Vanha foorumi

Takaisin

Sääntöjen monimutkaisuus tai yksinkertaisuus

Roolipelikeskustelu
Nysalor 18. syyskuuta 2001 kello 17.55
Kirjoittaja Viesti
Nysalor linkki 8. elokuuta 2001 kello 19.35
Nysalor 8. elokuuta 2001 kello 19.35 linkki Laitoin uuden aiheen, koska keskustelu ei enää liittynyt vahinkomuutokseen, eikä kokonaan RuneQuestiinkaan. JJaho: [i:5e81b1b472] Olen pelannut Rolemaster kampanjaa ja sellaisella 2-3 pelaajalla homma oli sujuvaa kuin mikä vaikka suurinta osaa lisäsäännöistäkin käytettiin, joten tuon perusteella sanoisin että oli säännöt kuin yksityiskohtaiset tahansa niin pelaaminen on sujuvaa jos pelaajat ja PJ tietää mitä tekevät.[/i:5e81b1b472] Mutkikkaiden sääntöjen oppimisessa on varmaankin aika kova homma verrattuna yksinkertaisempiin. En voi todellakaan väittää hallinneeni kunnolla RuneQuestin sääntöjä vetäessäni ensimmäistä pelisessiota, joten miten ihmeessä joku voisi hallita paljon monimutkaisemman systeemin edes pelaamatta sitä? Luulisin, että sääntöjen sujuva oppiminen vaatii harjoittelua ja tietysti sitä mukaa niitä voi muokata mieleisikseen. [i:5e81b1b472] Yksityiskohtaisista säännöistä johtuen pelaajille saattaa tulla sellainen tunne että kykyjen kohoamisella 2% itseasiassa on jotain merkitystä[/i:5e81b1b472] Onhan sillä RuneQuestissakin merkitystä, koska onnistumismahdollisuus on hieman suurempi. Ja pienten lisäyksien kautta ne suuretkin lisäykset syntyvät. [i:5e81b1b472] Tämä mielestäni lisää pelin mielekkyyttä kun asioita ei vain kuvailla vaan peli etenee realistisesti sen mukaan millaiset hahmon kyvyt ja ominaisuudet suhteessa maailmaan ovat.[/i:5e81b1b472] Minä taas olen joissakin suhteissa pelkän kuvailun, tarinankerronnan ja pelimekaniikan unohtamisen kannalla. Toki nopanheitot voivat antaa jotakin suuntaa, mutta jotakin järkeä on myös toimintojen vaikutusten arvioinnissa. Esimerkiksi jotakin mutkikasta ongelmaa ei ehkä kannata ohittaa vain pelimekaanisina heittoina, vaan antaa pelaajille tilaisuus ratkaista se. Erikoisemmissa taistelutilanteissa voi käyttää luovuutta, eikä välttämättä tarvitse kaivaa lisäsääntöä, kuinka nirhin viisimetrisen krokotiilin liukkaalla sillalla puolittain hajonneella miekalla.
Anonymous linkki 7. syyskuuta 2001 kello 16.32
Anonymous 7. syyskuuta 2001 kello 16.32 linkki Olen tässä nyt pelannut kunnon säännöillä Runea noin vuoden, ja en vieläkään hallitse kaikkia sääntöjä läheskään. Tosin kaikki hahmon luomiseen liittyvä on jo aika tuttua, kun niitä pitää aiva viilata ja höylätä, ja lopuksi hieota mahdollisimman hyviksi sen hetkisillä mahdollisuuksilla. Nysalor: "Minä taas olen joissakin suhteissa pelkän kuvailun, tarinankerronnan ja pelimekaniikan unohtamisen kannalla. Toki nopanheitot voivat antaa jotakin suuntaa, mutta jotakin järkeä on myös toimintojen vaikutusten arvioinnissa. Esimerkiksi jotakin mutkikasta ongelmaa ei ehkä kannata ohittaa vain pelimekaanisina heittoina, vaan antaa pelaajille tilaisuus ratkaista se. Erikoisemmissa taistelutilanteissa voi käyttää luovuutta, eikä välttämättä tarvitse kaivaa lisäsääntöä, kuinka nirhin viisimetrisen krokotiilin liukkaalla sillalla puolittain hajonneella miekalla." Olen samaa mieltä. On paljon hienompaa antaa pelaajien pähkäillä itse omat ongelmat, ja eikö se ole juuri sitä roolipelaamista, että ei heitetä vain puhetaito heittoa, ja sitten katsotaan miten onnistui. Pelaajan pitäisi itse edes hieman kuvailla mitä sanoo, mutta parasta tietenkin olisi sanoa itse koko juttu, ja sitten pelinjohtaja tekee siitä puheesta omat päätelmät, koska silloin pelaaja on itse saanut vaikuttaa asiaan, mutta tosin tällä systeemillä, jos pelaaja on joku super älykäs, ja hahmo on äly 6 peikko, niin se tuskin rupeaa filosofoimaan mitään ihmeellisempää kuin:"Nälkä." Ps:Pitkästä aika tuli kirjoitettua jotain... no en sitten tiedä kuinka hyvin tämä sopii otsikon alle. Edited by: Timppa at: 9/8/01 5:54:43 pm
Wlu 000 linkki 7. syyskuuta 2001 kello 14.19
Wlu 000 7. syyskuuta 2001 kello 14.19 linkki Jos joskus aiot johta jotain peliä Timppa niin voisit tosiaan pitää puheestasi kiinni :smile:
Anonymous linkki 8. syyskuuta 2001 kello 9.38
