Vanha foorumi

Takaisin

Taika-database

RuneQuestin säännöt
Koivuniemen Herra 13. toukokuuta 2005 kello 16.47
Kirjoittaja Viesti
Koivuniemen Herra linkki 13. toukokuuta 2005 kello 16.47
Koivuniemen Herra 13. toukokuuta 2005 kello 16.47 linkki Tässäpä tuumailin että taikoja ei selvästikkään ole riittävästi yhtään missään, ja omaan maailmaani tuumailin tekeväni jonkinlaisen taikuuskategorioinnin, ihan vain *tuillakseni pelaajille että "sitä taikaa et voi ottaa, se kuuluu aika-avaruus-kastiin, ja sulla on vain lahjoja elementaaliloitsuihin", tai vastaavaa tavaraa. No, koska olen laiska pyydän teitä änkemään tänne niitä lempi-ite-kekkattuja loitsujanne. Että tästä topiikista voisi tulla niinkusta jonkinlainen database, josta jokainen voisi ammentaa magian mahtavaa mukavuutta tylsiä pelejään piristämään. Eli ihan mitä tahansa edes jollakin tapaa itse luotuja riimu-, henki- ja velhousloitsuja. :smokin:
caramon linkki 13. toukokuuta 2005 kello 18.07
caramon 13. toukokuuta 2005 kello 18.07 linkki eräs pelaajani halusi välttämättä haava loitsun riimutaikuutena joka teki sitten enemmän vahinkoa kuin alkuperäinen haavaloitsu muuta ei oikeen muistu mieleen
Vash the Stampede linkki 14. toukokuuta 2005 kello 18.10
Vash the Stampede 14. toukokuuta 2005 kello 18.10 linkki Mutta eikös henki-, riimu- ja velhotaikuus luokittelu ole jo tarpeeksi? Loitsut ovat samanlaisia mutta kuitenkin niin erilaisia joko voimakkuudeltaan tai käyttötarkoitukseltaan. Loitsuja ei kyllä ole hirveän paljon, jos niitä alkaa lajittelemaan erilaisiin kategorioihin. Että jos välttämättä niin haluaa tehdä, niin sitten niitä tarvii keksiä ehkä aika lailla. Ja jos väkisellä keksii loitsuja, niin äkkiä niistä jokin on sitten liian kova tai liian surkeita. IMHO rq:n loitsut ovat ihan hyvässä balanssissa, vaikka niissäkin on jotain kovia ja sitten jotain aika turhia. Tai ainakin sellaisia joita itse en ole käyttänyt pelaajana tai PJ:nä ikinä. Netistä löytyvät Erratat tuovat lisää tasoitusta ja käyttötarkoituksia loitsuihin, jos vain muistan oikein. Ja lisäksi eri kulttien tarjoamat loitsut toimivat mielestäni loistavasti automaattisena lajitteluna, sillä eihän Zorak Zoranin kaiffarit ihan tuosta vain nakkele Valokeihästä, vai?
Koivuniemen Herra linkki 19. toukokuuta 2005 kello 17.11
Koivuniemen Herra 19. toukokuuta 2005 kello 17.11 linkki [quote:24437ea272="Vash the Stampede"]Mutta eikös henki-, riimu- ja velhotaikuus luokittelu ole jo tarpeeksi? Loitsut ovat samanlaisia mutta kuitenkin niin erilaisia joko voimakkuudeltaan tai käyttötarkoitukseltaan. Loitsuja ei kyllä ole hirveän paljon, jos niitä alkaa lajittelemaan erilaisiin kategorioihin. Että jos välttämättä niin haluaa tehdä, niin sitten niitä tarvii keksiä ehkä aika lailla. Ja jos väkisellä keksii loitsuja, niin äkkiä niistä jokin on sitten liian kova tai liian surkeita. IMHO rq:n loitsut ovat ihan hyvässä balanssissa, vaikka niissäkin on jotain kovia ja sitten jotain aika turhia. Tai ainakin sellaisia joita itse en ole käyttänyt pelaajana tai PJ:nä ikinä. Netistä löytyvät Erratat tuovat lisää tasoitusta ja käyttötarkoituksia loitsuihin, jos vain muistan oikein. Ja lisäksi eri kulttien tarjoamat loitsut toimivat mielestäni loistavasti automaattisena lajitteluna, sillä eihän Zorak Zoranin kaiffarit ihan tuosta vain nakkele Valokeihästä, vai?[/quote:24437ea272] Eihän tässä luokittelusta ole kyse vaan itsekehitellyistä hyväksitodetuista taioista. Kai niitä kuitenkin on keksitty aina tarpeen tullen?
