Vanha foorumi

Takaisin

Mongoose vs Moon Designs (ILH2 vs G:tSA)

Yleinen Glorantha-keskustelu
Kasila 10. joulukuuta 2006 kello 13.04
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 6. joulukuuta 2006 kello 19.41
Kasila 6. joulukuuta 2006 kello 19.41 linkki Juu tuossa tuli luettua Kyseinen opus ja pakko sanoa, että hyvä on... Mutta... Samalla luin Glorantha II aika kirjan ja nyt luen "Ralios 2nd aika"... ja Monguusen opukset hakkaa Issaeresin vedot 100 -0 ... Siis Issaeres on harrastelua verrattua Monguuseen. Onkos muut havainnut vastaavaa ? Niin ja pakko myöntää hero questille yks hyvä veto. Säännötömyys on lähdekirjoille hyvä asia. Normi RQ pullijainen voi ostaa huoletta HQ materiaa ja saada siitä hyvää irti.
Nysalor linkki 6. joulukuuta 2006 kello 22.17
Nysalor 6. joulukuuta 2006 kello 22.17 linkki Kasila: [i:5bc50294af]Samalla luin Glorantha II aika kirjan ja nyt luen "Ralios 2nd aika"... ja Monguusen opukset hakkaa Issaeresin vedot 100 -0 ... Siis Issaeres on harrastelua verrattua Monguuseen. Onkos muut havainnut vastaavaa ?[/i:5bc50294af] Itse pidän toisen ajan Glorantha-kirjaa ja Under the Red Moonia yhtä hyvinä lukukokemuksina, joskin niiden painotukset ovat aivan erilaiset. Glorantha-kirja on paljon helpommin lähestyttävä ja tarjoaa käytännönläheisempää näkökulmaa, kun taas Under the Red Moon on teoreettisempi ja syvällisempi eikä minusta ihan aloittelijoille tarkoitettu. Toki se riippuu myös siitä, mitä haluaa: Glorantha-kirja on laaja mutta suhteellisen pinnalliseksi jäävä, kun taas Under the Red Moon on yksityiskohtainen mutta vain lunarilaisuuden tiettyihin asioihin keskittyvä. [i:5bc50294af]Niin ja pakko myöntää hero questille yks hyvä veto. Säännötömyys on lähdekirjoille hyvä asia. Normi RQ pullijainen voi ostaa huoletta HQ materiaa ja saada siitä hyvää irti.[/i:5bc50294af] Täytyy olla tästä samaa mieltä. HeroQuest-kirjat, joissa sääntöjen osuus on vähäinen, vaikuttavat minusta RuneQuestin käyttäjälle oikein hyödyllisiltä. Esimerkiksi Under the Red Moon inspiroi antoi minulle erääseen RuneQuest-peliini hahmoideoita. Sen sijaan Men of the Sea olisi ollut minusta paljon mielenkiintoisempi, jos siinä olisi kuvattu vaikkapa satamakaupunkeja vähemmän sääntöteknisesti ja annettu vaikka karttaluonnoksiakin niistä. Dragon Passin tyyli sen sijaan oli yksityiskohtaisuudessaan kannatettava.
humis linkki 7. joulukuuta 2006 kello 7.30
humis 7. joulukuuta 2006 kello 7.30 linkki Samaa mieltä kuin Nysalor, mutta vielä kärkevämmin. Henkilökohtaisesti mua G:tSA:n jutteleva ja pintapuolinen tyyli ärsyttää välillä tosi paljonkin, mutta kuten jo olen sanonutkin, uskon sen olevan yhtä hyvä tai parempi johdatus Gloranthaan kuin vanhan Genertela-paketin. Mulle se vaan jää - no, tyhjäksi, vaille syvempää merkitystä, enkä ole ollenkaan varma osaavatko Mongoosen fluffikirjoittajat sitä myöhemmin syvemmäksi täydentää. Robinilla nyt sentään on vielä aito rakkaus lähdematskuun. Under the Red Moon taas painii ihan eri sarjassa. Se ei ole enää pelkkää taustatietoa, josta vetää hupia peliin, vaan osa Gregin mestarisuunnitelmaa, johon suuri guru on upottanut siemenet siitä, mitä oikeasti itse uskoo transkendenssin, henkisyyden ja olemassaolon syvimmän olemuksen tasoilla. Siis, kuten jo myös olen sanonut, tehnyt roolipelistä mahdollisen välineen tutkia oikeita syviä kysymyksiä Totuudesta. En yhtään ihmettele, että perusropettajat nipovat opusta netissä siitä, ettei siinä ole lunarin taikakollegion tulipallokykyjen arvoa - vaan ei ole tarkoituskaan.
