Vanha foorumi

Takaisin

Ropecon-tunnelmia 2005

Tapahtumat
Vesa 25. heinäkuuta 2005 kello 8.47
Kirjoittaja Viesti
Vesa linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 8.47
Vesa 25. heinäkuuta 2005 kello 8.47 linkki Noniin aloitetaanpas tälle fiilistelylle sitten ihan ihka oma aiheensa. Tosiaan itse olin ensimmäistä kertaa Ropeconissa, ja siellä tuli se 3 päivää vietettyä. Olin jo varautunut siihen että kyllähän siellä porukka vetää jos jonkinlaisia kuteita päällensä, mutta animeaiheisia kledjuja oli aivan liikaa niin että pää meinasi räjähtää 8-). Perjantaina tultiin paikalle joskus klo.18 pintaan, ja sisälle kun päästiin niin Kalikoksen Glorantha-pöytä etsittiinkin ensimmäisenä, ja siinä pöydän ympärillähän sitä, Glorantha-fiiliksissä tulikin melkein se perjantai vietettyä, toki tuo kauan odotettu Gregin luento käytiin kuuntelemassa ja ihailemassa. Kalikoslaisten kanssa sitten loppuilta tulikin juteltua, ja siinä sivumennen seurattua Sartarin valloitusta, johon itse osallistuin ensimmäisellä vuorolla imperiumin taikakollegion jäsenenä, lepakko komennossani. Perjantaina olin ilmoittautunut pelaajaksi newsalorin vetämään "snowball" peliin, joka oli Gloranthaan sijoittuva (tottakai). Siinä klo.14 jälkeen sitten se rykäistiin käyntiin tunkkaisessa pienessä kopissa, jossa yhdellä pöydällä pelattiin vietnamiin sijoittuvaa figuureilla vahvistettua peliä. Toisessa pöydässä taidettiin pelata Luolaa ja Lohharia, ja nauroin siinä hiljaa partaani vaikkei partaa ollutkaan. Newsalorin pelin oli todella mielenkiintoinen, ja alun pelkoni siitä että peli muuttuisi edetessään jotenkin ei-gloranthamaiseksi hälvenivät nopeasti ja peli oli todella mielenkiintoinen kokemus. Sitten newsalorin pelin jälkeen pitin jotakin safkaa saada, ja pihan pyttipannukojusta sai ihan kelpo aterian, vaikka siitä maksettiinkin itsensä kipeäksi. Sitten olikin vuorossa Nysalorin peluuttama Hullu-Prax, joka kaikeksi onneksi sai sitten pelaajia ja sen parissa vierähtikin se 5 tuntia. Itse pelasin aurinkokupolilaista nostomiestä, joka vasten tahtoaan lähetettiin Harppuunaan kuskaamaan jotakin renkaita ja siitä sitten yrittämään kehdon valtausta. Pian jo Nysalorin pelin jälkeen pitikin taas vetäytyä unten maille notta jaksaa sitten sunnuntaina vielä täysillä paahtaa. Sunnuntaina tultiin paikalle siinä klo.12 pintaan, ja itse Greg oli Kalikoksen Glorantha-pöydän vieressä keskustelemassa syvällisiä. Päätin itse osallistua mukaan keskusteluun, ja muutaman mieltä askarruttaneen kysymyksen pääsin Gregiltä esittämään. Sitten pyysin Gregiltä nimmaria juuri ostettuun Thunder Rebelsiin ja senhän myös sain. Tämän syvällisen, enimmäkseen Gloranthaa-käsittelevän keskustelun jälkeen menin seuraamaan paneelikeskustelua auditorioon, johon Greg myös otti osaa. Tämän jälkeen tuli kuunneltua vielä Gregin mielenkiintoinen luento mytologiasta, jonka jälkeen sitten alkoikin kotimatka ja pienten mutkien jälkeen sitä sitten kotiin päästiin. Mahtavaa oli, ja 99% ajastani conissa käytin Glorantha-ohjelmaan, joko siitä keskustelemiseen tai pelaamiseen. Täytyypä harkita tulemista taas ensivuonna, jos Kalikoksella olisi taas jotain mielenkiintoista Glorantha-ohjelmaa luvass.
humis linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 10.39
humis 25. heinäkuuta 2005 kello 10.39 linkki En ole vielä läheskään tarpeeksi tasaantunut koko konista, että voisin mitään koherenttia raporttia antaa, mutta se täytyy sanoa, että Gregin mytologia-luento oli ... Kalikoslaiset tuntuivat ottavan 'conissa suuria määriä kuvia, olisin kiitollinen jos toimittaisitte niitä mulle (humis@iki.fi), niin länttään nettisivuillemme. Ensimmäinen oma satsini, sekä Tean Soihdun tapaamisessa ottavat kuvat toivottavasti päätyvät sivuille vielä tänään.
Juha R linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 11.02
Juha R 25. heinäkuuta 2005 kello 11.02 linkki [quote:bb394952ed="humis"]se täytyy sanoa, että Gregin mytologia-luento oli ... [/quote:bb394952ed] Oli mitä? Kertokaa heti, vaatii eräs joka taisi kahdesta luennosta valkata sittenkin sen väärän.
hyljys linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 12.36
hyljys 25. heinäkuuta 2005 kello 12.36 linkki Joo, hieno oli koni. DragonPass strategiakartta herätti paljon huomiota. Itseä kyllä harmittaa että mytologialuento jäi väliin. Kiitokset toveri Kalikoslaisille!
