Vanha foorumi

Takaisin

Off-Hand

RuneQuestin säännöt
Cemetery_boy 20. maaliskuuta 2007 kello 21.29
Kirjoittaja Viesti
Cemetery_boy linkki 20. maaliskuuta 2007 kello 21.29
Cemetery_boy 20. maaliskuuta 2007 kello 21.29 linkki Taas jokunen sääntötekninen kysymys... Mitenkäs käytännössä tulisi ymmärtää, että perusprosentti off-hand aseissa on 0.5%... Oletettavastikin 01-05% on onnistuminen vaikka mahdollisuus osua olisi miinuksen puolella, eli ilmeisesti tuon olisi tarkoitus vaikkuttaa lähinnä kouluttamiseen. (vai onko niin että kirjaan on tullut lapsus, ja tuo 0.5% tulisi ymmärtää 05%:nä?) Asiasta toiseen. Kuinka olette käyttäneet Off-Handin vahinkomuutosta? Itse en pysty myöntämään kykeneväni käsittelemään mitään vasurilla samalla tehokkuudella ja voimalla, mitä oikealla kädellä?
jollybee linkki 21. maaliskuuta 2007 kello 6.15
jollybee 21. maaliskuuta 2007 kello 6.15 linkki Painovirheeltähän toi vaikuttaa, kyllä se perus% on 05 vasurilla.Ja miksei vasurin vahinkomuutos vois olla yhtä suuri;kaipa miekan heiluttelu vastaa punttien nostelua jolla ihan hienosti saa vasurista yhtä vahvan kuin oikeasta kun vaan aikansa nostelee.
Vash the Stampede linkki 21. maaliskuuta 2007 kello 10.14
Vash the Stampede 21. maaliskuuta 2007 kello 10.14 linkki Ihan näin anatomian ja fysiologian kannalta kätisyyksien voimantuotossa ei ole isoja eroja. Pienehköjä, joitakin prosenttieroja suunnilleen löytyy. Kysehän on vain tekniikasta ja sen opittuaan niin periaatteessa, ainakin vahinkomuutoksen kannalta samansuuruisen, voiman pystyy tuottamaan kummallakin kädellä tai jalalla. Aikanani urheiluaikana kokeilin tiettyjä lajisuorituksia myös toisella kädellä. Oppiminen oli paljon nopeampaa, kun liikesuorituksen malli oli tavallaan jo olemassa. En tiedä pitäisikö tämä näkyä lähtöprosenteissa vai nopeammassa kyvyn kehityksessä tiettyyn pisteeseen asti, esim. puoleen paremman käden kyvystä.
Bellad linkki 21. maaliskuuta 2007 kello 14.26
Bellad 21. maaliskuuta 2007 kello 14.26 linkki no en tiedä mistä tuo sinun laianuksesi on, mutta riimumestarin kirjassa sanotaan, että off-händin aseet on 50% jo olemassa olevasta asekyvystä tai jotain sinne päin, että olisiko tuossa tarkoitettu "0,5 kertaista"..?
Cemetery_boy linkki 21. maaliskuuta 2007 kello 15.37
Cemetery_boy 21. maaliskuuta 2007 kello 15.37 linkki toi oli tosta deluxe editionista. Lainaus ton koulutuksen suhteen menee näin: "A weapon used in the off-hand (usually the left) begins with a 0.5% basechance" ja pari lausetta myöhemmin: "use of a weapon with one hand does not give experience in using it with theother hand" Eli en luota tuohon normaalin (oikean käden) asekyvyn puolittamiseen.
Bellad linkki 21. maaliskuuta 2007 kello 16.44
Bellad 21. maaliskuuta 2007 kello 16.44 linkki no tuossa yhteydessä se varmastikin tarkoittaa ihan sitä, että vääräkätisyyden perusosaaminen alkaa 05%, ja se piste on kirjoitusmoka.
