Kreifi
linkki
4. elokuuta 2005 kello 17.12
|
Kreifi
4. elokuuta 2005 kello 17.12
linkki
|
Joko olen sokeutunut tai sitten vain mielipuolinen, mutta en löydä mistään selitystä, että mitä tapahtuu jos pelaaja voittaa hengen henkitaistelussa? Loitsuhengeltähän voi napata loitsun, mutta miten muiden henkien kanssa, tai vaikkapa haamun? Ja tämä siis ilman, että pelaajalla on minkäännäköistä hallintaloitsua tai muuta vastaavaa.
|
Argrath
linkki
4. elokuuta 2005 kello 17.30
|
Argrath
4. elokuuta 2005 kello 17.30
linkki
|
Käsittääkseni henki poistuu henkitaistelun hävittyään fyysisestä maailmasta ja palaa henkiulottuvuuteen. Shamaanit (ja ehkä velhot) tosin voivat sitoa hengen ja alistaa sen palvelukseensa, jolloin voi käyttää näiden ominaisuuksia. Esim. shamaanin sitoman taikahengen (muistinko oikein?) ÄLY:n voi lisätä shamaanin vapaa ÄLY arvoon. Jotkin sidotuista hengistä ovat tosin ilmeisesti "kertakäyttöisiä". Esim. parannushenkeä voi käyttää Sairaushenkeä vastaan tai tavallisen sairauden parantamiseen minkä jälkeen se vapautuu. Aaveet ja Haamut taas tuhoutuvat henkitaistelun hävittyään ja päätyvät todennäköisesti jumalansa maailmaan tai helvettiin. Shamaani (ja velhot) voivat jälleen sitoa aaveen/haamun hyötykäyttöä varten.
|
Kreifi
linkki
4. elokuuta 2005 kello 17.41
|
Kreifi
4. elokuuta 2005 kello 17.41
linkki
|
Juu, minäkin hiukan sitä mieltä, että henki pakenee henkiulottuvuuteen, mutta tätä kohtaa en säännöistä mistään löytänyt.
Muts muts, RQ:ssa harvemmin henkiä tupsahtelee taivaista, hyvin usein ne ovat sidottuja johonkin paikkaan. Eikö tämän paikan jättäminen ja henkiulottuvuuteen siirtyminen ole sitomista vastaan?
|
Argrath
linkki
4. elokuuta 2005 kello 17.47
|
Argrath
4. elokuuta 2005 kello 17.47
linkki
|
[quote:7da4bf4139]Eikö tämän paikan jättäminen ja henkiulottuvuuteen siirtyminen ole sitomista vastaan?[/quote:7da4bf4139]
Jos nyt oikein ymmärsin, niin henkitaistelun hävitessään sidottu henki ikäänkuin vapautuu, jolloin se voi palata henkiulottuvuuteen. Kuka tahansa sidotun hengen siis kukistaakin voi katsoa tehneensä päivän hyvän työn. :-D
|
Spinosar
linkki
4. elokuuta 2005 kello 20.19
|
Spinosar
4. elokuuta 2005 kello 20.19
linkki
|
Riippuisiko myösi, mistä asiasta ja mitä tarkoitusta varten henkitaistelu käydään?
HeroQuest tuo tämän puolen asiasta täysin luonnollisesti esille. Ja RQ on pop.
Ajatelkaa henkitaistelua kuin ihan konkreettisen maailman konfliktia.
Vastaavuus kantaa aika pitkälle, vaikka voi joissain kohdin kaartaa
vikaan. Todellisen taistelun häviäjällekin voi käydä vaikka mitä: hyvin,
huonosti tai hyvin huonosti. Riippuen mikä on meininki ja kenet kohtasi.
Useimmat henkitaistelut käytäneen, kun henkimaailmojen vihamielinen
asukas käy vahingoittamisaikeissa jonkun kimppuun; kun näitä viholaisia
karkotetaan rajan tuolle puolen; ja toisaalta kun henkivoimilta halutaan
oppia/ansaita/riistää taikuutta.[u:7e8dbfecb5] Nyrkkisääntönä on, että mahtimittelö
mittaa onnistuuko aktiivinen sapuoli aikeissaan. Usein reaktiivinen taho
myös keinoillaan määrittelee minkälaista kurmetta hävinnyt aktiivi kokee.