Ilkka linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 15.21
Ilkka 25. heinäkuuta 2005 kello 15.21 linkki Siis totta tosiaan ehkä paras koni ikuna! Ja niissä on tullu muutamissa oltua. Gregin näkeminen ja kuuleminen oli... no sanotaan vaikka että Valaisevaa. 8-) [quote:be0b272502="humis"]Kalikoslaiset tuntuivat ottavan 'conissa suuria määriä kuvia, olisin kiitollinen jos toimittaisitte niitä mulle (humis@iki.fi), niin länttään nettisivuillemme. Ensimmäinen oma satsini, sekä Tean Soihdun tapaamisessa ottavat kuvat toivottavasti päätyvät sivuille vielä tänään.[/quote:be0b272502] Tulihan tuota salamaa räiskyteltyä kuin kunnon Orlanthin kuuluukin. Kuvia on noin viitisenkymmentä. Niitten saattaminen 'julkaisu' kuntoisiksi vie nyt ainakin muutamia päiviä. Niin että kuinka paljon spostisi vetää/kestää tiedostoja... [quote:be0b272502="Juha R"][quote:be0b272502="humis"]se täytyy sanoa, että Gregin mytologia-luento oli ... [/quote:be0b272502] Oli mitä? Kertokaa heti, vaatii eräs joka taisi kahdesta luennosta valkata sittenkin sen väärän.[/quote:be0b272502] En voi olla sanomatta: "Siellä olisi pitänyt olla..." :P
Fharlanghn linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 20.39
Fharlanghn 25. heinäkuuta 2005 kello 20.39 linkki [quote:cd28165a21="Juha R"][quote:cd28165a21="humis"]se täytyy sanoa, että Gregin mytologia-luento oli ... [/quote:cd28165a21] Oli mitä? Kertokaa heti, vaatii eräs joka taisi kahdesta luennosta valkata sittenkin sen väärän.[/quote:cd28165a21] Luentoa on aika hankala kiteyttää kovinkaan lyhyesti, mutta melko syvissä vesissä uitiin... Mytologiaa, shamanismia, Gregin elämäntarinaa. F ps. Aika tajunnanräjäyttävää oli myös törmätä Gregiin ensimmäisen kerran lauantaiaamuna Radisson SASin hississä matkalla aamupalalle (itse missasin perjantain luennon). Vasta heränneenä silmät ristissä ihmettelin, että mikäs tatuoitu partasuu tuossa seisoo, kunnes yhtäkkiä valkeni :)
Dovas linkki 25. heinäkuuta 2005 kello 21.31
Dovas 25. heinäkuuta 2005 kello 21.31 linkki Humis kirjoitti: [quote:bec4c46ad1][i:bec4c46ad1]En ole vielä läheskään tarpeeksi tasaantunut koko konista, että voisin mitään koherenttia raporttia antaa, mutta se täytyy sanoa, että Gregin mytologia-luento oli ...[/i:bec4c46ad1][/quote:bec4c46ad1] Sama täällä. En itse asiassa varsinaisesti ollut konissa muuten kuin perjantaina 20:00-02:30 välillä, sekä sunnuntaina 13:30-18:30 saakka. Silti sain aika jätti-aimo annoksen fiilistä ja antia tapahtumasta (mitä Gloranthaan tulee) ja oli totaalisesti sen 20 € arvoista. Ja ei näitä nyt rahassa voi mitatakkaan. Olimme myös torstaina kahvila Soihdun tapaamisessa, joka antoi itse asiassa paljon osviittaa siitä mitä tuleman saattaisi pitää. (Onkin muuten hienoa että Eetu on saanut lobbattua Soihdusta hienon paikan jutustelu/tapaamismerkeissä meille, Art Printin menetettyämme. RIP [näin olen ymmärtänyt].) Greg Stafford on aivan erittäin mainio persoona! Mitä muuta voin sanoa? En tiedä. No, huomasimme varmaan kaikki että mies on pro asioissa mitä tulee filosofiaan ja antropologiaan liittyvissä asioissa. Sikäli hänen mieltymyksensä mm. shamanistisiin traditioihin ja ajatusmalleihin ei yllätä minua. Erittäin antaumuksellisella kiinnostuksella kuuntelin hänen näkemyksiään siitä. LIES STORY SOCIAL CONTEXT SOUL FOOD Aivan ehdottomasti mahtavin osuus sunnuntain mytologialuennossa. Kaavan norjalaisen myytin esimerkin siivittämänä pystyy käsittämään monien asioiden "pohjakaavan"; jos nyt sellaista sanaa saa käyttää. Mm. myös sankarien polun perinteisen idean. Samalta pohjalta voi kehittää vaikka minkämoista eeppistä seikkailua. Siis voi perkele, näin hennosti sanottuna. :wink: Praxin skenua *snif* emme siis vetäneet mutta siitä tullaan tekemään vielä värikarttoineen, hahmokuvineen yms. vaikka mitä. Kiitokset ja kuitenkin kiinnostuneille Vesalle, hänen kaverilleen (jonka nimi ei nyt muistu mieleen), Hyljykselle, Markolle ym. Cheers! EDIT: Fharlagn, aika hillitön törmääminen sinulla Radissonilla... Sanoitko mitään? :)
humis linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 6.24
humis 26. heinäkuuta 2005 kello 6.24 linkki Huomasin, että Gregin mytologia-luennon aikana oli parillakin tyypillä nauhuri tai videokamera esillä. Jos joku heistä lukee tämän, olisin äärettömän kiitollinen kopiosta. Luennolle löytyisi tilaa myös Kalikoksen palvelimelta. "Mythology is that wall, and that horse" (niin ja mun spostin pitäisi kestää satoja megoja) p.s. [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/ropecon2005/]kuvia[/url]
TypoDemon linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 8.19
TypoDemon 26. heinäkuuta 2005 kello 8.19 linkki Hyvinhän se koni meni ainakin osaltani vaikka en kyllä ollut kuin pari päivää. Suurin osa ajasta meni luennoilla tai sen kaltaisilla istumiseen. Tällä kertaa ei pahemmin tullut puheltua Kalikoksen jäsenten kanssa, kun olin kavereiden kanssa siellä ja käytiin samoissa paikoissa. Oli silti ihan mukava nähdä tuttuja ja tuttujen ilmeitä. :) (btw vaatetukseni ansiosta sain kokea oman 15 min kuuluisuuden ja ensimmäistä kertaa elämässäni vieraat ihmiset pyysivät, että saisivat ottaa kuvan.) Osallistuin myös hyvinkin vähällä varautumisella (tuttu tuli nappaamaan viereiseen pöytään ja sanoi, että tuut pelaamaan ropea) johonkin Tank girl roolipeliin mikä osottautui hyvinkin kummalliseksi. Ikäväkseni en pystynyt katsomaan isoa WH40k mättöä loppuun ja ajattelin kysäistä sattuisiko joku tietämään kumpi puoli pelin voitti? Ai niin, olihan se hienoa Gregikin nähdä livenä. Hänelle en kyllä sanaakaan sanonut enkä keskusteluihin ottanut osaa, mutta luento (sen verran mitä siitä nyt näki) tuntui olevan hyvä.
Tanan linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 11.12
Tanan 26. heinäkuuta 2005 kello 11.12 linkki Minun ropeconini sujui yli odotusten. Lauantai aamu ja päivä menivät 40k megabattlen merkeissä. Pure Deathwingini otti turpaansa oikein urakkalla, koska onnistuin heittämään ykkösiä vähintään joka kolmannella heitolla. Miken "Todellisuus on vihollisemme" -keskustelu pisti vereni kiertämään oikein kunnolla. Pääsin kerrankin hyödyntämään Assathin kanssa käymiäni keskusteluita oikein kunnolla, ilman että Assath on puolustamassa huonommin valmistautuneita osallistujia. Tuntui hyvältä murskata muutaman hento maailmannäkemys pirstaleiksi. Erityisesti FATALin mainitseminen roolipelinä, terroristien ylistäminen ja kiinailmiöllä pelottelu jäivät varmasti monen mieleen :evil: . Illemmalla pelasin yhden perinteisen luolakomppauksen praedorin säännöillä. Peli oli suoraviivaista railroudausta, mutta kasarimeininki piti sen hauskana loppuun saakka. Sunnuntaina kiertelin unenpöppyröissäni pelipöytiä ja heitin tiukkoja kommentteja ja sääntötulkintoja Faba ja 40k -peleistä. Pääsin myös hiukan väittelemään Gregin kanssa Gloranthasta ja sain pari hyvää näkemystä Lunareista, Arkatista, Kaaoksesta, lohikäärmeistä ja Jumaltietäjistä. Päivän kuitenkin kruunasi Gregin mahtava luento, joka jätti jopa minut sanattomaksi.
petteri linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 11.40
petteri 26. heinäkuuta 2005 kello 11.40 linkki [quote:0b70bd899d="Tanan"]Päivän kuitenkin kruunasi Gregin mahtava luento, joka jätti jopa minut sanattomaksi.[/quote:0b70bd899d] No johan nyt kuulostaa mielenkiintoiselta. Valaiskaa ihmeessä meitä jotka onnistuivat missata kyseisen luennon.
