Vanha foorumi

Takaisin

Brithinit

Yleinen Glorantha-keskustelu
Vesa 21. elokuuta 2005 kello 7.41
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 21. elokuuta 2005 kello 7.41
Vesa 21. elokuuta 2005 kello 7.41 linkki Otsikko kertoo varmaankin enemmän kuin tuhat sanaa. No ihan tässä uteliaisuuttani pistin moisen topicin pystyyn, kun brithineistä en loppujen lopuksi ainakaan liikaa tiedä. Olen suunnitellut tunkevani Brithini-velhon omaan, Seshnelaan ja Vogaihin sijoittuvaan kampanjaani, asuttamaan ikiwanhaa kivistä tornia. Nyt siis kiinnoistaisikin tietää vähän Rokarien suhtautumisesta brithineihin ja brithinien suhtautumista muihin? Tietysti myös vähän laajemmat taustat brithineistä ovat tervetulleita, koska en löytänyt foorumilta aikaisempaa brithinejä koskevaa viestiketjua. Toinen seikka on sitten se, että onko brithini velholle ok asua vaikkapa Vogain pääkaupungin edustalla, pienessä saaressa, kivisessä tornissa rauhassa ettei sitä yritetäkään edes häätää tornista pois?
viljo linkki 21. elokuuta 2005 kello 9.13
viljo 21. elokuuta 2005 kello 9.13 linkki [quote:e0edd9291b]brithinien suhtautumista muihin?[/quote:e0edd9291b] http://www.etyries.com/malkioni/westrace.htm Sogin brithinit ovat erityisen sallivia ja avarakatseisia brithinien mittapuulla. Heitä pidetään jopa harhaoppisina joissakin brithiniyhteisöissä. [quote:e0edd9291b]koska en löytänyt foorumilta aikaisempaa brithinejä koskevaa viestiketjua.[/quote:e0edd9291b] http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1383 linkki käsittelee brithini horalien hq-statteja ja on siinä hieman muutakin. [quote:e0edd9291b]Toinen seikka on sitten se, että onko brithini velholle ok asua vaikkapa Vogain pääkaupungin edustalla, pienessä saaressa, kivisessä tornissa rauhassa ettei sitä yritetäkään edes häätää tornista pois?[/quote:e0edd9291b] Brithinit ovat kovasti yhteisöllistä väkeä, joten jos saarella asuu pieni brithini yhteisö (esim. velhon ylläpitämä tutkijayhteisö horaleineen), niin kai se on ok. Yksin brithinivelho kyllä ei asu minun gloranthassani, eikä myös virallisessa(mikä se sitten onkaan?!). Jos äijä asuu saarella, ni aika harvassa on ne häätäjät. siinä mielessä saanee asua aika rauhassa, ja puhumattakaan jos saarella on vielä lisäksi horaleita. Lokarnoksesta löytynee brithineistä paljon kamaa. Lokarnos.comin hakuun siis...
