Koivuniemen Herra
linkki
15. elokuuta 2005 kello 12.28
|
Koivuniemen Herra
15. elokuuta 2005 kello 12.28
linkki
|
Tästä nyt nopeasti kysäisen kun en aivan täysin varma ole:
1. RQ pelaajan kirjassa mainitaan että velholoitsuja voi oppia kuka tahansa, kunhan löytää opettajan. Kysymykseni kuuluu: Toimiiko tämä siis näin Gloranthassa ja kuinka innokkaita eri velhoilu-uskontojen edustajat ovat tarjoilemaan opetusta?
2. Riimumestarin kirjassa on lemmikin luontiloitsuja, mutta siellä ei mainita mitään lemmikkien roduista. Todennäköisesti vain vakioälyiset elukat ovat lemmiköitävissä, mutta voisiko näin sitten myös hommata lemmikikseen vaikka dinosauruksen tai kaaoksen etanan?
Kiitos.
|
Vash the Stampede
linkki
15. elokuuta 2005 kello 13.09
|
Vash the Stampede
15. elokuuta 2005 kello 13.09
linkki
|
En usko että velhot mitenkään hirveän helpolla opetusta tarjoavat. Oppilaalla pitää olla tietyt edellytykset, esim. ÄLYä tarvitsee velhoilussa rutkasti. Jos velholla on jo liuta oppilaita/assistentteja, niin opintiohin pääseminen voi olla vaikeaa. IMHO useat henkitaikuutta käyttävät kultit eivät liiemmin velhoilusta perusta, vaan karttavat sitä ja sen käyttäjiä. Pakanoita ovat, prkl. Mutta voihan PJ ovelasti tiputtaa pelaajalle jonkin käärön tai kirjasen, jonka avulla pääsisi alkuun velhoilun vaativassa taidossa. Mutta ei kannata orlanthilaisena mennä myrskykaanilta kyselemään, että mistähän saisi velhoiluopetusta. Voipi kultinkirousta sadella päälle hyvinkin nopeasti :-o
Periaatteessa lemmikiksi käy mikä tahansa vakioälyinen. Mutta riippuu pitkälle mihin tarkoitukseen sitä tarvitsee, että minkälaisen lemmikin hommaa. Dinosaurus voisi olla hyödyllinen taistelussa, mutta onpa mokoma aika suuri ja siten ei ehkä ihan sopivin lemmiksi. Kissat ja apinat on varmaan yleisimpiä, en tiedä mistä minulla semmonen tutina on taas persiissä. Ehkä niiden luontaisen ketteryytensä takia. Pääsevät paikkoihin mihin esim. se dinosaurus ei pääse. En muista oliko niissä lemmikinluontiloitsuissa mitään rajoituksia eläimen ominaisuuksille. Taidan sekoittaa johonkin muuhun.
|
Spinosar
linkki
15. elokuuta 2005 kello 14.39
|
Spinosar
15. elokuuta 2005 kello 14.39
linkki
|
Suosittelen sydämestäni Sandy-Sorceryyn tutustumista!
kaivan URLin jostain, mutta myöhemmin...
... löytynee googlella...
|
alamolo
linkki
18. elokuuta 2005 kello 20.53
|
alamolo
18. elokuuta 2005 kello 20.53
linkki
|
Käsittääkseni velhousta voi oppia vain opettajan avulla. Ja lähes kuka tahansa velho ottaa apupojan koska ne on käytännössä palvelijoita ja maksavat vielä siitä. Eikä siinä ollu ees pelaajan kirjan mukaan mitään isoja vaatimuksia. Muista en muista mut taikuus muutos piti olla ainaki positiivinen.
