Vanha foorumi

Takaisin

Peikkojen yöaisti

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Rvot 8. tammikuuta 2007 kello 14.44
Kirjoittaja Viesti
Rvot linkki 8. tammikuuta 2007 kello 14.44
Rvot 8. tammikuuta 2007 kello 14.44 linkki Tällainen kohtuu perusasia kuin peikkojen yöaisti on vaivannut peliporukkaamme ja -iltojamme suuresti viime aikoina, eikä sääntökirjoja vilkuilemallakaan sattunut tyhjentävää vastausta vastaan. Eli miten se yöaisti nyt loppupeleissä toimii, 'näkevätkö' peikot ilman valoakin ihan normaalisti, vai vastaako yöaisti enemmän lepakkojen kaikuluotausta? Vai jotain aivan muuta? Lisäkysymyksenä tähän sellaista, että miten esim. sade, sumu tai vaikkapa savu vaikuttaa yöaistiin? Lisäksi mieltäni kaivertaa suuresti kysymys siitä, että voivatko peikonketaleet esim. hämärässä valita, havainnoivatko asioita normaali havainnolla vaiko yöaistilla?
Chividal linkki 8. tammikuuta 2007 kello 15.50
Chividal 8. tammikuuta 2007 kello 15.50 linkki Nimenomaan lepakoiden kaikuluotaukseksi sitä on kuvattu. Sade, sumu yms. vaikuttavat varmaan jonkin verran myös yöaistiin. Voisin olettaa, että sade ehkä vähän enemmän kuin näkökykyyn, mutta sumu taas huomattavasti vähemmän. Eli sumussa yöaistilla näkisi paremmin kuin normaalilla näöllä. Nyt aloin itse miettiä, että mikä elin peikoilla lähettää ja aistii yöaistia näin perinteisesti meidän fysiikalla ajateltuna. Onko se suu ja korvat kuten lepakoilla, vai jotain valaiden tyylistä muuta painehavainnointia.
Ilkka linkki 8. tammikuuta 2007 kello 18.43
Ilkka 8. tammikuuta 2007 kello 18.43 linkki [quote:ad2308680f="Chividal"]Onko se suu ja korvat kuten lepakoilla, vai jotain valaiden tyylistä muuta painehavainnointia.[/quote:ad2308680f] HeroQuestin Uz-lähdekirjan mukaan on tuolla lepakkoakselilla. Mainitsee esimerkiksi kypärien muotoilusta ääniaaltojen kulun mahdollistamiseksi (en muista sivua).
Häjy linkki 8. tammikuuta 2007 kello 21.27
Häjy 8. tammikuuta 2007 kello 21.27 linkki Mä toteuttaisin sen pelissä niin, että peikoille valo olisi pimeyttä ja pimeys valoa. Eli näkevät normaalisti pimeässä ilman mitään kaikuluotauksia tai muita kummallisia yrityksiä selittää oikealla fysiikalla asiaa. -S-
Bellad linkki 9. tammikuuta 2007 kello 12.55
Bellad 9. tammikuuta 2007 kello 12.55 linkki no eikös tuo vähän sillain ole noissa tarinoissa ja pelimekaniikassa, että valo sattui aikanaan peikkoja, ja vasta nämä uudet peikkolajit ovat jokseensakin sitä sietäneet. Ja väitteeni seuraava perustuukin sitten ihan Korvavaahaan. Miksi peikkohahmot saisivat korvavahaa ammatin mukaisessa varustelistassa, mikäli sillä nimenomaan ei olisi suuri merkitys peikkouden kanssa? ja se mielestäni tarkoittaa että heidän kuulonsa on tärkeässä asemassa, tai sitten se mitä