Vanha foorumi

Takaisin

Koska ja kuinka aloitit RuneQuestin pelaamisen???

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Mao 11. maaliskuuta 2007 kello 11.08
Kirjoittaja Viesti
Mao linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 11.08
Mao 11. maaliskuuta 2007 kello 11.08 linkki Milloin, kuinka vanhana ja miten aloititte RuneQuestin pelaamisen? Saitteko kipinän peliin joltain tuttavalta? Vai saitteko tietää RQ:sta ihan sattumalta? Kertokaa kuitenkin miten kaikki alkoi. :-D
Zero linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 12.26
Zero 11. maaliskuuta 2007 kello 12.26 linkki Taitaapi olla siellä viidennen kuudennen luokan paikkeilla, kun alottelin... Oli kyllä hieman hakusessa silloin kaikki säännöt ja sen sellaiset, mutta siitähän se sitten lähti liikkeelle. :)
Bellad linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 12.41
Bellad 11. maaliskuuta 2007 kello 12.41 linkki Isoveli oli pelaillut RQ:ta kaverinsa luona, kun se oli ollut sillä sen isoveljeltä lainassa, ja veli sitten pisti minut ja pikkuveljen ostamaan RQ:n "yhteisiä pelejä varten", mutta eipä muistanut mainita, että tarkoitti lähinnä itsensä ja kaverinsa yhteisiä pelejä..;) tämä oli vuonna 1995, kun olin seiskaluokalla. Eniten RQ:n kirjat saivat kulutusta vuosina 1998-2001. Ensimmäiset roolipelaamisen suuntaan menevä toiminta oli vuonna 1986-87, kun isoveli oli innostunut Ultima tietokonepelistä, mutta meillä ei ollut tietokonetta, joten piti peli soveltaa itse paperi ja kynä toimiseksi, ja lopputulos oli niin lähellä roolipeliä, että ihan piruuttani lasken sen roolipelaamiseksi. välissä oli sitten pari itse tehtyä peliä, sitten tuli Ankh vuonna 1988, sen jälkeen useampikin sovellus itsetehtyjen ja Ankhin välillä, ja sitten oli joitain vuosia taukoa, eikä pelejä pahemmin pelailtu.2001-2004 yritin joitain pelejä itsekin väsäillä, muttei niihin enää osannut olla missään muotoa tyytyväinen. Ja nyt sitten vuonna 2006 alkoi HQ ja HW pelien parissa pelailu.
Zero linkki 11. maaliskuuta 2007 kello 12.48
Zero 11. maaliskuuta 2007 kello 12.48 linkki [quote:0e765aa3aa="Bellad"]Isoveli oli pelaillut RQ:ta kaverinsa luona, kun se oli ollut sillä sen isoveljeltä lainassa, ja veli sitten pisti minut ja pikkuveljen ostamaan RQ:n "yhteisiä pelejä varten", mutta eipä muistanut mainita, että tarkoitti lähinnä itsensä ja kaverinsa yhteisiä pelejä..;) [/quote:0e765aa3aa] Kuulostaa jotenkin tutulta toi isoveljen toiminta. :lol: Todellakin tuntuu jotenkin yleiseltä toi veljesten yhteinen taival roolipelien maailmaan. Loppujen lopuksi voisi jopa sanoa, että suoranainen ihme, että löysin RQ:n pariin, kun eipä ole kovin kummoinen kylä pahanen tämä Imatran kaupunki. Yleisesti osa pelaajista jonka kanssa on tullut pelailtua ovat muuttaneet pois tai lopettaneet pelaamisen kiinnostuksen lopahdettua. Itsekkään en ole kunnolla päässyt pelaamaan piiiiitkäään aikaan jonka johdosta säännötkin ovat osittain hakusessa. Tosin elättelen toiveita vielä. :)
AtukkA linkki 12. maaliskuuta 2007 kello 15.46
AtukkA 12. maaliskuuta 2007 kello 15.46 linkki Itse olin pelaillut seikkailupelit nimellä olleita soolopelejä. Kirjastosta niitä lainailin ja samassa hyllyssä oli myös roolipelejä. Kerran sitten lainasin yhden, mutta en ymmärtänyt mitään siitä sääntö viidakosta. Homma vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta ja niinpä suuntasimme isin kanssa fantasiapeleihin ostamaan Roolipelin. Siinä hetken mietittyämme ostimme Taru Sormusten Herrasta seikkailupelin. Isi piti meille pikku pojille ensimmäiset pelit siitä paketista ja homma jatkui sillä yhdellä jatko-osalla. Siitä sitten Kerpiin ja tässä ollaan.
