin pelin ostettuani/lainattuani pelata siihen tapaan, että seuraisimme saattueen jalanjälkiä... :P
Kokeilimme toki RuneQuestin säännöillä pelata keskimaassa, mutta se ei tunnu niin aidolta. [i:d5d074b48a]"Omalla pelillä omat säännöt!"[/i:d5d074b48a]
|
Garrik
linkki
5. kesäkuuta 2007 kello 16.34
|
Garrik
5. kesäkuuta 2007 kello 16.34
linkki
|
Hei,
TSH ei millään tavoin rajoita pelaamista Konnun seudun ulkopuolella. Muistaakseni pelissä ei ole erillisiä sääntöjä itäläisten tai haradilaisten hahmojen luomiselle, mutta muuten säännöt kyllä kattavat kaikki luoteisen Keski-Maan "pelattavat kansat".
[quote:03a1e68d41]Kokeilimme toki RuneQuestin säännöillä pelata keskimaassa, mutta se ei tunnu niin aidolta. [i:03a1e68d41]"Omalla pelillä omat säännöt!"[/i:03a1e68d41][/quote:03a1e68d41]
TSH:ssa on toki ajateltu Keski-Maata enemmän kuin RQ:ssa. Mutta ihan varmasti RQ:n voi ympätä toimimaan Keski-Maassakin. Näin ovat monet tehneet; minäkin pelasin elämäni ensimmäiset pelikerrat RQ:lla Keski-Maassa. Ei sääntöpuoli millään lailla haitannut pelikokemusta. :)
-G
|
Alec
linkki
5. kesäkuuta 2007 kello 17.11
|
Alec
5. kesäkuuta 2007 kello 17.11
linkki
|
Tähän väliin ymppään oman mielipiteeni enemmänkin Maolle suunnattuna...eli RQ on kieltämättä hieman monimutkainen sääntöjärjestelmä, mutta sitäkin parempi. Ei kannata heti luovuttaa mikäli tuntuu hiukan hankalalta...itsekkin aikoinaan aloitin RQ:lla ja näin monen vuoden jälkeen huomaa että on välillä pelannut aivan omilla säännöillä...mutta hei, mitä väliä sillä on...jos hauskaa riittää ja pelit sujuu niin ei sitä ohjekirjaa tarvitse ulkoa muistaa!
Mikäli kuitenkin haet "seikkailupeliä", siis ilmeisesti sellaista missä sankari menee ja mättää ja samalla rohmuaa aarteita niin kannattaa mahdollisesti koittaa D&D:tä (enpä olis uskonut tätä sanovani ääneen...).
Rolemasterilla tuli joskus pelattua Keskimaassa, mutta sormuksen ritarien tekojen seuraaminen ei ihan onnannut...esim, mikäli olisi Samin tasoisen(Samin tiedot löytyivät) hobitin ja haltiamiekan kanssa halunnut tappaa Lukitarin, laskimme muistaaksemme että siihen tarvittaisiin noin 5-6 96-00 heittoa putkeen ja sitten viekä kriittisestä vähintään 00...ei oo helppoa!
|
Mao
linkki
6. kesäkuuta 2007 kello 7.16
|
Mao
6. kesäkuuta 2007 kello 7.16
linkki
|
Ok... No haluaisin tietää jos ja kun menen ostamaan TSH-Seikkailupeliä lähimmästä fantasiapelit-kaupasta, että millaista pakettia ja mistä sitä etsin... Hyllythän ovat aivan täpötäynnä kaikenlaisia roolipelejä AD&D:stä Rolemasteriin... Miten löydän tuon pelin? Kysynkö vain myyjältä apua niin homma hoituu? Onko se peli vain yksi kirja, vaiko sellaisessa kotelossa niinkuin RQ? Eli onko se valmisseikkailu siinä peruskirjassa, vaiko erillisenä kirjana???
|
Assath
linkki
6. kesäkuuta 2007 kello 7.26
|
Assath
6. kesäkuuta 2007 kello 7.26
linkki
|
[quote:60903f406b="Garrik"]Muistaakseni pelissä ei ole erillisiä sääntöjä itäläisten tai haradilaisten hahmojen luomiselle, mutta muuten säännöt kyllä kattavat kaikki luoteisen Keski-Maan "pelattavat kansat".[/quote:60903f406b]
Kaikki ihmiset on niputettu yhteen, mikä tietenkin tekee hallaa arjalaista rotuoppia vaalivalle tarulle. Meillä oli Maraconin "Gondorin sukusodat" pelissä ihan hauska käänne, kun pj jakoi kaikille "puhtaina" (lue sisäsiittoisen xenofobisina) säilyneille Dunedain sukujen pelaajille ylimääräisiä ominaisuusbonuksia.
