Bellad
linkki
1. huhtikuuta 2007 kello 21.53
|
Bellad
1. huhtikuuta 2007 kello 21.53
linkki
|
kauhun luola seikkailu on hyvin lyhyt muutamalla rivillä kirjoitettu seikkailu, joka löytyy Kalikoksen sivuilla hyvin tuoreen tuttavuuden [url=http://www.freewebs.com/lebacord/ohjeetjatiedot.htm]Maon sivuilta [/url].
Seikkailua on julkisuudessa syytelty aloittelijoille tyypillisestä hack'n slash suunnittelusta, mutta onko se sitä sittenkään..?
Seikkailun idea lyhyesti on, että pelaajat ovat menettäneet yöpymisvarusteitaan, tai ne ovat jotenkin vaurioituneet tms, ja pelaajien hahmojen yrittäessä korvata puuttuvaa majoittumishelpotusta luonnon suojilla ja antimilla, he törmäävät sekatavarakaupan ja majatalon kylttiä kantavaan yksittäiseen rakennelmaan...
[i:16eb824089]"On ilta ja seikkailjijat etsivät mahdollista yösijaa. Pitkän etsimisen jälkeen pelaajat luovuttavat ja aikovat yöpyä ulkona. Seikkailijat menevät lähimpään sekatavarakauppaan ja kysyvät yöpymisvälineitä. Vanha myyjä vastaa: Oletteko yöpymässä ulkona?!? Jos pelaajat vastaavat kyllä niin Myyjä sanoo: Älkää missään nimessä yöpykö ulkona, sillä kaupungin lähistöllä sijaitsee valtava luolasto jossa asuu örkkejä ja muita hirviöitä jotka käyvät joka ilta kaupungissa hakemaan syömistä..."[/i:16eb824089]
Pelaajien hahmot ovat siis jonkin isomman asutuskeskuksen lähistöllä, jota vaivaa ryöstelevät olennot luolasta, joita paikalliset asukkaat kutsuvat Ralioslaisella sanalla "Örkki" (joka ilmeisestikin gloranthassa tarkoittaa samaa kuin peto, olio tms, ja hirviö viittaa sitten luolan isoimpaan asukkiin)
Hahmoille tarjotaan sijaan majatalossa, ja se alkaakin tuntumaan melko kohtuulliselta, kun pimenevä yö tuntuu entistäkin pimeämmältä katseltaessa sitä öljylamppujen pimeältäsokaisemin silmin, ja kuuntelemalla sen äkkiä pelottaviksi muodostuneita ääniä.
Myyjänä ja majatalonisäntänä toiminut vanha mies toivoo että alueelle tulisi enemmän kulkijoita, joita pelottaa aluetta ryöstelevät örkit ja hirviö, joten hän vihjaisee näille kulkijoille että siellä luolassakin vois poiketa.
Seikkailusta on helppo lukea "tapetaan kaikki, ni ongelmat katoaa" seikkailu, mutta:
1. miksi ne luolan asukit ryöstää kyllää? [b:16eb824089]...jotka käyvät joka ilta kaupungissa hakemaan syömistä.[/b:16eb824089]
2. siis ketään ei ole tapettu..? [b:16eb824089] kyllähän se kerrottaisiin, jos olisi[/b:16eb824089]
3. onko ketään edes satutettu? [b:16eb824089] kai siitä olisi kuultu liioiteltu tarina illalla kun kiellettiin kulkemasta ulkona..?[/b:16eb824089]
4. onko myyjä luotettava? [b:16eb824089]onhan se mahdollista, ettei hänellä ollut myydä pyydettyjä tarvikkeita, kun tuo selkeästi halusi vaihtaa puheenaihetta pois myymisestä, ja pyysi sen sijaan rahaa yöpymisestä.[/b:16eb824089]