Kasila linkki 7. joulukuuta 2006 kello 9.43
Kasila 7. joulukuuta 2006 kello 9.43 linkki Juurikin niin. Asiaa oli tottakai enemmän Lunarilaisen käsikirjassa enemmän, mutta siinä silti on sellainen insinöörimäinen kirjoitustapa. Monguusella panostetaan tekstiin huomattavasti enemmän. En verrannut aivan suoraan näitä kahta opusta keskenään, vaan issaeresia ja Monguusea. Tottakai tuotantoarvot ovat erillaisia mm. Pelle manga kuvat vs. maalaukselliset kuvat (+kovat kannet). But... olen pitkään miettinyt sitä, miksi kaikki Marginaaliharrastukset on pakko kirjoittaa huonosti... ? Esim. Roolipelaaja, Softaaja yms. Siis ettei kyseessä olisi elitismi. No tämä tosin oli selvää mm. humiksen tekstissä. Niin ja Humis en sano tätä pahalla, kyllä eliitti pitää olla. Vai johtuuko se vain kritiikistä mitä marginaaliryhmissä on runsaasti ? Muutenkin poikkeavana yksilönä uskallan väittää, että Monguusen laveampi ja lukuelämyksenä parempi lähestymistapa voisi parantaa Issaeresin lähdekirjojen jo kovaa tasoa. No se mitä humis sanoi glorantha pakettiin vertaamisesta, niin siihen minäkin vertasin toista aikaa. Mutta: [quote:e66549a446]vaille syvempää merkitystä, enkä ole ollenkaan varma osaavatko Mongoosen fluffikirjoittajat sitä myöhemmin syvemmäksi täydentää [/quote:e66549a446] Voit olla luottavaisin mielin. mm "ralios toinen aika" (+ toisen ajan gloranthan viimeinen osuus safelsterista) tarkennus mielestäni on hyvin onnistunut ja varsin syväluotaavaa kuvaus... joten pelko pois.. osataan sitä monguusellakin tehdä gloranthaa. Niin ja pakko laittaa vielä loppuun. Meillä on vahva jumaltietäjä linkki tässä meidän 10+ vuosien kamppanjassa ja kenties siksi toi toka aika kolahtaa aika kovaa ;)
humis linkki 7. joulukuuta 2006 kello 9.57
humis 7. joulukuuta 2006 kello 9.57 linkki [quote:9f2b658081="Kasila"] Muutenkin poikkeavana yksilönä uskallan väittää, että Monguusen laveampi ja lukuelämyksenä parempi lähestymistapa voisi parantaa Issaeresin lähdekirjojen jo kovaa tasoa. [/quote:9f2b658081] G:tSA oli kyllä erinomaisen soljuva lukuelämys ja siinä pieksi hyvin monta muuta ropekirjaa. Mut siinä olikin juuri panostettu siihen soljuvuuteen. ILH2:ssa on ensimmäisenä ollut toinen prioriteetti, ja vaiva on mennyt sen tuottamiseen. Se on helppo antaa anteeksi, samoin kuin tieteellisille artikkeleille helposti antaa anteeksi sen, että ne ovat uskomattoman kuivia - niiden ensimmäinen tarkoitus on hyvin metodisesti ja loogisen seurattavasti antaa kuva jostakin, usein monimutkaisestakin ilmiöstä. [quote:9f2b658081="Kasila"] Mutta: [quote:9f2b658081]vaille syvempää merkitystä, enkä ole ollenkaan varma osaavatko Mongoosen fluffikirjoittajat sitä myöhemmin syvemmäksi täydentää [/quote:9f2b658081] Voit olla luottavaisin mielin. mm "ralios toinen aika" (+ toisen ajan gloranthan viimeinen osuus safelsterista) tarkennus mielestäni on hyvin onnistunut ja varsin syväluotaavaa kuvaus... joten pelko pois.. osataan sitä monguusellakin tehdä gloranthaa.[/quote:9f2b658081] ..mut, Ralios 2nd age on Lawsin ylijäämää G:tSA:sta, joten siitä ei voi vielä vetää johtopäätöksiä muiden kirjottamasta jatkosta. Ja toisaalta sit muu Mongoose-RQ -sisältö on ollut aika mitäänsanomatonta.