[/u:7e8dbfecb5]
Kannattaa miettiä, onko rajat henkimaailmaan avoinna vai kiinni ja
kummalla puolen maailmaa taistelu käydään. Jos maailmoiden ääret
pitävät, henkitaistelijat pysyvät yleensä sillä puolella, missä taistelunsa
kävivätkin. Jos muurit ovat ylitettävissä - siirtymiäkin tapahtuu.
|
Marcus Maximus
linkki
5. elokuuta 2005 kello 11.52
|
Marcus Maximus
5. elokuuta 2005 kello 11.52
linkki
|
Aika kerettiläistä kamaa Spinolta näin Runequestin säännöt -foorumille. :-)
Minusta jossain on sanottukin, että sidottu henki menee tiedostamattomaan tilaan, kunnes sillä on taas yksi taikapiste. Luulisin että pelinjohtajan kirjassa tämä sanottaisiin.
Käytännössä en sitoisi itseäni sääntöihin tässä asiassa, siinä mielessä samaa mieltä Spinon kanssa.
|
Spinosar
linkki
5. elokuuta 2005 kello 16.22
|
Spinosar
5. elokuuta 2005 kello 16.22
linkki
|
No, okei. Henkitaistelun seurauksena menetetään pisteitä - ja vaikka lähes
aina tämä tarkoittaa taikapisteitä - lopultakin oikeastaan kaikki pisteet
RuneQuestin systeemissä voivat joissain olosuhteissa olla henkitaistelun
verta ja valuuttaa.
***
Taistelussa käytettävät pistearvot asetetaan vastakkain vastustustaulukossa.
Häviäjän pisteitä verotetaan yleensä 1d3, tai muu aiheutettava määrä.
PYSYVÄT PISTEET:
Pysyvät pisteet eivät palaudu. Jos ja kun niitä menetetään tarvitaan
harjoittelua tai vahvaa taikuutta paluttamaan ja korvaamaan menetykset.
Vrt. raajat fyysisessä taistelussa.
Pysyviä pisteitä:
MAHTI ja muut ominaisuuspisteet
(rakenne, panssari-, 1xriimupisteet, velhon olemus yms)
Ominaisuuspisteiden täydellinen menettäminen tekee olennosta
epätäydellisen, ja MAHDIN täysi kadottaminen = sielutuhokuolema.
PALAUTUVAT PISTEET:
Palutuvat pisteet uusiutuvat nopeahkosti, ja suuremmitta ponnisteluitta.
Niiden palautumista voi toki edesauttaa lukuisilla keinoilla ja taikavoimilla.
Palautuvia pisteitä:
TAIKAPISTEET, väsymyspisteet, kestopisteet, riimupisteet,
Taikapisteiden täysi menetys sammuttaa tietoisuuden kunnes palautuu.
Väsymyspisteiden täysi menetys aiheuttaa tainnoksen tai kp-menetystä.
Kestopisteiden täysi menetys tuottaa kuoleman (tai osumakohdan kärsimyksen).
***
Usein henkitaistelu jatkuu jonkin pistearvon täydelliseen menetykseen
saakka. Pistearvon nimi yleensä jo kertoo minkätyyppisestä tappiosta
on tällöin kysymys. Usein joitain konnankoukkuja saattaa liittyä kuvioon.
Esimerkiksi tietoisuuden henkiväkivaltainen tukahduttaminen mahdollistaa
haltuunoton, jos sellaisen kavaluuden taitava olento on tilanteessa tasalla.
Muiden kuin taikapisteiden mainitseminen on mielestäni merkittävää tässä
yhteydessä, jotta henkitaistelu ymmärrettäisiin kokonaiseksi konseptiksi.
RQ-jumalhenkitaistelu saattaisi olla esim. kaupungin rakennepisteet vs.
maanjäristyksen jumalattaren papittariston yhteensä käyttämät tp:t.
Esimerkiksi Telmori-ihmissusilla on rituaalitansseja joiden aikana he
saattavat käyttää väsymyspisteitään taikapisteiden sijasta henkiä
vastaan taistellessaan. Ja Gloranthasta löytyy myös muita erikoisuuksia.
Siltikin henkitaisto palautuu pistearvojen suoraan maagiseen vastakkainasetteluun.
PS. Marcus, oliko riittävästi enemmän RuneQuest-sääntöistä? :)
|
Marcus Maximus
linkki
5. elokuuta 2005 kello 16.36
|
Marcus Maximus
5. elokuuta 2005 kello 16.36
linkki
|
Taas me taidettiin Spino pilata ihmisten Ihan Hyvä RQ-Keskustelu. :D
[size=8:0e238ca478](ja näin kaikki palautuu politiikkaan).[/size:0e238ca478]
|
newsalor
linkki
5. elokuuta 2005 kello 16.50
|
newsalor
5. elokuuta 2005 kello 16.50
linkki
|
Näkisin, että hävityn henkitaistelun jälkeen henki taintuu ja häviää sisemmästä maailmasta, ellei joku sitä siihen paikkaan alista. Kaikki eivät tähän pysty. Siihen tarvitaan erityistä taikuutta. Esim. shamaanit voivat sitoa voittamansa henget apuhenkeensä, jolloin ne eivät pelkästään haidu henkimaailmaan.