5.tilanteiden ollessa mitä on, eli luolassa asustaa jättiläinen KOK 110, joka siis sääntökirjan perustella on 10-24m (10m/2m = 5 => 5 x (3d6+6) => maksimituloksilla 110, ja 24m/2m = 12 => minimituloksilla (3d6+6) tulos 110) on luolan korkeus oltava ainakin 15m (joka mainitaan sivuston vieraskirjassa), voisi luulla että alueella puhuttaisiin paljon jätistä, miksei yöpaikkaa tarjonnut vanhus muistanut mainita tätä olentoa? [b:16eb824089]ehkäpä jätti tekee jotain bisnestä, mikä on haitaksi sekatavarakauppiaalle, joten "tyhmät ulkomaalaiset" usutettiin naapuririidan ratkojiksi, tai voihan olla että jätti pitää näitä "örkkejä" orjinaan ja huonolla ruualla, ja nämä karkaavat vain öisin varastamaan ruokaa, mutta pelon tai taikuuden pakottamana palaavat takaisin aamuksi. ihmiset eivät jätistä tiedä, mutta 15m korkea luolan suu pelottaa menemästä edes tutkimaan, kun ei ruokavarkaat nyt niin kamala asia ole että henkensä sopisi heittää. Ja tietenkin on aina mahdollista, että jätti on örkkien vankina, onhan niitä muuallakin ollut puolijumalia vangittuina. Jätti on raahattu valtaisasta luolan suusta sisään, ja vain sisin kammio on riitävän iso jätin seistä, istua ja nukkua, ja kammion sisäänkäynnit on myöhemmin kavennettu valtavin muurauksin ja teräs vahvikkein (ja luola itsessään ei olekaan kuin joitain metrejä tunneleildensa koolta). Kaikki on mahdollista, tähän en siis oikeaa vastausta anna[/b:16eb824089]
|
Alec
linkki
2. huhtikuuta 2007 kello 13.16
|
Alec
2. huhtikuuta 2007 kello 13.16
linkki
|
Maon seikkailusta: Oi niitä aikoja...
Bellad: :lol:
|
caramon
linkki
2. huhtikuuta 2007 kello 13.38
|
caramon
2. huhtikuuta 2007 kello 13.38
linkki
|
[quote:c2ecf6630d="Bellad"][b:c2ecf6630d]ehkäpä jätti tekee jotain bisnestä, mikä on haitaksi sekatavarakauppiaalle, joten "tyhmät ulkomaalaiset" usutettiin naapuririidan ratkojiksi, tai voihan olla että jätti pitää näitä "örkkejä" orjinaan ja huonolla ruualla, ja nämä karkaavat vain öisin varastamaan ruokaa, mutta pelon tai taikuuden pakottamana palaavat takaisin aamuksi. ihmiset eivät jätistä tiedä, mutta 15m korkea luolan suu pelottaa menemästä edes tutkimaan, kun ei ruokavarkaat nyt niin kamala asia ole että henkensä sopisi heittää. Ja tietenkin on aina mahdollista, että jätti on örkkien vankina, onhan niitä muuallakin ollut puolijumalia vangittuina. Jätti on raahattu valtaisasta luolan suusta sisään, ja vain sisin kammio on riitävän iso jätin seistä, istua ja nukkua, ja kammion sisäänkäynnit on myöhemmin kavennettu valtavin muurauksin ja teräs vahvikkein (ja luola itsessään ei olekaan kuin joitain metrejä tunneleildensa koolta). Kaikki on mahdollista, tähän en siis oikeaa vastausta anna[/b:c2ecf6630d][/quote:c2ecf6630d]
Bellad tosiaan lähti hieman pohtivammalle linjalle :-D
Ei mikään huono asia jos tuosta mao:n tekstistä noin kovat kiksit sait :P
|
AtukkA
linkki
2. huhtikuuta 2007 kello 13.51
|
AtukkA
2. huhtikuuta 2007 kello 13.51
linkki
|
Hei kaikkien ensimmäiset pelit on ollut tätä hack and slashia. (olenko muka ainut?) Sinänsä tuo on vieläpä kaikin puolin fiksumpi kuin omat ensimmäiset pelini. No mao on ilmeisesti ollut vanhempi tehdessään tuon. Mutta roolipelaajia kaikki tyynni.
Taidankin pitää tämän kauhun luolan omille pelaajilleni puoliksi piruuttani puoliksi laiskuuttani. Mutta teen sen Belladin tyyliin.
|
Wlu 000
linkki
3. huhtikuuta 2007 kello 11.34
|
Wlu 000
3. huhtikuuta 2007 kello 11.34
linkki
|
Analysoinpa itsekin:
”On ilta ja seikkailjijat etsivät mahdollista yösijaa. Pitkän etsimisen jälkeen pelaajat luovuttavat ja aikovat yöpyä ulkona.”
