Vanha foorumi

Takaisin

käyttökyvyttmät raajat

RuneQuestin säännöt
Cemetery_boy 8. toukokuuta 2007 kello 17.09
Kirjoittaja Viesti
Cemetery_boy linkki 8. toukokuuta 2007 kello 17.09
Cemetery_boy 8. toukokuuta 2007 kello 17.09 linkki Taas vaihteeksi säntkysymys, eli kuinkas raajat, jotka ovat ottaneet osumaa tuplat kestostaan, eli joko "severed" tai "maimed", tulisi parantua luonnollisesti. Luonnollisestihan raaja ei "parane" ilman magiaa, mutta tulisiko sen antaa kestopisteidensä osalta vaikka nousta nollaan, vai tulisiko niiden pysyä niissä miinuspisteissä, jossa siitä tuli lopullisesti käyttökelvoton. Oli niin tai näin, niin kokonais kestopisteet ileisesti kuminkin voivat nousta maksimiinsa, vaikka kyseisen raajan kestopisteet sitten olisivatkin nollassa tai niissä miinuksissa? kyseinen kysymys sellaisen tilanteen varalta, että hahmot eivät pääsisi minnekään "turvaan" jossa asiansa osaava velho voisi selvittää tilanteen pitkään aikaan.
Bellad linkki 8. toukokuuta 2007 kello 17.31
Bellad 8. toukokuuta 2007 kello 17.31 linkki PErus säännöt asian tiimoilta löytyy Pelaajan opuksesta sivulta 26 (suomennettu RQ 3 edikka). Hahmot vahingoittuvat vain harvoin pysyvästi. Ainoa todellinen pysyvä vamma on kuolema, ja senkin voi parantaa oikean tyyppisellä taikuudella. Hahmo paranee d3 pistettä viikossa kussakin osumakohdassa. Mikäli rasittaa itseään, paranemisvauhti on d4-2/viikko. Vahinko, joka on vaurioittanut [b:0eaa957e2d]pelkästään[/b:0eaa957e2d] kokonaiskestoa paranee, kun kaikki muu vahinko on parantunut. Kysymykseesi raajoista annan vastauksen joka tässä suomennetussa kolmosedikan versiossa on. Kysymysasettelustasi päätellen olet lukenut vain Deluxe version säännöt. Raajaan kohdistuessa isku, joka aiheuttaa sille vahinkoa kaksikertaa sen keston verran, murtaa tai muuttuu pysyvästi käyttökelvottomaksi, ellei sitä 10 meleevuoron aikana paranneta vähintään positiiviselle (yli 0 eli vähintään 1). Perus sääntöjen mukaan siis ei ole vahinkoa joka ei paranisi luonnostaan tai taikuudella. Myöskin irtilyöty raaja paranee normaalisti, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat hieman rajoitetut paranemisesta huolimatta. Pysyvästi toimintakyvytön käsi taasen palautuu "raajankasvatus" riimuloitsun avulla toimintakykyiseksi tai kasvaa takaisin. Perussääntöjen mukaan raaja voi kärsiä vahinkoa loputtomiin, mutta olen aina houserulettanut, että raajan kestot eivät voi tippua alle miinus maksimin, eikä siihen tämän jälkeen kohdistunut vaurio tiputa kokonaiskestoa. Tämä on huomattavasti lisännyt hahmojen elämänkaarta.
Alec linkki 9. toukokuuta 2007 kello 9.00
Alec 9. toukokuuta 2007 kello 9.00 linkki Meillä taas ei varmaan koskaan mennyt yhtäkään seikkailua, ettei joltain ollut raajaa irti... Meillä meni säännöt siten, siten että mikäli raaja meni kaksinkertaiselle se tuli 10 meleevuorossa parantaa plussalle tai lopullisesti käyttökelvottomaksi (kuten kirjassa). Mutta sitten oli lisänä, että käden ollessa kaksinkertaisella, kokonaiskestosta lähtee yksi piste per kierros (kuvaa tyyliin valtimoverenvuotoa). Myös mikäli raaja otti erikoisen- tai kriittisen iskun ja meni tämän seurauksena kaksinkertaiselle, se yleensä tarkoitti raajan irti lyömistä. Nämä säännöt eivät pidentäneet hahmojen elämänkaarta...
