Vanha foorumi

Takaisin

Sääntö kymysys

RuneQuestin säännöt
Elter 24. lokakuuta 2005 kello 16.00
Kirjoittaja Viesti
Elter linkki 24. lokakuuta 2005 kello 16.00
Elter 24. lokakuuta 2005 kello 16.00 linkki Eihän rodun ominaisuus voi nousta yli maksimiarvon, esim: Ankan voima kahdeksaantoista vaikka ruumiin rakenne sen sallisi 8o
Olorin linkki 24. lokakuuta 2005 kello 16.02
Olorin 24. lokakuuta 2005 kello 16.02 linkki Ei normaalein keinoin. Taikuuden tuomia korotuksia tämä rajoitus ei tietenkään koske, ellein niin erikseen mainita.
Shireh linkki 29. marraskuuta 2005 kello 9.13
Shireh 29. marraskuuta 2005 kello 9.13 linkki Kysymys: Riimumestarin sääntöjen mukaan murskaava ase aiheuttaa erikoisella onnistumisella lyöjän maksimi vahinkomuutoksen verran lisää vahinkoa. Esimerkiksi peikko jolla vahinkomuutos 2D6 ja aseena nuija (1D10) niin aiheuttaa erikoisella vahinkoa 2D6+12+1D10. Ongelma on tässä: Entäs sitten kun jonkun hahmon vahinkomuutos on negatiivinen? Ankka jolla on vaikkapa nuija aseena (1D6) ja negatiivinen vahinkomuutos(-1D4). Kuinkas vahinko lasketaan? -1D4+(-)4+1D6. Eihän se näin voi mennä?
Ugly Psycho linkki 29. marraskuuta 2005 kello 9.52
Ugly Psycho 29. marraskuuta 2005 kello 9.52 linkki Sääntöjen mukaanhan tuo about noin tietysti menisi (joskin "maksimi vahinkomuutos" olisi kyllä se -1, eikä -4), mutta ei siinä mitään järkeä ole. Simppeleintä voisi olla pudottaa tuo negatiivinen vahinkomuutos kokonaan pois.
Koivuniemen Herra linkki 29. marraskuuta 2005 kello 16.26
Koivuniemen Herra 29. marraskuuta 2005 kello 16.26 linkki No mäkin sitten: Jos vahinkomuutos on negatiivinen, niin mitä käy heittoaseitten vahinkomuutokselle? Puolittuuko se negatiivisenakin vai kerrotaanko muutos kahdella?
Ugly Psycho linkki 29. marraskuuta 2005 kello 18.37
Ugly Psycho 29. marraskuuta 2005 kello 18.37 linkki [quote:355fbeefe0="Koivuniemen Herra"]No mäkin sitten: Jos vahinkomuutos on negatiivinen, niin mitä käy heittoaseitten vahinkomuutokselle? Puolittuuko se negatiivisenakin vai kerrotaanko muutos kahdella?[/quote:355fbeefe0] Puolittuu. Eli -d4 heiton tulos 2 on vain -1 lämään.
