Spinosar
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 20.24
|
Spinosar
30. maaliskuuta 2005 kello 20.24
linkki
|
HeroQuest roolipelin ilmestymisestä lähtien minulla on kytenyt epäilys,
että tuo kaikkien Glorantha-skenaarioiden äiti Omenakuja ei suinkaan
ole vanhentunut kuvaus kurkkupastillineliön maailmasta. Päinvastoin
- Omenakuja oli aikaansa edellä. Tutkin tänään lähdekirjallisuuden.
*******
OMENAKUJA - Genertelan keskipiste
Omenakuja ei ole saanut nimeään siitä, että se sijaitsee omenapuiden
lehdossa - siis ei puulajikkeesta. Vaan 'Omenapuut' on Antorling-klaani.
"Omenapuut, joista kylä saa nimensä, ympäröivät kylää joka puolelta." s.5.
"Antorling - this is one of the "tree" clans, the apple clan." KoS s.208
Kiinnitetäämpä huomiota siihen, mitä tässä oikeastaan sanotaan.
Colymar-heimon klaani [b:145649481d] ympäröi [/b:145649481d]kylää. Siinä itseasiassa sanotaan
melko suoraan kiertäen, että kylä ei ole osa Omenapuu-klaania, vaan
kylä sijaitsee klaanin mailla. Näinollen väittämiltä, että Omenakuja
ei kuvaa oikealla tavalla heortilaisen heimon elämää, putoaa pohja pois.
Omenakuja kun ei ole kuvaus orlanthiheimosta!
Omenakuja vaikuttaa Gloranthan nykyvalossa selkeästi esvulari-asutukselta.
Esvular viittaa periaatteessa Heortinmaan eteläiseen ylänkö-alueeseen,
mutta laajemmin esvulari-kulttuuriin, joka on läsnä kaikissa Kethaelan
kaupungeissa, sekä Sartarissa, että Tarshissa. Heillä on oma 'Homeland'
-avainsanastonsa 'HeroQuest'-kirjassa. Noita immeisiä voinee kuvailla
myrskyheimon väeksi, jotka on sivistynyt ja rauhoittunut ja asettunut aloilleen.
'HeroQuest Voices'-teoksesta käy selvästi ilmi, että Esvularit ovat olleet
tekemisissä Lohikäärmesolan selkkauksessa. Lunarit ovat nimenneet
Heortinmaan esvulareja tuomaan "oikeutta" "rauhoitetuille" klaaneille.
Aivan ilmeisesti heimojen keskuuteen on tuotu "paikallisia" sheriffejä.
Äiti kertoo pojalleen 'Esvularin äänessä', ettei saata sovittaa yhteen,
pojan isän kirjeiden kertomaa Lohikäärmesolasta, ja ah-niin-kohteliaiden
lunarien vakuutteluja asioiden tilasta. Isä tekee parhaansa pohjoisessa
ylläpitääkseen toivoa ja oikeamielistä oikeudenkäyttöä pakanaserkuille.
Esvularit puhuvat "teoilla, eikä tyhjillä sanoilla." Eikös kuullosta Dronlan
Miekkailijalta,vaikka pojan isän nimi onkin Sir Choratan.
Sheriffi voi joutua Etelä-Sartarissa pahaan välikäteen lunarin verovoutien
ja väkivaltaisesti vieroksuvan sukulaiskansan ristipaineessa. Luulisi
useamman vallesmannin tapetunkin ja jonkun lesken kenties naidun.
Omenakuja on kuitenkin esimerkki ettei näin ole aina käynyt, että aina
on toinenkin tapa - jopa Quivinin vuorilla. [Häjy voisi viitsiessään
kertoa Rannanjärvien sukuhistoriasta ~1603 ja kuudentoista vuoden
suolakaivoskurituksesta suhteissaan sheriffeihin jos jaksaa; sittemmin
on muuten vaimot, lapset jätetty nimismiehiltä kotio Esvulariin.]
*******
Kaipaankin nyt keskustelua ja spekulaatiota siitä, mikä oli Omenakujan
syntyhistoria ja mitkä olivat sen onnistumisen avaimet ja avaintentekijät.