Juha R linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 12.48
Juha R 26. heinäkuuta 2005 kello 12.48 linkki [quote:ae093ef6e8="Fharlanghn"]Luentoa on aika hankala kiteyttää kovinkaan lyhyesti, mutta melko syvissä vesissä uitiin... [/quote:ae093ef6e8] Mä haluaisinkin että se kiteytettäisiin mahdollisimman pitkästi 8-)
Assath linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 14.07
Assath 26. heinäkuuta 2005 kello 14.07 linkki Tulossa jälleen paljon tekstiä ja minun ikiomia egoistisia pohdiskelujani, mutta eihän tätä ole pakko lukea jollei kiinnosta. Oma conini jäi vähän viime vuotista laimeammaksi, mutta oli silti tosi mukava kokemus ja meni osapuilleen näin. Perjantai Olin aloittanut henkisen valmistautumisen coniin nukkumalla kahtena edellisenä yönä yhteensä 7 tuntia ja kun junassakaan en tunnetusti saa nukuttua juuri ollenkaan niin alusta asti oli melkoinen kooma päällä. Pääsin sisään ja syöksyin heti Juhan Pettersonin Roolipelimanifestin julkistus tilaisuuteen. Tilaisuus oli todella kiinnostava ja olin melkoisesti yllättynyt Juhanan omaksumasta uudesta "Halleluujaa, kaikki roolipelaaminen on kaunista ja arvokasta" asenteesta. Kirja vaikutti sen verran kiinnostavalta, että kävin sen ostamassa. Vielä en ole sitä lukenut kuin 50 eka sivua, mutta ne ovat ainakin todella kiinnostavaa tekstiä, hyvä ostos jota muillekkin suosittelen. Ostosten tekemisen jälkeen syöksyin sitten kuuntelemaan Gregg Staffordin sangen kiintoisaa luentoa, joka antoi sangen hyvän kuvan roolipelien syntyajoista. Tämän jälkeen yritin mennä ilmoittautumaan "Pimeä huone" Larppiin (ilmoittautumisaikoja ei näkynyt missään) ja sain kuulla, että ilmoittautuminen oli alkanut neljältä ja että paikkoja ei enää ollut. Hyvänä puolena oli se, että käynnissä oli ilmoittautuminen "Ei minulta mitään puutu" larppiin (eri aikaan kuin ohjelmassa luki) ja että larppi pelattaisiin itse asiassa lauantaina (eikä perjantaina, niinkuin ohjelmassa luki). Ilmoittauduin siis siihen. Sitten menin kuuntelemaan spekulatiivisia pelejä käsittelevää paneelia, joka oli todella hauska, ja jäin vielä kuuntelemaan sen jälkeen alkanutta kivi-paperi-sakset kilpailijoiden lehdistö tilaisuutta, joka osoittautui vielä hauskemmaksi. Selvästi Smackdownin järjestäjät ovat missanneet yhden hyvän uusien tähtien rekrytointipaikan. Sen jälkeen harhailin zombina pari tuntia ympäriinsä. Newsalor pyyteli minua mukaan "Dogs in the wineyard" peliin mutta kieltäydyin kun silmät eivät enää pysyneet auki rautatangoillakaan. Hyvänä puolena väsymyksessä oli se, että sain unen käytännössä välittömästi. Lauantai Harhailin aamupäivän, ennen kuin menin larppiini. "Ei minulta mitään puutu" larppi oli sangen hyvä ja antoisa kokemus. Minulla on aina jostain syystä taipumus saada hahmoikseni hirveitä, itsekkäitä, sovinistimunapäitä, eikä tämäkään kerta ollut poikkeus, kun unohdin pyytää jotain kiltimpää hahmoa. Olin siis 400 vuotta vanha vampyyri Alexei Ramatov, joka oli saapunut kuolleen jälkeläisensä muistotilaisuuteen. Otin tietenkin roolistani kaiken irti ollen niin synkkäkatseinen, ilkeä ja uhkaava kuin vain suinkin osasin. Näytteleminen sujui minulta mielestäni ihan hyvin (eräs pelaajista kertoi pelänneensä niin, että kahvikuppi oli oikeasti tärissyt käsissä), mutta en ehkä kuitenkaan pystynyt eläytymään hahmooni ihan niin hyvin kuin olisin halunnut. Peli myös loppui osaltani hivenen kesken, kun en ihan ehtinyt käännyttää kuolleen jälkeläiseni pojan tytärtä, vaikka mieli olisi tehnyt. Tosi hyvä peli se oli näistä pienistä ongelmista huolimatta. Pelin jälkeen törmäsin myös lievään kulttuuri eroon, kun pidin loppubriifissä suoraan lyhyen esitelmän hahmostani (kuten täällä Oulussa on tapana), mitä kukaan muu ei tehnyt. Tunsin itseni melkoisen typeräksi vaan ei se mitään. Larpin jälkeen tapasimmekin MA:n porukalla (mikä oli tosi hauskaa), ja kävimme hampurilaisella. Olin unohtanut tarkistaa, koska majatalolaiset pitivät miittinsä joten se jäi minulta väliin, mikä on harmi. L5r seikkailuni "Gaijinin morsian" oli mielestäni hyvä ja antoisa peli. Ympäristö TODELLA meluisassa ja ahtaassa pelisalissa tosin oli suunnilleen huonoin kuviteltavissa oleva, mutta hyvin se silti meni. Iso juoni rullasi läpi kiitettävän hyvin ja pelaajat eläytyivät nähdäkseni sangen ansioituneesti. Ainoa mikä jäi vähäsen hampaankoloon oli se, että pelaajahahmojen keskinäisten suhteiden ongelmat jäivät paljolti ratkaisematta, mutta toisaalta peli oli nytkin 5 tuntia pitkä. Silti peli oli mielestäni sangen hyvä ja vaikutti siltä, että pelaajatkin tykkäsivät siitä. Pelin jälkeen koomailin taas jonkin aikaa ympäriinsä ennen kuin väsymys voitti. Sunnuntai Heräsin ja aloin heti pelauttaa Amber seikkailuani "Rauhanneuvotteluja". Tämäkin peli onnitui mielestäni ihan kivasti. Pelaajat ottivat vaikean maailman kiitettävästi omakseen ja olivat oma-aloitteisia ja yritteliäitä. Neuvottelujen ollessa käynnissä kävin itseasiassa välillä ostamassa pihalta juotavaa pelaajien hioessa itsekseen sopimuksen yksityiskohtia kuntoon. Sen jälkeen arvoimme Tananin kanssa pitäisikö häipyä vai kuunnella Gregin toinen puhe. Päätimme kuunnella puheen, mikä olikin hyvä valinta kun pendoliino vuoro oli itse asiassa peruttu. Puhe oli todella mahtava. Gregg Stafford on tähän mennessä esiintynyt minulle lähinnä nimenä RQ:n , HQ:n ja Penndragonin kansissa. Kuvitelma kuivakkaasta nörtistä oli tosin murtunut jo ensimmäisellä luennolla, mutta toisella tämä paljastui suorastaan upean karismaattiseksi huru-ukoksi. Mies oli mm. vetänyt nuoruudessan heroiinia, käynyt Dreamguestaamassa (siis istunut kolme päivää erämaassa intiaanityyliin) ja antanut tatuoida oman henkieläimensä käsivarteensa. Mytologioita käsittelevä luento meni koko ajan minulla jossain siellä järkevän ja huuhaan välimaastossa. Ehkäpä se juuri siksi tuntui niin hyvältä. Greg oli selkeästi Neoshamanisti, jolla mystisyyden etsinnästä huolimatta oli aimo annos tervettä järkeä ja laajakaseisuutta olla väittämättä omaa elämäntapaansa siksi ainoaksi oikeaksi. Lisäksi hän täysin avoimesti tunnusti spiritualistisuutensa perustuvan puhtaasti uskoon. Lisää tällaisia uskontoja maailmaan kiitos. [quote:c41b6e5e03="Tanan"]Miken "Todellisuus on vihollisemme" -keskustelu pisti vereni kiertämään oikein kunnolla. Pääsin kerrankin hyödyntämään Assathin kanssa käymiäni keskusteluita oikein kunnolla, ilman että Assath on puolustamassa huonommin valmistautuneita osallistujia.[/quote:c41b6e5e03] Mää olisin nitistänyt sut :wink:. Niin ja takaisin tulessa pelattiin junassa muuten Tananin ostamaa korttipeliä nimeltä Anachronism, jossa historian suurmiehet, meidän tapauksessamme Caessar ja Aleksanteri suuri, ottavat matsia. Ja se peli oli HUONO, kuulitko Tanan, HUONO. (Ei, en suinkaan ole katkera en alkuunkaan...)
humis linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 17.19
humis 26. heinäkuuta 2005 kello 17.19 linkki Ok, olen saanut nyt pari pätkää luentoa ja informaation siitä ettei Greg halunnut sitä julkaistavan vapaasti netissä - olen silti todella kiinnostunut saamaan lopunkin, voin sitten toimia diilerinä salapiirin tiedonjaolle..