Kasila linkki 8. joulukuuta 2006 kello 8.15
Kasila 8. joulukuuta 2006 kello 8.15 linkki [quote:5c249d713a]Se on helppo antaa anteeksi, samoin kuin tieteellisille artikkeleille helposti antaa anteeksi sen, että ne ovat uskomattoman kuivia - niiden ensimmäinen tarkoitus on hyvin metodisesti ja loogisen seurattavasti antaa kuva jostakin, usein monimutkaisestakin ilmiöstä. [/quote:5c249d713a] No miksi pitäsi antaa anteeksi ? Juuri sanoin viestissä, että "insinööri tekstissä" (huomaa lainausmerkit) tarkoitus on koomauttaa lukija, joten hän ei keksi mitään kysyttävää tekstisä ja niitä kirjottaa sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa. Niin miksi Rope kirjojen pitäisi olla sellaisia. En usko, että Lunari käsikirja kakkosessa on sivujen paljoudesta johtuvaa rajoitetta siihen, ettei voitaisi kirjoittaa laveammin ja "sulavammin". Ei tässä nyt neiteilemään ruveta siitä, että en pystyisi lukemaan kun on niin kuivaa tekstiä, mutta jotta issaeres pääsisi sille tasolle jolle se kuuluu, niin tarvittaisiin livakkaampaa tekstiä. (ja muuta kun anime panime kuvia)<- tosta voisit vähän heittää kommenttia. Eliitti on eliitti, mutta eliitti rope skenessä on vähän huono asia. Kaikessa luovassa ei pitäsi olla niin monoliittisia rakenteita. Esim kommentit tulipallojen vauriosta =? Miks issaeres ei vain laita sinne väliin repäistäviä lehtiä niinden vauriosta ? Totta munassa perseestä se ois, mutta pieni kaupallinen kädenojennus massoille tekee vain hyvää. Muutenkin kun vauhtiin päästään, niin miksi monguuse on muka "fluffikirjoittajat" ja "Mongoose-RQ -sisältö on ollut aika mitäänsanomatonta". Siksikö, että Grekki on sanonut, että ette saa keksiä sinne mitään uutta...? ?? Vai siksi että: "se nyt on vaan paha kun se on kaupallinen oraakkeli". Tuntuu, että jos julkaisussa on värikuvia niin se on välittömästi paska. JA muuten mikä olisi mitään sanomatonta. Mitä olisit itse laittanut sinne? Mikä olisi ollut tarpeeksi raflaavaa ? Ja jos kerran glorantha 2nd age:sta jäi niin paljon yli (ralios) niin se ei korreloi mitenkään sinulle mm. sisällön laveudesta. Jos kerran pitää kuvata kahta mannerta 140 sivuun ja pois jää 50 sivua niin voi sen verran ajatella, että jouduttu supistelemaan. ? <end of avautuminen> No kuten sanottu, eri painopisteet peleissä vievät tottakai lähdemateriaalin arvostamista eri suuntiin, mutta voisin vaikka sanoa, että jos vertaa 2nd Agee ja Lunari kässäri 2:sta niin karkeasti voisi sanoa Lunari kässärin olevan Gloranthavisa kamaa ja 2nd aika oikeasti pelaamiseen liittyvää. ;) En todennäköisesti ole foorumin paras glorantha nippeli tietäjä, mutta voisin sanoa, että olen enemmän "käytännön PJ" ja tykkään tehdä itse. Siksi kenties toi 2nd age ja glorantan 3. aika paketti on kolahtanut. Plöö... mutta itse jatkan tätä keskustelua kenties sitten kun olen "implementoinut" kummatkin kirjat peleihin. Mutta mielestäni 2nd age vaikuttaa "enemmän" oikeaan pelaamiseen kuin hand bökker 2. (toisaalta emme pelaa juurikaan lunareilla).