Omenakuja on mielenkiintoinen miljöö nykyisessäkin Gloranthassa.
Kontribuoikaa Kalikoksen sankarit, jos teillä on hivenkään henkeä.
Saatetaan sateenkaarikumpujen syntysijat uuden ajan tasalle!
"Old World Is Over, and we just moved in." All Hail Harshax!
Omenakuja s.5-7
HeroQuest s. 44-45
http://www.glorantha.com/new/maps_colymar.html
http://www.btinternet.com/%7ENick_Brooke/voices/hqv_esvular.pdf
|
Spinosar
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 20.34
|
Spinosar
30. maaliskuuta 2005 kello 20.34
linkki
|
[i:dd140dc57e]Vaikka tähän tapaan:[/i:dd140dc57e]
- Omenoiden klaani oli luultavasti suotuisa sijoituspaikka Colymarin
heimon sisällä, koska klaani oli muodostettu useiden klaanien
kunnianhimoisista, yritteliäistä yksilöistä. Näinollen se oli toiminut
sulatusuunina ennenkin ja sen perinteet (esi-isät) olivat tarjoutuville
tilaisuuksille vastaanottavaisia. Savupiipullisia rakennuksia?!
- Tiedetään, että Gringle on vanhastaan ollut vahva taustatekijä Sartarin
kapinaliikkeessä. Hänelle tullee myöhemmin (ennen 'Sartar Risingia'?)
ylipääsemättömiä ongelmia verojen kanssa. Se panee pohtimaan onko
Gringle neuvotellut hyvän sopimuksen, joka siten saanut valloittajien
viranomaisia puolelleen, vaikka puhutun sanan tiedustelun on täytynyt
tietää miekkosen merkittävyydestä. Onko kotiaresti ehkä mahdollisuus?
[i:dd140dc57e]Tai omalla vapaalla W-tyylillä.[/i:dd140dc57e]
|
Vesa
linkki
31. maaliskuuta 2005 kello 6.09
|
Vesa
31. maaliskuuta 2005 kello 6.09
linkki
|
Loistavia pohdintoja Spinosar! Tämän avulla saadaan vanha kunnon Omenakuja upotettua nyky- Gloranthan melskeeseen mukaan, ja voidaan nuokin klassikkoseikkailut peluuttaa ilman huolta.
Alunperinhän Omenakuja taisi olla sijoitettu aikaan ennen lunarmiehitystä, mutta olettaisin että tämä asia on jo aikaa sitten Gregattu. Loogiseltahan se vaikuttaisi, jos Omenakujan "sivistyksen" takana olisi imperiumi, tarkoituksenaan näyttää primitiivisille barbaareille kuinka paljon parempi on asua Omenakujan kaltaisessa, modernimmassa yhteisössä. Tietysti Omenakujalle on värvätty asumaan enimmäkseen lunarilaismielisiä orlantheja.
Gringle taas on varmaan itsessään aika iso kokonaisuus, jostakin muistan lukeneeni/kuulleeni että Gringle olisi kotoisin Pyhästä Maasta, tai Esroliasta(liekö sitten sama paikka, minun gloranthatietouteni ei sitä minulle kerro). Omenakujalaiset suhtautuvat muutenkin epäillen Gringleen ja tämän touhuhin, ja jos muu Omenakuja on lunarilaismielistä, ja Gringle taas ei, niin tottakaihan tällainenkin ristiriita pistää muut Gringleä vastaan.
Tässä nyt tuli oikeastaan kaikki omat ajatukseni, mitä pystyin Omenakujasta kokoamaan, mutta olettaisin että tästä keskustelun pätkästä tulee vielä pitkä ja mielenkiintoinen.
|
Vesa
linkki
31. maaliskuuta 2005 kello 8.07
|
Vesa
31. maaliskuuta 2005 kello 8.07
linkki
|
Lisäystä vähän edelliseen. Omenakujaltahan löytyy tuo kaikkien jumalien temppeli, jollainen ei varmaankaan kovin yleinen orlanthiklaanin mailla ole. Näkisin tämän kaikkien jumalten temppelin viittaavan taas vahvasti lunarilaisten suuntaan. Ulerian temppelistä on varmaan vaikea sanoa mitään muuta kuin, että sekin taitaa olla tuiki harvinainen orlanthi yhteiskunnassa, sillä eikös pesunkestävät orlanthit pidä Uleriaa jopa jonkinlaisena demonina?