RQ:lla voi toki pelata keskimaata, mutta se on sen verran epäsankarillinen järjestelmä, että hahmot sitten ovat niitä hobitteja eivätkä Aragorneja. Myöskin RQ:n taikajärjestelmä on sangen epäkeskimaahenkinen. Samat sanat voi kyllä sanoa Kerpistäkin (ja Rolemasterista), jos nyt kenties vähän vaimeammalla äänellä. Jos ajatus on pelata sankareita Keskimaassa, niin TSH-Seikkailupeli, RQ, Kerp kolmikosta valitsisin tuon ensimmäisen.
Peli tulee laatikossa, jonka kannessa Eowyn uhmaa Angmarin noitakuningasta. Mulle se on yksi kirjan siisteimpiä kohtauksia, joka oli muuten suht hyvissä elokuvissa rysitty täysin.
Ja joo kyllä sen RQ:n tosiaan oppii ajan kanssa kuten Alec sanoi. Musta on kuitenkin ihan hyvä idea vähän katsella muitakin systeemejä.
|
Bellad
linkki
6. kesäkuuta 2007 kello 13.28
|
Bellad
6. kesäkuuta 2007 kello 13.28
linkki
|
[quote:a1f202cd1d="Mao"]Ok... No haluaisin tietää jos ja kun menen ostamaan TSH-Seikkailupeliä lähimmästä fantasiapelit-kaupasta, että millaista pakettia ja mistä sitä etsin... Hyllythän ovat aivan täpötäynnä kaikenlaisia roolipelejä AD&D:stä Rolemasteriin... Miten löydän tuon pelin? Kysynkö vain myyjältä apua niin homma hoituu? Onko se peli vain yksi kirja, vaiko sellaisessa kotelossa niinkuin RQ? Eli onko se valmisseikkailu siinä peruskirjassa, vaiko erillisenä kirjana???[/quote:a1f202cd1d]
Kyllä nuo kysymykset on sellaisia, mihin saanet vastauksen ihan liikkeestä, mistä menet sitä ostamaan, jos myyjää nyt sattuu yhtään innostamaan kaupanteko.
Netistä voi etukäteen toki katsella mm. amazonista, fantasiapelien nettimyymälästä jne, (mistä sen nyt Qooqlen avulla löytää) millaisesta paketista on kyse, ja usein näkee onko tavaraa juuri silloin hyllyssä, että ei tarvitse liikkeeseen asti mennä kysymään.
|
Mao
linkki
15. kesäkuuta 2007 kello 9.44
|
Mao
15. kesäkuuta 2007 kello 9.44
linkki
|
Ostin TSH Seikkailupelin ja huomasin, että pelin säännöt/ohjeet olivat hyvin yksinkertaistetut. Pelin mukana ei tullut yhtään mitään ohjeita oman seikkailun suunnittelulle, mutta niitähän on hyvin helppo keksiä. Pelimekaniikka on rakennettut "Aamu koittaa" seikkailun pohjalta. Pelissä käytetään kahta d6, joten pelaaminen on helppoa. Pelasimme aluksi Aamu koittaa seikkailun ja lähes heti perään Rosvoja ja konnia.
Jäin kuitenkin kaipaamaan jotain paljon isompaa pelisysteemiä TAS:ilta. RuneQuest voittaa TAS:in siinä mielessä, että taistelut ovat PALJON realistisemmat ja hahmon luonti on yksityiskohtaisempaa. Toki aina voi kirjoittaa hahmolleen oman menneisyytensä ja luonteenpiirteet yms.
Nyt TAS:in ostettuani voin peluuttaa pelejä pienemmille ja nuoremmille pelaajille. Pelin ohjeet ovat vain lyhyehköt 30-sivua. Peli opettaa hyvin mitä roolipelaaminen on, mutta pidemmällä tähtäyksellä pelaajat suuntaavat katseensa isompiin roolipeleihin, kuten: D&D 3.0&3.5, RuneQuest, KERP...
|
Vash the Stampede
linkki
15. kesäkuuta 2007 kello 12.32
|
Vash the Stampede
15. kesäkuuta 2007 kello 12.32
linkki
|
Tämä nyt menee vähän off topic, mutta...
