Vanha foorumi

Takaisin

Liian kovat kamat ja lumoukset...

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Topi Hiski Viljami Salmi 30. elokuuta 2001 kello 20.52
Kirjoittaja Viesti
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 29. toukokuuta 2001 kello 18.31
Topi Hiski Viljami Salmi 29. toukokuuta 2001 kello 18.31 linkki Tuli vain mieleen, että onko teidän peleissä jouduttu poistamaan mitään liian epätasapainottavaa kamaa tai lumousta.. Kun meidän pelaajat olivat alkuaikoina saaneet mainetta ja kunniaa missä olivatkaan he aina pyysivät tehdyistä teoista palkkioksi kestopistelumouksia... ja kun heillä oli rahaa kaikki meni kp ja haarniskointi lumouksia ostellessa.. Jos vain porukkaa löytyi.. joskushan sitten joku suostui ja pysty taikomaan pelaajiin ja kun pelaajilla kaikilla alkoi olla noin 40-50 kestopisteet, niin otin uuden säännön mukaan, että kun haavottuu paikkaan ja parantaa niin iho uudistuu ja lumoukset häviää.. :D mutta aina tuli riitoja että lähtikö sittenkään lumoukset.. Ja sitten kerran kun hahmot nielaisi jättiläis gorp (river of cradles seikkailu) ja heidät herätti henkiin jokijumala zola fel kaikki lumoukset oli kadoksissa Pelaajat ei kauheasti tykännyt, kun iso osa mht:ta ja rahaa oli mennyt kankkulan kaivoon... Eikä oo enää kukaan ton tapahtuman jälkeen hankkinut paljoo tatuointeja :b Ja Tosiaan Piikistä tehty suurkeihäs joka läpäisee kaiken taikuuden ja lamaautaa sen 15min.. se oli hieman kova kun mitä tahansa taikaa tuli vastaan niin pelaajat negatoi sen tosikivi piikillä.. Eli kovinkin sankari oli aika avuton heidän edessään... ja kaikki taikuus poistettavissa.. Tietysti se piikkikin katosi gorpin uumeniin ja lopulta Zola felin pohjamutiin.. Eli onko teille käynyt koskaan saman lailla, että pelaajat ovat saaneet itselleen jotain liian kovaa joka on epätasapainottaa pelin?
Nysalor linkki 29. toukokuuta 2001 kello 3.37
Nysalor 29. toukokuuta 2001 kello 3.37 linkki [i:5d21aabbc7] Tuli vain mieleen, että onko teidän peleissä jouduttu poistamaan mitään liian epätasapainottavaa kamaa tai lumousta..[/i:5d21aabbc7] Kovia kamoja kyllä kertyi, mutta ratkaisin asian niin, että teinkin kampanjasta (Aarnikotkien saaren kampanja) todella kovatasoisen, jolloin voimakkaat esineet olivat todella tarpeen. Muissa kampanjoissa olen ollut hiukan varovaisempi taikaesineiden suhteen. [i:5d21aabbc7] Eli onko teille käynyt koskaan saman lailla, että pelaajat ovat saaneet itselleen jotain liian kovaa joka on epätasapainottaa pelin?[/i:5d21aabbc7] Tulin kerran tehneeksi voimakkaan loitsun, joka aiheutti vahinkoa noin vain viholliselle ja loi peliin epätasapainoa. Myöhemmin rajoitin loitsun käyttöä, mutta kovin mukava se ei ollut sittenkään. Voin tosiaan varoittaa, että omien loitsujen kanssa täytyy olla tarkkana. Niissä on suuri riski tulla epätasapainottaviksi tekijöiksi.
