Vanha foorumi

Takaisin

Apuhenki

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Arkat 25. kesäkuuta 2001 kello 22.14
Kirjoittaja Viesti
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 16.10
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 16.10 linkki Tuli mieleen että mitäs mieltä olette apuhengistä? Itse pidän apuhenkeä (englanniksi fetch) ei niinkään henkenä kuin shaamaanin tietoisuuden jatkeena. Tämän MHT on vain shamaanin MHTn jatke (ja toimii siis osana shamaanin MHTa kaikessa missä ei erikseen sanota jotakin täysin henkilökohtaisista taikapisteistä tai MHTsta). Tietysti tällä systeemillä shamaanista tulee helposti ylivoimainen henkitaistelussa, minkä takia käytän itse muiden kotisäännöistä muuteltua systeemiä: henkitaisteluhyökkäys heitetään Henkitaistelu-kykyä vastaan, ja MHT määrä tp:isiin aiheutuneen vahingon - 1d3 jos alle 20, 1d6 jos 21-30, ja jokainen 10 MHTa lisää 1d6. Näin Sinikasvon kaltainen vanha supershamaani on melkoinen maanvaiva! Puhumattakaan Dorastorin Baboolista. Näin MHTn nostamiseen liittyy myös riski: jos shamaani haluaa saada voimia nopeasti, hän pitää oman MHTnsa suht matalana, ja nostaa apuhenkensä MHTa hyvin helposti siirtämällä MHT-nousunsa sille. Mutta jos apuhengelle käy jotain, shamaani on melko haavoittuvainen (vertaa MHT 10 tai MHT 20 :smile: .
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 13.42
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 13.42 linkki Kuten tuolla Henkine vangitseminen kansiossa kysyin. Miten niitä apuhenkiä saa...
Arkat linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 21.45
Arkat 19. kesäkuuta 2001 kello 21.45 linkki Shamaanin oppilashan herättää apuhenkensä kun hän käy läpi seremonian tullakseen shamaaniksi - tämä on kaikki Pelaajan Kirjan henkitaikuusosion loppupuolella. Oppilas antaa osan MHTstaan hengellä, heittää tälle ÄLYksi 2d6+6 (vai oliko 3d6), ja koittaa sitten selvitä kohtaamisesta Pahan Miehen (Paha Mies on muuten jumaltietäjätermi - varsinainen jumaluus vaihtelee, aivan kuten shamaanin jumala ei aina ole Sarvipää Mies; haltioillahan esimerkiksi tuota virkaa toimittaa Valkoinen Nainen, eli luultavasti Talvikuningatar Inora; esimerkiksi Orlanthien Kolatin shamaaneilla se olisi luultavasti Aurinkokeisari, Yelm, tai sitten jokin Paholaisen ruumiillistuma).
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 1.29
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 1.29 linkki Pahalla Miehellähän on MHT joku 35!!! Eli jos häviää niin sitten shamaani kuolee katytännössä? Mitensellaista oikein voi voittaa henki taistelussa?!?
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 1.55
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 1.55 linkki [i:f6375b48f4] Kuten tuolla Henkine vangitseminen kansiossa kysyin. Miten niitä apuhenkiä saa...[/i:f6375b48f4] Apuhengen luominen on olennainen osa shamaaniksi tulemista. Shamaanikokelas uhraa nimittäin shamaaniksitulorituaalien yhteydessä MHT:aan, josta tulee tämä ns. apuhenki. Apuhenki on siis kuitenkin eräänlainen shamaanin henkiulottuvuudessa asuva minä, jonka loitsuja ja taikapisteitä shamaani voi halutessaan hyödyntää. Apuhengellä on myös sellainen tehtävä, että se vartioi shamaanin ruumista tämän irtauduttua ruumiistaan henkiulottuvuuteen matkatessaan. Ja apuhenkiä voi tietenkin olla vain yksi olemassa.
