Vanha foorumi

Takaisin

Putoaminen

RuneQuestin säännöt
Alec 25. elokuuta 2005 kello 17.42
Kirjoittaja Viesti
Alec linkki 25. elokuuta 2005 kello 17.42
Alec 25. elokuuta 2005 kello 17.42 linkki Ei löytynyt haulla joten, tehäämpä uus topic! Eli tarvittais apua siitä miten putoamissääntö toimii? Okei se tiedetään, että mitä korkeammalta tippuu sitä enemmän se sattuu (D6/3m)! Ja kaikki vahinko mikä menee osumapaikan kestopisteiden yli menee suoraan kokonaiskestoon! Mutta miten panssari suojaa? Pelaajakirjan mukaan panssari suojaa normaalisti, mut must siin vaan ei oo järkeä jos putoaa levyhaarniska päällä kuudesta metristä eikä saa naarmuakaan! Entä miten taikuus suojaa? Jos vaikka päältä löytyy levyhaarniska, kilpi-5 ja suoja-6, niin tarkoittaako tämä että voi hyppiä yli kymmenen metrin pudotuksia tosta vaan :-o ?!?! Jos löytyy jotain hyviä houseruleja, ni kertokaa ihmeessä! Kiitos
Vash the Stampede linkki 25. elokuuta 2005 kello 17.53
Vash the Stampede 25. elokuuta 2005 kello 17.53 linkki Siltähän tuo äkkiä vaikuttaisi. Ehkä niihin voisi kehittää jonkin houserulen, että sanotaan vaikka yli 10 metrin pudotuksesta vahinkoa tulisi d6/2m, sillä eihän se putoamisnopeus ole ihan suoraan verrannollinen korkeuteen. Ja sitten vaikka yli 20m niin tulis d6/1m. Mutta ei meillä ole ollut tarvetta alkaa miettimään noita sen tarkemmin. Kunhan tietää että jos korkealta tippuu niin se on nirri pois. Ehkä se on kilpi-loitsun tuhlaamista jos sen avulla vaan hyppii korkealta.
Alec linkki 25. elokuuta 2005 kello 19.36
Alec 25. elokuuta 2005 kello 19.36 linkki Ei meilläkään mitään sen enempiä ton säännön kanssa kikkailuja, mut viime pelissä kaveri sattu tippumaan 15 metrin korkeudelta ja panssaria (+suoja loitsua) ku löyty ja viel heitti melko pienen vahingon , ni melkein naarmuitta selvis! Siinä vaan tuli mieleen et ei toi ny voi ihan noin toimia!!! [quote:837a7263c5="Vash the Stampede"]Ehkä niihin voisi kehittää jonkin houserulen, että sanotaan vaikka yli 10 metrin pudotuksesta vahinkoa tulisi d6/2m, sillä eihän se putoamisnopeus ole ihan suoraan verrannollinen korkeuteen. Ja sitten vaikka yli 20m niin tulis d6/1m.[/quote:837a7263c5] Ei muuten hullumpi idea! Ton viimekerran jälkeen otettiin käyttöön, et nahkapanssarit suojaa normaalisti, mut metalli vaan puolella (pyöristys vielä alaspäin)! Täytyy kyl vielä ottaa toi Vashin ehdotus mukaan sääntöihin, kiitti vinkistä :-D !
Vash the Stampede linkki 26. elokuuta 2005 kello 10.44
Vash the Stampede 26. elokuuta 2005 kello 10.44 linkki Ollos hyvä. Tosin tuolloinkin olisi tullut 5d6:n sijaan 6d6(laskinko oikein?), että muutos ei hirveän suuri ainakaan ko. tapauksessa ole. Ehkä tämä vaatii vielä viilaamista. 15 metriä on jo aika pitkä matka tipahtaa tonttiin. Nopeutta siinä vaiheessa on n. 17 m/s. Ehkä putoamisvahinko pitäisikin määrittää nopeuden eikä matkan mukaan. Mutta se menee jo aivan liian vaikeaksi. Tai noh, ei kaava mikään uskomaton ole, edellyttäen että putoamiskiihtyvyys Gloranthassa on sama kuin meillä. Toinen mikä tuli mieleeni on sen pinnan merkitys mille pudotaan. Kivilattia tuntuu hiukan pahemmalta kuin joku ruohomätäs. Kivilattiasta vaikka +1 vauriota jokaista d6:tta kohden, ruohomättäästä +1 jokaista 3d6:tta kohden, esmes. Entä onnistunut hyppy-heitto? Normaalionnistuminen poistaisi vauriosta yhden d6:n, erikoinen kaksi ja kriittinen kolme. Näin taitava hyppijä voisi loikkia viidestä metristä "melkein" miten vaan. Kompurointi pitäisi ehkä ratkaista tilannekohtaisesti, pelkkä vahingon lisääminen ei ehkä kuvasta tilannetta kovinkaan hyvin.
Spinosar linkki 26. elokuuta 2005 kello 11.28
