Sabutai
linkki
29. maaliskuuta 2005 kello 22.01
|
Sabutai
29. maaliskuuta 2005 kello 22.01
linkki
|
Mitenköhän onnistuisi estämään pelaajia ylikäyttämästä Kysymys-loitsua? Lähinnä huolettaa että tyypit alkavat kysellä sellaisia juttuja kuten "kuka on petturi organisaatiossamme" tai "mistä löytyy Yhdeksän Surun Miekka?". Koko loitsunhan voisi tietysti vain poistaa 'not IMW', mutta olisiko muuta vaihtoehtoa? Kenelläkään kokemusta siitä miten estetään pelaajia käyttämästä loitsuja hankkimaan tärkeää tietoa helpolla?
|
Olorin
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 13.21
|
Olorin
30. maaliskuuta 2005 kello 13.21
linkki
|
Kaipa sekin rajoittaa keneltä jumalalta kysytään. Eivät jumalatkaan mitään kaikkitietäviä ole. Ja vastauskin voisi olla vähintäänkin tulkinnanvarainen, esim. vertauskuvallisen näyn tai unen muodossa.
|
Sampi
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 16.57
|
Sampi
30. maaliskuuta 2005 kello 16.57
linkki
|
Itse käyttäisin sitä seuraavasti: jumalat tietävät maailman nykyhetkestä sen, mitä heidän pappinsa ja noviisinsa tietävät. Kysymysloitsula et siis voi kysyä Orlanthilta, kuka on tällä hetkellä Kuunpojan suosioissa Glamourissa, mutta jos kysyisit sitä Rufelzalta, niin johan alkaisi pelata.
Todennäköisesti jumala ei tiedä petturin henkilöllisyyttä, mutta saattaa kyllä anta sopivia vihjeitä, jotka ovat peräisin joltain toiselta hänen palvojistaan samassa organisaatiossa.
Yhdeksän Surun miekka taas kuulostaa myyttiseltä, joten vastaus saattaisi olla tarkempi, mutta paljon vaikeampi tulkita - jumala kun katsoo asiaa hiukan eri perspektiivistä. jos Orlanthilta kysyy miekan paikkaa, saattaa hän ehdottaa että menisi kysäisemään Humaktilta - tosin varoittaa, että siinä hommassa menee Thaanit, Carlit ja Cottarit pilkkeiksi.
Näin se muistaakseni hoidettiin edellisessä kamppiksessa, jossa pelasin.
|
Guzmo
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 20.24
|
Guzmo
30. maaliskuuta 2005 kello 20.24
linkki
|
Tsekkaa loitsun kuvaus. Vastaus taisi harvoin olla eksaktia & selkokielistä informaatiota.
Jumalia ei taida kiinnostaa vähäpätöiset asiat kuten kuka on petturi tai missä on miekka. Jumalat "aistivat" asiat laajemmalla mittakaavalla. Thunder Rebelssissä taisi olla tästäkin jotain daattaa.
|
Spinosar
linkki
30. maaliskuuta 2005 kello 20.55
|
Spinosar
30. maaliskuuta 2005 kello 20.55
linkki
|
[quote:e2dd126f9a]Jumalia ei taida kiinnostaa vähäpätöiset asiat kuten kuka on petturi tai missä on miekka. Jumalat "aistivat" asiat laajemmalla mittakaavalla. Thunder Rebelssissä taisi olla tästäkin jotain daattaa.[/quote:e2dd126f9a]
Jos palvojaa kiinnostaa, [ja pelaaja hahmon kysymysloitsun tuohon käyttää],
jos oletetaan vielä, että aihe on pelin juonienkin kannalta kiinnostava,
- Eikö silloin olisi rakentavampaa, jos [b:e2dd126f9a]kysymysloitsuakin [/b:e2dd126f9a]kiinnostaisi!
Yleensä hahmoperspektiivistä pelataan.
***
[size=9:e2dd126f9a]
Ei ole sanottua, vastaavatko jumalat kysymysloitsuun korkeimman
omakätisesti - useimmiten varmaan eivät, eivät persoonallisella
tavalla. Pikemminkin Orlanthin vastaus tulee vain tuulilta ja joskus
harvoin lapsen tai eurmalin suusta.
Kysymysloitsu on silti kuin avoin valtakirja pelinjohtajalle tuoda
pelaajan toivomaa sisältöä peliin. Vastauksen voi antaa muodollisesti
seitsemän sanaa haikua tai haistatusta. Potentiaalia kiinnostavampaankin
vuorovaikutukseen olisi. Miksei siis pistäisi tuulemaan. Turha pihistellä.