Noin lähtökohtaisesti ruumiiton henki on luonnoton asukki sisemmässä maailmassa. IMO niiden taikapisteet eivät palaudu itsestään jne. Kun henki voitetaan, niin se palaa mielestäni sinne henkiulottuvuuden syöveriin, josta se on kotoisin. Toki se voi muuallekkin joutua. Jos vaikka joku Humaktin palvoja voittaa hengen, niin voipi olla, että se kuolee ja joutuu Humaktin saleihin tjsp. Suurimmassa osassa tapauksista loppusijoituspaikalla ei taida kuitenkaa olla väliä. Tärkeintä on, että henki on "poissa pelistä".
|
Spinosar
linkki
5. elokuuta 2005 kello 19.53
|
Spinosar
5. elokuuta 2005 kello 19.53
linkki
|
Newsalor hyvä, esim. haamu on esimerkki sisempään maailmaan vangiksi
jääneestä ruumiittomasta olennosta. (Vieläpä useahkosti pelautetusta.)
Ei haamu tai aave kummittelemasta lakkaa, jos se henkitaistossa voitetaankin.
[size=9:2025af4a87] Eli kysymys on siitä, mille puolen maailmaa henkiolento on sidoksissa.
Rajanylitys on aina iso asia, ellei jokin syy ole jotenkin rajoja alentanut. [/size:2025af4a87]
|
Argrath
linkki
5. elokuuta 2005 kello 22.36
|
Argrath
5. elokuuta 2005 kello 22.36
linkki
|
[b:1483f80fe1]Spinosar kirjoitti:[/b:1483f80fe1]
[quote:1483f80fe1]Ei haamu tai aave kummittelemasta lakkaa, jos se henkitaistossa voitetaankin. [/quote:1483f80fe1]
Minä näkisin asian niin että kun haamu tai aave voitetaan henkitaistossa, sitä maanpäällä pitävä energia hajoaa ja sen sielu karkoitetaan helvettiin tai Humaktin valtakuntaan (ehkä vaiihtoehtoisesti jonkin muun jumalan). Ellei sitten voittajalla ole maagista kykyä/energiaa sitoa kyseistä sielua uudelleen ja alistaa palvelukseensa. Mielestäni aaveen tai haaamun taikapisteet nimenomaan edustavat sitä energian tai mahdin määrää, mikä sitoo tämän fyysiseen (sisempään) maailmaan. Koska henki ei voi taikapisteitään luonnollisesti regeneroida, tämä energia/mahti tuhoutuu taikapisteiden loppuessa.
No. Meni vähän filosofiseksi tämä. Eihän tuo näkemykseni varsinaisesti RQ tai Glorantha teoksiin liity vaan on oman pohtimisen tulosta. Ei siis virallinen totuus tai mitään. :-D
|
Spinosar
linkki
6. elokuuta 2005 kello 8.09
|
Spinosar
6. elokuuta 2005 kello 8.09
linkki
|
Minä tykkään niistäkin paikoista, missä kummittelee vuosia tai vuosisatoja. :)
[size=9:479976f6e0]
Ja missä pulliainen on onnekas jos selviää henkihyökkäyksestä taistelulla.
Humaktin palvojat, Ty Kora-mummot yms. kai huolehtivat nuo hornaanhoitamiset.
Ja voi sen nähdä niinkin, että vainotuissa paikoissa voi olla henkimaailman
rajat heikot, mutta sitten se on jo shamaanien asia - eikä lain amatööreille.[/size:479976f6e0]
|
KingofSartar
linkki
14. elokuuta 2005 kello 7.18
|
KingofSartar
14. elokuuta 2005 kello 7.18
linkki
|
Itsellänikin olisi hieman sellaista tuntumaa, että sidottuihin henkiin ei riitä pelkästään hengen voittaminen. Thanatarin päähaamuihin tarvitaan Lhankor Mhyn sanoja ja lienee Ty Kora Tekilläkin joitain rituaaleja, joilla vapauttaa sidottu henki. Hengen sitominen on kuitenkin rituaali, joten tuntuisi oudolta jos sen neutralisoimiseksi riittäisi pelkkä Henkien taisto ilman shamaanin taitoja. Jostain syystä (kosto, viha, pelko yms.) kuoleman jälkeen sisempään maailmaan jääneen hengen tahdonvoima lienee myös sitä luokkaa, että sitä helposti murreta. Ottaisin näihin tilanteisiin vinkkiä perinteisistä kauhukirjoista ja -elokuvista. Eli kummittelu usein loppuu jos alkuperäinen syy poistetaan tai korjataan.
|