Vanha foorumi

Takaisin

[Pelisuunnittelu] Kotkanpesän matkaopas

Yleinen Kalikos-keskustelu
Sami Koponen 31. toukokuuta 2007 kello 0.12
Kirjoittaja Viesti
Sami Koponen linkki 31. toukokuuta 2007 kello 0.12
Sami Koponen 31. toukokuuta 2007 kello 0.12 linkki Tapasin Järvistä Conklaavissa ja tuli siinä sitten esille, että Kalikos puuhaa Boldhomen suomennosta. Ilmeisesti parin vuoden työstämisen jälkeen valmistakin alkaa hiljalleen syntyä, mutta ette kai te nyt oikeasti aio julkaista pelkkää maailmamateriaalia ilman minkäänlaista pelisysteemin hahmotelmaakaan? Onhan se toki ymmärrettävää, että Glorantha-seuralaiset tyytyvät pelkkään matkaoppaaseen, mutta kun teidän joukossanne on kuitenkin niin paljon roolipeliharrastajia, niin eikö siihen olisi sama kirjoittaa jotain käyttöohjettakin? Edelleen voinemme olettaa, että RQ ja HQ/HW -pelaajat osaavat kyllä soveltaa materiaalia omiin peleihinsä, mutta eikö kannattaisi tehdä kädenojennus myös muiden roolipeli- / tarinankerrontapelien harrastajien suuntaan? En rohkene ehdottaa "kokonaista" systeemiä kaupunkipelaamisesta, mutta vähintäänkin siihen voisi kai kirjoittaa parin sivun selityksen siitä, mitä se vapaamuotoinen roolipelaaminen (freeform) oikein on. Tai jos pelisuunnittelua tuntevilta jäseniltänne tulee hyviä ideoita, niin voisi kai siihen tuoda joitain mekanismejakin semmoisen minipelin hengessä. Tällä tavoin materiaalista tulisi siis paitsi - ainakin teoriassa - helpommin sovellettava muihin roolipeleihin, niin ennen kaikkea paremmin omilla jaloillaan seisova teos, osa kotimaista roolipelikulttuuria. Maassamme kun ei edelleenkään julkaista liikaa roolipelimateriaalia, ei juuri lainkaan mitään erityisen omaperäistä eikä vieläkään ole saatavilla selitystä / ohjeistusta vapaamuotoisesta roolipelaamisesta. Iskekää toki samalla kertaa useampi kärpänen, kun kerran on tilaisuus!
Ugly Psycho linkki 31. toukokuuta 2007 kello 15.04
Ugly Psycho 31. toukokuuta 2007 kello 15.04 linkki Kotkanpesän matkaopas on puhtaasti Kotkanpesän kaupunkia ja sen asukkeja kuvailevaa ja taustoja selvittävää materiaalia, eikä minusta seassa ole sen paremmin tarvetta kuin juuri mahdollisuuksiakaan millekään pelimekaniikalle, varsinkaan kun käsittääkseni kukaan opuksen kääntämiseen osallistuneista ei ole ko. freeformissa edes pelannut tai juuri muutenkaan freeformien asiantuntija. Minkä lisäksi tietysti oikeudet on käsittääkseni nimen omaan käännökselle, ja tarkoitus on lähinnä antaa Kalikoslaisten saataville varsin hyvä infopaketti, jota alkuperäiskielellä on nykyään hyvin vaikea enää saada. Eli tylymmin ja lyhyemmin: en kannata.
Sami Koponen linkki 31. toukokuuta 2007 kello 22.16
Sami Koponen 31. toukokuuta 2007 kello 22.16 linkki Pelimekaniikkoja ja peliohjeitahan voi kirjoittaa vaikka mistä, jos vain mielikuvitus ja taito sallivat. En toki väitä, että "pelillistäminen" olisi kääntäjien hommaa; onhan teidän riveissänne monta roolipeliteorian hallitsevaa tyyppiä, jotka epäilemättä tietävät yhtä jos toista myös pelisuunnittelusta. Projektissa olisi näin tekemistä muillekin kuin vain kääntäjille ja kuvittajille. En myöskään näe, että liitteenomaisesti samoihin kansiin laitettu muutaman sivun roolipelilisäys olisi mikään tekijänoikeusrikkomus (mutta vähänpä minä näistä tiedän). Joka tapauksessa, tehän sen tiedätte, millainen materiaali palvelee jäsenistöä parhaiten. Luonnollisestikaan ei välttämättä olisi paras idea alkaa kosiskella kuvitteellista kuluttajakuntaa järjestön voimavaroilla.