|
newsalor
linkki
3. huhtikuuta 2005 kello 12.01
|
newsalor
3. huhtikuuta 2005 kello 12.01
linkki
|
[quote:e6f3c73e1b="Vesa"]Omenakujaltahan löytyy tuo kaikkien jumalien temppeli, jollainen ei varmaankaan kovin yleinen orlanthiklaanin mailla ole. Näkisin tämän kaikkien jumalten temppelin viittaavan taas vahvasti lunarilaisten suuntaan.[/quote:e6f3c73e1b]
Viittaisikohan tuo HQ:n terminologian kautta kuvattuna Common Magiciin?
[quote:e6f3c73e1b="Vesa"]Ulerian temppelistä on varmaan vaikea sanoa mitään muuta kuin, että sekin taitaa olla tuiki harvinainen orlanthi yhteiskunnassa, sillä eikös pesunkestävät orlanthit pidä Uleriaa jopa jonkinlaisena demonina?[/quote:e6f3c73e1b]
En ole täysin samaa mieltä tuosta Ulerian demonisuudesta, vaikka se Thunder Rebelssissä seisookin. Mielestäni ainakin kaupungeissa Ulerian temppeleillä on oma paikkansa, vaikkakin minusta tuntuu, että ne ovat tulleet Sartariin Pyhästä Maasta käsityöläisten mukana. Näkisin kuitenkin, että niitä on Sartarissa ollut niin kauan, kuin kaupunkejakin. Seksuaalisuus on kuitenkin orlanthien parissa aika vapaata, joten toisaalta tuntuisi siltä, ettei Ulerian palvojia tarvittaisi samalla tavalla, kuin jossain Dara Hapassa. Onhan se tietenkin niinkin toisaalta, että vaikka se olisikin vapaata, niin aina on niitä, joille ei heru. ;)
Demonina Ulerian voisi näkeä siitä näkökulmasta, että hänelle uhraaminen on poissa yhteisöltä. Mikäli nuoret miehet ja naiset uhraavat kaupungissa asustelevalle jumalattarelle, niin suvun ja klaanin varojahan sinne menee ikäänkuin aivan turhuuteen. Tämän omaisuudenhan olisi aivan hyvin voinut käyttää myötäjäisiin tjsp. Siis tässä mielessä Uleria kyllä rikkoo normaalia klaaniyhteisöä vastaan. Uskoisin kuitenkin, että kaupunkien vieressä olevien klaanien ja kaupunkien erinäisten temppelien välille on saattanut muodostua joitain pysyviä järjestelyjä ihan Lahnkor Mhy:n temppeleistä Ulerian temppeleihin.
[quote:e6f3c73e1b="Vesa"]Loogiseltahan se vaikuttaisi, jos Omenakujan "sivistyksen" takana olisi imperiumi, tarkoituksenaan näyttää primitiivisille barbaareille kuinka paljon parempi on asua Omenakujan kaltaisessa, modernimmassa yhteisössä. [/quote:e6f3c73e1b]
Itse näkisin Spinosarin tapaa Omenakujan asukit heortinmaalaisina pakolaisina. Hommahan on voinut toimia vaikka näin siten, että Colymarin heimolle on käynyt samoin, kuin minulle King of Dragon Passissa muistaakseni kävi, jotta uusia pakolaisia saapuu alueelle sen jälkeen, kun klaanien maat on jo sopivasti jaettu. Tässäpä tapauksessa luvan saatuaan pekolaiset eivät perustaneetkaan uutta klaania vaan kylän esvularien tapaan. Heillä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi vahvaa uskonnollista vakaumusta, jotta heidän uskonsa olisi sellaisenaan säilynyt eloisan orlanthi-kulttuurin kylvyssä. Niinpä he omaksuivat paikallisia tapoja ja alkoivat palvomaan paikallisia kultteja, jotka yllättäen muutenkin muistuttivat heidän omia uskontojaan. Samalla he olivat ikäänkuin kolmas osapuoli alueen heimojen välisissä kahnauksissa ja Omanakuja toimikin siten paikkana, jossa kummatkin heimot saattoivat käydä kauppaa.