Kaupungin on oltava tavattoman pieni tai sitten jokin erityinen syy on vienyt kaikki vapaat majapaikat. Kenties aatelisseurue on pysähtynyt kaupunkiin tai ehkäpä pelaajille valehdellaan. Saattaa myös olla, että kaupungin ainoa majatalo on palanut hirviöiden hyökkäyksen yhteydessä.
Itse lähtisin siitä, että pelaajille valehdellaan. Muutenhan kaupungilla olisi varmasti kerrottu myös hirviöistä.
” Myyjä sanoo: Älkää missään nimessä yöpykö ulkona, sillä kaupungin lähistöllä sijaitsee valtava luolasto jossa asuu örkkejä ja muita hirviöitä jotka käyvät joka ilta kaupungissa hakemaan syömistä...”
Joka ilta. Myös pelaajat etsivät yösijaa nimenomaan illalla, mutta eivät havainneet hirviöitä.
Voi olla, että juuri kyseisenä iltana hirviöt eivät tulleetkaan tai että hirviöt kävivät jo aikaisemmin paikalla. Sherlock Holmes kuitenkin haistaisi palaneen käryä.
” Tässä vaiheessa pelaajat mahdollisesti kysyvät: Missä me sitten nukumme?!? Pelinjohtajan on pysyttävä jounessa mukana. Myyjä antaa pelaajien yöpyä omassa talossaan vain sillä ehdolla että jokainen pelaaja antaa hänelle 10 Lunaria.”
Tämä viittaa siihen, että kaupunki olisi selvästi turvallisempi paikka. Ehkä sen ympärillä on muuritkin? Miten örkit pääsevät ryöstelemään muurien ympäröimää kaupunkia?
” Myyjä sanoo seikkailijoille ohimennen: Te nuoret seikkailijat voisitte käydä katsomassa mitä siellä luolassa on...”
Myyjä selvästikin ajoi tätä takaa kaiken aikaa. Aluksi hän ei antanut pelaajien mennä edes yksi ulos, mutta nyt hän suorastaan usuttaa heidät luolaan!
”Seikkailijat joko menevät luolaan”
Huomatkaa jättiläisen liike! 1 metri iskuhetkessä. Jättiläinen on ehkä pahoin loukkaantunut. Kenties alaraajojen nivelet ovat kuluneet käyttökelvottomiksi valtaisan painon alla. Toinen mahdollisuus on tietysti se, että luola on ahdas.
Päätelmä:
Itse lähtisin siitä, miksi pelaajat eivät löydä majapaikkaa, mutta eivät myöskään kuule mitään hirviöistä, joita selvästikin on alueella. Syynä on pelko. Jättiläinen kiristää kaupunkia ja on kertonut, että jos joku kyläläinen alkaa vehkeillä häntä vastaan, käy huonosti. Kylällä ei ole omasta takaa jättiläisen ja hänen koplansa uhmaamiseen tarvittavia joukkoja. Kiristäminen hoidetaan niin, että jättiläisen kätyrit käyvät silloin tällöin hakemassa ruokaa ja rahaa kylästä. Kukaan kyläläinen ei tietenkään uhmaa omaa ja terveyttään sillä, että ottaisi selvästi taisteluun kykenevät pelaajat, eli mahdolliset vehkeilyjoukot, oman kattonsa alle. Kaikki haluavat päästä heistä mahdollisimman nopeasti eroon ja verukkeeksi käy se, ettei vapaita yösijoja ole kaupungissa.
Sattuman oikusta pelaajat päätyvät vanhan kauppiaan juttusille. Vanha kauppias ei enää pelkää oman henkensä puolesta, mutta välittää kylästään. Hän haluaa päästä jättiläisestä eroon ja huomaa, että pelaajissa on selvästi potentiaalia. Samalla hän kuitenkin arvaa, etteivät pelaajat lähtisi luolaan, jos tietäisivät siellä olevasta jättiläisestä. Pelaajat on kuitenkin saatava nimenomaan luolaan, koska sen ahtaudessa suuri jättiläinen on heikoimmillaan. Vain siellä jättiläinen voidaan voittaa.