Nysalor linkki 21. elokuuta 2005 kello 13.49
Nysalor 21. elokuuta 2005 kello 13.49 linkki Vesa: [i:b193547c32]Nyt siis kiinnoistaisikin tietää vähän Rokarien suhtautumisesta brithineihin ja brithinien suhtautumista muihin?[/i:b193547c32] Näkisin, että rokarien suhtautuminen brithineihin on vähän kaksijakoista. Rokarien systeemissä on joitakin piirteitä, jotka ovat lähempänä brithineitä kuin vaikkapa hrestolilaisia. Ainakin se, että ihminen syntyy ja kuolee yhdessä ainoassa kastissa, on ilmeinen yhtäläisyys, kun taas hrestolien lähtökohta on aivan toisenlainen. Muutenkin rokareilla taitaa olla muita lahkoja tiukemmat rajat sille, mitä missäkin kastissa on hyväksyttävää tehdä, vaikka he eivät mene tässä yhtä pitkälle kuin brithinit. Rokarien ideologiassa on tiettyä konservatiivisuutta, halua palata vanhaan historian virheiden opettamina. Vanhan Seshnelan tuho oli heille selvä merkki siitä, mihin tapojen väljeneminen ja rappio johtavat. Siinä he lienevät samaa mieltä brithinien kanssa. Toisaalta rokarit varmasti vieroksuvat brithinien ateismia, kuolemattomuutta ja kuolemanjälkeisen elämän puutetta. Rokarien näkökulmasta brithinit korottavat itsensä Jumalan asemaan ja käyttävät kaikkea surutta hyväkseen, imevät myös energiaa maastaan - syy siihen, miksi Arolanit on niin autio ja karu. Brithinit eivät piittaa Jumalan sanasta eivät tunnusta profeettoja tai pyhimyksiä, jotka ovat monissa malkionilahkoissa olennaisia. Historian valossa brithinit ovat arvaamattomia ja vaarallisia. En usko, että rokareilla ja brithineillä on juurikaan keskinäistä kanssakäymistä. Brithinit pitävät parhaana pysytellä erossa muista kansoista ja rokaritkaan eivät yleensä taida kaivata mitään brithineistä ja heidän Arolanitistaan. Voi olla, että korkeammalla tasolla on joitakin salaisia yhteyksiä rokarien ja brithinien välillä. [i:b193547c32]Toinen seikka on sitten se, että onko brithini velholle ok asua vaikkapa Vogain pääkaupungin edustalla, pienessä saaressa, kivisessä tornissa rauhassa ettei sitä yritetäkään edes häätää tornista pois?[/i:b193547c32] Jos velho oliksi tehnyt jonkin kaupungin hallitsijaa hyödyttävän diilin, niin kaipa se voisi olla mahdollista, mutta oikeauskoinen brithini yksin saarella kuulostaisi aika epätavalliselta. Toisaalta jos kyseessä on harhaopin poluille ajautunut brithini tai muuten vain ateistinen zzaburistivelho, homma olisi paljon luontevampaa. Hallitsijan kanssa tehty sopimus voisi suojata häntä alhaisen rahvaan epäluulon luomalta vihalta tai oman kansan kostolta. viljo: [i:b193547c32]Brithinit ovat kovasti yhteisöllistä väkeä[/i:b193547c32] Tämä on erittäin hyvä pointti brithineistä. Brithineissä on vähän samaa kuin mostaleissa: ihmisellä on tietty paikka yhteisön osana, eikä siitä poikkeamista sallita. Brithineillä tämä heijastuu kasteissa, joilla on todella tiukat rajat siitä, mikä on minkäkin kastin tehtävä. Aseita eivät saa kantaa kuin holarit, hevosilla saavat ratsastaa vain talarit, taikuutta harrastavat vain zzaburit ja varsinaista ruumiillista työtä tekevät ainoastaan dronarit. Epäilemättä myös eri kastien naisilla on omat tiukat rajansa, joiden yli ei saa mennä. Eri kasteilla ja naisilla on vieläpä oma murteensakin! Brithinien yhteiskunta toimii käsittääkseni aika saumattomasti. Heillä on hyvä syy noudattaa tiukkoja rajoituksiaan: niiden rikkominen altistaisi heidät kuolevaisiksi. Toisaalta vaikka brithinien kulttuuri vaikuttaa ulkopuolelta katsottuna hyvin ahdistavalta, se antaa myös turvaa yhteisön jäsenille. Jokaisesta pidetään huolta ja yhteisön jäsenen hengissä pitämiseksi tehdään kaikki mahdollinen. Koska brithiniksi voi tulla vain syntymän kautta - joskin lasten hankkiminen on hyvin poikkeuksellista brithinien parissa ja sitä tapahtuu vain huonoina aikoina -, jokainen uusi brithini kasvaa sisälle kulttuuriinsa vailla tietoa muista kulttuureista.