Guzmo linkki 30. toukokuuta 2001 kello 3.20
Guzmo 30. toukokuuta 2001 kello 3.20 linkki [i:5d21aabbc7] Tuli vain mieleen, että onko teidän peleissä jouduttu poistamaan mitään liian epätasapainottavaa kamaa tai lumousta..[/i:5d21aabbc7] Kovia kamoja kyllä kertyi, mutta ratkaisin asian niin, että teinkin kampanjasta (Aarnikotkien saaren kampanja) todella kovatasoisen, jolloin voimakkaat esineet olivat todella tarpeen. Muissa kampanjoissa olen ollut hiukan varovaisempi taikaesineiden suhteen. [i:5d21aabbc7] Eli onko teille käynyt koskaan saman lailla, että pelaajat ovat saaneet itselleen jotain liian kovaa joka on epätasapainottaa pelin?[/i:5d21aabbc7] Tulin kerran tehneeksi voimakkaan loitsun, joka aiheutti vahinkoa noin vain viholliselle ja loi peliin epätasapainoa. Myöhemmin rajoitin loitsun käyttöä, mutta kovin mukava se ei ollut sittenkään. Voin tosiaan varoittaa, että omien loitsujen kanssa täytyy olla tarkkana. Niissä on suuri riski tulla epätasapainottaviksi tekijöiksi.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 30. toukokuuta 2001 kello 3.59
Topi Hiski Viljami Salmi 30. toukokuuta 2001 kello 3.59 linkki [quote:f4842e331c] RuneQuestissa tulee hankaluuksia kun hahmot alkavat olla todella kovia. Taistelut samantasoisia vastaan ovat sitten sitä, että se joka osuu/heittää ensimmäisenä kriittisen myös yleensä voittaa.[/quote:f4842e331c] Niinpä.. pitkälle menneessä kampanjassa pitää sitten laittaa kaikille vastuksille joiden pitäisi olla haastavia tai vaikeita joko kauheat panssarit tai/ja kestopisteet ettei heti tipahtele raajat ja shokkiin mene.. Mutta ei onneksi olla liian pitkälle menty tossa kamojen kovuudessa tai jos on niin ne liian kovat on helposti tuhoutunut tai hävinnyt tai jotain muuta... eli yleensä joukkiolle riittää 20 pisteen pannsarit ja vähän kp. lumouksia niin vihollisessa kestää jonkin aikaa... Mutta jos peikko humakti tulee mukaan, niin silloin tipahtelee raajat aina kaikilta... Ja tietysti kun viholliset tekevät useasti keskiverrolla noin 25+ vahinkoa niin kyllä monella vähemmmän pannsaroidulla pelaajalla on kaikissa osumapaikoissa arpia vaikka muille jakaa.. Siis pidämme sellaista "sääntöä", että hahmolta jolta on raaja irti ja sitten parannettu, niin siihen raajaan jää aina arpi... Hyvän näköistä varmaan, kun hahmot ovat niin täynnä arpia, että ulk voi jo laskea.. Oikeastaan jokaisella on esim. kaulassa ja päässä arpi ja eräällä on kolme suurta arpea päässä ja kaulassa |I:/ --> RQ kyllä on aika verinen.. päät lentelee monesti. Mutta eniten aina katkeaa jalkoja.. joskus meni pitkän aikaa putkeen kun peikko ei osunut mihinkään muualle kuin jalkoihin.. Edited by: Topi Hiski Viljami Salmi at: 5/30/01 12:34:31 pm
Anonymous linkki 30. toukokuuta 2001 kello 13.43
Anonymous 30. toukokuuta 2001 kello 13.43 linkki Tuosta rahapuolesta vain että täytyy vain pitää huoli etteivät hahmot saa liikaa rahaa ym. arvokasta. Ja eihän kaikkialta löydy henkilöitä jotka niitä lumouksia voivat tehdä ja niiden luulisi maksavan jonkinverran koska yksi lumous kuluttaa lumoajalta 1:den pisteen MHT. Mutta omista peleistä sen verran että ei ole hahmot ehtineet koskaan niin pitkälle että ne mitään todellisia sankareita olisi. (Viikatemies ehtii ensin :smile: )
Wlu 000 linkki 30. toukokuuta 2001 kello 17.34
