Vanha foorumi

Takaisin

HW muutokset

HeroQuestin säännöt
Guzmo 24. kesäkuuta 2001 kello 1.09
Kirjoittaja Viesti
Guzmo linkki 7. kesäkuuta 2001 kello 1.48
Guzmo 7. kesäkuuta 2001 kello 1.48 linkki Mitäs mieltä olette siitä, että HW:n mukana riimulordit ovat harvinaistuneet huomattavasti? RQ:ssahan riimulordeja löytyy jokaisen temppelin nurkasta, mutta HW:n mukaan (Storm Tribe) Disciplet ovat aika harvinaisia. Omasta mielestäni aika sama, vähän hankaloittaa kyllä asioiden konvertointia HW->RQ välillä. Esim. Dorastorissa Berra Thengan muuttui omassa pelissäni Vinga naisesta Orlanthin tuulilordiksi. Tuulilordit eivät vaan voi olla klaanin inner ringissä täydellisen jumalalleen omistautumisen takia. No ei tämä mitään haittaa, sillä säännöt voi soveltaa omalle kampanjalle sopiviksi. Mutta ei tarttis Gregin vetää koko ajan kaikkea uusiksi... --------------------- - GUzm0
Nysalor linkki 7. kesäkuuta 2001 kello 12.12
Nysalor 7. kesäkuuta 2001 kello 12.12 linkki [i:80943b7ca4] Mitäs mieltä olette siitä, että HW:n mukana riimulordit ovat harvinaistuneet huomattavasti?[/i:80943b7ca4] Juuri tällaisesta en pidä. Ehkä olen ennakkoluuloinen ja jumiutunut vanhaan RuneQuestin Gloranthaan, mutta enpä aio muuttaa käsityksiäni siitä "oikeasta" Gloranthasta. [i:80943b7ca4] Mutta ei tarttis Gregin vetää koko ajan kaikkea uusiksi...[/i:80943b7ca4] Olen täysin samaa mieltä. Toki uutta voisi tehdä myös kokonaan vanhalle pohjalle.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 1.12
Topi Hiski Viljami Salmi 8. kesäkuuta 2001 kello 1.12 linkki [quote:42663d841c] Esim. Dorastorissa Berra Thengan muuttui omassa pelissäni Vinga naisesta Orlanthin tuulilordiksi. Tuulilordit eivät vaan voi olla klaanin inner ringissä täydellisen jumalalleen omistautumisen takia. No ei tämä mitään haittaa, sillä säännöt voi soveltaa omalle kampanjalle sopiviksi[/quote:42663d841c] Siis RuneQuestin riimulordit vastasisivat enemmänkin hero warsin Devoteita.. Eli käsittele berraa Orlanth adventurouksen Destor alakultin Devoteena.. Meillä on pelissä pelaamassa Orlanthin tuuliordi, ja olen tulkinnut hänet Devoteeksi, joskin kun juuri luen Storm Tribesiä tajuan Orlanthin Disciplinen kuvaavan pelaajaa täydellisesti.. Mutta eihän näitä varsinaisia sääntöjä suoraan voikkaan muuttaa RQ:hun, jos RQ:ta haluaa pelata, vaan silloin pitää pitää tuulilordit RQ:ssa tuulilordeina.. Eli uusista Hero Wars kirjoista voisi ottaa ideoita joita sitten sisältää RuneQuestiin... Eli ei runessa edes tartte olla disciplinejä, mutta muita hyviä ideoita uusista kirjoista kyllä löytyy.Kuten Heroquestit ja kaikki taustatieto! [quote:42663d841c] Mutta ei tarttis Gregin vetää koko ajan kaikkea uusiksi...[/quote:42663d841c] Noh miten sen nyt ottaa kun uusi pelisysteemi Gloranthaa käsittelee ja silloin tosiaan Gloranhtan "tulkinta" jo pelin kautta muuttuu hurjasti. Mutta kun me halutaan pelata Gloranthaa "vanhoilla" RQ säännöillä, joilla ei ole enää mitään tekemistä tulevan Glorantha materiaalin kanssa, niin silloin on tavallaan meidän "syy" kun ei materiaalit sovi yhteen... Eli meidän se on konvertoitava, kun kerran runee pelataan. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/8/01 1:49:02 am
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 7.20