Vesa linkki 22. elokuuta 2005 kello 9.00
Vesa 22. elokuuta 2005 kello 9.00 linkki Pienen pähkäilyn jälkeen sain päähäni sellaista, että tuo saari olisikin pieni brithini yhteisö, jota johtaa(?) tuo brithinivelho tuolta kivisestä tornista. Nyt siis kiinnostaisi hiukan tietää brithini yhteisön toiminnasta, ja brithinien jonkinlaisesta tavoitteesta, mitä brithinit tekevät ja tavoittelevat ikuiselta elämältään? Koska kampanjani pelaajat tulevat olemaan varkaita ja ovat näin ollen kirkon kanssa napit vastakkain ja mahdollisesti hakevat apua eri tahoilta, enkä haluaisi sulkea pois mahdollisuutta saada joitain vastauksia kaikkitietävältä velholta, joka kivisessä tornissaan tutkii Gloranthaa ja sen salaisuuksia(jos brithinit nyt tavoittelevat valtavaa tietoutta ja tämä on mahtavalle brithinivelholle ok juttu). Voihan olla niinkin etteivät pelaajat turvaudu brithinivelhon apuun koska eivät luota brithineihin, tai sitten tämä velho mahdollisesti voisi antaa pelaajille vastauksia jos nämä auttavat velhoa vaikkapa varastamalla tälle jonkin esineen (jos tällainenkaan käy brithineille päinsä, mutta näin velhon ei ainakaan tarvitsisi uhrata omiaan). Jos homma menee liian monimutkaiseksi, niin täytyy tyytyä siihen muuten vaan ateistiseen zzaburiin joka tietää melkein kaiken :).
Spinosar linkki 22. elokuuta 2005 kello 20.18
Spinosar 22. elokuuta 2005 kello 20.18 linkki Muutamia kysymyksiä sinulle Vesa... [b:b1c5124b68] Ensinnäkin, mihin Gloranthan Lännen kirjallisiin lähteisiin sinulla on kätevä pääsy?[/b:b1c5124b68] [i:b1c5124b68]Revealed Mythologies, University of Sog City 1&2, Tales Of The Reaching Moon 13[/i:b1c5124b68]... Siitä huolimatta heitän sinulle pari ideaa. Brithiniyhteisön rakenteen voit kopioida suoraan shakkilaudalta. Keskiajallahan shakkipeliä on käytettykin "täydellisen yhteiskunnnan" mallina. Muistat vain, että kahdeksas sotilas oli peluri. Nähtiin siis, että täydellisessäkin yhteisössä aina on se joku, joka uhkapelaa, siis tavallaan loisii - ja on uhrattavissa. Jokaisella nappulalla on tietysti vastaavasti omat tarinansa ja luonteensa. Mutta yhteisön 48 jäsentä on helppo tyypitellä. Mustat on naisia. Toisekseen ehdottaisin, että Brithini-yhdyskunta asustaisi Kanthorin saarilla, Vogaista länteen, vanhan vajonneen Seshnelan alueella. Tämä asettaisi Brithinit oikealla tavalla kontekstiin. Niillä vesillä ihmiselämä on vaarassa. Ourit pitävät merta, haltiat metsiä - ja Luathat saaristoa. Kuolemattomat purppuraihoiset puolijumalat tuhosivat kenties kaiken ihmiselämän alueella, mutta sehän ei tarkoita näitä Brithinejä. Asetelmassa kaikkivoipaisen mahtavalle magus-welholle merenpieksämässä kivitornissaan lankeaa luonnostaan vastavoima. Se ei ole välttämättä vihollinen, vaan viereinen taho, toisia kuolemattomia. [b:b1c5124b68] Sitten toisekseen, oletko jo lukenut Juhana Petterssonin Roolipelimanifestin?[/b:b1c5124b68] Varmuuden vuoksi siteeraan Juhanaa; sivuhahmojen pelaaminen: [size=13:b1c5124b68] [i:b1c5124b68]...Vahvoja, auktoriteettisivuhahmoja kannattaa myös välttää, elleivät he ole pahiksia. Sivuhahmo, joka on aina oikeassa, käy nopeasti kaikkien hermoille, samoin kuin sivuhahmo, joka ei kykene häviämään. Mikäli pelinjohtajan mielestä pelissä on niin mahtava sivuhahmo, ettei se oikeastaan voi hävitä, se on tapettava heti tai muutettava pahikseksi. Muussa tapauksessa pelaajilta menevät hermot... ... Sivuhahmot ovat roolipeleissä aivan liian usein oikeassa. Tämä johtuu usein siitä, että pelinjohtaja haluaa käyttää sivuhahmoa äänitorvenaan tai että hän haluaa hahmojen tekevän jotakin ja yrittää potkia heitä eteenpäin sivuhahmon avulla. Tämä ei ole hyvä. Peli toimii paremmin, mikäli sivuhahmot ovat samanlaisia kuin muutkin ihmiset: ennakkoluuloisia, tuomitsevia, valehtelevia, oman edun tavoittelijoita...