Vanha foorumi

Takaisin

Olentojen aistit

RuneQuest hahmot, hirviöt ja olennot
Ripper 27. elokuuta 2006 kello 20.32
Kirjoittaja Viesti
Ripper linkki 27. elokuuta 2006 kello 20.32
Ripper 27. elokuuta 2006 kello 20.32 linkki Yksi asia mikä RQssa (ja monessa muussa roolipelissä) on ärsyttänyt minua on vähäisyys aistien kuvauseen olennoissa. Tämän sitten huomaa heiluvan kuin tuuliviiri eri valmisseikkailujen (varsinkin jos mukaan otetaan amatöörit kuten minä). Eli siis näkeekö broo pimeässä. Ja jos näkee, niin milloin se ei näe (sumussa)? Mielestäni olennon maailmankuvaan vaikuttaa aika paljon miten sen maailman aistii. Peikot, haltiat ja kääpiöt on RQssa käsitelty hyvin - siitä kiitos. Muista ei oikein ole tullut vastaan (en kyllä ole paljoa nettiä selannut) Tälläisiä on minulla olleet päätöset : Broot näkevät niin kuin niiden määräävä vanhempi (synnyttäjä). Siis sonni broo ei näe pimeässä. Susi broo näkee melko hyvin pimeässä ja haistaa myös tunkeilijat. [off topic : broo lajeja kannataa kehittää itse olentojen stateista paljon enemmän kuin ne perinteiset vuohi broot. Tai ehkä etsiä netistä - en ole yrittänyt ] Skorpionimiehet näkevät pimeässä. Ogret tarvitsevat valon niin kuin ihmisetkin. Luurangot erottavat vain elävät mahti hahmot vihollisiksi tai siis kohteiksi (ja seinät ja kuolleet niin etteivät törmää niihin) - tämä ol puheen aiheena kun tein yhdellä hahmolla luurangon. Tämän tulkinnan mukaan niitä ei siis olisi helppo käskeä toisen luurangon kimppuun ja ne eivät tajuaisi jos toinen luuranko kulkisi ohitse, kun ne olisi määrätty vartioon. Tästähän saisi juttua aika pitkään, kun olentoja on niin paljon. Kuinka hyvin wyvern näkee pimeässä? Miten se metsästää? Eihän se saa sääntöjen mukaan hirviä jne kiinni, jos ei pysty yllättämään....
Ripper linkki 27. elokuuta 2006 kello 20.36
Ripper 27. elokuuta 2006 kello 20.36 linkki Semmoista vielä, että jos jollakin olennolla on joku MHT havaitseminen, on siltä turha piileksiä havainto alueella (ellei esteet haittaa sitä). Ja jos joku näkee pimeässä lienee turhaa piileskellä varjoissa - eli ihmisen piileskely kyky joka perustuu ainakin osittain pimeiden paikkojen löytämiseen voisi olla huononpi peikkoja tai muita pimeässä näkeviä olentoja vastaan...
Krasht linkki 28. elokuuta 2006 kello 14.31
Krasht 28. elokuuta 2006 kello 14.31 linkki Peikoilla ja niiden jättihyönteisillä on yöaisti, haltioilla ja niiden kasviapureilla lämpönäkö, kääpiöillä ja niiden rakennelmilla on maa-aisti. Useimmilla eläimillä ja muilla yössä kulkevillä mömmöillä on hyvä hämäränäkö, muttei täyttä pimeänäköä. Luolissa elävillä on joko yö-, maa- tai lämpöaisti. Epäkuolleet aistivat eläviä. Muuten otuksilla on vain viisi normaaliaistia, ellei erikseen mainita niiden puutetta tai ylimääräisiä aisteja. Näin olen asian ymmärtänyt.
Alec linkki 29. elokuuta 2006 kello 7.24
Alec 29. elokuuta 2006 kello 7.24 linkki Ollaan pitkään jo pohdittu näitä eri rotujen erikoisaisteja ja niiden toimintaa. Esim. kääpiöt pärjäävät pimeissä luolissaa maa-aistilla, muta mitenkäs pimeässä liikkuminen pätee maan päällä? Toimiiko maa-aisti myös maan päällä pimeässä?
alamolo linkki 29. elokuuta 2006 kello 9.21
alamolo 29. elokuuta 2006 kello 9.21 linkki Mielestäni maa-aisti ei toimi muualla kuin luolissa. Luolissa ilmavirrat ovat (periaatteessa) saman suuntaisia eikä sellaisia pyörteitä mitä maan päällä on pääse syntymään. Itse olen antanut broille hämäränäön ihan siitä syystä että ne on kaaos olentoja ja omalla tavallaan pimeyden olentoja. Ja sehän on tosi että ihmisen piileskely-kyky perustuu paljolti varjoihin katoamisesta, joten miinuksia tulee jos havaitsija on esim haltia. Mutta jos pelaaja erikseen sanoo "piiloutuvansa" lämpönäöltä, pitäisi pakkaset jättää pois tai pienentää.
Vash the Stampede linkki 29. elokuuta 2006 kello 10.29
Vash the Stampede 29. elokuuta 2006 kello 10.29 linkki Meidän pelissä skorppionimiehet eivät näe pimeässä. Niiden pää kun sattuu olemaan ihmisen pää. Mutta jos tätä on jossain erratassa korjailtu tms niin sitten. Tosin ne tahvoat olla muutenkin sen verran v-mäisiä, että jos ne vielä näkisivät pimeässä niin eihän me sitten pärjättäis enää ollenkaan.
Ripper linkki 1. syyskuuta 2006 kello 18.39
Ripper 1. syyskuuta 2006 kello 18.39 linkki No joo tämähän oli vähän whine whine topic, kun jokainen PJ on kuitnekin tehnyt valintansa itse (eikä niitä varmaan muuta). Vastataan nyt kuitenkin, kun kerran aloitin moisen topicin. Tässä kuitenkin ilmeni jo selviä eroja. Vaikka tulkintani aika pitkälle ovatkin Krashtin linjoilla, on meillä haltioilla ollut vain erittäin hyvä hämärä näkö. Luolissa asuvilla pimeä näkö (eli siis aistivat pimeyttä [joka mielestäni Gloranthassa on aika lailla eri asia kuin meillä] kuten ihmiset valoa). Jotenkin lämpönäkö on tuntunut liian DD vaihtoehdolta. Haltioiden kasviapurit ovat sitten havainneet, joillain toisilla metodeilla ala Aldryan vakooja kasvi. Jne... pientä Skorpionimiehet on nähnyt minun peleissä pimeässä juuri sen Krashtin mainitseman luolissa asuvat näkevät pimeässä periaatteen nojalla. Olen tulkinnut ne pääosin luolissa asuviksi olennoiksi. Sääntökirjaa ei ole muutettu - eli ei ole olemassa errataa joka sanoisi että näin on. Ömmeillä vaan on selvästi aisteja, joista siinä ei ole sanottu mitään. Esim suden hajuaisti ja pantterin lowlight vision.