heidän korvansa nyt sitten ikinä tekevätkään. Eli itse puollan radar-skill vaihtoehtoa. Heidän kuononsa on niin pitkä kuin on, jotta voivat lähettää korkeita ultraääniä, joiden takaisinkimpoaminen muodostaisi heidän päähänsä ultraäänikuvan, eli pehmeiden aineksien lävitse "näkee", ja kovien ei. pinnanmuodot ilmenevät hyvin hämärästi, ja siksi heidän käsityönsäkin on vähän mitä on, koska eivät näe sitä samanlailla kuin ihmiset. Ultraäänikuva on musta-valkoinen, joten siltä pystyy mekaniikan ymmärtävä piiloutumaan pehmeään maastoon sulautumalla, tai olemalla kovan materian takana. Maan alla tämä on melko käytännöllinen pimeissä käytävissä yms, sillä näkeminen on monesti mahdollista jopa kulman taakse. Tälläinen kimpoamisen kautta saatu havanto kuitenkin on vaikeampi tulkita, ja sitämyöten siis vaatii paremman onnistumisen oikeanlaiseen tulkintaan. suurpeikkoja pidetään tyhminä ja avuttomina, mutta se johtuu lähinnä siitä, että heidän päästämä aani on matala taajuuksinen, eli vaikka se ei kuulu, se tuntuu. mutta tälläinen on huono maan alla, mutta hyvä esim. metsässä. Tälläisen äänen aiheuttama kuva on hyvin suttuisa, epäselvä ja etäisyyksien määrittäminen saadusta kuvasta on vaikeaa. ylläolevat ovat siis ihan reaalimaailmassa kehitettyjen laitteiden kuvatulkinnan kautta tehtyjä omavaltaisia mutuiluja.
Ilkka linkki 9. tammikuuta 2007 kello 20.21
Ilkka 9. tammikuuta 2007 kello 20.21 linkki Löysinpä vielä tällaisenkin lainauksen ihan runen lähdekirjasta: DARKSENSE: This is how a troll gets around. Darksense is to a troll as sight is to a human. It is a form of sonar. The troll generates an ultrasonic noise in his head and receives the echo via his sensitive ears and head bones. (Trollpak book one, s. 25) Näin se onpi selitetty 'virallisesti' mutta YGWV. :-D
Bellad linkki 10. tammikuuta 2007 kello 12.46
Bellad 10. tammikuuta 2007 kello 12.46 linkki no niinhän minä sanoin. ultraääniä nenästä, ja korvilla vastaanotto. he he.. taas meni mutuilut by the book.
Alec linkki 11. tammikuuta 2007 kello 6.40
Alec 11. tammikuuta 2007 kello 6.40 linkki No jopas on...peikkopakkausta kun ei ole koskaan löytynyt, niin ollaan aina oletettu tuo yöaisti samalla tavalla kuin Häjy sen kuvaili. Eli peikoille pimeys on kuin meille valo. Mutta että lepakkoaisti... :-?
Juha R linkki 12. tammikuuta 2007 kello 22.04
Juha R 12. tammikuuta 2007 kello 22.04 linkki Tässä ultraääni-ideassa on sellainen hauska puoli että voidakseen havaita mitään on peikon pidettävä sitä ääntä - mikä tekee mahdottomaksi toimia muilta peikoilta salaa. Eli ei voi havaita yöaistilla muita peikkoja tulematta automaattisesti itse havaituksi. Muilta peikoilta salassa liikkuva joutuisi siis olemaan pimeässä melko sokea. Jotenkin ei käy oikein järkeen.