Topi Hiski Viljami Salmi 8. kesäkuuta 2001 kello 7.20 linkki [quote:cddfdf0ed8] [b:cddfdf0ed8] Mutta ei tarttis Gregin vetää koko ajan kaikkea uusiksi...[/b:cddfdf0ed8] Olen täysin samaa mieltä. Toki uutta voisi tehdä myös kokonaan vanhalle pohjalle. [/quote:cddfdf0ed8] Eli toisin sanoen kaikki Glorantha materiaali tulevaisuudessa pitäisi tehdä vielä RQ muodossa... Kun kerran pelin myötä pohja on vaihtunut kokonaan uuteen ja kuvamme gloranthasta on muutunut, niin silloin tietysti materiaali poikkeaa vanhasta RQ gloranthasta. Hahhaa muuten just sain Storm tribesin ja tosiaan on kutkuttavaa matsuka. mm. ERuMALISTA on aivan hillittymän hyvää juttua !! siis antaa paljon paremman kuvan jeppoilijan suhteesta maailmankaikkeuteen ja yhteiskuntaan verrattuna entiseen! Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/8/01 1:56:49 am
Nysalor linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 9.18
Nysalor 8. kesäkuuta 2001 kello 9.18 linkki [i:9d5c5c8af0] Eli toisin sanoen kaikki Glorantha materiaali tulevaisuudessa pitäisi tehdä vielä RQ muodossa...[/i:9d5c5c8af0] Enpä tuota panisi pahaksikaan, mutta taisit käsittää minut hiukan väärin. Tarkoitin tietysti sitä, että Glorantha olisi sama vanha, eikä sinne olisi ilmestynyt Hero Warsin yhteydessä tulleita muutoksia. Siis että henkiulottuvuus ja jumalulottuvuus olisivat samanlaiset kuin RuneQuestin Gloranthaa kuvaavissa kirjoissa, jne. Turha toivo tietysti, mutta minua ainakin tuollaiset muutokset ärsyttävät. Jos Greg kerran on jonkin tietynlaiseksi päättänyt, miksi hän ei voisi sitä johdonmukaisesti seurata? [i:9d5c5c8af0] Eli uusista Hero Wars kirjoista voisi ottaa ideoita joita sitten sisältää RuneQuestiin... Eli ei runessa edes tartte olla disciplinejä, mutta muita hyviä ideoita uusista kirjoista kyllä löytyy.Kuten Heroquestit ja kaikki taustatieto![/i:9d5c5c8af0] Olen tässä kyllä samaa mieltä. Hero Warsin materiaalia voi kyllä varovasti soveltaa RuneQuestin Gloranthaan, mutta minä ainakin haluan jättää muutetut kohdat pois. Toivottavasti jatkossa seuraa yhtä hyvää materiaalia kuin Glorantha - Introduction to the Hero Wars ja Storm Tribe.
Guzmo linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 20.55
Guzmo 8. kesäkuuta 2001 kello 20.55 linkki Taidan pitään niin, että devoteita ei ole meillä ollenkaan olemassa. On vain noviiseja, jotka ovat omistautuneet jumalalleen enemmän tai vähemmän. Papit taas ovat ikäänkuin HW:n devoteen ja priestin yhdistelmä. (Eli vanhalla tavalla) Riimulordit pysyvät ennallaan, mutta käytän heihin HW:n sääntöjä Disicpleistä. Näin pystyn säilyttämään RQ:n vanhan systeemin ja "tuomaan sisään" mahdollisimman paljon tavaraa HW:tä. Mielipiteitä? --------------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 13.40
Nysalor 8. kesäkuuta 2001 kello 13.40 linkki [i:e1e9b610e1] Mielipiteitä?[/i:e1e9b610e1] Hieno juttu, että pystyt soveltamaan kumpaakin systeemiä uskottavuuden kärsimättä.
newsalor linkki 9. kesäkuuta 2001 kello 11.55
newsalor 9. kesäkuuta 2001 kello 11.55 linkki Nysalor: Siis että henkiulottuvuus ja jumalulottuvuus olisivat samanlaiset kuin RuneQuestin Gloranthaa kuvaavissa kirjoissa, jne. Turha toivo tietysti, mutta minua ainakin tuollaiset muutokset ärsyttävät. Jos Greg kerran on jonkin tietynlaiseksi päättänyt, miksi hän ei voisi sitä johdonmukaisesti seurata? Tässä kohtaa ongelmana voi olla se, että noista muista ulottuvuuksista ei taida löytyä RQn säännöistä tai sen lähdekirjoista juuri paria sivua enempää, ehkä myyttisien aikojen "historiikkejä" lukuunottamatta. Nekään eivät kuitenkaan kuvanneet noiden ulottuvuuksien rakennetta, sitä miltä ne näyttävät ja miten ne toimivat. Minusta on kiva, että vihdoinkin on saatavilla konkreettista ja "virallista" tietoa noista sangen mielenkiintoisista paikoista!
