Kultainen Kuningas
linkki
14. tammikuuta 2006 kello 20.43
|
Kultainen Kuningas
14. tammikuuta 2006 kello 20.43
linkki
|
Elikä miten paljon eri kaaos roduilla kanssaäymistä toistensa kanssa
voivatko esim vampyyri,ogre ja broo ''kaveerata'' keskenään
|
Ugly Psycho
linkki
14. tammikuuta 2006 kello 22.15
|
Ugly Psycho
14. tammikuuta 2006 kello 22.15
linkki
|
Kaaosötöillä on yleisesti käytännössä kaikkien lähteiden mukaan tapana puukottaa selkään jo lajitovereitaankin, että tokko ne välit muihin on sen paremmat ilman jotain syytä. Mutta jos jotain yhteistä tavoitetta on, niin miksipä ei. Onhan noita valmisseikkailuissa tungettu useinkin saman katon alle, enempi vähempi sovussa asustelemaan.
|
Vesa
linkki
15. tammikuuta 2006 kello 14.31
|
Vesa
15. tammikuuta 2006 kello 14.31
linkki
|
Kyllähän sitä Lunarin imperiumin alaisuudessa joitakin kaaoskökköjä mönkii, eli nämä sitten toimivat yhteistyössä imperiumin alaisuudessa. Novellissa "Widow's Tale" lunarilaisten mukana oli joukko broita ja skorpioonimiehiä ja nämä toimivat keskenään jonkinlaisessa yhteistyössä, tietysti omia kaoottisia tapojaan noudattaen mitä kovimmatkin lunarilaiset soturita kammoksuivat. Taisihan tuossa joukossa olla mukana myös jokin Thanatarin pappikin.
Dorastorissa Ralzakarkin alaisuudessa on toki järjestäytynyt ja tehokas armeija, vaan nyt en muista sitten että koostuuko tuo pelkästään broista vai onko Ralzakarkin alaisuudessa muitakin kaaoksen olentoja.
|
Alec
linkki
17. tammikuuta 2006 kello 11.14
|
Alec
17. tammikuuta 2006 kello 11.14
linkki
|
Heh, mä en ainakaan nukkumaan uskalatais mennä jos "kavereina" olis verenhimoinen vampyyri ja aina sukukypsä broo!
Kannattaa pelata se kauhun ja pimeyden kulttien-kirjan lopussa oleva seikkailu, siinä on aika hyvin esimerkkiä miten tommonen kolmikko toimis!!!
|
Ripper
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 1.15
|
Ripper
2. syyskuuta 2006 kello 1.15
linkki
|
Kaaoksen olentojen yhteiymmärrys toimii varsin hyvin niin kauan kun joku niistä pystyy suvereenisti pieksämään muut (yksi kerrallaan riittänee) ja on hyvä saamaan karkulaiset kiinni (tai omaa jonkun "lojaalin" joka on).
|
Alec
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 7.32
|
Alec
2. syyskuuta 2006 kello 7.32
linkki
|
[quote:335c6deddc="Ripper"]Kaaoksen olentojen yhteiymmärrys toimii varsin hyvin niin kauan kun joku niistä pystyy suvereenisti pieksämään muut (yksi kerrallaan riittänee) ja on hyvä saamaan karkulaiset kiinni (tai omaa jonkun "lojaalin" joka on).[/quote:335c6deddc]
Toimii yhtä hyvin kuin Stalinin Neuvostoliitto!
|
viljo
linkki
2. syyskuuta 2006 kello 8.34
|
viljo
2. syyskuuta 2006 kello 8.34
linkki
|
Meillä oikein vanhan kampanjan aikana (eka pitkä) joku brookuningas, jonka nimeä en nyt muista, yhdisti Sydänmailla kaaosklaaneja armeijaksi. Sen hallinto perustui juuri tuohon mainittuun kovimmat pakan päällä -periaatteeseen, mutta sen lisäksi apuna oli artefakti, jonkinlainen huutava kilpi. Kilpi piti klaanit yhdistyneinä ja niinpä ph:t tappoivat kilven kantajan ja tuhosivat kilven, jonka jälkeen hajonneista broojoukkioista ei ollut suurta vastusta Broyanin armeijalle.