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 5.29
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 5.29 linkki Tuo "apuhenki vartioi" osa säännöissä on myös mielestäni outo... jos apuhenki ei tule mukaan, miten shamaani pärjäisi millekään voimakkaille hengille? Hrmh... Eikös muuten säännöissä apuhengen luominen ole vapaaehtoista? Tietenkin silloin Paha Henki varmaankin surmaa kandidaatin, mutta MaHTava henkilö voisi selvitä yksinään... mutta mitäs shamaani muka olisi ilman apuhenkeä? Pahaa Miestä vastaanhan taistellaan vain pari kierrosta jos apuhenki on herätetty. Kyllä siitä selviää.
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 6.08
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 6.08 linkki [i:0247ae4cd2] Pahalla Miehellähän on MHT joku 35!!! Eli jos häviää niin sitten shamaani kuolee katytännössä?[/i:0247ae4cd2] Jos shamaani on onnistunut herättämään apuhenkensä, Paha Mies viipyy paikalla ainoastaan 2d6 meleevuoroa. Jos hän onnistuu kukistamaan kokelaan, Paha Mies pakottaa tämän tekemään itsemurhan.
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 9.48
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 9.48 linkki Mitäs jos siinä pistää Pahaa Miestä turpaan niin saako hänet kukistettua? Se olisi varmaan miltein mahdotonta. :smile: Tietenkin sille apuhengelle voi siirtää loitsuja muistiin??? vai mitä sen älystä on hyötyä?
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 14.24
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 14.24 linkki [i:9c24780651] Tuo "apuhenki vartioi" osa säännöissä on myös mielestäni outo... jos apuhenki ei tule mukaan, miten shamaani pärjäisi millekään voimakkaille hengille?[/i:9c24780651] Pitäähän shamaanilla olla ilman apuhenkeäkin kohtuullisesti mahtia. Tosin henkiulottuvuudessa liikkuminen on tietysti aina vaarallista, varsinkin kokemattomalle shamaanille. Ruumiin vartioinnissa shamaani ja apuhenki kai tavallaan vaihtavat maailmoja keskenään. [i:9c24780651] Eikös muuten säännöissä apuhengen luominen ole vapaaehtoista?[/i:9c24780651] Kaipa se on, noin periaatteessa. Tarpeeksi mahtava tyyppi pistää kyllä jauhot suuhun Pahalle Miehellekin. Mutta voikohan sitten olla olemassa shamaani, joka toimii yksinään, ilman apuhenkeä? Kiinnostava ajatus. Tällaisella shamaanilla voisi ehkä olla kyky irtautua ruumiista, nähdä Henkinäöllä ja karkottaa riivaajahenkiä, mutta liittolaisia hän ei voisi sieppaamistaan hengistä tehdä, eikä hengetöntä ruumista vartioisi kukaan.
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 17.46
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 17.46 linkki [i:ed8e261020] Mitäs jos siinä pistää Pahaa Miestä turpaan niin saako hänet kukistettua?[/i:ed8e261020] Joo, kyllä hänet varmaankin saisi kukistettu. Uskoisin kuitenkin, että hän on vain pieni osa tätä olentoa, mikä se nyt sitten ikänä sattuu olemaankaan, joten yhden osan kukistaminen ja vangitseminen ei varmaankaan estäisi Pahan Miehen ilmestymistä enää uudelleen. [i:ed8e261020] Tietenkin sille apuhengelle voi siirtää loitsuja muistiin??? vai mitä sen älystä on hyötyä?[/i:ed8e261020] Jep, shamaani voi käyttää loitsujen muistamisessa apuhenkensä ÄLY:ä. Hän voi käyttää niitä aivan kuin ne olisivat hänellä itsellään.
Anonymous linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 23.52
Anonymous 19. kesäkuuta 2001 kello 23.52 linkki Eli olenko tajunut oikein? Velhot ja Papit tarvitsevat kärsivät aina MTH menetyksiä kun haluavat laittaa henkiä esineisiin. Mutta shamaanit uhraavat kerran ja saavat apuhengen. Ja sille sitten niitä kukistettuja voi ladota pinoittain ja poikittain. Ja silti saa niiden edut tai hyödyt. Eli sitten vaikka sairaushengen voisi laitta apuhengelle kukistettuna ja pahan paikan tullen pistää jonkun kimppuun?
