Vanha foorumi

Takaisin

MHT:n yläraja

RuneQuestin säännöt
Bellad 29. syyskuuta 2006 kello 6.12
Kirjoittaja Viesti
Bellad linkki 29. syyskuuta 2006 kello 6.12
Bellad 29. syyskuuta 2006 kello 6.12 linkki Tuli taas vahingossa luettua Aarnikotkien saarta, ja siellä ny ton se sininenshamaani, jolla MHT on mielettömiä, ja on muitakin, joilla periaatteessa on reilustikin alhaisemmaksi sääntöjen mukaan laitettu tuo yläraja MHT:ssa. Miten siis noin ylipäätään, onko MHT:lla jokin ehdoton tappi, vai onko jokin sääntö jolla porsaanreikäillä itselleen megamahtia? Vai onko se vain EPH:iden riemu ja ilo?
Alec linkki 29. syyskuuta 2006 kello 6.34
Alec 29. syyskuuta 2006 kello 6.34 linkki [quote:312fc2ec0c="Bellad"]Miten siis noin ylipäätään, onko MHT:lla jokin ehdoton tappi, vai onko jokin sääntö jolla porsaanreikäillä itselleen megamahtia? [/quote:312fc2ec0c] Tee kuten kaveri, kysyi PJ:ltä että "saisinko mää mahdin 1000:een", johon PJ vastas että "no, okei"...siinä sulle porsaanreikää :wink: No joo ihan vakavasti ottaen, eiks ihmisen MHT:n maksimi ole 21? En sitten tiiä onko PJ ainut, joka pystyy tuon tason jälkeen sitä korottamaan, tyyliin palkkiona seikkailusta saa jumalan siunauksen, joka nostaa MHT:a x määrän. Kaaottisista ominaisuuksista ainakin löytyy MHT-lisäys. Mitään loitsua kuitenkaan ei taida MHT:n lisäämiseen löytyä (kaikkiin muihin ominaisuuksiin ainakin löytyy)?
Vash the Stampede linkki 29. syyskuuta 2006 kello 7.40
Vash the Stampede 29. syyskuuta 2006 kello 7.40 linkki Oisko siihen mahtiin laskettu joku apuhengen MHT lisäksi? Eikös ne shamaanit saa ainakin vastustaessaan loitsuja sen laskettua siihen?
Bellad linkki 29. syyskuuta 2006 kello 10.44
Bellad 29. syyskuuta 2006 kello 10.44 linkki No mikäli teoksessa ei ole suomennusvirhettä, ja osaan riittävästi suomea tulkitakseni tuota, niin Sininaama shamaani on ihminen, jolla on MHT 600 ja risat, ja apuhengellään on tämän lisäksi joku 40. (heitin jo teoksen etiä päin, ettei ole juuri nyt enää nenän alla jotta numerot menit täysin oikein.)
caramon linkki 29. syyskuuta 2006 kello 10.53
caramon 29. syyskuuta 2006 kello 10.53 linkki 600? En ole itse tuota aarnikotkien saarta lukenut, mutta eiköhän tuossa jokin virhe ole? Ja niinkuin alec tuossa mainitsi eikös ihmisen mahdin ylä raja ole se 21. Tai sitten et vaan osaa tulkita suomea tarpeeksi hyvin :wink:
Krasht linkki 29. syyskuuta 2006 kello 10.54
Krasht 29. syyskuuta 2006 kello 10.54 linkki Sininaama on jonkin sortin puolijumala. Sellaisten kanssa normaalirajoitteet ovat lähinnä nyrkkisääntöjä. Mitä tulee ominaisuuksien korottamisiin, ihmisen MHT-raja on normaalisti 21, mutta kyllä sitä saa hilattua vaikka kuinka korkealle, kun lähtee ominaisuuksia varastelemaan sankariulottuvuuteen. Edelleen on kanonisoiduissakin seikkailuissa ollut tapahtumia tai joitain alkemistisia erikoisuuksia, joilla MHT-rajoja yms. on saanut nostettua, joten sanoisin MHT-rajojen nousevan millä tahansa hahmolla, jos vain saa siihen tilaisuuden. Saahan MHT-rajan nousemaan jo yksistään sillä, että ottaa Humaktin lahjan, joten 21 ei missään nimessä ole absoluuttinen rajoite.
