Vanha foorumi

Takaisin

Miten olette pelanneet henkimaailmaa?

HeroQuestin säännöt
Anonymous 10. marraskuuta 2001 kello 21.14
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 27. syyskuuta 2001 kello 23.13
Anonymous 27. syyskuuta 2001 kello 23.13 linkki Olemme pelanneet puolisen vuotta kampanjaa, jossa hahmoni on Kolatin samaani. Tähän mennessä olemme pelanneet henkimaailmaa lähinnä tyyliin "Löydät sadehenkiä" tai "Et huomaa mitään epätavallista". Kampanjamme on kuitenkin varsin intensiivinen ja koska henkimaailma on niin suuri osa hahmoni elämää, haluaisin pelata tapahtumat roolipelimäisemmin. Miten henkitasoa on pelattu teidän kampanjoissanne? Entä yleisesti, miten usein henkiä löytyy/"jotakin" tapahtuu? Tai mitä käytäntöjä teillä on ollut niiden henkien kanssa, jotka on annettu muille hahmoille? Itse olen tekemässä karttaa henkimaailmasta Culbrean heimon alueelta. Olemme aika paljon muokkailleet kaikenlaisia samanismiin liittyviä asioita, kuten mm. sen, että tiettyjä sieniä popsimalla kaikki henkitason kyvyt nousevat 1-4:llä sen matkan ajaksi. Olisi mielenkiintoista kuulla, jos muutkin ovat kehitelleet jotain tämäntapaista.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 28. syyskuuta 2001 kello 6.05
Topi Hiski Viljami Salmi 28. syyskuuta 2001 kello 6.05 linkki [i:7e94c326cf] Miten henkitasoa on pelattu teidän kampanjoissanne? Entä yleisesti, miten usein henkiä löytyy/"jotakin" tapahtuu? Tai mitä käytäntöjä teillä on ollut niiden henkien kanssa, jotka on annettu muille hahmoille? [/i:7e94c326cf] Me ollaan yritetty toteuttaa henkimaailmaa aika laajana ja monitasoisena paikkana pelaajan kanssa joka pelaa myös Kolatin shamaania, (tai siis ei enää niin kolati, kun se on turvautunut pimeyden henkiin aika lailla nykyään). Shamaani, joka on kokoajan henkiulottuvuudessa apuhenkensä kautta aistii ympäristön henget, kuten puuhenget metsissä ja ilmahenget ilmassa jne. Monissa paikoissa, kuten jossain erikoisella vuorella on outoja henkiä, kuten Jäätulivuoren jäälaavahenget (aika outoja). Myös kaikkien olentojen henget näkee shamaani automaattisesti ja tietysti sen onko joku henki vallanut jonkun. Eli normaalissa maailmassa tulee monia henkiä vastaan ihan normaalisti monesti. Mutta henkimaailma onkin sitten aika hurja paikka. Jos shamaani haluaa etsiä jotain tiettyjä henkiä.Siellä voi mennä eri paikkoihin: Sudenhenkiä shamaani menee metsästämään valtavaan "henkimetsään" jossa on susihenkiä, puuhenkiä ja saalishenkiä, mutta tämä paikka tosiaan olisi sudenhenkien ns. kotipaikka. Shamaani voisi kohdata jotain vahovoja sudenhenkiä, kuten Hrognarin ja voisi joutua helposti pulaan. Kun shamaani aloitti uransa kuvailin henkimaailman pelottavana ja kaaottisena paikkana, jossa monet hahmot näyttävät liikkuvan sattumaisesti. Mutta nyt kun shamaani on tottunut henkimaailmaan, hän näkee eri paikat, kuten susien metsän ja kolatin kentät. Eli henkimaailmalla on sellainen kartta vähän niinkuin. Vaikka aika ja paikka onkin vähän vaikeita käsitteitä henkimaailmassa. Mutta nykyään shamaani liikkuu henkimaailmassa ja näkee todellisia henkien asuinpaikkoja kuten metsiä ja jopa henkien "leirejä".Shamaani voi myös käydä katsomassa esi.isiään henkimaailmassa, koska ala-maailma ja henkimaailma on tavallaan yhdessä. Mutta Hw:ssa henkimaailman voi tehdä aika mystiseksi. Nyt shamaani hahmo on ottanut moniin alamaailman demoneihin yhteyttä (kuten jopa suureen henkeen Zorak Zoraniin) ja hän on saanut monia kykyjä, mutta myös monia valoja (geases). Esim. hahmo voi tehdä diilejä joidenkin vahvojen henkien kanssa ja saada voimia ja kykyjä. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 9/28/01 12:23:05 pm
