Vanha foorumi

Takaisin

Henkien vangitseminen.

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 11.53
Kirjoittaja Viesti
Anonymous linkki 16. kesäkuuta 2001 kello 21.55
Anonymous 16. kesäkuuta 2001 kello 21.55 linkki Niin olen sitä mietiskellyt jo jonkin aikaa... miten oikeen niitä saa sidottua johonkin. Tietojeni mukaan ensin henki kutsutaan henki maailmasta ja sitten hallitse henki loitsulla se sidotaan siihen? en ole varma tästä asiasta... ja mitä hyötyä tarkalleen niistä hengistä on... Jos vaikka voisi antaa jonkun esimerkin jos ei olee liikaa vaivaa... Ps: en ole saanut listaa tehtyä koska on ollut kiireitä. Luultavasti huomenna on runsaasti aika illalla ja saan sen valmiiksi.
Nysalor linkki 17. kesäkuuta 2001 kello 8.05
Nysalor 17. kesäkuuta 2001 kello 8.05 linkki [i:8649788fc6] Tietojeni mukaan ensin henki kutsutaan henki maailmasta ja sitten hallitse henki loitsulla se sidotaan siihen?[/i:8649788fc6] Jos todella kutsumisesta on kysymys, niin henki tosiaan kutsutaan henkiulottuvuudesta sopivalla Kutsu (henki) -loitsulla. Hengen saavuttua täytyy heittää sopiva Hallitse-/Käske-loitsu, jonka avulla henki saadaan kukistettua. Tämän jälkeen henki voidaan pakottaa Sidontalumouksella valmiiksi lumottuun esineeseen, josta se ei pääse vapaaksi, ellei sitä vapauteta tai ellei esine tuhoudu. [i:8649788fc6] mitä hyötyä tarkalleen niistä hengistä on[/i:8649788fc6] Hengen suoma hyöty riippuu kokonaan henkityypistä. Älyhenkien hallitsija voi käyttää niiden ÄLY:ä loitsujensa varastoimiseen, mahtihengeltä taas voi saada taikapisteitä, taikahengen voi käskeä heittämään loitsuja, loitsuhengen voi pakottaa opettamaan sen osaaman henkiloitsun ja sairaushenkiä, aaveita, haamuja, tunnehenkiä ja vastaavia voi lähettää vihollisensa kimppuun. Muilla hengillä on muunlaisia hyötyjä, joten kyllä niistä yleensä jotakin iloa on. Toisaalta sidottujen henkien omistamiseen liittyy riskejä, koska esineen tuhoutuessa henki voi vapautua tai ovela vihollinen voi sopivalla loitsulla napata sidotut henget haltuunsa. Lisäksi henkien kutsumisessa on omat riskinsä, jos tuleekin kutsutuksi turhan voimakas olento, joka ei ilahdu joutumisestaan maan päälle.
Anonymous linkki 17. kesäkuuta 2001 kello 7.16
Anonymous 17. kesäkuuta 2001 kello 7.16 linkki Aluksi laitetaan hienoja rituaali merkkejä ypärille ja sitten valitaanettä minkäs laisen hengen haluaisin. Sitten otetaan normaali sormus ja laitetaan siihen lumous loitsu, jolloin se on lumottu esine (Ei varmaan kukaan olisi arvannut). Tämän jälkeen valmistellaan kutsu henki ja hallitse henki loitsut ja sitten kun se pässi henki tulee sanomaan moi niin hallitse loitsu päräytetään siihen. Sitten vielä tarvitaan Sidontalumous loitsu? jolla selaitetaan se siihen sormukseen. Toimiiko se tuolla tavalla. Ja maksaakos tälläinen huvi paljonkin mahtia?