Tero Kaija linkki 12. maaliskuuta 2007 kello 21.17
Tero Kaija 12. maaliskuuta 2007 kello 21.17 linkki [quote:0d8060bee3="Mao"]Milloin, kuinka vanhana ja miten aloititte RuneQuestin pelaamisen?[/quote:0d8060bee3] Tarkkaa vuotta ei tahdo enää muistaa, mutta jos tietokoneelta löytyvistä RQ-teksteistä ja niiden päiväyksistä voi päätellä, vuosi oli -93. Ikää oli siis 14 vuotta. Silloin kaverini oli ostanut Kerpin ja sitä tulikin pelattua jonkin aikaa, kunnes kaverini ehdotti, että ostaisin myös jonkun roolipelin. Ostoslistalleni päätyi lopulta RuneQuest, sille kun oli ilmestynyt varsin mukavasti lisäosiakin. Siitä se pelaaminen sitten alkoikin, ja tahkottua tuli monta vuotta. Vuonna 2000-2001 taisi pelaaminen (viimeistään) hiipua, kun itse kukin oli lähtenyt ympäri Suomea opiskelemaan. Viime vuoden syksystä alkaen ryhdyimme sitten uuden peliporukan kesken tahkoamaan uutta Mongoose RuneQuestia, ja sitä on tarkoitus tahkota tästä eteenpäinkin. Hieman tahtoo olla nykyään vaikeaa saada kaikille sopivaa peliaikaa, työt ja muut harrastukset kun tahtovat häiritä roolipelaamista. Toista se oli silloin nuorena, kun tuli pelattua lähes joka päivä..
Shireh linkki 13. maaliskuuta 2007 kello 11.49
Shireh 13. maaliskuuta 2007 kello 11.49 linkki Aloitin RuneQuestin-pelaamisen 2002. Muistan kun olimme kokeilleet HeroQuest-lautapeliä kaverin luona. Koulussa tuli sitten juteltua pelin tapahtumista ja yksi luokkalaisistani kertoi, että omistaa RuneQuest-nimisen roolipelin. Hän halusi pelauttaa pelin ja tarvitsi pelaajia. Ensimmäinen pelikerta jäi sivuun kun ilmeni esteitä. Seuraava pelikerta olikin ikimuistoinen. En tosin muista muutakuin hahmonluonnin siitä pelikerrasta.
Kasila linkki 13. maaliskuuta 2007 kello 12.27
Kasila 13. maaliskuuta 2007 kello 12.27 linkki Aloitin RQ:lla ropeltamisen (ensin tehtiin oma roolipeli mutta eka ostos oli RQ) RQ oli vaikea joten pelattiin D&D:tä vuosi. Aloitus vuos taisi olla joku 90- 92... Aktiivisimmat pelivuodet sijoittuvat 1990-2007 vuosille. Näistä vuosista on kosmisia muisteloita ja settii. Niin mielenkiintoisena havaintona on, että koko aikana pelaajia on tullut lisää, ja vain 1 on dropannut pois Rovaniemi koulun takia. No Rovaniemi Lappeenranta on hieman kaukana toisistaan. Pelaamisen hiipumisesta: "If there is a will there is a way"... Pelaamalla siitä selviää. On vaimot ja työt. Jeesus vaan koittaa estää ihmisiä pelaamasta. Fight on dudes...
