Vanha foorumi

Takaisin

eläinten kesyttäminen...

RuneQuestin säännöt
juhanstein 6. marraskuuta 2006 kello 9.56
Kirjoittaja Viesti
juhanstein linkki 6. marraskuuta 2006 kello 9.56
juhanstein 6. marraskuuta 2006 kello 9.56 linkki mulla kun on yks pelaaja joka haluis kesyttää karhun niin miten sen sitten tekis, pitääkö sille vaan opettaa niinku käsky kerrallaan että esim ¨TAPAS TOI¨ ja että kuina kauan se sitten kestäisi... Semmonen pikku onkgelma. [size=12:3121213534][/size:3121213534]
Bellad linkki 6. marraskuuta 2006 kello 11.25
Bellad 6. marraskuuta 2006 kello 11.25 linkki Säännöissähän apua ei asiaan ole, eikä aiheesta pahemmin pelien yhteydestä apuja löydykään. Jäljelle jääkin siis vain PJ-pelaaja harkinnat. Mitenkä tärkeä osa koulutus on peliä, eli paljonko sille halutaan antaa aikaa. Jos pelaaja on ainut pelaaja pelissä, niin sihen voidaan kuluttaa tasan niin paljon aikaa, kun pelaajien tietämys eläinkouluttamisesta antaa myöten. (siitä sitten löytyykin netistä tietoa melko runsaasti. Lähinnä koiria koskien, mutta perusteet on kaikissa elukoissa samat.) Jos taas on muitakin pelaajia, niin pitää miettiä tosiaankin, että mitenkä paljon asiaan voidaan käyttää peliaikaa, jottei muilla tunnelma latistu. itse suosittelen ihan käytännön syistä, että tehdään yksi tai useampi "eläintieto" heitto, ja (kun todennäköisesti karhulla ratsastetaankin) ratsastuheitto(ja), ja mahdollisesti jotain manipulaatio tai mitä mielikuvitus nyt vaan mieleen tuo. Puhutaan pikaisesti montako kuukautta/vuotta koulutus kestää, ja sitten määritellään koulutuksen lopputulos, ja asia laitetaan syrjään siksi aikaa kun koulutus kestää "taustalla". Sitten pelissä otetaan silloin tällöin jotain "special case" tilanteita koulutuksen vaiheista, tai kun elukka karkaa, tai kun jokin menee pahasti pieleen tms.
Alec linkki 6. marraskuuta 2006 kello 17.58
Alec 6. marraskuuta 2006 kello 17.58 linkki Pelaajan kirjassa taisi olla esimerkki miten hevosta koulutetaan. Ottaa siitä mallia ja soveltaa eri kykyjä, eläintiedon luulisi olevan melko tärkeässä osassa. Hevosta koulutettaessa kykyheittojen epäonnistuminen/kompuroiminen saattaa johtaa hevosen pokkurointiin tai pillastumiseen...kannattaa muistaa että karhun kohdalla samat epäonnistumiset saataavat johtaa huomattavasti pahempiin tilanteisiin(kouluttajasta lounasta...). Kuten Bellad jo totesi, tuon luulisi myös aikaa vievän jonkun verran. Villieläin harvemmin oppii hirveän nopeasti tottelemaan "istu" ja "kieri" komentoja. Auttava tekijä tässä voisi olla loitsut. Näitä puhu eläimille loitsuja kun löytyy jonkun verran.
Bellad linkki 7. marraskuuta 2006 kello 7.25
Bellad 7. marraskuuta 2006 kello 7.25 linkki mitenkä onnistuinkaan unohtamaan loitsut?
Alec linkki 7. marraskuuta 2006 kello 7.33
Alec 7. marraskuuta 2006 kello 7.33 linkki [quote:d71c216832="Bellad"]mitenkä onnistuinkaan unohtamaan loitsut?[/quote:d71c216832] No eihän ne oo edes yhtään tärkeässä asemassa puhuttaessa RQ:sta tai Gloranthasta... ...vai hetkoneh, olikos se sittenkin toisinpäin :wink:
Krasht linkki 12. marraskuuta 2006 kello 8.29
Krasht 12. marraskuuta 2006 kello 8.29 linkki Minä sain idean: Kyky-yhdistelmä Eläinten koulutus + Tottele käskyjä. Tällöin henkilö, jolla on Eläinten koulutus-kyky voisi onnistuessaan opettaa eläimelle Tottele käskyjä-kykyä. Onnistuneella Eläinten koulutus kykyheitolla eläin saa kokemusheiton. Möhläyksellä eläin ei enää voi kehittyä Tottele käskyjä-kyvyssä (normaalit koulutusajat.). Sitten, kun eläintä on koulutettu sopivasti ja hahmo haluaa eläimen tekevän jotain, eläin heittää Tottele käskyjä kykyheiton ja katsotaan onnistuuko. Tietenkin siihen voi ottaa miinuksia monimutkaisille käskyille. Nojaa, ehkä Eläinten koulutus-kyky pitäisi olla myös lajikohtainen.
Ledius linkki 13. marraskuuta 2006 kello 6.11
Ledius 13. marraskuuta 2006 kello 6.11 linkki Helpointa on opetelle "käske olentoa" loitsu kyseiselle olennolle.
alamolo linkki 13. marraskuuta 2006 kello 10.26
alamolo 13. marraskuuta 2006 kello 10.26 linkki Ite ollaan ihan noilla loitsuilla hoidettu homma. Helpointa oli hommata esine (esim. kaulakoru,sormus) jossa oli käske loitsu lumous. Homma toimi niin et tarvi vaan heittää loitsu aina kun yritti jotain ihmeellisempää. Sit ku vaikka sitä perus paikka käskyä oli tarpeeks jankattu ni elukka alko hiljalleen oppia ja heittoja tuli paljo harvemmin.