Nysalor linkki 17. kesäkuuta 2001 kello 13.21
Nysalor 17. kesäkuuta 2001 kello 13.21 linkki [i:707861e820] Sitten otetaan normaali sormus ja laitetaan siihen lumous loitsu, jolloin se on lumottu esine[/i:707861e820] Ei esineen tarvitse olla sormus, eikä välttämättä edes esine. Sidontalumous voidaan tehdä aivan yhtä hyvin vaikkapa tatuointina ihoon, kaivertamalla rakennuksen seinään, jne. Tärkeätä on vain, että riimut pysyvät hyvinä, sillä niistä riippuu sidontalumouksen kestävyys. Lumoaminen on muuten syytä tehdä jo ennen kuin aletaan tehdä mitään kutsumistoimenpiteitä. Lumoaminen nimittäin kestää mahdollisesti joitakin tunteja. [i:707861e820] Ja maksaakos tälläinen huvi paljonkin mahtia?[/i:707861e820] Sidontalumous maksaa yhden mahtipisteen jokaista sidotun olennon ominaisuutta kohden. Siis jos sidotaan mahtihenki (jolla on vain MHT), tämä lumous vaatii vain yhden mahtipisteen, kun taas älyhengen (jolla on ÄLY ja MHT) sidontalumous vaatii kaksi mahtipistettä, jne. Vaikka henki vapautettaisiin myöhemmin lumouksesta, lumous säilyy silti kunnossa ja siihen voi sitoa uuden saman henkilajin edustajan.
Arkat linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 6.00
Arkat 18. kesäkuuta 2001 kello 6.00 linkki Lumoustatuoinnit taitavat muuten maksaa ylimääräisen mahtipisteen lumota - olikohan tuo nyt jossain vaihtoehtoisissa Sorcery Ruleissa vai missä. Ja onpa vielä varsin fiksua - tatuoinnissa on nääs vissi etu vaikkapa miekkaan tai kaulakoruun verrattuna!
Anonymous linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 16.31
Anonymous 18. kesäkuuta 2001 kello 16.31 linkki Niin... tatuointeja tuskinkukaan varastamaan rupeaa. ei ainakaan ole sellaista vaaraa... ja niitä vai kanniskella mukana toiseten tietämättä. Jos tuollaisen valmiin lumotun esineen haluaa ostaa niinonko sellainen kallista... kuinkas paljonsellaset maksaisi. Kun ei oikeen viittisi sitä Mahtia aina kuluttaa.
Nysalor linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 12.09
Nysalor 18. kesäkuuta 2001 kello 12.09 linkki Arkat: [i:e17804f4ba] Ja onpa vielä varsin fiksua - tatuoinnissa on nääs vissi etu vaikkapa miekkaan tai kaulakoruun verrattuna![/i:e17804f4ba] On tatuoinneissa omat vaaransakin. Iho ei ole aivan yhtä kova materiaali kuin pronssi tai muu metalli, joten pahat haavat voisivat tuhota tatuoinnin. Toisaalta tatuointi ei taida olla mikään aivan nopea eikä kivuton operaatio. No, ainakin telmoreille tatuoinnit ovat todella käytännöllisiä, koska ne eivät putoa esineiden tavoin pois, kun telmori muuttuu sudeksi. Timppa: [i:e17804f4ba] tatuointeja tuskinkukaan varastamaan rupeaa.[/i:e17804f4ba] Enpä noinkaan sanoisi. Kyllä minun kampanjassani on tullut sekin temppu eteen, että tapettu vihollinen on nyljetty tatuoitujen matriisien vuoksi. :smile: [i:e17804f4ba] Jos tuollaisen valmiin lumotun esineen haluaa ostaa niinonko sellainen kallista... kuinkas paljonsellaset maksaisi. Kun ei oikeen viittisi sitä Mahtia aina kuluttaa.[/i:e17804f4ba] Ei lumotuilla esineillä kai mitään kiinteää hintaa ole, mutta jos minä saisin päättää, niin sellainen maksaisi todella paljon - juuri tuon lumoamiseen tarvittavan mahdin vuoksi. Eivät sitä muutkaan mielellään kuluta.