Mao linkki 13. maaliskuuta 2007 kello 13.39
Mao 13. maaliskuuta 2007 kello 13.39 linkki Olin 2 viikkoa sitten etsimässä epätoivoisesti uutta nettiroolipeliä googlen kautta kunnes törmäsin Roolipelit.net sivustoon. Sieltä löysin aivan outoja pelejä joista en ikinä ennen ollut kuullutkaan. (En vielä siinävaiheessa tiennyt että nämä pelit eivät olleet tietokonepelejä.) Sitten mielenkiintoni heräsi RuneQuest Roolipeliä kohtaan kun olin pelannut Runescapea ja luulin että näillä peleillä olisi jotain yhteistä. Hetken luettuani mikä RuneQuest on niin tajusin että se on jonkinlainen kirja. Rupesin etsimään RuneQuestista kaikkia mahdollisia tietoja mitä netistä löytyy. Luettuani millainen RuneQuest on niin minulle tuli sellainen olo että tämä peli voisi olla minulle sopiva. Lopulta mielenkiintoni ja uteliaisuuteni kasvoi niin paljon että minun oli mentävä hankkimaan RuneQuest lähimmästä FantasiaRoolipeli kaupasta (Tampereelta) Lukiessani sääntöjä muutaman kaverini kanssa päätettiin aloittaa pelaaminen. Peli osoittautui aivan mahtavaksi Fantasiaroolipeliksi ja jäimme siihen koukkuun. Koukku on nyt niin syvä että olemme jopa tehneet omat RuneQuest sivustot!!! http://www.freewebs.com/lebacord/ RuneQuest on paras roolipeli jota olen ikinä pelannut!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D
Wlu 000 linkki 16. maaliskuuta 2007 kello 12.41
Wlu 000 16. maaliskuuta 2007 kello 12.41 linkki Itse aloitin pelaamisen seitsemännellä luokalla. Eräs kaverini pelasi RQ:ta ja meitä muita kaveruksia ihmetytti pitkään, mikä se RQ oikein on. Roolipelit olivat meille tuntematon käsite, eikä pelaavan kaverin kuvaus ”siinä mm. piirretään karttaa ja tutkitaan maastoa” oikein avannut ideaa. Sen tiesimme, että sitä RQ:ta pelataan jossain pienessä huoneessa ja että siellä piti olla paljon outoja tyyppejä. Lopulta me tietämättömät sitten päätimme ilmoittautua mukaan pelaamaan ja hauskaa on ollut. Eivät oudot tyypit syyttä kokoonnu pieneen huoneeseen!
Cemetery_boy linkki 16. maaliskuuta 2007 kello 12.57
Cemetery_boy 16. maaliskuuta 2007 kello 12.57 linkki Itse pelasin ensimäisen kerran esikoulussa isoveljieni kanssa, eli siitä on jo jokunen vuosi, enkä muista oliko kyseessä RQ, mutta siitä se kipin lähti ja palo on roihunnut siitä lähtien... ikävä kyllä pelit on olleet tauolla jo kohta kymmenen vuotta, siitä lähtien kun muutin pois kotikonnuilta, kunnes nyt viimein ostin RQ ja olisi tarkoitus alkaa pelauttamaan sitä, jottei tuo liekki iäksi sammuisi... Vielä lisykseksi, että on kyllä olleet ankeat kymmenen vuotta, ottaen huomioon että jokaisena päivänä ihan jumalaton kuumotus pelailla.. hittolainen sentään :)
jollybee linkki 16. maaliskuuta 2007 kello 15.55
jollybee 16. maaliskuuta 2007 kello 15.55 linkki Itsellä tuo RQ-homma alkoi joskus 89 syksyllä tai talvella; alla olivat Ankh ja DeeDee jotka antoivat sysäyksen. Runea pelataan edelleen, tosin vanhasta orkkisporukasta on enää kaks jäljellä: onneks uusia pelaajia löytynyt toistaseks hyvin tästä Tampereen ympäristöstä, nytkin porukassa 6 ihmistä.Pelin meininki toki muuttunut pirusti alkuajoista: joskus oli pelaajahahmoina ties mitä hirviöitä, nykyään vaan ihmisiä; kampanjoita pelattiin Safelsterissa ja Lunarissa... nykyään ihan perusorlanthi meininkiä, ja tietty Paviksessa.Edelleen kyllä loistava peli jossa on hyvin vähän rajoitteita verrattuna moneen muuhun.
