Vanha foorumi

Takaisin

Yksinäisen kartta

Lehti
Garrik 19. toukokuuta 2007 kello 10.35
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 19. toukokuuta 2007 kello 10.35
Garrik 19. toukokuuta 2007 kello 10.35 linkki Heipähei, Testataanpa, kuinka kuollut tämä lehtiprojekti on. Sanokaa vaikka huviksenne jotakin tästä. [i:bf51d1ca52]Edit 31.5.2007: Linkit karttaan poistettu. Kiitos kommenteista![/i:bf51d1ca52] -G
Nysalor linkki 19. toukokuuta 2007 kello 14.25
Nysalor 19. toukokuuta 2007 kello 14.25 linkki Garrik: [i:841d9ceb17]Testataanpa, kuinka kuollut tämä lehtiprojekti on.[/i:841d9ceb17] Hiukan aktiivisempi on Zinin kolmosnumeron vain kirjoittajille avoinna oleva foorumi. Sinne on tullut jopa päätoimittajalta viesti tässä kuussa. :) No joo, ehkäpä itsekin yritän aktivoitua siellä. [i:841d9ceb17]Sanokaa vaikka huviksenne jotakin tästä.[/i:841d9ceb17] Auttaisi kovasti, jos vähän vihjaisit, minkälainen sanominen sinua huvittaisi. :)
Garrik linkki 19. toukokuuta 2007 kello 15.58
Garrik 19. toukokuuta 2007 kello 15.58 linkki Hei Nysalor, kirjoitit: [quote:a248ee15ea]Hiukan aktiivisempi on Zinin kolmosnumeron vain kirjoittajille avoinna oleva foorumi. Sinne on tullut jopa päätoimittajalta viesti tässä kuussa.[/quote:a248ee15ea] Ohhoh. Sellainen foorumi siis on olemassa. Luulin, että tämä on se foorumi. Ehkä minut voi liittää sinne kolmosnumeron foorumille...? Kenen lahkeesta pitäisi nykäistä? [quote:a248ee15ea]Auttaisi kovasti, jos vähän vihjaisit, minkälainen sanominen sinua huvittaisi.[/quote:a248ee15ea] Äimistyneet kehut, tottakai! :wink: No, enempi tosissaan: 1. Kartta on kesken, ja teen sitä nyt. Jos te Glorantha-tietäjät huomaatte siinä joitakin olennaisia virheitä tai puutteita, niistä olisi hyvä kuulla nyt. 2. Kartta on oheistuote seuraavaan Ziniin suunnittelemaani juttuun Yksinäisestä (Alone) ja Bachad-heimosta. Jos karttaa ajattelee tällaisen jutun kylkiäisenä, tuntuuko se toimivalta? Mitä enemmän, mitä vähemmän? (Ymmärrän, että tämä voi olla haastavaa, kun jutun sisältö ei ole samalla luettavissa. Nyt voi ehkä vaikuttaa myös jutun sisältöön.) 3. Kun katsot karttaa, herääkö mielessäsi kysymyksiä, joihin toivoisit artikkelin vastaavan? 4. Mikä olisi kiva mittakaava kartalle? Olen itse ajatellut, että 1 cm = n. 10 km. Gloranthan koko tuntuu olevan epämääräinen, joten tästä voisi melkein kirjoittaa pikku pätkän kartan yhteyteen. Tässä vaiheessa minkälainen palaute tahansa jäsentäisi ja tukisi kirjoitusproggista. :) Vastaavasti olisi myös kiva kuulla, mitä muut ovat hääräämässä lehden suhteen. Ja ketkä muut? -G[/b]
humis linkki 19. toukokuuta 2007 kello 20.11
humis 19. toukokuuta 2007 kello 20.11 linkki Lisään sut lehtiprojektifoorumille. Kartasta mulla oli sellaista kommentoitavaa, että ois kiva jos se ulottuisi Yksinäiseen asti. Nykyinen konteksti ei oikein riitä sen ymmärtämiseen missä alueen voimatasapaino pyörii, ja tuntuu että Tovtarosin maat loppuvat tyhjyyteen. Muuten, tuotantolaatu on mukavan nostalgista ja tietysti oletan, että kaikki kartalla olevat pisteet saavat jonkinlaisen kuvauksen oheistetussa artikkelissa. Parisen häröä pyhää paikkaa tahi muinaista rauniota kartalle ehkä vielä mahtuisi.