Olorin linkki 29. syyskuuta 2006 kello 11.08
Olorin 29. syyskuuta 2006 kello 11.08 linkki Öö, mitähän ihmettä. Missä sivulla tuo mahtaa olla? Itselläni on tässä käsissä vuonna -89 julkaistu suomennettu painos, ja s. 38-39 löytyy Shamaani Sinikasvon tiedot. VMA 14 R-R 15 KOK 16 ÄLY 18 [b:b6ce671e4d]MHT 19[/b:b6ce671e4d] NPP 17 ULK 10 Hänen apuhenkensä MHT on 250. [size=9:b6ce671e4d]Eukko Piikkisilmä on taas asia erikseen (MHT 1000). Hän on kuolematon henki joka vaihtaa ruumista edellisen muututtua liian hirviömäiseksi.[/size:b6ce671e4d] Ja kyllä, ihmisen normaali MHT-maksimi on 21 ja ei nouse sen yli ilman hyvin erikoisia keinoja, kuten Krasht mainitsi.
Alec linkki 29. syyskuuta 2006 kello 11.20
Alec 29. syyskuuta 2006 kello 11.20 linkki Mites määkin muistelen että sillä shamaanilla olis ollu joku aika huikea MHT. Vai mahtoiko nyt sekoittua apuhengen mahtiin. Sen ainakin muistan että siellä tasangolla pyöri tuo piikkisilmä, jolla todellakin oli tuo vaatimaton MHT 1000. Kenelles mää postitin mun aarnikotkien saaren, siitähän vois kanssa varmistusta hakea...
newsalor linkki 29. syyskuuta 2006 kello 13.14
newsalor 29. syyskuuta 2006 kello 13.14 linkki Kaaottiset ominaisuudet ja vastaavat muuten nostavat ylärajaa muuten vielä enemmän, kuin itse ominaisuutta, koska ylärajahan tietenkin lasketaan muutoksen jälkeen uudelleen. Jos esim. saat kaaottisesta ominaisuudesta +D6 mahtia, niin silloinhan mahtisi on heitetty 4D6:lla. Siispä maksimi on 4+24=28.
Arkat linkki 29. syyskuuta 2006 kello 19.20
Arkat 29. syyskuuta 2006 kello 19.20 linkki Sinikasvo on tietääkseni matalamman tason Sankari - "nykyinen" on 200 vuotta vanha, ja on ollut monilla Sankariretkillä. Silti ainakin oma Gloranthan Classics Vol II: Griffin Mountain -versioni Sinikasvosta (sivut 79-81) sanoo "POW 21", eli MHT 21. (Apuhengellä on tässä RQ2-versiossa MHT 18.) Sankarit ei paljon perus-RQ:n säännöille ja rotujen rajoituksille pokkuroi. Ja tietysti kuka tahansa joka tahtoo nähdä tehokkaita shamaaneja käyttää Tentacles 2:n shaamanisääntöjä, joilla shamaani voi nostaa Mahtia yli roturajojen. (Ja saada takaisin käyttöön vanhan RQ2-ominaisuuden palata kuolleista itsekseen, jos vain parannustaikuutta jäi jäljelle.) Lisäys: Tarkisin '89 suomeksi julkaistun, '86 kirjoitetun Aarnikotkien Saareni, ja siinä Sinikasvon MHT on 19, apuhengen 250.
Guzmo linkki 29. syyskuuta 2006 kello 20.34
Guzmo 29. syyskuuta 2006 kello 20.34 linkki Gloranthan kulteissa oli 1-2 kulttia, joilla on levotonta riimutaikuutta millä saa pumpattua MHT:ia. Taisi olla väliaikainen hyöty, mutta kuitenkin. Jos alkaa ihan minmaxailemaan niin se mahti kannattaa pitää 16-18 hujakoilla. Se on riittävän kova, että loitsut menee yleensä läpi, mutta riittävän alhanen että se MHT nouseekin välillä. Kaaoksella, taikuudella ja jumalalta ruinaamalla voi myös yrittää kohottaa arvoja yli normien.