Krasht linkki 13. elokuuta 2008 kello 10.05
Krasht 13. elokuuta 2008 kello 10.05 linkki Vasemman käden hyökkäykset ovat omia kykyjään. Jokin yksittäinen suoritus on varmasti mahdollista opetella nopeasti peilikuvanakin, mutta esim. miekkahyökkäys on kyky, joka sisältää niin monimutkaisia liikesarjoja, että ne pitää oppia monilta osin alusta lähtien. Lisäksi täytyy muistaa, että esim. miekkailu vasemmalla kädellä oikeakätistä vastaan on aivan eri asia kuin miekkailu kahden oikeakätisen välillä. Eri käsien taistelutaidot eivät tässä tapauksessa kerta kaikkiaan suhteudu yksi yhteen. Siksi 5% perusmahdollisuus on mielestäni perusteltua.
littlestone linkki 18. elokuuta 2008 kello 6.33
littlestone 18. elokuuta 2008 kello 6.33 linkki Voisin laittaa vähän kommenttia vasurin käytöstä kamppailulajien kannalta. Useimmissa kamppailulajeissa vahvempi käsi on takana ja heikompi edessä. Kun on pitemmän aikaa treenaillut näin, on yhtäkkiä vaikea kääntää asetelma toisin päin (heikompi käsi taakse). Siksi monessa kamppailulajissa opetellaaan taistelemaan molemmin puolin. Hyvä esimerkki on Bruce Lee. Hän piti omassa lajissaan perusasennossa vahvempaa kättä edessä ja opetteli kaikki liikkeet/liikesarjat molemmin puolin. Myös minun lajissani opetellaan liikkeet/liikesarjat molemmin puolin. Ensin opetellaan siltä puolelta, mikä on helpompi/vahvempi ja sitten kun sen hallitsee, opetellaan kyseinen liike peilikuvana. Lajiini kuuluu myös asetekniikoita. Me opettelemme taistelemaan molemmilla käsillä ja myös kaksi asetta tekniikoita. Silloin kun on käsissä kaksi asetta, ei meillä ole oikeastaan ns. "off-hand" tyyliä. Molemmat aseet ovat yhtä "arvokkaita". Voisi tiivistää, että todellinen miekkamestari osaa käsitellä miekkaa molemmissa käsissä. Lisäksi sanoisin omasta komemuksesta, että se 50% vahmemmasta kädestä voisi pitää hyvinkin paikkaansa. Esim. Kovan luokan miekkamestari (90%), joutuu tilanteeseen, jossa hän loukkaa kätensä ja joutuu otamaan miekan heikompaan käteensä. Hän muistaa liikesarjat miekalleen, mutta vasurilla ne ovat huomattavasti kömpelömpiä (90 * 0,5% = 45%). Vasurin käyttäminen voi yhtäkkiä tuntua vaikealta. Se johtuu tietysti siitä kun sitä ei ole käyttänyt. Aivoihin ei ole tullut tiehyeitä, jotta vasen käsi toimisi oikean lailla. Vasenta voi kuitenkin harjoittaa. Meidän lajissa on kehoitettu tekemään joitain arkiaskareitä myös vasemmalla kädellä. Esim. olen ruvennut harjaamaan hampaani vasemmalla kädellä. Ja hei ihmiset! Kokeilkaa tätä. Harjaaminen tuntuu alussa kömpelöltä, mutta osaatte käyttää hammasharjaa kuitenkin joten kuten vasurillakin, koska olette jo hyviä oikealla kädellä. Sitten vähän ekstraa: Opettelemme myös asioita, jotta molemmat kädet osaisivat toimia yhtä aikaa. Esim. olen jo hyvä harjaamaan hampaita vasurilla, siispä olen ostanut kaksi hammasharjaa ja harjaan hampaani kahdella hammasharjalla (yksi kummassakin kädessä.). Tämä kuulostaa varmasti holmöltä, mutta näin vasuri (aivot) oppii perusmotoriikkaa, jota tarvitaan kun sitten opetellaan liikkeitä. HUOM!!! Meidän lajissa ei käsketä pestä hampaita vasurilla. On vain sanottu, että arkiasioita "OLISI HYVÄ tehdä myös heikommalla kädellä".