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 4.16
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 4.16 linkki [i:f0d1038668] Mutta shamaanit uhraavat kerran ja saavat apuhengen.[/i:f0d1038668] Voivat shamaanitkin tehdä sidontalumouksia, joihin pakottavat henkiä. Shamaani voi pitää liittolaisia vain niin, että henkien yhteenlaskettu MHT on yhtä suuri tai alle apuhengen MHT:n. Joten ei se aivan rajaton henkivarasto ole. [i:f0d1038668] Eli sitten vaikka sairaushengen voisi laitta apuhengelle kukistettuna ja pahan paikan tullen pistää jonkun kimppuun?[/i:f0d1038668] Tämä nähdäkseni onnistuu, jos vain sairaushengen MHT on pienempi kuin apuhengen.
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 7.47
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 7.47 linkki Voikos sille apuhengelle lahjoittaa/uhrata mahtia useammin vai vain silloin alussa kun se "synnytetään"?
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 8.21
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 8.21 linkki Taisi olla vielä taikapisteet, joten jos apuhenki on täynnä henkiä, ei loitsiminen luonnu yhtä vapaasti... :smile: Toisaalta kun Baboolin ja Sinikasvon apuhengillä on MHT sellaiset 200...
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 11.41
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 11.41 linkki [i:f58b2f9bd8] Voikos sille apuhengelle lahjoittaa/uhrata mahtia useammin vai vain silloin alussa kun se "synnytetään"?[/i:f58b2f9bd8] Apuhengellä on sama juttu kuin velhon lemmikilläkin - mahtia voi uhrata ainoastaan silloin, kun apuhenki luodaan. Jälkeenpäin shamaani voi tosin saadessaan itse lisää mahtia (esim. mahdinkorotusheiton onnistuttua) antaakin tämän apuhengelleen. Tällä tavalla apuhenki voi vuosien mittaan kasvaa hyvinkin voimakkaaksi, jopa voimakkaammaksi kuin shamaanin "maallinen" henki.
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 15.43
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 15.43 linkki [i:a32548c7b9] Taisi olla vielä taikapisteet, joten jos apuhenki on täynnä henkiä, ei loitsiminen luonnu yhtä vapaasti...[/i:a32548c7b9] Jep, niinpä tuo näyttää olevankin. Kiitos vain korjauksesta! [i:a32548c7b9] Toisaalta kun Baboolin ja Sinikasvon apuhengillä on MHT sellaiset 200...[/i:a32548c7b9] Niin, heillä tuskin tulee ongelmia ainakaan kovin heikkojen liittoalaisten kanssa.
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 17.03
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 17.03 linkki Saakos niistä Henki-taisteluista sitten MHT merkintöjä? Niitähän ainakin saa kun onnistuu kriittisen henkiloitsussa? Tuosta en ole varma...
Arkat linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 9.04
Arkat 20. kesäkuuta 2001 kello 9.04 linkki Eikös MHTin saa merkinnän kun voittaa tp vs tp tai MHT vs MHT mittelön jossa onnistumismahdollisuus oli alle 90%? Esimerkiksi Haava-loitsu. Shamaaneista puheen ollen, taidanpa joutua kääntämään Phippin shamaanisäännötkin - viralliset ovat uskomattoman suppeat - velhoille on sentään Sandy Petersenin ja Ye Booke of Tentaclesin säännöt, ja uskovaisille vaikka mitä... nuo Phippin säännöt ovat varsin monipuoliset.
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 16.28
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 16.28 linkki Timppa: [i:43ce1de370] Saakos niistä Henki-taisteluista sitten MHT merkintöjä? Niitähän ainakin saa kun onnistuu kriittisen henkiloitsussa?[/i:43ce1de370] Kai niitä mahdinkorotusmerkintöjä saa silloin, jos pelinjohtaja katsoo tilanteen olleen sellainen, että merkinnän voi antaa. Arkat: [i:43ce1de370] Eikös MHTin saa merkinnän kun voittaa tp vs tp tai MHT vs MHT mittelön jossa onnistumismahdollisuus oli alle 90%? Esimerkiksi Haava-loitsu.[/i:43ce1de370] Minun kirjassani puhutaan luullakseni vain taikapistekamppailusta, jos onnistumismahdollisuus on alle 95 %. Kaipa se kuitenkin kelpaisi myös mahtien ollessa vastakkain. Mutta minusta on silti parasta, että pelinjohtaja itse arvioi, onko tilanteesta soveliasta antaa korotusmerkintä.