|
Arkat
linkki
11. syyskuuta 2006 kello 5.31
|
Arkat
11. syyskuuta 2006 kello 5.31
linkki
|
Virallisia lähteitä (RQ-julkaisuja, kuten Snakepipe Hollow, River of Cradles, Big Rubble: The Deadly City) kun katsoo, niin kaaosolennot tuntuvat nimenomaan liittyvän yhteen muita (lähinnä ihmisiä) vastaan. Skorpionimiehet, broot, ogret ja halvauskarhut ainakin tulevat toimeen, ja tapaavat paimentaa walktapuksia, kaaosetanoita ja gorppeja tekemään mielensä mukaan. Vampyyrit ovat yleensä vähemmän tälläisiä julkihirviöitä, ja uskon heidän ennemmin pysyttelevän Vivamortin kultin rakenteissa. Monet kaaoshirviöthän liittyvät kultteihin (Thed, Thanatar, Pocharngo, Alkukaaos, Malia, jne.), mikä vaatii jonkinasteista yhteistyötä. Varmasti useimmat kaaosrodut ovat tarpeeksi fiksuja liittoutuakseen keskenään alueille joissa he ovat auttamattomasti alakynnessä (eli melkein kaikkialla Dorastorin ulkopuolella).
|
Koivuniemen Herra
linkki
11. syyskuuta 2006 kello 16.25
|
Koivuniemen Herra
11. syyskuuta 2006 kello 16.25
linkki
|
Vähän asian vierestä, mutta kuinkas syvällä ei-kaaottisen olennon täytyy kaaoskultissa olla saadakseen kaaostahran?
|
Krasht
linkki
11. syyskuuta 2006 kello 17.01
|
Krasht
11. syyskuuta 2006 kello 17.01
linkki
|
Koivuniemen Herra kirjoitti:
"Vähän asian vierestä, mutta kuinkas syvällä ei-kaaottisen olennon täytyy kaaoskultissa olla saadakseen kaaostahran?"
Käsittääkseni pelkkä kultin jäsenyys ei tuota kaaostahraa. Muutenhan Krashtin kultti olisi aikalailla mahdoton. Sen sijaan kaoottisen ominaisuuden saanut ja ehkä myös kulttilainen, jolla on päällä kaoottinen riimuloitsu lienee havaittavissa normaalisti.
|
Häjy
linkki
11. syyskuuta 2006 kello 17.14
|
Häjy
11. syyskuuta 2006 kello 17.14
linkki
|
[quote:5b6f3ca746="Koivuniemen Herra"]Vähän asian vierestä, mutta kuinkas syvällä ei-kaaottisen olennon täytyy kaaoskultissa olla saadakseen kaaostahran?[/quote:5b6f3ca746]
Tämä on mun mielestä sellainen asia, joka on tarkoituksella hyvin epäselvä. Pelilllisesti on mielenkiintoisempaa, että kukaan ei tiedä, jolloin asiasta on eri käsityksiä ja siihen suhtaudutaan sitten niiden eri käsitysten pohjalta. Pelinjohtaja voi sitten ihan omassa päässään päättää miten asia menee siellä jossain taustalla, jos kokee sen tarpeelliseksi.
-S-
|
Arkat
linkki
11. syyskuuta 2006 kello 20.24
|
Arkat
11. syyskuuta 2006 kello 20.24
linkki
|
Itse sain Kauhun ja Pimeyden Kulteista (ja etenkin siinä olleesta skenaariosta) sen kuvan että jopa kaaos-kultin maallikkojäsenet ovat tunnistettavissa Havaitse Kaaos -kyvyllä ja vastaavilla jutuilla. Ihan vain Malialle uhraaminen taudin välttämiseksi voi olla riittävää tahraamaan uhraaja väliaikaisesti.
En kyllä sitten tiedä onko tätä missään tarkasti määritelty. Loppukädessähän se on tarinankertojien - eli PJ:n ja pelaajien - päätös, että mikä sopii omaan peliin parhaiten.
|
Arkat
linkki
29. joulukuuta 2006 kello 22.27
|
Arkat
29. joulukuuta 2006 kello 22.27
linkki
|
Mongoosen uudessa RQ: Monsters -kirjassa Chaotic Aura ominaisuus ainakin auttaa takaamaan yhteistyötä kaaosolentojen kesken. CHA tai POW -testillä olento jolla on tuo ominaisuus välttyy joutumasta toisen kaaottisen olennon hyökkäyksen kohteeksi.
