Vanha foorumi

Takaisin

Sci-fi roolipeliä

Roolipelikeskustelu
Koivuniemen Herra 21. toukokuuta 2005 kello 15.12
Kirjoittaja Viesti
Koivuniemen Herra linkki 21. toukokuuta 2005 kello 15.12
Koivuniemen Herra 21. toukokuuta 2005 kello 15.12 linkki Ei ole kovin paljoa tullut näihin tulevaisuuspuolen roolipeleihin koskaan syvennyttyä, mutta nyt tuon viimeisen Tähtien Sodan myötä sci-fikärpänen puri (taas) pahasti ja keksin että onhan näistäkin roolipelejä väkerretty. Ainoat kyseisen lajityypin pelit joista olen kuullut ovat tosin 2300AD ja Cyberpunk, ja niistäkään en oikeastaan tiedä yhtään mitään. Niin että ajattelinkin tässä nyt sitten kysyä että minkälaisia vaikutemia olette saaneet edellä mainituista ynnä muista tieteisroolipeleistä. Ja mitenkäs GURPS toimii tässä ympäristössä? Siis jos kaikki olisi ihanan yksinkertaista: mikä niistä on paras?
Marcus Maximus linkki 22. toukokuuta 2005 kello 1.31
Marcus Maximus 22. toukokuuta 2005 kello 1.31 linkki Trinity on aika mainio. Ehkei säännöiltään, mutta maailmaltaan. (Nitpickeri myös korostaa, että Star Wars ei ole scifiä vaan pikemminkin vaikka fantasiaa.)
Koivuniemen Herra linkki 22. toukokuuta 2005 kello 16.48
Koivuniemen Herra 22. toukokuuta 2005 kello 16.48 linkki [quote:558d294530="Marcus Maximus"](Nitpickeri myös korostaa, että Star Wars ei ole scifiä vaan pikemminkin vaikka fantasiaa.)[/quote:558d294530] Ehkei säännöiltään, mutta maailmaltaan. Hekoti hekoti, olinpas nokkela.
Sampi linkki 22. toukokuuta 2005 kello 17.00
Sampi 22. toukokuuta 2005 kello 17.00 linkki <nitpicker-mode> Marcus taisi tarkoittaa, että Star Warsin maailmassa täyttyy pikemminkin fantasian kuin Science Fictionin, Tieteistarinan rajat. Tyypillinen Scifi kun pelaa tieteellä (siis edes jollain tavalla selitetyllä), ei rajattomalla mielikuvituksella. Ja Cyberpunk ei ole Scifiä. Cyberpunk on Cyberpunk. </nitpicker-mode> Kiitos, ystävä, nillityspaineitteni laukaisemisesta.
Assath linkki 23. toukokuuta 2005 kello 11.31
Assath 23. toukokuuta 2005 kello 11.31 linkki Minäkin riennän kiireenvilkkaa nillittämään, kun nyt sitä kerran saa ilmeisesti tehdä oikein luvan kanssa. Mikä mielestänne tekee sci-fistä, sci-fiä? Itse lähtisin siitä, että mitään tarkkoja rajoja sci-fin ympärille ei kannata yrittääkkään määritellä, mutta olennaisessa roolissa sci-fissä täytyy olla rationaalinen meidän maailmamme luonnonlakeihin ja/tai yhteiskuntatieteisiin perustuva "Mitä jos?" pohdinta. Tarina joka sijoittuu tulevaisuuden ulkoavaruudessa leijuvaan keinomaailmaan ei ole ensisijaisesti sci-fiä, jos teoksen pääteemana on vaikkapa salapoliisitarina. Tällöin kyseessä on mielestäni salapoliisitarina, jossa on joitain sci-fi elementtejä. HC sci-fiä minun tuntemistani roolipeleistä edustaa lähinnä Tie tähtiin 2300, joka edellisiä kirjoituksia lainatakseni on maailmaltaan, joskaan ei säännöiltään, mainio peli. Itse laskisin Trinityn ja Tähtien sodan osapuilleen samaan kastiin kuuluvaksi ja tuntuisi oudolta sanoa, että toinen on sci-fiä ja toinen fantasiaa. Toki Tähtien sodassa on vielä enemmän selittämättömiä elementtejä, mutta annettiinhan voimallekkin Pimeässä uhassa joku köyhä pseudotieteellinen selitys, joka ei mielestäni nyt juurikaan sen huonompi ole kuin Trinityn psionisten voimien perustelu. Cyberpunkin minä puolestani lasken nykyisin ihan surutta sci-fiin kuuluvaksi, mutta tunnustan että tämä on puhtaasti määrittely kysymys.