Arkat linkki 19. kesäkuuta 2001 kello 21.05
Arkat 19. kesäkuuta 2001 kello 21.05 linkki Tietenkin totta. Aina ei ole haltioita lähettyvillä kun hahmot heittävät Haavoja oraviin toivoen saavansa MHT merkinnän... perkule... :wink:
Anonymous linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 1.09
Anonymous 20. kesäkuuta 2001 kello 1.09 linkki Nysalor: Voivat shamaanitkin tehdä sidontalumouksia, joihin pakottavat henkiä. Shamaani voi pitää liittolaisia vain niin, että henkien yhteenlaskettu MHT on yhtä suuri tai alle apuhengen MHT:n. Joten ei se aivan rajaton henkivarasto ole. Toi on mun mielestä älyttömän ärsyttävä sääntö, joka tekee shamaanista lähinnä vitsin verrattuna velhoihin ja pappeihin. Itte oon ollu ton Simon E. Phippin sääntöjen mukailija, joskaan en joka suhteessa. Elikkä meillä apuhengen hallitsema henkien määrä on ollut shamaanin MHT+ apuhengen mahti. Elikkä Sinikasvo hallitsisi näin ollen ah 250+ oma 19 = maksimissaan 269 henkeä!!!!! Onhan se äijä kyllä sen verran vanha ja kokenut että kyllä sen suvaitsee. Lisäksi shamaanit on henkien käsittelyn eksperttejä, voimakaan shamaanin ei välttämättä tartte juuri koskaan tehdä mitään sitouslumouksia... Hakee vaan henkiulottuvuudesta valtavan määrään ÄLY- ja MHT-henkiä apuhengen alaisuuteen, niin johan siinä muistia ja TP:tä ropisee lisää(eikä tartte käyttää apuhengen TP:tä). Sen jälkeen vaan haetaan roppakaupalla "sisäalueelta" (jos sellaista henkiulottuvuuden tasoa käytätte) vahvimmat loitsuhenget (jotta saataisiin mahd. korkea intensiteettitaso) ja tallennetaan tämä määrä VAHVOJA LOITSUJA MHT-henkien muistiin. Tai sitten haalitaan sopivia taikahenkiä muistamaan ja/tai heittämään niitä. PYHÄT PIEKSUT, NYSALOR! NYT SIE OOT PUOLIJUMALA!!!! Seuraavan tason on pakko olla jumala... :wink:
Nysalor linkki 20. kesäkuuta 2001 kello 17.01
Nysalor 20. kesäkuuta 2001 kello 17.01 linkki [i:247f28f868] Elikkä meillä apuhengen hallitsema henkien määrä on ollut shamaanin MHT+ apuhengen mahti.[/i:247f28f868] Voisi olla hyväkin idea, jos tuntee tarvetta shamaanien vahvistamiseen. Mutta ehkä silti on syytä hiukan varoa, ettei shamaani voi lastata aivan hirmuisesti henkiä. Sääntöjen kanssa pelaaminenhan on ainaista tasapainottelua. [i:247f28f868] Lisäksi shamaanit on henkien käsittelyn eksperttejä, voimakaan shamaanin ei välttämättä tartte juuri koskaan tehdä mitään sitouslumouksia...[/i:247f28f868] Tämä henkiennapsinta on mielestäni juuri yksi shamaanien paras vahvuus pappeihin ja velhoihin verrattuna. Tosin ovat matkat henkiulottuvuuteen kohtuullisen vaarallisiakin, jos vastaan tulee jokin tarpeeksi ilkeä henki. No, kaipa kokeneemmat shamaanit osaavat varoa niitäkin. Sidontalumouksissa on muuten kyllä omat etunsa, varsinkin jos sitoo alkeisvoimia. [i:247f28f868] PYHÄT PIEKSUT, NYSALOR! NYT SIE OOT PUOLIJUMALA!!!! Seuraavan tason on pakko olla jumala...[/i:247f28f868] Enpä tiedä, mutta kohtuullisesti on tullut täällä roikuttua. Eilenkin yöllä raivosivat kiivaat keskustelut ja tämä puolijumalan 350 viestin maaginen raja rikkoutui. Kenties seuraava arvo tulee sitten 450 viestin kohdalla?