Grief the lord of Rain linkki 10. lokakuuta 2005 kello 9.37
Grief the lord of Rain 10. lokakuuta 2005 kello 9.37 linkki Tulee mieleeni DD: taikojen paljous! Siinä yhdestä loitsusta on tuhat erilaista voimakkuus versiota. RQ:ssa ei tätä ole, vaan voimakkuuden saa itse päättää, esim. haava on haava, vaikka se olisi haava-5. Minusta loitsuja ei tarvitsisi olla valmiiksi ainuttakaan, mutta niitä pitäisi olla mahdollisuus tehdä itse yhdistelemällä taikuuden elementtejä.
Alec linkki 10. lokakuuta 2005 kello 13.49
Alec 10. lokakuuta 2005 kello 13.49 linkki No eihän sitä aina sääntöjen mukaan tarvitse kuitenkaan mennä! Ei sääntökirja ole raamattu, vaan mikäli saa jonkun loistavan idean uudesta loitsusta ni käyttöön vaan! Siitä voi aina neuvotella PJ:n kanssa ja jos itse on jo PJ ni pistää sen uuden loitsun vaikka koekäyttöön jollekkin eph:lle! [quote:2c7598b859="Grief the lord of Rain"] esim. haava on haava, vaikka se olisi haava-5. [/quote:2c7598b859] ps. haava ei ole muuttuva loitsu, vaan aina yhden pisteen loitsu (poikkeuksena punaisen jumalattaren taikuus), mutta omat säännöt käyttöön ja meillä on hahmon himoitsema pinottava haava!
Harak linkki 19. kesäkuuta 2006 kello 14.28
Harak 19. kesäkuuta 2006 kello 14.28 linkki Haavaan saa kuitenkin lisätä omia taikapisteitä, jolloin se läpäisee helpommin vastustajan suojataiat. Vahinko ei tietystikään muutu, mutta yleensä tälläistä "lisäysloitsua" nimitetään nimellä loitsu x, jossa x on käytettyjen taikapisteiden määrä.
ZamboNet linkki 19. kesäkuuta 2006 kello 19.56
ZamboNet 19. kesäkuuta 2006 kello 19.56 linkki [quote:d1c6d51de2]Minusta loitsuja ei tarvitsisi olla valmiiksi ainuttakaan, mutta niitä pitäisi olla mahdollisuus tehdä itse yhdistelemällä taikuuden elementtejä.[/quote:d1c6d51de2] Aivan totta. Joskus aloin kehittelemään tälläistä järjestelmää jossa pelaajalle annetaan tietyt lähtökohdat kuinka taikuutta kehitetään ja tutkitaan, mistä se koostuu jne. Eli periaatteessa kaikki taiat luotaisi alusta itse. Luomisprosessiin vaikuttaisi sitten velhon koulukunta yms yms, niin että vaikka kaksi velhoa kehittäisi samanlaisen taian niin kummallakin niissä on selvästi eri vivahteita. Eri koulukunnilla olisi erilaisia vahvuuksia jne. Lopetin kuitenkin kehittelyn, koska meidän peliporukka luhistui aikalailla kasaan, joten ei olisi tuntunut niin palkitsevalta kehittää fancy-järjestelmää jota ei olisi päässyt käyttämään.
Alec linkki 20. kesäkuuta 2006 kello 6.31
Alec 20. kesäkuuta 2006 kello 6.31 linkki [quote:5a251f7edd="ZamboNet"]...[/quote:5a251f7edd] Itsekkin olen jotain tällaista koittanut väsätä, eli pelaajilla on mahdollisuus luoda omia loitsuja ja valmistaa omia aseita huomattavasti helpommin kuin kirja säännöillä.
