Assath
linkki
22. elokuuta 2005 kello 12.16
|
Assath
22. elokuuta 2005 kello 12.16
linkki
|
Saattaa olla, että olen jälleen kerran suuruudenhulluuden puuskassani haukannut liian suuren palan. Tavoitteenani olisi nimittäin valtava, noin 20 pelaajan kamppanja. Yritän rekrytoida itselleni 4 apulaispelinjohtjaa joiden alaisuuteen sitten jakaisin pelaajat (itsekkin vetäisin yhtä ryhmää). Kaikki vastaavanlaisiin projekteihin liittyvä kritiikki, ajatukset, ehdotukset ja omat kokemukset ovat tervetulleita.
Kamppanja olisi nimeltään: "Tarinoita Ryoko Owarista" ja pelimaailmana toimisi L5r roolipelin Rokuganin yksi kaupunki. Jokainen pelinjohtaja valitsisi omalle kamppanjalleen jonkin teeman ja pj:n alaisuuteen annetut pelaajat sitten tekisivät tähän teemaan sopivat hahmot. Iso juttu olisi kuitenkin siinä, että hahmot voisivat tavata muiden pelaajien hahmoja ja vaihtaa ryhmää pelin kuluessa. Jos joku pelaaja (joka olisi tehnyt hahmokseen vaikka rikkaan kauppiaan) siis esim. tarvitsisi tuekseen palkkasotureita voisi hänen hahmonsa käydä naulaamassa paikallisen ronindojon ilmoitustaululle lapun, jossa ilmoitetaan hänen etsivän palkollisia. Tästä sitten informoitaisiin muita pelinjohtajia, jotka sitten ilmoittaisivat pelaajahahmoille jotka kyseistä ilmoitustaulua lukevat asiasta.
Olen aikaisemminkin kokeillut hivenen vastaavanlaisia projekteja ja ne eivät ole menestyneet kovinkaan hyvin johtuen ryhmien perin erilaisesta pelimotivaatiosta. Joku ryhmä ei ole saanut pelattua peliäkään yksi vain yhden ja muut useamman. Ajattelin rajoittaa tämän kamppanjan alussa 4-5 seikkailuun. 4 seikkailua uskoisin uusienkin pj:den jaksavan pitää vaikka sitten hampaat irvessä. Yksi ryhmä tietenkin täytynee laskea satunaistappioiksi, minä + 3 apupelinjohtajaakin kuullostaa kuitenkin ihan hyvältä.
Toinen ongelma on tietenkin säännöt. Jos pelaajia on 20 ja pelinjohtajia 5 niin en jaksa uskoa, että edes kaikkia pelinjohtajia saadaan ymmärtämään L5r:n sääntöjä tarpeeksi hyvin pelaajista puhumattakaan. Ajattelin siis rukata L5r:n säännöistä oman yksinkertaistetun version (vähän samanlaisen kuin ropeconissa käytettiin).
Kolmas ongelma on tietenkin maailman tuntemus. Eli kaikki pj:t pitäisi saada suunnilleen samalle sivulle mitä pelimaailmaan tulee. Tämä on varsinainen syy siihen miksi valitsin peliksi L5r:n. Kaikki apupelinjohtajiksi kaavailemani nimittäin ovat pelanneet Rokuganissa ainakin yhden kamppanjan ja ovat täten suurinpiirtein selvillä siitä miten maailma toimii. Lisäksi rajasin pelin yhteen kaupunkiin (Ryoko Owariin) juuri siitä syystä, että apulaispj:t pystyisivät ottamaan sen suhteellisen hyvin hallintaan (tietää silmää tekevät eph:t, tärkeimmät paikat, poliittiset voimat ja muut järjestöt). Jotain maailmaa koskevia epäselvyyksiä ja ristiriitaisuuksia takuulla ilmenee, mutta niiden kanssa täytyy vain yrittää selvitä.
Elikkäs miltä kuullostaa?
|
Koivuniemen Herra
linkki
22. elokuuta 2005 kello 15.19
|
Koivuniemen Herra
22. elokuuta 2005 kello 15.19
linkki
|
Tästä ongelmoista ratkottavaksi:
Jos joku ryhmistä sytyttää kaupungin kokonaan tuleen niin voi tulla epäselvyyksiä kun toinen porukka pelasi eilen saman ajanjakson ilman liekkejä ja leimahduksia.
Voi olla että joku pelijohtajista antaa astetta enemmän taikatavaraa pelaajilleen ja sitten pelaajien vaihtaessa johtajaa heillä onkin juuri päivän seikkailuun sopimattomia esineitä.