Bellad linkki 1. kesäkuuta 2007 kello 20.09
Bellad 1. kesäkuuta 2007 kello 20.09 linkki FreeForm olisi varmasti ihan mielenkiintoista, mutta empä tunne ketään, joka siitä mitään tietäisi... Itse olen kovin tyytyväinen, jos teos ylipäätään joskus valmistuu, sisälsi se sitten jotain alkuperäisteokseen kuulumatonta, tai ei. Gloranthan FreeForm pelaamisesta on runsaasti kokeneita henkilöitä Tentaclesin piirissä, ja heillä on vuosittain jonkin verran valmiita pelejä myynnissä heidän vuosittaisen Conin päätteeksi. Tänävuonna myytiin 4 gloranthaan sijoittuvaa nimmarein varustettua freeformia, mutta kaikki tämän porukan tuottamat freeformit on saatavilla netistä (ilman nimmareita), ja niistä nyt jossain määrin käy ilmi freeformin perusluonne , joka on hyvin LARP tyylinen, mutta itse sivusta seuranneena oli niiden ero syvemmälle katsottaessa kuin päivällä ja yöllä (sama planeetta, mutta eivät voi olla yhtä aikaa samassa paikassa). Heiltä voineepi freeformeista kysellä ja heidän teoksiaan netissä lueskella. Osoitteistoja voipi kirjoitella joku, joka niitä tietää. Jos siis alkuperäistä kirjoittajaa ne kiinnostaa, eikä ole jo niihin tutustunut.
Garrik linkki 1. kesäkuuta 2007 kello 22.26
Garrik 1. kesäkuuta 2007 kello 22.26 linkki Hei Bellad, Jäi kiinnostamaan tämä: [quote:22211a445e]... freeformin perusluonne , joka on hyvin LARP tyylinen, mutta itse sivusta seuranneena oli niiden ero syvemmälle katsottaessa kuin päivällä ja yöllä (sama planeetta, mutta eivät voi olla yhtä aikaa samassa paikassa).[/quote:22211a445e] Kun nyt selvästi tiedät asiasta jotain sellaista mitä ne netissä olevat jutut eivät kovin hyvin selitä - siis sen, MITEN Glorantha freeformeja OIKEASTI pelataan - voisitko edes ihan hiukkasen selventää tätä minulle. [b:22211a445e]Siis:[/b:22211a445e] - Mikä freeformissa on yhteistä larppien kanssa, se "sama planeetta"? - Mikä freeformien pelitavassa oli täysin erilaista larppien pelitavan kanssa, se "päivä ja yö"? Oman käsitykseni (lukemani) perusteella Glorantha freeformien ja larppien [i:22211a445e]yhteinen piirre[/i:22211a445e] on hyvin miedoilla säännöillä pelattava keskustelupainotteinen peli, jossa pyritään puhumaan vain ja ainoastaan hahmon suulla, ja osoittamaan fyysisellä liikkumisella missä hahmo kulloinkin on. [i:22211a445e]Erona[/i:22211a445e] on, että Glorantha freeformit hyödyntävät pelissä näkymättömiä resursseja (esim. sotajoukkoja lappusilla), proppaamatonta magiaa (lappusia), proppaamatonta taistelua (taas lappusia), ja aikaisemmin (mutta ei niin paljon enää) proppaamattomia asusteita (T-paita, shortsit ja taikasauva). Glorantha freeformeissa on myös käsittääkseni aina yksi tai useampi pelinjohtaja, jotka eivät (ainakaan varsinaisesti) pelaa pelissä mukana, vaan toimivat aika lailla perinteisen pöytäpelin pelinjohtajan tavoin, "ohjaten" hahmoja lennossa (jos sitä pyydetään) sekä initioiden tapahtumia (jos ne eivät muuten näytä tapahtuvan, tai jos tarinan ratakiskotus sitä vaatii). Voisiko siis väittää, että Glorantha freeform ei ole sellaista hyvin propattua hahmo-immersiivistä peliä