|
Spinosar
linkki
3. huhtikuuta 2005 kello 17.53
|
Spinosar
3. huhtikuuta 2005 kello 17.53
linkki
|
Kerrataanpas täällä, mitä Dragon Pass tietää Omenakujasta sanoa.
Huomaa, että näkökulma on myöhemmältä ajalta kuin Apple Lane.
- Pienoiskylä Joninlinnasta Riimuporttiin vievän tien varrella.
- Omenapuita kasvava laakso, jonka läpi tie vie, nimen takana.
- Laakso ollut Malanien ja Colymarien välisten kiistojen kohteena
- Kylä on kuuluisa sepästään. [color=blue:bc27b34661](Sartarin kuuluisin ja varakkain manne!)[/color:bc27b34661]
- Kylässä on kuuluisa Ulerian pyhätöstä: seksiä ja rakkautta rahalla.
- Lunarit polttivat kuuluisan panttilainaamon maan tasalle.
Matkailijat ovat elinkeino ja elinehto ja luovat maailmankylän tunnelman.
Karlit ja kottarit lähikukkuloilta viihtyvät hekin visiiteillään kyläsessä.
Ympäröivät klaanit ovat Omenaklaani (jonka mailla Omenakuja on),
mutta pohjoisessa Lysang ja Namolding - kaksi muuta "Kolmen puun
liiton" klaania, jotka 1613 kapinan jälkeen lunarkäskyllä erotettiin
Colymarista ja luovutettiin Malaneille. Lännessäpäin lähistöllä on
Joutsenklaani ja Koivuvihat eli ne Varmandit koilisessa.
Mainittu kiistely Omenalaakson alueesta jakautuu kahteen osaan.
Iätpäivät on tapeltu ja pidetty verivihaa Varmandin (koivuvihojen)
ja Malanin Orlevingien välillä. Näiden sotia on rymyytetty kukkuloilla
uudisasuttamisesta alkaen. Tuoreempi kiista on lunarien järjestämä
"Kolmen puun liiton" pilkkominen. Lysang ja Namolding toki haluaisivat
pitää vanhan liittonsa maat yhtenä ja Antorlingkin varmaan tykkäisi.
Mutta siitähän ei sopua synny, kumpaan heimoon nämä kolme sitten
kuuluisivat. Antorlingit kun ovat vielä verisukua Varmandeille, niin
varma on, ettei anneta kuin keihään nokkaa. Lysanin ja Namoldin
kannalta taas... Mikä muu instanssi, kuin Orlev Yksisilmän perikunta
ja perinne tukisi heidän maavaateitaan? Ja jopa niin, että Orlevingit
ovat varmasti jopa painostamassa "tulokkaita" toimintaan alueillaan.
[quote:bc27b34661]
Viittaisikohan Kaikkien jumalten temppeli HQ:n terminologian kautta kuvattuna Common Magiciin? -newsalor
Näkisin tämän kaikkien jumalten temppelin viittaavan taas vahvasti lunarilaisten suuntaan. -vesa
[/quote:bc27b34661]
Tavallinen taikuus on osuva idea Kaikkien jumalten temppelin hoitajaa
ajatellen. Kareena on erikoinen! (salaa shamaani -kylä ei tiedä!- OK
materiaalissa) Minusta "Imarjan ja kaikkien hyvien jumalten ja
jumalattarien" idea olisi hieno. Ehkä jopa ripauksella Viiden riimun
rengasta; voisin kuvitella Kareenan epävirallisesti harmoniariimun
pallille MoLD58. Lisäksi sopaan sopisi - Unknown God Church HQ44.
Toisaalta Kaikkien jumaltaen temppeli on jotain, mitä on jätetty
tarkoituksella selittämättä. Ainoa, mitä tiedetään on, että postia
kulkee Joninlinnaan. Lunareista saa kiinnostavia salaliittoteorioita...