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 21. kesäkuuta 2001 kello 10.08
Topi Hiski Viljami Salmi 21. kesäkuuta 2001 kello 10.08 linkki [quote:0786562bc7] Timppa: Saakos niistä Henki-taisteluista sitten MHT merkintöjä? Niitähän ainakin saa kun onnistuu kriittisen henkiloitsussa? Kai niitä mahdinkorotusmerkintöjä saa silloin, jos pelinjohtaja katsoo tilanteen olleen sellainen, että merkinnän voi antaa. Arkat: Eikös MHTin saa merkinnän kun voittaa tp vs tp tai MHT vs MHT mittelön jossa onnistumismahdollisuus oli alle 90%? Esimerkiksi Haava-loitsu. Minun kirjassani puhutaan luullakseni vain taikapistekamppailusta, jos onnistumismahdollisuus on alle 95 %. Kaipa se kuitenkin kelpaisi myös mahtien ollessa vastakkain. Mutta minusta on silti parasta, että pelinjohtaja itse arvioi, onko tilanteesta soveliasta antaa korotusmerkintä. [/quote:0786562bc7] Minä olen helpottanut mahdin saamista huomattavasti, että pelaajat ja shamaanit ja muut saa mahtia silleen et ne saa loistuja ja apuhenkiä. Se ei perussäännöillä helppoa ole nääs. Aina kun voittaa tp vs tp tai mht vs mht kilpailusta yhden rundin saa mahti heiton.. Eli monelle tulee melkein joka kerralla ja jos taistelee ja voittaa tai häviää paljon henkitaisteluja , niin saa mht heiton.. joskus jopa kaksi! Näin hahmot saavat edes joskus mht:ta lisää. [quote:0786562bc7] Voikos sille apuhengelle lahjoittaa/uhrata mahtia useammin vai vain silloin alussa kun se "synnytetään"? [/quote:0786562bc7] Siis apuhengelle voi "siirtää" mahtia milloin vaan pelin aikana. Sillein se kasvaa, et shamaani saa mahtia antaa apuhengelle ja apuhegki kasvaa Muuten mekin ollaan siirrytty tohon Phibbin sivuilla käytetys systeemin ja Newsalorin HW shamanismin ja vielä yhden sääntösysteemin sekotukseen! .. vähän sekasta, mutta sopii meille parhaiten
Tero Kaija linkki 21. kesäkuuta 2001 kello 19.30
Tero Kaija 21. kesäkuuta 2001 kello 19.30 linkki Nysalor: [i:24b6d0bc5d] Kenties seuraava arvo tulee sitten 450 viestin kohdalla?[/i:24b6d0bc5d] Ehkä, ehkä ei. Valtijan tiet ovat arvaamattomat. :D Noh, meni taas off topic, mutta oli pakko kommentoida.
Anonymous linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 8.18
Anonymous 26. kesäkuuta 2001 kello 8.18 linkki Mitäs jos shamaani kuolee... voiko henkiä laittaa hyökkäämään tappajan kimppuun jos joku tekee jotain niin ilkeää... eli se ketä antaa tappavan iskun niin saa liutan henkiä vastaansa... voiko niitä ns. "ohjelmoida" siten?