newsalor linkki 8. kesäkuuta 2001 kello 21.59
newsalor 8. kesäkuuta 2001 kello 21.59 linkki Guzmo: Mitäs mieltä olette siitä, että HW:n mukana riimulordit ovat harvinaistuneet huomattavasti? Kuten on jo sanottu, niin riimulordi ei tarkoittane samaa kuin discipline. IMO RQ:ssa riimulordi tarkoitti henkilöä, joka oli kokenut, vahva jumalansa magiassa ja valmis uhraamaan aikaa jumalalleen. Tähän passaa HWssä ihan hyvin kova iniatate tai devotee. Devotee sopii luultavasti paremmin. En muuten usko, että vanhassa kunnon RQ:ssa kovin moni kaytti 90% aikavaatimusta kovinkaan tiukasti, devoteet passaavat paremmin vanhojen riimulordien saappaisiin. Edited by: newsalor at: 6/9/01 8:14:21 pm
Nysalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 17.58
Nysalor 10. kesäkuuta 2001 kello 17.58 linkki [i:72dcd17b22] Tässä kohtaa ongelmana voi olla se, että noista muista ulottuvuuksista ei taida löytyä RQn säännöistä tai sen lähdekirjoista juuri paria sivua enempää, ehkä myyttisien aikojen "historiikkejä" lukuunottamatta.[/i:72dcd17b22] Paras lähde RuneQuestin Gloranthan ulottuvuuksista taitaa löytyä Glorantha Kirjasta. Tähän pohjautuu aika pitkälti käsitykseni niistä ja kuvaus antanee jonkinlaista kuvaa Gregin silloisista aikomuksista Gloranthan ulottuvuuksien suhteen. Henkiulottuvuudesta kerrotaan muuten ulkonäköäkin, kuten olen jo aikaisemminkin tainnut todeta. [i:72dcd17b22] Minusta on kiva, että vihdoinkin on saatavilla konkreettista ja "virallista" tietoa noista sangen mielenkiintoisista paikoista![/i:72dcd17b22] Ehkä uudesta tiedosta voisi saada jotakin vanhan maailmankin kanssa käyttökelpoista irti. Saapas vain nähdä, kuinka kauan kestää ennen kuin "virallinen" tieto taas muuttuu. :smile:
newsalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 12.12
newsalor 10. kesäkuuta 2001 kello 12.12 linkki Guzmo: Taidan pitään niin, että devoteita ei ole meillä ollenkaan olemassa. On vain noviiseja, jotka ovat omistautuneet jumalalleen enemmän tai vähemmän. Tuohan voisi toimiakkin. Aiotko pistää jonkun tietyn rajan iniatate of -kyvylle, jolloin saisi noviisi featteja ostaa? Vai aiotko kenties rajoittaa noviisit featteihin ja antaa heidän improvisoida vasta, kun on tietty raja ylitetty? Ovatko salaisuudet kaikkien ulottuvilla? Guzmo: Papit taas ovat ikäänkuin HW:n devoteen ja priestin yhdistelmä. Pappius on yhteiskunnallinen asema, devotee on vähän niinkuin osallistumisen aste. Kyllä just jotkut akolyytit voivat hyvinkin olla iniatateja, mutta monet papit taitavat sopia ennemminkin devoteiksi. Toisaalta ylipapilla voi olla niin paljon hommaa temppelin tilien kanssa sähläämisessä, että se ei onnistu. Guzmo: Riimulordit pysyvät ennallaan, mutta käytän heihin HW:n sääntöjä Disicpleistä. Riimulordius ja disciplinyys ei tosiaankaan ole sama asia! Riimulordeilla saa olla omakin elämä.
Nysalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 13.42
Nysalor 10. kesäkuuta 2001 kello 13.42 linkki [i:177114e64c] Riimulordeilla saa olla omakin elämä.[/i:177114e64c] No, kaipa heidän enin aikansa (90%) menee kultin asioiden hoiteluun, joten ehkä omaa aikaa ei jää kovin paljon. Toisaalta saattaahan riimulordien kulttivelvollisuuksiin kuulua myös yhteiskunnallisia asioita. Mikäpä olisi jalompi tehtävä tuulilordillekaan kuin ajaa jumalansa asiaa klaanin ringissä? Näin minä ainakin näkisin RuneQuestin materiaalin pohjalta, mutta enpä tiedä sitten, onko näkökulmani väärä Hero Warsiin nähden.
newsalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 20.43
newsalor 10. kesäkuuta 2001 kello 20.43 linkki Juu, mutta riimulordien 90% aikavaatimus ei tunnu kovinkaan rankalta, jos sitä verrataan disciplinejen vaatimuksiin. He luovuttavat itsensä jumaluudelleen. He ovat jumalan maanpäälinen vastine. Heillä ei ole ystäviä, sukulaisia, eikä mitään muutakaan inhimillisyyden pieniä kivoja puolia. Seuraajia heillä saattaa olla, sekä myyttisiä vastustajia ja tovereita, mutta oman elämän he luovuttavat jumaluutensa käyttöön. Eli riimulordeja ei sääntöteknisessä mielessä Hero Warssista löydy ja disciplinet menevät kevyttä sen yli.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 13.15
Topi Hiski Viljami Salmi 10. kesäkuuta 2001 kello 13.15 linkki Joo sellasen kuvan minäkin sain disciplineistä, että he ovat vähän niinkuin "sankareita" jo. Devoteet ovat vähän niinkuin riimulordeja jotka toteuttavat jumalaansa maailmassa vaikka heillä onkin vielä paljon omaa elämää ja variaatiota.. kun taas disciplinet ovat melkein täysin jumalansa "välineitä" ja heillä on useasti myös aika tarkat raamit missä toimia.. ja tuosta henkiulottuvuuden ja jumalulottuvuuden muuttumisesta: Siis eihän peruskuva henkimaailmasta ja jumalulottuvuudesta ole mitenkään erityisemmin muuttunut. Siis jo genertelan kirjassa puhutaan (kai.. ei oo nyt kädessä) Jumal ulottuvuuden kartoittamisesta ja myyttien kartoittamisesta(Arkat) ja kerrotaan, että myöhemmin tarkennetaan. Ja nyt tulee tarkempaa kuvausta, mutta ei peruskuva ole minusta liikaa muuttunut. Siis RuneQuestilla vain ei ollut pelillisesti "resursseja" tarpeeksi kuvaamaan esim. jumal-ulottuvuutta ja henkiulottuvuutta kuten maailman luoja(t) ne näki... Ja onhan tosiaan maailman tekijöiden kuva maailmasta muuttunut ja "tarkentunut" monilla osilla, kun ihmiset on ideoinut. Mutta minusta maailma on muuttunut vain parempaan suuntaan, kun vertaa esim runequestin shamanismia ja herowarsin shamanismia:siis runessa kulttuuri oli "jämähtänyt" vain henkitaikuuteen kun taas heroWarsin shamanismi on yksi näkökanta saada taikuutta. Sama velhoilla: runequestissa velhot olivat vielä paljon enemmän perinteisiä "velhoja" kun taas esim. Fronelassa velhot tosiaan ovat sekä Kirkoissa ja on myös omia velho kouluja. Runequest kuvasi kunnolla vain velho kouluja ja kirkot jäivät huonosti kuvatuiksi. Tai siis säännöt ei ottanut huomioon maailmaa tarpeeksi hyvin. Hero Wars ottaa paremmin ehkä pelintekijöiden mielestä maailmaa huomioon. Olihan se varmaan eräs vaatimus HeroWarsia suunitellessa.
Nysalor linkki 10. kesäkuuta 2001 kello 2.33
Nysalor 10. kesäkuuta 2001 kello 2.33 linkki [i:4a5663dcf2] Siis eihän peruskuva henkimaailmasta ja jumalulottuvuudesta ole mitenkään erityisemmin muuttunut.[/i:4a5663dcf2] No jaa. Ainakin minun ja newsalorin aikaisemman keskustelun perusteella Hero Warsin Gloranthan henkiulottuvuus on ulkonäöltään erilainen kuin RuneQuestin Gloranthan vastaava. Enpä nyt sitten tiedä, onko tämä sinusta perustava muutos. :smile: [i:4a5663dcf2] Siis RuneQuestilla vain ei ollut pelillisesti "resursseja" tarpeeksi kuvaamaan esim. jumal-ulottuvuutta ja henkiulottuvuutta kuten maailman luoja(t) ne näki...[/i:4a5663dcf2] Käsittääkseni Glorantha Kirjan sivuilla 12-13 esiintyvät kuvaukset lienevät aivan yleistä kuvausta, eivät mitenkään sääntöihin sidottuja. Taitavat olla peräti Gregin käsialaa, mutta tunnetusti hänen ajatuksensahan muuttuvat ajan myötä. [i:4a5663dcf2] Ja onhan tosiaan maailman tekijöiden kuva maailmasta muuttunut ja "tarkentunut" monilla osilla, kun ihmiset on ideoinut.[/i:4a5663dcf2] Minulle pelkät tarkennukset ilman perustavia muutoksia olisivat kelvanneet. [i:4a5663dcf2] Runequest kuvasi kunnolla vain velho kouluja ja kirkot jäivät huonosti kuvatuiksi.[/i:4a5663dcf2] Jos tarkoitat kirkoilla malkionilahkoja, niin tuskin ongelma on säännöissä. Uskon kyllä, että RuneQuestin säännöt (tai sitten Sandyn uudemmat velhosäännöt) pystyvät aivan mainosti kuvaamaan myös malkionilahkoja. Tietysti on valitettavaa, että RuneQuestin Pelaajan kirjassa annetaan Gloranthaan nähden ehkä hiukan harhaanjohtava kuvaus velhoista. [i:4a5663dcf2] Tai siis säännöt ei ottanut huomioon maailmaa tarpeeksi hyvin.[/i:4a5663dcf2] Enpä muista tiedä, mutta ainakin minulle RuneQuest on riittänyt aivan hyvin kuvaamaan Gloranthaa. Ja eihän kaikki pelaaminen ole suinkaan säännöistä kiinni. Gloranthassa on muuten käsittääkseni pelattu myös muilla systeemeillä kuin RuneQuestilla tai Hero Warsilla, joten ei kai sääntöjärjestelmä niin kamalan tärkeä asia ole. :smile:
