Vanha foorumi

Takaisin

Läppäri PJ:n tukena. Onko PJ:si siirtynyt jo 2000-luvulle ?

Roolipelikeskustelu
Kasila 24. huhtikuuta 2005 kello 8.30
Kirjoittaja Viesti
Kasila linkki 24. huhtikuuta 2005 kello 8.30
Kasila 24. huhtikuuta 2005 kello 8.30 linkki Pelaajienliitto HUOMIO ! Pelinjohtajienliitto on päättänyt suosittaa, jokaiselle PJ:lle Läppäriä. Pelaaja onko PJ:lläsi jo Läppäri ? Informoi PJ:täsi, jotta hän voi luoda sinulle parempia ja viihdyttävämpiä kamppanja kokemuksia ! Itse huomasin miten valtavasti apua saattaa olla läppäristä. Latasin kaikki (kaikki siis aivan kaikki) julkaistut Viralliset/Fanituotannon Digitaalisena ja peleissä on läppäri kokoajan päällä. Siis ei tarvitse kantaa 20 kiloa kirjoja mukana ja muistiinpanot tulevat "suoraan" digitaaliseen muotoon. -A/D muunnos aiheutti seuraavia positiivisia ilmiöitä PJ:n puolella. +Käsialasta saa selvää. +Hakeminen onnistuu find toiminnolla 100 kertaa helpommin kuin käsin läräämällä (ensi etsimällä oikea opus). +Karttoihin voi laittaa "huoletta" merkintöjä ja alkuperäinen ei korruptoidu. +UUSI !!! Voi tehdä spiikkejä etukäteen. Siis esimerkikisi Cyberissä voi tehdä "audio- Handoutteja" --- legendaarinen puhelinvastaajaan jätetty uhkailu/vinkki/vittuilu voidaan kuunnella uudelleen ja uudelleen. +Läppäri toimii valtavan hyvin näkösuojana.... +Voit kerätä hahmojen kuvia netistä... ja kun pelaajat kohtaavat hahmon voit näyttää läppäristä ko. henkilön kasvot... +Läppärillä (Wlan) voi PJ pelata vaikka DOD:dia jos pelaajat offgamettaa liikaa. ;) +Voi äänittää pelaajien puhetta... hyvä jos haluaa kusettaa mm. Cyberissä... Pelaajien puolella plussia tulee tilanteen kirjaamisesta ja hahmiksen sotkuttomuudesta. Siis mitä olette mieltä läppärin (tietokoneen) käytöstä pelitilanteessa.
Vesa linkki 24. huhtikuuta 2005 kello 13.15
Vesa 24. huhtikuuta 2005 kello 13.15 linkki No meillä on pariin otteeseen ollut tietokone peleissä mukana, se ei suinkaan ole ollut PJ:n eli minun käytössäni, vaan olimme sille kaverin koneelle ladanneet läjäpäin erilaisia äänitehosteita/musiikkia joita sitten aina soitimme pelien aikana. En vissiin älynny ottaa sitä omaan käyttööni. Itse en läppäriä omista, eikä taida kukaan porukassammekaan ja omalle koneellehan ne kaikki PJ:n sälät ois parempi tallentaa kun kaverin koneelle, mutta enpä oikein innostu ajatuksesta raahata konettani ympäriinsä. Muuten toki todella toimiva idea käyttää läppäriä apukeinona, nopeutuu ne PJ:n hommatkin huomattavasti ja kaikkea pientä lisähienoutta saa aina mukaan, kuten nuo mainitsemani äänitehosteet tunnelmaa luomaan. PS. Kasila, kirjoititko muka tuon kaiken ihan itse? Vaikuttaa liian selkeältä ollakseen Kasilan viesti :). No vitsihän tää oli, mut kumminkin.