Ja jospa en väärin muista ni velho joutuu uhraamaan omista ominaisuus pisteistään pisteitä lemmikille. Eli dinosauruksen luomiseen menis rutkasti koko pisteitä. Mut en tosiaan oo muista aivan varmasti, enkä pääsen ees tarkistaan.
|
newsalor
linkki
18. elokuuta 2005 kello 21.22
|
newsalor
18. elokuuta 2005 kello 21.22
linkki
|
[quote:a9ed025a09="Koivuniemen Herra"]Tästä nyt nopeasti kysäisen kun en aivan täysin varma ole:
1. RQ pelaajan kirjassa mainitaan että velholoitsuja voi oppia kuka tahansa, kunhan löytää opettajan. Kysymykseni kuuluu: Toimiiko tämä siis näin Gloranthassa ja kuinka innokkaita eri velhoilu-uskontojen edustajat ovat tarjoilemaan opetusta?[/quote:a9ed025a09]
Periaatteessa ei ole mitään estettä sille, miksei kuka tahansa voisi oppia velhoutta. Käytännössä näitä syitä kyllä löytyy. Periaatteessa ei ollut mitään estettä sille, miksi kukaan ei olisi keski-ajalla voinut oppia lukemaan tai vaikka muuraamaan.
Lukemisesta oli harvoille käytännössä hyötyä. Se ei auttanut vieljelemään sitä maata tjsp. Lukeminen oli harvojen etuoikeutettujen hommaa. Heidän elämänsä kustansivat sadat maaorjat, joten heillä riitti aikaa sellaisiin epäolennnaisuuksiin. Kautta ihmiskunnan historian lukemisella ja kirjoittamisella on kuitenkin ollut oma erikoistunut paikkansa. Sopimuksista, omaisuudesta, maasta, vuodenajoista jne. on pitänyt pitää kirjaa, joten tälläiset spesialistit ovat oikeuttaneet olemassaolonsa.
Kuka tahansa ei Gloranthassakaan voi oppia käytännössä velhoutta. Ne yhteiskunnat, joissa velhoutta harjoitetaan eivät ole oikein solidaarisuudestaan tunnettuja. Lännessä katsotaan aika yleisesti kieroon sellaisia velhoja, jotka eivät johonkin kirkon pappisjärjestön kuulu. Velho ei voi kouluttaa maanviljelijästä velhoa yksinkertaisesti sen takia, että tämä on ikäänkuin jonkun aatelisen omaisuutta ja taikuuden opettaminen saattaa olla jopa rikos velhon omaa kastia ja siten Näkymätöntä Jumalaa vastaan.
Mitenkäs sen muuraamisen kanssa sitten? Noh, muurarit ja muutkin käsityöläiset järjestäytyivät aikoinaan killoiksi. Kuka tahansa ei voinut linnoja rakentaa, vaan se vaati vuosien harjoittelua oppipoikana ja mestarit eivät salaisuuksiaan ilmaiseksi jaelleet. Uskon, että vastaavasti Gloranthassa velhot ovat hyvin tarkkoja siitä, kelle taitonsa opettavat.
Pieni piiri pyörii.
[quote:a9ed025a09="Koivuniemen Herra"]2. Riimumestarin kirjassa on lemmikin luontiloitsuja, mutta siellä ei mainita mitään lemmikkien roduista. Todennäköisesti vain vakioälyiset elukat ovat lemmiköitävissä, mutta voisiko näin sitten myös hommata lemmikikseen vaikka dinosauruksen tai kaaoksen etanan?[/quote:a9ed025a09]
Lemmikki pitää luoda epätäydellisestä olennosta. Siispä tarvitaan joku otus, jolla on vakio äly tai mahdollisesti ruumiiton henki. Tälle otukselle luodaan sitten loput ominaisuuksista ja mahdollisesti kasvatetaan sen olemassa olevie kykyjä entisestään.
Lemmikkiä ei voi luoda tyhjästä. Näin ollen dinosaudusta ei voi luoda tyhjästä. Pitää siis ensin hallitse-loitsulla taltuttaa sellainen lisko ja sen jälkeen suorittaa se riitti. Loitsua ei kuitenkaan jälkeenpäin enää tarvitse. Tuskin tarvitsisi kokoa enää uhrata, koska sitä varmaan riittää jo omasta takaa.