Ilkka linkki 13. tammikuuta 2007 kello 0.16
Ilkka 13. tammikuuta 2007 kello 0.16 linkki [quote:be435a72e7="Juha R"]Jotenkin ei käy oikein järkeen.[/quote:be435a72e7] Tämä on Gloranthaa... järki kannattaa jättää narikkaan. :-D Epäilemättä peikot ovat kehittäneet tähänkin omat taktiikkansa, jolla tilanteesta selvitään. Itse näen asian sukellusveneiden välisenä vaanimisena. Molemmat yrittävät kuulostella toisen tekemää virhettä, ja välillä yrittävät yllättää toisen. Sitä paitsi aina kun sinä näet naapurisi on mahdollista, että hän näkee sinut. Mutta lepakko aistii teidät molemmat ettekä edes tiedä, että sillä on moukari... ja helvetillinen nälkä. :-o
Bellad linkki 13. tammikuuta 2007 kello 8.24
Bellad 13. tammikuuta 2007 kello 8.24 linkki [quote:ab54975e93="Juha R"]Tässä ultraääni-ideassa on sellainen hauska puoli että voidakseen havaita mitään on peikon pidettävä sitä ääntä - mikä tekee mahdottomaksi toimia muilta peikoilta salaa. Eli ei voi havaita yöaistilla muita peikkoja tulematta automaattisesti itse havaituksi. Muilta peikoilta salassa liikkuva joutuisi siis olemaan pimeässä melko sokea. Jotenkin ei käy oikein järkeen.[/quote:ab54975e93] no tokihan se antaa rajoitukset, mutta niinhän kaikkien aistien käyttö vihollisen havainnoinnissa, mikäli vastuksella on sama aistimismahdollisuus käytössään. Mutta sen ääni-impulssin tuottamiseen varmasti kelpaa jokin muukin ääni, tyyliin Red Devil tms elokuvat, joissa sokealla on "sonar sense" tai sen tyylinen ominaisuus käytössään. Nämä tulkitsevat kaikkia ääniä, joita kuulevat, ja muodostavat niiden perusteella värähtelevän kuvan mieleensä ympäröivän alueen muodoista, liikkeistä yms. Mitä herkempi aisti sitä pienemmän äänen kimmokkeet piirtävät kuvaa. Tällöin peikko joka ei halua tulla havaituksi pitää piiloutua siten, ettei häntä voitaisi mahdollisesti havaita ja kuulostella ympäristön äänien kimpoiluja hievahtamati, jotta "näkee" vastustajansa. Sanoisin, että peikkojen tämä yöaisti on rajoittunut suuntaukseltaan, jakypärät yms rajoittaa sitä edelleen ja mahdollisesti vääristää sitä. Eli peikkojen vastaanotto on pääosin edestäpäin. Tämä vain helpottamaan omaa käsitystäni (rajoittunutta) näkemisestä. Delfiineillähän on tälläiset korvat, jotka vastaanottavat 270 astetta kummaltakin puolelta, eli edessä ja takana alueet menee ristiin. Näin delfiinit muodostavat vedenalaisin ääntelyin kuvaa meren liikkeistä. Kuinka suurelta alueelta, on toistaiseksi hieman epäselvää. Tämän aistin avulla kuitenkin he tunnistavat kalalajeja toisistaan, pohjakasvuston laatua, havaitsevat pohjaan piiloutuneita vihollisia, kuulevat pillin jopa kymmenien kilometrien päästä, näkevät säkkipimeässä ahtaasssa tunnelissa uida, jne...
Juha R linkki 14. tammikuuta 2007 kello 12.36
Juha R 14. tammikuuta 2007 kello 12.36 linkki Pointtini oli se että yöaistilla olisi mahdotonta nähdä tulematta automaattisesti nähdyksi (siis peikkojen kesken). Se on aika lailla eri juttu kuin tavallisella näköaistilla. Haittaako tämä vai ei on makuasia - mutta veikkaan ettei tällaisia asioita ole huomoinut se joka keksi aistin toimivan ultraäänellä. Ne jotka eivät halua miettiä tällaisia yksityiskohtia käyttänevät mieluummin Häjyn mallia.