Alec linkki 29. marraskuuta 2005 kello 22.48
Alec 29. marraskuuta 2005 kello 22.48 linkki [quote:0e83f13779="Koivuniemen Herra"]Jos vahinkomuutos on negatiivinen, niin mitä käy heittoaseitten vahinkomuutokselle? Puolittuuko se negatiivisenakin vai kerrotaanko muutos kahdella?[/quote:0e83f13779] Mielestäni heittoaseen kohdalla negatiivinen vahinkomuutos toimii hieman eri tavalla kuin Ugly Psycho sanoi: Eli normaalissa tapauksessa (esim. vahinkom. d4) heittoaseen kohdalla vahinkomuutos huononee eli puolittuu d4 -> d2 Joten olisi luonnollista että myös negatiivisen kohdalla vahinkomuutos huononisi -d4 -> -d6! Kävimme asiasta peliporukassa syvän väittelyn, jonka tuloksena oli että ylläoleva otettiin käyttöön. Argumenttina suraava: Mikäli normaali ihminen taistelee keihäällä ensin lyöden ja sen jälkeen heittäen vastustajaa, vahinko lyönnissä on normaali mutta heitossa hieman huonompi (eli heitossa vm puolittuu)! Vastaavasti ankka tekee saman, mutta Ugly Psychon sanomalla tavalla ankan lyönti on normaali mutta heitto tekeekin enemmän vahinkoa (eli vm:sta putoaa mahd. -3 ja -4 pois)! Tämän väitöksen perusteella negatiivisen vahinkomuutoksen heittoaseella täytyy kasvaa (negatiiviseen suuntaan) eli edellä mainitulla -d4 -> -d6 tavalla! Ugh, olen puhunut :-D
Ugly Psycho linkki 30. marraskuuta 2005 kello 0.06
Ugly Psycho 30. marraskuuta 2005 kello 0.06 linkki Ja minä taas näen puolituksen idean perustuvan heittäjän koon ja voiman ja sitä kautta vahinkomuutoksen pienempään merkitykseen heittoaseiden kanssa (verrattuna lähimättöön), jolloin myös heittäjän heikkoudella on pienempi merkitys lopputuloksen kannalta, eli miinus ei voi kasvaa.
Assath linkki 30. marraskuuta 2005 kello 15.28
Assath 30. marraskuuta 2005 kello 15.28 linkki [quote:8964ac5acb="Alec"]Mikäli normaali ihminen taistelee keihäällä ensin lyöden ja sen jälkeen heittäen vastustajaa, vahinko lyönnissä on normaali mutta heitossa hieman huonompi (eli heitossa vm puolittuu)! Vastaavasti ankka tekee saman, mutta Ugly Psychon sanomalla tavalla ankan lyönti on normaali mutta heitto tekeekin enemmän vahinkoa (eli vm:sta putoaa mahd. -3 ja -4 pois)! Tämän väitöksen perusteella negatiivisen vahinkomuutoksen heittoaseella täytyy kasvaa (negatiiviseen suuntaan) eli edellä mainitulla -d4 -> -d6 tavalla![/quote:8964ac5acb] Entäpä jos kyseinen ankka sitten päättää ampua jousella? Tavallisen pulliaisen vahinkomuutos d4 putoaa 0:ksi eli laskee d4:llä, jousta käytettäessä. Tarkoittaako tämä sitä, että ankan vahinkomuutoksen jousella pitäisi olla -d4-d4 eli -2d4 (tai -d8 )? Samaa mieltä olisin Ugly Psychon kanssa siitä, että se sääntöjen menetelmä hoitaa asia on paras. Musta ainakin on ihan kiva, että erillaiset pienet hippiäiset voi jossain taistelun osa-alueessa pärjätä ja eiköhän heitto/ampuma-aseet ole juuri tämä osa-alue.
alamolo linkki 30. marraskuuta 2005 kello 18.39
alamolo 30. marraskuuta 2005 kello 18.39 linkki Mielestäni heittoaseiden kanssa negatiivinen vahinko muutos pitäisi kaksinkertaistaa koska muuten maksimi vahinko heittoaseella on suurempi kuin melee aseella. Jousien tapauksessa taas vahinkomuutos pitäisi ottaa huomioon pelkän voiman suhteen ja jättää koko huomioimatta. Koska jousen jännittäminen vaatii yllättävän paljon voimaa, ei niinkään kokoa. Poikkeuksena tietysti varsijouset, joille vahinkomuutosta ei pitäisi huomioida lainkaan. Ongelmaksi tietysti tulee se, että lähes jokaisella keskitason hahmolla tulisi negatiivinen vahinko muutos. Ja jos voiman ja koon summan sijaan laskisi vahinkomuutoksen kaksinkertaisena, tulisi esim yöpeikoille hieman mahtavia vahinkomuutoksia.