Garrik linkki 19. toukokuuta 2007 kello 21.32
Garrik 19. toukokuuta 2007 kello 21.32 linkki Moi humis, Näin myöhässä tiedoksi, proggiksen suuntaviivat perustuvat muutaman vuoden takaiseen kampanjaan, josta lyhyt kuvaus löytyy [url=http://www.saunalahti.fi/~turcca/Ilkka/1_Introduction.doc]täältä[/url]. [b:75b88ff993]humis kirjoitti:[/b:75b88ff993] [quote:75b88ff993]Kartasta mulla oli sellaista kommentoitavaa, että ois kiva jos se ulottuisi Yksinäiseen asti.[/quote:75b88ff993] Ööh... Siis Yksinäinen (Alone) on tuossa kartassa ihan siinä keskellä, ja tulee olemaan myös lopullisessa versiossa (vaikka versio ehkä voi vielä vähän pienentyä). Sekoitatko sinä vai minä nyt Yksinäisen johonkin muuhun? [quote:75b88ff993]Nykyinen konteksti ei oikein riitä sen ymmärtämiseen missä alueen voimatasapaino pyörii, ja tuntuu että Tovtarosin maat loppuvat tyhjyyteen.[/quote:75b88ff993] Teksti tulee käsittelemään voimatasapainoa Lunarin miehittämässä ja Harvar Rautanyrkin hallitsemassa Far Pointissa, erityisesti Yksinäisen rikottua heimofederaatiota sekä Yksinäisen ja Bachadin heimon nykytilaa. Unohtamatta valon- ja pimeydenpalvojia (huom.Torkani), Yelmalion ja Elmalin palvojia, Suuremman Tuulen ja Oikeamielisen tuulen seuraajia, Lunar-kulttien roolia sekä muitakaan kultillisia polttopisteitä. Mitä Far Pointiin ja varsinkin Tovtarosiin tulee, [url=http://mythologic.info/questlines/farpoint.html]John Hughesin Questlines[/url] antaa niistä kuvan, johon minulla ei ole mitään lisättävää. Siksi keskityn Yksinäisen ja Bachadin heimon suunnalle. Jaskor's Hold, Onnenlampaan kukkulat ja Vaaralliset kukkulat loppuvat peikkomaihin. Ehkä kirjoitan peikoista tällä seudulla muutaman rivin, Uz ovat aina olleet minulle rakkaita. Kartan luoteiskulmassa häämöttääkin jo Käärmepiipun syvänne... Molemmissa on "tyhjää" ihmisten näkökulmasta, joten sikäli kartan tyhjyys on haettuakin. :) [quote:75b88ff993]...tuotantolaatu on mukavan nostalgista...[/quote:75b88ff993] Perustuu vanhoihin karttoihin. Uusi Gazetteer on kaverilla lainassa, mutta tarkoitus on harmonisoida sen paikannimet osaksi tätä karttaa. En ole vielä päättänyt edes sitä, panostanko maaston kuvaamiseen käyrillä vai alanko piirrellä kukkuloita kuvina... Saa esittää mielipiteitä! (Siltä varalta, että tuotantolaadun nostalgisuus tarkoittaa huonoa, sen saa sanoa suoraan. Ja ehdottaa parannuksia. :) ) [quote:75b88ff993]...ja tietysti oletan, että kaikki kartalla olevat pisteet saavat jonkinlaisen kuvauksen oheistetussa artikkelissa.[/quote:75b88ff993] Pisteet ovat klaanien summittaisia "keskuspaikkoja", eli auttavat minua poliittisen tilanteen ja naapuruussuhteiden hahmottamisessa. Ne korvautuvat tekstillä tai jollakin (ehkä riimuilla) lopullisessa versiossa. [quote:75b88ff993]Parisen häröä pyhää paikkaa tahi muinaista rauniota kartalle ehkä vielä mahtuisi.[/quote:75b88ff993] Bachadin heimon tarkempi kuvaus antaa luultavasti mahdollisuuden pistää kartalle juttuja, joita olen sinne keksinyt. Kampanjassamme seudulla oli ehkä puolenkymmentä pyhää ja/tai maantieteellistä paikkaa, joista on tarkoitus saada mustaa valkoiselle. Orlanthien normaalit yhteisön ylläpitämät temppelit ja uskonnollinen tilanne seudulla tulee tietenkin olemaan keskeinen osa Bachadin heimon kuvausta. Rauniot eivät olleet pelissämme mitenkään keskeisesti esillä, eikä minulla ole tämän seudun raunioista erityistä tietoa tai näkemystä. Wyrmin ystävien ajoilta niitä voisi ollakin, ehkä peikkojenkin... Raunioita voi kukin halutessaan läiskiä kartalle oman tarpeensa mukaan. :) Aion keskittyä Bachadin heimon ja sen yhden klaanin tarkempaan kuvaamiseen. Siinä yhteydessä klaanin tula ja sen alueella tai naapurustossa sijaitsevat paikat tulevat suurennuslasin alle. Suurkiitos näistä kysymyksistä ja kommenteista, ne tulivat tarpeeseen. :) -G
Vash the Stampede linkki 20. toukokuuta 2007 kello 0.07
Vash the Stampede 20. toukokuuta 2007 kello 0.07 linkki Hyviä karttoja ei ole ikinä liikaa. Oli se Alone/Yksinäinen sitten keskellä karttaa tai sen sivussa. Kuitenkin seikkailujen/kampanjan kannalta tärkeintä IMHO on, että pysytään sen alkuperäisen, ja ensiksi valitun, kartan mukana. Yksi alkuperäinen kartta on aina parempi kuin pussillinen uusia. Tarjolla olevista kartoista voi PJ aina valita parhaiten sopivan ja sijoittaa omat seikkailut sinne kuinka haluaa. Meillä Sartar-kampanja alkoi tietyn kartan mukaan ja ollaan pysytty siinä. Osa nykyisistä kartoista laittaisi meidän seikkailut vuoriston huipulle, osa taas melkein keskelle aavikkoa. Me kuitenkin pelataan sen tiedon mukaan, mitä meillä oli peliä aloitettaessa. Uudet kartat aiheuttavat korkeintaan pientä hilpeyttä pelaajissa, kun vuoriston tilalla sijaitseekin muka suuri metsä ja Dracoliskokaupunki.
