Torbod Tassu
linkki
19. tammikuuta 2006 kello 18.47
|
Torbod Tassu
19. tammikuuta 2006 kello 18.47
linkki
|
Mitä apua on käyttää kahta asetta esim. sapeleita samaan aikaan? saako vaikka ylimääräisen hyökkäyksen?? 8o
|
Alec
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 7.39
|
Alec
20. tammikuuta 2006 kello 7.39
linkki
|
Ei saa ylimääräistä hyökkäystä, vaihtoehdot ovat edelleen väistö/torjunta, hyökkäys/torjunta tai hyökkäys/hyökkäys!
Meidän peleissä kahden aseen hyöty tulee siinä esiin mikäli on niin kovat panssarit ettei tarvi edes torjua vaan mätkii vastustajaa vuoronperään kahella aseella!
Tai sitten mikäli vastustaja lyö ohi, eli esimerkki:
Sinulla on kaksi sapelia ja vastustajalla miekka ja kilpi. Olet nopeampi ja teet räväkän aloituksen heilauttamalla sapelia kohti vastustajaa. Isku tyrehtyy kuitenkin alkuunsa, vastustajan kilven kärsiessä maalipintaan lieviä naarmuja. Vastustaja huitaisee miekallaan heti perään koittaen lopettaa leikin lyhyeen. Miekka kuitenkin halkoo ilmaa täydellisen ohilyönnin seurauksena. Huomaat paikkasi tulleen ja toinen sapelisi tavoittelee vastustajan ohimoa, tämän oltua hetken toimintakyvytön epäonnistuneen lyöntinsä seurauksena.
Toinen vaihtoehto on sitten peikkojen suosima taktiikka. Pidetään toisessa kädessä peikkomoukaria, toisessa nuijaa, unohdetaan oma turvallisuus ja mätkitää vastustajasta sorbettia :-D !!!
No joo, siinä oli mun näkökulmaa, mutta tuosta lisää pohdintaa
http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=352
|
Olorin
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 8.24
|
Olorin
20. tammikuuta 2006 kello 8.24
linkki
|
[quote:4bc70b4220="Alec"]Ei saa ylimääräistä hyökkäystä, vaihtoehdot ovat edelleen väistö/torjunta, hyökkäys/torjunta tai hyökkäys/hyökkäys![/quote:4bc70b4220]
Noh noh, kylläpäs tarjoat rajattuja vaihtoehtoja.
Hommahan menee siis niin, että hahmolla on kierroksessa kaksi toimintoa.
Kumpikin toiminnoista voi olla hyökkäys, väistö tai torjunta.
Eli kaikenkaikkiaan erilaisia yhdistelmiä on 6:
[list:4bc70b4220]- hyökkäys/hyökkäys
- hyökkäys/torjunta
- hyökkäys/väistö
- torjunta/torjunta
- torjunta/väistö
- väistö/väistö[/list:u:4bc70b4220]
Ja, jos taito on vähintään 100% niin silloinhan taidon voi puolittaa kahdeksi toiminnoksi. Eli joko yksi 100%:n hyökkäys/torjunta tai sitten kaksi toimintoa (hyökkäys/torjunta, hyökkäys/hyökkäys, torjunta/torjunta).
Kuvitellaan esimerkkihahmo Rurik Riimumestari.
Hän osaa käyttää leveää miekkaa 120%:n taidolla, molemmilla käsillä.
Käyttäessään kahta miekkaa, hän saisi halutessaan jopa 4 toimintoa vuorossa!
Vaihtoehdot (H=hyökkäys, T=torjunta): 4H, 3H+T, 2H+2T, H+3T tai 4T.
Yhdellä aseella hän pääsisi parhaimmillaan vain kolmeen toimintoon.