Ei se tarkoita, että hahmo saisi täsmälleen mitä toivoo - vaan sitä mitä tilaa.
HeroQuest-gloranthan henkistä melkeinpä olisi, että kysyttäessä
Yhdeksän surun miekkaa - Orlanth suorastaan itse kiinnostuisi.
Myrskymaailmasta hyppäisi sitten alas vastaukseksi, jokin hurtti
Vinkotinaikuinen ukko ja sanoisi "Ei aavistustakaan, eiköhän etitä se!"
[/size:e2dd126f9a]
|
Vash the Stampede
linkki
31. maaliskuuta 2005 kello 20.27
|
Vash the Stampede
31. maaliskuuta 2005 kello 20.27
linkki
|
Jollain kultillahan on se loitsu, jolla pystyi estämään kysymys-loitsun "vaikutus". Taisi sillä olla jotain muitakin vaikutuksia, en muista ihan tarkalleen. Oliko joku varas-kultti(ylläri) tai joku tappamiseen tms liittyvä kultti(ylläri Pylläri). Mustan Torahampaan kultti saattais olla mahd. vaihtoehto. Että tämmöstä.
|
KingofSartar
linkki
2. huhtikuuta 2005 kello 18.13
|
KingofSartar
2. huhtikuuta 2005 kello 18.13
linkki
|
Kysymyseste löytyy Selarnilta, Fonritista kotoisin olevien varkaiden jumalalta. Sillä lumotaan esine, jonka menneisyydestä ei voi saada tietoa tietyltä ajanjaksolta.
Viittasit luultavasti Vaikenemiseen, joka on lamsabien (Pamaltelassa) käyttämä loitsu. Vapaaehtoinen rituaali, jonka avulla pystyy vastustamaan Kysymys-loitsuja. Jos onnistuu tp vs tp, kysymysloitsu ei toimi, jos epäonnistuu, kuulusteltava kuolee. Syaniditabletti hampaassa siis.
Mitä itse Kysymys-loitsuun tulee, sanoisin että pelinjohtaja saa ja kannattaa käyttää sitä viemään peliä eteenpäin hyvässä yhteishengessä. Jos pelaaja haluaa loitsun käyttää, on siitä hyvä olla jotain hyötyäkin mutta ei sitä tarvitse kaikkea kertoa jos ei halua. Petturin voi määritellä monella tavalla ja miekkojakin löytynee joka päällikön talosta. Kunhan pelaaja tuntee ettei tee loitsua turhaan mutta ettei pelinjohtajalta mene suunnitelmat täysin pieleen ilman mitään tarinallista antia.
|
Sabutai
linkki
6. huhtikuuta 2005 kello 11.43
|
Sabutai
6. huhtikuuta 2005 kello 11.43
linkki
|
Jees, kiitoksia vastauksista. Lähinnä nyt haluan keksiä jotain sellaiseen että pelaajat eivät yrittäisi käyttää loitsua 'oikotienä' aina kun tulee joku ongelmakohta. "Däämn kun me ei oikein keksitä mikä tässä mättää...ai mutta tuossapa on temppeli, kysytäänpä jumalalta". Joskus sellainen vaikeasti tulkittavakin vastaus voi olla liian paljastava jos pelaajien ei ole tarkoitus saada tietoa "helposti", ja niitä unia/näkyjä voi olla vaikea keksiä sopivan mystisiä on-the-fly.
Erityisesti olisin kiinnostunut miten Lhankor Mhyn kysymysloitsulle voisi asettaa rajat. LM:hän sattuu olemaan tiedon jumala, ja tiedon jumala joka tietää vain oman kulttinsa asioista tuntuu aika turhalta. Lisäksi kultti vaikuttaa aika avoimelta ja käsittääkseni tarjoaa palvelujaan melko vapaasti.
|
Spinosar
linkki
6. huhtikuuta 2005 kello 12.29
|
Spinosar
6. huhtikuuta 2005 kello 12.29
linkki
|
Lhankor Mhy:n kysymysloitsut voivat hyvinkin vastata viitteinä
lähdeteoksiin, joista löytyy tietoa ja kirjoituksia alan aihepiiriin.
[color=green:a3bb4269b1]
-Lähdeviitteiden lukeminen, ja niissä mainittujen lähteiden
tutkiminen voi viedä aikaa - tunteja, päiviä, viikkoja, vuosia.
Joskus tieto on suullista ja viittaus on viisaseen.
-Lähdeviitteisiin käsiksi pääseminen voi vaatia, rahaa, asemaa,
mahtiuhrauksia, kiristystä, lahjontaa, uhkailua, painostusta,
pakotusta, salpoliisintyötä (lainat yksityisokoelmiin) sekä
monesti matkustusta tiedon lähteille.