Wlu 000 30. toukokuuta 2001 kello 17.34 linkki Heh... noita arpia tosiaankin riittä vaikka muille jakaa. Olen kyllä sitä mieltä että jos paikka katkeaa ja siihen käyttää paranna vamman niin arpea ei jää. Kun paranna vamma uusii paikan, mutta henkiloitsu parannus vain nopeuttaa luonnollista parantumista joten silloin jää arpi. Mutta me olemme katsoneet vain päähän tulleet arvet sillä ne kaikkein todennäköisimmin vähentävät ulkonäköä. Topi: RQ kyllä on aika verinen.. päät lentelee monesti. Mutta eniten aina katkeaa jalkoja.. joskus meni pitkän aikaa putkeen kun peikko ei osunut mihinkään muualle kuin jalkoihin.. Se oli ekoja pj kertojani kun "lähetin" pelaajien kimppuun lauman peikkolaisia. Eräs pelaajista tappoi kasapäin peikkolaisia niin että hän löi niitä aina vatsaan. Jotenkin rupesi potuttamaan kun hän ei osunut muualle kuin vatsaan ja "lähetin" hänen kimppuunsa peikkolaisen jolla ei ollut muita panssareita kuin vatsassa oleva plate. Sitten tämä pelaaja löi tätä peikkolaista oikeaan käteen... |I:/ -->
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 30. toukokuuta 2001 kello 10.23
Topi Hiski Viljami Salmi 30. toukokuuta 2001 kello 10.23 linkki [quote:e9c01d13fd] Tuosta rahapuolesta vain että täytyy vain pitää huoli etteivät hahmot saa liikaa rahaa ym. arvokasta. Ja eihän kaikkialta löydy henkilöitä jotka niitä lumouksia voivat tehdä ja niiden luulisi maksavan jonkinverran koska yksi lumous kuluttaa lumoajalta 1:den pisteen MHT.[/quote:e9c01d13fd] Joo , mut se oli niin pitkällä toi powergamettaminen, että hahmot opetti kp.lumousta kaikille jotka oli valmiita uhraa mht:ta rahasta.. eli olin periaattees antanut liikaa rahaa pelaajille alussa, Aarnikotka saarelta löytää nääs äkkiä rahaa paljon jos vaikka ryöstää hautoja... Ja jos joku sankari pyys pelaajilta apua niin pelaajat aina pyysi lumouksia palkkioks.. Eihän ne niitä paljoo koskaan saanut, mutta kauan ja kärsivällisesti jankuttaen pienistä kertyy suurta... :smile: Wlu000: heh noi osumapaikat menee aina ihan kummallisesti.. Kerran oli vastassa tyyppi jolla ei ollut jaloissa haarniskaa ja tietystikkään silloin ei jalkoihin osunu kukaan hahmoista... ois varmaan pitänyt tähdätä jalkoihin.. :smile: Ja noista arvista vielä, että me luettiin jostain tuo arpi juttu ja se on ollut kauan käytössä, mutta arpi tulee vaan jos osumapaikka on ollut irti tai -2xkp:t Eli ei parannusloitsulla arpia, kun hahmot ei olis mitään muuta kuin arpikudosta silloin.. :smile: (no kai arpikudoksen kanssa sais varmaan yhen luonnollisen pp:n lisää kun olis paksu iho.. :x )
Nysalor linkki 30. toukokuuta 2001 kello 5.32
Nysalor 30. toukokuuta 2001 kello 5.32 linkki Guzmo: [i:84906eb1bd] Toki jollain tuulen miekalla pistää tavalliset pikkurikolliset aika helposti pakettiin.[/i:84906eb1bd] Niin, eiväthän pikkurikolliset sankareille pärjää avoimessa taistelussa. Sen sijaan taskuvarkaat ja muut salavihkaisemmat tyypit ovat varomattomille kovillekin seikkailijoille vaaraksi. Sepäs onkin kivaa, jos huomaakin yllättäen arvokkaan taikaesineen hävinneen taskusta. Galen the Mage: [i:84906eb1bd] Ja eihän kaikkialta löydy henkilöitä jotka niitä lumouksia voivat tehdä ja niiden luulisi maksavan jonkinverran koska yksi lumous kuluttaa lumoajalta 1:den pisteen MHT.[/i:84906eb1bd] Jep, lumouksia ei aivan kuka tahansa tee. Sitä paitsi jos kysyntää lumouksille on paljon, varmasti jo ennestäänkin korkeat hinnat vain nousevat. Itse olen vaatinut parhaimmillaan tuhansia lunareita yhdestä lumoamispisteestä. Hillitsee mukavasti lumouksenostohaluja.