Olorin linkki 8. joulukuuta 2006 kello 10.36
Olorin 8. joulukuuta 2006 kello 10.36 linkki [quote:492acfdb08="Kasila"]...karkeasti voisi sanoa Lunari kässärin olevan Gloranthavisa kamaa ja 2nd aika oikeasti pelaamiseen liittyvää. ;)[/quote:492acfdb08] Tosin kysehän on vain siitä, mitä peliltä hakee. Jos haluaa pohdiskelevaa ja filosofista lunaripeliä, niin ei siinä paljon aluekuvaukset ja hirviölistat auta. :wink:
newsalor linkki 8. joulukuuta 2006 kello 11.05
newsalor 8. joulukuuta 2006 kello 11.05 linkki [quote:0ace090ac4="Kasila"]Eliitti on eliitti, mutta eliitti rope skenessä on vähän huono asia. Kaikessa luovassa ei pitäsi olla niin monoliittisia rakenteita.[/quote:0ace090ac4] Eli kantasi on siis se, että jonkinnäköinen Glorantha-eliitti on tehnyt ILH-2:sen ja sen kohderyhmä on loput eliitistä. Vai ymmärsinkö väärin? No tosiasia tästä Moon Design Publicationssin julkaisupolitiikasta on kuitenkin se, että kuka tahansa voi tarjota Rickille käsikirjoitusta tai käsikirjoitusideaa ja mikäli se vaikuttaa hyvältä, niin Rick voi sen omien sanojensa mukaan julkaista. Vaikka kuinka silmiäni siristelen, niin en kyllä näe tässä mitään monoliitista. [quote:0ace090ac4="Kasila"]Esim kommentit tulipallojen vauriosta =? Miks issaeres ei vain laita sinne väliin repäistäviä lehtiä niinden vauriosta ? Totta munassa perseestä se ois, mutta pieni kaupallinen kädenojennus massoille tekee vain hyvää.[/quote:0ace090ac4] No täytyy sanoa, että ainakin minua tämä harmittaisi huomattavasti, jos kirjasta tälläistä löytyisi. Se ei hyödyttäisi minua yhtään, enkä usko, että se kovin montaa muutakaan HQ:n pelaajaa hyödyttäisi.
Kasila linkki 8. joulukuuta 2006 kello 13.29
Kasila 8. joulukuuta 2006 kello 13.29 linkki sasas:
Juha R linkki 8. joulukuuta 2006 kello 14.00
Juha R 8. joulukuuta 2006 kello 14.00 linkki No höh. Lunarit ON keisarikunnan eliittiä. M.O.T.
Nasse linkki 8. joulukuuta 2006 kello 15.07
Nasse 8. joulukuuta 2006 kello 15.07 linkki En nyt jaksa lainailla tekstinpätkiä, koska niitä on niin paljon mitä pitäisi lainailla. Mutta pieni avautuminen noista kustantajista täytyy suorittaa. Mongoosen RQ/Glorantha on varmasti parasta mitä Glorantahalle tapahtunut vuosiin. RQ on varmasti ainakin aloittelijoille helpommin omaksuttava systeemi kuin HQ(itse pelaan molempia ja mielestäni ne ovat molemmat hyviä) Uusi glorantha kirja on hyvin kirjoitettu ja tarpeeksi kevyt (ei liian), jotta maailmaan tutustujatkin siitä innostuu. Ainakin Cults of Glorantha 1&2 kirjat on kirjoittanut Jeff Kyer, joka vastaa muistaakseni ainakin Storm Tribe kirjasta ja on osallistunut HQ kirjojen tekemiseen aika paljonkin. Tärkeintä on, että Mongoosella aikataulut pysyvät yllättävän hyvin ja he hoitavat tiedottamisen mielestäni hyvin. Moon Designs on kyllä erikoinen tapaus. Juuri mitään aikatauluja ei kerrota ja Glorantha. comia ei käytetä juuri mihinkään. Toki kustantaja on pieni ja Issarieksen jäljiltä asiat ovat olleet käsittääkseni todella sekaisin ja nollasta nouseminen vie tietenkin aikansa, mutta ei pitäisi olla liikaa pyydetty, että automaattisesti esim. joka toinen kuukausi kerrottaisiin lyhyesti missä mennään. Tällä hetkellä heillä on ilmeisesti piirtäjistä pulaa, joten kaikki jolla on kuvis 8 tai parempi, ei kun kynä käteen. Kirjat jotka Moon Designs on saanut tänä vuonna ulos (ILH2 ja TMSE) ovat kyllä olleet kummatkin laatukamaa.