Kannattaa tosin muistaa, että kilpikin on ase. :wink:
|
Alec
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 8.57
|
Alec
20. tammikuuta 2006 kello 8.57
linkki
|
[quote:86c089c71c="Galen"]- hyökkäys/torjunta
- hyökkäys/väistö
- torjunta/torjunta
- torjunta/väistö
- väistö/väistö[/quote:86c089c71c]
Ootkos varma että toi väistö/väistö on mahdollinen?! Ja tosta torjunta/torjunta, ni nehän täytyy tehä eri aseilla.
Jos muuten 4 kertaa haluaa lyödä kierroksessa ni siinä pitää olla aika minimaalinen iskunopeus, meinaan yhden iskun välillä on aina 3 iskuhetkeä taukoa, joten ensimmäinen lyönti pitäis tapahtua iskuhetkellä 1 ja sitähän kyl ei joka jannu teekkään tosta vaan :wink:
|
Olorin
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 13.23
|
Olorin
20. tammikuuta 2006 kello 13.23
linkki
|
[quote:25156509dc="Alec"]Ootkos varma että toi väistö/väistö on mahdollinen?![/quote:25156509dc]
Edit:
No joo, "Hahmo voi väistää joko hyökkäyksen tai torjunnan sijasta. Jos hahmo voi hyökätä tai torjua kahdesti, hän korvaa molemmat hyökkäykset tai torjunnat väistöyrityksellä."
Eli eipä kai sitten. Tosin, eipä olekaan koskaan oikeastaan täysin kirjan mukaan tullut pelattuakaan. Kun siinä ei olisi mitään logiikkaa.
[quote:25156509dc="Alec"]Ja tosta torjunta/torjunta, ni nehän täytyy tehä eri aseilla.[/quote:25156509dc]
Kappas vain, niinpä onkin.
Onpa vammainen sääntö. :-?
[quote:25156509dc="Alec"]Jos muuten 4 kertaa haluaa lyödä kierroksessa ni siinä pitää olla aika minimaalinen iskunopeus, meinaan yhden iskun välillä on aina 3 iskuhetkeä taukoa, joten ensimmäinen lyönti pitäis tapahtua iskuhetkellä 1 ja sitähän kyl ei joka jannu teekkään tosta vaan :wink:[/quote:25156509dc]
Joo, taitaapa tuo noin mennäkin. Sääntöjen mukaan. Outo sääntö tämäkin. Varsinkin kun jostain kumman syystä jaetun toiminnon hyökkäykset eivät saa suuntautua samaa kohdetta vastaan?!?!
Ja Torbod Tassulle, kannattaa oikeasti käyttää tervettä järkeä.
En itse aivan ymmärrä miksi hahmoni ei voisi halutessaan esimerkiksi miekkahyökkäyksensä jälkeen lyödä kilvellään, jos ei ole sitä joutunut käyttämään.
|
Alec
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 13.58
|
Alec
20. tammikuuta 2006 kello 13.58
linkki
|
[quote:bcd92feae7="Galen"]...[/quote:bcd92feae7]
Heh, innostusin näköjään taas viilaamaan pilkkua oikein kunnolla 8o
Mut joo, niinku Galen sano, säännöt on tehty rikottaviks!!!
|
Ugly Psycho
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 14.02
|
Ugly Psycho
20. tammikuuta 2006 kello 14.02
linkki
|
[quote:8bab094f03="Alec"][quote:8bab094f03="Galen"]...[/quote:8bab094f03]
Heh, innostusin näköjään taas viilaamaan pilkkua oikein kunnolla 8o
Mut joo, niinku Galen sano, säännöt on tehty rikottaviks!!![/quote:8bab094f03]
Erityisesti ne tyhmät säännöt.
|
Torbod Tassu
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 15.55
|
Torbod Tassu
20. tammikuuta 2006 kello 15.55
linkki
|
Kiitos vastauksista.
|
Koivuniemen Herra
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 17.29
|
Koivuniemen Herra
20. tammikuuta 2006 kello 17.29
linkki
|
[quote:f21988c536="Galen"][quote:f21988c536="Alec"]Ootkos varma että toi väistö/väistö on mahdollinen?![/quote:f21988c536]
Edit:
No joo, "Hahmo voi väistää joko hyökkäyksen tai torjunnan sijasta. Jos hahmo voi hyökätä tai torjua kahdesti, hän korvaa molemmat hyökkäykset tai torjunnat väistöyrityksellä."