Grief the lord of Rain linkki 2. lokakuuta 2007 kello 20.08
Grief the lord of Rain 2. lokakuuta 2007 kello 20.08 linkki [quote:7d582792a7]ps. haava ei ole muuttuva loitsu, vaan aina yhden pisteen loitsu (poikkeuksena punaisen jumalattaren taikuus), mutta omat säännöt käyttöön ja meillä on hahmon himoitsema pinottava haava![/quote:7d582792a7] :oops: RuneQuestissa taikuus on muutenkin johdon mukainen, pidän siitä. Mutta kun miettii, niin taikuudenhan ei pitäisi kumartaa fysiikan lakeja. Esimerkiksi suoja vahingolta: kohteen tekemän vahingon täytyy voittaa intensiteetti, jotta lyönti tulee läpi. mutta ei se niin mene. Tämä pätisi jos olisi joku futuristinen voima/energiakenttä, muttei taikuudessa. kohteen täytyisi pystyä voittamaan velhon taikapisteet omillaan -- eli normaalisti vastustaa, jottei loitsu vaikuttaisi häneen. Vai mitä?
To_The_Hats linkki 3. lokakuuta 2007 kello 14.41
To_The_Hats 3. lokakuuta 2007 kello 14.41 linkki Mutta eikös se intesiteetti tarkoita kuinka paljon voimaa velho käyttää loitsuun. Esim. mahtava velho voi tehdä mitättömän loitsun. Ja eikös se Suoja vahingolta ole jonkinlainen energiakenttä, joka on tehty universumin, maailman, luonnonlakien jne. jne. voimasta. Ja jos vahinko asetettaisiin velhon taikapisteitä vastaan voisi loitsusta helposti tulla ylitehokas. esim. Velho jolla 100 taikapistettä ( apuhenget, taikaesineet jne. ) Vihulainen joutuu lyömään n.95 p damagea että mahdollisuus osua olisi edes 50. Voisi siinä mennä jättiläiselläkin varvas suuhun. Sellaista.
Alec linkki 3. lokakuuta 2007 kello 21.31
Alec 3. lokakuuta 2007 kello 21.31 linkki [quote:162633fef5="grief the lord of rain"]Tämä pätisi jos olisi joku futuristinen voima/energiakenttä[/quote:162633fef5] Kuten To_The_Hats totesi, kuka sanoo ettei suoja vahingolta ole energiakenttä? Missään ei tietääkseni ole selostettu, miltä loitsut näyttää ja meillä ainakin suojapisteitä/ym. antavat loitsut ilmenivät juuti tuollaisena voima/energiakenttänä. [quote:162633fef5="To_The_Hats"]Ja jos vahinko asetettaisiin velhon taikapisteitä vastaan voisi loitsusta helposti tulla ylitehokas.[/quote:162633fef5] Tässä sitten taas on velholoitsujen pieni miinuspuoli. Eli vapaa äly rajoittaa ainakin ihmisellä maksimi intensiteetin 18. Olipa velho kuinka mahtava tahansa, suoja vahingolta on kuitenkin maksimissa 18. Joku pikkasen kovempi seikkailija pätkii tuosta läpi kevyesti! Onkos tähän jotain tapaa säännöissä, jolla velho saisi enemmän intensiteettiä käyttöön, kuin pelkän vapaa älyn.
Ugly Psycho linkki 4. lokakuuta 2007 kello 6.05
Ugly Psycho 4. lokakuuta 2007 kello 6.05 linkki [quote:8568c1f00d="Alec"]Tässä sitten taas on velholoitsujen pieni miinuspuoli. Eli vapaa äly rajoittaa ainakin ihmisellä maksimi intensiteetin 18. Olipa velho kuinka mahtava tahansa, suoja vahingolta on kuitenkin maksimissa 18. Joku pikkasen kovempi seikkailija pätkii tuosta läpi kevyesti! Onkos tähän jotain tapaa säännöissä, jolla velho saisi enemmän intensiteettiä käyttöön, kuin pelkän vapaa älyn.[/quote:8568c1f00d] Muistelisin, että eri sääntöversioissa (engl 2 & 3 edikka ja suomalainen mikälie 2½) ainakin vaihtelee älyhenkien huomioiminen noissa loitsujutuissa. Eli jonkun version mukaan älyhenki lasketaan suoraan lisänä älyyn, jolloin tuommoinen hervoton intesiteetti ois mahdollinen, ja toisen mukaan taas on rajoitettu, että loitsujen pitää olla sitten kokonaan tuossa lisä-älyssä, jolloin loitsijan oma äly on lopulta se, joka määrää ehdottomat maksimit, muiden toimiessa lähinnä loitsuvarastoina.