-Eikä teksti ole tietoa, ennenkuin se on tulkittu. Tulkinta voi olla
kimuranttia. Tai oleellisen oivaltaminen vaikeaa. Hauskimpia
ovat ristiriitaisen tulkintojen riskit - ylläpitää pientä jännitystä.
Mutta toimintaanhan 85% varmuus on ihan riittävä.[/color:a3bb4269b1]
Kuitenkin kaiken ylläolevan voi oikoa vaikka yhteen nopanheittoon
ja pariin lauseenvaihtoon. Kunhan ei luo sitä tunnelmaa, että tiedon
irtoaminen on jotenkin mielenkinnotonta, rutiininomaista ja latteaa.
Suosittelen TV-sarjaa [i:a3bb4269b1]Buffy The Vampire Slayer[/i:a3bb4269b1]ia lukuisista hyvistä
esimerkeistä, kuinka kirjastoista haetaan tuikitärkeää tietoa.
(Ja kuinka se käsitellään sujuvasti juonen ohessa)
|
Sampi
linkki
6. huhtikuuta 2005 kello 15.36
|
Sampi
6. huhtikuuta 2005 kello 15.36
linkki
|
[quote:12952f3320]Erityisesti olisin kiinnostunut miten Lhankor Mhyn kysymysloitsulle voisi asettaa rajat. LM:hän sattuu olemaan tiedon jumala, ja tiedon jumala joka tietää vain oman kulttinsa asioista tuntuu aika turhalta. Lisäksi kultti vaikuttaa aika avoimelta ja käsittääkseni tarjoaa palvelujaan melko vapaasti.[/quote:12952f3320]
Jaa - siis joku hahmoista on LM:n pappi?
Muutenhan Kysymys taitaa olla riimuloitsu, johon vaaditaan Mahdin uhraus, ja muille kuin papeille se on kertakäyttöistä. Rupeaa käymään kalliiksi, jos joka ongelman joutuu uhraamaan mahtia.
jos joku hahmoista kuitenkin ON Llankhor Mhyn pappi, niin homma on hiukan monimutkaisempi. Sille voitkin sitten nakittaa sopivia kulttitehtävä - pappienhan oletetaan kuluttavan suuren osan aikaansa kultin palveluksessa. Niissä tehtävissä sitten oletettavasti joudutaan etsimään tietoa, jota ei LM:ltä löydy - ja siihenhän eivät Kysymykset auta. Paitsi ehkä epäsuorasti.
Jos sitten on kolmas mahdollisuus, että pelaajat ostavat rahalla pappien heittämä kysymysloitsuja, on aina olemassa se ratkaisu, etä otat heiltä rahat pois. Helppoa kuin mikä, riittävän kova veronkeruujengi vain tielle. Jos hahmot ovat sitten niin tyhmiä, että päätyvät vangituiksi ryppyiltyään itseään kovemmille, niin siinähän on jo seikkailu itsessään. Ja vankilasta voi olla vaikea mennä etsimään Llankhor Mhyn temppeliä Kyssäreitä varten.
Lyhyesti: pakota pelaajasi keksimään itse ratkaisuja tilanteisiin. Jos ne laiskimukset eivät viitsi tehdä töitä, niin sitten sinulla on oikeus, tai pikemminkin moraalinen velvoite antaa heille selkään siitä hyvästä.
Hyviä pelejä!
|
Sabutai
linkki
6. huhtikuuta 2005 kello 20.07
|
Sabutai
6. huhtikuuta 2005 kello 20.07
linkki
|
[quote:44b367e472="Spinosar"]
Suosittelen TV-sarjaa [i:44b367e472]Buffy The Vampire Slayer[/i:44b367e472]ia lukuisista hyvistä
esimerkeistä, kuinka kirjastoista haetaan tuikitärkeää tietoa.
(Ja kuinka se käsitellään sujuvasti juonen ohessa)[/quote:44b367e472]
"Yay! A research party!"
|
Sabutai
linkki
6. huhtikuuta 2005 kello 20.18
|
Sabutai
6. huhtikuuta 2005 kello 20.18
linkki
|
[quote:31d03f0b66="Sampi"]
Jaa - siis joku hahmoista on LM:n pappi?
[/quote:31d03f0b66]
Ei ole, mutta on jo estabilisoitu että pelaajien nykyiseltä kotiseudulta (suurkaupunki) löytyy kohtuukokoinen LM:n temppeli ja pelaajat ovat aikaisemmissa seikkailuissa olleet tekemisissä erinäisten LM:n pappien kanssa. LM nyt ei muutenkaan ole mikään kauhean eksoottinen kultti, jota löytyisi vain Krashtin tunneleista maan alta ja tiedon saamiseksi pitäisi uhrata neitsyitä...