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 13.10
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 13.10 linkki [i:056c01a876] voiko henkiä laittaa hyökkäämään tappajan kimppuun jos joku tekee jotain niin ilkeää...[/i:056c01a876] Kyllä shamaani voi laittaa henkiä vihamiestensä kimppuun. Siksi kannattaakin pysyä hyvissä väleissä shamaanin kanssa. :smile: [i:056c01a876] eli se ketä antaa tappavan iskun niin saa liutan henkiä vastaansa... voiko niitä ns. "ohjelmoida" siten[/i:056c01a876] Tämä ei kai onnistu. Luulisin, että silloin kun shamaani kuolee, myös liittolaisina henkiulottuvuudessa olleet henget vapautuvat. Tietysti mahdolliset sidontalumouksiin vangitut henget pysyvät paikoillaan, mutta tuskin ne sieltä ulos pääsevät.
Anonymous linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 22.21
Anonymous 25. kesäkuuta 2001 kello 22.21 linkki Laitan tän kanssa tänne... Miten ne sairaus-henget toimivat käytännössä? Voiko toiseen laittaa vaikka rutto-taudin jos sattuu olemaan sellainen varastossa?
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 8.03
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 8.03 linkki [i:b7da08843f] Miten ne sairaus-henget toimivat käytännössä?[/i:b7da08843f] No, jos sairaushenki aikoo sairastuttaa uhrinsa, sen täytyy ensin riivata tämä. Sairaushengen riivaus on piilevä eli uhri ei välttämättä tiedä, mikä henki hänessä on. Tämän jälkeen uhri alkaa tasaisesti menettää ominaisuuspisteitään tai kärsii jostakin muusta sairaushengen aiheuttamasta haitasta. Uhri ei pysty itse karkottamaan sairaushenkeä, mutta shamaani, apuhenki tai parannushenki pystyy siihen. Tämä tapahtuu aivan normaalin henkitaistelun kautta. [i:b7da08843f] Voiko toiseen laittaa vaikka rutto-taudin jos sattuu olemaan sellainen varastossa?[/i:b7da08843f] Kyllä voi, mutta ruttoa kantavat sairaushenget ovat hyvin harvinaisia. Lords of Terrorin mukaan rutto vaikuttaa kaikkiin ominaisuuksiin KOK:a lukuun ottamatta, joten se on todellakin paha tauti, kuten se oli meidänkin maailmassamme.
Anonymous linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 11.54
Anonymous 26. kesäkuuta 2001 kello 11.54 linkki Mitkä sitten on yleisiä tauteja? Nuha? Siis tarkoitan että mitä sairaushenkiä yleensäkkin on ja mitä saa helposti. Edited by: Timppa  at: 6/26/01 3:51:56 am
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 18.06
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 18.06 linkki [i:7b1a8ed152] Mitkä sitten on yleisiä tauteja?[/i:7b1a8ed152] Kohtuullisen tavallisia tauteja ovat mm. aivokuume, sielutuho, heikkouskuume, tärinätauti ja vapina. Muitakin esitellään Lords of Terrorissa, mutta nuo ovat ne perussääntöjen sairaudet. [i:7b1a8ed152] Siis tarkoitan että mitä sairaushenkiä yleensäkkin on ja mitä saa helposti.[/i:7b1a8ed152] Noita yllä mainitsemiani sairauksia levittäviä henkiä saa kai melko helposti. Niitä kannattaisi varmaan käyttää, ellei satu omistamaan Lords of Terroria tai ellei halua keksiä itse lisää sairauksia.