Ferron Säilänsärkijä linkki 10. huhtikuuta 2007 kello 18.36
Ferron Säilänsärkijä 10. huhtikuuta 2007 kello 18.36 linkki Aloitin runkkauksen vuonna 1988. Osa teistä ei ollut silloin vielä syntynyt. Mennessäni kauppaan pohdin ostanko dödön vai koolin englannin kielisen kirjan. Ostin koolin kirjan ja siitä kaikki alkoi. Vuosien varrella on peliporukkat vaihdelleet, mutta osa alunperin mukana olleista runkkareista on edelleen mukana. Lidäosia tuli haalittua karkkirahoista kasaan sen mitä pystyi. Ensin ostin kyllä suomen kieliset sääntökirjat niden ilmestyttyä, sitten omenakujan, sienikkäät, glorantha boxin, kultit, aarnikotkien saaren jne. Sitten tuli haalittua RQ vikings, Land of Ninja, Troll pak jne. 90-luvun puolen välin jälkeen olen hankkinut river of cradles ym. teokset... ja vuosi tuhannen alussa aloin ostella tradetalk lehtiä. Cult Compedium, Borderland ja Beyond (vanhempi borderlands myös löytyy), Pavis ja Big rubble, sekä Griffin mountain ovat viimeisimpien vuosien hankintoja. Pelaan nykyisin RQ:ta fiilispohjalta. Minulla on kaksi porukkaa joista toisella pelaamme n. 4 kertaa vuodessa ja toisella kerran kuussa, johtuen maantieteellisistä eroista ja siitä että olemme useimmat perheellisiä ja kaikki työssä käyviä. Aikanaan aloitin pelaamisen RQ:lla mutta mukana on kulkenut monimuukin peli kuten Twili ja Coc. RQ:ta, twiliä ja COc:tä pelaamme edelleen suht säännöllisesti RQ:n ollen all time-suosikki. Itse olen aina toiminut RQ:n PJ:nä ja luultavasti tulen sitä olemaan niin kauan kun kädet jaksaa noppia heittää. Aikaisemmin katsoin nenänvartta pitkin itsik mähmä eli magic ihme-kortteja ja nykyisin katselen figupelejä ihmetellen. Tuomiopäivän vehkeitä. Erään peliporukkani jäsenen olen ajatellut toimittaa m1-lähetteellä pakkohoitoon hänen wow-addiktionsa takia. On prkl. perunut vuoden sisään kaksi osallistumistaan rq-sessoihin kyseisen virtuaalischeissen pelaamisen takia. (edit: viimeinen paragraafi kannattaa ottaa huumorilla, allekirjoittanut pelaa myös figuilla fantasy battlea). Iloista ja käpyrauhasrikasta kevättä. Ferron
drazaw linkki 3. heinäkuuta 2007 kello 12.40
drazaw 3. heinäkuuta 2007 kello 12.40 linkki Itellä alko roolipelaaminen joskus 4 tai 5 luokalla kun kavereiden kanssa päätettiin tehdä oma pöytäroolipeli ja siihen kuuluvat nopat (joita kaikki yläasteellakin ihmettelee). Kyllähän siitä jotain taisi tulla, mutta sitten löysin kotoa isoveljen vanha Runequest peruspaketin ja vein sen kouluun kavereiden katottavaksi ja alettiin sitten kuukausien kuluttua osata jo jotain sääntöjäkin ja pelattiin Hopeapuu (vai mikä siinä pelaajan kirjan takana onkaan se seikkailu) ja sillon oltiin jo kavereiden kanssa koukussa ja pelattiin pari kertaa viikossa koulun jälkeen koulun luokassa Tero Kaijan sivuilta löytyviä seikkailuja moneen kertaan. Nelisen vuotta ollaan nyt pelattu ja peliporukka on vaan kasvanu siitä mistä alussa lähettiin ja nyt parhaimmillaan peliporukkaan kuuluu 8 pelaajaa joiden kanssa eri kamppanjoita pelaillaan ilman vaituista pelinjohtajaa. Eli aktiivinen RQ:n pelaajaryhmäkin Rovaniemelläkin on. pari kertaa viikossa ollaan pelailtu 3 -8 tunnin sessioita, poikkeuksena tämänpäiväinen 20 tunnin peli :-D. Tietty sitä vanhaa RQ:ta.