kuin (suomalaiset) larpit (yrittävät olla)? Peliä pelataan selvästi metapelillisemmällä tasolla. Hahmot myös ovat (ehkä) useammin maailman arkkityyppisiä isoja kihoja (kuin suomalaisissa larpeissa). Osuinko yhtään oikeaan? ---- [b:22211a445e]Säikeen varsinaisesta aiheesta[/b:22211a445e] olen sitä mieltä, että hieno juttu. Itseäni kiinnostaa Boldhomen matkaopas sekä Gloranthaa kuvaavana taustamateriaalina että mahdollisesti peli-ideoita sisältävänä oppaana. Minkäänlaisia sääntöjä en kuitenkaan paketilta odota, vaan ihan vaan tekstiä - tietoa. Siis nimenomaan "pelkkää maailmamateriaalia ilman minkäänlaista pelisysteemin hahmotelmaakaan." :) Kiitoksia käännösurakan tekijöille jo näin etukäteen! [b:22211a445e]Sami Koponen kirjoitti:[/b:22211a445e] [quote:22211a445e]...mitä se vapaamuotoinen roolipelaaminen (freeform) oikein on. Tai jos pelisuunnittelua tuntevilta jäseniltänne tulee hyviä ideoita, niin voisi kai siihen tuoda joitain mekanismejakin semmoisen minipelin hengessä. Tällä tavoin materiaalista tulisi siis paitsi - ainakin teoriassa - helpommin sovellettava muihin roolipeleihin, niin ennen kaikkea paremmin omilla jaloillaan seisova teos, osa kotimaista roolipelikulttuuria. Maassamme kun ei edelleenkään julkaista liikaa roolipelimateriaalia, ei juuri lainkaan mitään erityisen omaperäistä eikä vieläkään ole saatavilla selitystä / ohjeistusta vapaamuotoisesta roolipelaamisesta.[/quote:22211a445e] Periaatteessa näkisin mahdollisena kirjoittaa jotakin freeformauksen periaatteeista. (Noin yleensä - en ole missään tekemisissä juuri tämän nimeomaisen projektin kanssa.) Mutta kuten nimikin sanoo, freeformaus on vapaamuotoista, eli melkolailla säännötöntä. Sellaisen pelaamisen mekanismit ovat hyvin pitkälle samoja kuin tavallisen arkielämän - sillä erotuksella, että pelataan roolia, eli ollaan tietoisesti jotakin muuta kuin omia arki-miniä, ja toimitaan tämän toisen henkilön tietojen ja tavoitteiden mukaan. Tässä mielessä freeform voi olla vaikeampaa kuin perinteinen pöytäpelaaminen tai rankasti propattu larppaus: pelaajilta vaaditaan ehkä abstraktimpaa hahmotuskykyä ja roolillista itsenäisyyttä kuin pöytäpeleissä tai larpeissa. Tämän tukeminen ei kuitenkaan mielestäni tapahdu niinkään säännöillä kuin 1) pelaajien aikuisuudella ja eläytymiskyvyllä (= valitse hyvät pelaajat), 2) tapahtumien intensiivisellä voimalla (kirjoita hyvä tarina - ja poikkea siitä, jos siltä tuntuu) ja 3) hyvällä taustamateriaalilla/esipelillä. Boldhomen matkaoppaan kaltainen pläjäys tukee paljon viimeistä ja jonkin verran keskimmäistä kohtaa. Pelaajien (ja pelinjohdon) henkilökemia tukee paljon ensimmäistä ja jonkin verran toista kohtaa. Ne vähät säännöt, joita freeformeissa yleensä käytetään, tukenevat jossain määrin kakkoskohtaa. Gloranthan kaltaisessa maagisessa maailmassa säännöt myös *saattavat* tukea pelaajien kykyä ymmärtää omia rajojaan pelissä. Saman efektin saanee kuitenkin aikaiseksi millä tahansa sääntösysteemillä pelkästään Boldhomen matkaoppaan luettuaan. Siis: Boldhomen matkaoppaasta tulee varmasti osa kotimaista roolipelikulttuuria ilman sääntöjäkin. :) -G