Jotta kaikki toimisi porukoiden pitäisi pelata samassa tilassa samaan aikaan suunnilleen tunti (peliaikaa) ja sitten tarkistetaan, että kuka on tehnyt mitäkin.
|
Alec
linkki
22. elokuuta 2005 kello 18.22
|
Alec
22. elokuuta 2005 kello 18.22
linkki
|
Suurin ongelma varmaan kuitenkin tulee siinä kun koittaa sovittaa 20 ihmisen aikatauluja siten että peli etenisi kaikilla samaa tahtia! Meidän peliporukkaan kuuluu viisi jäsentä emmekä saa paikalle yleensä kuin neljä pelaajaa, saatika 20! Vaikka porukan jakaa ryhmiin ideana 4*viiden porukat voi seurauksena olla että ryhmistä jää aina joku puuttumaan ja niitä saa sumplia aina jollain tavalla takaisin kuvioihin ja kerrata pelitapahtumia. Toinen vaihtoehto on että järjestää pelaajat ryhmiin aktiivisuuden mukaan, jolloin yhden porukan voi pudottaa pois jos kiinnostusta ei riitä, mutta samalla aktiivisin porukka saattaa edetä kuukausia (peliajassa) edelle jolloin ryhmien vaihtelu ei onnistukkaan ihan noin vaan!
Mutta kuitenkin, loistavan suuruudenhullu idea ja todellakin onnea toteutukseen :-D !
Kirjoita ihmeessä toteutuksen vaiheita, kiinnostaa kyllä kuinka noin massiivisen kamppanjan toteutus onnistuu!
|
Assath
linkki
23. elokuuta 2005 kello 9.42
|
Assath
23. elokuuta 2005 kello 9.42
linkki
|
Kiitoksia esiin nostetuista ongelmista, lulenpa että ne auttoivat tämän idean hivenen lähemmäs toteutumista.
[quote:124b8e81c9="Koivuniemen Herra"]Jos joku ryhmistä sytyttää kaupungin kokonaan tuleen niin voi tulla epäselvyyksiä kun toinen porukka pelasi eilen saman ajanjakson ilman liekkejä ja leimahduksia.[/quote:124b8e81c9]
Tämä on kieltämättä ihan pätevä huolenaihe, etenkin Rokuganissa jossa talojen seinät on tehty ensisijaisesti paperista. Mietiskelin samaan aikaan myös tuota Alecin esittämää on aktiivisempia pelaajia ja passiivisempia pelaajia ongelmaa. On tietenkin tyystin mahdotonta (tai ainakin todella typerää) pakottaa 4 ryhmää innokkaita pelaajia odottamaan että yksi porukka jolta puuttuu motivaatioita ja/tai mahdollisuus kokoontua saa pelikertansa pidettyä. Paras ratkaisu jonka keksin on olla sitomatta seikkailuja kiinteästi mihinkään tiettyyn aikaan. Ajattelin, että kaikki tapahtumat sattuisivat 2 kuukauden ajanjakson aikana kesällä ja tulen suosittelemaan etteivät pj:t spesifioi pelaajilleen tarkasti mikä päivä on kyseessä. Kun joku ryhmä sitten päättää sytyttää kaupungin liekkeihin niin muut ryhmät saavat kokea tämän seuraavassa seikkailussaan. Tästä seuraa myös ettei aika kaikille peliryhmille ole menossa samassa hetkessä. Pelimaailman sisällä voi siis teoriassa käydä niin, että joku ryhmä seikkailee koko kamppanjansa läpi ennen kuin toinen edes ehtii aloittaa.
[quote:124b8e81c9]Voi olla että joku pelijohtajista antaa astetta enemmän taikatavaraa pelaajilleen ja sitten pelaajien vaihtaessa johtajaa heillä onkin juuri päivän seikkailuun sopimattomia esineitä.[/quote:124b8e81c9]
Itse olen vetänyt L5r.ää suhteellisen maanläheisenä maailmana. Taikaesineet ovat jotain sellaista mitä mennään katsomaan suuren temppelin tarkasti vartioituun alttarihuoneeseen. Jos pelaaja siis saa jotenkin taikaesineen käsiinsä niin kyseessä on todella kova juttu. Muita pelimaailmaan liittyviä ongelmia (pelijohtajien erilaiset tulkinnat bushidosta, uskonnosta, historiasta, jne) takuulla tulee vastaan, mutta niiden kanssa on pakko vain koittaa selvitä.