Guzmo linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 15.19
Guzmo 18. kesäkuuta 2001 kello 15.19 linkki Lumotuilla esineillä olemme pitäneet hintaa n. 1500 lunaria/per käytetty MHT piste. Tietysti myös kyseisten esineitten saatavuus on yleensä heikkoa. Ja kaikille niitä ei myydä. Miten olette muuten pitäneet kutsumis sääntöjä? Mielestäni kirjan säännöt ovat vähän epäselvät ja antavat porsaanreikiä käytölle sekä hankaloittavat shamaanin peluuta. Miksi eri kutsu/hallitse -loitsut eri henkityypeille? Todella paljon älyä ja aikaa vievää opetella niitä liki kymmenen erillaista. Olemmekin pitäneet, että kutsuttaessa heitetään kutsu rituaalia ja sen jälkeen hallitse henki. Esiin pamahtanut henki katsotaan taulukosta 5% saumalla esiin tulee voimakkaampi yksilö. Kompuroinnilla saattaa tulla pahaa miestä jne... Niin poistimme tietyn hengen kutsumisen, sillä sen avulla sai tehtyä aika "juustoja" kikkailuita. Hahmo opetteli vain "kutsu mahtihenki" kyvyn ja sen jälkeen väsättiin muutamat esineet joihin mahtihengen sai tuupattua. Koska mahtihenget ovat hengistä ehkä käyttökelpoisimpia (ainakin velhoille), niiden myymisestä sai hyvät rahat. Sitten olen pitänyt, että kutsumisessa tarvitaan uhrauksia, yrttejä ynm. valmisteluja joihin menee vähän rahaa. Tällä estettiin se, ettei yksi pelaaja pystynyt kutsumaan itselleen liikaa henkiä muutaman hiljaisen pelikuukauden aikana :smile: ------------------------------ - Guzmo
Nysalor linkki 18. kesäkuuta 2001 kello 6.22
Nysalor 18. kesäkuuta 2001 kello 6.22 linkki [i:62f45d9d5a] Mielestäni kirjan säännöt ovat vähän epäselvät ja antavat porsaanreikiä käytölle sekä hankaloittavat shamaanin peluuta.[/i:62f45d9d5a] Minä taas olen antanut shamaanin hakea henkiä suoraan henkiulottuvuudesta, joten kutsumista ei tässä tapauksessa tarvita ollenkaan. Shamaani vain etsii haluamansa hengen, kukistaa sen ja pakottaa hengen apuhenkensä liittolaiseksi. Shamaanilla on henkienhakeminen tosiaan suhteellisen helppoa pappeihin ja velhoihin nähden. [i:62f45d9d5a] Hahmo opetteli vain "kutsu mahtihenki" kyvyn ja sen jälkeen väsättiin muutamat esineet joihin mahtihengen sai tuupattua.[/i:62f45d9d5a] Eihän hengen kutsuminen ole homma eikä mikään, mutta se pitäisi vielä kukistaakin. Pahin ongelma kuitenkin lienevät sidontalumoukset, jotka vievät sitä kallista mahtia. [i:62f45d9d5a] Koska mahtihenget ovat hengistä ehkä käyttökelpoisimpia (ainakin velhoille), niiden myymisestä sai hyvät rahat.[/i:62f45d9d5a] Velhoille vielä hyödyllisempiä taitavat olla älyhenget. Niiden ja lemmikin avullahan velho voi pitää sekä suuren loitsuvaraston että älynsä vapaana. Toisaalta harvinaiset loitsut voi kyllä unohtaakin ja opetella tarvittaessa ne myöhemmin uudelleen jostakin loitsukääröstä. Mutta mahtihenget ovat myös käteviä, jos vain sattuu olemaan sopiva sidontalumous. [i:62f45d9d5a] Sitten olen pitänyt, että kutsumisessa tarvitaan uhrauksia, yrttejä ynm. valmisteluja joihin menee vähän rahaa.[/i:62f45d9d5a] Vieväthän rituaalit kamalasti aikaakin ja minä ainakin kuvittelisin, että pitkän rituaalin suorittanut henkilö on sen jälkeen aika väsynyt. Mutta tosiaan nuo kaikki valmistelut lienevät myös välttämättömiä ja niitä on kai syytä noudattaa hyvin pikkutarkasti - muutenhan voi tulla vaikka mitä epämiellyttävää. :wink:
Guzmo linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 7.08