Fharlanghn linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 18.15
Fharlanghn 26. heinäkuuta 2005 kello 18.15 linkki [quote:5f9da1f217="Dovas"] EDIT: Fharlagn, aika hillitön törmääminen sinulla Radissonilla... Sanoitko mitään? :)[/quote:5f9da1f217] Se oli niitä hetkiä, kun kaikki hyvät kommentit tulevat mieleen 5min tapahtuneen jälkeen... F
Nysalor linkki 26. heinäkuuta 2005 kello 18.59
Nysalor 26. heinäkuuta 2005 kello 18.59 linkki Kirjoittelinpa nyt minäkin omista kokemuksistani Ropeconissa ja laitan sen tähän alle lisäämään minun näkökulmani raportteihin. [b:a042b1f40d]Perjantai[/b:a042b1f40d] Olin perjantaina Dipolissa paikalla jo ennen kuin Ropecon oli varsinaisesti auennut yleisölle. Hain ilmaisrannekkeen, kävin ilmoittautumassa GM-infoon ja täyttelin peli-ilmoituksiani. Kun muitakin kalikoslaisia ilmaantui, auttelin vähän muita tavaroiden kantamisessa ja Kalikoksen pöytien järjestelyissä. Vaikuttavin oli valtava Dragon Pass -kartta, joka koottiin kahdesta suuresta paperista ja pienestä kolmannen paperin osasta ja pystytettiin Kalikoksen pöytien luokse seinustalle. Valtavalla Dragon Pass -pelilaudalla pyörinyt peli taisi jatkua aika aktiivisesti perjantain ajan. Siihen oli kai yhdistetty jollakin tavalla myös Tarsh Wars, vaikka en tarkemmin sen toiminnasta osaa sanoa. Pelaajia näytti istuvan pelaamassa, kun Spinosar ja Sampi johtivat peliä. Se jatkui vielä lauantaina, mutta sunnuntaista en tiedä. Greg esitti ihailunsa suurta pelilautaa kohtaan. Olin laittanut ensimmäisen pelini Viimeinen tango Paviksessa alkamaan kello 17.00. Siihen löytyikin täydet viisi pelaajaa: Ilkka (Melo Yelo), Lariq (Promidius), Jani (Peltas Pitkäkäsi), Markku (Jaspar Yello) ja Bombur (Mars Melus). Peli sujui hienosti, vaikka yksi pieni looginen moka paljastui skenaariosta, jota en ollut peluuttanut koskaan aikaisemmin tapahtumissa. Melo Yelo oli jälleen kerran ehtymätön huumorin lähde. :) Aikaa meni laskujeni mukaan vähän päälle kuusi tuntia eli suunnilleen arvioimani aika. Pidimme pelissä yhden pidemmän tauon, kun Greg piti luentonsa, sillä sitä halusimme päästä seuraamaan. Gregin luento käsitteli aika paljon hänen omaa uraansa ja hänelle läheisten pelien vaiheita. Osa asiasta oli tuttua torstain tapaamisesta tai muualta, mutta kyllä luento silti mielenkiintoinen oli. Greg sanoi aivan suoraan, että Hero Wars oli kehno ja keskeneräinen viritelmä ja HeroQuest vasta se, mitä olisi pitänyt olla. Paras osa oli yleisön mahdollisuus kysyä Gregiltä kaikenlaista. Kysymyksiä tuli myös Gloranthasta. Muistaakseni niitä oli ainakin ankkojen ja grotaronien keksimisestä Gloranthaan ja Gregin nykyisestä mystisyysnäkemyksestä, joka kuulemma on jotakin sellaista, mitä on Imperial Lunar Handbook kakkosessa valaistumisesta. Harmittaa vähän, etten älynnyt ottaa asioita ylös, sillä nyt ne ovat päässeet jo unohtumaan. Greg on kyllä erinomainen esiintyjä, eikä hän näytä tarvitsevan papereita puheensa tueksi. Yleisö tuntui viihtyvän ja huumoriakin oli runsaasti mukana. Vaikka auditorio ei ollut täynnä, niin ihmisiä oli paikalla mukavan runsaslukuisesti – kalikoslaisia heti edessä. :) Viimeinen tango Paviksessa oli sen verran pitkä peli, että lähdinkin sen jälkeen kotiin nukkumaan. [b:a042b1f40d]Lauantai[/b:a042b1f40d] Lauantaina saavuin Ropeconiin joskus ennen yhtätoista. Olin laittanut jo perjantaina pöydälle ilmoituksen Hullusta Praxista, joka alkaisi kello 11.00. Pelaajia ei kuitenkaan tuntunut löytyvän niin aikaisin, joten jouduin siirtämään peliä. Odotteluaikana rupattelin ihmisten kanssa ja vähän seurasin sivusta Gregin peluuttamaa HeroQuest-peliäkin. Se kuulemma sijoittui Dara Happaan ja oli inspiroitua ilman mitään tarkempia valmiita suunnitelmia. Pelini suhteen näytti huonolta, koska listaan ei ilmestynyt ainoatakaan nimeä. Jouduin siksi peruuttamaan sen ja laitoin Meriwyrmin tanssin ilmoituksen esille. No, eipä senkään käynyt paljon paremmin, koska siihen ilmestyi vain yksi nimi ja sekin pian vedettiin yli. Päivän pelasti vihdoin se, että Kalikoksen pöytien luona ilmeni kiinnostusta peliä kohtaan. Paha vain, että kiinnostuneista kolmesta pelaajasta kaksi tunsi jo Meriwyrmin tanssin. Siksipä ehdotin sen sijaan Hullua Praxia ja se sopi. Laitoin vielä ilmoituksen pöytään joksikin aikaa ja sain vielä kaksi pelaajaa lisää eli täydet viisi. Hullu Prax taitaa olla useimmin peluuttamani skenaario ja jälleen kerran se tarjosi paljon hauskoja tapahtumia ja loistavaa roolipelaamista. Pelaajat olivat Bombur (Sarshas Yarallo), Vesa (Mars Melus), Lacerta (Melo Yelo), Heikki (Bob Vrokhaukka) ja Bugsy (Yelanda Kultakutri). Skenaario eteni ehkä nopeammin kuin koskaan aikaisemmilla pelikerroilla ja tavalliseen tapaan siitä muodostui taas erilainen kuin toisista peluutuskerroista, vaikka toki runko oli sama kaikissa. Erityisen maininnan ansaitsee kohtaus, jossa Yelanda anasti miespuoliselta kollegaltaan teltan ja pelästytti tämän vielä pakoon. :) Bob pääsi pelissä paremmin esille kuin koskaan ja vielä loppukohtauksessa antoi tärkeää apua muille. Ja Melo Yelo oli taas suurin sankari lunarilaisten ja aurinkokupolilaisten harmiksi... :) Peli päättyi siis jo arvioimaani aikaisemmin, joten minulla oli aikaa istuskella jonkin aikaa Kalikoksen pöydässä ja syödä herkullinen lihapiirakka ennen kotiinlähtöä. Vein myös sunnuntain peli-ilmoitukseni GM-infoon joskus illan/yön aikana. Kalikoksen pöytien luona oli hieno lauluesitys, jossa laulettiin foorumillakin olevia Glorantha-versioita useista tutuista lauluista. Erityisesti Sampi ansaitsee siitä kunniamaininnan. :) [b:a042b1f40d]Sunnuntai[/b:a042b1f40d] Sunnuntaina olin taas paikalla ennen yhtätoista. Olin laittanut seuraavan pelini alkamaan kello 11.00, mutta taaskaan pelaajia ei löytynyt ajoissa, joten siirsin sen kahdeksitoista. Sain sitten mukaan uniltaan heräilleet GEASin (sir Eshwan) ja Tupewin (sir Grafin) sekä lisäksi heidän tuttavansa (sir Dorcas), jonka nimeä en nyt valitettavasti