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 18.23
Topi Hiski Viljami Salmi 11. kesäkuuta 2001 kello 18.23 linkki [quote:87e7d422cc] No jaa. Ainakin minun ja newsalorin aikaisemman keskustelun perusteella Hero Warsin Gloranthan henkiulottuvuus on ulkonäöltään erilainen kuin RuneQuestin Gloranthan vastaava. Enpä nyt sitten tiedä, onko tämä sinusta perustava muutos[/quote:87e7d422cc] Niin juuri.. Herowarsissa on muuttunut hieman henkiulottuvuus siinä mielessä, että se on monimutkaisempi(tai no..), mutta sen perusilme ei ole kovin paljon muuttunut.Siis kokoajanhan glorantha muuttuu.. monet asiat joita Genertelan kirjassa kuvaillaan on muuttunut aika paljon vuosien varrella ja uusia asioita ilmestynyt paljon(kun vertaa uutta glorantha kirjaa ja "vanhaa" genertelan kirjaa). Ja siis termi gregging on hyvä kuvaus mitä kai tarkotat.. siis et vituttaa, ku on kuvitellut ja suunitellut jonkun jotenkin ja sit se "virallinen" tieto onki muuttunut. Nysalor: [i:87e7d422cc] Minulle pelkät tarkennukset ilman perustavia muutoksia olisivat kelvanneet.[/i:87e7d422cc] Kun asiat tarkentuu niin silloin melkein aina ne muuttuu väistämättä. Ja muutokset tosiaan on ollut ainakin minun mielestä aika pieniä, ei perustavia. Ei ne meidän peliä ole häirinnyt yhtään ne uuden gloranthan erot vanhaan, kun ne on ollut niin pieniä. Enemmänkin lisäyksiä. Tai siis suurimmat erot maailmaan on tullut juuri sääntöjärjestemän muuttumisen kanssa. Esim. uusi Glorantha kirja on yhtä hyvä runessa kuin se on herwarsissa, mutta Thunder rebels on huonompi runessa koska säännöt otettiin kulttuurin kuvauksen osaksi ja silloit on vaikeampaa säätää. [quote:87e7d422cc] Enpä muista tiedä, mutta ainakin minulle RuneQuest on riittänyt aivan hyvin kuvaamaan Gloranthaa. Ja eihän kaikki pelaaminen ole suinkaan säännöistä kiinni. Gloranthassa on muuten käsittääkseni pelattu myös muilla systeemeillä kuin RuneQuestilla tai Hero Warsilla, joten ei kai sääntöjärjestelmä niin kamalan tärkeä asia ole. [/quote:87e7d422cc] kyllä rune riittää kuvaamaan gloranthaa, mutta vain jos etsii netistä oman lempi herowars säännöstönsä ja velhosäännöstönsä... Eli rune keskittyy kuvaamaan "realistista" maailmaa ja magiaa, mutta pysähtyy siihen. Siis RuneQuest kuvaa "mid level" (tyhmä sana) maailmaa paremmin kuin yksikään peli mitä olen johtanut, mutta se keskittyy vain siihen "mid level" maailmaan. Ja siis EN tarkoita että HeroWars on PARAS! ja rune on PASKA! Vain, että herowarsissa on enemmän myyttiseen ja kerronnaliseen pelaamiseen "resursseja". Rune kuvaa taistelut ja "elämän" aivan mahtavasti ja on vieläkin minun ja pelaajien pelisysteemi. Ja puhuit nimenomaan totuuden siinä et ei Gloranthas pelaaminen tartte mitään tiettyjä sääntöjä, vaan oikestaan kaikki on kiinni peliporukasta! jep jep nyt nuukkuunn...
Guzmo linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 17.24
Guzmo 11. kesäkuuta 2001 kello 17.24 linkki [quote:377f27417d] Tuohan voisi toimiakkin. Aiotko pistää jonkun tietyn rajan iniatate of -kyvylle, jolloin saisi noviisi featteja ostaa? Vai aiotko kenties rajoittaa noviisit featteihin ja antaa heidän improvisoida vasta, kun on tietty raja ylitetty? Ovatko salaisuudet kaikkien ulottuvilla? [/quote:377f27417d] Prk.. Unohdin totaalisesti akolyytit. Olkoot sitten vaikka devoteita... Koska pelaamme RQ:ta ei ole mitään initiative kykyä. Omistautuminen jumalelle näkyy vaan teoissa ja hieman MHT ominaisuuden kautta. Feateista ja affinityistä en ymmärrä juurikaan mitään kun