Tämää sopii tietynlaiseen käsitykseen Kaaoksesta, jossa jokainen yksittäinen kaaottinen olento ja hirviö on automaattisesti, mystisesti osa eräänlaista "kaaosyhteisöä" - vähän niinkuin ihmiset, kääpiöt, haltiat, ja peikot kuuluvat omiin myyttisiin ja maagisiin yhteisöihinsä. Sopii minulle; Kaaos olisi vähän olematon vaara jos ne olennot tuhoaisivat toisiaan kaiken aikaa.
|
Bellad
linkki
30. joulukuuta 2006 kello 11.04
|
Bellad
30. joulukuuta 2006 kello 11.04
linkki
|
[quote:aa46370e6f="Arkat"]Itse sain Kauhun ja Pimeyden Kulteista (ja etenkin siinä olleesta skenaariosta) sen kuvan että jopa kaaos-kultin maallikkojäsenet ovat tunnistettavissa Havaitse Kaaos -kyvyllä ja vastaavilla jutuilla. Ihan vain Malialle uhraaminen taudin välttämiseksi voi olla riittävää tahraamaan uhraaja väliaikaisesti.
[/quote:aa46370e6f]
mikäli KODP tietokonepeliä on uskominen, niin tavallinen väestö uhraa malialle aina kun suurempi tauti vaivaa heimoa, laumaa, päälliköä tms.
Tällä perusteella näkisin, että pitää vetää raja "kaaottiselle palvonnalle", ja "lepyttämis uhtreille", ja myöskin tekisin pesäeron fanaattisille kultin palvojille, eli siihen vihkiytyneille, ja niille jotka kuuluu siihen jonkin ihmeellisen muun syyn takia (maallikkojäsenet)
|
Arkat
linkki
30. joulukuuta 2006 kello 12.22
|
Arkat
30. joulukuuta 2006 kello 12.22
linkki
|
[quote:9b32127cbc="Bellad"]mikäli KODP tietokonepeliä on uskominen, niin tavallinen väestö uhraa malialle aina kun suurempi tauti vaivaa heimoa, laumaa, päälliköä tms.[/quote:9b32127cbc]
Tuota ei kyllä esitetä minään hyvänä vaihtoehtona; sehän on silti nimenomaan Kaaoksen palvontaa, ja väärin, koska hyvä orlanthi uhraa Chalana Arroylle päästäkseen taudeista. (En sitten tiedä kuinka pahat seuraukset sillä on, kun en ikinä pelissä koittanut lepyttää Maliaa uhreilla; mielestäni vähän niinkuin leikkaisi jalan irti kun on satuttanut varpaansa.)
|
Vesa
linkki
30. joulukuuta 2006 kello 15.16
|
Vesa
30. joulukuuta 2006 kello 15.16
linkki
|
No Malian lepyttelypalvonta onkin se viimeinen vaihtoehto kun Chalana Arroy ei liikauta evääkään parantaakseen klaanin sairaita.
Malian lepyttelypalvonnalla on kyllä sitten negatiivisiakin vaikutuksia, ja liiallisena se ei ole kovinkaan hyvä juttu.
Oma näkemykseni, joka nojautuu juurikin KoDP:n Malia-näkemykseen, on se että Malia ei ole niin sanotusti täysin kaoottinen jumaluus, jotenka juurikin tuollainen lepyttelypalvonta on suuren hädän hetkellä jotensakin hyväksyttyä.
|
Arkat
linkki
31. joulukuuta 2006 kello 3.52
|
Arkat
31. joulukuuta 2006 kello 3.52
linkki
|
No jaa...
[quote:64eebe18bf]To fend off disease, we might be tempted to sacrifice to Malia. To become more powerful, we might be tempted to accept the mutations that come with Chaos taint.