muista. Ehdimme jo kolmestaan aloittaa pelin, kun kaksi muutakin pelistä kiinnostunutta tuli kysymään, pääsisikö siihen mukaan. Toinen sai hahmokseen sir Bautin ja toiselle tekaisimme pikaisesti palvelijahahmon, joka sai seurata ritareita karhunkaatoon. Hänen osakseen tuli vahtia hevosia ritarien ollessa tositoimissa. Karhunkaatoa oli kiva peluuttaa pitkästä aikaa. Karhunkaato onnistui menestyksekkäästi muttei ihan ongelmitta. Sir Grafin ja sir Eshvan riitelivät ja tappelivat oikein kunnolla. Joukon johtaja sir Dorcas taas joutui pahan hengen riivaamaksi ja alkoi purra karhunraatoa. Sir Baut selvisi kaikesta kuin leikiten käyttämällä ovelia Tulinuolella varustettuja heittoveitsiään ja paeten vaaran uhatessa. Hän kieltäytyi kohteliaasti tarjouksesta saada vaimon kitsaan sir Lujakäden tyttärestä. Kaiken hyvän lisäksi sir Baut sai ansaitsemattoman kunnon karhun kaatamisesta, kun sir Grafin ja sir Eshvan kompuroivat kertoessaan omaa tarinaansa siitä, kuka karhun kaatoi, eikä kukaan uskonut heitä. :) Karhunkaato oli aika lyhyt ja kesti vähän alle kolme tuntia. Sen päätyttyä suuntasin loottimaan. Loottipöydässä oli tänä vuonna paljon Glorantha-tavaraa: HeroQuest-kirjoja (Sartar Rising!-kirjoja ja Imperial Lunar Handbook), RuneQuest-kirjoja (ainakin River of Cradles, Dorastor ja Glorantha-paketti) ja jokunen Pavis-kirja. Koska olin peluuttanut sen verran monta peliä, pääsin hyvissä asemissa loottimaan ja valitsin Dorastor-kirjan – vanha kirjani kun on melkoisen kulunut ja on hyvä olla varastossa ehjäkin. Lootin jälkeen oli Gregin toinen luento, jossa aiheena oli mytologia. Greg esitteli ensin myytin neljä merkitystä, kertoi myytin ja selosti minusta aivan älytöntä teoriaansa kolmesta maailmasta – samaa hän oli ehtinyt jauhaa torstain tapaamisessakin. Ehkä se olisi vielä menetellyt, jos teoria olisi koskenut Gloranthaa tai roolipelaamista, mutta Greg tuntui pitävän sitä ihan todellisena. Hän näytti halveksivan älyllistä ymmärtämistä ja painottavan tuntemista ja kokemista, vaikka kehottikin jonkinlaiseen kriittisyyteen. Luentonsa alussa Greg kertoi myös nuoruuden huumeidenkäytöstään. Ensimmäinen maailma oli Gregin teoriassa materialistinen maailma: lyijykynä, pöytä ja vastaavat. Toinen maailma oli henkinen maailma, johon hän laski esimerkiksi ajatukset ja tunteet. Ei hän vaivautunut yhtään pohtimaan sitä, että ajatuksilla olisi yhteys pohjimmiltaan materialistiseen sähköön, tai tunteiden fyysistä perustaa. Koko homma vaikutti pelkältä huuhaajulistukselta, jota ei viitsitty pahemmin perustella tai tarkastella kriittisesti. Ihmisillä oleva mytologiaelin tai -aisti oli niitä hänen juttujaan kummallisimmasta päästä. Kertomastaan myytistä Greg erotti eri tasoja, jotka Dovas jo mainitsi. Greg myös pyrki tulkitsemaan myyttiä symbolistisella tasolla, mutta se ei minusta ollut mitään kovin ihmeellistä. Samanlaista on kai tehty kirjallisuudentutkimuksessa jo pitkään. Kokonaisuutena Gregin mytologialuento oli minusta surkea rimanalitus, vaikka englannintaidollani ei kaikkea ymmärtänytkään. Olisin odottanut jotakin parempaa, vaikka toki muiden mielestä se saattoi olla hyvinkin kiinnostava ja ajatuksia herättävä. Auttelin vielä vähän Kalikoksen julisteiden irrottelussa ja suuntasin sitten kotiin hyvästeltyäni muutaman vielä paikalla olevan kalikoslaisen. [b:a042b1f40d]Yleistä[/b:a042b1f40d] Ropecon oli jälleen hieno kokemus, joskaan puheohjelmaa kuuntelemaan en tällä kertaa ehtinyt mennä ollenkaan. Pelien parissa kului paljon aikaa ja ne olivat todella antoisia. Gregiä oli ihan hauska tavata, vaikka hänen toinen luentonsa olikin pettymys. Silti hän puhui loppujen lopuksi yllättävän vähän varsinaisesta Gloranthasta ja paljon enemmän kaikesta muusta. En tiedä sitten, pääsikö Glorantha paremmin esiin pienemmän piirin keskusteluissa, joita en ollut seuraamassa. Olin Ropeconissa paikalla myös Kalikoksen jäsenasiainhoitajan ominaisuudessa ja jonkin verran minulle maksettiinkin jäsenmaksuja. Yhtään uutta jäsentä ei tosin liittynyt. Kalikos sai kai ihan kohtuullisesti näkyvyyttä varsinkin Dragon Pass -pelilaudan ansiosta. Kalikoksen paikka oli silti ehkä vähemmän markkinointihenkinen kuin aikaisempina vuosina, koska esitteitä ei tainnut olla jaettavaksi eikä Ziniä myytäväksi. Otin Ropeconin aikana kuvia, pääasiassa Kalikoksen pöytien luona ja Gregin luennoista, joten niiden kautta voin varmaan jossakin vaiheessa antaa oman lisäni [url=http://www.kalikos.org/tapahtumat/ropecon2005/]Kalikoksen kuvakokoelmaan[/url]. Ikävä kyllä kuvat on otettu tavallisella kameralla, ja digitaaliseen muotoon saamisessa saattaa mennä aikaa. Luulen, että minulla on vielä jossakin joku filmi myös viime vuoden Ropeconista. Kiitokset niille avuliaille henkilöille, jotka ystävällisesti ottivat kamerallani joitakin kuvia peluuttamistani peleistä! Nyt sitten vain odottelemaan ensi vuoden Ropeconia. :) Tai ainakin Kalikoksen syystapaamista, jonka paikka ja aika ovat auki. Varmasti on taas muutaman kuukauden kuluttua kiva nähdä jälleen kalikoslaisia ja hyvällä tuurilla voisivat vaikka The Zin Lettersin kolmosnumero ja Kotkanpesän matkaopas valmistua siihen mennessä... :)
Tupew linkki 27. heinäkuuta 2005 kello 12.34
Tupew 27. heinäkuuta 2005 kello 12.34 linkki Joo, siinähän se Ropecon meni ja mainio se olikin. Perjantaina saavuttiin parin kaverin kanssa paikalle siinä viiden maissa ja sitten siellä viihdyttiin yhteen putkeen aina sunnuntaihin asti siihen kello 16.00 pintaan. Yhteensä neljää peliä tuli sitten pelattua ja osallistuttua pari kertaa siihen lunskustrategiapeliin (Oliko sen nimi nyt Tarsh Wars vai mikä lieneekään, joka oli muuten aika mäheä). Muutamilla luennoilla tuli käytyä ja grilliruoka upposi hyvin. Tuttuja tuli tavattua, mutta sen sijaan herra Staffordille en uhrannut aikaa sitä perjantaista Gregin luennonpuolikasta lukuunottamatta. Edes nimmaria ei tullut pyydettyä, mutta eipä haittaa. Seuraavaa 'conia siis odottelemaan.