en omista HW sääntö opuksia. Pidän nämä featit ja muut yleensä loitsuina, ehkä jossain tapauksissa myös kykyinä. Secrettejä vaan Akolyyteille, papeille ja riimulordeille. Toimivat todennäköisesti uusiutuvina riimuloitsuina. [quote:377f27417d] Pappius on yhteiskunnallinen asema, devotee on vähän niinkuin osallistumisen aste. Kyllä just jotkut akolyytit voivat hyvinkin olla iniatateja, mutta monet papit taitavat sopia ennemminkin devoteiksi. Toisaalta ylipapilla voi olla niin paljon hommaa temppelin tilien kanssa sähläämisessä, että se ei onnistu. [/quote:377f27417d] Niin pappeus on yhtä paljon poliittinen ja yhteiskunnallinen kuin uskonnollinenkin asema. Mutta mielestäni pappi ei voi olla "kevyesti" uskonnollinen. Vaikka pappi tai inner ringin jäsen saattaa enemmän hoitaa maallisia tehtäviä kyllä voimakkaalla omistautumisella jumalansa sääntöihin ja tapoihin saavutetaan helpommin myös näitä korkeita virkoja. [quote:377f27417d] Riimulordius ja disciplinyys ei tosiaankaan ole sama asia! Riimulordeilla saa olla omakin elämä. [/quote:377f27417d] Niin uusi disicple sääntöhän periaatteessa hankaloittaisi pelaajan elämää disicplinenä. Jos kerran RQ:ssa riimulordit käyttävät 90% ajastaan niin ei siitä enään pitkä matka ole tuohon "täydelliseen omistautumiseen". Toiseksi monet Storm Triben kulteista vaativat jo suhteiden katkaisemisen klaaniin, eristäytymisen yhteisöstä, selibaatin ja ties mitä. Diciplet eivät ole enään tästä kovinkaan kaukana. Ja jonkunlaisia kompromisseja täytyy tehdä, että saa RQ:n ja HW:n yhdistettyä. Isoin työ on kuitenkin keksiä kaikkia kulttierikoisuuksia vastaavat loitsut/kyvyt RQ:hun. En siis todellakaan aio kääntää niitä yhtenä könttänä, vaan tarpeen mukaan. Ja toiseksi 85% vastaantulijoista ovat ns. perus orlanthi/perus ernalda maanviljelijöitä joilla ei ole mitään erikoisia kykyjä. Klaanistahan suuri osa palvoo yleensä tiettyä aspectia ja sitten on nämä 15%. ns "jämät" :smile: ---------------------------------- - Guzmo
newsalor linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 13.13
newsalor 11. kesäkuuta 2001 kello 13.13 linkki Guzmo: Ja jonkunlaisia kompromisseja täytyy tehdä, että saa RQ:n ja HW:n yhdistettyä. Isoin työ on kuitenkin keksiä kaikkia kulttierikoisuuksia vastaavat loitsut/kyvyt RQ:hun. Anteeksi, oletin automaattisesti, että puhuit Hero Warssista, kun kerta tällä palstalla puhuit. Hmm. Minä ehdin jo aika kasan niitä kääntää. Ehkä olisit kiinnostunut muistiinpanoistani. Shamanismikyhäelmäni oletkin jo varmaan nähnyt. (Kukaan ei ole paljastanut, että mitä mieltä siitä ollaan. Anti tulla vaan, kyllä minä sen kestän!) RQ:n velhous on liikaa C&S:stä lainattu ja en vielä tiedä mitä sille pitäisi tehdä, mutta riimutaikuuden sain keitettyä jonkimmoiseksi runepoolin ja riimu&henkimagian risteytykseksi, jossa loitsut veivät osittain pisteita poolista ja osittain taikapisteita. Konvertoin aika monta loitsua ennenkuin vaihdon systeemin suosiolla HW:hen. Mm. peruskirjan Humaktin, Orlanthin, Vingan, Babeesterin jne.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 9.49
Topi Hiski Viljami Salmi 11. kesäkuuta 2001 kello 9.49 linkki [quote:b001443a99] Shamanismikyhäelmäni oletkin jo varmaan nähnyt. (Kukaan ei ole paljastanut, että mitä mieltä siitä ollaan. Anti tulla vaan, kyllä minä sen kestän!) RQ:n velhous on liikaa C&S:stä lainattu ja en vielä tiedä mitä sille pitäisi tehdä, mutta riimutaikuuden sain keitettyä jonkimmoiseksi runepoolin ja riimu&henkimagian risteytykseksi. [/quote:b001443a99] Joo shamaani säännöstöt tuntuu kyl hyviltä! Pitäis varmaankin sen shamaani hahmon pelaajan kanssa vähän käydä läpi noit konvertoituja sääntöjä! mut hyviä perus ideoita! Me käytetään sandyn 2nd ed. velho "sääntöjä"... ja mystiikkaa käytetään aika omilla säännöillä.. Siis porukan entinen velho on illuminated ja on matkaillut itämailla oppimassa mystiikkaa... Tämä olisi helppoa hero warsissa, mutta runessa on sitten käytetty kaikenlaisia kykyjä ja netistä löydettyjä mystic sääntöjä. omaa säätöä on jo aika paljon..