Krasht linkki 7. lokakuuta 2008 kello 21.56
Krasht 7. lokakuuta 2008 kello 21.56 linkki littlestone kirjoitti: [quote:226cb38e75]Useimmissa kamppailulajeissa vahvempi käsi on takana ja heikompi edessä. Kun on pitemmän aikaa treenaillut näin, on yhtäkkiä vaikea kääntää asetelma toisin päin (heikompi käsi taakse). Siksi monessa kamppailulajissa opetellaaan taistelemaan molemmin puolin. Hyvä esimerkki on Bruce Lee. Hän piti omassa lajissaan perusasennossa vahvempaa kättä edessä ja opetteli kaikki liikkeet/liikesarjat molemmin puolin.[/quote:226cb38e75] Siinähän se vitsi onkin, miekkailijat opettelevat molemmat kädet erikseen. Ei se tarkoita, että yksi miekkakyky toimisi molemmilla käsillä. Päinvastoin, miekkailu eri käsillä on niin erilaista, että on muodostunut suorastaan perinne opetella molempien käsien kyvyjä peräkanaa, koska ne eivät luonnostaan vastaa toisiaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki miekkailijat opettelisivat kaikki liikkeet molemmin käsin - se voi olla vain myöhempi käytäntö. Esim. keskiajalla ja sitä ennen (erityisesti antiikin aikana) käytettiin yleisesti vasemman käden kilpeä (kilpimuurissa tms. muodostelmassa), joten massa-armeijan rivisotilaalle miekan käytön opettaminen molemmissa käsissä ei välttämättä ollut kustannustehokasta. Tällainen sotilas ei varmaankaan osaisi käyttää miekkaa tehokkaasti vasemmalla kädellä. Siksi mielestäni eri käsien kyvyt on pidettävä erillään. [quote:226cb38e75]Ja hei ihmiset! Kokeilkaa tätä. Harjaaminen tuntuu alussa kömpelöltä, mutta osaatte käyttää hammasharjaa kuitenkin joten kuten vasurillakin, koska olette jo hyviä oikealla kädellä.[/quote:226cb38e75] Hampaiden harjaus on helppoa molemmin käsin, koska a) hammasrivit ovat enemmän tai vähemmän symmetriset, b) hampaiden harjaus on yksinkertainen liikesarja, joka ei vaadi improvisaatiota, c) hampaat pysyvät paikoillaan harjauksen ajan, joten ne eivät vaadi nopeaa reagointia ja d) hampaat - ainakaan omat - eivät pyri vastustamaan harjaajan toimia. Miekkataistelu toimii eri tavalla kaikissa kohdissa a-d.
Bellad linkki 8. lokakuuta 2008 kello 10.21
Bellad 8. lokakuuta 2008 kello 10.21 linkki [quote:039cfa55c9="Krasht"] Hampaiden harjaus on helppoa molemmin käsin, koska a) hammasrivit ovat enemmän tai vähemmän symmetriset, b) hampaiden harjaus on yksinkertainen liikesarja, joka ei vaadi improvisaatiota, c) hampaat pysyvät paikoillaan harjauksen ajan, joten ne eivät vaadi nopeaa reagointia ja d) hampaat - ainakaan omat - eivät pyri vastustamaan harjaajan toimia. Miekkataistelu toimii eri tavalla kaikissa kohdissa a-d.[/quote:039cfa55c9] Mikä ei suinkaan tarkoita, että keskiaikainen pelkästään oikealle kädelle harjaannutettu kilpiveikko ei osaisi kohtia a-d, vaikka hänen oikea kätensä olisikin rikki. Missä siis tulee ero miekkailuun?
Krasht linkki 11. lokakuuta 2008 kello 9.30
Krasht 11. lokakuuta 2008 kello 9.30 linkki Ero tulee siinä, että kohtien a-d takia oikean käden kyky ei vertaudu vasempaan käteen. Hermojärjestelmä kehittyy nimenomaan harjoitellessa. Vaikka miekkailija tietäisikin mitä pitäisi tehdä, hän ei pysty kohtien a-d takia toimimaan paljoakaan ummikkoa paremmin ilman harjoitusta. Kokenutkaan oikean käden miekkailija ei voi hyödyntää kokemustaan ennen kuin hänellä on kokemusta siitä, miten miekkailu vasemmalla kädellä poikkeaa oikean käden miekkailusta. Ennen kuin hän on sen kokemuksen hankkinut, hän ei voi hyödyntää taitojaan. Miekkailu vasemmalla kädellä oikeakätistä vastaan ei kerta kaikkiaan ole puhdas peilikuva miekkailusta oikealla kädellä oikeakätistä vastaaan. Jos miekkailijalla ei ole kokemusta näistä eroista, olemassa oleva miekkailukyky ei auta taistelussa - päinvastoin se voi olla jopa haitaksi. Jossain tilanteessa liikkeet, jotka oikealla kädellä voivat olla päteviä saattavat olla samassa tilanteessa pahoja virheitä vasemmalla kädellä. 5% perusmahdollisuus kuvaa tätä paremmin kuin oikean käden kyvyn puolittaminen.