Guzmo 19. kesäkuuta 2001 kello 7.08 linkki [quote:95b8b93ebe] Minä taas olen antanut shamaanin hakea henkiä suoraan henkiulottuvuudesta, joten kutsumista ei tässä tapauksessa tarvita ollenkaan. Shamaani vain etsii haluamansa hengen, kukistaa sen ja pakottaa hengen apuhenkensä liittolaiseksi. Shamaanilla on henkienhakeminen tosiaan suhteellisen helppoa pappeihin ja velhoihin nähden. [/quote:95b8b93ebe] Niin kyllähän shamaani henkiä saa helposti kun niitä suorastaan tule koko ajan vastaan. Saattaa olla aika ongelmakin nuorilla shamaaneilla kun jatkuvasti ollaan menossa henkitaisteluun. [quote:95b8b93ebe] Eihän hengen kutsuminen ole homma eikä mikään, mutta se pitäisi vielä kukistaakin. Pahin ongelma kuitenkin lienevät sidontalumoukset, jotka vievät sitä kallista mahtia. [/quote:95b8b93ebe] Ei se henkitaistelukaan mikään ongelma ole henkikilven kanssa. Tietysti jos sattuu [b:95b8b93ebe] pahaa miestä[/b:95b8b93ebe] paikalle niin silloin ehkä. Henkitaistelusta kun saa MHT merkinnän, niin kyllä se sidontalumouksiin mennyt MHT pian palautuu [quote:95b8b93ebe] Velhoille vielä hyödyllisempiä taitavat olla älyhenget. Niiden ja lemmikin avullahan velho voi pitää sekä suuren loitsuvaraston että älynsä vapaana. Toisaalta harvinaiset loitsut voi kyllä unohtaakin ja opetella tarvittaessa ne myöhemmin uudelleen jostakin loitsukääröstä. Mutta mahtihenget ovat myös käteviä, jos vain sattuu olemaan sopiva sidontalumous. [/quote:95b8b93ebe] Älyhenget tulevat tarpeellisiksi vasta vähän myöhemmin kun loitsuvalikoima kasvaa. Aloittelija assistentista tulee ehkä liian surkea jos hänellä on 10 loitsua kukin 30%. Mieluummin vaikka 6 loitsua hmm.. 50% Taikapisteitä velhotaikuus kuluttaa hullun lailla, joten ainakin meillä pelaajat ovat hamstranneet mahtihenkiä. [quote:95b8b93ebe] Vieväthän rituaalit kamalasti aikaakin ja minä ainakin kuvittelisin, että pitkän rituaalin suorittanut henkilö on sen jälkeen aika väsynyt. Mutta tosiaan nuo kaikki valmistelut lienevät myös välttämättömiä ja niitä on kai syytä noudattaa hyvin pikkutarkasti - muutenhan voi tulla vaikka mitä epämiellyttävää. [/quote:95b8b93ebe] Juu ja joku [b:95b8b93ebe] osaava[/b:95b8b93ebe] pappi/shamaani on hyvä olla varmistamassa kutsumista. Jos kutsuja on hyvissä väleissä klaanin kanssa niin en yhtään epäilisikö etteikö pappi tulisi hetkeksi valvomaan kutsumista. Varsinkin silloin jos hänelle antaa vaivanpalkkioksi muutaman lehmän ynm. roinaa. Meillä vaan pelaajat ovat vähän kikkailleet liikaa ja pelanneet ns. huonosti. "[i:95b8b93ebe] No mä olen tässä viikon kutsunut henkiä. Nyt päivän torkut ja uus viikon putki.[/i:95b8b93ebe]" joo.... ---------------------------------- - Guzmo
Anonymous linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 12.13
Anonymous 19. kesäkuuta 2001 kello 12.13 linkki Nysalor: "Minä taas olen antanut shamaanin hakea henkiä suoraan henkiulottuvuudesta, joten kutsumista ei tässä tapauksessa tarvita ollenkaan. Shamaani vain etsii haluamansa hengen, kukistaa sen ja pakottaa hengen apuhenkensä liittolaiseksi. Shamaanilla on henkienhakeminen tosiaan suhteellisen helppoa pappeihin ja velhoihin nähden." Eli shamaanit menevät vain henki maailmaan ja kukistavat jonkun hengen sieltä... ja sitten pakottavat sen apulais hengekseen. Tarviikos sitä sitten laittaa mihinkään esineeseen kiinni. ja miten sen voi sitoa johonkin kun se siellä henkimaailmassa vielä on. Eli miten tarkemmin ton shamaanin jutut menee?