Bellad linkki 4. lokakuuta 2007 kello 8.46
Bellad 4. lokakuuta 2007 kello 8.46 linkki [quote:9628d17b1e="Ugly Psycho"][quote:9628d17b1e="Alec"]Tässä sitten taas on velholoitsujen pieni miinuspuoli. Eli vapaa äly rajoittaa ainakin ihmisellä maksimi intensiteetin 18. Olipa velho kuinka mahtava tahansa, suoja vahingolta on kuitenkin maksimissa 18. Joku pikkasen kovempi seikkailija pätkii tuosta läpi kevyesti! Onkos tähän jotain tapaa säännöissä, jolla velho saisi enemmän intensiteettiä käyttöön, kuin pelkän vapaa älyn.[/quote:9628d17b1e] Muistelisin, että eri sääntöversioissa (engl 2 & 3 edikka ja suomalainen mikälie 2½) ainakin vaihtelee älyhenkien huomioiminen noissa loitsujutuissa. Eli jonkun version mukaan älyhenki lasketaan suoraan lisänä älyyn, jolloin tuommoinen hervoton intesiteetti ois mahdollinen, ja toisen mukaan taas on rajoitettu, että loitsujen pitää olla sitten kokonaan tuossa lisä-älyssä, jolloin loitsijan oma äly on lopulta se, joka määrää ehdottomat maksimit, muiden toimiessa lähinnä loitsuvarastoina.[/quote:9628d17b1e] huomannette (alec ja ugly) että alkuperäinen teksti to_the_hatsilta käsitteli tilannetta, jossa velhotaikuuden voimaa ei rajoittaisi intentiseteetti taso, vaan olisi Grief the lord of Rainin antaman ehdotuksen mukaisesti suoraan sidoksissa loitsijan senhetkisiin taikapisteisiin, joka tosin ainakin RQ:n 3ed (suom) sääntöjen mukaan olisi korkeintaan henkilön MHT arvon verran, ja muut käytössäolevat taikapisteet eivät tulisi tähän laskelmaan mukaan, jolloin äkkiä se intentiseteettitaso mahdollistaakin suuremmat loitsut, kuin jäljellä olevat taikapisteet.
Ugly Psycho linkki 4. lokakuuta 2007 kello 9.53
Ugly Psycho 4. lokakuuta 2007 kello 9.53 linkki [quote:79d2efe2e4="Bellad"]huomannette...[/quote:79d2efe2e4] Ihan liikaa vaadittu tähän aikaan viikosta...
Alec linkki 4. lokakuuta 2007 kello 11.39
Alec 4. lokakuuta 2007 kello 11.39 linkki [quote:f6bb9adce8="Bellad"]huomannette...[/quote:f6bb9adce8] Ei pysty, ei pysty...
Krasht linkki 18. tammikuuta 2008 kello 12.41
Krasht 18. tammikuuta 2008 kello 12.41 linkki Alec kirjoitti: [quote:dd425b088b]Tässä sitten taas on velholoitsujen pieni miinuspuoli. Eli vapaa äly rajoittaa ainakin ihmisellä maksimi intensiteetin 18. Olipa velho kuinka mahtava tahansa, suoja vahingolta on kuitenkin maksimissa 18. Joku pikkasen kovempi seikkailija pätkii tuosta läpi kevyesti! Onkos tähän jotain tapaa säännöissä, jolla velho saisi enemmän intensiteettiä käyttöön, kuin pelkän vapaa älyn.[/quote:dd425b088b] Tuossa on kaksi virhettä. 1. 18 EI ole koko loitsun maksimi, vaan siihen käytettyjen LISÄmanipulointien maksimi. Velho voi loitsia perusloitsun 1 tp:llä, vaikka Vapaa ÄLY olisi 0. Jos hän haluaa LISÄTÄ pisteen intensiteettiä, kantamaa, kestoaikaa tai moniloitsua, hän tarvitsee pisteen Vapaata ÄLYä ja ylimääräisen tp:n. Näin ollen velhon maksimiloitsu pelkällä Vapaalla ÄLYllä on 19 taikapistettä (1+18 Maksimi-ÄLY:stä). 2. Näiden 19 taikapisteen päälle tulevat vielä velholoitsumatriisiin laitetut manipuloinnit. Esim. Jos velholla on Vapaa ÄLY 18 ja Suoja vahingolta-matriisi, johon on lumottu 18 pistettä intensiteettiä, hän voi käyttää kaikkiaan 37 taikapistettä loitsuun. (1+18 ÄLYstä+18 Matriisista). Voimakasta velhoa ei siis tapeta ihan helposti, mutta tässä on tietenkin kolme varjopuolta. 1. loitsu vaatii tietenkin ensin tosi ärjyn loitsumatriisin lumoamisen. Se vie Mahtia monen seikkailun edestä. No, toisaalta mihinkäs se velho niitä muuten käyttäisi. 