Bellad linkki 12. lokakuuta 2008 kello 20.26
Bellad 12. lokakuuta 2008 kello 20.26 linkki Miekkailija ei siis hyödy mitenkään siitä, että vuosien harjoituksen aikana hänen kykynsä lukea vastustajan liikkeitä on kasvanut hänen hiodessaan taistelutekniikkansa 100%? Tai hänen jalkatyöskentelystäänkö ei ole mitään hyötyä hänen etsiessä hyvää asemaa iskeä? Hänen kaikki käteensä liittymättömät oppinsako katoavat, kun hän ottaa miekan vasempaan käteensä? Koska pelimekaniikka yksinkertaistaa kaiken mahdollisen yhteen arvoon, jotta ei jouduta kehittämään seitsemää erillistä kykyä (jalkatyöskentely, lue vastustajan liikkeitä, näe aukko puolustuksessa, hämää vastustajaa, survaise, viillä ja iske vastustajan ase syrjään), jotka sitten kaavion kautta muunnettaisiin lopulliseksi hyökkäysarvoksi, on mielestäsi siis oikein, että kaikki nämä asiat osaa vain silloin kun oikean muotoinen ja painoinen kapine on juuri oikeassa asennossa juuri oikeassa kädessä? Luulin, että RQ voisi olla edistyksellisempää kuin D&D....
Krasht linkki 13. lokakuuta 2008 kello 9.30
Krasht 13. lokakuuta 2008 kello 9.30 linkki Bellad kirjoitti: [quote:bf15716d85]Miekkailija ei siis hyödy mitenkään siitä, että vuosien harjoituksen aikana hänen kykynsä lukea vastustajan liikkeitä on kasvanut hänen hiodessaan taistelutekniikkansa 100%? Tai hänen jalkatyöskentelystäänkö ei ole mitään hyötyä hänen etsiessä hyvää asemaa iskeä? Hänen kaikki käteensä liittymättömät oppinsako katoavat, kun hän ottaa miekan vasempaan käteensä?[/quote:bf15716d85] Kaikki osa-alueet kärsivät vääristä päätöksistä. Kunnes miekkailija on hankkinut tuntuman siitä, miten miekkailu vasemmalla kädellä eroaa oikean käden miekkailusta, hänen miekkailutaitonsa johdattaa häntä harhaan ja mitä hyvänsä hyötyjä hänen kokemuksensa saavat aikaan jalkatyössä, vastustajan lukemisessa yms. valuvat tyhjiin hänen tekemiensä virheiden takia. Mitä suurempi kokemus jalkatyön yms. suhteen tuottaa hyötyä taistelussa, sitä enemmän seuraa haittaa virhepäätöksien seurauksena. Kyky etsiä hyvää iskupaikkaa on täysin hyödytön, jos miekkailijan varsinainen isku on täydellinen virhe, johon täysin taidoton aloittelijakaan ei sortuisi. Sitten miekkailija joutuu käyttämään kaiken jalkatyökokemuksensa yrittäessään suojata itseään vastahyökkäykseltä, jolle hän jäi täysin avoimeksi katastrofaalisen iskunsa seurauksena. Mitä enemmän virheellistä kokemusta, sitä pahemmat virheet ja sitä enemmän joutuu kompensoimaan virheiden seurauksia kokemuksen oikeilla aspekteilla. Lopputulos on enemmän tai vähemmän plus miinus nolla (Tietenkin virhemarginaalia on jonkin verran, mutta ei mitenkään merkittävästi. Saattaa vaihdella tilanteesta toiseen.). Jäljelle jää vain se 5% perusmahdollisuus. [quote:bf15716d85]Koska pelimekaniikka yksinkertaistaa kaiken mahdollisen yhteen arvoon, jotta ei jouduta kehittämään seitsemää erillistä kykyä (jalkatyöskentely, lue vastustajan liikkeitä, näe aukko puolustuksessa, hämää vastustajaa, survaise, viillä ja iske vastustajan ase syrjään), jotka sitten kaavion kautta muunnettaisiin lopulliseksi hyökkäysarvoksi, on mielestäsi siis oikein, että kaikki nämä asiat osaa vain silloin kun oikean muotoinen ja painoinen kapine on juuri oikeassa asennossa juuri oikeassa kädessä?