Dinosaurukset eivät kuitenkaan ole kovin käytännöllisiä lemmikkejä. Ensinnäkin hallitse-loitsu on varmaan harvinainen. Tämä on kuitenkin murheista pienin. Dinosaurukset ovat nimittäin hankalia ruokkia, ne tahtovat ajaa karjaa ja ihmisiä paniikkiin, niitä ei voi oikein kuljettaa kovin helposti mukana jne. jne. Paljon fiksumpaa tyytyä sihen tuttuun ja turvalliseen eläimeen tai mahdollisesti johonkin esineeseen sidottuun henkeen.
|
Cara
linkki
19. elokuuta 2005 kello 7.45
|
Cara
19. elokuuta 2005 kello 7.45
linkki
|
Itselläni ollut sellainen tutina, että velhojen familiaarit eli lemmikit ovat aika pienikokoisia. Velhoillahan pitäisi löytyä hyökkäysvoimaa ihan omasta takaa, eikä sellainen jättimäinen lisko oikein istu omaan skeemaani velhosta lemmikkeineen. Toisaalta rajoja voi aina rikkoa...
Kuinka paljon lemmiköity elukka muuten eroaa tavallisesta? Voiko ne silmämääräisesti tunnistaa? Entä jos haluaisi sen erottuvan..? Mielessä lähinnä Lovecraftin mythoksen familiaarit tyyliin Brown Jenkins... Se ainakin vähän säväyttäisi :)
|
Alec
linkki
19. elokuuta 2005 kello 8.14
|
Alec
19. elokuuta 2005 kello 8.14
linkki
|
[quote:4e7751af09="Cara"]Kuinka paljon lemmiköity elukka muuten eroaa tavallisesta? Voiko ne silmämääräisesti tunnistaa? Entä jos haluaisi sen erottuvan..?[/quote:4e7751af09]
Jos nyt oikein muistan ni lemmikkiä tehdessä velho voi antaa omia ominaisuuksiaan lemmikille! Tästä voi hyötyä esim. jos lemmikillä sattuu olemaan hyvä äly, voi sitä vielä lisätä mikäli velho luovuttaa omaansa -> lemmikin vapaa äly parempi -> tehokkaammat loitsut! Eli jos lemmikki simpanssi istuu majatalossa ja pelaa shakkia, ni siit vois tehdä pikaisia johtopäätöksiä et kaikki ei oo ihan niinku pitäis! Ja kyllähän sen lemmikin saa erottumaan ihan loitsuillakin, esim. mun velholla aikoinaan oli lemmikkinä sapelihammastiikeri, jonka kokoa olin lisää loitsulla nostanut ja se tikru toimi mun ratsuna!
Kylläkin velholla pelaaminen lopetettiin ku homma alko menee pikkasen älyttömäks! Velhoille ei kannata ryttyillä!
|
Cara
linkki
19. elokuuta 2005 kello 8.20
|
Cara
19. elokuuta 2005 kello 8.20
linkki
|
Eli tämä älykäs simpanssi voisi käydä aivan tavallisesta simpanssista, jos se niin haluaisi (tahi velho haluaisi..) Ja sapelihammastiikeri nyt on muutenkin aika ratsun kokoinen... Mutta voiko velho muuttaa sen vaikka siniseksi? Mainitsemani Brown Jenkins oli rotta, jolla oli ihmismäiset kädet ja kasvot. Lovecraft tosin kuvaili otuksen varsin karmivaksi, mutta silti...
|
Alec
linkki
19. elokuuta 2005 kello 8.55
|
Alec
19. elokuuta 2005 kello 8.55
linkki
|
[quote:4d7af30961="Cara"]Mutta voiko velho muuttaa sen vaikka siniseksi? Mainitsemani Brown Jenkins oli rotta, jolla oli ihmismäiset kädet ja kasvot.[/quote:4d7af30961]
Käytä maalia :-D !!!
En oo nyt ihan varma pystyykö lemmikkiä muokkaamaan sitä luotaessa sen enempää ku ominaisuuka vaan, mut löytyyhän niitä muodonmuutosloitsuja! Eikä sen lemmikin luominen tarvi sääntöihi kangistua! Ei velhoilta keinot kesen lopu!!!
[quote:4d7af30961="Cara"]Eli tämä älykäs simpanssi voisi käydä aivan tavallisesta simpanssista, jos se niin haluaisi (tahi velho haluaisi..)[/quote:4d7af30961]
Lemmikki käyttäytyy miten velho sen haluaa käyttäytyvän! Niillähän on joku ikuinen ajatuslinkki toistena välillä! Eli lemmikki orava voi mussuttaa käpyä puussa muiden oravien kanssa ja seuraavalla hetkellä ampua salamoita pers...
|
Argrath
linkki
19. elokuuta 2005 kello 9.54
|
Argrath
19. elokuuta 2005 kello 9.54
linkki
|
Tapani mukaan harhaudun varsinaisesta aiheesta mutta...