Vaikuttaa hieman ristiriitaiselta, kun siirryit runequestista pois sen sääntöjen monimutkaisuuden takia. Sitten pelattuasi "helpommalla" tai yksinkertaisemmalla pelisysteemillä kaipaatkin monimutkaisuutta, yksityiskohtia ja realistisuutta. Mielestäni RQ on systeemeistä ylivoimaisesti realistisin. KERP kärsii mielestäni lievästä tusinafantasiasyndroomasta. Taikurina et voi käyttää sitä tai tätä asetta ja panssaria jne. Lisäksi KERPin vauriojärjestelmä on mielestäni lähempänä järjetöntä kuin järjellistä. Ihmeelliset kriittiset eri luokkineen ovat lähinnä naurettavia - "kaadut kivuliaasti maahan, taitat niskasi ja kuolet tuskallisesti 5 vuoron kuluesa". Näitä ei oikein säännöissä sitten selvitetä mitenkään, mitä niissä käytännössä ja oikeasti tapahtuu. Rolemasteria en ole pelannut, vaikka kirjoja olen päässyt lukemaan. Siinä näiden kriittisten ja muiden heittojen taulukkohelvetti vain lisääntyy.
Runequest yksinkertaisine prosenttisysteemeineen on helppo. Siis minun mielestäni. Tietenkin sääntöpoikkeuksia on, mutta pohjimmiltaan peli on prosenttien kanssa pelaamista. Eri tilanteissa täytyy soveltaa kulloinkin oikeata sääntöä, jotta tiedetään mitä kulloinkin yritetään tehdä. Pelinjohtajan ja pelaajien tulisikin lukea pelaajankirja moneen otteeseen ajatuksen kanssa läpi, että pelisysteemistä muodostuu kaikille yhtenäinen kuva. Tällöin turhat ristiriidat ja mahdolliset erimielisyydet jäävät pois. On myös hyvä tehdä pelaajille selväksi, millaista peliä pelataan.
Jotkut haluavat pelata ns. power game -tyylistä peliä, eli pelaajat ovat todella voimakkaita hahmoja, ehkä jopa sankareita. Tällöin kyvyt, ominaisuudet, varusteet jne ovat tavallista pulliaista huomattavasti kovemmalla tasolla. Asekyvyt saattavat olla reilusti yli 100%, keskimääräiset vauriot 20 pistettä, panssaripisteitä joka hahmolla esim. 15, rahaa on niin paljon ettei psklle paikkaa jne...
On myös olemassa low level -pelaamista, tai miksi sitä ikinä kutsuukaan. Hahmot ovat aloittelevia seikkailijoita, ehkä aivan uransa alussa. Asekyvyt voivat olla 30%, panssarina isävainaalta saatu 3 pisteen cuirboullihaarniska, osataan ehkä yksi loitsu, eikä taikaesineistä ole tietoakaan, rahaa lompakossa 30 hopearahaa. Monelle pelaajalle tälläinen aloittelevan hahmon pelaaminen voi olla todella epämiellyttävää, kun mielikuvat roolipelaamisesta ovat Jet Lin kung fu -elokuvista, joissa sankari lentelee ympäriinsä ja laittaa 20 miestä poikki ja pinoon alta aikayksikön.
Tietenkin voi valita myös siltä väliltä. Hahmot ovat jo hieman kokeneempia, muutaman vuoden seikkailleita. Kokemusta on tullut ja hahmot osaavat jo jotain. Kuitenkin tärkeintä on, että PJ ja pelaajat ovat "samalla viivalla". eli tietävät millaista peliä ollaan pelaamassa. PJ:llä on se tehtävä, että tekee seikkailut ja pahikset pelaajille sopiviksi, ettei ole liian vaikeata tai helppoa.
Huoh... tulipa taas kirjoitettua.
|
Turkka
linkki
15. kesäkuuta 2007 kello 13.09
|
Turkka
15. kesäkuuta 2007 kello 13.09
linkki
|
[quote:885385c5a6="Vash the Stampede"]Mielestäni RQ on systeemeistä ylivoimaisesti realistisin. [/quote:885385c5a6]Jos tykkää RQ:sta ja tykkää realistisuudesta, voi ehkä vilkasta tota HARNia. Se matkustaa RQ:sta pari pysäkkiä haavakuumeeseen päin.
|
Vash the Stampede
linkki
16. kesäkuuta 2007 kello 22.50
|
Vash the Stampede
16. kesäkuuta 2007 kello 22.50
linkki
|
Joo, sehän on ihan oma lukunsa jo. Tarkoitin näistä mistä oli tässä topicissa puhetta - rq, kerp, tsh.
|
Assath
linkki
19. kesäkuuta 2007 kello 14.48
|
Assath
19. kesäkuuta 2007 kello 14.48
linkki
|
Nielaisen jo kielenpäälle nousseen mielipiteeni RQ:n "huvittavien" kompurointien ja lentelevien irtoraajojen realistisuudesta ja onnittelen sen sijaan vilpittömästi Maoa. Usein sen oman lempijärjestelmän löytämiseksi pitää nimenomaan kokeilla muita, niin että osaa sitten arvostaa sitä itselleen sopivinta.