[/quote:bf15716d85] Miekkailukokemus perustuu käsittääkseni siihen, että ihminen on oppinut, millainen liike on tehtävä tietyssä tilanteessa. Sitten kun sellainen tilanne tulee, hän voi tehdä sen liikkeen refleksinomaisesti ja ilman jatkuvaa suunnittelua, kuten satunnainen huitoja joutuu tekemään, vaan pystyy keskittymään taktisempiin suunnitelmiin, kuten aseman hakuun ja aukkopaikkojen etsimiseen. Kun liikkeet ovat selkäytimessä, ne voi tehdä nopeasti ja ilman erityistä miettimistä. Tämä toimii normaalitilanteessa hyvin, mutta jos miekkailija vaihtaakin kättä (jolla ei ole aiemmin harjoitellut), refleksiliikkeet ovatkin (ainakin usein, jossei aina) virheitä. Reflekseiksi asti opitut liikkeet ovat hyödyllisiä vain, jos ne ovat [i:bf15716d85]oikeita[/i:bf15716d85]. Jos refleksit pakottavatkin miekkailijan tekemään väärät liikkeet, kuten ne juuri tekevät vääräkätisessä miekkailussa, silloin miekkailija on huonompi miekkailussa, kuin satunnainen huitoja. Tällöin hän joutuu kompensoimaan virheitään jalkatyöllä, aseman haulla ja vastustajan lukemisella, jolloin niistä saatava hyöty valuu hukkaan katastrofaalisten virheliikkeiden paikkailuun. Mitä taitavampi miekkailija, sitä hankalampaa on vastustaa refleksejä ja korvata ne oikeilla päätöksillä. Tämä on välttämättä tietoista toimintaa, joten kokenut miekkailija on pakotettu toimimaan samalla periaatteella, kuin satunnainen huitoja. Hän joutuu keskittymään itse liikkeiden suorittamiseen refleksiensä vastaisesti, eikä ehdi miettimään taktiikkaa. Kärjistetään: Oppinut Miekkailija, joka on oppinut [i:bf15716d85]väärin[/i:bf15716d85] jokaisen iskun, torjunnan ja harhautuksen on huonompi taistelija, kuin satunnainen huitoja, sillä satunnainen huitojakin tekee satunnaisesti myös oikeita liikkeitä. Kun tähän lisätään kokeneelle miekkailijalle kokemusta jalkatyöstä, aseman etsimisestä ja vastustajan lukutaidosta, hän voi kompensoida virheitään. Kun hän vielä vastustaa refleksejään, hän voi käyttää taktisia taitojaan ja alkaa taas tekemään oikeitä liikkeitä. Näin hän pääsee tasoihin satunnaisen huitojan kanssa. Tämä tuo kyvyn perusmahdollisuuden paikkeille. Kun hän sitten saa tuntumaa väärinpäin miekkailuun, hän voi "purkaa" väärän kokemuksensa ja alkaa opettelemaan miekkailua oikein. [quote:bf15716d85]Luulin, että RQ voisi olla edistyksellisempää kuin D&D....[/quote:bf15716d85] Älä liioittele. Tietenkin RQ on edistyksellisempi kuin D&D. Se vain ei ole yhtä edistyksellinen, kuin esim. Rolemaster (kuuluisa taulukkohelvettinä). Kaikki pelimekaniikka on yksinkertaistusta. En näe mitään syytä nähdä yletöntä vaivaa sen kirjoittamisessa kokonaan uusiksi. Siitä ei yksinkertaisesti tule hyötyä, joka maksaisi vaivan. Johonkin vain täytyy vetää raja realismin ja pelattavuuden välille ja mielestäni virallisessa versiossa raja on juuri oikeassa kohdassa. Tietenkin voit kehittää jokaiselle taistelun aspektille oman prosenttikykynsä ja heitellä tusinan verran d00-noppia jokaista iskua kohti, mutta minä en näe siinä mitään itua.