Eli eipä kai sitten. Tosin, eipä olekaan koskaan oikeastaan täysin kirjan mukaan tullut pelattuakaan. Kun siinä ei olisi mitään logiikkaa.
[quote:f21988c536="Alec"]Ja tosta torjunta/torjunta, ni nehän täytyy tehä eri aseilla.[/quote:f21988c536]
Kappas vain, niinpä onkin.
Onpa vammainen sääntö. :-?[/quote:f21988c536]
Veikkaisin, että tuo "vain yks väistö per vuoro" perustuu siihen, että pelin kehittäjät näkivät väistön olevan hieman kokonaisvaltaisempi kuin vain yhden askeleen astuminen sivulle (=kunnon dyykkis), ja näinollen niitä ei onnistuta tekemään kahta per vuoro.
Toinen vaihtoehto on tietenkin että olette/olen ymmärtänyt tuon tietyn osan väärin. Ymmärrän sen näet niin, että jos haluat vaihtaa esim. miekkahyökkäyksesi ja kilpihyökkäyksesi väistöksi, saat vain tämän yhden teon aikaseiksi eli väistön. Tähän on tietysti looginen ratkaisu vaihtaa toinen hyökkäys puolustukseksi. Muistaakseni kuitenkin berserkki/masennusloitsussa kohteelta periaatteessa poistetaan kyky torjua/hyökätä, joten tämä sääntö vaikuttaa tälläisiin tilanteisiin.
Torjunta/torjunta-sääntö on kyllä mielestäni aivan looginen, koska sitä miekkaa ei välttämättä saa heilautettua selän taakse tai minne tahansa juuri kun se toinen hyökkäys on tulossa nopeasti ensimmäisen jälkeen. Kilven ehkä saisikin?
EDIT: Simulationisti henkeen ja vereen!
|
Ugly Psycho
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 17.39
|
Ugly Psycho
20. tammikuuta 2006 kello 17.39
linkki
|
[quote:3031a0eec4="Koivuniemen Herra"]Torjunta/torjunta-sääntö on kyllä mielestäni aivan looginen, koska sitä miekkaa ei välttämättä saa heilautettua selän taakse tai minne tahansa juuri kun se toinen hyökkäys on tulossa nopeasti ensimmäisen jälkeen. Kilven ehkä saisikin?[/quote:3031a0eec4]
Nopeasti ja nopeasti, aikaahan on 1,2 sek jokaista iskuhetkeä kohden vai miten se nyt menikään, jos tiukasti sääntöjen mukaan mennään...
|
Olorin
linkki
20. tammikuuta 2006 kello 18.46
|
Olorin
20. tammikuuta 2006 kello 18.46
linkki
|
[quote:d98db3f653="Koivuniemen Herra"]Veikkaisin, että tuo "vain yks väistö per vuoro" perustuu siihen, että pelin kehittäjät näkivät väistön olevan hieman kokonaisvaltaisempi kuin vain yhden askeleen astuminen sivulle (=kunnon dyykkis), ja näinollen niitä ei onnistuta tekemään kahta per vuoro.[/quote:d98db3f653]
Luultavasti ei ole järkeä alkaa tästä asiasta taittamaan peistä. Epäloogisuuksia on sen verran että siihen ei aika riitä. :wink:
On se hauskaa kun 12s kestävän kierroksen aikana voi vain yhtä hyökkäystä väistää...