[quote:bc27b34661]
Demonina Ulerian voisi näkeä siitä näkökulmasta, että hänelle uhraaminen on poissa yhteisöltä. [/quote:bc27b34661]
Ulerian suhteen newsalor osuu nakulleen oikeaan. "Taitaa tyttö tietää." :)
[quote:bc27b34661]
Itse näkisin Spinosarin tapaa Omenakujan asukit heortinmaalaisina pakolaisina. [/quote:bc27b34661]
Esvulareja voi tulla laajemmaltakin alueelta, oikeastaan koko Maniriasta.
Luulen, että tämä on rikkaus, jota ei kannattaisi jättää hyödyntämättä.
Kulttuuri on kaikilla sama, mutta "Omenakujan rikkailla" voisi jokaisella
olla omat taustansa - itseasiassa on tärkeää, että on.
Itse ajattelen, että Omenakuja kuvaa kylästä suurinpiirtein sellaisena
kuin se oli n. vuonna 1616. Ja luulen, että lunarit ovat nimittäneet
Dronlanin sheriffiksi. Omenakujan yhteisö lie syntynyt suunnitellusti
-jollakulla oli idea- mutta sattumien summana.
Paikallisdynamiikasta, jolla Omenakuja toimii, olen samoilla kannoilla.
Tuo "On Jorri-esimerkki" maanluovutuksesta pakolaisille on varmaan
juuri se ajatus, millä lunarit -tai joku muu- myi ideansa Antorlingeille.
|
Vesa
linkki
4. huhtikuuta 2005 kello 5.53
|
Vesa
4. huhtikuuta 2005 kello 5.53
linkki
|
[quote:4b1dd64287="Spinosar"]
- Kylä on kuuluisa sepästään. [color=blue:4b1dd64287](Sartarin kuuluisin ja varakkain manne!)[/color:4b1dd64287][/quote:4b1dd64287]
Piku Gastapakis on minun mielestäni suhteellisen outo tapaus, Omenakujan kirja antaa muistaakseni sellaisen käsityksen että hän olisi paimentolainen Praxista, tai ainakin paimentolainen. Hänen kulttinsa, Kolmannen sinisen silmän...ei muistu kyllä mieleeni että mikä se oli, mutta kuitenkin tällaisesta kultista en minä ainakaan ole mitään kuullut, tuskin se ainakaan mikään Praxilainen kultti on?. Muutenkin paimentolainen ja taitava seppä ei minun mielestäni ole kovin vakuuttava yhdistelmä. Korjatkaa jos täyttä puppua olen kirjoittanut :).
|
Spinosar
linkki
4. huhtikuuta 2005 kello 9.06
|
Spinosar
4. huhtikuuta 2005 kello 9.06
linkki
|
Piku Gastapakis on aika puhdasverinen Kolmas silmä sinisen
heimon perinteinen mies. Kolmas silmä sininen ovat vaeltavia
mustalaisia. Elävät leirielämää perheineen ja vankkureineen.
Kiertävät paikasta toiseen. Myyvät metallintyöstämistaitojaan.
Heimo on Fronelasta, missä Humaktkin oli myrskyajalla.
He ovat muukalaisia, eivätkä koskaan aivan luotettavia.
Mutta he ovat kai parhaita velhoseppoja maailmassa:
[i:32124f6d8c]Varastivat mostaleilta raudan salaisuudet. He tuntevat
teräksen arvoituksen. Heidän otsassaan on sininen silmä.[/i:32124f6d8c]
[Tatuoitu fokus], jolla he näkevät asioita metalleissa, joita
muut eivät voi nähdä. He loitsivat metallia ja ennustavat
metallista ao. metallia tai muuten maksua vastaan.
[color=blue:32124f6d8c]"Mie oon näkijä, mie oon tekijä, mitäs tehtäis?"
"Hai sie, osta hyvä saha, osta, osta! Eilen taoin."
"Poika, miekassas on paha sisu, taonko pois?"[/color:32124f6d8c]
Kaikki tietävät, että Piku Gastapakis asuu Omenakujassa.