Bellad linkki 30. syyskuuta 2006 kello 4.49
Bellad 30. syyskuuta 2006 kello 4.49 linkki jaahas, tullut lueskeltua ihan omiaan sitten, vaan on tuo törkeää. Taas on niin että pelissä on vain "pahalla" mahdollisuus parempaan. Milloinkahan on tilanne, että hyvikset on ylivoimaisia, ja paha on pidetty kurissa? hee.. Yleensähän se on se, että pahuus on ylivoimainen, pahuus on kaikkialla, pahuus voittaa kenet vaan, pahuudel aon megana parempia kaikki mahdollinen, mutta silti pahuus kääntyy itseään vastaan ja hyvyys voittaa aina. joo... Vähän kuin sartarin 100 solttuu voittaa imperiumin legioonat, ihan vaan piruuttaan, kun ovat hyviksii. he he.. no nyt menee jo liian off-topiciksi, mutta siis ajatuksena oli siis kysyä, että eikö "hyviksillä" ole mitään muuta kuin Humaktin lahjat, ja sienikkäät teoksen megamonttu, joilla nostaa MHT:n maksimia? "popsi sieniä, se kasvattaa mahtia" sanoo Greggi... joo huono juttu.
Häjy linkki 30. syyskuuta 2006 kello 10.11
Häjy 30. syyskuuta 2006 kello 10.11 linkki Shamaanit tosiaan Sandyn shamanismisääntöjen puitteissa voivat nostaa maksimahtiaan, jolloin sitten se tavallinenkin mahti voi nousta korkeammalle. Sankarimeiningit sitten erikseen. Mutta ei sitä nyt kovin helposti pitäisikään minusta kyetä nostamaan, kun mahti on se oleellisin ominaisuus ja kertoo tavallaan aika paljon muutakin. Ihmisen sielu on maksimissaan sen 21 (grammaa...). Sitten jos on sen yli alkaa olemaan jotain ihmistä suurempaa. -S-
Arkat linkki 30. syyskuuta 2006 kello 17.49
Arkat 30. syyskuuta 2006 kello 17.49 linkki [quote:1886d2d840="Bellad"]joo... Vähän kuin sartarin 100 solttuu voittaa imperiumin legioonat, ihan vaan piruuttaan, kun ovat hyviksii. he he.. no nyt menee jo liian off-topiciksi, mutta siis ajatuksena oli siis kysyä, että eikö "hyviksillä" ole mitään muuta kuin Humaktin lahjat, ja sienikkäät teoksen megamonttu, joilla nostaa MHT:n maksimia?[/quote:1886d2d840] PJ. Itse ainakin annan pelaajahahmoille erikoiskykyjä, stattinousuja, jne. palkinnoksi sankariretkistä, rituaaleista, ja muista seikkailuista. RuneQuest on kuitenkin niin hieno peli että siinä voi sääntöjä muuttaa, vääntää, kiertää, ja jättää huomiotta ilman mitään varsinaista pahaa vaikutusta pelitasapainoon (kunhan sen tekee yhdenmukaisesti ja tasapuolisesti). Sandyn [url=http://glorantha.temppeli.org/digest/gd5/1998.02/3444.html]Gundalla[/url] on MHT 78, koska hän on Gunda. Ei ole olemassa mitään syytä miksi pelaajahahmot eivät voisi saada samanlaisia valtavan korkeita statteja, kunhan ne pysyvät niissä rajoissa mitkä PJ kampanjalle asettaa. (Ja paha niiden on olla pysymättä kun PJ on se joka niitä nostaa.)
Krasht linkki 3. lokakuuta 2006 kello 17.40
Krasht 3. lokakuuta 2006 kello 17.40 linkki Bellad kirjoitti: "jaahas, tullut lueskeltua ihan omiaan sitten, vaan on tuo törkeää. Taas on niin että pelissä on vain "pahalla" mahdollisuus parempaan. Milloinkahan on tilanne, että hyvikset on ylivoimaisia, ja paha on pidetty kurissa? hee.. Yleensähän se on se, että pahuus on ylivoimainen, pahuus on kaikkialla, pahuus voittaa kenet vaan, pahuudel aon megana parempia kaikki mahdollinen, mutta silti pahuus kääntyy itseään vastaan ja hyvyys voittaa aina. " Älä liioittele. Ainoita varsinaisia pahiksia koko Gloranthassa ovat kaaoksen kanssa läträävät rodut ja kansat, eikä niitä ole järin tiheässä. Kaoottiset ovat muihin rotuihin nähden noin viiteensadan suhteessa yhteen alivoimaisia ja jatkuvan vainon kohteena. Jos heillä ei olisi kaoottisten ominaisuuksien tuomia