newsalor linkki 27. heinäkuuta 2005 kello 18.41
newsalor 27. heinäkuuta 2005 kello 18.41 linkki Argh! Kumpa vain ei olisi ollut viimeisenä kolmena päivänä töitä. Olisin niin halunnut Ropeconin jälkikekkereihin! Nooh. . . Assyille käy tie. ;)
Guzmo linkki 27. heinäkuuta 2005 kello 22.34
Guzmo 27. heinäkuuta 2005 kello 22.34 linkki Torstain tapaaminen ja perjantain puhe jäi ikävästi väliin, mutta Gregin kuuntelu- ja kyselysessio Kalikoksen pöydällä sunnuntaina sekä GoH puhe päivän päätteeksi jätti kylläisen olon. Greg on hauska, greg on äärimmäinen, greg on hyvä esiintyjä, greg on entinen hippi, greg ei pidä kuvernööristään mutta hän pitää Elviksestä. Mitä muutakaan pystyi odottamaan ihkaoikealta Kalifornian shamaanilta. Jäämme odottamaan Runequest elokuvaa, jossa on haikulla puhuva dracolisko sekä laulava tuulen lapsi. Odotan elokuvan perässä seuraavaa tuotteistusta kuten Humakt burgereita ja Gbaji kevytolutta 8-) On se äijä.
GEAS linkki 28. heinäkuuta 2005 kello 12.12
GEAS 28. heinäkuuta 2005 kello 12.12 linkki Jeps, nyt on sitten palauduttu 'conista ja päästy koneen ääreen, niin kaipa tässä on sitten pakko jotakin kirjoittaa, varsinkin kun selitin yhdelle jos toisellekkin siitä kuinka pitäisi alkaa tänne kirjoitella taas. Edellisestä viestistä ei taidakkaan olla kuin pari vuotta? [b:7fc4e3dd84]Perjantai:[/b:7fc4e3dd84] Aamupäivästä rautatieasemalla Tupewin kanssa ja törmäys joukkiomme kolmanteen jäseneen Qroqoriin joka saapui muualta. Siitä pariksi tunniksi junaan. Matka sujui mielenkiintoisten keskustelujen värittämänä. Helsinkiin saavuttiin sopivasti ensimmäiseen 'Coni-bussiin, johon emme sitten kuitenkaan menneet, vaan suuntasimme syömään. Sekoilua ravintolaa etsien, mutta lopulta päädyimme Rossoon. Ei mitään erityistä siellä. Sitten takaisin aseman suuntaan. Arviomme vähän väärin ja ryssimme muutenkin, joten seisoimme vesisateessa puolisen tuntia. Sitten pienen änkemisen jälkeen bussiin ja takapenkin hörhöjen sekoilujen sävyttämä matka Dipoliin. Ensiksi etsittiin tietysti Kalikoksen pöytä, mikä sitten toimikin base camppina loppu viikonlopun. Tästä seuraavat tunnit ovat hivenen hämärän peitossa. Törmäilimme tuttuihin ja lorvittiin Kalikoksen pöydän luona. Sampin kanssa tuli juteltua hiukan enemmän. Jossain välissä oli Gregin messevä luento. Erittäin mielenkiintoista ja hauskaa tavaraa. Sitten illemmalla yläkertaan, missä päädyimme Tupewin kanssa pelaamaan yhden tutun zombie-splatteri peliin, joka jatkui jonnekkin aamuyöhön ja hajosi käsiin, kun pelaajat ampuivat toisensa. Jippii. Mukava peli kuitenkin. Yö tuli ja meni, päädyin harhailemaan jonnekkin Dipolin ympäristöön aamun sarastaessa. Unta tuli siinä jossain välissä se 45 min. parilla tuolilla. [b:7fc4e3dd84]Lauantai:[/b:7fc4e3dd84] Vuorokausi vaihtui jo aiemmin, mutta katkaisen tämän nyt vaikka tuohon. Lauantaista muistikuvat ovat ilmeisesti unenpuutteen takia melko sekavia. Aamua oli yhtä zombeilua ympäriinsä, kunnes Qroqor raahasi minut ja Tupewin (joka häipyi TÄSTÄKIN kesken) Teknologia Tumpeloille tms. luennolle. Se oli kiinnostavaa, vaikka harhautuikin ihan muualle kuin ilmeisesti oli alunperin tarkoitus ja aikaa ei oikein riittänyt. Sen jälkeen on taas blackout... No, Tupewi oli pelaamassa Omenakujaa ja minä ilmeisesti juttelin joidenkin kanssa ja pyörin ympäriinsä. Olin myös pelaamassa Carcassonnea ja katsomassa kun isot miehet leikkii kauko-ohjattavilla pikku tankeilla ihan innoissaan. En ole varma tapahtuiki kaikki tuo missä välissä, mutta jossain näillä main. Sitä jatkui sitten jonnekkin illemmalla kaiketi, missä päädyin Newsalorin Pyörökivi-peliin, mikä oli muuten äärimmäisen viihdyttävä. Se sitten veikin mukavasti aikaa ja sitten alkoikin olla jo iltamyöhä. Kai. Jossain vaiheessa pyörin taas Kalikoksen pöydän ääressä ja Sampi ehdotti minulle ja Tupewille Nilkki-peliä. Sooli mahtavaa. La-Su yön vietin Kalikoksen pöytien vieressä, tällä kertaa ihan makuupussissa ja patjalla. Melkein kahdeksan mukavaa tuntia nukuin. [b:7fc4e3dd84]Sunnuntai:[/b:7fc4e3dd84] Heräilin erinomaisen tyytyväisenä ja ilmoittauduin sitten siinä Nysalorin Karhunkaato-peliin. Siinä sitten tuli juteltua Nysalorin kanssa jonkin verran muutenkin kait ja jossain vaiheessa sitten pelailtiin se Karhunkaatokin. Erittäin mukava peli, jossa koettiin maailman hitain käsikähmä. Lisää pyörimistä. Qroqor katosi ja vei kuulokkeet jotka minun oli tarkoitus ostaa mukanaan. Siitä ei ole sen koomin kuultu. Hmm. Yhä lisää päämäärätöntä harhailua ja ihmisten tuijottelua. Sitten oli ensimmäisen Con-bussin aika ja tungimme kyynärpäiden avulla siihen. Sivula jengeineen taisi jäädä ulkopuolelle. Puolitoista tuntia pyörimistä asemalla ja sitten junaan ja kohti kotia. Jos tuossa on jotain sekavuuksia, virheitä ja tai muuta shittiä, vetoan siihen, että olin silloin väsynyt ja olen myös nyt kovin väsynyt. Mutta coni oli suorastaan mahtava, pari pientä tylsää hetkeä oli, mutta lopulta tuntui, että hirveästi asioita jäi vielä tekemättä. Toivottavasti ensi vuonna on yhtä mukavaa.