Tästä syystä kauppias kyhää nopeasti tarinan kylää terrorisoivista örkeistä ja arvaa, että niitä pelaajat eivät pelkää. Hän kertoo tästä vasta aamulla kun pelaajat ovat ensin yöpyneet hänen luonaan. Näin syntyneen yhteyden jälkeen pelaajat ovat ehkä halukkaampia auttamaan kylää.
Epäilevät pelaajat voivat kuitenkin huomata kertomuksen olevan täynnä aukkoja. Miksei hirviöitä näkynyt illalla? Miksei kukaan muu kertonut hirviöistä? Miten pelaajat voisivat pärjätä hirviöitä vastaan, joille kokonainen pieni kaupunkikaan ei mitään mahtanut?
Jos pelaajat eivät huomaa epäkohtia, kokevat he luolassa yllätyksen – eli jättiläisen.
Luolan puhdistamisen jälkeen mielenkiinto vasta alkaakin. Kylässä on varmasti ollut jättiläisen kätyreitä. Miten heille käy? Annetaanko armon käydä oikeudesta? Entä miten käy vanhan kauppiaan, joka vaaransi pelaajien hengen, vaikka kylä näin pelastuikin?
Entä mitä pelaajat tekevät jättiläisen luolasta löydetyllä saaliilla, joka on kuitenkin alunperin kaupungista ryövättyä? Antavatko he sen riistetyille kaupunkilaisille? Tässä punnitaan pelaajien hyvyys ja pahuus.
|
Mao
linkki
3. huhtikuuta 2007 kello 13.33
|
Mao
3. huhtikuuta 2007 kello 13.33
linkki
|
Mukava nähdä että te olette kiinnostuneita keksimästäni seikkailusta. Se on hyvin lyhyt, mutta pelinjohtaja voi soveltaa tarinaa itse ja keksiä tarinaan jotain olennaista kuten miten seikkailijat päätyivät kaupunkiin? Tai jahtasivatko he kenties jotain rikollista tai varasta? Ajattelin suunnitella kunnon kaupungin kartan jotta pelaajilla olisi mahdollisuus hahmottaa kaupungin lähiympäristö ja onhan se mukavaa että pelialueesta löytyy kuvamateriaalia... :wink:
|
Wlu 000
linkki
3. huhtikuuta 2007 kello 14.34
|
Wlu 000
3. huhtikuuta 2007 kello 14.34
linkki
|
Onko tuo seikkailu muuten pelattu jo? Jos on, niin miten jättiläinen kukistui?
|
Mao
linkki
3. huhtikuuta 2007 kello 14.58
|
Mao
3. huhtikuuta 2007 kello 14.58
linkki
|
Jos haluat tietää niin yhteispelillähän se kukistui... Toiset parantavat ja toiset taistelevat. Yksi pelaaja kuoli jättiläisen kaadossa, mutta kyllä se lopulta voitettiin kun kysyimme muista kaupungeista urheita sotureita mukaamme. En tosin tiedä onko tämä sallittu tapa, mutta se toimi aika hyvin kun meillä ei ole tavallaan pelinjohtajaa vaan jokainen toimii vuorollaan pj:nä yhdessä seikkailussa ja keksii tehtäviä sitämukaa kun pelaamme. Tämä on hyvä tapa. Kannattaa kokeilla! :-D
|
Bellad
linkki
3. huhtikuuta 2007 kello 19.50
|
Bellad
3. huhtikuuta 2007 kello 19.50
linkki
|
eikös tuon jätin liike arvo ole 1/m eli 1 per jättiläisen pituus metreinä.?
no kuiten, ihan sama... Wlu 000:lla ihan mukiin menevää tarinaa.
[quote:4a70270200="Mao"]
kysyimme muista kaupungeista urheita sotureita mukaamme. En tosin tiedä onko tämä sallittu tapa, mutta se toimi aika hyvin kun meillä ei ole tavallaan pelinjohtajaa vaan jokainen toimii vuorollaan pj:nä yhdessä seikkailussa ja keksii tehtäviä sitämukaa kun pelaamme. Tämä on hyvä tapa. Kannattaa kokeilla!