Bellad linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 7.33
Bellad 2. kesäkuuta 2007 kello 7.33 linkki [quote:a430c61844="Garrik"]Hei Bellad, [/quote:a430c61844] No hei sinullekin. Enhän minä mitään "tiedä". En ole ikinä larpannut, en ole ikinä ollut osallisena freeformiin, enkä ikinä ole kummastakaan aiheesta lukenut oppiakseni. Eroista puhuin lähinnä siltä pohjalta, miltä ne minun silmääni ovat ulkopuolisen sivusta seuranneen roolissa näyttäneet. Suurimmat ja konkreettisimmat asiat jo mainitsitkin, ja mainintasi peleistä ovat kovin lähellä omia ajatuksiani, mutta kirjaan nyt kuitenkin hieman omista ajatuksistani näistä kahdesta pelistä. Planeettana pitäisin pelien yhtenevää perus luonnetta, eli tietyn roolin etsimistä asusteiden, taustatarinan ja asian näennäistuntemuksen perusteella. Tämä hahmoon eläytyminen on siis hyvin samoissa kantimissa kuin monien teatteriesitysten hahmoon eläytyminen, mutta kulloinkin kirjoiettujen tapahtumien sijaan pitää siis hahmon syvin "minä" löytää hahmosta kerrotun taustan, ei sen nykyisyydessa valmiiksi kerrotun tekemisen vuoksi. Lisäksi planeetalta löytyvät hahmoille kirjoitetut tavoitteet, joiden pitäisi ohjata hahmojen tekemisiä koko halutun tarinan ajan niin, että ne eivät missään vaiheessa menisi liian kauaksi halutusta tarinasta. Tarinaa kuljettaa pääsääntöisesti hahmojen väliset keskustelut ja jossain määrin heidän väliset konfliktit. Näissä kahdessa saattaa olla joitain eroja toisiinsa, mutta en tarkkaan tiedä. Freeformeissa ainakin on monesti lautapelillisempi taisteluiden voittajan ratkaisutapa. Näillä kahdella on varmasti muutakin yhteistä, jos molempia syvällisemmin tuntevat lähtisivät analysoimaan, mutta nämä ovat minulle käyneet muutamien sivusta seurattujen freeformien ja parin sivusta seuratun larpin perusteella. suurimpina eroina pidän seuraavia asioita. Kuten mainitsit, freeformeissa on paljon resursseja jotka ovat kuin lautapelistä lainattuja pieniä nippuloita ja nappuloita tai paperille kirjoitettuja numeraalisia arvoja. Kaikilla pelaajilla on aina jokin lopputavoite, johonka hänen hahmonsa pyrkii. Näitä resursseja voi siis olla mainitsemasi kaltaiset näkymättömät armeijat, riimukivet, jalokivet, raha jne jne. Vain liittolaiset ovat pelaajien hahmoja ja hahmon itselleen haalimat esineet ovat hänen itselleen mukaan ottamia konkreettisia näkyviä kapineita. Larpeissa ei tietääkseni ole kovinkaan paljoa käytetty mitään lautapelielementtejä, vaan kaikki saavutettavat esineet, hyödyt yms on mallinnettu hyvin konkreettisin erilaisin esinein tms, mitä hahmo voi sitten kantaa mukanaan näkyvillä. Larpeissa tulee monesti vastaan D&D:mäisiä luolastoseikkailuita, joissa velho heittelee paperilappuja tai pikkukiviä ja huutelee "laitning polt laitning polt" ja muut boffaa örmyjä hengiltä "hit to kill" periaatteella, tai larp voi olla sääntövapaa, jossa vaan eläydytään olemaan jonkin teeman mukaisia, esim hippejä tms. Suurimpana erona tosin pitäisin sitä, että ikinä seuratessani sivusta larppaajia, en ole voinut