Guzmo linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 2.26
Guzmo 26. kesäkuuta 2001 kello 2.26 linkki [quote:76ae12be89] Mitkä sitten on yleisiä tauteja? Nuha? [/quote:76ae12be89] Tuskin ne Malian palvojat nuhaa kuitenkaan heittävät uhriensa päälle :smile: Arsenaalista löytyy sielutuhoa ja muuta jännempää pöpöä. Thedillä oli kyllä henkiloitsu aivastus. Ja jos pelataan apuhenkiin ja henkiin.... Vaikka henget todennäköisesti karkaavat shamaanin kuoltua voi vielä hengissä ollessa rakentaa niihin eräänlaisia "triggereitä". Elikkä shamaani käskee henkien heittää häneen kaikki suojaloitsut ja muihin olentoihin haavoja aina kun hän sanoo: "ug-gag-ho" Toinen erittäin hyvä hengissä säilymiskeino on se, että käskee henkien heittää itseensä automaattisesti parannusta kun vahinkoa tulee läpi. ------------------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 10.10
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 10.10 linkki [i:3dc7717002] Thedillä oli kyllä henkiloitsu aivastus. Aivastus on kylläkin Malian itsensä loitsuja. Kätevä henkiloitsu, jos haluaa saada häirittyä uhria d10 meleevuoron ajan. Kenties tähän voisi lisätä myös jonkin kivan mahdollisuuden vilustua... Elikkä shamaani käskee henkien heittää häneen kaikki suojaloitsut ja muihin olentoihin haavoja aina kun hän sanoo: "ug-gag[/i:3dc7717002] Jep, tämä on kyllä ihan hyvä kikka. Sen sijaan kuolemansa jälkeen shamaani tuskin enää pystyy henkiänsä käskemään.
Guzmo linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 19.35
Guzmo 26. kesäkuuta 2001 kello 19.35 linkki [quote:6a35b5cc67] Aivastus on kylläkin Malian itsensä loitsuja. [/quote:6a35b5cc67] Niimpä tietysti. Typerä minä. ------------------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 22.14
Nysalor 25. kesäkuuta 2001 kello 22.14 linkki [i:cc018f748f] Niimpä tietysti. Typerä minä.[/i:cc018f748f] Erehtyminen on inhimillistä. Ovathan sekä Malia että Thed kummatkin tyypillisiä brookultteja, joten kyllä Thediä ja Maliaa palvovalla broolla saattaa olla myös Aivastus-loitsu.
Karvajalka linkki 7. marraskuuta 2002 kello 13.50
Karvajalka 7. marraskuuta 2002 kello 13.50 linkki Kysymyksiä sidotuista olennoista: Jos on 11tp henki tallessa ja siltä lainaa 8 pistettä karhun karkoittamiseen tai johonkin, niin palautuuko ne 8 pistettä hengelle päivässä vai pitääkö henkeä tankata tp:llä kuten tpmatriisia vai onko henki nyt 3tp ikuisesti? Pitääkö hengen käydä jossain latautumassa? Voiko samaani tai joku muu vangita kuolleen velhon tai muun otuksen sielun,hengen, aaveen, haamun tai mikä se sitten liekään? Voiko velhon henki tms. käyttää eläessään oppimaansa velhotaikuutta? Esimerkiksi shamaani valmistautuu sitomaan velhon talteen. Velho on tajuton ja peikko tappaa poloisen velhon, shamaani hyökkää velhon henkeä/sielua vastaan ja alistaa sen itselleen ja pistää sidontalumoukseen. Peikko syö velhon ruumiin, jää näklkäiseksi ja uhkaa syödä shamaanin. Sidottu uusi henkivelho heittää vahingonlisäys 12 soihtuun ja samaani tappaa peikon soihdulla. Mitenkäs sidotut alkeisvoimat? Maa-alkeisvoima vangitsee peikon jalan, peikko huitaisee alkeisvoimaa halolla 12 vauriota . Velho muuttaa peikon etanaksi ja kutsuu haavoittuneen alkeisvoiman sidontalumoukseen. Paraneeko alkeisvoima sidontalumouksessa? kuinka äkkiä parantuminen tapahtuu, jos sitä tapahtuu? Voiko alkeisvoimaa korjata, liimata tai parantaa? Parantuuko se kosketuksessa elementtiinsä, esim salamanteri tulessa?Vai onko se vaivalla hankittu alkeisvoima nyt vaan rikki, eikä asialle voi tehdä mitään muuta kuin hankkia uuden?