[quote:124b8e81c9]Kirjoita ihmeessä toteutuksen vaiheita, kiinnostaa kyllä kuinka noin massiivisen kamppanjan toteutus onnistuu![/quote:124b8e81c9]
jatkaakseni tätä suuruudenhullua unelmointiani niin mulla olis haaveena, että Jokainen pj kirjoittais seikkailunsa lopussa lyhyen yhteenvedon siitä. Näitä vois sitten vertailla ja pistää vaikka näytille nettiin.
|
Assath
linkki
31. elokuuta 2005 kello 17.56
|
Assath
31. elokuuta 2005 kello 17.56
linkki
|
Kamppanjan ensimmäinen vaihe on täten saatettu kunnialla päätökseen ja apupelinjohtajien yhteinen miitti ja idea tuokio on pidetty. Kullekkin kaupungin alueelle on määrätty vastuupelijohtaja, joka sijoittaa myös oman kamppanjansa tapahtumaan ensisijaisesti kyseisessä kaupungin osassa. Newsalor otti vastuulleen papiston kaupungin osan ja kaavaili ainakin alustavasti vahvasti hahmojen uskon tutkiskeluun syventyvää kamppanjaa, jossa karman laki tulisi kouriintuntuvasti esiin. Olen noin puolet tarvittavasta lähdemateriaalista kirjoitellut ja syyskuun loppuun mennessä pitäisi saada loput valmiiksi. Lokakuun alusta olisi ajatus ruveta sitten pelaamaan. Ehdimme jo hivenen ideoida suurta yhteistapaamista, jonka voisi järjestää jonkin Rokuganilaisen juhlan yhteydessä. Tällöin voisimme koota pelaajat hahmoineen ihan fyysisestikin yhteen ja pitää monen pelinjohtajan seikkailun.
|
newsalor
linkki
1. syyskuuta 2005 kello 11.04
|
newsalor
1. syyskuuta 2005 kello 11.04
linkki
|
[quote:e8bbada7d2="Assath"]Kaikki apupelinjohtajiksi kaavailemani nimittäin ovat pelanneet Rokuganissa ainakin yhden kamppanjan ja ovat täten suurinpiirtein selvillä siitä miten maailma toimii. [/quote:e8bbada7d2]
Äp! Äp! Sekä maailma ja peli ovat minulle vieraita.
[quote:e8bbada7d2="Assath"]Newsalor otti vastuulleen papiston kaupungin osan ja kaavaili ainakin alustavasti vahvasti hahmojen uskon tutkiskeluun syventyvää kamppanjaa, jossa karman laki tulisi kouriintuntuvasti esiin.[/quote:e8bbada7d2]
Jep. Tästä tosin saattaa seurata, että käyttämäni säännöt tulevat poikkeamaan huomattavasti muiden käyttäistä säännöistä. Pitänee kirjoittaa ne paperille, jotta ulkopuolelta tuleva voi omaksua ne nopeasti.
Itse kampanja on vielä varsin avoinna, mutta sääntöjä ja mahdollisia hahmoja olen miettinyt. Taidan nimittäin antaa pelaajille pari mahdollista roolia, joiden joukosta he voivat valita. Nämä tulevat olemaan aika avoimia, kuten esimerkiksi munkki, nuori samurai-oppilas, temppelin vartija, eläkkeelle vetäytynyt samurai jne. Ajattelin, että tarjoan pelaajille joku kymmenen tuollaista, joista he voivat sitten saada inspiraationsa hahmonsa tekemiseen.
Sääntöpuolella olen kallistumassa noppapoolin suuntaan. Hahmolomake tulee olemaan saman näköinen, kuin muillakin, mutta noppapoolien avulla saan toteutettua ideani seurauksista. Ajatuksia olen kai pakostakin Trollbabesta ja Dogs in the Vineyardista omaksunut. Konfliktilla olisi nimittäin kolme mahdollista astetta, jotka sattumoisin korvaavat pidennetyn ja yksinkertaisen konfliktin Assathin ehdottamista säännöistä. Ensimmäisellä asteella ollaan vielä kohteliaita, eikä onnistumisen tai epäonnistumisen seuraukset ole vakavia. Tasapelejäkin pitäisi tulla aika paljon. Konfliktia voidaan eskaloida ensimmäisen asteen jälkeen tai se voi alkaa joltain muulta asteelta jo valmiiksi. Toisella asteella on kunnia ja kasvot vaarassa ja kolmannella asteella toinen tai jompi kumpi kärsii pysyviä fyysisiä vaurioita tai mahdollisesti kuolee. Lähden tosiaan siitä, että kun sihen miekkaan tartutaan, niin verikylpy on luvassa.