[/i:b1c5124b68] [/size:b1c5124b68] [quote:b1c5124b68] [b:b1c5124b68]Vesa, kirjoitit:[/b:b1c5124b68] Koska kampanjani pelaajat tulevat olemaan varkaita ja ovat näin ollen kirkon kanssa napit vastakkain ja mahdollisesti hakevat apua eri tahoilta, enkä haluaisi sulkea pois mahdollisuutta saada joitain vastauksia kaikkitietävältä velholta, joka kivisessä tornissaan tutkii Gloranthaa ja sen salaisuuksia ja Jos homma menee liian monimutkaiseksi, niin täytyy tyytyä siihen muuten vaan ateistiseen zzaburiin joka tietää melkein kaiken [/quote:b1c5124b68] Brithini-velhosi kanssa saatat olla suuntaamassa kohti honkia, joihin on törmätty ennenkin. :wink: Über-cool kaikki-tietävä kuolematon valar Merlin-oli-amatööri-Minun-rinnallani on oikeasti mehukas konsepti rakentaa peliin, mutta se virittää sudenkuoppia tiellesi. Lyhyesti, velhosi käy rasittavaksi sekunnissa, jos siitä katoaa mystinen vetovoima. Ja vetovoiman luominen ei ole niitä helpoimpia konjuraatioita. [i:b1c5124b68] Greg Stafford varmaan [u:b1c5124b68]kirjoittaisi[/u:b1c5124b68] skenaarionsa siten, että itseään velhoa ei suoraan kohdattaisi, vaan hänestä luotaisiin mielikuvia varsin kaukaa käsin. (Greg kyllä pelauttaisi ehkä toisin.) [u:b1c5124b68]Etäisyys[/u:b1c5124b68] on helppo keino säilyttää hahmon uskottavuus. Hahmo tuotaisiin esiin konkreettisen maailman rakenteina - historian henkilönä, herrain pelkona, harmaina aluksina aaltovuorien laaksoissa, puheenparsina, kansan tapoina. Juhana Pettersson kehottaa tekemään hahmosta pahiksen. Se on aika hyvä ohje. Sillä "helpoimman tuntuinen lähestymistapa" hahmon saamisessa halutunlaiseksi "on lähes aina väärä". Kun hahmoon on saatu liitettyä tunne - jokin muu kuin ärsyttävyys - ollaan oikealla polulla. [u:b1c5124b68]Pahistelu[/u:b1c5124b68] mahdollistaa tarvittaessa tehokkaiden käänteiden tekemisen sivuhahmon linjaan. Jos karmea riippumaton velho jossain yhteydessä ymmärtää hahmojen tilannetta, auttaa, tukee - se säväyttää. Ja minä itse varmaan pyrkisin näyttämään tuon sivuhahmon lähempää ja monisyisemmin kuin pelaajien ennakko-oletukset antaisivat myöten. Kiire usein määrittää henkilön tärkeellisyyttä - pois se piirre. [size=9:b1c5124b68] Antaisin pelaajien/hahmojen asettaa aikarajat. (Jos hahmosi tapaa aidon brithini-maguksen, mitäs olettaisit? Poskisuudelmaa? Rautafallosta? Tai että se on koko eliniäksesi?)[/size:b1c5124b68] Aika brithinille on rajaton - vaikka tuhlata pahaisiin ihmislanbrileihin - se ei lopu, ei edes kulumalla. Hahmoille voi näyttää mitä vaan, mitä pelaajat vain keksivät katsoa ja enemmän, mutta kaikki ei saa selittyä. Koko ajatus on vetää pienillä siveltimillä vetoja eri suuntiin. Siitä syntyy väistämättä [u:b1c5124b68]ristiriitoja[/u:b1c5124b68] (,joista osa on kiehtovia). Vain jos pienille viivoille laskettaisiin summavektori, se kuitenkin osoittaisi selvästi Zzaburiin. [/i:b1c5124b68] Lykkyä tykö, jos nimenomaan teet kaikkitietävän velhon taustajehuksi, se on nimittäin juuri vastaan "pöytäroolipelien kirjottamattomia sääntöjä".[size=8:b1c5124b68]jotka opitaan kantapään kautta[/size:b1c5124b68] Ja perusluonteeltaan kapinallisena toimintana oikein hyvä roolipeli aina käy jotakin dogmaattista vastaan. Ymmärrä vain viholisesi.