Plentonius linkki 28. syyskuuta 2001 kello 6.02
Plentonius 28. syyskuuta 2001 kello 6.02 linkki Siis tärkeintä mun mielestä on että ei pidä henkimaailmaa minään teknisenä matriisina vaan elävänä entiteettinä. Yritän itse lisätä paljon sellaista perustavaa laatua olevaa kamaa niin kuin Iso Susi tai Musta Karhu jne, jotka kutkuttavat kaikkien ihmisien perustajua elämästä. Siis jotenkin yksinkertaistus on päivän sana pikemminkin kuin monimutkaistus. Jos on Kolatin traditiossa, niin löytyy paljon Pikku Henkonen tai Iso Paha Puhallus henkiä. Etsimällä pääsee sitten moniin muihinkin ulottuvuuksiin. Helppoa ei kuitenkaan tuo Kolatin samaanin pelauttaminen ole, kun se vaatii aika paljon aikaa jos sen hyvin aikoo hoitaa.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 29. syyskuuta 2001 kello 18.29
Topi Hiski Viljami Salmi 29. syyskuuta 2001 kello 18.29 linkki Ja tosiaan se kolatin keskittyminen ilman ja tuulen henkiin ei tarkoita sitä, että sen pitäisi tehdä hommia VAIN ilman ja tuulen henkien kanssa.. Mutta jos henkimaailman tekee tarpeeksi epäselväksi, niin silloinhan sinne voi laittaa vaikka mitä ja keksi loputtomasti ideoita!
newsalor linkki 2. lokakuuta 2001 kello 8.43
newsalor 2. lokakuuta 2001 kello 8.43 linkki Yhdyn Topiin henkimaailman kuvailujen kanssa. (Asiasta enemmän Glorantha osion henkimaailma-väittelyssä.) Omassa kampanjassani on myös eräs Kolatin shamaani ja henkimaailman tutkiminen on ollut aika hauskaa. IMO henkimaailma voi olla hyvin kaaottinen paikka. Erityisesti tradition olkopuoliset paikat voivat ola hyvin häiritseviä. Kolatin shamaanit eivät tunne paljon muita, kuin tuulten henkiä. Nämä henget ovat tietenkin voimakkaita ja esimerkiksi ilmansuuntien assosiaatioita käyttämällä myös hyvin monipuolisia, niin ne eivät kuitenkaan tarjoa kovinkaan paljon ymmärrystä ympäröivästä maailmasta. Kukkuloilla Kolatin seuraajat voivat tuntea olonsa turvallisiksi, mutta laaksossa, metsässä, joella tai luolassa henget ovat shamaanille outoja. Henkimatkailu kuitenkin avartaa. Eräs idea, joka on mielestäni tehokas, on sellainen, että henkimatkoja tapahtuu myös normaalissa maailmassa. Eli vaikkapa näin, että vasta, kun shamaani on jonkin seikkailun yhteydessä ollut tekemisissä lähistöllä virtaavan joen ja siellä elävien ihmisten kanssa, hän ymmärtää, että Tuulten metsän takana oleva alue, jossa kauhistuttava käärmehenki asustaa, on itseasiassa Suuri Henkipuro, jota asuttavat joenhengen lisäksi ystävälliset nymfit ja kalojen jne. henget. Näin ulkoisen maailman avartuminen ikäänkuin avartaa shamaanin sisäistä maailmaa. Mielestäni tämä on aika hyvä kikka. Shamaani pystyy sulattelemaan uusia henkimaailman alueita ja henkimaailma säilyttää silti mystisyytensä. Kolatin shamaanien yhteiskunnallinen asema tuo oman mausteensa peliin. Hehän ovat jokseenkin erakoituneita. Yhteys muuhun maailmaan on monesti suku tai joku lapsuuden ystävä. Täten koukut, joita shamaanit seuraavat seikkailuun ovat erillaisia. Monesti heidät saa tutujensa messiin, mutta monesti tarvitaan muita syitä. Koska materiaalinen maailma ei oikeastaan tarjoa shamaaneille lisää voimaa tai valtaa, niin se on usein huono motiivi. Minulla on tapana antaa pelaajien hyväksyä sitomiltaan hengiltä tabuja joitain "plussia" vastaan. Näiden mukaan elämisestä saa monesti mukavia motiiveja aikaan. Toinen vaihtoehto on sellainen klassinen Caramon&Raistlin -suhde. Shamaanilla on suojelia, joka on pienenä suojellut häntä normaalin maailman ikävyyksiltä. Nykyään hän toimii shamaanin yhteytenä siihen. Shamaanien pelauttaminen vie paljon aikaa. Ainakin, jos sählää henkimaailmassa koko ajan. Se voi ärsyttää muita pelaajia. Suosittelisin, että aina välillä shamaaneille pelautettaisiin soolo. Täten shamaanien toinen maailma saa ansaitsemansa osan pelistä muiden peliä sotkematta. Kuvittelisin, että shamaanien henkimatkat normaalin pelikerran aikana typistyvät sanallisiin kuvauksiin ja niitä seuraaviin pariin simple contestiin ajanpuutteen vuoksi. Toivottavasti ajatuksistani on apua.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 1. lokakuuta 2001 kello 23.44
