Vanha foorumi

Takaisin

Drowit scenuissa/kampanjoissa

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Zero 26. maaliskuuta 2005 kello 17.14
Kirjoittaja Viesti
Zero linkki 26. maaliskuuta 2005 kello 17.14
Zero 26. maaliskuuta 2005 kello 17.14 linkki Eli käytättekö droweja scenuissa/kampanjoissa. Vai kannattaako niitä käyttää edes.
Vesa linkki 26. maaliskuuta 2005 kello 20.12
Vesa 26. maaliskuuta 2005 kello 20.12 linkki Jos ihan virallisen Gloranthan tiimoilta pelaa, niin enpä käyttäisi. Minähän en pitkällä tikullakaan Drow- haltioihin koske, tai mihinkään muuhunkaan ihme rotuun :).
Guzmo linkki 26. maaliskuuta 2005 kello 21.52
Guzmo 26. maaliskuuta 2005 kello 21.52 linkki Ei kannata käyttää. Pidetään se D&D kaukana Gloranthasta.
Vesa linkki 27. maaliskuuta 2005 kello 10.51
Vesa 27. maaliskuuta 2005 kello 10.51 linkki [quote:2f50238bd7="Guzmo"]Ei kannata käyttää. Pidetään se D&D kaukana Gloranthasta.[/quote:2f50238bd7] Niin juuri, mahdollisimman kaukana! Ikuisessa kadotuksessa ja kurimuksessa, kirottu olkoon D&D :).
Sampi linkki 28. maaliskuuta 2005 kello 8.45
Sampi 28. maaliskuuta 2005 kello 8.45 linkki Noh, noh, pojat. Allergiat erikseen. Jos jotakuta huvittaa pelata DD:tä, niin antakaa toisten pelata. Alkuperäiseen kysymykseen liittyen suosittelisin Zeroa lukeaan vaikkapa Vanhat Rodut, josta saa paljon tietoa Gloranthan haltioista. Sen jälkeen voit huomata, ettei Drow-rotu välttämättä oikein sovellu pitkulaiselle salmiakkiruudulle.
Fharlanghn linkki 28. maaliskuuta 2005 kello 19.34
Fharlanghn 28. maaliskuuta 2005 kello 19.34 linkki Samaa mieltä siitä, että Gloranthaan en drowta sotkisi. Jos kuitenkin niiden tai muiden D&D-rotujen käyttö RuneQuestissa kiinnostaa, niin kannattaa vilkaista [url]http://www.talmeta.net[/url] . Sieltä löytyy GreyQuest eli säännöt pelaamiseen Greyhawkin maailmassa RQ-pohjaisella systeemillä. Näköjään löytyy hahmoluontisääntöjä drowlle ja rotukohtainen hahmolomakekin. En heti tunnista minkä RQ:n versio pohjalle nuo säännöt on laadittu - ehkä julkaisemattoman 4. laitoksen? F
Spinosar linkki 29. maaliskuuta 2005 kello 8.36
Spinosar 29. maaliskuuta 2005 kello 8.36 linkki Jos kaipaa Gloranthassaan "drow-kulttuurien" kaltaista tunnelmaa, á la Menzoberranzan, niin voisi harkita sijoittavansa pelinsä Carmanian ylhäistön keskuuteen: juonivia, tikkasotivia valtaapitäviä; kyntinen kreivitär - varsinainen "drow-queen"; kiellettyä mustaa magiaa... Tai sivistyksen aspektit unhoittaen, voi pelinsä viedä Mustille vuorille Taivaanputouksen pohjoispuolelle. Krakspindelin luolissa vipeltää vaikka minkälaista mustaa myrkyllistä hämähäkkiä. Ja papittaret ja oudot olennot, jotka Tulinoitaa palvovat, poikkeavat totutusta. [i:a42c4823d9]Tämä todeten yhdyn edellisiin puheenvuoroihin. Pimentohaltiat D&D:n hengessä ovat oma kuvionsa, joka ei Gloranthassa esiinny, eikä IMO Gloranthaan kuulu. YGMW. [/i:a42c4823d9]
Zero linkki 29. maaliskuuta 2005 kello 12.07
Zero 29. maaliskuuta 2005 kello 12.07 linkki Juu onhan vanhat rodut luettu monet kerrat... Kummasti kyllä drowit kiehtovat mieltäni, mutta olen tullut siihen tulokseen etteivät ne varmastikkaan sovellu RuneQuestiin.
Assath linkki 30. maaliskuuta 2005 kello 8.23