Nysalor linkki 7. marraskuuta 2002 kello 16.32
Nysalor 7. marraskuuta 2002 kello 16.32 linkki Karvajalka: [i:fee8dd23d0]Jos on 11tp henki tallessa ja siltä lainaa 8 pistettä karhun karkoittamiseen tai johonkin, niin palautuuko ne 8 pistettä hengelle päivässä vai pitääkö henkeä tankata tp:llä kuten tpmatriisia vai onko henki nyt 3tp ikuisesti? Pitääkö hengen käydä jossain latautumassa?[/i:fee8dd23d0] Jos kyseisellä hengellä on MHT-ominaisuus, niin käsittääkseni taikapisteet palautuvat ihan samalla tavalla kuin ihmisillä tai muilla elävillä olennoillakin eli 1/24 taikapisteistä tunnissa. Eri juttu on sitten, jos hengellä ei ole mahtia, kuten aaveella. Siitä tosin onkin keskusteltu jo aikaisemminkin jossakin aiheessa. [i:fee8dd23d0]Voiko samaani tai joku muu vangita kuolleen velhon tai muun otuksen sielun,hengen, aaveen, haamun tai mikä se sitten liekään?[/i:fee8dd23d0] Toki. Se tosin vaatii varmasti jotakin erityistä keinoa tai loitsua, kuten Luo haamu -rituaalia. Kuollut henkihän normaalisti siirtyisi tuonpuoleiseen, pois sisemmästä maailmasta, ja saapuu takaisin kaiketi vain kutsuttuna. Joka tapauksessa ainakin minun Gloranthassani ihmishenkien sitominen nähdään usein aika moraalittomana tekona, koska se on omiaan estämään maailman luonnollista kiertokulkua. Ja toisaalta shamaanit tuskin haluavat sotkeutua velhojen henkiin. [i:fee8dd23d0]Voiko velhon henki tms. käyttää eläessään oppimaansa velhotaikuutta?[/i:fee8dd23d0] Kyllä minun mielestäni kaikkea sitä velhotaikuutta, joka hänellä oli kuollessaan mielessään. Velhot kai tosin usein pitävät omassa mielessään vähän tai eivät ollenkaan loitsuja, jotta vapaan ÄLY:n kautta saatu manipulointimahdollisuus olisi suuri. [i:fee8dd23d0]Mitenkäs sidotut alkeisvoimat? Maa-alkeisvoima vangitsee peikon jalan, peikko huitaisee alkeisvoimaa halolla 12 vauriota . Velho muuttaa peikon etanaksi ja kutsuu haavoittuneen alkeisvoiman sidontalumoukseen. Paraneeko alkeisvoima sidontalumouksessa? kuinka äkkiä parantuminen tapahtuu, jos sitä tapahtuu?[/i:fee8dd23d0] Aika hyvä kysymys. En ole yhtään varma, sanotaanko siihen mitään selvää vastausta. Alkeisvoimahan ei koostu mistään paranevista kudoksista, vaan pelkästä raakamateriaalista. Toisaalta alkeisvoimilla on kestopisteitä, kuten useimmilla muillakin elollisilla olennoilla. Olennaista olisi varmaan miettiä sitä, mitä alkeisvoiman konkreettisesti kärsimä vahinko on. Eli tarkoittaako vahinko salamanterin tulen sammahtamista vai vain alkeisvoimahengen ja materian sidoksen höltymistä. [i:fee8dd23d0]Voiko alkeisvoimaa korjata, liimata tai parantaa?[/i:fee8dd23d0] Parantaa voi käsittääkseni, koska alkeisvoimalla on kestopisteitä ja parantavat loitsut voivat menetettyjä kestopisteitä palauttaa. Valtavalle alkeisvoimalle, jolla on paljon menetettyjä kestopisteitä, Paranna ruumis -loitsu on tietysti erityisen kätevä. [i:fee8dd23d0]Parantuuko se kosketuksessa elementtiinsä, esim salamanteri tulessa?[/i:fee8dd23d0] Tämä olisi aika jännä idea. Ehkä sitä pystyisi jotenkin hyödyntämään, mikäli alkeisvoimat voisivat parantua muutenkin kuin taikuudella. [i:fee8dd23d0]Vai onko se vaivalla hankittu alkeisvoima nyt vaan rikki, eikä asialle voi tehdä mitään muuta kuin hankkia uuden?[/i:fee8dd23d0] Noin ei ainakaan, sillä taikuudella parantaminen ainakin onnistuu.