2. matriisiin pistettyjä pisteitä ei voi muuttaa lumoamisen jälkeen. Jos matriisissa on IN 6 KA 8 KE 4, niin olet niiden kanssa jumissa. Tietenkin tämä rajoitus tulee mukaan kuvioihin, kun omaa ÄLYä on käytetty se 19 tp:ä, joten rajoitus iskee vasta, jos loitsua kasvatetaan sen yli. 3. Tosi isoa loitsua ei loitsita ihan hetkessä. Vaikka suoja vahingolta-loitsussa olisikin 37 taikapistettä, sen loitsiminen vie silti 37 iskuhetkeä, eli NPP-IH:n kanssa neljä meleevuoroa. Siinä ajassa ehtii sattua paljon. Tosin taitava velho voi polttaa lisää MHT:ia ja liittää lumouksiinsa laukaisuehtoja, esim. Halcyonin imusauva Aarnikotkien saari-kirjassa.
Ripper linkki 15. helmikuuta 2008 kello 16.28
Ripper 15. helmikuuta 2008 kello 16.28 linkki [b:753c0d6d7b](aisti) tuho[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, passiivinen, väliaikainen Kukin piste vähentää kohteen aistia (ja siitä tulevia kykyjä) 5%. Esim. Näkö tuho 5 (kutsutaan myös Sokeus loitsuksi) vähentää ihmisen näköön perustuvia kykyjä 25%. Intensiteetti 15 Näkö Tuho tekee ihmisen täysin sokeaksi (-75% ; sama kuin täysin pimeässä taistelu). Tämän jälkeen intensiteetillä ei ole vaikutusta. Rodun aistin täyden tuhoamisen vaatima intensiteetti riippuu PJn "hihakertoimista". [b:753c0d6d7b]Kipu[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, passiivinen, väliaikainen Vähentää kohteen kykyjä 5% + 5%/2 intensiteettiä. [b:753c0d6d7b]Yönäkö[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, passiivinen, väliaikainen Kohteen haitat pimeästä vähenevät 5%/intensiteetti. Huom. voimakas loitsu - käytin kampanjassa, jossa velhoilla oli koulukuntia. Eli eivät saaneet kaikkia loitsuja. [b:753c0d6d7b]Tapa[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, välitön Taikapisteiden voittamisen lisäksi, intensiteetin pitää voittaa suurempi kohteen ÄLYstä ja KOKsta. Kohde kuolee. [b:753c0d6d7b]Nuku[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, passiivinen, väliaikainen Taikapisteiden voittamisen lisäksi, intensiteetin pitää voittaa suurempi kohteen ÄLYstä ja KOKsta. Kohde nukkuu kestoajan. Eikä herää mihinkään (paitsi neutraloi taikuuteen tms.). [b:753c0d6d7b]Tulipallo[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, välitön d3+d3/2 intensiteettiä vahinkoa. Säde 0+1m/3 intensiteettiä. Vaikuttaa vain henkilöihin, joiden taikapisteet voitetaan. Toimii kuin monta havaa olisi heitetty kohteeseen; Heitä jokainen d3 erikseen. Loitsija päättää miten jakaa intensiteetin vahingon ja säteen välille. Säde=0 vaikuttaa yhteen henkilöön. [b:753c0d6d7b]Tulisuihku[/b:753c0d6d7b] Kantomatka*, välitön d3+d3/intensiteetti vahinkoa. Kantomatka 5m + 5m / intensiteetti. Osuma perus 25+manipulointi (voi kehittyä). Ei tatvitse voittaa taikapisteitä. Suihkun voi väistää tai torjua kilvellä (tai kilven voi laittaa suojaamaan ruuminosia). [b:753c0d6d7b]Karkoita (laji)[/b:753c0d6d7b] Kantomatka, välitön Intensiteetti*2 asetetaan kohteen taikapisteitä vastaan. Voitettaessa kohde palaa kotiulottuvuuteensa.[/b]
Ripper linkki 15. helmikuuta 2008 kello 16.31
Ripper 15. helmikuuta 2008 kello 16.31 linkki Edellinen oli siis velhoutta Henkitaikuuspiste = n. 2 velhtaikuuspistettä Riimutaikuuspiste = n. 2 henkitaikuuspistettä = n. 4 velhotaikuuspistettä En löytänyt listaa loitsuista, joita olen kampanjoissani käyttänyt. Nuo vaan tuli mieleen.