Nysalor linkki 8. joulukuuta 2006 kello 15.27
Nysalor 8. joulukuuta 2006 kello 15.27 linkki humis: [i:20f3296444]Ja toisaalta sit muu Mongoose-RQ -sisältö on ollut aika mitäänsanomatonta.[/i:20f3296444] Valitettavasti minun täytyy olla tässä samaa mieltä, pois lukien Cults of Glorantha, joka on vallan mielenkiintoista luettavaa, vaikkei ylläkään minusta toisen ajan Glorantha-kirjan tasolle. Cults of Gloranthassa ei ole valtavan paljon uutta vanhoihin RuneQuest-kulttikuvauksiin verrattuna. Kirjoittajahan on Issariesin kirjoistakin tuttu Jeff Kyer. Näyttäisi siltä, että Mongoose turvautuu Glorantha-materiaalin osalta samaan eliittiin kuin Moon Design Publications. Jos sama tahti jatkuu, niin ei taso varmaan laske. Enemmän olen huolissani siitä, riittääkö Mongoosella kiinnostusta julkaista Glorantha-aiheisia kirjoja, kun tulossa on materiaalia muistakin maailmoista. newsalor: [i:20f3296444]No tosiasia tästä Moon Design Publicationssin julkaisupolitiikasta on kuitenkin se, että kuka tahansa voi tarjota Rickille käsikirjoitusta tai käsikirjoitusideaa ja mikäli se vaikuttaa hyvältä, niin Rick voi sen omien sanojensa mukaan julkaista. Vaikka kuinka silmiäni siristelen, niin en kyllä näe tässä mitään monoliitista.[/i:20f3296444] Sanoisin silti, että ainakin ne käsikirjoitukset, joista minä olen kuullut, tuntuisivat olevan Glorantha-eliitin kirjoittamia; eliitillä tarkoitan tässä pitkään Gloranthaa harrastaneita ja sitä syvällisesti tuntevia henkilöitä. Tuo saattaa kyllä hyvin johtua siitä, etteivät muut ole käsikirjoituksia tarjonneetkaan. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla, miten jonkun eliitin ulkopuoliseen käsikirjoitukseen suhtauduttaisiin. Ehkä siihen vaadittaisiin tavallista enemmän korjauksia ”oikean” Gloranthan mukaiseksi. Eipä sillä, ainakin Issariesin aikana korjauksia tehtiin kai runsaasti eliitin edustajien käsikirjoituksiin, eivätkä Peter Metcalfen kaltaisen oppineenkaan tekstit menneet sellaisenaan läpi Gregin seulasta. :) Kasila: [i:20f3296444]No kuten sanottu, eri painopisteet peleissä vievät tottakai lähdemateriaalin arvostamista eri suuntiin, mutta voisin vaikka sanoa, että jos vertaa 2nd Agee ja Lunari kässäri 2:sta niin karkeasti voisi sanoa Lunari kässärin olevan Gloranthavisa kamaa ja 2nd aika oikeasti pelaamiseen liittyvää.[/i:20f3296444] Olen jokseenkin samaa mieltä. Minusta Under the Red Moonia ei ole suunnattu aloittelijoille, vaikka se ei ehkä ole niin elitistinen kuin Pre-Publication Works -kirjat. Ainakin Gloranthaan syvällisesti perehtynyt henkilö saa varmaan selvästi eniten irti Under the Red Moonista. Epäilemättä Gregin mytologisten ajatusten ymmärtäminen syventää vielä entisestään lukukokemusta, kuten humis esitti. Sen sijaan toisen ajan Glorantha-kirjasta aloittelijakin saa paljon irti, vaikka toki Glorantha-tuntemus antaa vielä jonkin verran lisää oivalluksia. Mongoosen tuotteet ovat minusta selvästi suurelle yleisölle suunnattuja, kun taas tähän mennessä ilmestyneet Moon Design Publicationsin ja osin Issariesinkin kirjat ovat enemmänkin pitkän linjan Glorantha- ja HeroQuest-harrastajille tarkoitettuja. Jälkimmäisissä on vähän elitismin makua, mutta minua se ei haittaa. Nasse: [i:20f3296444]Moon Designs on kyllä erikoinen tapaus. Juuri mitään aikatauluja ei kerrota ja Glorantha. comia ei käytetä juuri mihinkään.[/i:20f3296444] Toivottavasti se on vain alkuhankaluutta. Markkinoinnissa Mongoose lyö tällä hetkellä kyllä MDP:n täydellisesti. Toisaalta ehkä MDP:lla ei ole edes tarvetta suuremmin mainostaa, mutta kyllä tosiaan listoille saisi tulla enemmän väliaikatietoja julkaisujen ajoituksista. Under the Red Moonissa oli todella valitettavaa, että varsinaisen painoksen julkaiseminen tapahtui monta kuukautta Tentaclesin erikoispainoksen jälkeen.