Resist these temptations at all costs! It's our duty to fight Chaos wherever we find it, even if it infects our own herds or our own kin. It is up to all of us to destroy Chaos, protect our people and discharge our sacred duty as Orlanthi.[/quote:64eebe18bf]
Kaksi peräkkäistä kappaletta otsikon "Chaos" alla, KoDP:ssa... sanoisin että tuossa liitetään Malia Kaaoksen aika aukottomasti, ja hänen lepyttämisensä kielletään Kaaottisena toimintana. Itse pelauttaisin niin että Malian lepyttämisellä on alkuun hyvä vaikutus (tautihenget poistuvat, ehkä jopa sairastuneet paranevat), mutta kohta klaani kärsii Kaaoksesta, aivan kuin joku olisi tappanut omaa sukua tms. (Sukusurma, sukurutsa, jne. tapaavat johtaa vähän ajan sisällä Kaaoksen ilmentymiin ja hyökkäyksiin; siis Orlanthien parissa ainakin. Dara Happassa tuskin näin kävisi, paikalliset kun eivät taida rinnastaa Kaaosta samoihin asioihin.)
|
Bellad
linkki
31. joulukuuta 2006 kello 8.09
|
Bellad
31. joulukuuta 2006 kello 8.09
linkki
|
miksi sitten toisaalla teko kutsuisi pahuutta, ja toisaalla ei? kai sillä pitää kaikkialla olla sama vaikutus, ja toiset vain kokevat sen pahana, ja toiset ei?
Vai olisiko niin, että malialle uhraus ei tuo mukanaan pahaa, (niin kuin ei se ainakaan silmin nähden KoDPissakaan peliä mitenkään huonompaan suuntaan vie), vaan itse tekoa pidetään pahana, ja se vaikuttaa klaanien välisiin asioihin.
"me täällä kärsitään taudeista ja nuo naapurit ne vaan malialle uhraa, mokomat kaaoksen palvojat!"
tyyliin..
Vai?
|
Arkat
linkki
1. tammikuuta 2007 kello 3.29
|
Arkat
1. tammikuuta 2007 kello 3.29
linkki
|
[quote:97c7648ff2="Bellad"]miksi sitten toisaalla teko kutsuisi pahuutta, ja toisaalla ei? kai sillä pitää kaikkialla olla sama vaikutus, ja toiset vain kokevat sen pahana, ja toiset ei?[/quote:97c7648ff2]
Kyseessä on kuitenkin Glorantha. Myytit ja uskomukset muokkaavat todellisuutta hyvin konkreettisesti. Orlanthien uskonnon mukaan sukusurma tuottaa Kaaosta, ja sehän tekee; muissa kulttuureissa (kulttuuri ja uskonto ovat pitkälti sama asia Gloranthassa) ei tätä uskomusta esiinny, joten se ei myöskään toteudu.
Orlanthit "tietävät" että sukusurma ja Kaaoksen lepyttäminen tuottavat pahaa ja Kaaosta, ja niinhän ne tekevät (kts. vaikka Final Days At Skullpoint kirjasessa [i:97c7648ff2]Gathering Thunder[/i:97c7648ff2]). Dara Happassa ollaan vaikkapa eri mieltä (tai sitten ei; voihan tietysti olla että sukusurma-tabu on yleismaailmallinen Gloranthassa), joten siellä ei samaa seurausta ole. Usko muokkaa taikuutta ja maailmaa; Gloranthassahan juuri nimenomaan täysin ristiriitaiset uskomukset ovat kaikki yhtä totta. (Esim. "Tuo tuuli on Orlanth!" ja "Tuo tuuli on Doburdun!")
Tämän voi tietysti käsittää myös vähemmän kirjallisena; tuossa [i:97c7648ff2]Gathering Thunder[/i:97c7648ff2] -esimerkissäni Kaaos on jo alueella, ja hyökkää parhaan tilaisuuden tullen - kun paikalliset ovat toistensa kurkuissa kiinni. Tilanteessa olevasta tarkkailijasta voi vaikuttaa että Kaaos on "ilmestynyt tyhjästä," sukusurman "luomana." Itse näen kuitenkin ennemmin suoran yhteyden sukusurman ja Kaaoksen välillä. Jos joku tappaa veljensä, klaanin alueelle vaeltelee kohtapuoliin Kaaos; olento ei välttämättä ilmesty tyhjästä, mutta se nimenomaan ilmaantuu vaivaamaan ihmisiä sukusurman jälkeen, myyttisenä tai maagisena seuraamuksena.