To_The_Hats linkki 4. heinäkuuta 2007 kello 17.46
To_The_Hats 4. heinäkuuta 2007 kello 17.46 linkki Hehheh aloitin pelaamisen Drazawin kanssa samaan aikaan ja samalla porukalla ekana pelinjohtajana.
littlestone linkki 27. elokuuta 2007 kello 10.08
littlestone 27. elokuuta 2007 kello 10.08 linkki Kirjoitin aikaisemmin "yleinen roolipeli keskustelu" foorumille muutama viikko sitten. Tuossa puhutaan aluksi Cyper punkista, mutta RQ tuli kuvioihin puolta vuotta myöhemmin. Eli roolipelaaminen alko -95 talvella ja RQ -96 kesällä. Näin siis kirjoitin aikaisemmin: "Itse aloitin roolipelaamisen 12 vuotiaana. Ensimmäinen peli oli cyper punk. Olin kuudennella luokalla ja innostukseni vuoksi pidin esitelmän aiheesta. Opettaja pyysi (pakotti) peluuttamaan sitten koko luokkaa.. No järjestin luokan eri ryhmiin. Minä ja muutama kaveri sitten ruvettiin vetämään peliä omille ryhmille vähäisellä kokemuksella.. Ja kun peli oli vielä "cyper punk", pelien "taso"... (siis en hauku CP:tä huonoksi. Se on hyvä peli) Esim. Vastaan tulee mies --> mä ammun sen --> nopan heittoja Vastaan tulee nainen --> mä ammun sen --> nopan heittoja Vastaan tulee jengiläisiä --> mä ostan uzin ja ammun ne --> nopan heittoja Pelaaminen kuitenkin kehittyi sittemmin melko nopeasti, mutta luokkakaverini saivat varmaan melko vääristyneen tai yksinkertaisen kuvan asiasta. Ja mitä tyttöihin tulee... Tosiaan 11-13 vuotialla pelaaminen on kai EXP:in keräämistä jne. Tärkeämpää taitaa olla örkkien lahtaaminen. Eläytymiset jäävät pieneen rooliin. Mutta kuten Mao sanoi: "Vaikka poikkeuksiahan aina löytyy..." "
Kuningas Riemupilli linkki 26. lokakuuta 2007 kello 19.40
Kuningas Riemupilli 26. lokakuuta 2007 kello 19.40 linkki Pelasin ensimmäisen kerran RQ:ta peruskoulun ala-asteella ollessani. Vuosilukua en muista, mutta olin kuitenkin aika napero. Sain kuulla pelistä kaveriltani joka pyysi minua eräiden muiden kanssa sitä pelaamaan. Yllättävää kyllä, ensimmäinen hahmoni ei ollut ihminen, vaan haltia. “Mitä turhia! Valitse mieleisesi rotu pj:n kirjasta niin voidaan heittää sun hahmolle ominaisuudet!” Alussa en luonnollisesti ymmärtänyt säännöistä hölkäsen pölähtävää, mutta se ei juuri menoa haitannut. Hahmoni sai arpajaisissa maagisen lyhyen miekan (maagisen siitä teki se, että se teki yhden pisteen enemmän vauriota kuin tavallinen lyhyt miekka, eli näin ollen d6+2). Heti ensimmäisessä taistelussa kompuroin huitoessani varjokissaa (vai mikä kissaeläin se sitten olikaan) ja tein maksimi vahingot oikeaan jalkaani. Peikkoystäväni (älkää edes kysykö) tuli apuun ja heitti minut peikkomaisen ronskisti telttaan lepäämään. Myöhemmin kohtasimme kokonaisen brooheimon, joka ei kaikeksi onneksi löytänyt piilopaikkaamme. Kun vuohilaiset kulkivat piilopaikkamme ohi niin pj vaati R-R-heiton sietämättömän löyhkän vuoksi. Kuinka ollakaan, hahmoni pyörtyi hajusta. Siinä onkin kaikki mitä muistan ensimmäisestä pelistäni. RQ teki minuun suuren vaikutuksen ja päätin muitta mutkitta itsekin hankkia sen. Niinä aikoina vielä pelailtiin paljon ja kyseenalainen urani pelinjohtajana alkoi. En ole pelannut enää pitkään aikaan RQ:ta, mutta ehkä jonakin päivänä pelataan kavereiden kanssa taas. Ai niin, olen muuten uusi täällä. Että terve vaan ja anteeksi että olen olemassa. Hee, vitsi vitsi.