Topi Hiski Viljami Salmi 1. lokakuuta 2001 kello 23.44 linkki [quote:a1a2637e49] Suosittelisin, että aina välillä shamaaneille pelautettaisiin soolo. Täten shamaanien toinen maailma saa ansaitsemansa osan pelistä muiden peliä sotkematta. [/quote:a1a2637e49] Kyllä, tämän olen minäki huomannu. Siis shamaani tekee suuret henkien ja voimien haku retkensä soolosessuina ja sitten on ns. "normaali" henkimaailman kanssa säätäminen pelissä. Voihan shamaani sitoa muille hahmoille fetissejä pelin aikana, mutta suuret omat questit kannattaa pelata soolona. [i:a1a2637e49] Henkimatkailu kuitenkin avartaa. Eräs idea, joka on mielestäni tehokas, on sellainen, että henkimatkoja tapahtuu myös normaalissa maailmassa. [/i:a1a2637e49] Tämä idea toimii erinomaisesti pelisession aikana koska shamaanilla on tavallaan ylimääräinen olemassaolon taso kuin muilla pelaajilla ja tämä tekee shamaanista erittäin käytännöllisen. Peli-ideoita voi rakentaa tuon "normaalin" henkimaailman varaan.
Anonymous linkki 3. lokakuuta 2001 kello 11.45
Anonymous 3. lokakuuta 2001 kello 11.45 linkki Kiitos paljon kommenteista. Vastaisuudessa tulemme varmaankin pelaamaan henkimaailmaan sijoittuvat suuremmat kohtaukset yksinpeleinä, se oli hyvä vinkki. Puhuimme GM:n kanssa vielä tarkemmista yksityiskohdista, aika paljon siitä, miltä henkimaailma näyttää ja tuntuu. Emme oikeastaan halunneet, että se olisi samanlainen kuin näkyvä maailma. Päädyimme siihen, että henkimaailmaa ei suoranaisesti /näe/, vaan aistii: vähän sama asia kuin jos istuisi huoneessa silmät kiinni, kun eri asioita voi tunnistaa hajun ja kuulon ja "kuudennen aistin" perusteella. Henkimaailmassa se tulee näkymään siten, että paikat kuvaillaan tähän tapaan: 'Olet avarassa paikassa, jossa on paljon tilaa, ja joka antaa kulkiessa jonkin verran periksi'. Kuitenkin jotkut henget/muut asiat ovat muokanneet ympäristöään henkimaailmassa niin paljon, että ympäristön voi selkeästi havaita vaikka nyt Pohjoistuulen linnana. Selitinköhän nyt kauhean epäselvästi. Pääidea oli nyt kuitenkin, että henkimaailmaa kuvaillaan aika eri tavalla kuin näkyvää (ja että henkimaailma on aika erilainen paikka, useimmille asioille ei löydä vastinetta tästä maailmasta). Miten te muut olette kuvailleet? Samalla tavalla kuin näkyvää maailmaa? Vai onko henkimaailma vain täynnä usvaa tms? Omalla hahmollani ei ole suurempia ongelmia erakoitumisesta. Olen ingame-naimisissa toisen pelaajahahmon kanssa, mikä on jo itsessään poistanut ongelman. Tosin hahmoni on sen verran omassa maailmassaan, että ilman tätä hän olisi varmasti erakoitumisvaarassa .) Tosin muutkin läheiset ihmissuhteet ovat tärkeitä; omalla hahmollani ne ovat vanhemmat (kas kun asutaan poikkeuksellisesti samassa kylässä), sitten muutama ei-niin-läheinen tuttu (jotka nyt tulevat koko ajan läheisemmiksi, kun joudumme jatkuvasti yhdessä hämäriin tilanteisiin :) Edited by: iltsi at: 10/3/01 9:46:28 pm
newsalor linkki 4. lokakuuta 2001 kello 2.41
newsalor 4. lokakuuta 2001 kello 2.41 linkki Kuvailen henkimaailmaa oman maailmamme shamaanien kokemuksien kaltaiseksi... Trippejä, unimatkoja ja meditaatiota (you wish).