olla nauramatta touhun idioottimaisuudelle, mutta freeform jopa herätti siinämäärin mielenkiintoani, että tutustuin asiaan tarkemmin suurista ennakkoasenteistani huolimatta, pidettyäni sitä puhtaasti erinimisenä larppaamisena. Voisikin kai karkeasti sanoa, jotta LARP on eläytymällä totetutettu hahmoläheinen rooolipeli, kun freeform on LADBG eli live action boardgame, jossa pelaajien väliset keskustelut haittaavat yhtä, hyödyntävät toista, ja pelilaudan rajoitteet on sidottu maastoon, ja resursseja hoitaa lähistöllä oleva pankkiiri, tai useampi henkilö, joilla voi olla jopa pelimaailmallinen näennäisesti looginen rooli. PJ:ien rooleista en osaa sanoa paljoakaan, koska larppien pelinjohtamista en ole oikein jaskanut seurata ymmärtääkseni sitä, mutta freeformeissa pelinjohtajia oli tavallaan kaikki, sillä jos sääntöjen tai taisteluiden osalta joku halusi kysyä tai varmistaa jotain, niin kysyttiin lähimmältä henkilöltä, ja tavallaan kai ne resurssien hoitajatkin on pelinjohtajia, koska heitä ei voi ryöstää ja muutoinkin ovat vähintäänkin puolittain pelimaailman ulkopuolella. Itse pelin tarinankuljettajia olen freeformeissa nähnyt vain kerrallaan yhden, joka sitten kailottaa yleisesti kaikille kuuluvasti ne tapahtumat jotka vaikuttavat kaikkiin, muutokset sääntöihin ja kertoo milloin tarinassa edetään seuraavaan "vuoroon". Freeformit (mitä olen nähnyt) ovat olleet useammasta "vuorosta" koostuvia, joissa välissä joillakin vaihtuu rooliasu, rooli ja maailma saattaa muuntua jossain määrin tai sääntöihin tulla muutoksia, eli vähän kuin lautapelien "kun markkeri saapuu tähän ruutuun, muuntuu peli seuraavasti". Mikäli sekavuudesta huolimatta jotain ymmärtää, niin ihan hyvä, ja että vaikka suurin osa freeformeista onkin sijoittunut gloranthan maailmaan, joita olen nähnyt tai joista olen kuullut, niin ei toki kaikki, ja puhuisinkin itse ennemmin pelityylistä ilman glorantha sitomista.
Vesa linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 9.21
Vesa 2. kesäkuuta 2007 kello 9.21 linkki Onhan meillä Kalikoksen miiteissä ollut freeformia muutamaan otteeseen. Munajuhlaa kahteen kertaan ja viimeisimmässä tapaamisessa Tarsh War II:sta. Itse nyt siis sekä noita freeformeja pelanneena, että larpanneena voin juurikin nostaa esille nuo erot joita Garrik jo totesikin, eli proppausten vähäisyys freeformeissa verrattuna. Sitä en tiedä kuinka noissa tentaclesin freeformeissa on esimerkiksi hahmoihin panostettu ja annetaanko niissä myös vain se pieni aika hahmoon syventymisessä, toisin kun larpeissa saat hahmosi kouraan (yleensä) hyvissä ajoin ennen peliä, jotta sinulle jää aikaa sekä proppaukseen että hahmon opetteluun. Mitä sitten tulee nyt itse topiciin, (josta nyt poikettiin aika lailla :)), niin en näe välttämättä tarvetta upottaa tuohon Kotkanpesän matkaoppaaseen minkäänlaista sääntösysteemiä. Syynä se, että lehtinen on kai tarkoitettu ainoastaan Kalikoksen jäsenille, eikä niinkään ulkopuoliseen myyntiin ja itsellenihän riittää vallan mainioisti pelkkä alueellinen kuvaus ja se Glorantha -tieto mitä siitä saan revittyä.