[b:078e0d6e74]Cara kirjoitti[/b:078e0d6e74]
[quote:078e0d6e74]Mainitsemani Brown Jenkins oli rotta, jolla oli ihmismäiset kädet ja kasvot. Lovecraft tosin kuvaili otuksen varsin karmivaksi, mutta silti...[/quote:078e0d6e74]
Brown Jenkinshän ei ilmeisestikkään ollut missään vaiheessa todellinen rotta vaan ns. Rotta Olio (Rat thing - tätä termiä käytetään Cthulhu roolipelissä). Itse olen pelintekijöiden tapaan aina nähnyt asian niin että Jenkins on cthulhumytologialle tyypillinen demoninen olento, joka vain muistuttaa rotan ja ihmisen risteytystä. Voisi myös olettaa että Jenkinsin kaltaisia olentaja on kokonainen rotu Lovecraftin maailmankaikkeudessa.
Cthulhun Kutsua ei tosin ehkä kannata liiaksi sekoittaa Rune Questiin, sillä vaikka kumpikin peli käyttää jokseenkin samaa järjestelmää, niin magia toimii aika eri lailla näissä systeemeissä ja maailmoissa (siis jos RQ:ssa puhutaan Gloranthasta)
|
Cara
linkki
19. elokuuta 2005 kello 11.03
|
Cara
19. elokuuta 2005 kello 11.03
linkki
|
Joo, ei tässä oltu cthulhua ja RQ:ta sekoittamassakaan... Mietin vain, toimisiko runessa velho-lemmikit, jotka saavat ihmismäisiä piirteitä (vaikka vähän vähemmän karmivia kuin cthulhussa, runehan ei nyt kai ole tarkoitettu ensisijaisesti kauhuroolipeliksi..)
|
Argrath
linkki
19. elokuuta 2005 kello 11.13
|
Argrath
19. elokuuta 2005 kello 11.13
linkki
|
Tuohan on sinällään mielenkiintoinen kysymys ainakin metafyysisesti pähkäillen. Jos velho luovuttaa ominaisuuksiaan lemmikille, toisivatko nuo ominaisuudet mukanaan velhon itsensä piirteitä? Tuskin, ellei ulkonäköä luovuta (ja sitä ei taida voida luovuttaa). Ihan mielenkiintoinen ajatus kuitenkin.
Sen sijaan tuntuu epätodennäköiseltä että lemmikin ulkoista olemusta voisi muuten radikaalisti muuttaa (esim. uusi väri tai toisen eläimen pää). Tällainenkin tosin voisi ehkä onnistua jos velho pystyisi jotenkin yhdistelemään osia useista eläimistä ja tekisi lopputuotteesta sitten itselleen lemmikin. Ehkä jonkinlaista morfausmagiaa voisi RQ:stakin löytyä.
|
Chividal
linkki
23. elokuuta 2005 kello 9.48
|
Chividal
23. elokuuta 2005 kello 9.48
linkki
|
Oma lemmikkihaukkani (nimeltään Kotka) henki yhdistyi pienen Matkaajan kivellä suoritetun seikkailun jälkeen suurehkoon liike-henkeen (lanstring vai mikäs se olikaan). Samalla se kasvoi kokoa, sai voimaa ja mahtia, muuttui hieman sinertäväksi ja sai lisää lentonopeutta, mitä käyttäessä ilmaan jää sininen kiihdytysviiva :D Luonnekin muuttui oikukkaammaksi.
Tässä siis yksi esimerkki. Mielestäni lemmikit voivat olla oikeastaan järkevyyden rajoissa mitä vaan ja niiden ulkonäköä voi minusta muokata tuon luontirituaalin yhteydessä. Perustelkoot sen sitten omien omninaisuuksien uhrauksella tai millä vain. Ainakin Gloranthassa pelatessa velhot voivat nyt muutenkin tehdä kummallisempiakin juttuja :)
|