Sampi linkki 25. huhtikuuta 2005 kello 6.26
Sampi 25. huhtikuuta 2005 kello 6.26 linkki [i:07c7c3973c]Kas. 15:4 - Sinun ei tule aliarvioiman Kasilaa.[/i:07c7c3973c] Jepsis, kyllä meilläkin päin on saatu läppäripeliä aikaiseksi. Vakipelinjohtaja toisessa porukassa kirjoittaa kaiken läppärille ja raahaa sitä mukana - taitaa se tosiaan helpottaa elämää. Itse en oikeinb ole vielä päässyt sen makuun, kun yleensä parempi puolisko tahtoo käyttää läppäriä pelien aikana johonkin turhaan, kuten esimerkiksi gradun kirjoittamiseen - penteleen peliterroristi. Olen kuitenkin pari kertaa käyttänyt, ja huomannut monia niistä hyödyistä jotka Kasila mainitsi. Lisäksi se on todella mainio vehje myös pelimusiikin hallinnoimiseen, kuten Vesa huomautti. Pitäisi varmaan tehdä A/D siirto itsekin.
Marcus Maximus linkki 25. huhtikuuta 2005 kello 10.07
Marcus Maximus 25. huhtikuuta 2005 kello 10.07 linkki Pyh, meillä ollaan oltu kehittyneissä ratkaisuissa jo syksystä. Itse vaihdoin pelaajana lappupostin sähköpostiin joskus alkusyksystä, kun laitoin hahmoni kuvan ynnä salaisia suunnitelmia WLANin kautta PJ:lle. Hyvin toimii -- tosin jos joku keksii vekottimen, jolla stereovahvariin saadaan WLAN-pohjainen audiosisääntulo niin homma paranee entisestään. Ennätys taitaa olla ollut neljän hengen peli, jossa paikalla oli kolme läppäriä ja pöytäkone, näistä tosin kaksi pelinjohtajalla jättäen yhden pelaajan paitsioon. Töpselin kanssa vuorottelemme, koska niitä on vapaana vain yksi. :-)
Juha R linkki 25. huhtikuuta 2005 kello 10.36
Juha R 25. huhtikuuta 2005 kello 10.36 linkki [quote:30a066fd48="Marcus Maximus"]tosin jos joku keksii vekottimen, jolla stereovahvariin saadaan WLAN-pohjainen audiosisääntulo niin homma paranee entisestään. [/quote:30a066fd48] Niinkuin esimerkiksi Applen Airport Express ja vastaavat?
Kasila linkki 26. huhtikuuta 2005 kello 19.39
Kasila 26. huhtikuuta 2005 kello 19.39 linkki Normaalin riidanhaastamisen lisäksi huomaan, että harmaa pelinjohtaja kaarti on ottanut modernit aseet käyttöön taistelussa hyvästä pelikokemuksesta. [quote:2413bc3276]PS. Kasila, kirjoititko muka tuon kaiken ihan itse? Vaikuttaa liian selkeältä ollakseen Kasilan viesti icon_smile.gif. No vitsihän tää oli, mut kumminkin.[/quote:2413bc3276] Normaali vuoden tauko taas tähän väliin.
Marcus Maximus linkki 27. huhtikuuta 2005 kello 11.03
Marcus Maximus 27. huhtikuuta 2005 kello 11.03 linkki Juha, kiitos pointterista. Onko kokemuksia? $129 on summa, jolle haluaisi vastinetta. Joku ei-Apple varmaan on tehnyt saman värkin sadasosan hinnalla..?
Juha R linkki 28. huhtikuuta 2005 kello 12.00
Juha R 28. huhtikuuta 2005 kello 12.00 linkki Omakohtaista kokemusta ei ole. Jonkun jutun mukaan muistaakseni toimii tosi hyvin - Applella. PC:n kanssa toimii, mutta nihkeämmin. (ylläri) Ja takuulla on muitakin, itse haeskelen kyllä sellasta joka siirtäisi riittävällä laadulla myös kuvaa...
