Vanha foorumi

Takaisin

Bola

RuneQuestin säännöt
Cemetery_boy 27. maaliskuuta 2007 kello 12.18
Kirjoittaja Viesti
Cemetery_boy linkki 27. maaliskuuta 2007 kello 12.18
Cemetery_boy 27. maaliskuuta 2007 kello 12.18 linkki Tulin näin ohimennen mieleen, että mitenkäs bolan toimii noin peliteknisesti? Eli kuinka "bolataan" mies maihin? :wink:
Alec linkki 27. maaliskuuta 2007 kello 15.09
Alec 27. maaliskuuta 2007 kello 15.09 linkki Eikös riemumaisteri kirjassa ollut mitään tähtös-kohtaa, joka selvittää miten ne toimii. Jos ei ole, niin itse sitten pitäisin siten että bolat kiepautuvat sen osumakohdan ympäri johon osuvat ja siitä sitten saa PJ keksiä seuraamuksia. Jos kaverin haluaa kaataa, niin sittenpä melkein vaadittaisiin tähdättyä heittoa jalkoihin. Tähänkin voi sitten lisäillä uhrille NPP-heittoja tai muuta hauskaa...
Bellad linkki 27. maaliskuuta 2007 kello 20.59
Bellad 27. maaliskuuta 2007 kello 20.59 linkki En nyt ihan 100% muista mitä riimumestarin kirja sanoo asiasta, Alec ehkä muistaakin vielä, että miksi... Mutta kirjaan mitä muistan. "Bola: kaksi tai kolme narua, joiden päissä kovat pallot. Aseen tarkoitus on sitoa vastustaja, ja kaataa tämä. Aiheutunut vahinko on hyvinkin satunnaista (ja ennemminkin esim kaatumisen, putoamisen aiheuttamaa, kuin itse bolan). Bola ei aiheuta erikoisosumalla ylimääräistä vauriota." Tämän enempää ei mielestäni Riimumestarinkirja tarjoa. Olen käyttänyt seuraavanlaista menetelmää niillä parilla kerralla kun Bola on ollut käytössä: Osumakohta määritetään kuten normaalisti (tähtäys, tai heittoaseiden osumataulukko) Normionnistumisella heitetään toinenkin osumakohta. Mikäli tulee "viereinen" osumakohta, eli sellainen mikä voisi teoriassa kyseessä olevassa liikkeessä/asennossa joutua satimeen, niin sitten se joutuu myös kiinni. Esim: tähtäys jalkoihin, osuma => osumapaikkaheitto hieman painottaen osuma jalkoihin => molemmat jalat satimessa. Erikoisilla ja kriittisillä olen antanut päättää minkä ruumiin osan kanssa (terveen järjen sallimissa rajoissa) on valittu ruumiin osa sidottu. Bolalla olen pitänyt tavallisesti voimana 14, ja erikoisilla 16 ja kriittisillä 18. (tiukempi sykkyrä => useampi kierros ja pienempi liike saatavilla murtamiseen) kun yritetään rimpuilla vapaaksi. Ajan kanssa toki bolan saa pyöriteltyä auki kuka vain. Pääsääntöisesti bolaa on käytetty metsästysaseena, jolloin homma on hoidettu niin, että normiosumalla eläin hidastuu ja aikaa myöten pääsee irti itse. Erikoisella eläin on osittain liikuntakyvytön, mutta saattaa pystyä puolustautuun. Ja kriittisellä on kaikki raajat paketissa... mutta tälläinen menee jo ihan hienostelun puolelle. Toinen mistä on kovin vähän tietoa on Lasso (ja varsilasso), joiden käytössä pitää myös PJ:n vähän itsekseen /porukan kanssa funtsia, kuinka se toimii peleissä.