[/quote:4a70270200]
useinhan kuolleen ja elävän pelaajahahmon erottaa toisistaan vain, oliko tarpeeksi fiksu kysyäkseen apua..;)
Kiellettyähän ei ole mikään mikä ei ole kiellettyä, ja sekin vain jos sen rikkomisesta on seuraamuksia ;)
|
Mao
linkki
4. huhtikuuta 2007 kello 12.33
|
Mao
4. huhtikuuta 2007 kello 12.33
linkki
|
Hups... On tapahtunut pikku virhe kun otin vähän mallia Pelinjohtajan kirjan jättiläisen tiedoista niin tuli tuo 1m laitettua sinne vahingossa... Kiitos kun sanoit virheestäni. :-D
|
Alec
linkki
4. huhtikuuta 2007 kello 13.34
|
Alec
4. huhtikuuta 2007 kello 13.34
linkki
|
[quote:36a8065b83="Mao"]Hups... On tapahtunut pikku virhe kun otin vähän mallia Pelinjohtajan kirjan jättiläisen tiedoista niin tuli tuo 1m laitettua sinne vahingossa[/quote:36a8065b83]
Ehkä olis vaan parempi antaa pelaajille mahdollisuus juosta karkuun, homman mennessä reisille...raivohullu jättiläinen, joka ottaa pakoon hilpaisevat pelaajat kiinni parilla harppauksella, ei ole kiva asia :wink:
|
Mao
linkki
29. huhtikuuta 2007 kello 10.05
|
Mao
29. huhtikuuta 2007 kello 10.05
linkki
|
Jos jostain tuntui että tuo kauhun luolasto seikkailu on hieman keskeneräinen ja "väritön" niin voitte käydä katsomassa sitä nyt, sillä olen tehnyt kauhun luolasto seikkailulle kaupungin jossa pelaajat viettävät yönsä. Se muistuttaa ehkä hieman Omenakujaa ja Vihervaskea, mutta on silti aika omaperäinen kylä tai no kaupunki... Miten sen nyt ilmaisisi. Pelinjohtajat voivat sitten myöhemmin sitä muutella miten lystäävät. :-D
|
Bellad
linkki
19. kesäkuuta 2007 kello 17.24
|
Bellad
19. kesäkuuta 2007 kello 17.24
linkki
|
Jokos AtukkA on kerennyt peluuttamaan Kauhunluolaseikkailun..?
|
Assath
linkki
22. kesäkuuta 2007 kello 7.05
|
Assath
22. kesäkuuta 2007 kello 7.05
linkki
|
Heheheee Belladin analyysi on loistavaa. Pitäisiköhän meidän käynnistää oma "kauhun luola" projektimme, vähän samaan tapaan kuin roolipelaajassa käynnistettiin "Caldwellin linnoitus" projekti.
Eri pj:t voisivat sitten vetää perusajatukseltaan samanlaisen seikkailun (käydään kylässä, jossa jutellaan ainakin kauppiaalle, jossain vaiheessa siirrytään kauhun luolaan) eri genreissä ja raportoida kokemuksistaan tänne. Kiinnostaako ketään muuta?
|
Bellad
linkki
22. kesäkuuta 2007 kello 7.45
|
Bellad
22. kesäkuuta 2007 kello 7.45
linkki
|
[quote:6d914cc8a8="Assath"]Heheheee Belladin analyysi on loistavaa. Pitäisiköhän meidän käynnistää oma "kauhun luola" projektimme, vähän samaan tapaan kuin roolipelaajassa käynnistettiin "Caldwellin linnoitus" projekti.
Eri pj:t voisivat sitten vetää perusajatukseltaan samanlaisen seikkailun (käydään kylässä, jossa jutellaan ainakin kauppiaalle, jossain vaiheessa siirrytään kauhun luolaan) eri genreissä ja raportoida kokemuksistaan tänne. Kiinnostaako ketään muuta?[/quote:6d914cc8a8]
Periaatteessa, eihän siitä ainakaan vahinkoa koituisi.. (kai)
|
Assath
linkki
23. kesäkuuta 2007 kello 0.08
|
Assath
23. kesäkuuta 2007 kello 0.08
linkki
|
[quote:f6fd5b2110="Bellad"]Periaatteessa, eihän siitä ainakaan vahinkoa koituisi.. (kai)[/quote:f6fd5b2110]
Tämän valtaisan ja innostuneen hyväksymisryöpyn saattelemana :wink: ryhdyn toteuttamaan tätä projektia. Jos saan kaverini revittyä juhannuskrapuloistaan ylös ensi sunnuntaina niin tulen vetämään tästä seikkailun. En ole vielä päättänyt onko genrenä villi länsi vai tämä päivä. Onneksi on huominen aikaa harkita asiaa.