Bellad linkki 14. tammikuuta 2007 kello 13.08
Bellad 14. tammikuuta 2007 kello 13.08 linkki [quote:ce6173f30e="Juha R"]Pointtini oli se että yöaistilla olisi mahdotonta nähdä tulematta automaattisesti nähdyksi (siis peikkojen kesken). Se on aika lailla eri juttu kuin tavallisella näköaistilla. Haittaako tämä vai ei on makuasia - mutta veikkaan ettei tällaisia asioita ole huomoinut se joka keksi aistin toimivan ultraäänellä. Ne jotka eivät halua miettiä tällaisia yksityiskohtia käyttänevät mieluummin Häjyn mallia.[/quote:ce6173f30e] Ja minun pointti oli, että peikot voivat aistia muidenkin äänien aiheuttamia kimmokkeita, kuin itseaiheuttamiensa ultraäänien, eli tällöin he voisivat aistia läsnäolevia peikkoja tulemati havaituiksi, mikäli osaisivat toimia oikein. Tämä tosin varmaankin on ylipäätään yleisempää peikkolaisten keskuudessa, siis pyrkimys olemaan huomaamaton, kuin muiden peikkosukuisten keskuudessa. En usko, että peikot sinällään omassa yhteisössään pyrkivätkään peittelemään omaa läsnäoloaan, ainakaan useimmissa tilanteissa. Itse tosin pitäisin näitä gloranthan maanalla käytettäviä aistimiskeinoja paljon fiksumpina kuin minkään muun pelimaailman kykyjä, sillä jotenkin vain on epäuskottavaa, että mitään infrapunanäkökykyjä olisi, saati että niitä olisi maanalla asuvalla kanssalla. Tai että maanalla asuvan kansan pikmentti muuttuisi mustaksi. Sillä valottomuudessa ei valoaistimet toimi, oli etuliite mikä hyvänsä, on minun mielipiteeni. Ja jotenkin sellainen predatorien lämmönasitimissilmät on tylsiä ja typeriä. varsinkin lämpöväritysnäöt. Ei vain oikein istu päähän, että millään elävällä olennolla voisi olla mahdollisuus kantaa sisällään orgaanista anturia, joka pystyisi erottelemaan tiettyyn pintaan osuneiden lämpöaaltojen mikroeroja. Tosin se saattaa johtua siitä, että meidän maailmassa sellaisia ei ole, ja mekaanisesti se on toteuttettu niin, että mahdollisimman kylmään sensoriin johdetaan lämpöaallot, ja se piirtaa digitaaliseksi sensorissa tapahtuneet lämpömuutokset, jonka tietokone muuntaa lämpöväritetyksi tai mustavalkoiseksi kuvaksi (valkoisempi on lämpösempi) Ja kun miettii mm. maa-aistia, niin sekin vaikuttaa havainnointikeinolta, jolta ei sen omaavakaan lento pysty pakenemaan.
Ilkka linkki 14. tammikuuta 2007 kello 18.56
Ilkka 14. tammikuuta 2007 kello 18.56 linkki [quote:aaf9482323="Bellad"]Ei vain oikein istu päähän, että millään elävällä olennolla voisi olla mahdollisuus kantaa sisällään orgaanista anturia, joka pystyisi erottelemaan tiettyyn pintaan osuneiden lämpöaaltojen mikroeroja. Tosin se saattaa johtua siitä, että meidän maailmassa sellaisia ei ole, [...][/quote:aaf9482323] En nyt ihan varmaksi osaa sanoa tätä, mutta olen muistavinani että jossain dokumentissa oli juttua kalkkarokäärmeistä, ja että niillä olisi pään sivulla rivi aistielimiä, joilla ne 'näkisivät' lämpöä. Siitä on aikaa kun dokumentti tuli telkusta, joten saatan olla väärässä. Ei satu käärme-experttejä olemaan paikkalla? [quote:aaf9482323="Bellad"]Ja kun miettii mm. maa-aistia, niin sekin vaikuttaa havainnointikeinolta, jolta ei sen omaavakaan lento pysty pakenemaan.[/quote:aaf9482323] Varsinkin kun aistielimenä toimii mostalin parta... On ne vaan hassuja kuvitelleet kun ovat moisia keksineet. :-D
Häjy linkki 14. tammikuuta 2007 kello 19.21
