Vanha foorumi

Takaisin

kampanjoita?

Yleinen HeroQuest -keskustelu
newsalor 11. kesäkuuta 2001 kello 15.15
Kirjoittaja Viesti
newsalor linkki 4. kesäkuuta 2001 kello 6.32
newsalor 4. kesäkuuta 2001 kello 6.32 linkki Millaisia Hero Wars -kampanjoita olette pyörimään laittaneet? Pelaatteko Praxissa, vaiko uudessa luvatussa maassa, Sartarissa, vaiko jossain kaukaisemmassa Gloranthan kolkassa? Oma kampanja tapahtuu Sartarissa, Culbrean heimon alueella ja Gwandorin klaanin keskuudessa. HAhmot ovat vielä aika nuoria (ja samaa perhettä). Vuosi on 1618. Peliaikaa on kulunut puol' vuotta ja hahmot alkavat muistuttaa aloitushahmoja voimakkuudessaan ja yksi on jo weaponthane. Hahmojen sedällä, joka on heimon ringin Issaries (Etyries) on omat suunnitelmansa hahmojen varalle, mutta PH:t tuntuvat kääntyvän yhä enemmän lunareita vastaan. Tavoitteenani on, että vihulaisia ja ystäviä löytyy niin lunareitten, kuin Sartarilaisten keskuudesta. PH:t tähtäävät klaanin johtoon ja joutuvat joskus tekemään valintansa. He joutuvat luultavasti tekemään sen valinnan ennen suurempia sotia. Saa nähdä. Yksi hahmoista on kunnon Destorin palvoja, luonnollinen johtaja, isoveli. Pikkuveli taas on vahva, kuin härkä, mutta muiden harmikis Urox valitsi hänet ja hänestä on hyvää vauhtia kehittymässä aika pässi. :smile: Sisko on paha suustaan (Verbal Abuse 6W+ :wink: ), Vingan palvoja ja todella kunnianhimoinen ja pahasisuinen. Hänellä on isän miekka omistuksessaan, joka veljiä harmittaa. Vanhin veli on Kolatin shamaani, joka on mennyt hiukan sekaisin, koska hän on integroinut pari todella vahvaa Eurmalin siittämää tuulenhenkeä. Hänellä on mm. hankaluuksia kommunikoida tabujensa takia. Hän ei nimittäin saa mm. vastata kysymykseen suoraan. Sisarusten serkku on hiukan outolintu. Hän menetti perheensä ensimmäisessä seikkailussa ja hän on alkanut syödä siinä seikkailussa hirmuisella mäihällä tapetun wyrmin ruhoa. Lisäksi hän on liittynyt jonkimmoiseen salaseuraan/kulttiin; Eriskummallisten Ruokien Veljeskunta, sen jäsenet oppivat pimeydestä nälän magiaa, jolla he valaistuvat (löytävät pimeytensä) ja saavat voimaa syömistään ruuista. Hän on alunperin Odaylan palvoja, mutta luulempa, että kohta alkaa tulla ongelmia sen asian kanssa!
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 4. kesäkuuta 2001 kello 6.11
Topi Hiski Viljami Salmi 4. kesäkuuta 2001 kello 6.11 linkki Minä olen johtanut joukon pieniä riippumattomia pelisessioita kavereille aina kun on aikaa ja innostusta ollut. Koska ainakin nykyisessä pää kampanjassamme pelaamme RQ:ta, eivätkä pelaajat halua ainakaan vielä ruveta pelaamaan HW:ta, emme ole pelanneet HeroWarsia kovin paljon. Eräälle shamaanille johdin aika monta soolo sessiota, muunmuassa hänen shamaaniksi tulonsa ja seikkailut jumal ja henkimaailmassa.. hahmo oli orlanthin temppeliapulainen (akolyytti).Kun hänen mysteerinen menneisyytensä alkoi selveytyä ja hahmo lähti selvittelemään sitä... Siitä sitten monen kuukauden pelaamisen jälkeen pelaaja oli aloitteleva shamaani jolla oli jo monta liittolaista ja vihollista ja opettajaa. Nämä soolo seikkailut minusta paljastivat herowarsin parhaat puolet: Eli tarinan, jännityksen ja mielikuvituksen käytön helppous roolipelissä on todella hienoa! Improvisaatio on systeemissä helppoa ja seikkailut on helppo suunitella jännittäviksi ja tunnelmallisksi.. Sitten pari pelikertaa kahdelle pelaajalle kun he pelasivat nuoria Heortling hahmoja Sartarista eräästä heimosta.. kaikkea seikkailua kun he menivät pitkästä aikaa setänsä kanssa Jonstownin kaupungissa käymään ja he varasti erään Grazerien kanssa vaikeuksissa olevan kauppiaan karavaanin. Sieltä köytyi muunmuassa mysteerinen muna josta myöhemmin kuoriutui outo lintu (puolilintu) . Hahmot tapasivat myös Geo:s innin pitäjän tyttären ja nämä kolme nuorukaista lupasivat toisilleen lähtevänsä joskus katselemaan maailmaa.. Ja sitten oli yksi pelikerta jossa oli jo 5 pelaajaa jossa yritin johtaa herowarsin esitteley seikkailun jossa oli ne koiraihmiset. Se sitten paljasti HW:n huonot puolet: Abstarktisuus taistelussa: eli vaikea tajuta systeemiä heti ensi kerralla jos on pelannut paljon esim. Rolemasteria tai Runequestia. eli pelaajat pitää hiljalleen totuttaa taisteluun HW systeemillä. Muut osiot hw:ssa ei aiheuttanut vaikeuksia. ainoastaan taistelu.. Mutta en ole hirveästi johtanut HW:ta mutta toivottavasti joskus on aika. Systeemi on mun mielestä erinomainen.