Bellad linkki 13. lokakuuta 2008 kello 15.21
Bellad 13. lokakuuta 2008 kello 15.21 linkki [quote:2b97144272="krasht"] Sitten miekkailija joutuu käyttämään kaiken jalkatyökokemuksensa yrittäessään suojata itseään vastahyökkäykseltä, jolle hän jäi täysin avoimeksi katastrofaalisen iskunsa seurauksena. [/quoyte] Siis torjuntakyky kuitenkin on täten yhä helpompaa kuin mitään osaamattomattomalle... vai mitä yrität vihjailla? Kokonaisuutena perustelusi on hyvin RQ:n sääntöjen mukainen, mutta reaalimaailma ei, meillä kaikilla, noudata niitä. [quote:2b97144272]Koska pelimekaniikka yksinkertaistaa kaiken mahdollisen yhteen arvoon, jotta ei jouduta kehittämään seitsemää erillistä kykyä (jalkatyöskentely, lue vastustajan liikkeitä, näe aukko puolustuksessa, hämää vastustajaa, survaise, viillä ja iske vastustajan ase syrjään), jotka sitten kaavion kautta muunnettaisiin lopulliseksi hyökkäysarvoksi, on mielestäsi siis oikein, että kaikki nämä asiat osaa vain silloin kun oikean muotoinen ja painoinen kapine on juuri oikeassa asennossa juuri oikeassa kädessä?[/quote:2b97144272] Miekkailukokemus perustuu käsittääkseni siihen, että ihminen on oppinut, millainen liike on tehtävä tietyssä tilanteessa. Sitten kun sellainen tilanne tulee, hän voi tehdä sen liikkeen refleksinomaisesti ja ilman jatkuvaa suunnittelua, kuten satunnainen huitoja joutuu tekemään, vaan pystyy keskittymään taktisempiin suunnitelmiin, kuten aseman hakuun ja aukkopaikkojen etsimiseen. Kun liikkeet ovat selkäytimessä, ne voi tehdä nopeasti ja ilman erityistä miettimistä. [/quote:2b97144272] tätä RQ:n säännöissä kutsutaan kykykehitykseksi, jossa perusosaaminen 05% nousee esim 100%. [quote:2b97144272] Tämä toimii normaalitilanteessa hyvin, mutta jos miekkailija vaihtaakin kättä (jolla ei ole aiemmin harjoitellut), refleksiliikkeet ovatkin (ainakin usein, jossei aina) virheitä. Reflekseiksi asti opitut liikkeet ovat hyödyllisiä vain, jos ne ovat [i:2b97144272]oikeita[/i:2b97144272]. Jos refleksit pakottavatkin miekkailijan tekemään väärät liikkeet, kuten ne juuri tekevät vääräkätisessä miekkailussa, silloin miekkailija on huonompi miekkailussa, kuin satunnainen huitoja. Tällöin hän joutuu kompensoimaan virheitään jalkatyöllä, aseman haulla ja vastustajan lukemisella, jolloin niistä saatava hyöty valuu hukkaan katastrofaalisten virheliikkeiden paikkailuun. Mitä taitavampi miekkailija, sitä hankalampaa on vastustaa refleksejä ja korvata ne oikeilla päätöksillä. Tämä on välttämättä tietoista toimintaa, joten kokenut miekkailija on pakotettu toimimaan samalla periaatteella, kuin satunnainen huitoja. Hän joutuu keskittymään itse liikkeiden suorittamiseen refleksiensä vastaisesti, eikä ehdi miettimään taktiikkaa. [/quote:2b97144272] Tämä taas on se osuus, jossa määritetään haitan määrä, ei niinkään se, että kyseessä olisi uuden kyvyn opettelu, ellei sitten tarkoituksena ole luoda kykyä "taistele vaistojesi vastaisesti". [quote:2b97144272] Kärjistetään: Oppinut Miekkailija, joka on oppinut [i:2b97144272]väärin[/i:2b97144272] jokaisen iskun, torjunnan ja harhautuksen on huonompi taistelija, kuin satunnainen huitoja, sillä satunnainen huitojakin tekee satunnaisesti myös oikeita liikkeitä. [/quote:2b97144272] Satunnainen huitoja ilmeisesti viittaa johonkin muuhun kuin kykyyn 05%, joka on RQ:n pelimekaniikan tuntema äärimmäinen minimi, jonka alle ei voi päästä, jos on kyky olemassa. Ilmeisesti tämä sinun kaiken väärin oppinut on tämä 05%, joka siis on se äärimmäinen minimi, eli kärjisttetyn esimerkin kautta saatu lopputulos. Näin ollen siis olet samaa mieltä siitä, että miekan vaihtuminen vasempaan käteen ei tiputa kykyä 05%, vaan sen satunnaisen huitojan tasolle, joka on siis se taso, joka pitäisi määrittää pelin sääntöjen ulkopuolelta, koska pelin säännöt eivät kata "satunnainen huitoja" määritelmää.