[quote:d98db3f653="Koivuniemen Herra"]EDIT: Simulationisti henkeen ja vereen![/quote:d98db3f653]
Äläpä kuule käytä termejä jos et tiedä mitä ne tarkoittavat. :wink:
Tästä asiasta on Majatalossakin jo hetkinen väännetty kättä: [url=http://www.majatalo.org/phpBB2/viewtopic.php?t=3239]Mitä on simulationismi?[/url]
|
Kreifi
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 8.42
|
Kreifi
25. tammikuuta 2006 kello 8.42
linkki
|
Meillä toinen ase antaa ihan reilusti uuden hyökkäyksen. Muutan kahden aseen käyttö on oikeastaan täysin hyödytöntä niiden alhaisen vahingon takia.
|
Alec
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 9.31
|
Alec
25. tammikuuta 2006 kello 9.31
linkki
|
[quote:bcc6855a36="Kreifi"]Meillä toinen ase antaa ihan reilusti uuden hyökkäyksen. Muutan kahden aseen käyttö on oikeastaan täysin hyödytöntä niiden alhaisen vahingon takia.[/quote:bcc6855a36]
Tsop, tsop, ei koolla ole väliä vaan miten sitä käyt... [size=9:bcc6855a36]ups, toihan oliki miehen sukupuolielimistä :oops: [/size:bcc6855a36]
Siis ei vahingolla ole väliä vaan miten sitä käyttää! Taktiikat kehiin ystäväiseni :-D
|
Ugly Psycho
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 10.03
|
Ugly Psycho
25. tammikuuta 2006 kello 10.03
linkki
|
Herääkin enää kysymys, miksi yhtä (yhdenkäden) asetta käyttäisi kukaan, jos kahdesta on vain hyötyä? Saa olla aika jamppa oikeasti, jos osaa kahdella kädellä sohottaa ilman mitään ongelmia. Eikä kyse ole pelkästään kakkoskäden avuttomuudesta, kyllä siinä menee pasmat kokonaan sekaisin.
|
GoingDown
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 11.15
|
GoingDown
25. tammikuuta 2006 kello 11.15
linkki
|
Meillä kahta asetta käyttämällä saa toisen hyökkäyksen - mutta samalla menetetään se torjunta/väistö.
Eli vuorolla saa :
hyökätä + torjua
hyökätä + hyökätä
torjua + torjua
hyökätä + väistää
torjua + väistää
Kahta kertaa ei voi väistää kuitenkaan...
|
Alec
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 11.32
|
Alec
25. tammikuuta 2006 kello 11.32
linkki
|
[quote:ec7aac88a9="GoingDown"]hyökätä + torjua
hyökätä + hyökätä
torjua + torjua
hyökätä + väistää
torjua + väistää [/quote:ec7aac88a9]
Noinhan se menee sääntökirjanki mukaan!
Se on must vähän liian ylivoimasta jos kahella aseella saa ylimääräisen hyökkäyksen! Esim. jos tyyppi A jol on miekka ja kilpi tappelee tyyppi B:tä vastaan jol on kaks miekkaa ni se menis tyyliin:
B lyö, A torjuu kilvellä
A lyö, B torjuu miekalla
B lyö toisella miekalla ja se meneeki vaparina läpi!
|
GoingDown
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 11.36
|
GoingDown
25. tammikuuta 2006 kello 11.36
linkki
|
[quote:f97f18a9d7="Alec"]
Noinhan se menee sääntökirjanki mukaan!