Koivuniemen Herra linkki 23. toukokuuta 2005 kello 14.55
Koivuniemen Herra 23. toukokuuta 2005 kello 14.55 linkki [quote:55fd9dd9aa="Sampi"]<nitpicker-mode> Marcus taisi tarkoittaa, että Star Warsin maailmassa täyttyy pikemminkin fantasian kuin Science Fictionin, Tieteistarinan rajat. Tyypillinen Scifi kun pelaa tieteellä (siis edes jollain tavalla selitetyllä), ei rajattomalla mielikuvituksella. Ja Cyberpunk ei ole Scifiä. Cyberpunk on Cyberpunk. </nitpicker-mode> Kiitos, ystävä, nillityspaineitteni laukaisemisesta.[/quote:55fd9dd9aa] Tästäkin voi olla monta mieltä, omasta mielestäni sci-fiä on kaikki missä on ns. pyssy. Saattaa olla fantasian yliannostus tai vastaava. Olen muuten huomannut että pistänpä millä tahansa foorumilla topikin pystyyn niin eihän siellä puhuta yhtään alkuperäisestä aiheestani. Toisaalta ei paljoa haittaakkaan. EDIT: [quote:55fd9dd9aa="Koivuniemen Herra"]Olen muuten huomannut että pistänpä millä tahansa foorumilla topikin pystyyn niin eihän siellä puhuta yhtään alkuperäisestä aiheestani. Toisaalta ei paljoa haittaakkaan.[/quote:55fd9dd9aa] Toisaalta tahtoisin tietää.
Sampi linkki 24. toukokuuta 2005 kello 6.43
Sampi 24. toukokuuta 2005 kello 6.43 linkki [quote:76272db294]Mikä mielestänne tekee sci-fistä, sci-fiä? Itse lähtisin siitä, että mitään tarkkoja rajoja... .. joitain sci-fi elementtejä.[/quote:76272db294] Joo, tuo on ihan kiva määritelmä. Senkin tuella väittäisin SW:tä fantasiaksi, jossa on joitain scifi-elementtejä. Mutta varsin vähän, oikeastaan vain lavasteet. [quote:76272db294]HC sci-fiä minun tuntemistani roolipeleistä edustaa lähinnä Tie tähtiin 2300, joka edellisiä kirjoituksia lainatakseni on maailmaltaan, joskaan ei säännöiltään, mainio peli. Itse laskisin Trinityn ja Tähtien sodan osapuilleen samaan kastiin kuuluvaksi ja tuntuisi oudolta sanoa, että toinen on sci-fiä ja toinen fantasiaa. Toki Tähtien sodassa on vielä enemmän selittämättömiä elementtejä, mutta annettiinhan voimallekkin Pimeässä uhassa joku köyhä pseudotieteellinen selitys, joka ei mielestäni nyt juurikaan sen huonompi ole kuin Trinityn psionisten voimien perustelu. Cyberpunkin minä puolestani lasken nykyisin ihan surutta sci-fiin kuuluvaksi, mutta tunnustan että tämä on puhtaasti määrittely kysymys.[/quote:76272db294] Tuosta HC-scifistä olen samaa mieltä kanssasi. Ei niitä taida juuri muita olla - paitsi tietysti GURPS ja muut geneeriset joista voi vääntää mitä tahansa. Cyberpunk on selkeästi myös scifiä, mutta tykkäisin määritellä sen omaksi genrekseen, kun se kirjallisuudesskin sitä jo on. [quote:76272db294]Toisaalta tahtoisin tietää.[/quote:76272db294] No, se nyt johtuu tässä tapauksessa siitä että Marcus käsitteli sinun ehdottamaasi aihetta kahdella lauseella ja tyhjensi sen siinä, varsinkaan kun et tarkemmin määritellyt mistä tahdot keskustella. Sitten keskustelu virisi scifin määritelmästä. Yleisesti en osaa sanoa, mutta vastaustesi lyhyys ja yleisluontoisuus voi helposti johtaa juuri tähän ilmiöön: ne herättävät kyllä keskustelua, mutta ilman tarkempia rajoja keskustelu ajautuu sinne, mistä muut ovat kiinnostuneita. No, palaten alkuperäiuseen kysymykseesi: parhaat Scifipelini olen pelannut GURPSilla. Uusi laitos on myös hyvä hankinta ihan minkä tahansa pelaamista varten.