Olorin linkki 30. marraskuuta 2005 kello 20.41
Olorin 30. marraskuuta 2005 kello 20.41 linkki [quote:4888cdb90b="alamolo"]Jousien tapauksessa taas vahinkomuutos pitäisi ottaa huomioon pelkän voiman suhteen ja jättää koko huomioimatta. Koska jousen jännittäminen vaatii yllättävän paljon voimaa, ei niinkään kokoa. Poikkeuksena tietysti varsijouset, joille vahinkomuutosta ei pitäisi huomioida lainkaan.[/quote:4888cdb90b] Sääntöjen mukaanhan vahinkomuutosta ei käytetä ollenkaan jousiaseiden kanssa. Koskee niin tavallisia kuin varsijousiakin.
alamolo linkki 30. marraskuuta 2005 kello 20.55
alamolo 30. marraskuuta 2005 kello 20.55 linkki H*****ti en taas osaa käyttää tota lainaus hommaa.. Galen kirjoitti: Sääntöjen mukaanhan vahinkomuutosta ei käytetä ollenkaan jousiaseiden kanssa. Koskee niin tavallisia kuin varsijousiakin. Onhan se noin. Mutta onhan sekin tosi että mitä enemmän sitä jousenjännettä venyttää niin sitä pidemmälle se nuoli lentää. Ja mitä enemmän on voimaa niin sitä enemmän sitä jännettä saa vedettyä. Joten eikö ole suhteellisen loogista lisätä vahinko muutos myös jousen vahinkoon?
Ugly Psycho linkki 30. marraskuuta 2005 kello 21.06
Ugly Psycho 30. marraskuuta 2005 kello 21.06 linkki [quote:0120519886="alamolo"]Mielestäni heittoaseiden kanssa negatiivinen vahinko muutos pitäisi kaksinkertaistaa koska muuten maksimi vahinko heittoaseella on suurempi kuin melee aseella.[/quote:0120519886] En näe tuossa ongelmaa. Heittoaseen voimavaatimus jo karsii liian heikot pois, ja loppu on kiinni lähinnä aseesta, ei niinkään heittäjästä. Lähitaistelussa aseen jatkeena on hahmo selvemmin, jolloin merkityksen pitää olla suurempi. Jousien osalta tuo tasapäistäminen kieltämättä on vähän outoa, mutta sääntöjen mukaan sitä muutosta ei todellakaan tule. Omien sääntöjen väsäilyähän ei kukaan tietysti kiellä.
alamolo linkki 30. marraskuuta 2005 kello 21.17
alamolo 30. marraskuuta 2005 kello 21.17 linkki Ugly Psycho: En näe tuossa ongelmaa. Heittoaseen voimavaatimus jo karsii liian heikot pois, ja loppu on kiinni lähinnä aseesta, ei niinkään heittäjästä. Mutta entäs sitten heittotähdet ja veitset ja vastaavat pienemmät heittoaseet? Niissä ei voimavaatimukset ole kovin suuria joten käyttäjä kasti voi olla varsin suuri. Ja koska aseen vahinko on suhteellisen pieni niin heittäjän vahinkomuutoksella alkaa jo olla hieman enemmän vaikutusta. Asiasta kolmanteen, miten toi lainaus systeemi toimii? En taho millään muistaa sitä.
Alec linkki 30. marraskuuta 2005 kello 22.07
Alec 30. marraskuuta 2005 kello 22.07 linkki Mun mielestä jouseen ei kuulu mikään vahinkomuutos, riippuen siitä jaksaako jännittää tarpeeksi! Jousen tiedoissa on annettu tarvittava voima ja mielestäni se tarkoittaa että saa jännitettyä loppuun asti! Voiko muuten joku KOK 200 jättiläinen ottaa sormenpäihin pitkäjousen ja venuttaa jännettä viisi metriä saaden joku dXX vahinkomuutosta??? [quote:366552bc3d="alamolo"]Asiasta kolmanteen, miten toi lainaus systeemi toimii? En taho millään muistaa sitä.[/quote:366552bc3d] Paina Quote nappia ja lisää ="nimi" tyyliin [quote="nimi"] sitten lainaus ja lopuksi paina uudestaan Quote nappia jolloin lainaus menee kiinni.
Olorin linkki 30. marraskuuta 2005 kello 22.21
Olorin 30. marraskuuta 2005 kello 22.21 linkki Toinen tapa lainata: Viestin oikeassa yläkulmassa sijaitseva Quote/Lainaa-napin painaminen laittaa jo valmiiksi nuo tarvittavat tagit ja lainattavan henkilön nickin.