|
Assath
linkki
1. syyskuuta 2005 kello 11.39
|
Assath
1. syyskuuta 2005 kello 11.39
linkki
|
Hyvältä kuullostaa. Saat kyllä esitellä tuota sääntösovellustasi minulle kunhan saat sen valmiiksi, sen verran mielenkiintoiselta se ainakin tuon kuvauksen perusteella tuntuu.
|
Alec
linkki
23. tammikuuta 2006 kello 14.31
|
Alec
23. tammikuuta 2006 kello 14.31
linkki
|
Ihan pakko nostaa tää esiin ja kysästä, et mites meni?
|
Assath
linkki
24. tammikuuta 2006 kello 10.40
|
Assath
24. tammikuuta 2006 kello 10.40
linkki
|
Ei kauhean hyvin, muttei nyt ihan huonostikkaan. Tällä hetkellä homma on vielä kesken ja minun lisäkseni vain kaksi pelinjohtajista on aktiivisia, joten olen sikäli vähän pettynyt. Omien ryhmieni seikkailut ovat sujuneet oikein kivasti ja Tanankin on kehunut omia pelaajiaan. Lievää juonielementtien vaihtoa ollaan harrastettu ja ensi pelissä pitäisi yhden pelaajanikin hypätä seikkailun ajaksi hänen ryhmäänsä. Toinen aktiivisen pj:n ryhmä on selvästi meitä muita nuorempia, joten olen pitänyt heitä tietoisesti erillään meistä muista. Lähetin kuitenkin toissapäivänä tälle pj:lle listan niistä koko kaupunkia koskevista tapahtumista joita ryhmäni ovat saaneet aikaan ja tämä aikoi hyödyntää niitä tulevissa seikkailuissaan.
Elän vielä siinä toivossa, että Newsalorkin saisi ainakin yhden seikkailun omalle ryhmälleen pidettyä, kun hahmotkin on tehty (vink, vink), mutta se toivo alkaa olla hiljalleen hiipumassa.
Positiivista on sen sijaan, että tämän kamppanjamme sivutuotteena perustamamme Kuudesrinki niminen (roolipelaamiseen keskittyvä) yhdistys elää ja voi hyvin. Meillä on reilut 30 jäsentä ja viime vuonna saimme Oulun kaupungilta 230e tukea. Tänä vuonna olisi ajatus hakea reilua 3 tonnia. Tuskin ihan niin paljoa saamme, mutta parikin tonnia olisi jo ihan pirun kova sana.
|
Larppa
linkki
4. helmikuuta 2006 kello 8.33
|
Larppa
4. helmikuuta 2006 kello 8.33
linkki
|
[quote:3b08405d1d="Assath"]
Positiivista on sen sijaan, että tämän kamppanjamme sivutuotteena perustamamme Kuudesrinki niminen (roolipelaamiseen keskittyvä) yhdistys elää ja voi hyvin. Meillä on reilut 30 jäsentä ja viime vuonna saimme Oulun kaupungilta 230e tukea. Tänä vuonna olisi ajatus hakea reilua 3 tonnia. Tuskin ihan niin paljoa saamme, mutta parikin tonnia olisi jo ihan pirun kova sana.[/quote:3b08405d1d]
Mihin tämä yhdistyksenne pyrkii?
|
Assath
linkki
4. helmikuuta 2006 kello 12.37
|
Assath
4. helmikuuta 2006 kello 12.37
linkki
|
[quote:41c291b3aa="Larppa"]Mihin tämä yhdistyksenne pyrkii?[/quote:41c291b3aa]
Siis virallisesti vai epävirallisesti :wink: ?
Pyrimme lisäämään roolipelaamista Oulussa ja parantamaan tuon pelaamisen tasoa. Käytännössä yhdistyksemme maksaa 40% jokaisen peliin saapuneen pelaajan naposteltavista ja 40% pelinjohtajien roolipelihankinnoista (tuen ylärajan riippuessa pelattujen pelien määrästä). Lisäksi tarkoitus on jakaa matkakorvauksia ja tukea esim. Ropeconissa käymistä.
|
newsalor
linkki
7. helmikuuta 2006 kello 10.36
|
newsalor
7. helmikuuta 2006 kello 10.36
linkki
|
Vihdoinkin pidin ensimmäisen pelikertani!
Not. Kaikki peruivat.
Yhdistyksen eduista nauttivat kuitenkin mm. Sankarien Matka ja Kralorela -kampanjoideni pelaajat. =)
|