Waylander linkki 4. lokakuuta 2001 kello 19.48
Waylander 4. lokakuuta 2001 kello 19.48 linkki Empä ole henkimaailmaa joutunut juuri kuvailemaan kun yksikään hahmo ei ole koskaan ollut kykenevä irrottautumaan ruumiistaan ja loitsujen hankinnatkin ovat niin vanhoja asioita että siihen aikaan ne pelattiin hyvin löysästi. Olen kuitenkin varautunut tilanteeseen jossa henkimaailmaa täytyy kuvailla. Mielestäni henkimaailma sisältää sen kaiken mitä sisempi maailmakin, mutta siellä on nähtävissä vain sielut tai henget. Täten metsät ovat täynnä kasvihenkiä ja peikkojen asumusten lähellä on paljon pimeyden henkiä, tulivuorten lähettyviltä löytyy salamantereita, vesien lähettyviltä undiineja jne. Joistain suurilta taistelupaikoilta voi löytää taisteluloitsuja opettavia henkiä, jotka voittamalla spoilsina saa niihin viittaavan loitsun. Temppeleillä on oma vastineensa henkiulottuvuudessa. Esimerkiksi Humaktin temppeli on ristinmuotoinen kolkko rakennus jonka sisältä löytää kultin loitsuhenkiä harjoitussalista, joilta voi oppia kultin loitsuja. Näitähän keksii vaikka kuinka. Kaupungit ovat merkityksellisiä sikäli että niissä on muodostunut sellainen kollektiivinen henki, josta ei välttämättä löydä yksittäisiä olentoja. Varmaan tästä syystä shamaanit eivät viihdy kaupungeissa kun tällainen vahva 'yhteishenki' haittaa heidän kulkuaan ja ylipäätään toimimistaan, jos ovat sen sisällä. Henkiulottuvuudessa liikutaan henkivaelluskyvyllä (off-topic HW maniacseille) ja liikkuminen paikasta toiseen hoituu henkilön Mahti - arvon mukaan metreinä ih:ssa. Henkinäöllä shamaani taas tunnistaa paikkoja ja tietää missä liikkuu milloinkin. Henkiulottuvuudessahan eivät vaikuta samanlaiset säännöt kuin sisemmässä maailmassa joten shamaani voi liikkua myös "sisäänpäin" tai sanoisinko mieluiten "ulospäin" kohti myyttisempiä ulottuvuuksia, mutta tämä on HYVIN vaarallista.
Plentonius linkki 5. lokakuuta 2001 kello 8.42
Plentonius 5. lokakuuta 2001 kello 8.42 linkki En ole ihan samaa mieltä tästä kuvauksesta, minun henkimaailmani on paljon abstraktimpi eikä siten tavoittele meidän maailmamme olomuotoa. Samaa mieltä siinä, että ei se saa olla tasaisen harmaata mössöäkään vaan variaatiota pitää olla. Ja tradition knowledgellä muistaakseni taas luovitaan HWn mekaniikassa.
