Bellad
linkki
23. toukokuuta 2007 kello 18.11
|
Bellad
23. toukokuuta 2007 kello 18.11
linkki
|
Olen pidemmän aikaan kaavaillut, että yrittäisi tuoda peliin sään ja luonnon olot selkeämmin vaikuttamaan, että niillä olisi jotain merkitystä. Toivoisin jonkinlaista keskustelua siitä, että millaisia säänmuutokset, suuremmat luonnonmullistukset ja luonnon olot ovat Gloranthassa, ja mitenkä niitä sitten voi peleissä tuoda esille.
Aikaisemmin on itsellä ollut joitain epäonnistuneita kokeiluita, mutta taas pitäisi jollain tasolla epäonnistua yhdessä kokeilussa, koska uskon yhä että sää voisi olla ihan siisti osa peliä.
|
Garrik
linkki
24. toukokuuta 2007 kello 12.43
|
Garrik
24. toukokuuta 2007 kello 12.43
linkki
|
Hei Bellad,
Sää peleissä voi mielestäni toimia ainakin seruaavilla tavoilla:
[b:b6a45fb027]1. Simulatiivinen sää[/b:b6a45fb027]
Seurataan Gloranthan kalenteria (jollainen löytyy ainakin orlantheille ja kait Peloriaankin), ja noudatetaan sen sääkuvauksia. Tällä tavalla luodaan jatkuvuutta ja toden tuntua maailmaan, ja voidaan paremmin ymmärtää myös kyseisen kulttuurin taloudellisia ja sosiaalisia piirteitä.
[i:b6a45fb027]Esimerkki[/i:b6a45fb027]: Orlanthit eivät lähde ryöstöretkille meren tai maan vuodenaikaan, koska kylvötyöt ja elonkorjuu sitovat kaikki asetaaneja lukuun ottamatta. Molempia urakoita edeltää tarkka sään seuranta ja siihen liittyvät rituaalit, jotta asiat menisivät oikien, kasvu olisi otollisinta ja vilja ei painuisi lakoon tuulen tai sateen voimasta.
[b:b6a45fb027]2. Maaginen sää[/b:b6a45fb027]
Varsinkin taivasta tavalla tai toisella palvovilla yhteisöillä (esimerkkinä toimivat jälleen orlanthit) on paljon taivaaseen ja säähän liittyvää magiaa. Sitä käytetään, ja tämä magia luo ikäänkuin vuoropuhelun palvojien ja taivaan välille. Joskus palvojien magia ei riitä taivaan hallintaan, ja silloin joko jumalat ovat vahvoja, tai jotain outoa (ja pahaa) on tapahtumassa. Yleensä kuitenkin rituaalit toimivat, ja säätä voidaan ainakin paikallisesti hallita.
[b:b6a45fb027]3. Teatraalinen sää[/b:b6a45fb027]
Tämä on pelinjohtajan (ja/tai pelaajien) tapa luoda dramatiikkaa tilanteisiin sään kautta. Synkät asiat tapahtuvat synkässä säässä, onnellisia asioita valaisevat auringonpaiste ja hyvät tuulet, jne. Muuten tylsän matkakuvauksen voi rytmittää sään vaihtelulla, tyyliin: "Kuljette yli auringonpaahtaman kuivan maan, saavutte lempeiden sateiden kastelemille kukkuloille, raivaatte tienne läpi tuulenpieksämän metsän, ja saavutte viimein määränpäähänne rakeiden ja rajuilman runtelemina."
Hauska juttu Gloranthan suhteen on se, että teatraalisen sään voi yleensä helposti tulkita ja perustella maagiseksi sääksi. Pelimaailma siis tukee myös sään käyttöä osana tarinankerrontaa!
Tässä omia ideoitani.
-G
|
Bellad
linkki
24. toukokuuta 2007 kello 21.11
|
Bellad
24. toukokuuta 2007 kello 21.11
linkki
|
[quote:26806a8fb9="Garrik"]
Sää peleissä voi mielestäni toimia ainakin seruaavilla tavoilla:
[b:26806a8fb9]1. Simulatiivinen sää[/b:26806a8fb9]
[/quote:26806a8fb9]
Tälläistä sään periaatteellista vaikuttamista olen monesti käyttänyt, mutta se jää monesti melko teoreettiselle tasolle, eli se vaikuttaa jossain siellä taustalla, ja on juuri kuvailemasi kaltaista "Nyt on se ja se vuodenaika ja siksi nyt sitten tällä alueella toimitaan tällee ja tällee". Mielestäni kovin hyvä asia, mutta jotenkin välillä tuntuu, että kaipaisi jotain "konkreettisempaa", mutten sitten osaa sanoa mitä se olisi.
[quote:26806a8fb9]
[b:26806a8fb9]2. Maaginen sää[/b:26806a8fb9]
[/quote:26806a8fb9]
Juu, tämä on ollut välillä käytössä, mutta joskus ne vähän "karkaa käsistä", mutta no, ne on maagisia. Usein tullutkin sitten erimielisyyksiä siitä, missä menee raja sillä mihinkä pystyy kulloinkin kyseessä oleva muutoksen aiheuttaja, kuinka paljon jumalilla on valtaa muuntaa säätä pyynnöistä, kuka saa pyytää säänmuutoksia jumalilta jne.