Krasht linkki 13. lokakuuta 2008 kello 16.29
Krasht 13. lokakuuta 2008 kello 16.29 linkki Bellad kirjoitti: [quote:1f2a39cc2d]Siis torjuntakyky kuitenkin on täten yhä helpompaa kuin mitään osaamattomattomalle... vai mitä yrität vihjailla?[/quote:1f2a39cc2d] En vihjaile mitään. Tässä on vielä kyse hyökkäyskyvystä. En ole vielä sanonut sanaakaan torjuntaKYVYSTÄ. Varsinaisessa tapahtuu paljon kaikenlaista meleevuoron aikana, mikä kiteytetään yhteen hyökkäys%-heittoon 12 sekunnin aikavälillä. [quote:1f2a39cc2d]Kokonaisuutena perustelusi on hyvin RQ:n sääntöjen mukainen, mutta reaalimaailma ei, meillä kaikilla, noudata niitä.[/quote:1f2a39cc2d] Tuo on raju väite, joka vaatii maata järisyttävän vallankumouksellisuutensa takia seikkaperäisiä perusteluja. [quote:1f2a39cc2d]tätä RQ:n säännöissä kutsutaan kykykehitykseksi, jossa perusosaaminen 05% nousee esim 100%.[/quote:1f2a39cc2d] Täsmälleen. [quote:1f2a39cc2d]Tämä taas on se osuus, jossa määritetään haitan määrä, ei niinkään se, että kyseessä olisi uuden kyvyn opettelu, ellei sitten tarkoituksena ole luoda kykyä "taistele vaistojesi vastaisesti".[/quote:1f2a39cc2d] Ei, kyseessä on kyky: "aiemman tavan korvaava vaisto huitoa miekalla". [quote:1f2a39cc2d]Satunnainen huitoja ilmeisesti viittaa johonkin muuhun kuin kykyyn 05%, joka on RQ:n pelimekaniikan tuntema äärimmäinen minimi, jonka alle ei voi päästä, jos on kyky olemassa. Ilmeisesti tämä sinun kaiken väärin oppinut on tämä 05%, joka siis on se äärimmäinen minimi, eli kärjisttetyn esimerkin kautta saatu lopputulos. Näin ollen siis olet samaa mieltä siitä, että miekan vaihtuminen vasempaan käteen ei tiputa kykyä 05%, vaan sen satunnaisen huitojan tasolle, joka on siis se taso, joka pitäisi määrittää pelin sääntöjen ulkopuolelta, koska pelin säännöt eivät kata "satunnainen huitoja" määritelmää.[/quote:1f2a39cc2d] No, pitäähän sitä muistaa, että vasta-alkajan kyky ei koskaan muodostu pelkästään 5% perusmahdollisuudesta, vaan sen korvaa aseen perusosumamahdollisuus (joka toki myös voi olla 5%) ja siihen tulee lisäksi tietenkin myös hyökkäysbonus. Siksi satunnaisen huitojan kyky on korkeampi, kuin vaistojaan vastaan kamppailevalla miekkailijalla. Kuten säännöt sanovat, tällöin miekkailijan kyky putoaa 5%:iin ja myös kuten kirjoitin aiemmin miekkailija joka tekee pelkästään (tai suurelta osin) virheitä pärjää taistelussa huonommin, kuin vasta-alkaja, joka saattaa vahingossa huitaista oikeinkin. Lopuksi kompromissi: Tietenkin on muistettava, että vaikka kättä vaihtaneen miekkailijan vasemman käden kyky ilman tuntumaa alkaakin 5%:ista, tuntuman saanti ei välttämättä vie kovin pitkään. Vaikka uusi kyky pitääkin oppia alusta, en suinkaan vastusta nopeutettua oppimistahtia. Myös RQ deluxen säännöt viittaavat tähän, vaikkeivat annakaan mitään selkeää oppimiskäyrää.