Vash the Stampede linkki 9. toukokuuta 2007 kello 11.05
Vash the Stampede 9. toukokuuta 2007 kello 11.05 linkki Kyllä minä ainakin lähtisin siitä, että ilman taikuutta raajasta ei tule entisen veroista, jos se kerran on mennyt kaksinkertaisille. Kun ajattelee esim. meidän maailman ihmisiä, niin polvi on yleensä ns. paschana koko loppuiän. Eli itse en ainakaan täysiin alkuperäisiin kestopisteisiin sitä raajaa "itsestään" parantaisi. Ja saattaisipa jäädä jotain muita vammoja. Jalan ollessa kyseessä vähentäisin ehkä liikettä, joitan kykyjä kuten hyppy ja kiipeily. Käsi jos on, niin ehkä asekyvyt ja tälläiset, mahdollisesti jopa NPP putoaisi. Kunnes siis saadaan parantaja paikalle. Ehkä silloinkin pitäisi jotain ensiapua käyttää, kun luut ja tämmöiset ovat luutuneet päin honkia.
Bellad linkki 9. toukokuuta 2007 kello 19.48
Bellad 9. toukokuuta 2007 kello 19.48 linkki [quote:964e8808b1="Vash the Stampede"]Kyllä minä ainakin lähtisin siitä, että ilman taikuutta raajasta ei tule entisen veroista, jos se kerran on mennyt kaksinkertaisille. Kun ajattelee esim. meidän maailman ihmisiä, niin polvi on yleensä ns. paschana koko loppuiän. Eli itse en ainakaan täysiin alkuperäisiin kestopisteisiin sitä raajaa "itsestään" parantaisi. Ja saattaisipa jäädä jotain muita vammoja. Jalan ollessa kyseessä vähentäisin ehkä liikettä, joitan kykyjä kuten hyppy ja kiipeily. Käsi jos on, niin ehkä asekyvyt ja tälläiset, mahdollisesti jopa NPP putoaisi. Kunnes siis saadaan parantaja paikalle. Ehkä silloinkin pitäisi jotain ensiapua käyttää, kun luut ja tämmöiset ovat luutuneet päin honkia.[/quote:964e8808b1] Minusta hipat kuvaa sitä, paljonko se raaja kestää osumaa, eikä niinkään sitä, mihin se pystyy. En usko että polvensa paskoneiden raajat olisivat sen alttiimpia uusille osumille, kuin niidenkään, joilta se ei ole vielä hajonnut. Tälläinen gribletys mistä puhut, on kyllä ihan värikästä ja voisin itsekin sen puoleen kumartaa, jos joskus tulisi pelattua niin, että jokaisella ei olisi parannustaikuutta ihan tarpeidensa verran käsillä.
Vash the Stampede linkki 10. toukokuuta 2007 kello 16.54
Vash the Stampede 10. toukokuuta 2007 kello 16.54 linkki Tuo on kyllä totta.
Mao linkki 12. toukokuuta 2007 kello 10.13
Mao 12. toukokuuta 2007 kello 10.13 linkki Minulla olisi kysymys raajoihin liittyen. Eli jos vastustaja iskee jalkaani 8 pistettä ja minulla on vain 4 pistettä jalassani, niin lähteekö kokonaiskestopisteistä myös 8 vai lähteekö vain jalan kestopisteet eli 4...?