etuja suhde olisi piakkoin viisisataa suhteessa nollaan. Mitä tulee kaikkiin muihin kulttuureihin ja kansoihin, niiden suhde hyvään ja pahaan riippuu kokonaan siitä, keneltä kysyy. Kaikki muut kulttuurit, paitsi se oma ovat pahoja ja niiden edustajat ovat moraalittomia hirviöitä, joihin ei pidä luottaa. Tämähän se on yleensä kantava sanoma niissä "Kylänpäällikkö kertoo"-jutuissa. Tietenkin jos tällaisen relativismin hyväksyy, niin tietenkin pahuus on kaikkialla ja hyvikset ovat altavastaajina hirviöiden saartamina. Kyse on silloin vain siinä, että ne saartavat hirviökansatkin ajattelevat ihan samoin omasta tilanteestaan. Edelleen Bellad kirjoitti: "joo... Vähän kuin sartarin 100 solttuu voittaa imperiumin legioonat, ihan vaan piruuttaan, kun ovat hyviksii. he he.. no nyt menee jo liian off-topiciksi, mutta siis ajatuksena oli siis kysyä, että eikö "hyviksillä" ole mitään muuta kuin Humaktin lahjat, ja sienikkäät teoksen megamonttu, joilla nostaa MHT:n maksimia?" Enpä nyt tiedä tuosta. Eivät lunarit mitään puhdasverisiä pahiksia ole. Muistan lukeneeni jonkun vanhan Greg Staffordin haastattelun jossain paneelikeskustelussa, jossa hän myönsi lunari-imperiumin olevan paras paikka elää Gloranthassa. Lunarit vain ovat saaneet paljon huonoa julkisuutta Sartarin tapahtumien takia, vaikka se onkin vielä muutostilassa kuohuva uusi provinssi. Siellä olevan siirtomaa-armeijan toimia ei mielestäni voi yleistää kaikkiin lunareihin. Edelleen jos sartarit voittavat lunarit noilla voimasuhteilla, niin on pidettävä mielessä, että sartarilaisilla on kotipaikkaetu, maastoetu (Sartar on kukkulaista maastoa, ei sovellu muodostelma-armeijoille.), kokemusetu (Lunarilainen armeija Sartarissa on käsittääkseni reservijoukkoja, joten Sartarin elinikänsä tapelleet barbaarit pesevät ne mennen tullen. Tosi veteraanit ovat jo Maniriaa valloittamassa.), liikkuvuusetu (Muista Orlanthin Lentoloitsut ja Mastakosin Teleportaatio. Siihen verrattuna lunarifalanksi on kuin tikku p****ssa) ja psykologinen etu (Barbaarit ovat tapelleet ikänsä ties ketä vastaan. Lunarinössöt sen sijaan ovat elelleet rauhassa imperiumin sydänmailla.). En yhtään ihmettelisi, etteikö sartarilainen eliittiporukka saisi vaikka kymmenkertaisen joukon lunarimokuja pakosalle raivokkaalla yllätyshyökkäyksellä. Arvelisin, että jos barbaarit saavat lunarien rivit sotkeutumaan taistelussa, kokematon lunarijoukko hajoaa ja pinkoo pakoon panematta erityisen paljon hanttiin. Sitten sartarilaiset silpovat pari hitainta ja kutsuvat sitä suureksi voitoksi. Mitä tulee MHT:n lisäämiseen, niin voihan sitä käyttää niitä maagisia voimistuskristalleja. Eihän se ole aivan sama kuin MHT:n lisäys, mutta kyllä se jonkin verran auttaa ainakin loitsujen käytössä. Edelleen on tietenkin sankarimatkat, Sandy's sorceryn jatkeena olevista pyhimyksistä löytyy St. Hrestol, jonka aktivointi tuplaa MHT:n. Sitten on tietenkin Kralorelan mysticism, jossa on style-kyky lyijylle, joka lisää MHT:ia. Arkat mainitsi shamaanisäännöt ja ainahan loitsunheittoa varten voi hankkia iso-Mahtisen lemmikin. Kyllä niitä keinoja löytyy riesaksi asti, kunhan viitsii tehdä vähän tutkimustyötä. Kyllä se on niin, että kyllä niitä ominaisuuksia saa nostettua yli kaikkien rajojen, jos vain riittää kieroa mielikuvitusta ja päättäväisyyttä. Sanoin aiemmin, että sankaritason hahmoilla normaalit ominaisuusrajat ovat vain nyrkkisääntöjä. En oikeastaan edes laske ketään PH:ta tai EPH:ta sankariksi, ennenkuin joitain ominaisuusrajoja on rikottu.