Vesa linkki 23. elokuuta 2005 kello 16.08
Vesa 23. elokuuta 2005 kello 16.08 linkki Hyvää ja viisasta tekstiä Spinosar, Roolipelimanifesti täytyisi siis minunkin lukea kunhan aikaa ja mielenkiintoa sille löytyisi osaltani enemmän Kiitokset siis valaisevista asianhaaroista. Tarkoituksenani oli kasata tuosta velhosta sellainen sivu-sivuhahmo, jos tuo on nyt oikea termi sille. Tarkoituksenani siis oli sijoittaa tuollainen velho Vogaihin, Bemlochin lahdessa (Bemloch on siis minun keksimäni pääkaupunki Vogaille) sijaitsevaan saareen, olemaan mystinen velho josta ehkä puhutaan ja huhutaan, mutta joka ei välttämättä liity pelaajahahmojen tekemisiin ollenkaan. Velho oli tarkoitettu mahdollisesti auttamaan pelaajia eteenpäin, jos muuta keinoa ei ole, ja sehän riippuu velhosta itsestään auttaako hän piskuisi varkaita, ellei itse sitten hyödy tästä asiasta tarpeeksi. Tuo "kaikkitietävä" oli nyt ehkä hiukan liioiteltu ilmaisu, mutta tarkoitus olisi että velho omaa tavallista tallaajaa ja Seshnelan kirkon velhoja enemmän tietoa. Tai ei välttämättä kirkon velhoja enemmän, mutta erilaista, velhon ja kirkon näkemykset siis olisivat suuressa ristiriidassa. Brithini sopisi siis hyvinkin kuvaan, vaikkakin brithiniyhteisön kasaaminen noinkin lähelle jotakin rokarilaista kaupunkia saattaa minulle ainakin olla aivan liian hankalaa, joten jospa sitten tyydyn harhaoppiseen brithinivelhoon joka vanhenee yksin kivisessä tornissaan tähtiä ja maailman liikettä tarkkaillen. Spinosarille vielä: noista ensinmainitsemistasi opuksista käytössäni on vain TotRM #13 ja sen brithiniosuus on vain pieni pintaraapaisu.
Spinosar linkki 23. elokuuta 2005 kello 20.50
Spinosar 23. elokuuta 2005 kello 20.50 linkki [quote:116fb9b72e] Lozenge Building 101 - lesson 3 - "Tower Sweet Home" http://www.etyries.com/metaphys/lozenge.htm [/quote:116fb9b72e] Nick Brookin sivuilta löytyy klassisen hyvää suunnittelun suuntaviivaa myös sinun Gloranthapelillesi. [quote:116fb9b72e] [b:116fb9b72e]Vesa:[/b:116fb9b72e]käytössäni on vain TotRM #13 ja sen brithiniosuus on vain pieni pintaraapaisu.[/quote:116fb9b72e] Vielä mitä, siinä sinulla on kaikki mitä tarvitset! Sivulla kaksi kerrotaan oleellinen. Sivulla 6 on juuri se, mitä lisäksi kaipaa: luomismyytti ja sankarisotien ennustus. Pidät siitä vain tiukasti kiinni ja käytät kaiken minkä keksit. Sitten sovitat sen viisaasti omaan peliisi. Bemloch oli sinun Vogaisi pääkaupunki...? Sitten annat magus-velhollesi nimeksi Bemloch, äkisti nimellä on jokin merkitys. Sitten liität tämä lähdemateriaaliin; [i:116fb9b72e]...Zzaburin suuren loitsun jälkeisenä 437:na vuonna Fronelasta tuli lähettiläät Brithosiin kysyen onko Sankareiden Sodat alkaneet, sillä Pettäjän Valtakunta oli noussut Seshnelassa...