Bellad linkki 20. toukokuuta 2007 kello 4.23
Bellad 20. toukokuuta 2007 kello 4.23 linkki [quote:e12b684202="Vash the Stampede"] Meillä Sartar-kampanja alkoi tietyn kartan mukaan ja ollaan pysytty siinä. Osa nykyisistä kartoista laittaisi meidän seikkailut vuoriston huipulle, osa taas melkein keskelle aavikkoa. Me kuitenkin pelataan sen tiedon mukaan, mitä meillä oli peliä aloitettaessa. Uudet kartat aiheuttavat korkeintaan pientä hilpeyttä pelaajissa, kun vuoriston tilalla sijaitseekin muka suuri metsä ja Dracoliskokaupunki.[/quote:e12b684202] No, sillainhan tuo minun mielestäni voi ihan hyvin mennä... hahmoilla on käytössään kartta, ja he oat aivan 100% varmoja, että ovat perillä sijainnistaan kartalla, mutta jostain syystä valtavaa järveä ei löydy, vaan silmän kantamattomiin aavikkoa... "missä eurmalin hanurissa se Ernaldan muinainen pyhä temppeli nyt sitten on BaroK! pistän sut kohta riippumaan niin pehmenee muutakin kuin harva pääsi!" muita esimerkkejä: 1. Pitäisi olla valtava suurkaupunki, mutta on vain järvi, tai metsä.. 2. Läheiselle vuorelle pitäisi olla 70km, mutta yli 200km kävelyn jälkeen se näkyy yhä taivaan rannassa... 3. JOen varrella pitäisi olla valtava metsä, mutta vastaan tulee vain eroosiosta kärsivää kasvitonta maata. Kartta on joskus ollut oikeassa, mutta se miksi se ei nyt pidä paikkaansa, herättää heti minulla lukuisia minun mielestäni mielekkäitä asioita pelaajien pelottelemiseksi, tai heidän tutkittavaksi. Tosin itse mitä olen karttoja tutkiskellut mm. sartarin alueesta, niin usein kartta jossa asiat näyttäisi olevan väärin, onkin sitten kartta jossa on eri mittakaava, tai niissä on kyllä samat asiat ja sama mittakaava, mutta ne on vähän eri suunnissa "keskipisteestä" kuin toisissa kartoissa, ja joissain on joitain nimekkäämpiä paikkoja piiretty suuremmiksi kuin ne onkaan, ja muutoinkin sitten se kartta on epämääräisempi jne... kyllä minä olen näistä karttojen eroavaisuuksista nauttinut, koska niillä saa pelaajille konkreettisemmin kerrottua että mitä se kulloinenkin kansa tms. josta ovat lähtöisin tietää siitä alueesta mihin ovat menossa. PJ:t varten minulla on sitten aina (yleensä se the one) eri kartta, mutta sitäkin on kiva joskus vaihtaa, jottei pelaajat ala kuleksimaan ulkomuistista, vaan pelkällä huonolla kartalla eksyy ja piste, varsinkin jos ei osaa ollenkaan soveltaa näkemäänsä näennäistodellisuuteen.
humis linkki 21. toukokuuta 2007 kello 19.38
humis 21. toukokuuta 2007 kello 19.38 linkki err sori sekoilin Alonen kanssa. Tarkoitin Alda-Churia.