Alec linkki 12. toukokuuta 2007 kello 12.08
Alec 12. toukokuuta 2007 kello 12.08 linkki [quote:0a02346e6f="Mao"]...[/quote:0a02346e6f] Kokonaiskestosta lähtee yhtä paljon pisteitä kuin jalka ottaa osumaa. Eli tässä tapauksessa 8 pistettä ja jalkahan menee -4, eli kaksinkertaiselle ja samalla maksimi miinuksille. Mikäli jalkaan olisi tullut vahinkoa 10 pistettä se olisi tarkoittanut että jalka menee tuohon maksimiin eli -4:ään ja kokonaiskestosta menee saman verran eli 8 pistettä. Tässä tapauksessa 2 pistettä menee niin sanotusti hukkaan, mutta PJ voi kehitellä tähän sitten jotain lisä kivaa :wink:
Vash the Stampede linkki 12. toukokuuta 2007 kello 15.31
Vash the Stampede 12. toukokuuta 2007 kello 15.31 linkki Eikös lyöty vaurio "tönäise" uhria aina taaksepäin? Itse kun olen KOK 10 karpaasi, niin pahisten lyönnit tuppaavat tönimään minua taaksepäin aina mukavan matkaa. Oliko nyt niin, että jokaista viittä(5) KOK:n yli mennyttä vahinkpistettä , tai sen osaa, kohden lyönti tönäisee kohdetta taaksepäin yhden metrin, jos muistan sääntöjä oikein... Eli lyöty vahinko ei minun mielestä ainakaan mene hukkaan, sillä tönäisyt saattavat 1. aiheuttaa lisävahinkoa (kuin Arena -pelisarjassa konsanaan, kun törmätään johonkin) 2. kaataa vastustajan (muutaman metrin tönäisy taaksepäin vaatii meillä NPP-heiton, että kuinka hyvin iskun osaa ottaa vastaan) 3. hidastaa vastustajaa (tönäistyt metrit yleensä hidastavat yhtä monta iskuhetkeä, kun hahmon täytyy päästä takaisin tasapainoon => hyökkäys saattaa jäädä kokonaan pois ko. meleevuorolta tai vastustaja saa hyökättyä kahdesti ennen kuin itse kertaakaan) 4. muita mahdollisia juttuja, kuten törmäilyjä, putoamisia yms... Eli mitä enemmän sitä ENEMMÄN! Mutta lyömällä ei osumapaikan vahinko voi mennä kuin kaksinkertaisille, eli saman verran miinuksille kuin oli terveenä kp:tä osumapaikassa. Meillä on myös yleensä käytössä se, että jos naginatalla lyöt päähän 25 pistettä vahinkoa, niin yleensä pää irtoaa harteilta tai pää on muuten halki, eli hahmo on "kuollut", vaikka kokonaiskestoa vielä olisikin jäljellä.
Bellad linkki 12. toukokuuta 2007 kello 20.01
Bellad 12. toukokuuta 2007 kello 20.01 linkki [quote:549a4d88de="Vash the Stampede"]Eikös lyöty vaurio "tönäise" uhria aina taaksepäin? Itse kun olen KOK 10 karpaasi, niin pahisten lyönnit tuppaavat tönimään minua taaksepäin aina mukavan matkaa. Oliko nyt niin, että jokaista viittä(5) KOK:n yli mennyttä vahinkpistettä , tai sen osaa, kohden lyönti tönäisee kohdetta taaksepäin yhden metrin, jos muistan sääntöjä oikein... Eli lyöty vahinko ei minun mielestä ainakaan mene hukkaan, sillä tönäisyt saattavat [/quote:549a4d88de] Riimumestarin kirjan sivu 4. Tönäisy tapahtuu aseen vaurion sivuvaikutuksena. Matka jonka hahmo "tönäytyy" taaksepäin on vaurio -KOK /5m pyöristäen ylöspäin tasametreihin. Itse pitänyt houserulena, jotta ei pyöristellä, eli jos KOK 10 karpaasi saa lämää 12 pistettä, "tuuppaudutaan" taaksepäin 40cm verran. Tälläisiä pieniä pitäisin jonain "tukiaskeleina" yms, varsinkin kun tönäisyä ei ole tarkoituksellisesti haettu. Lisäksi mainitaan, että tönäistyn hahmon pitää onnistua NPPx5 heitossa, tai kaatuu. muuten OK sääntö, mutta pienien hahmojen jatkuva NPP heittely pistää vituttamaan. Mikäli hahmo ratsastaa, saa hän ratsunsa KOK:n puolelleen laskettaessa tönäisyjä. Houserulena ollut, jotta tarvitaan hyvä skilli tai jalustimin varustettu satula. Tönäisyn vahingosta sanotaan: pienet ja ei