Häjy 14. tammikuuta 2007 kello 19.21 linkki [quote:fbeafbf3fe="Bellad"][quote:fbeafbf3fe="Juha R"]Pointtini oli se että yöaistilla olisi mahdotonta nähdä tulematta automaattisesti nähdyksi (siis peikkojen kesken). Se on aika lailla eri juttu kuin tavallisella näköaistilla. Haittaako tämä vai ei on makuasia - mutta veikkaan ettei tällaisia asioita ole huomoinut se joka keksi aistin toimivan ultraäänellä. Ne jotka eivät halua miettiä tällaisia yksityiskohtia käyttänevät mieluummin Häjyn mallia.[/quote:fbeafbf3fe] Ja minun pointti oli, että peikot voivat aistia muidenkin äänien aiheuttamia kimmokkeita, kuin itseaiheuttamiensa ultraäänien, eli tällöin he voisivat aistia läsnäolevia peikkoja tulemati havaituiksi, mikäli osaisivat toimia oikein.[/quote:fbeafbf3fe] Sehän on sitten siis niin kuin ihan tavallinen kuulo? Sellainen varmaan löytyy peikoilta myös. Eihän tuossa ultraäänillä havaitsemisessa ja "normaalissa" kuulossa ole periaatteellisena erona kuin se, että edellisessä olento itse aktiivisesti lähettää ääntä, jotta voi tulkita sitä. Sen jälkeen kyse on vain aistin tarkkuudesta yms ja siitä millä tavalla se esittyy aivoissa. Joka tapauksessa, minusta [i:fbeafbf3fe]myyttiset[/i:fbeafbf3fe] selitykset ovat näissä asioissa Gloranthan ollessa kyseessä paljon mielekkäämpiä. Gloranthaa ei kuitenkaan voi selittää kunnolla kokonaan fysikaalisesti, joten en näe että miksi sitä pitäisi lainkaan. Siitä vaan tulee omituinen ristiriita fysiikalla selitettyjen ja myyteillä selitettyjen asioiden välillä. Jos sellaisen eron haluaa pitää pelissään, minusta olisi mielekästä pitää se ihmisten maailmanselitysten tasolla, eli että on asioita joita ihmiset kykenevät selittämään fysiikalla ja sitten on niitä asioita, joita he eivät osaa, jotka sitten selitetään myyteillä. Kaikuluotainyöaistiminen menee jälkimmäiseen kategoriaan. 8) -S-
Juha R linkki 14. tammikuuta 2007 kello 19.42
Juha R 14. tammikuuta 2007 kello 19.42 linkki [quote:256766d36d="Bellad"]Ja minun pointti oli, että peikot voivat aistia muidenkin äänien aiheuttamia kimmokkeita, kuin itseaiheuttamiensa ultraäänien, eli tällöin he voisivat aistia läsnäolevia peikkoja tulemati havaituiksi, mikäli osaisivat toimia oikein.[/quote:256766d36d] Aistin tarkkuus varmasti laskisi tässä tapauksessa dramaattisesti. Muutenhan peikkojen ei tarvitsisi missään olosuhteissa tuottaa ääntä itse. Siis tottakai he voivat aistia muiden tuottamia ääniä, mutta se on vain tarkkaa kuuloa. Sillä voi päätellä vaikkapa että tuossa suunnassa on jotain isoja olentoja kertaa x mutta ei sitä minkä muotoinen vastaantulija on tai mitä hänellä on kädessään. [quote:256766d36d]En usko, että peikot sinällään omassa yhteisössään pyrkivätkään peittelemään omaa läsnäoloaan, ainakaan useimmissa tilanteissa. [/quote:256766d36d] Joo en minäkään, ainakaan useimmissa tilanteissa. (Mutta on mielenkiintoista JOS olisi esim. niin etteivät peikot voi oikein salautua toisiltaan. ) En nyt ole päättänyt miten asian toteuttaisin itse jos kantaa olisi otettava. Pistinpähän vaan lusikan soppaan kun tätä aistia alettiin ruotimaan meidän maailman fysiikan mukaan, ja peruspointtini on se että seuraamukset arvaamattomia ja helpommalla pääsee kun kuittaa asian sillä että yöaisti on maaginen aisti jolla näkee pimeässä, piste. Taikuuteen joudutaan nimittäin joka tapauksessa turvautumaan monessa kohtaa kun selitetään miten peikolla voisi tuollainen lähetin kehossaan olla. [quote:256766d36d]Sillä valottomuudessa ei valoaistimet toimi, oli etuliite mikä hyvänsä, on minun mielipiteeni.[/quote:256766d36d] Minulla on vastaava mielikuva kuin Ilkalla tästä asiasta. Eli että on eläimiä jotka lämpösäteilyä aistivat. Ei sillä että peikoille sellaista mitenkään ehdottaisin.