Guzmo linkki 30. toukokuuta 2001 kello 14.43
Guzmo 30. toukokuuta 2001 kello 14.43 linkki Meilläkin lumoukset maksaa alkaen 1000 lunaria/piste ja niitä lumouksen tekijöitä ei löydy jokaisen kiven alta. Arvissa ollaan tehty niin, että jos osumapaikka saa pahan tällin ja sitä ei paranneta nopeasti on arpeutuminen/vammautuminen mahdollista. Tästä esimerkkinä NPC, jolta lyötiin pää pois. ULK tippui muistaakseni kolmella. Issariesin pappia taas peikko heilautti nuijallaan jalkaan niin, että pappi kävelee vieläkin ontuen. Raajan mennessä kokkipihveliksi, yleensä jo shokki lamauttaa. Uroxit/Babeesterit ynm. berserkit voivat tietysti jatkaa tilanteesta riippuen mesoomista. Osumapaikoissa ovat pelaajat jo oppineet tähtäämään. Kun kyky on loitsujen avulla reilusti yli 100% voi päähän/raajaan tähtääminen kannattaa. ------------------------- - Guzmo
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 30. toukokuuta 2001 kello 0.10
Topi Hiski Viljami Salmi 30. toukokuuta 2001 kello 0.10 linkki Mut ei meillä riittänyt vaikka monet papit ja muut pyysi 2500 lunaria per mht ja vain harvoin kukaan edes suostui loitsimaan ...mut pelaajat vaan sano, et no ei haittaa kunhan saadaan edes yks pikku :smile: ... ja monesta pienestä tuleepi ajan mittaan suuri.. Toi on ihan hauska toi vahnigon jääminen ja vähän epäselvä.. kun on kuitenkin ihmisiä Gloranthassa, jotka esim. ontuu.. et eikö heillä olisi ollut rahaa saada parannus loitsu.. ja miksi parannus toimii siten että parantaa tuoreen haavan, mutta ei jo "arpeutuntta".. mut ei näille oo helppoja vastauksia.. ja eipä nää kovin vakavia mietintöjä ookkaan.
Guzmo linkki 31. toukokuuta 2001 kello 11.06
Guzmo 31. toukokuuta 2001 kello 11.06 linkki Vaikka Gloranthassa taikuus onkin yleistä, ei sitä kaikki osaa parantaa. Loppuun asti parantamatta jäänyt paha vamma voi hyvin jäädä pysyväksi vaivaksi. Sen parantamiseen ehkä tarvitaan jo vaikkapa 4 pisteen parannus? Chalana Arroytkin tykkäävät saada parantamistaan vammoista palkkion. Köyhillä tuskin taas on rahaa CA:n heittämiin riimuloitsu parannuksiin -> väki ontuu :smile: ------------------------ - Guzmo
Nysalor linkki 31. toukokuuta 2001 kello 3.24
Nysalor 31. toukokuuta 2001 kello 3.24 linkki [i:fbe2487489] Chalana Arroytkin tykkäävät saada parantamistaan vammoista palkkion.[/i:fbe2487489] He ottavat kyllä mielellään palkkion vastaan, mutta välttämätöntähän se ei ole. Tavan mukaan parantamisesta pitäisi antaa jälkikäteen lahja, mahdollisesti jokin tietty prosenttiosuus parannetun tuloista seuraavan vuoden ajalta, tms. Yhtä kaikki parantaminen lienee Chalana Arroyn parantajille pyhä teko ja epäilemättä parantaja, joka kieltäytyisi parantamaan haavoittunutta siksi, ettei tällä ole rahaa, saisi jumalattarensa vihat niskoilleen. Parantamisen priorisointi on sitten asia erikseen, jos tarvetta on enemmän kuin mihin parantajat pystyvät. Jopa broot ja muut kaaosotukset ovat oikeutettuja parannukseen, jos he sen haluavat ottaa vastaan parantajaa vahingoittamatta. Chalana Arroy ei hyljeksi kaoottisia olentoja kulttinsa jäseninäkään ja kuuluisa Lohikaremetsävuorten Villi Parantaja sattuu olemaan broo. Yrittihän Arroin, Chalana Arroyn poika, parantaa jopa kaaoksen, vaikkakin huonolla menestyksellä. Joka tapauksessa tämä kuvastaa kultin pyyteettömyyttä parantamisessa.