Nysalor linkki 5. lokakuuta 2001 kello 11.59
Nysalor 5. lokakuuta 2001 kello 11.59 linkki [i:a8feb3d078] En ole ihan samaa mieltä tästä kuvauksesta, minun henkimaailmani on paljon abstraktimpi eikä siten tavoittele meidän maailmamme olomuotoa.[/i:a8feb3d078] Olen samaa mieltä, vaikka kirjoitan enemmän RuneQuestin kuin Hero Warsin kannalta. En ole kovin innostunut henkimaailmasta, jossa kaikki henget näyttäisivät samoilta kuin sisemmän maailman otukset. [i:a8feb3d078] Samaa mieltä siinä, että ei se saa olla tasaisen harmaata mössöäkään vaan variaatiota pitää olla.[/i:a8feb3d078] Henkiulottuvuudessa kai on paljon enemmän värejä ja muotoja kuin sisemmässä maailmassa. Luulisin, että henkiulottuvuudessa voi nähdä vähän mitä tahansa, eikä se ole samalla tavalla väreiltä suhteellisen valju kuin sisempi maailma.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 5. lokakuuta 2001 kello 9.28
Topi Hiski Viljami Salmi 5. lokakuuta 2001 kello 9.28 linkki [i:dcf0409d91] Olen samaa mieltä, vaikka kirjoitan enemmän RuneQuestin kuin Hero Warsin kannalta. En ole kovin innostunut henkimaailmasta, jossa kaikki henget näyttäisivät samoilta kuin sisemmän maailman otukset.[/i:dcf0409d91] jooh.. totta Eroa sisempään maailmaan on pitää miunki mielestä olla ilman muuta. Mutta tosiaan valopallomassat ei kanssakaan saa viboja virisemään. Mutta henkevä sekoitus monta eri asiaa esim. jopa eri shamaaniretki kerroilla erilainen henkimaailman kuvaus on hienoo, silloin se olis just toisaalta kuin unta, mutta toisaalta ei ja toisaalta sisemmän maailman kaltainen ja toisaalta ei ja nii edespäin... :smile: Tällainen epäjohdonmukaisuus antaa ainakin vapautta tarinankerronnalle, jotta henkimatkailusta ei tulisi ikinä rutiini juttua.
Plentonius linkki 6. lokakuuta 2001 kello 3.00
Plentonius 6. lokakuuta 2001 kello 3.00 linkki [i:6be4934135] Olen samaa mieltä, vaikka kirjoitan enemmän RuneQuestin kuin Hero Warsin kannalta. En ole kovin innostunut henkimaailmasta, jossa kaikki henget näyttäisivät samoilta kuin sisemmän maailman otukset.[/i:6be4934135] Puhutaan ihan vaan Gloranthasta eikä pelitekniikasta... samasta maailmasta me puhutaan. Kunhan kiusaan, ei uutta Gloranthan moninaisuus -keskustelua.
Nysalor linkki 6. lokakuuta 2001 kello 7.03
Nysalor 6. lokakuuta 2001 kello 7.03 linkki [i:1bfc8557f6] Puhutaan ihan vaan Gloranthasta eikä pelitekniikasta... samasta maailmasta me puhutaan.[/i:1bfc8557f6] Mainitsin tuon RuneQuest-näkökantani ihan vain siksi, koska tämä on Hero Wars -keskustelun puoli. Mutta jos näet hyvä Plentonius Hero Warsin henkiulottuvuudenkin jossakin määrin samanlaisena kuin minä RuneQuestin Gloranthan henkiulottuvuuden, niin hyvä niin. Yleinen keskustelu Gloranthastahan sitten sopisi paremmin Glorantha-keskustelun puolelle, mutta heitin tämän kommentin ihan vain ilmaistakseni tukeni esitetylle näkemykselle henkiulottuvuudesta. [i:1bfc8557f6] Kunhan kiusaan, ei uutta Gloranthan moninaisuus -keskustelua.[/i:1bfc8557f6] Jep, tai jos kiinnostaa keskustella eri Gloranthoista, niin sen voi sitten laittaa tuonne Glorantha-puolelle. Sitä tosin on kyllä jo jauhettu melkoisesti. :smile:
Anonymous linkki 10. marraskuuta 2001 kello 16.44
Anonymous 10. marraskuuta 2001 kello 16.44 linkki Henkimaailman pelaaminen on jäännyt hirveän suppeaksi, sillä se vie niin paljon aikaa muulta peliltä, mutta aina välillä on kyllä tehty ihan pikaisia trippejä henkimaailmaan ja sen on ollut aika pitkälle samanlainen kuin Hero Wars kirjoissa. Ilmeisesti kaikissa Hero Wars kampanjoissa on tällä hetkellä yksi Kolatin palvoja?
Plentonius linkki 10. marraskuuta 2001 kello 21.14
Plentonius 10. marraskuuta 2001 kello 21.14 linkki [i:9e29e7a674] Ilmeisesti kaikissa Hero Wars kampanjoissa on tällä hetkellä yksi Kolatin palvoja?[/i:9e29e7a674] Ei meillä oikeastaan. Oli kyllä.