Anonymous 8. syyskuuta 2001 kello 9.38 linkki On ihan pakko vastata tohon. No siis mun luultavasti seuraavassa pelissä, ties sitten milloin pelataan, niin joutuu aika paljon puhumaan, tai tekemään muut asiat yksityiskohtaisesti, jos vaikka varjostat jotain toista henkilöä. Mulle ei käy mikään:"Seuraan sitä ja kaikkee." Tilanne pitäisi tapahtua vähän selvemmin... koska tuo on juuri roolipelaamisen tappamista, ja tuollaista on suvaittu jo liian kauan meidän porukassamme! :smile: No tässä voin todeta etä tei jo toisenkin ukkelin siihen... heit tuli valittamista kun oli vaan keskiverto ominaisuudet! Kauhia, koita tajuta... ei aina sellaisia hahmoja saa mitä on aina ennen pelannut. Kyse on vaihtelusta, ja sinulla on miltein aina samankaltainen hahmo, joten vähän vaihtelua. Tähän loppuuun vielä yksi lempi heitoista: "Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta." - Huugo metsän peikko.
Anonymous linkki 7. syyskuuta 2001 kello 23.48
Anonymous 7. syyskuuta 2001 kello 23.48 linkki [quote:6c511644e7] Minä taas olen joissakin suhteissa pelkän kuvailun, tarinankerronnan ja pelimekaniikan unohtamisen kannalla [/quote:6c511644e7] Sama linja, pelimekaniikan orjallinen noudattaminen kuuluu IMHO korkeintaan taistelutilanteisiin ja silloinkin on parempi jos käytettävä mekaniikka on a) riittävän yksinkertainen jottei tarvitse selailla kirjoja/taulukoita, b) nopea joko luonnostaan tai porukan osaamistason johdosta ja c) realistinen siinä mielessä että sen tulokset ja toimintatapa eivät töki porukan todellisuudentajua vastaan. Tietysti mitä paremmin systeemi täyttää nämä kolme vaatimusta, sitä helpompi sitä on käyttää muissakin tilanteissa joissa pelimekaniikasta olisi apua PJ:n kuvailun tukena ja/tai pohjana.
Waylander linkki 18. syyskuuta 2001 kello 17.55
Waylander 18. syyskuuta 2001 kello 17.55 linkki [i:ea6d630c98] Mutkikkaiden sääntöjen oppimisessa on varmaankin aika kova homma verrattuna yksinkertaisempiin. En voi todellakaan väittää hallinneeni kunnolla RuneQuestin sääntöjä vetäessäni ensimmäistä pelisessiota, joten miten ihmeessä joku voisi hallita paljon monimutkaisemman systeemin edes pelaamatta sitä? Luulisin, että sääntöjen sujuva oppiminen vaatii harjoittelua ja tietysti sitä mukaa niitä voi muokata mieleisikseen.[/i:ea6d630c98] Niin niin tottakai. Miksi ihmiset aina luulevat että jos säännöt yrittävät mahdollisimman tarkasti mallintaa maailmaa ja elämistä niin tunteen kuin tekemisen kautta niin tätä tapaa tulkitaan vaikeaksi tai mahdottomaksi? Mitä useammalle asialle on annettu arvo niin sen johdonmukaisempi maailma on! Numerosta joka on suhteutettu tiettyyn mittakaavaan voi päätellä sen suhteellisen arvon ja tällöin kaksi eri asiaa ovat vertailukelpoisia. Kun tätä arvoa muutetaan tiettyjen sääntöjen puitteissa erilaisilla muuttujilla niin kappas, tilanne ja koko yhtälö muuttuu mutta vertailukelpoisuus säilyy. Rolemaster on numeropeli viimeisen päälle, mutta ei mikään mahdoton oppia. Se on yksinkertaisesti viihdyttävä systeemi joka ei kuitenkaan anna yksinään kaikkea sitä mitä pelaajat kaipaavat ja tämä johtuu lähinnä tasosysteemistä mikä ei kyllä sitten ole lainkaan realistista. Liian jyrkkää luokittelua mielestäni. Älkää nyt ymmärtäkö väärin: En ole kovin sellaisen systeemin kannalla jossa luovuudelle ja kerronnalle ei anneta tilaa. Esim. pelaajahahmolla on esim. puhetaito 15% ja hän päättää pitää seuraajilleen innostavan puheen. Joissain tilanteissa missä tilanne ei ole merkittävässä mittakaavassa niin me heitämme vain noppaa ja siirrymme tuloksen kautta olennaiseen asiaan. Joskus taas pelaaja saattaa pöytämme ääressä vaahdota innostavan ja ytimekkään puheen jolloin ei sitten katsota niin tarkkaan millainen kyky hahmolla on vaan katsotaan kykytarkistus onnistuneeksi tai tietenkin mahdollisesti epäonnistuneeksi jos suusta lipsahtelee sammakoita. Eli meillä on olemassa arvo melkein jokaiselle asialle mutta kunnon roolipelaaminen ajaa arvojen ylitse, paitsi taistelussa jossa kaikki katsotaan tiukimman päälle. Myös muissa jännittävissä tai muuten mielenkiintoisissa tapahtumissa etusijalla on pelaaminen, ei numeroarvot. Ainakin pelaamisesta tulee muutoksia näihin arvoihin jos ei muuta. Hahmojen persoonallisuus on myös eräs asia jolla on valtaisa merkitys pelaamisessamme. Käytämme hiukka modifoitua Pendragonin systeemiä siten että ainoastaan jos pelaaja on epävarma mitä hahmo tekisi tilanteessa, tarkistamme piirrettä. Jos jollain hahmolla on jokin piirre vaikka 70 niin kyllä minun havaintojen perusteella se hahmo myös 70% ajasta toimii sen piirteensä mukaisesti.