Bellad linkki 14. tammikuuta 2007 kello 20.38
Bellad 14. tammikuuta 2007 kello 20.38 linkki [quote:b35e2edcb9="Juha R"][quote:b35e2edcb9]Sillä valottomuudessa ei valoaistimet toimi, oli etuliite mikä hyvänsä, on minun mielipiteeni.[/quote:b35e2edcb9] Minulla on vastaava mielikuva kuin Ilkalla tästä asiasta. Eli että on eläimiä jotka lämpösäteilyä aistivat. Ei sillä että peikoille sellaista mitenkään ehdottaisin.[/quote:b35e2edcb9] Olenkin aina ollut huono bilsassa, tai ainakin mun bilsan ope sano niin.
Rvot linkki 15. tammikuuta 2007 kello 12.51
Rvot 15. tammikuuta 2007 kello 12.51 linkki Kiitoksia valistuneista vastauksista, minulle kelpaa vallan hyvin tuo kaikuluotauksen tapainen havainnointi, kerran siitä on virallisessakin opuksessa mainittu. Itsellä ei ole tosin tuota HeroQuestin Uz-kirjaa ja silti muistelen lukeneeni samasta teoriasta jostain. Olikohan tuosta sitten mainittu jossain RQ-kirjassakin, vai muistelenko omiani... Ovat ne kyllä melko epeleitä, kun normaalin havainnon lisäksi voivat yrittää yöaistilla hoksia vihollisia yms. otuksia. Ihmiset ovat ihan onnettomia kyllä yöpeikkoihin verrattuna, yksi havaintokyky vähemmän, ja kaiken lisäksi ovat heikompia, pienempiä ja rumempia.
Bellad linkki 15. tammikuuta 2007 kello 13.26
Bellad 15. tammikuuta 2007 kello 13.26 linkki [quote:70d6f11ded="Rvot"]Kiitoksia valistuneista vastauksista, minulle kelpaa vallan hyvin tuo kaikuluotauksen tapainen havainnointi, kerran siitä on virallisessakin opuksessa mainittu. Itsellä ei ole tosin tuota HeroQuestin Uz-kirjaa ja silti muistelen lukeneeni samasta teoriasta jostain. Olikohan tuosta sitten mainittu jossain RQ-kirjassakin, vai muistelenko omiani... Ovat ne kyllä melko epeleitä, kun normaalin havainnon lisäksi voivat yrittää yöaistilla hoksia vihollisia yms. otuksia. Ihmiset ovat ihan onnettomia kyllä yöpeikkoihin verrattuna, yksi havaintokyky vähemmän, ja kaiken lisäksi ovat heikompia, pienempiä ja rumempia.[/quote:70d6f11ded] tyhmempiä, pahanhajuisia, ja ennen kaikkea eivät osaa juoda!
Ilkka linkki 15. tammikuuta 2007 kello 19.25
Ilkka 15. tammikuuta 2007 kello 19.25 linkki [quote:dc863c95ed="Rvot"]Ovat ne kyllä melko epeleitä, kun normaalin havainnon lisäksi voivat yrittää yöaistilla hoksia vihollisia yms. otuksia. Ihmiset ovat ihan onnettomia kyllä yöpeikkoihin verrattuna, yksi havaintokyky vähemmän, ja kaiken lisäksi ovat heikompia, pienempiä ja rumempia.[/quote:dc863c95ed] Ah, mutta peikothan eivät näe yhtä hyvin kuin ihmiset. Eivät näe värejä, paitsi punaista jostain syystä, ja ovat erittäin likinäköisiä. Olen jemmannut sääntökirjat jonnekin, joten en nyt pääse tarkistamaan, kuinka se on säännöissä ilmaistu, mutta mutu-tuntumalta läpsäisisin näkö-havainnointiin melkoisen miinuksen. Lisäksi auringon valo polttaa peikkojen ihoa aivan eri tavalla kuin ihmisiä. Siinä missä Olli Orlanthi saa vähän rusketusta, Pertti Peikko joutuu sairaalahoitoon palovammojen vuoksi. 8)
Ilkka linkki 15. tammikuuta 2007 kello 19.29
Ilkka 15. tammikuuta 2007 kello 19.29 linkki [quote:9de82b0209="Bellad"][quote:9de82b0209="Rvot"][...] ja kaiken lisäksi ovat heikompia, pienempiä ja rumempia.[/quote:9de82b0209] tyhmempiä, pahanhajuisia, ja ennen kaikkea eivät osaa juoda![/quote:9de82b0209] palvovat luuseri jumalia, pilaavat ruokansa tulessa, ja pelkäävät pimeää :lol: har har har!