kiinteät esineet ja muut henkilöt: vähintään 3m tuuppaisun seurauksena d6 vauriota kutakin täyttä 5m tai sen osaa kohden. Satunnainen osumapaikka. Päin kiinteitä esineitä tai pintoja tönäisty kärsii d6 pistettä kutakin metriä kohden joka häntä on tönäisty. Yritettäessä tarkoituksellisesti tönäistä vastustajaa, on se ilmoitettava meleevuoron aluksi. Tönäisyhyökkäys suoritetaan IH3 aseen mukaisesti (houserulena ollut, että joillain tönäisyyn kelpaavin jatkovarsin se on nopeampaa) ja hyökkääjän VMA+KOK asetetaan vastustajan KOK+NPP:tä vastaan ja vastustustaulukosta katsotaan onnistuminen. Onnistuttaessa uhria tönätään, kuin häneen olisi tullut hyökkääjän KOK+VMA verran vahinkoa (eli tönättävän KOK vähennetään ja sitten katsotaan tuuppimismetrejä). Juokseminen antaa +1VMA kutakin juostua IH:ta kohden. Ja lopuksi: kaikki lämä ei aiheuta tuuppimista (esim pureminen, nuolet yms) terveen järjen mukaan. (tämä on sääntö sivulla 5)
Vash the Stampede linkki 12. toukokuuta 2007 kello 23.20
Vash the Stampede 12. toukokuuta 2007 kello 23.20 linkki Ei meilläkään ole ihan niin ankara, että NPPx5 tai menee nurin .Mutta se on IMHO ihan hyväksyttävää, että tönäisy hidastaa omia toimintoja. Voimakas hahmo ahdistaa lyötyä hahmoa joka lyönnillä taaksepäin, eikös tämä ole ihan fysiikan lakien mukaista...? Jos normaalisti hahmo lyö iskuhetkellä 7, mutta peikon kova nuijanisku lyö häntä taaksepäin 2 metriä. Tämä hidastaa hahmoa muutaman iskuhetken, ennen kuin saa tasapainon hallintaan ja pääsee itse lyömään, esim. IH:llä numero 9. Yli hahmon KOK:n menevät vahingot ovat kuitenkin yleensä isoa luokkaa, joten jotain reaktioita hahmolta vaaditaan. Mitä enemmän vahinkoa sitä vaikeampi heitto. Jokainen KOK:sta yli mennyt piste ei meillä kuitenkaan tönäise vastustajaa automaattisesti. 12 pistettä vahinkoa ei välttämättä kaada KOK 10 hahmoa. Kuitenkin vaatii NPP-heiton. Onnistuu => ei vaikutusta; epäonnistuu => hyökkäys hidastuu yhdellä iskuhetkellä; kompurointi => tyrii ja pahasti, niinkuin säännöt sanovat. Tässä sovelletaan yleensä parhaiten käyvää kompurointitaulukkoa, riippuen mitä oli kädessä, mitä oli tekemässä, oliko vaihtamassa varusteita yms... Mutta REILUSTI KOK:n yli menevät vahingot tönäisevät torjujaa lähes automaattiesesti. Pelkkä onnistunut NPP-heitto meinaa, että hahmo pysyy pystyssä, yleensä myös oma hyökkäys myöhästyy. Meillä ei ainakaan tarvi erikseen ilmoittaa, että aikoo "tönäisevää" hyökkäystä. Jos nuijalla lyö murskauksen, tehden 20 pistettä vahinkoa, niin oletuksena on, että uhri myös "tönäistyy" iskun voimasta. Tietenkin olettaen, että vahinko ylitti uhrin KOK:n. Jos jättiläistä lyö murskauksella 20 pistettä, niin tuskin se siitä minnekään lentää.
Bellad linkki 13. toukokuuta 2007 kello 6.46
Bellad 13. toukokuuta 2007 kello 6.46 linkki [quote:e62e07440a="Vash the Stampede"] Meillä ei ainakaan tarvi erikseen ilmoittaa, että aikoo "tönäisevää" hyökkäystä. Jos nuijalla lyö murskauksen, tehden 20 pistettä vahinkoa, niin oletuksena on, että uhri myös "tönäistyy" iskun voimasta. Tietenkin olettaen, että vahinko ylitti uhrin KOK:n. Jos jättiläistä lyö murskauksella 20 pistettä, niin tuskin se siitä minnekään lentää.[/quote:e62e07440a] Siis se erikseen ilmoitettu "tönäisy" on siis ihan tönäisy, eikä vahinkoa aiheuttava isku. Juu, kyllä nuo RQ:n jotkin säännöt vaatii vähän viilausta että ne kuulostavat fiksuilta, mutta liikaakaan ei sitten saisi viilata, ettei mennä mettää.. he he.. no kuiten.