Häjy linkki 9. joulukuuta 2006 kello 15.54
Häjy 9. joulukuuta 2006 kello 15.54 linkki [quote:ff72fa0471="Nysalor"] Olen jokseenkin samaa mieltä. Minusta Under the Red Moonia ei ole suunnattu aloittelijoille, vaikka se ei ehkä ole niin elitistinen kuin Pre-Publication Works -kirjat. Ainakin Gloranthaan syvällisesti perehtynyt henkilö saa varmaan selvästi eniten irti Under the Red Moonista. Epäilemättä Gregin mytologisten ajatusten ymmärtäminen syventää vielä entisestään lukukokemusta, kuten humis esitti. Sen sijaan toisen ajan Glorantha-kirjasta aloittelijakin saa paljon irti, vaikka toki Glorantha-tuntemus antaa vielä jonkin verran lisää oivalluksia.[/quote:ff72fa0471] Minusta skene tarvitsisi enemmän kirjoja, joita ei todellakaan ole tarkoitettu aloittelijoille. Suurin osa kaikesta tavarasta on jo sellaista joka on jo enemmän tai vähemmän tehty aloittelijaystävälliseksi, ei haittaisi jos olisi enemmän sellaista kamaa joka ihan oikeasti [i:ff72fa0471]syventäisi juttuja eikä aina vain laajentaisi[/i:ff72fa0471]. En halua sorsia aloittelijoita, mutta kyllä perehtyneetkin pitäisi ottaa huomioon. Siksi (tai myös siksi) Under the Red Moon oli virkistävä opus, ei ole joka pojalle ja siinä riittää pureskeltavaa. Tätä soisin enemmän sekä Glorantha matskussa että erityisesti muissa peleissä. -S-
humis linkki 10. joulukuuta 2006 kello 13.26
humis 10. joulukuuta 2006 kello 13.26 linkki Vaikka keskustelu onkin jo edennyt, vastaan silti näihin suoriin kysymyksiin: [quote:31408d6cc4="Kasila"] No miksi pitäsi antaa anteeksi ? Juuri sanoin viestissä, että "insinööri tekstissä" (huomaa lainausmerkit) tarkoitus on koomauttaa lukija, joten hän ei keksi mitään kysyttävää tekstisä ja niitä kirjottaa sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa. Niin miksi Rope kirjojen pitäisi olla sellaisia. En usko, että Lunari käsikirja kakkosessa on sivujen paljoudesta johtuvaa rajoitetta siihen, ettei voitaisi kirjoittaa laveammin ja "sulavammin".[/quote:31408d6cc4] No, olen eri mieltä siitä mikä "insinööritekstin" tarkoitus on. Olen itse tutkija, ja tiedän, että on todella vaikeaa kirjoittaa monimutkaisista asioista yksinkertaisesti. Ja toisaalta, jos haluaa ensisijaisesti välittää jotain monimutkaista, ei sinne halua "turhaa täytettä" sekaan. Lopulta, kyse lienee vain siitä että Moon Designsilla on hyvin erilainen ote ateriaaliin kuin Mongoosella. Mm. vähemmän rutiinia, vähemmän kaupallisia intressejä, enemmän harrastuksena tekemistä. Tästä myös johtuu se, että kirjat ovat heterogeenisempiä. Ei pidä unohtaa, että ILH2 on vain yksi kirja, onhan esim Men of the Sea tosi käytännönläheinen ja soljuva. [quote:31408d6cc4="Kasila"](ja muuta kun anime panime kuvia)<- tosta voisit vähän heittää kommenttia.