Bellad linkki 15. tammikuuta 2007 kello 23.17
Bellad 15. tammikuuta 2007 kello 23.17 linkki Tuossa lueskelin Pelinjohtajankirjan peikkokuvauksia, niin niissä yöaistista sanotaan seuraavaa: "Kuuloon perustuva aisti, joka toimii hieman samalla tavalla kuin lepakkojen ja delfiinien kaikuluotain" Ja myöskin se sanotaan, että yöaisti on vain yöpeikolla ja peikkolaisilla. Ja myöskin annetaan ymmärtää, että suurpeikoilla tätä aistia ei olisi, vaikkakin sitten vanhatrodut selkeästi ilmaisee, että suurpeikoillakin tämä kyky on. Ilmeisesti kyseessä ollut joko virhe, tai sitten se on lisätty yhtenevyyden vuoksi.
Vash the Stampede linkki 19. tammikuuta 2007 kello 13.26
Vash the Stampede 19. tammikuuta 2007 kello 13.26 linkki Aika outoa olisi, jos peikkolaisilla on mutta suurpeikoilla ei. Ei oikein mene ainakaan minulle jakeluun. Silloinhan peikkolaisista saisi oivia yöllisiä sissejä. Ja suurpeikot ei tykkää päivällä touhuta mutta eivät näe yöllä mitään...WTF? En ole omissa kampanjoissani peikkoja laittanut pelaajien tielle, mutta jos näin sattuisi joskus käymään niin kyllä isotkin peikot "näkee" pimeässä, peikkolaisilla vois olla sitten vähän heikompaa.
Ilkka linkki 19. tammikuuta 2007 kello 16.09
Ilkka 19. tammikuuta 2007 kello 16.09 linkki Peikkolaisten yöaisti on Yöpeikkoihin verrattuna varsin heikko, ja ovathan se muutenkin aika ruikkuja. Niillä on kuitenkin sellainen etu, että näkevät valossa paremmin (vaikka tietysti pelkäävät valoa, tulta ja aurinkoa... :) ) Niinpä ne voivat oppia lukemaan ihmisten kirjoitusta, tai mahdollisesti paeta päiväsaikaan. Suurpeikot taas ovat isoja, vahvoja... ja tyhmiä. Niillä on ymmärtääkseni samanlainen yöaisti kuin Yöpeikoilla, mutta koska ovat idiootteja niin niiden huijaaminen on myös helpompaa. Yöpeikothan käyttävät niitä lähinnä raskaihin töihin ja vihollismuodostelmien rikkomiseen. Molemmathan ovat kirouksen tuotteita, joten niitä ei välttämättä kannata huomioida jos miettii peikkoutta myyttiseltä tai fysiologiselta kannalta. Eikä niitä varmaan kannata peehoiksikaan ottaa, kun haitat ovat niin suuria. Vaikka hack-n-slassissä Suurpeikko olisi kyllä hauska vekkuli. :evil:
Bellad linkki 19. tammikuuta 2007 kello 19.21
Bellad 19. tammikuuta 2007 kello 19.21 linkki Vanhat rodut sanoo tähän, että alkupeikoilla on kaikkein vaikeinta sopeutua valoon, mutta millekään peikolle se ei ole vahingollista. Peikkolaiset kärsii masennusloitsun kaltaisesta tilasta auringonvalossa, ja luolapeikot eivät pysty regeneroimaan vaurioita, jotka on syntyneet heidän ollessa päivänvalossa.