Assath 30. maaliskuuta 2005 kello 8.23 linkki Mulle on jäänyt vähän epäselväksi oliko tässä kyse drowien sopivuudesta Gloranthaan vai RQ pelijärjestelmään. Gloranthaan drowt eivät mielestäni oikein sovellu, joskaan en näkisi ihan mahdottomana, että jossain maan uumenissa tai miksei alamaailmassakin eläisi heidän kaltaisensa kansa joka tuskin olisi mitään sukua Glorantahan haltioille. Muutoksia pitäisi varmaan kulttuuriin tehdä melko paljon, mutta demoneitahan Gloranthassa piisaa, joten miksei joku niistä voisi olla nimeltään Loth (vai mikä se nyt oli) ja vaatia palvelijoiltaan älykkäitä uhreja. Jos kuitenkin haluaisi, että tämä drow kansa on missään yhteydessä maanpäällisiin kansoihin vaatisikin se jo sitten enemmän viilailua ja aiheuttaisi luultavasti paljon enemmän ongelmia. Jos taas pelimekaniikasta puhutaan, niin en näe mitään syytä mikseivät Drowt kääntyisi RQ pelijärjestelmään. Käyttäisivät varmaan lähinnä velhotaikuutta (torneissa opiskelleet velhot), riimutaikuutta (Lothin papittaret) ja lisäksi joitain puoliluonnollisia pikkukikkoja kuten haltiatuli ja pimeys (henkitaikuutta). Viherhaltian statit ja törkeän hyvät taidot omassa ammatissa niin siinäkai tuo olisi. Drowien domina papittaret ovat muuten varmaa suorinta seksuaalista vihjailua mitä Forgotten realmsista löytyy ja näin myös tuon muuten tylsän maailman ylivoimaisesti kiinnostavin osa.
Zero linkki 2. huhtikuuta 2005 kello 22.05
Zero 2. huhtikuuta 2005 kello 22.05 linkki Juu niinhän se on, mutta täytyy sanoa, että kyllä ne drowit sitä miekkaakin osaa heiluttaa :-D
newsalor linkki 8. huhtikuuta 2005 kello 9.15
newsalor 8. huhtikuuta 2005 kello 9.15 linkki En tiedä pelaatko Gloranthassa vai ihan jossain muussa fantasiamaailmassa, mutta mikäli pelaat Gloranthassa, niin YGWV. (Sinun Gloranthasi Tulee Eroamaan) Jos drowit ovat mielestäsi siistejä, niin mieti joku alue Gloranthassa ja laita niitä sinne asumaan! Esim. Spolissa on muutenkin sen oloista sakkia, että drowit voisivat sopia sinne. Ainahan voit turvautua siihen tuttuun ja turvalliseen "maanalaiseen valtakuntaan", vaikka se mielestäni onkin hiukan elähtänyt konsepti. Mutta siis yleensä ottaen, jos tykkäät droweista, niin mieti, että vähänkö ois siistiä, jos jossain Gloranthan kolkassa niitä asuisi. Slon tai Spol voisi olla vaikak täynnä niitä tai ehkä Liikenteen Muurin takaa paljastuu drow-valtakunta! Voisit itse miettiä tälle viehkeälle yökansalle omat myytit luomisesta jne. Ehkäpä he vaikka olisivat tulleet helvetistä tuhomaan pintamaailmaa, koska kuolevaiset ovat koko maailmaa tuhon partaalle. Musta tuntuu, että heihin saisi mukavasti sekoitettua sellaista kylmää peikkojen julmuutta, pahojen keijujen lookkia ja muista fantasiamaailmoista tuttua haltiasivistystä. Heistä saisi helposti kehiteltyä jonkinmoisia sivistyneitä puolidemoneita, jotka pitävät yllä voimakkaan hierarkkista yhteiskuntaa pintamaailmassa siksi, että pintamaailmassa eläminen stressaa heitä. ;) Ehkäpä heillä voisi olla vaikka jonkinmoista lihanveistämiseen jne. sopivaa magiaa. --- Vaikka vain ihan jossain perus-fantasiamaailmassa droweja käyttäisit ja RQ:lla peluuttaisit, niin ainakin RQ:n magiasysteemi vaikuttaisi sopivan oikein hyvin droweille. Ainakin Forgotten Realmssia kuin muistelen, niin siinähän drowit olivat jakaantuneet tavalliseen kansaan, sotureihin, velhoihin ja papittariin. Voisit lyödä riimutaikuuden pappien käyttöön, velhotaikuuden velhoille ja jättää sekalaisen henkitaikuuden sotureille ja rahvaalle. Ehkäpä sotureilla voisi olla mahdollisuus saada loitsuopetusta papittarilta tjsp., mutta jokatapauksessa Assathin ehdottama idea on tosi hyvä. Warhammerin mustat haltiat olivat aika erillaista sakkia, mutta kylläpä nekin taitaisivat RQ:lla hoitua, joskin taikuuden kanssa olisi hiukan enemmän säätämistä.