Tämä sama siis pätee Kaaosjumalien lepyttämisessä; se takuulla juuri vahvistaa Kaaosta, minkä ansiosta Kaaos saa enemmän voimaa ja valtaa maailmassa. Tarkoista vaikutuksista (ja siis juuri siitä kuinka selviä tai hienovaraisia ne ovat) voi olla montaa mieltä; ehkä paha tuuli "sattuu" puhaltamaan kaukaa idästä, Autiomaasta, ja tuomaan Kaaottisia itiöitä jotka puhkeavat gorpeiksi, tai ehkä juuri sillä hetkellä 10 mailin päässä raskaana olevan naisen lapsi muuttuu kohdussa ogreksi, tai ehkä lauma brooita "sattuu" vaeltelemaan Käärmepiipun Syvänteestä alueelle. Tai ehkä seuraava kulkutauti joka alueelle iskee on paljon pahempi, ja tällä kertaa Malia ei suostu auttamaan.
|
newsalor
linkki
4. tammikuuta 2007 kello 16.54
|
newsalor
4. tammikuuta 2007 kello 16.54
linkki
|
Hitto. Olen vissiin aiemminkin valittanut tästä asiasta täällä foorumilla, mutta onko niiden seikkailuiden yksityiskohdilla pakko retostella. Tällä kertaa kuitenkin valitan toivottavasti asiasta. Sattumoisin pelaamme just nyt tuota seikkailua ja suvunsurmasta olisi voinut ihan hyvin puhua muutenkin.
Miten olisi jonkinmoinen spoileri-varoitus tjsp.? Ainakin valmiista seikkailuista puhuttaessa.
|
Arkat
linkki
4. tammikuuta 2007 kello 17.12
|
Arkat
4. tammikuuta 2007 kello 17.12
linkki
|
Olisi vähän mahdotonta vedota näihin esimerkkeihin ellei niitä nimeä ja hieman kuvaile. Minkäänlaisen "retostelun" kiistän, kun en nimiä ja yksityiskohtia edes maininnut.
Kun puhutaan Gloranthan olennoista ja henkilöistä, tai mistään muistakaan aspekteista, niin varmasti mainitaan usein "salaisuuksia" joita pelaajien ei ehkä tulisi tietää; minkäs teet? Ainoa muu vaihtoehto on puhua Gloranthasta ilman mitään viittauksia painettuun materiaaliin, mikä on vähän kehno idea.
|
Bellad
linkki
4. tammikuuta 2007 kello 19.12
|
Bellad
4. tammikuuta 2007 kello 19.12
linkki
|
MItenkäs Arkat sinä tulkitset sen Raknaklarin ja thedin jutun, kun nehän joskus oli vä'hän niinku hyviksiä, mutta käänty sitten orlanthia vastaan, kun orlanthissa ei ollut "munaa" sanoa mitään, kun Thedille tehtiin väkivaltaa suvun sisällä, ja Orlanthi vaan vetosi siihen, että ei suvun sisällä ole rikoksia?
Oliko siis Orlanthin teko väärin, kun se synnytti kaaosta kääntämällä Raknaklar ja thed pahaksi ? (siihen liitty maliakin jotenkin..)
Vai oliko Thedin teko paha, kun ei hyväksynyt sitä, että hänelle sai tehdä pahaa, jos oli sukulainen?
|
newsalor
linkki
5. tammikuuta 2007 kello 1.31
|
newsalor
5. tammikuuta 2007 kello 1.31
linkki
|
[size=18:253d07e7a5][color=green:253d07e7a5]*spolerivaara kampanjassani olijoille*[/color:253d07e7a5][/size:253d07e7a5]
Arkat, tarkoitin sitä, että mainitsit kumminkin sekä seikkailun tavalla, jolla sen voi tunnistaa ja siihen liittyviä juttuja, joita pelaajat eivät seikkailussa välttämättä tiedä. Tässä tapauksessa he eivät olleet kunnolla selvillä sukusurmasta, eivätkä siitä, miten kaaos on jo kehissä ja että se tulee hyökkäämään sukujen ollessa toistensa kimpussa.
Itseasiassa on kolmas tapa mainitsemiesi lisäksi. Siihen liittyy se, että mainitaan, että varoitetaan spoilaamisesta ja sen jälkee mainitaan se asia. Minusta tuntuu, että useimmista asioista voi ja pitääkin tälllä foorumilla voida keskustella ilman sen suurempia ongelmia, mutta minusta viimeistään julkaistujen seikkailuiden asiat olisivat sellaisia, joista voisi varoittaa tjsp.
Nooh. Menee aiheen ulkopuolelle.
[size=18:253d07e7a5][color=green:253d07e7a5]*spolerivaara kampanjassani olijoille ohi*[/color:253d07e7a5][/size:253d07e7a5]
|