[quote:26806a8fb9]
[b:26806a8fb9]3. Teatraalinen sää[/b:26806a8fb9]
[/quote:26806a8fb9]
Juu, välillä yrittänyt, mutta tässä kai kaikkein pahimmat mokani olleet. En osaa nostattaa tunnelmaa sillä muulla pelillä jotta itse sää antaisi siihen "mausteita", vaan jotenkin sitten useimmiten asiat menee joko liiallisuuksiin, tai sitten liian vähäisyyksiin. Muutamia hyviä kokemuksia on, mutta pitää harjoitella tätä asiaa enemmän. Uskon että tämä on aika lähellä mitä etsin.
Noin muutoin olen miettinyt mm. mitenkä pakkanen, lumi, rankkasade, tulva, mutaisa maa sateella jne melko normaalit vuodenaikoihin sidoksissa olevat sääolot vaikuttaa "normi seikkailijaan", mitenkä ottaisi mukaan kuvailuihinsa tavallista purevamman pakkasen, kuivan kauden autiomaassa/savannilla tms, mitenkä trooppisen vyöhykkeen sadekausi pitäisi kuvailla, jotta saisi välitettyä haluamansa tunnelman... tälläisiä ajatuksia minulla on ollut.
|
Garrik
linkki
24. toukokuuta 2007 kello 22.33
|
Garrik
24. toukokuuta 2007 kello 22.33
linkki
|
[b:07a5d185b2]Bellad kirjoitti:[/b:07a5d185b2]
[quote:07a5d185b2]Noin muutoin olen miettinyt mm. mitenkä pakkanen, lumi, rankkasade, tulva, mutaisa maa sateella jne melko normaalit vuodenaikoihin sidoksissa olevat sääolot vaikuttaa "normi seikkailijaan"...[/quote:07a5d185b2]
Ei kun lukemaan asiasta, ja vaikka katsomaan elokuvia ja erityisesti luontodokkareita, joissa tällaiset ilmiöt tuodaan esiin.
Laajemmin, kysymys on myös siitä, mitä peliryhmässä halutaan pelata. Jos pelaajat haluavat nähdä sankarinsa rämpimässä halki lumen ja jään niistä välittämättä, pelinjohtajan on vaikea saada heitä kiinnostumaan sääoloista. Kysymys on siis kivasta. Jos pelaajat tykkäävät, että sään tuominen pelin tärkeäksi elementiksi (tai vain väriksi) on kivaa, voit jopa nakittaa pelaajat etismään tietoa asiasta ja tuomaan oman mausteensa kuvailuun.
[quote:07a5d185b2]...mitenkä ottaisi mukaan kuvailuihinsa tavallista purevamman pakkasen, kuivan kauden autiomaassa/savannilla tms, mitenkä trooppisen vyöhykkeen sadekausi pitäisi kuvailla, jotta saisi välitettyä haluamansa tunnelman...[/quote:07a5d185b2]
Öööö... Pitäisikö mun nyt tässä kirjoittaa, miten itse kuvailisin näitä asioita? Ei, sitä en tee. Katso (ja kuuntele) juttuja vieraista ilmastoista. Mene ulos pakkasella ja mieti, miten kuvailisit omia tuntemuksiasi. Lue kirjoja, joissa kuvaillaan sään vaikutusta.
Pistä EPH:t tekemään asioita, jotka johtuvat tai viittaavat suoraan säähän.
Mieleeni tulee Lehväslaihon "Panssarisotaa" kirjassa oleva kuvaus, jossa vaunun komentaja sylkäisee vaunun tornista, ja räkäklimppi kilahtaa vaunun keulapeltiin - siis on ehtinyt jäätyä muutaman metrin matkalla! Sai ainakin minut tuntemaan, että siellä oli [i:07a5d185b2]kylmä[/i:07a5d185b2].
-G
|
Fharlanghn
linkki
26. toukokuuta 2007 kello 20.14
|
Fharlanghn
26. toukokuuta 2007 kello 20.14
linkki
|
[quote:f000d942db="Garrik"]
[b:f000d942db]1. Simulatiivinen sää[/b:f000d942db]
Seurataan Gloranthan kalenteria (jollainen löytyy ainakin orlantheille ja kait Peloriaankin), ja noudatetaan sen sääkuvauksia. Tällä tavalla luodaan jatkuvuutta ja toden tuntua maailmaan, ja voidaan paremmin ymmärtää myös kyseisen kulttuurin taloudellisia ja sosiaalisia piirteitä.
[/quote:f000d942db]
Eräässä D&D-kampanjassa käytin netistä löytyvää "säägeneraattoria". Greyhawkin maailmapaketissa on melko tarkat säätaulukot eri alueille ja joku oli väsännyt niiden ympärille pienen Windows-ohjelman. Ohjelmaan naputeltiin haluttu maantieteellinen alue ja ohjelma kertoi arpoi sään tyyliin "+12 astetta, puolipilvistä, aamulla sadekuuro" jne. Printtasin tulokset ennen pelisessiota kuukauden mittaisina jaksoina ulos.
Pelin aikana sitten vilkaisin listasta päivän sään. Sää toi hauskan lisän peliin, kun näki lämpötilan vähitellen kylmenevän syksyn tullessa, sitten tuli ensilumi ja taas lämpeni, jne. Lisäksi D&D:ssä on loitsuja, jotka ovat riippuvaisia kulloisestakin säästä (esim. Call Lightning) ja niidenkin takia oli hyvä tietää päivän sää. Siinä sai sitten druidihahmo kärvistellä, kun oli monta päivää pelkkää poutaa eikä saanut salamoita kutsuttua :)
F
|