Spinosar linkki 28. huhtikuuta 2005 kello 13.01
Spinosar 28. huhtikuuta 2005 kello 13.01 linkki Haluan suositella havainnollistamisvälineitä: Fläppitaulu, (Videotykki). ...jälkimmäisenä mainittu futaa tietysti läppärin kanssa yhteen.
Fharlanghn linkki 28. huhtikuuta 2005 kello 21.26
Fharlanghn 28. huhtikuuta 2005 kello 21.26 linkki Mulla on ollut läppäri jo pitkään pöydän nurkalla pelien aikana. Koneella on lähinnä muistiinpanoja aiemmista sessioista, excelille syötettyjä listoja muistettavista asioista ja erilaisia taulukoita, joista kone arpoo satunnaisia tuloksia (esim. kohtaamisia tai kompurointeja). Sääntökirjat on pääasiassa vielä paperilla. Yksi erityisen kätevä apuväline on ollut taulukko, jossa on kaikki Gloranthan kalenterin päivät niin, että nappia painamalla tulee satunnainen päivämäärä. Samalla kone näyttää kyseisen päivän nimen, vuodenajan, Punaisen kuun vaiheen, pyhät päivät, jne. Näppärä esim. uusia hahmoja luotaessa. Porukan kanssa oli puhetta myös lähiverkosta, jossa kaikilla pelaajilla olisi omat läppärinsä. Pelaajat eivät moista halunneet, koska kokivat, että se koneet tulisivat pelinjohtajan ja pelaajien väliin niin, että pelin tunnelma kärsisi. Saman ilmiön olen huomannut jo vain yhtä läppäriäkin käytettäessä. Pitää malttaa käyttää konetta vain kun on pakko. F
Darethos linkki 29. huhtikuuta 2005 kello 9.39
Darethos 29. huhtikuuta 2005 kello 9.39 linkki Kohta saan sen kannettavan, joten helpottuu PJ:n hommat itsellä ja kaverillakin. On sitä läppäriä himoittu jo aika pitkään, enää puuttuisi vaan noppa- nimi- ja dungeon generaattorit ja jne. jutut.
Olorin linkki 29. huhtikuuta 2005 kello 11.34
Olorin 29. huhtikuuta 2005 kello 11.34 linkki Mielenkiintoista ettei kukaan ole tuonut esille mitään miinuksia... [quote:8c41536644="Darethos"]enää puuttuisi vaan noppa- nimi- ja dungeon generaattorit ja jne. jutut.[/quote:8c41536644] No, noppageneraattorithan tekee vaikka itse. :wink: Ja netti on pullollaan kaikenmaailman generaattoreita.
Marcus Maximus linkki 29. huhtikuuta 2005 kello 15.11
Marcus Maximus 29. huhtikuuta 2005 kello 15.11 linkki Pelattiin kaverin vetämässä, silloin vielä nykyaikaan sijoittuneessa [i:7b943903d5]Lohkeilevassa kynsilakassa[/i:7b943903d5] kohtausta, jossa hahmomme pääsivät Linnan Juhliin kekkuloimaan kaikenlaisten julkkisten kanssa. GM hoiti asian ampumalla televisiolähetyksen linnan juhlista videotykillä seinälle. Plussaa oli se, että kukaan ei hetkeksikään unohtanut missä oltiin ja missä tunnelmissa. Miinusta taas oli se, että liikkuva kuva vangitsee huomion aika tehokkaasti ja aika ajoin pelaajat eksyivät vähän liian syvälle niihin kemuihin.
TypoDemon linkki 30. huhtikuuta 2005 kello 12.28
TypoDemon 30. huhtikuuta 2005 kello 12.28 linkki Läppäri on kyllä aika kova sana PJ:llä. Mitä pelaajien koneen käyttämiseen tulee, niin se aiheuttaa hyvinkin herkästi harhautumista pelistä. Mielestäni pelaajilla tulisi olla läppäri vain tarinan ylös kirjoitusta varten ja hahmikset tulisi pitää papereilla, kun ei niiden pitäminen selkeänä ole mikään mahdoton tehtävä.