Moni matkustaa sinne ihan vain hänen takomiaan varten.
Jotenkin kiertolaiselle kävi niin, että juurtui Omenalaaksoon.
Omillensa hän lienee jonkinlainen Hagert; 3-SS mannekingi.
Gastapakiksilla menee hyvin ja Piku on sikarikas.
Nykyomenakujassa on myös Wakapo, Pikun poika, tullut
miehen ikään. Varmasti miltei isänsä vertainen sepänvesa.
Asemestarien läsnäolo huomioiden, ei olisi mahdottomuus,
jos Wakapo yhdistäisi Inginewin ja isänsä seponopit.
Gastapakista saattaisi tulla sankarien sotien Hattori Hanzo!
(Kill Billin hengessä - ja jos joku on Bill, niin Mularik Ironeye)
Jossain yhteydessä Pikuun on viitattu Gringlen seppänä.
En tiedä onko Piku vaeltanut Praxissa, se olisi aika rohkea
veto! Paikallisethan eivät hallitse metalleja. Nomadi hän on.
Oli ainakin nuorempana. Wahan heimolaisia hän ei ole.
Jos Gringle on ikinä joutunut Hyeena-retkelle, voisi olla että
Gringle ja Piku olisivat yhdessä olleet Autiomaassa. Metalli
on siellä harvinaisuuttaan arvossaan. Lisäksi kuparihiekat,
vaikka vaaralliset ja hengenvaikeat, ilmainen loputon
metallinlähde - jollekulle, joka osaisi niitä käsitellä. :x
|
Vesa
linkki
4. huhtikuuta 2005 kello 12.32
|
Vesa
4. huhtikuuta 2005 kello 12.32
linkki
|
Kiitäs Spinosar, kun valaisit taivaltani taas uusilla tiedonjyväsillä. No nytpä olen taas astetta viisaampi, ja tiedän että myös Gloranthassa on manneja :).
|
Sampi
linkki
12. huhtikuuta 2005 kello 8.04
|
Sampi
12. huhtikuuta 2005 kello 8.04
linkki
|
[quote:fc36d8f4d1]Nykyomenakujassa on myös Wakapo, Pikun poika, tullut
miehen ikään. Varmasti miltei isänsä vertainen sepänvesa.
Asemestarien läsnäolo huomioiden, ei olisi mahdottomuus,
jos Wakapo yhdistäisi Inginewin ja isänsä seponopit. [/quote:fc36d8f4d1]
Eikös OK:n materiaalissa ollut mainittu, että Wakapolla on otsassaan sininen merkki jo varhaisella iällä, kun taas minä ollen saanut käsityksen että Kolmas Silmä Sinisen palvojat saavat tuon merkin vasta myöhäisemmässä vaiheessa (en ole varma, aikuistumisessa tai mestariksi tullessa). Tämä erikoinen syntymämerkki (jos se sitä on) viittaisi korkeaan kohtaloon, ja ehkäpä joihinkin uusiin asioihin. Voisi olla hyvinkin merkki Inginewin ja Kolmas Silmä Sinisen oppien yhdistämisestä.
Entäpä jos Wakapo hylkääkin nuoruudessaan isänsä opit ja lähtee Humaktiksi? Tästä pojastahan saisi varsinaisen sankarisepän alun - ja pelillisen syyn yhdistää nuo opit. Syy lähtöön voi olla vaikkapa vaellusvietti, kun muuten KSS:n väki kulkee, mutta Piku on asettunut paikoilleen.
|
Spinosar
linkki
12. huhtikuuta 2005 kello 16.19
|
Spinosar
12. huhtikuuta 2005 kello 16.19
linkki
|
Sampi: hyviä ideoita, ja erinäisiä tapoja ajatella, joista olen eri mieltä
Jos Wakapo hylkäisi isänsä opit, ja ryhtyisi Humaktiksi, se olisi toki
kiinnostavaa, mutta miten se olisi kiinnostavampaa kuin jonkun muun
Humaktiksi ryhtyminen? Isän opit Wakaposta kiinnostavan tekee!