[/i:116fb9b72e] Tuossahan on vuosiluku ja tieto, joka jotenkin liittyy siihen, miksi Bemloch perustettiin ja milloin! Bemloch-magus siis jätti Brithosin tuhatkaksisataavuotta sitten sankarien sotien ennustuksen tähden. Hän rakensi torninsa järven saareen...ja nyt Bemloch tarkoittaa järveä! ->kaupunki sai nimen järvestä, joka sai nimen velhosta, jota kutsutaan nykyisin järven/kaupungin nimellä, mutta jonka nimi ehkä onkin Bemlac ... jne. jne. jne. esimerkiksi noin, omaan vapaaseen tyyliisi ... [quote:116fb9b72e]Brithini sopisi siis hyvinkin kuvaan, vaikkakin brithiniyhteisön kasaaminen noinkin lähelle jotakin rokarilaista kaupunkia saattaa minulle ainakin olla aivan liian hankalaa.[/quote:116fb9b72e] Se ainoastaan niin hankalaa kuin haluat sen olevan. (and then some..) Ja muista mainintani shakkilaudasta, sen ei tarvitse olla sen vaikeampaa. Käännäpä asioita toisinpäin. Rokarikauppalahan tuo on rakennettu niinkin lähelle brithiniyhteisön asutusta. Brithinit oli siellä varsin varmasti ensin. Rokareilla siellä lie hankalampaa kuin sinulla täällä. Ehkäpä helpottaa? [quote:116fb9b72e] Joten jospa sitten tyydyn harhaoppiseen brithinivelhoon joka vanhenee yksin kivisessä tornissaan tähtiä ja maailman liikettä tarkkaillen.[/quote:116fb9b72e] Malkionin lakeja hän ei noudata tai pidä minään, rikkoo halutessaan. (ks s2/6) Mutta paholaisen virheitä hän kammoaa: ylpeys, epäily, pelko, välinpitämättömyys. Toisin sanoen velhosi voisi olla nöyrä, mutta varma, peloton ja välittää (?! - [i:116fb9b72e]kewl[/i:116fb9b72e]). Mutta muistaen, että hän on zzaburi - Sandy Petersenin sanoin: [size=13:116fb9b72e][i:116fb9b72e]"Soulless, calculating, emotionless, deadly. Is he important? No. Is a snake important, even though it can kill you? No."[/i:116fb9b72e][/size:116fb9b72e] [quote:116fb9b72e]"Kaikkitietävä" oli nyt ehkä hiukan liioiteltu ilmaisu, mutta tarkoitus olisi että velho omaa tavallista tallaajaa ja Seshnelan kirkon velhoja enemmän tietoa. Tai ei välttämättä kirkon velhoja enemmän, mutta erilaista, velhon ja kirkon näkemykset siis olisivat suuressa ristiriidassa. [/quote:116fb9b72e] Jos suurta ristiriitaa kaipaat, tee velhostasi Vadeli. Samalla hän täyttää välittömästi Juhanan pahis-ehdon. Pääset eroon Brithini-ongelmista, ja velhon eristynyt-eristetty asema selittyy luonnollisesti. Kaiken lisäksi voit pitää kaiken luonnekuvauksen, minkä kirjoitin tuohon yllä. :evil: Vadeli ei tee virheitä, siinähän menisi kuolemattomuus. Kaikkea kiellettyä Vadeli kyllä tekee. Manipuloi virheillä muita tekemään virheitä... kirkonmiehiäkin. [quote:116fb9b72e] Velho oli tarkoitettu mahdollisesti auttamaan pelaajia eteenpäin, jos muuta keinoa ei ole [/quote:116fb9b72e] Anyway, tuo on se yksi asia, jonka siinä hahmossa EI pitäisi paistaa läpi. Kiitoksia vastaamasta.