Häjy linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 9.48
Häjy 2. kesäkuuta 2007 kello 9.48 linkki Ei siitä pelimekaniikasta olisi oikeastaan mitään iloa, koska ei tuo kirjanen muutenkaan riitä missään määrin pelaamiseen Gloranthassa. Se on yksi spesifinen lisäosa eikä omaksi pelikseen siitä mitenkään järkevästi muutu, eikä minusta ole syytä käyttää yhtään energiaa suotta siihen. Mutta sinänsä tiiviin helposti omaksuttavan forgehtavan pienen pelin kehittäminen Gloranthaan olisi varmaan kohtuullisen hyvä tapa koukuttaa uusia pelaajia. Jos siis joku sellaisen jaksaisi tehdä :smokin: -S-
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 12.19
Nysalor 2. kesäkuuta 2007 kello 12.19 linkki Vesa: [i:4ea501d4ba]Syynä se, että lehtinen on kai tarkoitettu ainoastaan Kalikoksen jäsenille, eikä niinkään ulkopuoliseen myyntiin[/i:4ea501d4ba] Ei se ihan pelkästään Kalikoksen jäsenille ole, vaikka jäsenet ovatkin julkaisuhankkeessa ensisijaisia. Tarkoitus olisi myös myydä Kotkanpesän matkaopasta muille kiinnostuneille, esimerkiksi Ropeconissa. Mutta painos tulee olemaan kyllä sen verran pieni, ettei taida olla tarvetta markkinoida sitä erityisemmin lisäämällä sääntöjärjestelmää. Täytyypä tässä samalla mainita, että olen saanut Kotkanpesän matkaopasta vähän taas etenemään, joten kenties se vielä joskus ilmestyykin. :) Häjy: [i:4ea501d4ba]Ei siitä pelimekaniikasta olisi oikeastaan mitään iloa, koska ei tuo kirjanen muutenkaan riitä missään määrin pelaamiseen Gloranthassa. Se on yksi spesifinen lisäosa eikä omaksi pelikseen siitä mitenkään järkevästi muutu, eikä minusta ole syytä käyttää yhtään energiaa suotta siihen.[/i:4ea501d4ba] Tuo on totta. Ettet muuten Häjy olisi kiinnostunut laittamaan projektiin sen verran energiaa, että suomentaisit kirjaan liittyvän laulun Cold Winter Over Sartar? Kun sinussa näyttää olevan vähän runoilijan vikaakin. :) Laulu on ainoa osa kirjasta, jotka ei ole vielä käännetty, kun en oikein luota omaan runollisuuteeni sen kääntämisessä.
Bellad linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 13.53
Bellad 2. kesäkuuta 2007 kello 13.53 linkki [quote:ceec3a12de="Nysalor"]Laulu on ainoa osa kirjasta, jotka ei ole vielä käännetty, kun en oikein luota omaan runollisuuteeni sen kääntämisessä.[/quote:ceec3a12de] Voithan laittaa sen laulun sanat jonnekin ihan näkösälle (tai YV:nä halukkaille), jotta saat useamman vaihtoehdon, joista voit sitten itse härkkiä kasaan lopullisen.
Nysalor linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 14.39
Nysalor 2. kesäkuuta 2007 kello 14.39 linkki Bellad: [i:0a46cabbcb]Voithan laittaa sen laulun sanat jonnekin ihan näkösälle (tai YV:nä halukkaille), jotta saat useamman vaihtoehdon, joista voit sitten itse härkkiä kasaan lopullisen.[/i:0a46cabbcb] Julkiseksi laulua en laita tekijänoikeudellisista syistä – vähän erilainen versio laulusta tosin on muistaakseni netissäkin –, mutta jos halukkaita suomentajia löytyy, lähettelen toki mielelläni laulun sanat suomennettaviksi.