newsalor linkki 9. kesäkuuta 2001 kello 16.10
newsalor 9. kesäkuuta 2001 kello 16.10 linkki Totta joriset. Se vaatii totuttelua. Jostain syystä keskiverrot roolipelaajat odottavat taistelun kuluvan tietyllä lailla. Osumisia, haavoja, torjuntoja ja säännöt niille. Minusta on ollut jopa hieman vaikeaa kuvata taistelun kulkua, kun ennen ei ole tarvinnut sitä tehdä. Säännöt ovat tehneet sen puolestani, tai no ainakin suurimmaksi osaksi.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 22.14
Topi Hiski Viljami Salmi 10. kesäkuuta 2001 kello 22.14 linkki [quote:654a1ed5a9] Totta joriset. Se vaatii totuttelua. Jostain syystä keskiverrot roolipelaajat odottavat taistelun kuluvan tietyllä lailla. Osumisia, haavoja, torjuntoja ja säännöt niille. Minusta on ollut jopa hieman vaikeaa kuvata taistelun kulkua, kun ennen ei ole tarvinnut sitä tehdä. Säännöt ovat tehneet sen puolestani, tai no ainakin suurimmaksi osaksi. [/quote:654a1ed5a9] Joo-o :smile: oli mullakin alussa vaikee edes tajuta taistelua kun luin sääntöjä, mut kun lueskeli hw-rules postituslistan kysymyksiä ja vastauksia, ni alko valkenee.. mut ei tarpeeksi et oisin pystynyt kunnolla johtaa taistelun.. :\ Tällanen oli ensimmäinen taistelu suunnilleen: minä:Joo ne koira broot(pelaajien päätelmä) hyökkää metsän rajasta! 1Pelaaja, jousiampuja: Mä ammun niitä nuolilla 2pelaaja ,babeester gori: monta rundii ennen kun ne ehtii tänne? 3pelaaja: mä blastaan. minä: hmm... ööhh... ne väistelee 1 pelaajaa ja se ei osu. ja 2 pelaaja ne on ihan kohta kun tässä ei oo "rundeja".. ja sitten armotonta säpläämistä kaikkien augmenttejen ja ap:iden ja kaikkien kanssa!!! AAARGH! Lopulta kun koirat juoksi karkuun pelaaja yritti blastata niitä loitsulla, mutta koira pääsi karkuun kun pelaajat ei tajunnu et ku tuli koiran vuoro se vaan juoksi karkuun ja pelaajien piti yrittää saada koirien ap:t nolliin... Siis kun on tottunut aivan erinlaiseen systeemiin niin silloin HW on tosi vaikea, koska koko taistelun seuraamis tapa on muuttunut täysin! Eli HeroWarsissa kun ap kilpailun "päämäärä" voi muuttua kesken kilpailun kun joku lähtee karkuun tai aloittaa tehdä jotain muuta.. parhaimmillaan säännöt sekottavat tosi pahasti! esim. kovan taistelijan kannattaa aloittaa kaikki kilpailut kovalla asehyökkäyksellä ja bidata vähän.Sitten voi vaihtaa vaikka suostutteluun kesken kilpailun ja ap:ta on taistelialla paljon.... Mutta siis ei herowars ole tollainen. Se vain perustuu narratorin ja pelaajien keskeiseen vuorovaikutukseen enemmän kuin pelit joita olen ennen pelannut.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 3.56
Topi Hiski Viljami Salmi 11. kesäkuuta 2001 kello 3.56 linkki Siis herowarsissa on paljon opittavaa, ennen kuin kaikki toiminta ja toiminnot soljuu mukavasti eteenpäin ilman sääntösähellystä.. runessa aikoinaan asiat oli aika samanlaista söhläystä kun aloteltiin: Ensimäisissä seikkailuissa pelaajat kuoli käden menetykseen, koska luulimme, että käden hp:iden yli mennyt vahinko vähennetään silti yleis Hp:istä... Ja varmaan ensimmäiseen 10+ pelikertaan vihulaiset vain hyökkäsi kerran eikä torjunut.. (en tajunnut torjua niillä^.. DD jäänne) Ja kesti kauan ennen kuin päästiin eroon "valtelevien hirviöiden" laumoista jotka vain päättömästi tuli kohti ja hyökkäs kuolemaansa.... eli kaikki kohtaamiset pääty melkein taisteluun.. (todella realistista) Eli oppittu on sitä runkkaamaankin, joten eiköhän sitä HeroWarsiakin opi johtaan ja pelaamaan.. :b Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/11/01 2:53:34 am
newsalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 21.39
newsalor 10. kesäkuuta 2001 kello 21.39 linkki Topi Hiski Viljami Salmi: parhaimmillaan säännöt sekottavat tosi pahasti! esim. kovan taistelijan kannattaa aloittaa kaikki kilpailut kovalla asehyökkäyksellä ja bidata vähän.Sitten voi vaihtaa vaikka suostutteluun kesken kilpailun ja ap:ta on taistelialla paljon.... Joo, totta joriset. Meillä meni aika kauan aikaa, ennenkuin pelaajat tajus miten systeemi toimii. Vieläkin on hiukan ongelmia. Semmonen Xena-action ei oikein mahdu pelaajien mielikuvituksiin, vaikka yksi pelaajista onkin xeniitti. Tuo kyvynvaihtaminen on oikeastaan ihan hieno asia. Ensinnäkin voi rauhoitella vastustajan kunhan on ensin ajanut sen ahtaalle miekalla. Vastustaja voi jäädä kaunaiseksi, mutta eipähän tarvi weregildiä maksella! Meidän peleissä on ainakin sattunut pari ihan hauskaakin tapausta, kun kehuskelu on äitynyt tappeluksi, taistelussa on käytetty sanan säilää vastustajan nöyryyttämiseksi (Verbal Abuse 5W) tai oman toiminnan kuvailuni perusteella pelaaja on älynnyt ottaa vaikka vastustajasta kiinni ja käydä painiin puhtaalla voimalla. Siitä kaikesta tulee elävyyttä taisteluun tai mihin tahansa muuhunkin tärkeään kohtaukseen. Rutiini augmentit taas saattavat viedä sitä jännitystä poies. Nooh, onhan muissakin peleissä erillaisia kamoja ja magiaa, jotka ovat siistejä ainoastaan siinä mielessä, että hahmot saavat niistä boonuksia ja omistavat siistiä tavaraa.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 15.15
Topi Hiski Viljami Salmi 11. kesäkuuta 2001 kello 15.15 linkki [quote:ad72cbc379] Joo, totta joriset. Meillä meni aika kauan aikaa, ennenkuin pelaajat tajus miten systeemi toimii. Vieläkin on hiukan ongelmia. Semmonen Xena-action ei oikein mahdu pelaajien mielikuvituksiin, vaikka yksi pelaajista onkin xeniitti. [/quote:ad72cbc379] Jubs! Siis on sekä pelaajille, että pelinjohtajalle vaikeaa tajuta alussa, mutta tosiaan mahtavasti vapauttais pelin pelaamisen kun se vain tajutaan! Siis ei enää toimita varsinaisesti sääntöjen sisällä, vaan pelin pelaajien ja pj:n tarinankerronnan avulla. Mutta kun meidänkin pelaajat on siinä vaihees, et ei jaksa ruveta säätämään uutta systeemiä, kun se vaikeuttais alussa peliä ennen kuin opittas taas pelaamaan.. Siksi ollaan pysytty vanhassa turvallisessa RQ:ssa.. Tosiaan Shamaani säännöt auttaa paljon RQ shamaaneja antamalla heille mahdollisuuksia vaikka mihin.. Ja herowarsin avoimmuus tulee shamaaneille.. Joo kun taidot alkaa kovenee, niin helppo on tosiaan mennä Xena meininkiin! (Xena kyl on paras! :wink: ) Kyllä sitä herowarsia haluaisin johtaa aivan hurjasti! Mutta kun on jo yksi vakio peliporukka ja paljon muutakin säätämistä ni ei oo aikaa liikaa kulutettavana. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/11/01 8:12:21 pm