Olorin linkki 29. heinäkuuta 2005 kello 21.49
Olorin 29. heinäkuuta 2005 kello 21.49 linkki No niin, tuota tuota, notta raporttia... Allekirjoittanut saapui paikalle vasta lauantaina, pahasti ajoittunut flunssa esti aiemman saapumisen. Tästä syystä jäivät myös pelit vetämättä. Taas onnistui muutaman "uuden" ihmisen kanssa juttelemaan joka oli myöskin positiivista. Kuvatuksia tuli otettua muutama. Laitan myöhemmin näkyville, kun en nyt jaksa. :P Lauantaina tuli kuunneltua Pelinjohtajan Borvaria, joka viime vuotisen Pelinjohtajan Jaconian tapaan oli mielestäni erittäin onnistunut. Harmi etten ollut tietoinen sen jälkeisestä Praedor-tuokiosta keltsussa. Olisin ollut siellä. Kävin myös kuuntelemassa hiukan yli puolet Lahkot, kultit ja salaseurat roolipeleissä-esitelmää joka oli, niiltä osin joita ehdin seurata, valitettavan tylsä ja asiaan pääseminen kesti liian kauan. Myöskin jokunen "haluan ääneni kuuluviin"-henkilö kuulijoiden joukossa pilasi asiaa. Loppuilta menikin ihan vaan hengaillessa. Sunnuntaina hengailtiin alkupäivä, tunti Kalikoksen nurkaukksessa Gregiä kuunnellessa. Tanan, olitko sinä se sinipaitainen ja farkkuinen tyyppi joka esitti Gregille jatkuvalla syötöllä kysymyksiä? :cool: Kahdelta mentiin seuraamaan varsin mielenkiintoista Game Design Challengea. Kiitokset siitä Burgerille, Gregille ja Billille. Tätä seurannut Greg Staffordin Guest of Honor -speech ja Tanan ja Assath jo ilmaisivatkin asian niin hyvin että tyydyn vain peesaamaan heitä. :cool: Tanan: [i:6fff85dec6]Päivän kuitenkin kruunasi Gregin mahtava luento, joka jätti jopa minut sanattomaksi.[/i:6fff85dec6] Assath: [i:6fff85dec6]Kuvitelma kuivakkaasta nörtistä oli tosin murtunut jo ensimmäisellä luennolla, mutta toisella tämä paljastui suorastaan upean karismaattiseksi huru-ukoksi. Mies oli mm. vetänyt nuoruudessan heroiinia, käynyt Dreamguestaamassa (siis istunut kolme päivää erämaassa intiaanityyliin) ja antanut tatuoida oman henkieläimensä käsivarteensa. Mytologioita käsittelevä luento meni koko ajan minulla jossain siellä järkevän ja huuhaan välimaastossa. Ehkäpä se juuri siksi tuntui niin hyvältä. Greg oli selkeästi Neoshamanisti, jolla mystisyyden etsinnästä huolimatta oli aimo annos tervettä järkeä ja laajakaseisuutta olla väittämättä omaa elämäntapaansa siksi ainoaksi oikeaksi. Lisäksi hän täysin avoimesti tunnusti spiritualistisuutensa perustuvan puhtaasti uskoon. Lisää tällaisia uskontoja maailmaan kiitos.[/i:6fff85dec6] [quote:6fff85dec6="humis"]Ok, olen saanut nyt pari pätkää luentoa ja informaation siitä ettei Greg halunnut sitä julkaistavan vapaasti netissä - olen silti todella kiinnostunut saamaan lopunkin, voin sitten toimia diilerinä salapiirin tiedonjaolle..[/quote:6fff85dec6] Heh, jos diilerinä toimit niin kiinnostuneita ehkä löytyy... :wink: Tyttöystäväni missasi conin ja hän olisi takuulla kiinnostunut tuosta luennosta.
Sampi linkki 30. heinäkuuta 2005 kello 10.22
Sampi 30. heinäkuuta 2005 kello 10.22 linkki Työläin coni ikinä. En ehtinyt oikein yhdellekään luennolle, mukaanlukien Gregin pätkät. Arvostaisin suuresti, jos jollakulla olisi nauhoitus, erityisesti tuosta mytologiasessiosta. Dragon Pass-strategia söi suurimman osan perjantaista ja ison pätkän lauantaistakin, mutta se oli kovin palkitsevaa. Ehdotankin, että se järjestetään myös ensi conissa, joskin isommalla porukalla. Se veti hyvin yleisöä ja toi näkyvyyttä Kalikokselle. Gregin skenaario oli hauska, ja koin yllätyksiä siitä, miten hyödyllinen kyky "Disapprove" oikeastaan onkaan. Gordarius Ruhamzar Rules. Kiitos pelaajille: Spinosar, Hyljys, Humis, Newsalor ja Ville. Lupaan vetää samanlaisen skenaarion seuraavassa kalikos-meetissä, kun se jäi Ropeconista aikapulan takia. Iäinen taisto.. No, se oli hektistä, ja toivon mukaan pelaajien mielestä hauskaa. Erityiskiitokset Vingalle, joka sitoi Paholaisen perheen Taivaanjärven verkkoon. (Pelaaja ei tiennyt Gloranthan mytologiasta mitään - aika hyvä myyttinen yhteensattuma). Lisäksi ehdin haahuta konissa, mikä on aina kivaa ja tuhlata liikaa rahaa kapakassa. Yhteen Mage-peliin otin myös osaa, ja se oli erikoisen hupaisaa. Kiitokset Matiakselle ja pelaajille (jotka tuskin lukevat tätä foorumia). Suurin kiitos conin järjestäjille ja Niille Hulluille, jotka ottivat osaa Kalikoksen pöytävahtiin - ilman teitä ei olisi onnistunut. Spinosar - olihan koni. Kiitos. Humis - hyvää työtä. Kiitos. Työläs, mutta erinomaisen hyvä koni.