Ugly Psycho linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 17.50
Ugly Psycho 2. kesäkuuta 2007 kello 17.50 linkki Omia horinoitani vielä selventääkseni, Kotkanpesän matkaopas ei itsessään ole kokonainen freeform-peli, vaan pelkkää taustamatsua sellaiselle. Varsinaiset freeformit ovat sitten tyyliin 200+ sivuisia opuksia, joissa kaikki hahmot ja muut hömppeet on mukana. Eli tämä opus ei ole minusta oikea paikka alkaa freeformeihin sen enempää syventymään. Mutta jos joku haluaa alkaa esim. Home of the Boldeja kääntämään ja osaa samalla freeformauksesta kirjoittaa, ilmoittaudun saman tien vapaaehtoiseksi osallistumaan siihen käännöstyöhön.
humis linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 18.43
humis 2. kesäkuuta 2007 kello 18.43 linkki [quote:8b8dc1de23="Häjy"] Mutta sinänsä tiiviin helposti omaksuttavan forgehtavan pienen pelin kehittäminen Gloranthaan olisi varmaan kohtuullisen hyvä tapa koukuttaa uusia pelaajia. Jos siis joku sellaisen jaksaisi tehdä :smokin: [/quote:8b8dc1de23] :). Mä olen kehittelemässä järjestelmää, jonka tärkeimmät piirteet ovat - pyrkimyksenä tuottaa pelaajille merkityksellisiä kokemuksia - välineinä niin immersio- kuin ulkoeläytymispelaaminenkin - polttoaineena Gloranthan yhteisö- ja uskonnollinen elämä - tarkoitettu pitempiin kampanjapeleihin - ottaa oppia mm. HeroQuestista, Polariksesta, Capesista ja Shock:ista. Yksityiskohtateasereita: - Hahmon alitajuntaa pelaa joku toinen pelaaja - Mekaniikka vaikeiden valintatilanteiden luomiseen - Mekaniikka, joka antaa pelaajille mahdollisuuden suunnata tarinaa haluamaansa suuntaan ilman että se häiritsee hahmo-olemista.
Garrik linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 19.50
Garrik 2. kesäkuuta 2007 kello 19.50 linkki [b:fc300ce977]Bellad[/b:fc300ce977], kiitos selvennyksestäsi. Se auttoi tosiaan ymmärtämään freeformin käytäntöjä. :) Olen tutustunut Tarsh Warsiin, pohtinut tapaa pelauttaa se, a tullut tulokseen, että juurikin tällaisin metoidin voisin sen pelauttaa. Oman Glorantha-kampanjani loppuvaiheet lähestyivät tuollaista peliä, kun armeijat rymysivät kukkuloilla ja ulkomailla oleva kaverini otti yhden osapuolen hallittavakseen. Skenujen sijaan aloimme yhä enemmän pelata "siirtoja". [b:fc300ce977]Humis[/b:fc300ce977], tuohan kuulostaa MAHTAVALTA! :-D -G
Häjy linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 22.05
Häjy 2. kesäkuuta 2007 kello 22.05 linkki [quote:efb8fcfc9a="Nysalor"] Häjy: [i:efb8fcfc9a]Ei siitä pelimekaniikasta olisi oikeastaan mitään iloa, koska ei tuo kirjanen muutenkaan riitä missään määrin pelaamiseen Gloranthassa. Se on yksi spesifinen lisäosa eikä omaksi pelikseen siitä mitenkään järkevästi muutu, eikä minusta ole syytä käyttää yhtään energiaa suotta siihen.[/i:efb8fcfc9a] Tuo on totta. Ettet muuten Häjy olisi kiinnostunut laittamaan projektiin sen verran energiaa, että suomentaisit kirjaan liittyvän laulun Cold Winter Over Sartar? Kun sinussa näyttää olevan vähän runoilijan vikaakin. :) Laulu on ainoa osa kirjasta, jotka ei ole vielä käännetty, kun en oikein luota omaan runollisuuteeni sen kääntämisessä.[/quote:efb8fcfc9a] No, tuota, en mä kyllä mikään oikea runoilija ole, mutta voihan sitä aina yrittää. Ei tällaisesta haasteesta voi ihan noin vain perääntyä :smokin: -S-