Nysalor linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 10.33
Nysalor 11. kesäkuuta 2001 kello 10.33 linkki [i:9ef16fdc39] Ja siis termi gregging on hyvä kuvaus mitä kai tarkotat[/i:9ef16fdc39] Kelpaisikohan suomenkieliseksi muodoksi vaikkapa greggaus? :smile: [i:9ef16fdc39] monet asiat joita Genertelan kirjassa kuvaillaan on muuttunut aika paljon vuosien varrella ja uusia asioita ilmestynyt paljon(kun vertaa uutta glorantha kirjaa ja "vanhaa" genertelan kirjaa).[/i:9ef16fdc39] Sanoisinpa kuitenkin, ettei uudessa kirjassa Genertelan kuvaus ole juurikaan muuttunut, ainoastaan tarkentunut. Minä en keksi ainakaan äkkiseltään mitään sellaista juttua, joka Genertelan aluekuvauksessa olisi suorastaan muuttunut uudessa kirjassa vanhaan verrattuna. Ehkä niitä sitten on, mutta eivätpä silmiin pistäneet, eivätkä varmaan aiheuta haittaa RuneQuestia käytettäessä.. Tämä onkin esimerkki sellaisesta mukavasti RuneQuestiinkin sopeutuvasta Hero Wars -kirjasesta. Kunpa jatkossakin kirjat olisivat yhtä hyviä! [i:9ef16fdc39] Esim. uusi Glorantha kirja on yhtä hyvä runessa kuin se on herwarsissa, mutta Thunder rebels on huonompi runessa koska säännöt otettiin kulttuurin kuvauksen osaksi ja silloit on vaikeampaa säätää.[/i:9ef16fdc39] Niin, tämä kytkeytyminen Hero Warsin sääntöihin se, mikä minua kiusaa suuresti. Ja sen mukana maailma muuttuu harmillisesti. [i:9ef16fdc39] Siis RuneQuest kuvaa "mid level" (tyhmä sana) maailmaa paremmin kuin yksikään peli mitä olen johtanut, mutta se keskittyy vain siihen "mid level" maailmaan.[/i:9ef16fdc39] Keskitasoinen maailma olisi kai sopiva suomenkielinen termi. Siihen RuneQuestin säännöt sopivatkin hyvin, mutta varmasti lisäsääntövirityksillä pystyy pelaamaan aivan kelvollista korkean tason kampanjaakin. Siis ainakin sen perusteella, mitä minä olen netistä lueskellut. [i:9ef16fdc39] Eli rune keskittyy kuvaamaan "realistista" maailmaa ja magiaa, mutta pysähtyy siihen.[/i:9ef16fdc39] Itseäni lähimpäni lienevät kuitenkin nimenomaan sisäisen maailman jutut ja hiukan vähemmän myyttiset hommat. Vaikka voisi olla kiinnostavaa pelata korkean tason Gloranthaa RuneQuestin mukautetuilla säännöillä.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 11. kesäkuuta 2001 kello 16.50
Topi Hiski Viljami Salmi 11. kesäkuuta 2001 kello 16.50 linkki [quote:09256a852e] Niin, tämä kytkeytyminen Hero Warsin sääntöihin se, mikä minua kiusaa suuresti. Ja sen mukana maailma muuttuu harmillisesti. [b:09256a852e] SNIP[/b:09256a852e] Keskitasoinen maailma olisi kai sopiva suomenkielinen termi. Siihen RuneQuestin säännöt sopivatkin hyvin, mutta varmasti lisäsääntövirityksillä pystyy pelaamaan aivan kelvollista korkean tason kampanjaakin. Siis ainakin sen perusteella, mitä minä olen netistä lueskellut. [/quote:09256a852e] Joo siis juuri tuosta luin äskön kun kaverin kanssa netissä selailtiin ja löyty artikkeli joka käsittelee näitä juttuja mm.:[url=http://www.glorantha.com/tribes/wtsattm.html]lue kohta 14 The map is not the territory.[/url] Muutenkin hyvä artikkeli tuo! Tosi paljon ajattelua ja ideoita herättelee.. ja muutenkin!! kannattaa lukea! Ja niistä Shamaani säännöistä vielä, että on todella hyvät säännöt! Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 3:38:50 am
Guzmo linkki 12. kesäkuuta 2001 kello 15.44
Guzmo 12. kesäkuuta 2001 kello 15.44 linkki [quote:09256a852e] Niin, tämä kytkeytyminen Hero Warsin sääntöihin se, mikä minua kiusaa suuresti. Ja sen mukana maailma muuttuu harmillisesti. [b:09256a852e] SNIP[/b:09256a852e] Keskitasoinen maailma olisi kai sopiva suomenkielinen termi. Siihen RuneQuestin säännöt sopivatkin hyvin, mutta varmasti lisäsääntövirityksillä pystyy pelaamaan aivan kelvollista korkean tason kampanjaakin. Siis ainakin sen perusteella, mitä minä olen netistä lueskellut. [/quote:09256a852e] Joo siis juuri tuosta luin äskön kun kaverin kanssa netissä selailtiin ja löyty artikkeli joka käsittelee näitä juttuja mm.:[url=http://www.glorantha.com/tribes/wtsattm.html]lue kohta 14 The map is not the territory.[/url] Muutenkin hyvä artikkeli tuo! Tosi paljon ajattelua ja ideoita herättelee.. ja muutenkin!! kannattaa lukea! Ja niistä Shamaani säännöistä vielä, että on todella hyvät säännöt! Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 6/12/01 3:38:50 am