Vesa linkki 24. elokuuta 2005 kello 8.46
Vesa 24. elokuuta 2005 kello 8.46 linkki [quote:33dba5054f] Sitten sovitat sen viisaasti omaan peliisi. Bemloch oli sinun Vogaisi pääkaupunki...? Sitten annat magus-velhollesi nimeksi Bemloch, äkisti nimellä on jokin merkitys. Sitten liität tämä lähdemateriaaliin; [i:33dba5054f]...Zzaburin suuren loitsun jälkeisenä 437:na vuonna Fronelasta tuli lähettiläät Brithosiin kysyen onko Sankareiden Sodat alkaneet, sillä Pettäjän Valtakunta oli noussut Seshnelassa...[/i:33dba5054f] Tuossahan on vuosiluku ja tieto, joka jotenkin liittyy siihen, miksi Bemloch perustettiin ja milloin! Bemloch-magus siis jätti Brithosin tuhatkaksisataavuotta sitten sankarien sotien ennustuksen tähden. Hän rakensi torninsa järven saareen...ja nyt Bemloch tarkoittaa järveä! ->kaupunki sai nimen järvestä, joka sai nimen velhosta, jota kutsutaan nykyisin järven/kaupungin nimellä, mutta jonka nimi ehkä onkin Bemlac ... jne. jne. jne. esimerkiksi noin, omaan vapaaseen tyyliisi ...[/quote:33dba5054f] Itseasiassa Bemlochille minulla on jo jonkinlainen tausta, Bemloch ei aina ollut siellä missä se on nyt. Toisella Ajalla oli Vanha Bemloch joka sijaitsi hiukan pohjoisempana, mutta joka nyt makaa meren pohjassa kun Luathat päättivät upottaa osan Seshnelaa. Vanhasta Bemlochista on jäljellä vain vanha hautausmaa (ylläripylläri, mikäs onkaan sen parempi muistomerkki muinaisesta kaupungista kuin hautausmaa jossa epäkuolleet ja kirotut sielut kummittelevat? :)). Tuo torni tuolla saarella taas on ollut siinä kai myyttisistä ajoista lähtien, Kiviseksi Torniksi sitä kutsutaan, yhdeksän vuotta sitä rakennettiin ja kuolo korjasi rakentajia vain ja ainoastaan sen takia kun Tähtiintuijotaja(silloin muinoin elänyt velho) lupasi näyttää ihmisille kuinka hän lentää. Torni kohosi aina taivaisiin saakka, ja viimein koitti se hetki kun Tähtiintuijottaja kohosi tornin huipulle, mutta lentämisen sijasta hän tippui ja tippui, hän osui maahan jälkeäkään jättämättä ja suuri salama iski torniin katkaisemalla sen keskeltä kahtia (vrt. Babelin torniin, Tähtiintuijottaja tavoitteli taivaita josta Näkymätön Jumala vihastui.) Tämän jälkeen brithini velho on muuttanut tuonne torniin, joten hän siis oli siellä ennen uutta Bemlochia ja jostain syystä Luathat säästivät tornin ja se jäi yksin saarelle. Tarkoituksenani ei olisi mielellään tehdä velhosta "pahaa" vaan alunperin homma oli hiukan huumorillakin suunniteltu, ajattelin tehdä tästä velhosta ns. kunnianosoitusta yläasteen kemian ja fysiikan opettajalleni, joka vaikutti tietävän kaiken joten tulin silloin niihin johtopäätöksiin että kaverin on pakko olla velho. :lol: No jokaisella on omat huvinsa :).