Bellad linkki 13. lokakuuta 2008 kello 17.06
Bellad 13. lokakuuta 2008 kello 17.06 linkki Vastahyökkäykseltä suojautuminen nyt vain kuulosti enemmän väistö tai torjunta kykyyn liittyvältä, ei siinä muuta. RQ:n sääntöjen reaalimaailmallisuusviittaus oli puhtaasti ärsyke jatkaa keskustelua, hieman ohiampuva tosin. [quote:07de4b15d6="Krasht"] Lopuksi kompromissi: Tietenkin on muistettava, että vaikka kättä vaihtaneen miekkailijan vasemman käden kyky ilman tuntumaa alkaakin 5%:ista, tuntuman saanti ei välttämättä vie kovin pitkään. Vaikka uusi kyky pitääkin oppia alusta, en suinkaan vastusta nopeutettua oppimistahtia. Myös RQ deluxen säännöt viittaavat tähän, vaikkeivat annakaan mitään selkeää oppimiskäyrää.[/quote:07de4b15d6] Tämä on melkopitkälti se, mitenkä asia on omissa peleissä sääntöteknisesti toteutunut. Perusosaamisena on kuitenkin pidetty kulttuurikohtaista perusosaamista, jos se on ollut perusteltua. Kykymuutos on yleensä laskettu pelaajan hahmon eduksi tässä asiassa. Perussääntöjen puitteissa ymmärtääkseni kykymuutos pitäisi kai laskea tilanteesta riippumatta kykyyn mukaan?
littlestone linkki 15. lokakuuta 2008 kello 15.42
littlestone 15. lokakuuta 2008 kello 15.42 linkki Menee melko monimutakaiseksi.... Yritän pitää tämän helppona ja yksinkertaisena: Kysyin mielipidettä henkilöltä, joka on harrastanut kahdella aseella kamppailulajeja nyt 13 vuotta (Kali-Eskrima) Jos osaa oikealla kädellä jonkun aseen hyvin, voi sitä samaa soveltaa vasempaan käteen. Jos osaa oikealla kädellä jonkun aseen hyvin, niin osaa jonkin verran myös vasemmalla. Mitä paremmin osaa oikealla kädellä, sitä paremmin osaa myös vasemmalla. Vasen vaatii vähemmän harjoittelua, jos oikea käsi on jo hyvä. ---> Tämä sääntö koskee myös vasta-alkajia. Eli, jos osaa käyttää asetta oikeassa kädessä 100%, eli on yksi maailman parhaista, niin osaa varmasti käyttää asetta vasemmassa paremmin kuin 05%.
Krasht linkki 15. lokakuuta 2008 kello 19.15
Krasht 15. lokakuuta 2008 kello 19.15 linkki Hyvä on. Olette todistaneet oikeaksi oman kantanne, enkä pysty todistamaan sitä vääräksi, joten myönnän tappioni. Te olette oikeassa ja minä väärässä.
littlestone linkki 16. lokakuuta 2008 kello 14.54
littlestone 16. lokakuuta 2008 kello 14.54 linkki Lisään vielä sen verran, että MINUN MIELESTÄNI ei kuitenkaan kannata muutella sääntöjä liikaa tai tehdä niistä "liian realistisia". Täysin realististä sääntökirjaa ei varmasti edes jaksaisi nostaa - saatika lukea. Sääntö 05% + h-muutos off-handuun ei ole huono sääntö. Minä kuitenkin olen tehnyt siitä oman mieleiseni (eli puolet paremman käden lyönnistä) ja omasta mielestäni hyvin perustellen ;) --> Keskustelemme aina muutoksista peliporukan kanssa. PS. Krasht! Mielestäni sinun perustelusi ovat todella hyviä. Olen vain erimieltä :)