Ugly Psycho linkki 1. joulukuuta 2005 kello 0.07
Ugly Psycho 1. joulukuuta 2005 kello 0.07 linkki [quote:50f21caf12="alamolo"]Mutta entäs sitten heittotähdet ja veitset ja vastaavat pienemmät heittoaseet? Niissä ei voimavaatimukset ole kovin suuria joten käyttäjä kasti voi olla varsin suuri. Ja koska aseen vahinko on suhteellisen pieni niin heittäjän vahinkomuutoksella alkaa jo olla hieman enemmän vaikutusta.[/quote:50f21caf12] No voi härregyd, kai ny heikompikin jätkä jaksaa heittää puukkoa niin, että se satuttaa? Oletko koskaan saanut osumaa edes pesäpallosta? Tuntuiko lähes 'parantavalta' vai satuttiko edes hitusen? Pienilämäisillä aseilla varsinkin se suunnaton negatiivinen vahinkomuutos olisi äärettömän naurettava. [quote:50f21caf12="Alec"]Mun mielestä jouseen ei kuulu mikään vahinkomuutos, riippuen siitä jaksaako jännittää tarpeeksi! Jousen tiedoissa on annettu tarvittava voima ja mielestäni se tarkoittaa että saa jännitettyä loppuun asti! Voiko muuten joku KOK 200 jättiläinen ottaa sormenpäihin pitkäjousen ja venuttaa jännettä viisi metriä saaden joku dXX vahinkomuutosta???[/quote:50f21caf12] Enempikin kyse on siitä, että vahvempi jätkä jaksaa käyttää jäykempää ja voimakkaampaa jousta. Me ratkaistiin homma useammilla jousilla, eri vma-vaatimuksin. Joku pykälän karhua voimakkaampi heppu tuskin käyttäisi jousta, jonka jaksaa jännittää niillä kahdella sormella, vaan tekisi suosiolla vähän järeämmän version. Vahinkomuutoksen kautta tämän saa aika helposti peliin huomioitua.
Kreifi linkki 1. joulukuuta 2005 kello 18.14
Kreifi 1. joulukuuta 2005 kello 18.14 linkki [quote:e626cd16d6="alamolo"]Onhan se noin. Mutta onhan sekin tosi että mitä enemmän sitä jousenjännettä venyttää niin sitä pidemmälle se nuoli lentää. Ja mitä enemmän on voimaa niin sitä enemmän sitä jännettä saa vedettyä.[/quote:e626cd16d6]Nääh. jousen kohdalla on määritelty voimavaatimukset, jos käyttäjä täyttää nämä vaatimukset, pystyy hän käyttämään jousta. Ei sitä jousta kuitenkaan yli maksiminsa voi venyttää ja maksimi on se voimavaatimus, joka aseen yhteydessä on ilmoitettu. Toki, säännöissä ei oteta huomioon sitä, että jos hahmo on heikompi kuin vaadittu voima. Tällöinhän vahinko luonnollisesti pienenee. Tosin erot ovat varmasti niin pieniä, että tukin niitä kannattaa turhaan sääntöihin ympätä, ellei sitten tykkää miljoonista nippelisäännöistä.
Cemetery_boy linkki 15. kesäkuuta 2006 kello 23.18
Cemetery_boy 15. kesäkuuta 2006 kello 23.18 linkki [quote:8ef89b9da3="calyz"]Riimumestarin sääntöjen mukaan murskaava ase aiheuttaa erikoisella onnistumisella lyöjän maksimi vahinkomuutoksen verran lisää vahinkoa. [/quote:8ef89b9da3] Tuli tosta vain mieleeni, että toi deluxe edition, jossa sanotaan olevan myös riimumestarin kirja, ei kyllä ainakaan taistelu osiossa maininnut mitään vastaavasta säännöstä.... Ainoa asia joka mainittiin "ei lävistävistä" spesuista oli toi knockback... ehkäpä toi sääntö vielä jostakin kirjan kätköistä löytyy, joskin en vielä itse ole moista havainnut.