Spinosar linkki 24. elokuuta 2005 kello 11.02
Spinosar 24. elokuuta 2005 kello 11.02 linkki Kaikesta päätellen, Vesa, sinulla on homma ihan hyvässä hallussa. Tiivistän mielipiteitäni muutamaan oleelliseen ydinkohtaan. IMHO. Älä tee velhosta liian ilmeistä. (Tää npc on sitten pj:n deux ex machina) Velhon liittäminen oikeaan henkilöön on hyvä tekniikka. Voit käyttää peliäsi palvelemaan opettajuuden agendankin, joka lienee kutsumus/palkka kertoa, miten maailma rakentuu, niille jotka eivät siitä vielä tiedä. Käypäinen tapa motivoida velhon toimia esim. hahmojen suhteen. Älä tee velhosta kivisessä tornissaan tyhjiötä, joka on maailmasta irrallaan. . Velhon liittäminen pelisi ja gloranthan kontekstiin kannattaa taatusti. Brithini-yhteisö on mielestäni luontevampi tapa selittää muusta maailmasta eristyneen velhon läsnäolo, kuin yksinäisyys kivitornissa. Olen Viljon ja Nysalorin linjoilla brithinien yhteisöllisyydestä. Jos sitten teet sen näennäisesti-pienemmän-vaivan-yksinäisen-velhon, niin harkitse, että onko brithini sittenkään se oikea määre velhoa kuvaamaan. Kansahan saattaa pitää velhoa brithininä, koska hän ei kuole vuosikymmenten myötä. Mutta tutki vaihtoehtoja: ateistivelho, kuolemattomuusloitsun käyttäjä; nöyrä välittävä vadeli; vaihtuva henkilö; tms. jos maguksesi on solo. Joka tapauksessa määritä velhosi suhde yhteiskuntaan ja sen ekologiaan. Tee se edes summittaisesti. Riittää, kun tiedät vaikka, että muuan kalastajakylä soutaa saareen velhon ruoan. Siitä saa seikkailujakin. EDIT: Brithineistä vielä, he todella kaihtavat kanssakäymistä kaiken vieraan kanssa, mutta minusta olisi kiinnostava nähdä, millaisia brithinit ovat sitten, jos he päästävät jonkun keskuuteensa. Stereotypioitako?...Tuskinpa vaan.
Vesa linkki 24. elokuuta 2005 kello 11.36
Vesa 24. elokuuta 2005 kello 11.36 linkki [quote:4b954eff86="Spinosar"] Olen Viljon ja Nysalorin linjoilla brithinien yhteisöllisyydestä. Jos sitten teet sen näennäisesti-pienemmän-vaivan-yksinäisen-velhon, niin harkitse, että onko brithini sittenkään se oikea määre velhoa kuvaamaan. Kansahan saattaa pitää velhoa brithininä, koska hän ei kuole vuosikymmenten myötä. Mutta tutki vaihtoehtoja: ateistivelho, kuolemattomuusloitsun käyttäjä; nöyrä välittävä vadeli; vaihtuva henkilö; tms. jos maguksesi on solo. Joka tapauksessa määritä velhosi suhde yhteiskuntaan ja sen ekologiaan. Tee se edes summittaisesti. Riittää, kun tiedät vaikka, että muuan kalastajakylä soutaa saareen velhon ruoan. Siitä saa seikkailujakin.[/quote:4b954eff86] Tällaisia asioita olenkin tuumiskellut ja pohtinut syvällisemmin, en suunnitellutkaan velhosta täydellistä erakkoa. Ajattelin että muutama uskollinen seuraaja palvelee saarella velhon tarpeita, ellei nyt kyseessä ole sitten brithiniyhteiskunta. Kalastajakylä velhoa ruokkimassa ei ole sekään hullumpi ajatus, Bemlochin läheisyyteen olen pienen kylän rykäissyt rannalle ja sille hyvinkin voisi tuollaisen roolin tehdä. Kaiken lisäksi tämän velhon ruokkiminen voisi olla kirkon normien vastaista, jopa kerettiläistä! Tottakaihan kirkko näkee että nämä kalastajat jotka menevät velhoa ruokkimaan altistuvat väärille näkemyksille ja ovat kirkolle haitaksi. Kultaisen Peitsen iknvisitiolle taas duunia, soudella nyt ympäri rannikkoa näitä kerettiläisiä kalastajia pyydystämässä. Vogaihan on oikea kerettiläisyyden linnake! No eipähän Gilbochin ja Vogain arkkipiispaa sitten turhaan valittu Kultaisen Peitsen johtoon (tällaisen tiedon minulle välitti internet, ja "Vogai" googlen haulla). Alkaapa tämäkin topicci jo luisua pois alkuperäisestä aiheestaan, ja keskittyy pelkästään yhden velhon ympärille käsittelemään sitä voisiko tämä olla brithini vai ei :).