Marcus Maximus linkki 24. toukokuuta 2005 kello 12.11
Marcus Maximus 24. toukokuuta 2005 kello 12.11 linkki Trinity kyllä minusta on scifiä. Ei ehkä realistista HC-scifiä, mutta tieteisfiktiota kuitenkin -- sekä luonnontieteiden että yhteiskuntatieteiden puolella. Luonnontieteiden puolella se lisää olemassaolevaan soppaan jokusen luonnonlain lisää (liittyen ns. subquantum stratumiin eli minun suomennoksessani alikvanttitasoon), esittäen runsaasti "mitä jos"-kysymyksiä. Tietty välillä Trinityn uskottavuus ottaa pahaakin ongelmaa, eikä kaikkea mitenkään yritetäkään selittää. Ongelmia ilmenee mm. avaruuslentelyn ynnävaikkasunmuun kanssa. Yhteiskuntatieteellisellä puolella Aberrant/Trinity on oikeasti aika kovassa sarjassa. Etenkin nykyajan kritiikkinä. No, kovassa sarjassa ainoastaan roolipelien puolella. Oikea scifihän onkin sitten jo oleellisesti Älykkäämpää. Se että cyberpunk on cyberpunkia ei tarkoita etteikö se voisi olla myös scifiä. Minusta yleensä selkeästi on. Neuromancer riittää evidenssiksi siitä että voi olla.
Assath linkki 24. toukokuuta 2005 kello 12.39
Assath 24. toukokuuta 2005 kello 12.39 linkki Lueskelin itsekkin tuossa eilen Trinityä läpi ja täytyy tosiaan tunnustaa, että kyllä se on ihan eri sarjassa tieteellisyyden suhteen kuin SW:n avaruusprinsessat ja liskoratsut. Jostain syystä mulla oli Trinitystä jääneet mieleen lähinnä viileät psioniset voimat, jotka saivat ehkä antamaan sille vähän liiankin tylyn tuomion.
Koivuniemen Herra linkki 24. toukokuuta 2005 kello 16.30
Koivuniemen Herra 24. toukokuuta 2005 kello 16.30 linkki [quote:063464706e]No, palaten alkuperäiuseen kysymykseesi: parhaat Scifipelini olen pelannut GURPSilla. Uusi laitos on myös hyvä hankinta ihan minkä tahansa pelaamista varten.[/quote:063464706e] Aikani pyöriskeltyä netissä löysin tälläisen mitä ilmeisemmin virallisen 32-sivuisen [url=http://e23.sjgames.com/item.html?id=SJG02-0004]GURPS LITEn[/url]. Ei kyllä kovin kevyt paketti näin printattuna ole. Mitäköhän sitten lienee itse "basic"-setti? heko heko. Luetaanpi.
Sampi linkki 25. toukokuuta 2005 kello 6.50
Sampi 25. toukokuuta 2005 kello 6.50 linkki Hyvä löytö tuo GURPS lite, sillä pääsee alkuun ja saa maun säännöistä. Vedän takaisin lauseeni, etteikö CP olisi scifiä, tahdon vain erottaa myös sen omaksi genrekseen - vaikkapa sitten scifin alagenreksi. Tiesittekö muuten, että scifin harrastajilla on oma sanansa Star Warsin kaltaiselle fantasiascifille, josssa asioita ei selitetä - "skiffy". Oikea Scifi lausutaan sitten "sai-fai".
Marcus Maximus linkki 25. toukokuuta 2005 kello 9.20
Marcus Maximus 25. toukokuuta 2005 kello 9.20 linkki [quote:876369247f="Assath"]Lueskelin itsekkin tuossa eilen Trinityä läpi ja täytyy tosiaan tunnustaa, että kyllä se on ihan eri sarjassa tieteellisyyden suhteen kuin SW:n avaruusprinsessat ja liskoratsut. Jostain syystä mulla oli Trinitystä jääneet mieleen lähinnä viileät psioniset voimat, jotka saivat ehkä antamaan sille vähän liiankin tylyn tuomion.[/quote:876369247f] Voin kyllä tosissaan vakavasti suositella Trinityä. Sitä tuli joku neljä-viisi vuotta hakattua varsin menestyksekkäästi. Scifihenkisyydessä paremmasta päästä olevia kirjoja ovat pienet Field Report-lärpäkkeet jotka eivät maksa paljon mitään; Psi Laws, Media, Extrasolar Colonies ja Alien Races (?). Pelin kannalta jännin kirja ehkä on Stellar Frontier. Skenaarioita sisällään pitävistä kirjoista Deception on toisen skenunsa takia todella ostamisen arvoinen (ja toinen on sitten vastaavasti aika heikko), eikä se kolmen kirjan sarjakaan pienin muutoksin ihan täyttä kuraa ole. Myös painamatta jääneet Terra Verde ja [url=http://www.google.fi/url?sa=U&start=4&q=http://homepage.mac.com/bbaugh/asas/Asia_Ascendant.pdf&e=10313]Asia Ascendant[/url] ovat melkoisen kovia. Kannattaa muutenkin tonkia [url=http://www.eononline.net/index.html]EON Onlinen[/url] ilmaisia laatukamoja. (Taitavat olla Field Reportit Corporate Life ja Oceania nekin virallisia painamatta jääneitä matskuja).