Nysalor linkki 1. kesäkuuta 2001 kello 1.57
Nysalor 1. kesäkuuta 2001 kello 1.57 linkki [i:e805116642] Vaikka CA olisikin kuinka pyytteetön tahansa niin raha ratkaisee, ainakin loppupeleissä[/i:e805116642] Pyyteettömyys kunniaan ja iskeköön julma infektio niihin, jotka parantavat vain rahasta! :smile:
newsalor linkki 4. kesäkuuta 2001 kello 11.22
newsalor 4. kesäkuuta 2001 kello 11.22 linkki Pari kertaa on sattunut niin, että olen jotain uutta systeemiä/sääntöä kampanjaan tuotuani huomannut, että siinähän menisi koko pelin tasapaino ihan päin persettä. Olen yleensä korjannut ongelman seuraavalla pelikerralla, kunhan olen ensin tunnustanut pelikerran lopuksi virheeni. Nooh, pelaajien keskuudessa on muuan entinen tai ehkä ei niin entinen mudari, joka alkaa sitten sanomaan tekosiani aina tunetukseksi. Ihan piloillaan hän sen sanoo, mutta semmoinen pila, että PJ ei halua meidän menestyvän tuo väistämättä tunnelmaan oman ikävän sävynsä. Niinpä olen vannonut, että mietin tarkasti ennen uuden säännön, esineen jne. tuomista peliin ja myös sanon pelaajille, että sitä saatetaan muuttaa.
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 4. kesäkuuta 2001 kello 15.32
Topi Hiski Viljami Salmi 4. kesäkuuta 2001 kello 15.32 linkki Newsalor:[quote:59acfd8877] Nooh, pelaajien keskuudessa on muuan entinen tai ehkä ei niin entinen mudari, joka alkaa sitten sanomaan tekosiani aina tunetukseksi. Ihan piloillaan hän sen sanoo, mutta semmoinen pila, että PJ ei halua meidän menestyvän tuo väistämättä tunnelmaan oman ikävän sävynsä. Niimpä olen vannonut, että mietin tarkasti ennen uuden säännön, esineen jne. tuomista peliin ja myös sanon pelaajille, että sitä saatetaan muuttaa. [/quote:59acfd8877] Joo ei meidänkään pelaajat tykännyt hirveästi, kun otin esim. adamantium keihään (piikki) ja lumoukset pois pelaajilta.. Ja tosiaan tapahtumien jälkeen ei hahmot saanut enää pitkään aikaan mitään pelisysteemin mukaan kovaa taikaesinettä tai kykyä, vaan enimmäkseen juonellisesti ja pelillisesti hyödyllisiä kamoja ja kykyjä. Vasta nyt olen taas uskaltanut laittaa peliin jotain kovempaakin. Mutta kokemuksen myötä olen huomannut että kun kovempia kamoja laittaa ne pitää osata "tasapainoisesti" jakaa, eli ei esim. kannata laittaa mitään taikaesinettä joka korvaa hahmojen "heikkoja" puolia.. Esim hahmojen heikko puoli oli magia ja kun he saivat piikin ei taikuudesta kuitenkaan enää ollut niin paljon uhkaa.. ja kerran hahmoilla oli votankin silmä joka antoi henkitaistelussa d6 taikapiste vahinkoa jos voitti! Tämäkin esine lähti muuten Gorpin uumeniin. Tosiaan aina kun henkiä tuli, niin hahmot vain nauroivat ja antoivat votankin silmän maagikolle joka hoiti henget heti. Mutta jos antaa jollekkin hahmolle kyvyn tehdä jotain kuten pidättää hengitystä veden alla kauan, niin silloin hahmo saa lisää toiminta ja "pätemis" tapoja.. Tämä on tärkeää.. Se että kaikki hahmot ja pelaajat pääsee osallistumaan ja pätemään. J
Arkat linkki 14. kesäkuuta 2001 kello 15.05