Aaargh. Se seikkailu on häipynyt sun sivuiltas Mao. Kansa vaatii sitä takaisin.
|
Alec
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 10.20
|
Alec
25. kesäkuuta 2007 kello 10.20
linkki
|
[quote:e0c173b08f="Assath"]Aaargh. Se seikkailu on häipynyt sun sivuiltas Mao. Kansa vaatii sitä takaisin.[/quote:e0c173b08f]
Toivottavasti Mao ei ole ottanut tätä ketjua liian vakavasti... :wink:
|
Bellad
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 19.36
|
Bellad
25. kesäkuuta 2007 kello 19.36
linkki
|
[quote:c78d515172="Alec"][quote:c78d515172="Assath"]Aaargh. Se seikkailu on häipynyt sun sivuiltas Mao. Kansa vaatii sitä takaisin.[/quote:c78d515172]
Toivottavasti Mao ei ole ottanut tätä ketjua liian vakavasti... :wink:[/quote:c78d515172]
Eiköhän tuo ole vain ottanut liian vakavasti hänen sivujensa vieraskirjaan tehdyt kirjoitukset.
Kauhunluolaseikkailun voisi toki joku muu laittaa Maon luvalla jonnekin muualle saataville, ihan tätä Assathin pelautuskokeilua varten.
[quote:c78d515172="lebacordin RuneQuest-sivut"]
"Oma keksimät seikkailut tulossa niin pian kuin kerkiän. Jos haluatte Kauhun luola seikkailun takaisin, niin lähettäkää sähköpostia minulle. Voin lähettää sen Microsoft Word tiedostona sähköpostin kautta.[/quote:c78d515172]
|
Alec
linkki
25. kesäkuuta 2007 kello 22.07
|
Alec
25. kesäkuuta 2007 kello 22.07
linkki
|
[quote:6856631045="Bellad"]Eiköhän tuo ole vain ottanut liian vakavasti hänen sivujensa vieraskirjaan tehdyt kirjoitukset.[/quote:6856631045]
Katos vaan, olipas siellä ollu "ystävällistä" porukkaa...wankers!
|
Assath
linkki
26. kesäkuuta 2007 kello 7.22
|
Assath
26. kesäkuuta 2007 kello 7.22
linkki
|
[quote:355024dcad="Alec"]Katos vaan, olipas siellä ollu "ystävällistä" porukkaa...wankers![/quote:355024dcad]
Määkin kävin lukemassa sitä ja täytyy sanoa, että jollain ihmisillä on ihan liikaa aikaa. Joku päättää pistää nettiin ilmaiset sivut ihan vaan omaksi ja muiden iloksi, niin ei löydy jengiltä muuta tekemistä kuin käydä mollaamassa. Kummaa porukkaa.
Ja katotaan tosiaan mitä tuolle kauhun luolalle on tapahtumassa. Mulle itselleni se oli oikein virkistävä tuulahdus roolipelaamisen alkuajoilta.
|
Gabriel
linkki
26. kesäkuuta 2007 kello 7.40
|
Gabriel
26. kesäkuuta 2007 kello 7.40
linkki
|
Joo, täytyy kyllä sanoa, että keppiä ja julkista häpeäpaalua tuollaisille, joilla ei ole parempaakaan tekemistä kuin mennä mollaamaan hyvää hyvyyttään ilmaista hauskanpitosisältöä tuottavia.
Olisi kieltämättä kivaa, jos Kauhun luolan lähdemateriaali olisi taas saatavilla jostain. Se vaikuttaa skenaariolta, johon saa helposti tehtyä monenmoista variaatiota. Lisäksi "kaikki ei olekaan sitä miltä näyttää tai on jopa päin vastoin" -jutut ovat aina siistejä.
|