[/quote:31408d6cc4] Joo en mäkään diggaa niistä anime-kuvista. [quote:31408d6cc4="Kasila"] Eliitti on eliitti, mutta eliitti rope skenessä on vähän huono asia. Kaikessa luovassa ei pitäsi olla niin monoliittisia rakenteita. Esim kommentit tulipallojen vauriosta =? Miks issaeres ei vain laita sinne väliin repäistäviä lehtiä niinden vauriosta ? Totta munassa perseestä se ois, mutta pieni kaupallinen kädenojennus massoille tekee vain hyvää. [/quote:31408d6cc4] Ei mua haittais vaikka ne siellä ois. Mut sivutilaahan sekin veis, ja sitä ois taas vähemmän mua kiinnostaviin asioihin. Häjyn kanssa samaa mieltä siis, oon ihan sika tyytyväinen siihen et Greg on vihdoin alkanut raottaa kaikkia Gloranthaan piilottamiaan syvemmän tason juttuja ja merkityksiä. Vieläkin se kyl pihtaa. [quote:31408d6cc4="Nysalor"] Valitettavasti minun täytyy olla tässä samaa mieltä, pois lukien Cults of Glorantha, joka on vallan mielenkiintoista luettavaa, vaikkei ylläkään minusta toisen ajan Glorantha-kirjan tasolle. Cults of Gloranthassa ei ole valtavan paljon uutta vanhoihin RuneQuest-kulttikuvauksiin verrattuna. Kirjoittajahan on Issariesin kirjoistakin tuttu Jeff Kyer. [/quote:31408d6cc4] Mitä nyt eilen Cults of Gloranthaa ehdin selailla, niin köyhäksi tuntui jäävän. Ja ei tällä kertaa niin etteikö kirjoittaja olisi ymmärtänyt mitä teki, mutta sen valitettavan tosiasian takia, että RQ-kulttikuvauksissa menee ihan sikana tilaa kaikenlaiselle pelimekaaniselle. Varsinainen G-sisältö tuntui jäävän siis valitettavan vähälle. Vielä erityisen hassua tuo on sikäli, että muotohan on kuitenkin varsin sama kuin HQ-kulttikuvauksissa - mutta siinä missä jokainen kulttiin liitettävä kyky tai jumalteko kertoo paljon myös Gloranthan todellisuudesta, RQ:n kulttikuvauksissa sekä kulttiin liitettävät loitsut että taidot tulevat samasta rajatusta, enemmän geneerisestä joukosta, ja silloin niiden kuvaavuuskin kärsii pahasti. Magic of Gloranthan julkaisupäivä näyttää olevan huomenna. Se onkin sitten todella mielenkiintoinen julkaisu, kun on ilmeisesti paljon enemmän uutta kamaa kuin Cults of Glorantha, ja toisaalta ei ole myöskään "G-eliitin" kirjoittama. Se lienee siis paras ennus jatkosta.
Kasila linkki 10. joulukuuta 2006 kello 20.00
Kasila 10. joulukuuta 2006 kello 20.00 linkki asasas
Bellad linkki 11. joulukuuta 2006 kello 12.52
Bellad 11. joulukuuta 2006 kello 12.52 linkki [quote:51828431e3="Kasila"] Hym... varsin mielenkiintoista. Tänään juttelin eräälle hemmolle joka oli pelannut RQ:tä omien sanojensa mukaan kymmenen vuotta ja sanoi, ettei tykkää Gloranthasta. Sellasia ne airsoftaajat on. [/quote:51828431e3] Itse tiedän 22 vuotta roolipelien parissa, ja melkein koko sen ajan RQ:n kimpussa elämäänsä nyhjänneen henkilön ja peliporukkansa, joka kyllä pelaa Gloranthan kartoilla, ja osin maailmallakin, mutta ovat karsineet "turhat ja typerät" asiat pois, kuten tosilohikäärmeet, punaisenlepakon, hirviöidenäidin, useimamt kaaoksen kökköröiset, sienihaltsut, ja monia muita asioita. Ovat siis vieneet Gloranthan lähemmäksi geneeristä fantsulandiaa. Tosin en tiedä onko se typerää tai liioiteltua, mutta se ehkä on, että muunsivat alkuperäispainoksia siten että leikkasivat ja repivät irti sääntökirjoista ne asiat, joista eivät pitäneet ja polttivat ne iloisesti remuten. Ja melko moni teos paloi sellaisenaan, kun olisi kuulemma ollut helpompaa leikata irti fiksut kuin typerät asiat.