To_The_Hats linkki 6. maaliskuuta 2008 kello 10.03
To_The_Hats 6. maaliskuuta 2008 kello 10.03 linkki VELHOLOITSUJA KÄÄNNÄ PAINOVOIMA Kantomatka, väliaikainen, aktiivinen Loitsu aiheuttaa maahan ympyrän muotoisen kehän, joka kääntää painovoiman. Kehän sisällä olevat esineet ja olennot alkavat siis tippua ylöspäin, jos eivät ole kiinni maassa. Ja melkein kaikki mikä menee ylös tulee myös alas. Esineen koolla ei ole väliä, kunhan se mahtuu kokonaan kehän sisälle. Jokainen loitsuun lisätty intensiteettipiste laajentaa kehää 1 neliömetrin. ( alkukoko 1 neliömetri ). SULATA MAA Kantomatka, väliaikainen, aktiivinen Loitsu muuttaa maan sulaksi mössöksi johon uhri uppoaa. Jokainen intensiteettipiste laajentaa sulatettavaa aluetta 1 neliömetrin.( alkukoko 1neliömetri ) Jokainen meleevuoro, jona loitsu on voimassa vie velholta 2 tp. Toisaalta uhrit uppoavat joka meleevuoro metrin tähän mössöön. Kun loitsu lopetetaan maa kiinteytyy. Jos uhrit kokonaan maan alla niin tukehtumisvahinko. Lisäksi olen käyttänyt eräässä kampanjassani loitsusysteemiä joka pohjautui Salvatoren kirjoittamaan Demonisota saagaan. Kyseessä oli systeemi, jossa loitsut olivat varastoituneet erityisiin riimukiviin. Loitsun voimaan vaikuttivat kiven omat voimat sekä käyttäjän voimat. Eli molemmilla oli omat tp:t kun ne jommalta kummalta loppuivat oli kivi hyödytön. Kivi itse saa taikapisteensä takaisin kuten ihminen. Seuraavaksi pari esimerkkiloitsua. TULIPALLO Kivellä tp: 5d6 ( keskim. 18 ) Legendaarinen loitsu joka saa kivestä purkautumaan pienen tulipallon, joka johonkin osuessaan räjähtää valtavalla voimalla tuliseksi helvtiksi. Jokainen kiveltä otettu 3tp setti nostaa vahinkoa d6 vahinko on siis maksimissaan kiven tp:t /3 x d6 elis keskim. kivellä ( 6d6 ) PARANNA VAMMA Kiven tp: 3d6 + 4 ( keskim. 13 ) Jokainen 2 tp:n setti kiveltä parantaa d6 Tällainen sydeemi. Loitsut oli toki vielä jaoteltu jumalten mukaan ( pääkategoriat: Hyvä, neutraali, paha ) Neutraaleja pystyivät käyttämään kaikki, hyviä vain hyvät ja neutraalit ja pahoja vain pahat. Esimerkkiloitsut olivat Chimairalta ( tulipallo ) sekä Gladiukselta ( parannus ) loitsuja on toki enemmän, mutta en nyt jaksanut laittaa kuin kaksi. Jos jotain kiinnostaa niin voin kyllä antaa enemmänkin tietoa ( jumalat jne. ) Avaan vaikka uuden topicin. Itselläni maailma jossa loitsuja käytettiin kuoli pelinjohtajan ( eli minun ) projektien paljoudesta aiheutuneeseen kiinnostuksen puutteeseen. Maailmasta oli karttoja ja tietoa vaikka millä mitalla, ehkä se toimii paremmin jollain toisella peliporukalla.