[/quote:f97f18a9d7]
Meneekö? Öh, pitääpäs tarkistaa :oops:
[quote:f97f18a9d7="Alec"]
Se on must vähän liian ylivoimasta jos kahella aseella saa ylimääräisen hyökkäyksen! Esim. jos tyyppi A jol on miekka ja kilpi tappelee tyyppi B:tä vastaan jol on kaks miekkaa ni se menis tyyliin:
B lyö, A torjuu kilvellä
A lyö, B torjuu miekalla
B lyö toisella miekalla ja se meneeki vaparina läpi![/quote:f97f18a9d7]
Eihän B voi lyödä, kun se on käyttänyt kaksi actioniaan, eli lyönyt kerran ja torjunut kerran. Elikkä pointtini oli siis se, että vaikka onkin kaksi asetta niin jos on lyönyt+torjunut niin enää ei saa lyödä toiste. Vain jos ei ole torjunut/väistänyt tai tehnyt mitään muutakaan, saa huitoa kahdesti.
|
Alec
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 12.02
|
Alec
25. tammikuuta 2006 kello 12.02
linkki
|
[quote:b14000e2d1="GoingDown"]Eihän B voi lyödä, kun se on käyttänyt kaksi actioniaan, eli lyönyt kerran ja torjunut kerran. Elikkä pointtini oli siis se, että vaikka onkin kaksi asetta niin jos on lyönyt+torjunut niin enää ei saa lyödä toiste. Vain jos ei ole torjunut/väistänyt tai tehnyt mitään muutakaan, saa huitoa kahdesti.[/quote:b14000e2d1]
Jep sori, huonoa muotoilua taas mun puolelta, se mun kommentti oli tarkotettu vastaukseks tähän:
[quote:b14000e2d1="Kreifi"]Meillä toinen ase antaa ihan reilusti uuden hyökkäyksen. Muutan kahden aseen käyttö on oikeastaan täysin hyödytöntä niiden alhaisen vahingon takia.[/quote:b14000e2d1]
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 13.02
|
Mordja von Ribbentrop
25. tammikuuta 2006 kello 13.02
linkki
|
Sen sijaan että käyttäisi kahta asetta kannattaa harkita myös käyttävänsä yhtä asetta. Sen lisäksi jos haluaa tehdä toisenkin hyökkäyksen niin voi vaikka täräyttää toistasta nyrkillä tai potkaista. Ja jos nyrkin isku tuntuu tehottomalta ilman aseetonta taistelua niin käyttää nyrkkirautaa. Raskaan nyrkkiraudan avulla nyrkin iskusta tulee melko tehokas ilman vahinkomuutostakin (varsinkin kun tekee sen lyijystä).
Toisaalta sama ongistuu yhtä hyvin kahdella aseella, kyse on vain tyylistä ja tavasta.
Meillä on voinut taistella asteen vapaammin, mikä on toistaiseksi toiminut kohtuu hyvin:
Hahmo X ilmoittaa lyövänsä hirviötä Y miekallaan. Lisäksi hän ilmoittaa myös potkaisevansa jos hirviö Y lyö ohi nuijallaan. Jos nuijan isku tulee kohdalle, niin hahmo X tekeekin sen sijaan torjunnan.
Hahmo Z ilmoittaa väistävänsä hirviön C iskuja ja iskevänsä hirviötä C miekallaan. Käypi niin että hirviö osuukin kirveellään, ja hahmo epäongistuu väistämään. Hahmo Z on kuluttanut vasta toisen toimintansa (hänen iskunsa tulisi vasta seuraavalla iskuhetkellä) ja päättää asettaa miekkansa iskun tielle. Hahmo C ongistuu torjumaan iskun, mutta ei voi enää hyökätä tällä vuorolla.
Olemme sallineet myös toimintojen ylityksen, mutta silloin alkaa väsyä nopeammin ja ottaa melkoisia miinuksia, esim. hahmo haluaa ampua yhden käden jalkajousellaan, mikä on ladattu, väistää ja pistää säilällään. Hahmo on todella kokenut taistelija, joten pelinjohtaja hyväksöö nämä tapahtumat, mutta antaa pelaajalle -20% kaikkiin näihin kykyihin, minkä lisäksi hän menettää ylimääräisen väsymyspisteen.
|
Alec
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 13.25
|
Alec
25. tammikuuta 2006 kello 13.25
linkki
|
[quote:2ef5894307="Mordja von Ribbentrop"]Meillä on voinut taistella asteen vapaammin, mikä on toistaiseksi toiminut kohtuu hyvin[/quote:2ef5894307]
Meillä mennään kanssa vähän samalla tyylillä, eli me mennään iskuhetki kerrallaan. Se tuntuu jotenkin tyhmältä sanoa vaan että tällä kierroksella mä lyön ja torjun! Jotenkin paljon aidompaa että voi kesken kahakan muuttaa tekemisiään perustuen siihen mitä toinen sählää!