Häjy linkki 2. kesäkuuta 2007 kello 22.13
Häjy 2. kesäkuuta 2007 kello 22.13 linkki [quote:c03738965d="humis"][quote:c03738965d="Häjy"] Mutta sinänsä tiiviin helposti omaksuttavan forgehtavan pienen pelin kehittäminen Gloranthaan olisi varmaan kohtuullisen hyvä tapa koukuttaa uusia pelaajia. Jos siis joku sellaisen jaksaisi tehdä :smokin: [/quote:c03738965d] :). Mä olen kehittelemässä järjestelmää, jonka tärkeimmät piirteet ovat - pyrkimyksenä tuottaa pelaajille merkityksellisiä kokemuksia - välineinä niin immersio- kuin ulkoeläytymispelaaminenkin - polttoaineena Gloranthan yhteisö- ja uskonnollinen elämä - tarkoitettu pitempiin kampanjapeleihin - ottaa oppia mm. HeroQuestista, Polariksesta, Capesista ja Shock:ista. Yksityiskohtateasereita: - Hahmon alitajuntaa pelaa joku toinen pelaaja - Mekaniikka vaikeiden valintatilanteiden luomiseen - Mekaniikka, joka antaa pelaajille mahdollisuuden suunnata tarinaa haluamaansa suuntaan ilman että se häiritsee hahmo-olemista.[/quote:c03738965d] Kuulostaa hyvältä hutulta! Jos vielä kehität siitä sellaisen tuotteistetun lyhyen version millä voi korruptoida 'conin kaltaisissa tilanteissa pahaa-aavistamattomia sivullisia niin... Gloranthassa on kuitenkin [i:c03738965d]niin[/i:c03738965d] paljon hyvää ainutlaatuista matskua, että sen saattaminen niidenkin pariin, jotka eivät sitä noin 40 opintoviikkoa vastaavaa määrää perustietämystä jaksa tankata, olisi ihan paikallaan. Tuo systeemisi kuulostaa mielenkiintoiselta, saat sitten näyttää miten se toimii. Huomaan että olet ottanut Gregin haasteen vastaan, odotan lopputulosta. 8) -S-
Ugly Psycho linkki 5. kesäkuuta 2007 kello 7.31
Ugly Psycho 5. kesäkuuta 2007 kello 7.31 linkki Sattui sopivasti tulemaan tuolla Tentaclesinkin listoilla vastaan juttua freeformien kirjoittamisesta, ja kehuivat siellä seuraavaa sivua: [url]http://www.flar.demon.co.uk/freeform/article-freeform-writing-process.html[/url] Eli kiinnostuneet vilkuilkoot, minähän en itse asiasta sen vertaa tiedä, että osaisin sanoa onko tuo oikeasti mistään kotoisin... (=En viitsinyt edes lukea kokonaan).
Garrik linkki 5. kesäkuuta 2007 kello 7.49
Garrik 5. kesäkuuta 2007 kello 7.49 linkki Tuo Ugly Psychon suosittelema artikkeli on erinomainen. Lukekaa se! -G
humis linkki 5. kesäkuuta 2007 kello 8.13
humis 5. kesäkuuta 2007 kello 8.13 linkki Eikä pidä unohtaa että [url=http://jeepen.org/dict/]Jeepform[/url] on kokeilevaa freeformia.
Garrik linkki 5. kesäkuuta 2007 kello 9.24
Garrik 5. kesäkuuta 2007 kello 9.24 linkki Jeepform on kultaa. Olen alati hämmästynyt, kuinka olemme omassa pelissämme havainneet hyväksi monia Jeepformin tekniikoita - ennen kuin kukaan meistä tutustui Jeepformiin. Ehkä niissä todella on jotakin universaalia. Hyvää. Mutta Jeepform on myös tarkempi ja itsetietoisempi freeform-tyyli. Se rajaa joitakin tekniikoita pois. Esimerkiksi salaisuudet ja hajautettu pelaaminen saattavat toimia oikein hyvin joidenkin teemojen, käsittelytapojen ja pelaajien suhteen. Hyvän säikeen aloitti Sami. Vastauksia on tullut. Mites kokemukset? Humis, oletko pelannut jeepformia? -G