Mulla tosin on tuo roolipelikiinnostus mennyt nimenomaan vastakkaiseen suuntaan. Alunperin mää tykkäsin kovasti monimutkaisista systeemeistä, mutta kerääntyneen kokemuksen myötä yksinkertaiset on alkaneet viehättää enemmän ja enemmän. Joskus nuorena oli siistiä kun ketteryys muutos lasketaan (npp-10) + (vma-10)/2 -(koko +10), mutta näin vanhemmalla iällä ei moisesta enää löydä oikein muuta kuin camp arvoa.
|
Cemetery_boy
linkki
20. kesäkuuta 2007 kello 9.59
|
Cemetery_boy
20. kesäkuuta 2007 kello 9.59
linkki
|
Mitä tulee yksinkertaiseen ja realistiseen systeemiin, niin Kumarran GURPS:ille...
|
Bellad
linkki
20. kesäkuuta 2007 kello 11.41
|
Bellad
20. kesäkuuta 2007 kello 11.41
linkki
|
[quote:2468815e50="Cemetery_boy"]Mitä tulee yksinkertaiseen ja realistiseen systeemiin, niin Kumarran GURPS:ille...[/quote:2468815e50]
Missä siinä on realismia??
|
Vash the Stampede
linkki
20. kesäkuuta 2007 kello 18.49
|
Vash the Stampede
20. kesäkuuta 2007 kello 18.49
linkki
|
Noh, rq:n kompuroinnit on kyllä jotain... ihmeellistä. Mutta realistisuuden nimissä pitää sanoa, että siskon mies heitti itseään tikalla leukaan, kun viimeksi olimme mökillä. Ei ne kompuroinnit ihan mahottomia ole, joskaan eivät niin yleisiä kuin rq:ssa. Ja on ne irtoraajat minusta ihan kohdallaan. Kunnon katanalla raaja kuin raaja irtosi varsin helposti.
|
Cemetery_boy
linkki
20. kesäkuuta 2007 kello 19.23
|
Cemetery_boy
20. kesäkuuta 2007 kello 19.23
linkki
|
[quote:d278717eca="Bellad"][quote:d278717eca="Cemetery_boy"]Mitä tulee yksinkertaiseen ja realistiseen systeemiin, niin Kumarran GURPS:ille...[/quote:d278717eca]
Missä siinä on realismia??[/quote:d278717eca]
Tarkoitin yksinkertaisella systeemin toimivuutta, ja realismilla sitä että se on niiden muutaman harvan systeemin joukossa jossa aseet tekevät jotakuinkin sitä vahinkoa mitä uskoisin niiden todellisuudessa tekevän. Joten siis lähietäisyydeltä ammuttu kaveri rodennäkisemmin kuolee kuin selviä säikähdyksellä.
Vaikka nyt näin ylistänkin GURPS:ia pidän siitäkin huolimatta RQ:sta enemmän... Noi nyt on noita mielipide asioita, jolle en pysty muotoilemaan minkäänlaista perustelua vaikka haluaisinkin.
|
Bellad
linkki
21. kesäkuuta 2007 kello 7.25
|
Bellad
21. kesäkuuta 2007 kello 7.25
linkki
|
[quote:396815b9f5="Cemetery_boy"]
Tarkoitin yksinkertaisella systeemin toimivuutta, ja realismilla sitä että se on niiden muutaman harvan systeemin joukossa jossa aseet tekevät jotakuinkin sitä vahinkoa mitä uskoisin niiden todellisuudessa tekevän. Joten siis lähietäisyydeltä ammuttu kaveri rodennäkisemmin kuolee kuin selviä säikähdyksellä.
Vaikka nyt näin ylistänkin GURPS:ia pidän siitäkin huolimatta RQ:sta enemmän... Noi nyt on noita mielipide asioita, jolle en pysty muotoilemaan minkäänlaista perustelua vaikka haluaisinkin.[/quote:396815b9f5]
No jos tätä tarkoitat realismilla, kysynkin seuravaksi, oletko tutustunut kuinka laajalti kyseiseen systeemiin?
Itse ainakin jo kovin alkumetreillä jouduin ihmettelemään nykyaikaisten, keskiaikaisten ja tulevaisuusaseiden välisiä vahinkoeroja, ja totesin, että tuo toiminee ihan OK keskiaikaisilla aseilla, mutta muuten ollaan vähän hukassa. Vaan tästähän on toki jo liki 6 vuotta, jotta tilannehan on voinut muuttua.
|