[quote:c130310748]Tämä erikoinen syntymämerkki (jos se sitä on) viittaisi korkeaan kohtaloon, ja ehkäpä joihinkin uusiin asioihin. Voisi olla hyvinkin merkki Inginewin ja Kolmas Silmä Sinisen oppien yhdistämisestä. [/quote:c130310748]
Pieni sininen merkki 13-vuotiaan Wakapon otsassa - luulen kyllä - on
"ihan vain maaginen tatuointi", siis se Kolmas silmä sinisten symboli.
Miksi se olisi syntymämerkki? Miksi se olisi Inginewin merkki?
Kautta Sartarin parran, sehän on se fokus, se asia, mikä tekee
Kolmannen Sinisen Silmän heimosta kiinnostavan. Se on erikoinen,
harvinainen ja ihmeellinen konsepti itsessään. Ei paljoa peleissä
nähty tai liialla toistolla pilattu. [i:c130310748]Ihka erilainen vinkkeli.[/i:c130310748]
[size=9:c130310748]
Syntymämerkkiä olen taasen nähnyt jos missäkin tusinafantasiassa. Se on klisee. Konsepti on toki kiehtova, mutta arkkityypin jäljittely johtaa helposti sterotypiaan - kuten mielestäni tässä tapauksessa. Wakapon kolmannesta silmästä saa kiehtovan ilman kohtaloviitteitäkin, joten erikoisen erikoistamisen lisäarvo jäänee vähäiseksi. [/size:c130310748]
Heitän veikkauksen, että Wakapo sai Pikun oppia sepän salaisuuksiin [u:c130310748]poikkeuksellisen nuorena,[/u:c130310748]
koska esvularilaistunut Piku halusi oman poikansa aikuistuvan ikäistensä
joukossa kylän aikuistumisriiteissä. Piku vähän suosi omaa poikaansa.
Se tukisi ajatusta, että Wakaposta tuli jotain erityistä, koska hän [u:c130310748]kasvoi Omenakujassa[/u:c130310748]
siis erityisten, menestyvien, taitavien, innostavien ihmisten ympäröimänä.
(siis sosiaalisista - ei satunnaisista - syistä!) Wakapon taitavuudella Piku saattoi muuten todistella kiertäville heimoveljilleen äveriään elintapansa mainioutta. Silmän taidot ovat 3SS suora arvostuksen mitta.
Idean kaipuusta kiertolaiselämään hyväksyn täysin! Wakapo ei varmaan
opi kaikkia kiertelevän heimolaisensa taitoja, vaan sen sijaan taitoja,
joita poika Omenakujassa voi oppia. Sukulaisethan vain vierailevat.
"Mustalaisidentiteetin" selvittäminen itselle on varmaan Wakapolle tosi iso juttu.
Itseasiassa sait minut oivaltamaan, kuinka luonnollisen satavarmasti
Wakapolla tämmöinen kaksoisidentiteetti on!
Yhtäältä Omenakujan kasvatti, esvulari-sartarilainen-lunarituristi;
toisaalta kolmas silmä sinisen heimolainen; kolmanneksi 3SS-inginewi.
Kiinnostava tyyppi!
[size=9:c130310748]
En tiedä, minkä ikäisinä 3SS sepät sinisen silmänsä (taitonsa) saavat. Mutta heimon perinne varmaan sanelee, että [b:c130310748]miehen[/b:c130310748] tulee nähdä takoa. Uskaltaisin olettaa, että ensi kerran siinä iässä, kun alkavat metallia käsitellä. Sinistä silmää (ja sepäntaitoa) vaalitaan ja ylläpidetään ja syvennetään läpi elämän. Siihen karttuu huolella harkiten täytettä.
Wakapolla on tosiaan silmä OK:ssa varsin nuorena. Wakapo voi olla aikuinen esvularien-mittapuulla - aikustunut kylän aikuistumisriiteissä. Tai sitten hän saattaa 13v olla n.3-vuotisessa välivaiheessa, kun aikuisuutta opetellaan. Joka tapauksessa: varhain Wakapolla "rauta tulessa." [/size:c130310748]
|