Ps.
[quote:2ef5894307="Mordja von Ribbentrop"]Sen sijaan että käyttäisi kahta asetta kannattaa harkita myös käyttävänsä yhtä asetta. Sen lisäksi jos haluaa tehdä toisenkin hyökkäyksen niin voi vaikka täräyttää toistasta nyrkillä tai potkaista. Ja jos nyrkin isku tuntuu tehottomalta ilman aseetonta taistelua niin käyttää nyrkkirautaa. Raskaan nyrkkiraudan avulla nyrkin iskusta tulee melko tehokas ilman vahinkomuutostakin[/quote:2ef5894307]
Nyrkkirauta on ase, joten miekka+nyrkkirauta=2 asetta [size=7:2ef5894307]tiedetään tiedetään, pilkku saa nyt nylkytystä, mut oli vaan pakko![/size:2ef5894307]
|
Mordja von Ribbentrop
linkki
25. tammikuuta 2006 kello 13.35
|
Mordja von Ribbentrop
25. tammikuuta 2006 kello 13.35
linkki
|
Ei se huomautus mitään, olen kanssa tullut harrastaneeksi sitä aina vain välillä päästääkseni näpäyttämään jotakin pelaajaa kun tämä on sen ansainnut...
|
Harak
linkki
13. kesäkuuta 2006 kello 15.32
|
Harak
13. kesäkuuta 2006 kello 15.32
linkki
|
On se hauskaa kun 12s kestävän kierroksen aikana voi vain yhtä hyökkäystä väistää...
Sääntöjen mukaan väistöllä vältetään kaikki yhdeltä kohteelta tulevat iskut saman meleevuoron aikana. Siis vaikka iskuja olisi 10 jokaista saa yrittää väistää. Jos taito on 100%, voi yrittää väistää kahta eri kohdetta saman vuoron aikana.
|
Bellad
linkki
13. kesäkuuta 2006 kello 18.24
|
Bellad
13. kesäkuuta 2006 kello 18.24
linkki
|
Nämä säännöt modasin lähestulkoon kokonaan uusiksi (IH:den kokonaismäärä säilyi), ja peliporukka ainakin suostui pelaamaan niillä, joten ei ne nyt niin kamalan paskoiksi muuttuneet, mutta ehkäpä tuli vähän enemmän "mättö" painotteiseen peliin soveliaammiksi.
|
Harak
linkki
19. kesäkuuta 2006 kello 14.15
|
Harak
19. kesäkuuta 2006 kello 14.15
linkki
|
Perustaistelusäännöt ovat oikeastaan hyvinkin toimivat, ne antavat kunnolla tilaa kerronnalle ja tilanteen kuvaukselle. Jos kaikki vain huitovat robottimaisesti omallla iskuhetkellään, taistelu tuntuu äärimmäisen hölmöltä. Siis samalta kuin D&D:ssä.
|
Bellad
linkki
19. kesäkuuta 2006 kello 14.53
|
Bellad
19. kesäkuuta 2006 kello 14.53
linkki
|
no eipä tuolal iskujärjestyksellä ole ollut osaa taisteluissa, kuin jos tulee tilanne, että on jotenkin merkityksellistä, että kuka lyö ensin.
Muutenkin kokoajan yrittänyt taistelua vähentää ja vähentää, mutta totaalisesti sitä en ole saanut pois, ja ihan hyvä niin...
|