Arkat 14. kesäkuuta 2001 kello 15.05 linkki ZZ:n Kuoleman Lordi Kalzabahilla on parin kymmenen pojon lumoukset päässä ja torsossa (eli vitaaleissa - siltä voi nääs leikata mitkä tahansa 2 raajaa irti ja se selviää hengissä parantaakseen ittensä). Tiukan paikan tullen Murskaus 10 nostaa moukarin (taito 200%+) keskivahingoksi tavallisella osumalla n. 60 pistettä. Therlain Verikalvalla, Humaktin Miekalla ja väitetyllä Arkatin inkarnaatiolla on VMA 34 ja R-R 27. Miekkataito on kohoillut 400%:n hyökkäyksen puolella (torjunta jotain 250%, mutta ei sitä kerkee harkitakaan). Kantaa mukanaan Arokan Hammasta, SankariPolulla Arokan suusta revittyä tosiloharinhammasta joka torjuu 30 pinnaa eikä ikinä rikkoonnu, ja pystyy vahingoittamaan adamantiittia. Ja nuo on vaan ne mitä tuli heti mieleen. Ja parhaillaan suunnittelen parempaa jousta seurueen haltiaa, Nithiä, varten. Ja Murtumatonta Miekkaa, ihan vaan jos se onkin Arkat... eikä pelota, koska olen ollut Simon Phippin sivuilla. Verrattuna niihin vekkuleihin nämä on höyhensarjalaisia! Derak the Dark Trollilla oli ZZ:n kultista lähtiessään sata pari pistettä kultin taikuutta. Ja taikuus, raha ja taikaesineet kalpenee Sankarivoimien rinnalla - odotan innolla että omat pelaajani saavat niitä kerättyä. RuneQuest on melkein ainoa rope jossa hahmot voivat olla kuinka tahansa voimakkaita, ja jotain paljon vahvempaa löytyy vartissa. ;P Joittenkin pelityylin ei tietty sovi. Siksi suosittelen AD&D taktiikkaani: mieti tarkkaan mitä esine tekee kampanjalle. Jopa pelkkä lento on hiton voimakas kyky. Ja taikapanssari... brrr! Pihtaile taikaesineitä ja tee niistä kaikista ainutkertaisia ja muistettavia. Jos vielä pihtaat rahaa, pelaajat oppivat varomaan sen kanssa! ;P
Topi Hiski Viljami Salmi linkki 14. kesäkuuta 2001 kello 7.00
Topi Hiski Viljami Salmi 14. kesäkuuta 2001 kello 7.00 linkki [quote:1afed9b3d2] Joittenkin pelityylin ei tietty sovi. Siksi suosittelen AD&D taktiikkaani: mieti tarkkaan mitä esine tekee kampanjalle. Jopa pelkkä lento on hiton voimakas kyky. Ja taikapanssari... brrr! Pihtaile taikaesineitä ja tee niistä kaikista ainutkertaisia ja muistettavia. Jos vielä pihtaat rahaa, pelaajat oppivat varomaan sen kanssa! ;P [/quote:1afed9b3d2] Joops... tuo on on kyl hyvä neuvo tuo liian kovien kamojen pihtaaminen. Kun pelaajat on tottunut siihen,että he ei saa joka seikkailussa maagisia esineitä ja kovia ei paljon koskaan, niin silloin kun sitten saa maagista, niin kyllä sitä osaa arvostaa. Mutta siis apua mitä numeroita noissa hyökkäyksissä!!! taito 200%+ siis onko tuo eph:n vai pelaajahahmon kyky prosentti? Siis kun RQ:ssa kestää kauan taitojen nosto.. Me ollan tosiaan pelattu noin 8 vuotta samoilla hahmoilla ja hyökkäyksien parhaat % on jossain 170 rajoilla... siis ilman buustia (taikoja)
Nysalor linkki 14. kesäkuuta 2001 kello 9.31
Nysalor 14. kesäkuuta 2001 kello 9.31 linkki [i:77135574a2] ZZ:n Kuoleman Lordi Kalzabahilla on parin kymmenen pojon lumoukset päässä ja torsossa[/i:77135574a2] Huomaan kyllä, että kampanjasi on aivan eri ulottuvuudessa kuin oma "kovatasoinen" kampanjani. Minä tyydyin paljon heikompiin kamoihin, mutta kyllä niistäkin iloa riitti. [i:77135574a2] eikä pelota, koska olen ollut Simon Phippin sivuilla.[/i:77135574a2] Jep, olen kyllä pannut merkille hänen hurjat olentonsa. [i:77135574a2] RuneQuest on melkein ainoa rope jossa hahmot voivat olla kuinka tahansa voimakkaita, ja jotain paljon vahvempaa löytyy vartissa.[/i:77135574a2] Tuo kuulostaa kauniilta korvissani, kun RuneQuest on saanut turhankin paljon pelkän heikon tai keskitason pelisysteemin mainetta. [i:77135574a2] Jopa pelkkä lento on hiton voimakas kyky.[/i:77135574a2] Samaan sarjaan taitaa kuulua myös näkymättömyys.