Spinosar 26. elokuuta 2005 kello 11.28 linkki Putoamisvahingot saadaan kasvamaan melko mielekkäällä tavalla siten, että [b:bc151ae411]vahinkoa tulee yhteen osumapaikkaan lisää jokaista putoamisvahingon d6:tta kohtaan[/b:bc151ae411] btw. Olipa putoamisvahinkokiihtyvyys d6/3m tai d6/2m sama sääntösovellutus pätee. Onnistunut hyppyheitto, väistö, NPPx3 tms. antaa hahmon määrätä mikä osa itseään edellä hän ottaa tömähdyksen vastaan, muuten d20. Erikoisonnnistumiset ja kriittiset vähentää lämää. Eo:lla voi jakaa lämän useampiin osumapaikkoihin tasaisesti ja kriittinen ottaa minimit. Kompuroiminen aiheuttaa karmivia kohtaloita, kallonnyrjähdyksiä... maksimivahinkoja, hahmolomakkeen repimistä. [size=11:bc151ae411] Alle kolmen metrin pudotus ei ole kauhean vakavaa, 1d6 yhteen paikkaan. Mutta kuutisen metriä = 2d6 kahteen osumapaikkaan voi jotakuta jo sattua, jopa tappaa - toisaalta, jos on vähän toppausta tai suojia siitä selviää hirveällä tömähdyksellä. Viisitoista pudotusmetriä sen sijaan ...se tappaa useimmat hahmot temppelissä ja temppelintarhassa -> 5d6 eli ka. 17~18 pistettä viiteen kertaan. => Vaikka tyypillä olisi kokovartalokaksitoista panssaripistettä, pudotus tekis silti ~27 pistettä turmiota kokonaiskestoon. [/size:bc151ae411] Tähän itseasiassa liittyy vielä yksi sääntöviritelmä. Se koskee vahinkoa ottavia osumakohtia. Useinhan pelaaja pääsee määrittämään ne hahmolle edullisesti -> jos hyppy onnistuu. Jos sattuma tai hirmupudotus niin määrää, [b:bc151ae411]putoamislämä [u:bc151ae411]voi summautua[/u:bc151ae411] useampikertaisena samaan osumapaikkaan.[/b:bc151ae411] Sanotaan tätä sitten vaikka huonoksi tuuriksi. Osuma kahdesti oikeaan jalkaan => jalka helposti katki. Näin pienempiinkin, <10m ~ eli 3*3d6, pudotuksiin tulee rajattua riskiä myös itseään panssaroineille hahmoille. Luonnollisesti osumakohta ei voi ottaa enempää lämää kuin kaksinkertaisen maksimikestonsa. Lisälämä ohjautuu viereisiin osumapaikkoihin. [size=11:bc151ae411] PS. Maailmallinen lisähuomio... tälläkin systeemillä vasta 8*8d6 eli noin 25m pudotukset alkavat tappaa varmasti - vaikka tyypillä olisi se 'Kilpi 10'. Nimittäin otettuaan tasaisesti selällään seitsemään osumakohtaan 28p äkkipysähdystä tulee vielä se kahdeksas niitti, joka katkaissee jonkun kohdan sankarista 48 pisteen tällillä => [color=yellow:bc151ae411]'Kilpi 10' suojaa 20m:iin asti!) [/color:bc151ae411];) Systeemillinen lisähuomio...oudot osumapaikat voi kusta hyvää systeemiä. Kannattanee suhteuttaa esim. kolmen osumapaikan olennot kohti ihmisen seitsikkoa, esim. siten, että laittaa lisänoppia putoamisvahinkoon vain 6m välein. tjs. [/size:bc151ae411]
Vash the Stampede linkki 2. syyskuuta 2005 kello 15.16
Vash the Stampede 2. syyskuuta 2005 kello 15.16 linkki Asian vierestä jo, mutta kuitenkin. Hyvä että tulee noinkin tyhjentäviä vastauksia aina välillä. Niillä on vain tapana tappaa keskustelu alkuunsa :( Mutta eipähän ole enää suurempia kysymysmerkkejä.
Spinosar linkki 2. syyskuuta 2005 kello 17.43
Spinosar 2. syyskuuta 2005 kello 17.43 linkki Hä? Hatustahan minä tuon repäisin. Luulen tosin joskus kauan sitten jotain tuollaista funtisineeni. Joo, toisaalta, onhan sepustukseni jöötti. Kiva jos pidit siitä. :)
Alec linkki 3. syyskuuta 2005 kello 22.59
Alec 3. syyskuuta 2005 kello 22.59 linkki Joo, siinä tuli Spinosarilta aika tyhjentävä vastaus! On se niin hyvä, ku meitin peliporukasta löytyy yks heppu joka on oikeen erikoistunu putoilemaan joka hemmetin paikasta(00 joka toinen kiipeilyheitto), tästä eteenpäin se ei selviäkkään ihan vaan kovilla panssareilla, heh heh :evil: !