Nysalor linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 1.28
Nysalor 19. kesäkuuta 2001 kello 1.28 linkki Guzmo: [i:6237bb4aa0] Henkitaistelusta kun saa MHT merkinnän, niin kyllä se sidontalumouksiin mennyt MHT pian palautuu[/i:6237bb4aa0] Mutta ei kai mahdinkorotusheittoa voi saada kuin yhden suunnilleen viikon aikana. Ja tässäkin on mahdollisuus epäonnistua, etenkin jos MHT on hyvin korkea jo etukäteen. Sitä paitsi mahdinkorotushan vaatii jotakin tositilannetta, eikä avuttoman ja itseään selvästi heikomman hengen nujertaminen tarkasti valmistellussa tilanteessa välttämättä täytä tätä kriteeriä. Ja päätöshän on lopulta pelinjohtajan. [i:6237bb4aa0] Aloittelija assistentista tulee ehkä liian surkea jos hänellä on 10 loitsua kukin 30%. Mieluummin vaikka 6 loitsua hmm.. 50%[/i:6237bb4aa0] Jep, tämä on tietysti totta. Ajattelinkin lähinnä vähän kokeneempaa ja jo lemmikkinsä luonutta velhoa. Mutta kuten sanottu, myös mahtihenget ovat todella käteviä kenelle tahansa. Timppa: [i:6237bb4aa0] Eli shamaanit menevät vain henki maailmaan ja kukistavat jonkun hengen sieltä... ja sitten pakottavat sen apulais hengekseen.[/i:6237bb4aa0] Ei se nyt aivan noin mennyt. Kukistetusta hengestä ei tule apuhenkeä, vaan shamaani ikään kuin sitoo sen omaan apuhenkeensä eli ottaa hengen liittolaisekseen. [i:6237bb4aa0] Tarviikos sitä sitten laittaa mihinkään esineeseen kiinni.[/i:6237bb4aa0] Jos kaapattu henki laitetaan liittolaiseksi, niin mitään sidontalumousta ei tarvita. Sinänsä aika kätevää. [i:6237bb4aa0] ja miten sen voi sitoa johonkin kun se siellä henkimaailmassa vielä on.[/i:6237bb4aa0] Kaipa kukistetun hengen voi tuoda sisempään maailmaan henkiulottuvuudesta, jos haluaa. Näin shamaani kai menettelee esimerkiksi loitsuhenkien kanssa, jos haluaa näiden opettavan loitsunsa jollekulle. Apuhengen liittolaisiksi asetetut henget taitavat kuitenkin pysyä henkiulottuvuudessa, kuten apuhenkikin normaalisti.
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 1.47
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 1.47 linkki Mikä sesitten sellanen Apuhenki on... pitääkö sellanen hankkia vai onko se aina heti alussa? Saattaa olla tyhmä kysymys. mutta en tiedä näistä asioista paljoa.
Guzmo linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 11.53
Guzmo 20. kesäkuuta 2001 kello 11.53 linkki [quote:21fcdf83fd] Mikä sesitten sellanen Apuhenki on... pitääkö sellanen hankkia vai onko se aina heti alussa? Saattaa olla tyhmä kysymys. mutta en tiedä näistä asioista paljoa. [/quote:21fcdf83fd] Apuhenki liittyy siis vain shamaaneihin ja se saadaan shamaaniksi tulon yhteydessä. Apuhengen avulla shamaaneista voi tulla aika mörssäreitä. Asia selitetään tarkasti kyllä pelaajan opuksessa. ------------------------ - Guzmo