newsalor linkki 31. heinäkuuta 2005 kello 2.20
newsalor 31. heinäkuuta 2005 kello 2.20 linkki [b:b15dc2d8da]Torstai:[/b:b15dc2d8da] Junani kohti Helsinkiä lähti joskus seitsemän maissa. Heräsin huomattavan aikaisin aamulla ja ajoi pyörällä kaupunkiin. (7km) Laukun tasapainottelu selässä oli ärsyttävää. Onneksi sain junassa nukuttua ihan kohtuullisen hyvin. Olin nimittäin aika väsynyt, sillä tulin keskiviikkona töistä kotiin vasta lähempänä klo 22:ta. Juna vei minut Tampereelle. Olin nimittäin ostanut lomapassin, jotta voisin käväistä isän luona siellä kylässä. Pikkuveljen kanssa kiehnaaminen oli hauskaa. Hän oli erityisen innostunut KotR2-pelistä. Pahaksi onnekseni olin yöllä tarkistellut kellonajat väärin, joten saavuin Gregin tapaamiseen tunnin myöhässä. Missasin ilmeisesti toiseen kertaan kääpiöiden suunnitelmat Sankarien Sodan varalle. :) Nooh, väliä hällä. Gregin kanssa jutustelu oli kuitenkin hauskaa. Saimme aika paljon esimakua tulevasta jo tapaamisessa. Ainoa asia, joka jäi harmittamaan oli Maya-ravintolan, jossa käytimme Gregin syömässä, huono palvelu. Greg vaikutti närkästyneeltä. Ruoka oli kuitenkin hyvää. Yövyin Spinosarin luona. Saunominen ja Marcus Maximuksen ja kumppanien kanssa jutustelu oli rattoisaa. :) [b:b15dc2d8da]Perjantai:[/b:b15dc2d8da] Kokosin aamulla Kalikoksen punaista laulukirjaa kokoon muiden säätäessä Dragon Passin ja Iäisen taistelun proppeja. Täytyy sanoa, että kun kamoja kasasimme, epäilin, että saako noita kaikkia peluutettua. Täysi kiitos Spinosarille, Sampille ja Humikselle 'conin ohjelmasta. Kamppeet ja puolet porukasta kulkivat Ropeconiin autolla, mutta me yövieraat juoksime / kävelimme raikkaassa kesäsateessa Helsingistä Espooseen. Humis toimi ryhmän tiedustelijana ja kartoitti reittiä edellämme. Olo oli kyllä mahtava, kun pääsimme perille! Noin muuten päivä meni kai ohjelman parissa. Puheohjelma oli jälleen kerran oikein laadukasta, vaikka mukana oli myös vanhan kertausta. "Land of Ninja" -tarina oli legendaarinen. Taisi olla mukavaa, koska en juurikaan muista yksityiskohtia päivän tapahtumista. Pelasimme yöllä vielä Humiksen johdolla Dogs in the Vineyardsia ja se oli minulle todella iso elämys. Peli oli hyvin mukaansatempaava ja sai minut todella ajattelemaan. Pelikerran ainoa nurja puoli oli siinä, että olin tehnyt hahmokseni itsestäni hyvin paljon poikkeavan hahmon ja en oikein voinut pysyä roolissa pelin loppupuolella. Parissa minuutissa kyhätty hahmo ei vain ollut tarpeeksi suuri astia, että olisin kyennyt käsittelemään pelin herättämiä kysymyksiä sen sisällä. Vaikka toimin, kuin hahmoni, pelin viimeisen puolen tunnin aikana käsittelin asioita lähinnä metapuolella. Loistava peli! [b:b15dc2d8da]Lauantai:[/b:b15dc2d8da] Lauantaina oli aikamoinen kiire. Peluutin päivän aikana kaksi kertaa Rankan Yön Pyörökivessä. Se on tosi hyvä coni-peli, koska sen voi hyvin vetää läpi kahdessa tunnissa. Se sopii myös Glorantha-newbieille, mikä on tietenkin boonusta. Ehkäpä se herätti joissain pelaajissani kiinnostusta maailmaakin kohtaan? Seikkailu vaati aika paljon improvisointia pelaajien taholta, mutta vedin sen läpi siten, etten jäänyt odottamaan pelaajien epäröintiä, vaan tykitin uusia tapahtumia kehiin aina, kun peliin meinasi tulla hiljaisempi hetki. Tästä seurasi ainakin se, että se kaksi tuntia tuli ainakin intensiivisesti pelattua. Haittapuolena saattoi olla se, että tämä varmaan vei pelaajilta tietyllä tavalla mahdollisuuksia tarinan ohjaamiseen. En kuitenkaan usko, että se ketään haittasi. Olin erityisen iloinen, kun sain pelaajista irti pari ahaa-elämystä, kun joku hoksasi, että hän voi vain sanoa jotain ja siitä tulee totta. Greginkin pelissä olin mukana. Se oli siisti, mutta harmikseni jouduin lopettamaan sen noin puoli tuntia ennen sen päätöstä, koska olin lupautunut johtamaan toista Glorantha-peliä. Hahmoni oli aika erikoinen tapaus, kuten meidän kaikkien hahmot. Mielestäni olimme loistavia darahappallaisia. Näin tämän päivän aikana pari kertaa ohi mennen Assathia ja Tanania. Käväisimme iltasella lisäksi tuopilla ja täytyy kyllä sanoa, että opin tuntemaan Tananin paljon paremmin. (inside: Tanan, se sun teoria toimii!) [b:b15dc2d8da]Sunnuntai:[/b:b15dc2d8da] Sunnuntaina seikkailin aamulla ympäri 'conia ja liityin sitten luentokimaraan. Muut ovatkin jo selittäneet Gregin luennosta. Olin kuullut Gregin heittämästä läpästä varmaan suuren osan jo aiempina päivinä, mutta slti se tempasi minut mukaansa. Käsitykseni mytologiasta laajeni huomattavasti tämän viikonlopun aikana. Oli ihan hyvä, että jäimme Assathin ja Tananin kanssa kuuntekemaan Gregin puheen, koska päästyämme rautatieasemalle saimme kuulla, että se aikaisempi juna oli peruttu, koska joku puu tjsp. oli kaatunut raiteille. Tällä oli tosin se ikävä sivuvaikutus, että juna oli täpösen täynnä. Minullahan ei siis ollut paikkalippua. Aamullahan siis oli tarkoitus mennä töihin, joten olin jokseenkn huolestunut. Yöstä kertoo varmaan jotakin se, että jossain vaiheessa keksin sellaisen pelimiesliikkeen, että menen junan toiseen päähän, veturin viereisen makuuvaunun siihen päähän nukkumaan, joka on umpikuja, koska päättelin, että kenelläkään ei ole mitään syytä häiritä minua siellä. Makuupussissa oli ihan mukava nukkua junan lattialla, vaikka ovista tuli hiukan vetoa. Kondykdöötin sika kuitenkin kävi tunnin kuluttua ajamassa minut pois. [b:b15dc2d8da]Ajatuksia:[/b:b15dc2d8da] Pitää muistaa ottaa yhteyttä Gregiin. Hän lupasi lähettää minulla lisää materiaalia paristakin aiheesta. Kyllähän se on totta, että Gloranthaa tutkitaan parhaiten pelaamalla siellä. Greg oli samaa mieltä ja lupasi lähettää minulle jotain "karttoja". 8) Loistava Ropecon, vaikka olihan tuo raskasta. Olin maanantaina töissä aika kuollut.
Merten linkki 16. elokuuta 2005 kello 6.05
Merten 16. elokuuta 2005 kello 6.05 linkki En ainakaan huomannut että kukaan olisi vielä linkannut tänne Staffordin matkakertomusta, joten: http://www.glorantha.com/tribes/ropecon2005.html
Merten linkki 4. marraskuuta 2005 kello 21.25
Merten 4. marraskuuta 2005 kello 21.25 linkki Hei Soturit. Äänittikös joku täällä vaikuttava Ropeconissa Staffordin jälkimmäisen puheen? Jos äänitti, niin puhuja itse olisi kiinnostunut saamaan kopion.
Olorin linkki 6. marraskuuta 2005 kello 18.52
Olorin 6. marraskuuta 2005 kello 18.52 linkki Ja tässä olisi yksi henkilö lisää joka myös tahtoisi sen jälkimmäisen puheen, ihan yksityiskäyttöön.
Ugly Psycho linkki 6. marraskuuta 2005 kello 20.05
Ugly Psycho 6. marraskuuta 2005 kello 20.05 linkki Minulle kelpais kummatkin.