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 11.16
newsalor 24. kesäkuuta 2001 kello 11.16 linkki No ensinnäkin: systeemini ol' hiukan näiden riimuvoimasysteemien kaltainen, eli uhraamalla mahtia saa riimuvoimaa kertakäyttöisten loitsujen sijaan. POWwinsa saa siis käyttää mihin tahansa osaamaansa riimuloiutsuun. Noh tällälailla olen sitä kehitellyt. -Riimupooleina toimivat affinityt ja niihin uhrataan mahtia, niin saa sitten loitia niiden sisältämiä featteja, jotka on kaikki RQ mailliun mukaisiksi käännetty. kuuden pisteen loitussta iniatate saa d3 pistettä heti takaisin ja devotee d6. yhdesta mahdista saa 2pistettä ja vanha henkitaikuuskin sisältyy tavallaan uuteen rakenteeseen. esim. OA:n Swordhelp = Terävyys, mutta flickering blade laskee srrää(vaan ei siz sr) 1/3pts ja kun se on 0, niin 6pts antaa toiminnon. sitten vielä saa torjuntaan +5%/pts. Tunnin omistautumisella saa 1pts riimuvoimaa takaisin ja jos onnnistuu jumallalle ominaisessa virtue-heitossa, niin saa d6 takas, taitoheitostakin saattaa tulla 1. merkittävässä tilanteessa jopa kaks. Riimuvoimaa käytetään normaalisti ainoastaan affinitystä, sen omiin featteihin, muista saman jumalan affinityistä voi sitä lainata, mutta sitten se on kasin verroin kalliimpaa. Useimmat featit on aika helppo kääntää jo olemassaolevien loitsujen perusteella, mutta monissa menee jonkin verran miettimisen puolelle. Pitää vain miettiä että mitä se voisi tarkoittaa ja formulöoida siitä staattinen loitsu. Aika hyvin sitä silti voi mallia ottaa ja yleensähän sitä saa pisteellä 5% taitoa ja sitten ehkä jotain extraa. Esim. Leaping Shield +5% to ja 1pp /pts. TAI +5% heittoon ja im kantomatkaa /pts. Että semmosta. Piti vähän pikana vastata, kun olen niin jäljessä, mitta kaippa tämä jonkinmoista osviittaa antoi.
Guzmo linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 1.10
Guzmo 24. kesäkuuta 2001 kello 1.10 linkki Juu kyllähän tuo suht järkevältä/helpolta kuullosti. Ehkä kuitenkin pidättäydyn vanhoissa RQ säännöissä. Niissä on vaan se huono puoli, että HW:n mukana taikuutta tulee devotee tason hahmoille vielä entistä enemmän. Affinityt ja featit perinteisinä riimuloitsuina ei vaan oikein toimi. Se loitsujen takaisin rukoileminen syö miestä... Ehkä oman kultin loitsut saisi 2-4h rukoilemisella per piste ja liittolaiskulttien loitsut 4-8h rukoilemisella per piste... Ja jos alan soveltamaan sääntöjä voi olla, ettei loppua tule ja lopulta on helpompi suoraan hylätä RQ ja siirtyä pelaamaan HW:tä :smile: --------------------------------- - Guzmo
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 2.09
newsalor 24. kesäkuuta 2001 kello 2.09 linkki Kun minä pelasin RQta, niin päätin, että se rukoileminen on tyhmää. Niitä pisteitä annoin takaisin sitä mukaa, kun hahmo teki jotain jumalansa kaltaista.
newsalor linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 4.12
newsalor 24. kesäkuuta 2001 kello 4.12 linkki Guzmo: Ja jos alan soveltamaan sa:a:nto:ja: voi olla, ettei loppua tule ja lopulta on helpompi suoraan hyla:ta: RQ ja siirtya: pelaamaan HW:ta: :smile: No mutta sehän tässä on tarkoituksena ollut koko ajan! :wink:
Guzmo linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 1.09
Guzmo 24. kesäkuuta 2001 kello 1.09 linkki [quote:93ab6480c5] [b:93ab6480c5] Newsalor[/b:93ab6480c5] Kun minä pelasin RQta, niin päätin, että se rukoileminen on tyhmää. Niitä pisteitä annoin takaisin sitä mukaa, kun hahmo teki jotain jumalansa kaltaista. [/quote:93ab6480c5] Tuo on ollut kyllä tarpeen. Hahmo heittää "muutamat" riimuloitsut ja viettää sen jälkeen temppelissä seuraavat kolme viikkoa. Ylipappi närkästyy. "Hei sun täyty hoitaa noi seremoniat ja pyhitykset.." "Tsori, pakko rukoilla. Mitä me muuten tehdään jos peikot hyökkää enkä mä voi heittää mun Ukkonen XXV:täni?" [quote:93ab6480c5] [i:93ab6480c5] Ja jos alan soveltamaan sa:a:nto:ja: voi olla, ettei loppua tule ja lopulta on helpompi suoraan hyla:ta: RQ ja siirtya: pelaamaan HW:ta: [/i:93ab6480c5] No mutta sehän tässä on tarkoituksena ollut koko ajan! [/quote:93ab6480c5] öhh... Vippaa mulle se 400mk niin voin ostaa sen HW boksin. Sen jälkeen lupaan harkita :smile: - Guzmo