Ferron Säilänsärkijä linkki 3. elokuuta 2005 kello 20.58
Ferron Säilänsärkijä 3. elokuuta 2005 kello 20.58 linkki itse luotan vanhaan kynä ja paperi+ noppa peliin. privaattiviestit vaihdamme pikku lapuilla pj:n ´ja pelaajien välillä, tai pelaamalla toisessa huoneessa. Läppärille kyllä kirjoittelen itselleni muistiluntteja edellisistä seikkailusta, sekä pidän yllä hahmojen tietoja ja kehistystä. Seikkailut teen fifty-sixty paperille ja läppärille. Vähän riippuu fiiliksestä ja siitä missä silloin olen kun seikkailuideaa alan raapustamaan. Monet tarinat ja eph:t olen kyllä koneelle raapustanut viimeisen 5 vuoden aikana jonka olen läppärin omistanut. Mutta usein nuokin tulostelen paperiversioiksi itselleni ennen kuin pidän peliä. Jotenkin tuollaiset tuomiopäivän vehkeet kuten videotykit eivät allekirjoittanutta jaksa sytyttää, vaikka verrattomia apuvälineitä varmaankin ovat. Mutta kun niitä pääsee työssä katselemaan aina välillä ei jaksa enää harrastuksessa amatööri niitten kanssa pelleillä. Urea, iacta est, siis omalta osaltani. Ai niin, hyvää kesää kaikille foorumin herroille näin kolmen kuukauden tauon jälkeen tänne kirjoittamisesta. kohta on syksy ja taas kaivetaan kirjat, epämääräinen paperisilppu ja nopat naftaliinistä Rq:ta varten. - Ferron
Sir Potato linkki 28. joulukuuta 2009 kello 18.50
Sir Potato 28. joulukuuta 2009 kello 18.50 linkki Moro! PJ (minä) käyttää tietokonetta pääasiassa peli-iltojen ulkopuolella. Mm. karttojen päivittäminen, tietojen muistiinpaneminen ym. Pelailen myös välillä tuttujen RQ:ssa ja siellä erään pelaajan hahmolomake, sekä muut tiedot ovat sähköisessä muodossa. Onkohan tämä kuinka yleistä? Hänellä on läppäri aina mukana ja muuttaa tietojaan nopeasti ja kätevästi. Aion itsekin käyttää samaa tekniikkaa, mikäli alan pelata hahmolla vakituisesti. Olen pääasiassa PJ. Sir
Gilgames linkki 17. heinäkuuta 2010 kello 10.53
Gilgames 17. heinäkuuta 2010 kello 10.53 linkki Itse käyttäisin korkeintaan musiikkien hallinnoimiseen, vaikka seikkailut nykyään kirjoitankin pääasiassa koneella. Aina olen ne kuiten tulostanut peliä varten. Kartat edelleen käsin, vaikka huvin vuoksi olenkin MS Paintilla pari väsännyt. En toistaiseksi käyttänyt.
Bellad linkki 18. heinäkuuta 2010 kello 12.41
Bellad 18. heinäkuuta 2010 kello 12.41 linkki kun itse toimin PJ:nä, ei läppäri ole käytössä, todennut sen liian hitaaksi ja turhaksi kapineeksi moiseen touhuun. Jos jotain muistiinpanoja pitää tehdä, ne väännän johonkin paperin nurkkaan tms. jos jotain karttaa on etukäteen tiedossa tarpeelliseksi, sen voi hommata paperiversiona. Ja muuta käyttöä en läppärille tms edes keksi. olen musiikin kanssa niin umpitampio, jotta vain parempi jos en edes yritä sen avulla säätää mitään.