[quote:31d03f0b66="Sampi"]
Jos sitten on kolmas mahdollisuus, että pelaajat ostavat rahalla pappien heittämä kysymysloitsuja, on aina olemassa se ratkaisu, etä otat heiltä rahat pois. Helppoa kuin mikä, riittävän kova veronkeruujengi vain tielle. Jos hahmot ovat sitten niin tyhmiä, että päätyvät vangituiksi ryppyiltyään itseään kovemmille, niin siinähän on jo seikkailu itsessään. Ja vankilasta voi olla vaikea mennä etsimään Llankhor Mhyn temppeliä Kyssäreitä varten.
[/quote:31d03f0b66]
Veronkeruujengiä on jo käytetty plot devicenä ("olette velkaa valtiolle 43 466.8 lunaria"), alkaisi mennä överiksi. Muutenkin tämä neuvo, että porukat pitäisi niistää niin surkeiksi ettei edes yhtä loitsua ole varaa kysyä temppelistä, on jo mielestäni ylireagointia...
|
Sampi
linkki
7. huhtikuuta 2005 kello 8.02
|
Sampi
7. huhtikuuta 2005 kello 8.02
linkki
|
Joo- yksi kysymyshän on ok. Se täytyykin sitten ajatella tosi tarkkaan, mitä kysyy.
Mutta - jos veronkeruuta ei halua käyttää niin onhan sitä muitakin keinoja ottaa rahat pois typeriltä pelaajilta. Missäs muodossa nuo pelaajien rahat oikein ovat? Hopeakolikkoja? Varasta ne, tai polta majatalo missä pelaajat ovat, jolloin jäljelle jää tuhkainen köntti raakahopeaa. jalokivet voivat hajota rankassa käsittelyssä, ja lähes mikä tahansa muu voi menettää arvonsa.
Kunhan homma on uskottava.
Myös, jos pelaajat vierailevat kovin usein LM:n temppelissä, voisi olla hyvä idea ryhtyä rekrytoimaan heitä LM:n kulttiin. Kyllä fiksu pappi huomaa, että tässäpä on totuudesta kiinnostuneita ja uteliaita veikkosia - joskos noista saisi hyviä noviiseja. Vielä kun annat sopivan porkkanan - loitsuja tai muuta - niin pelaajat napsahtavat koukkuun ja sinä voit pamauttaa tehtäviä, joita ei voi kysymysloitsulla noin vain selvittää.
Olennaisinta on kuitenkin se, että tavalla tai toisella pakotat pelaajat selvittämään ongelmansa myös muilla tavoilla kuin käväisemällä temppelissä. Yksi idea on tehdä temppelikäynnistä hiukan kalliimpaa tavalla tai toisella (joko vähentää pelaajien resursseja tai vaatia sellaista maksua, mikä oikeasti tuntuu pelaajille). Toinen on antaa sellaisia tehtäviä joita ei heti kyssärillä selvitetä. Kolmas on antaa Kysymykseen vastaus, joka ei heti ratkaise ongelmaa, vaan antaa pelaajille suunnan jota tutkia. Neljäs voisi olla vaikkapa pistää Lunarit valtaamaan LM:n temppeli ja muuttamaan se Irrippi Ontorin vastaavaksi. Sinne ei taida tosiorlanthi kovin hevillä mennä...
Keinoja löytyy, sinun täytyy vain olla ovelampi kuin pelaajasi.
|
Sabutai
linkki
10. huhtikuuta 2005 kello 22.16
|
Sabutai
10. huhtikuuta 2005 kello 22.16
linkki
|
[quote:f77f97c94b="Sampi"]Joo- yksi kysymyshän on ok. Se täytyykin sitten ajatella tosi tarkkaan, mitä kysyy.
Mutta - jos veronkeruuta ei halua käyttää niin onhan sitä muitakin keinoja ottaa rahat pois typeriltä pelaajilta. Missäs muodossa nuo pelaajien rahat oikein ovat? Hopeakolikkoja? Varasta ne, tai polta majatalo missä pelaajat ovat, jolloin jäljelle jää tuhkainen köntti raakahopeaa. jalokivet voivat hajota rankassa käsittelyssä, ja lähes mikä tahansa muu voi menettää arvonsa.
[/quote:f77f97c94b]
Joo, mutta silloin pelaajilta menee mahdollisuudet hommata myös muita loitsuja, aseita, haarniskoja, palveluja yms...ei kovin käytännöllistä, jos se ei muuten ole tavoitteena.
|