Vash the Stampede linkki 13. toukokuuta 2007 kello 8.46
Vash the Stampede 13. toukokuuta 2007 kello 8.46 linkki Ok. En muista kaikkia lyöntitapoja, kun niitä on meilläkin jonkun erratan tai lisäosan myötä tullut lisää kuin sieniä sateella. Enkä itse omaa niitä kirjojakaan, etten niistä voi asiaa tarkastella. Mä ruukaan aina heittää ihan hatusta näitä arvioita. Joskus muisti pätkii... Niin mikäs se dementia olikaan?
Cemetery_boy linkki 23. syyskuuta 2007 kello 13.03
Cemetery_boy 23. syyskuuta 2007 kello 13.03 linkki Lisää kysymyksiä itseasiassa koko vahinkosysteemistä, eli kukin osumapaikka voi ottaa vahinkoa niin miinusta kuin tuplat miinusta, ja molempisen vaikutukset on käsitelty sääntökirjassa. Se mikä minua kiinnostaa ei olekkaan kerrottu säännöissä, eli kun osumakohta ei olekkaan enään tuplat (tai päälle), niin siirrytääkö takaisin miinus sääntöihin? Ei nyt ollut mitenkään kaikkein selvimmin ilmaista kysymys. Tarkoitan siis esim. jos käsi on ottanut tuplat minusta (max 4hp, ja vahinkoa on tullut 8 pojoa, eli käsi on siis täten -4 ) hahmo ottaa nyt vahinkoa pojon per taisteluikierros ja elämä on muutenkin vaikeentunut. Oletetaan siis että hahmo saa käteensä pojon parannettua (-3). Tulisiko nyt siis olettaa että käsi on vain käyttökelvoton ja verenvuoto on tyrehtynyt, ja hahmo muuten pystyisi toimimaan normaalisti, perus miinus säännöillä siis?
Bellad linkki 23. syyskuuta 2007 kello 19.03
Bellad 23. syyskuuta 2007 kello 19.03 linkki [quote:96ae5bf60f="Cemetery_boy"] Tulisiko nyt siis olettaa että käsi on vain käyttökelvoton ja verenvuoto on tyrehtynyt, ja hahmo muuten pystyisi toimimaan normaalisti, perus miinus säännöillä siis?[/quote:96ae5bf60f] Kyllä. Ja tämä kerrotaan ainakin RQ:n 3.0 laitoksen suomennoksessa juurikin näin.
Alec linkki 24. syyskuuta 2007 kello 7.49
Alec 24. syyskuuta 2007 kello 7.49 linkki Kannattaa muistaa, että vaikka raaja ei ole enää kaksinkertaisella, on hahmolla 10 meleevuoroa aikaa saada se vähintään +1:een tai raaja on käyttökelvoton lopullisesti. Eli shokista pääsee pois parantamalla esim. vain yhden pisteen, mutta kello tikittää kuitenkin raajan käyttökuntoa vastaan...
Bellad linkki 24. syyskuuta 2007 kello 8.16
Bellad 24. syyskuuta 2007 kello 8.16 linkki [quote:6e95db2616="Alec"]Kannattaa muistaa, että vaikka raaja ei ole enää kaksinkertaisella, on hahmolla 10 meleevuoroa aikaa saada se vähintään +1:een tai raaja on käyttökelvoton lopullisesti. Eli shokista pääsee pois parantamalla esim. vain yhden pisteen, mutta kello tikittää kuitenkin raajan käyttökuntoa vastaan...[/quote:6e95db2616] Tuosta nähnyt kahta muotoa. Toisessa riittää että parantaa pois negatiiviselta (nollaan), ja toisissa pitää palauttaa positiiviselle (+1), mutta sehän nyt on melko yksi ja sama loppuviimein.
Alec linkki 24. syyskuuta 2007 kello 10.59
Alec 24. syyskuuta 2007 kello 10.59 linkki [quote:27c6ea77e1="Bellad"]Toisessa riittää että parantaa pois negatiiviselta (nollaan), ja toisissa pitää palauttaa positiiviselle (+1), mutta sehän nyt on melko yksi ja sama loppuviimein.[/quote:27c6ea77e1] Läjä irronneita raajoja todistaa, että tuo ei todellakaan ole yksi ja sama :wink: Liian usein on raatkaiseva heitto epäonnistunut siten että kestopisteet on jäänyt nollaan ja ei muuta kuin amputoimaan...