Zorak Zoran linkki 24. kesäkuuta 2001 kello 11.31
Zorak Zoran 24. kesäkuuta 2001 kello 11.31 linkki psst, se on murkaus 13 nykyään, noin 250 oma + 130 mutta siitä viis... (vitaleissa noin 30 - 37pojoa panssarointia, pelasti muuten Kalzabahin ja haltijan hengen kerran... hypättiin noin 10 metriä korkealta alas vihuja pakoon ja laskeuduttiin onnistuneen hyppy heiton jälkeen torsolle, heikoin panssari suojaa :smile: Mutta siis, tosiaan kannattaa miettiä mitä pelaajille antaa, jos kamaa jakaa tosta noin vaan niin myöhemmin huomaa olevansa aika pississä overkill hahmojen kanssa... Itse pidän nykyisistä hahmoista joille taika kamaa ei ole kertynyt kovinkaan paljoa eikä kykyäkään kyllä. Mieluummin liian vähän taikakamaa kuin liikaa... on sitten hirveet fiilikset kun PJ sanoo "siellä on lumottu kaulakoru!" kun ennestään taikaesineitä ole nimeksikään :smile: Ja kannattaa TODELLA harkita myös kauas tulevaisuuteen jos jotakin taikaesinettä harkitset pelaajille antavasi... eihän nämä muutaman pojon taikapiste matriisit pahemmin peliä muuta, mutta kovemmat kamat kylläkin.... Lumouksista sen verran vielä, että rahalla näitä ei saisi ostaa... vaikka sitä olisi kasa... mieluummin itse tehtyjä... (kuten KalzaBahin lumoukset:smile: koska rahaa kertyy helposti yllättävän paljon.... (muistakaa se 10% tai 90% kultille tosin!!) (esimerkkinä se, että KalzaBahilla on mukanaan Rautainen Kultainen KOK 18 levypanssari, lasketulta arvoltaan noin 800,000... Lunari komentajalta napattu) jos tuolla alkaisi osatamaan niitä lumouksia niin huhhuh.... Zorak Zoran
Guzmo linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 5.20
Guzmo 25. kesäkuuta 2001 kello 5.20 linkki [quote:7226d711e3] KalzaBahilla on mukanaan Rautainen Kultainen KOK 18 levypanssari, lasketulta arvoltaan noin 800,000... Lunari komentajalta napattu) jos tuolla alkaisi osatamaan niitä lumouksia niin huhhuh.... [/quote:7226d711e3] Luulisi, että lunarit tahtoo moisen haarniskan takaisin hinnalla millä hyvänsä? Haarniskan myymisellä ruokkis isommankin armeijan. Saattaapi olla, että tuon myyminen olisi aika hankalaa. Sivistymättömillä aluilla rahaa ei ole kuin harvoilla. 800.000 lunaria löytyy varmaan vain impperiumin rahapajoista ja keisarin arkusta. Jos sen vaihtaisi lumouksiksi. 800 000/1500 (panssarointilumous) tekisi 533 panssarointilumousta. Hmm.. Aika paha :wink: ---------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 25. kesäkuuta 2001 kello 14.22
Nysalor 25. kesäkuuta 2001 kello 14.22 linkki [i:22f77a2a81] KalzaBahilla on mukanaan Rautainen Kultainen KOK 18 levypanssari, lasketulta arvoltaan noin 800,000...[/i:22f77a2a81] Jos tuo on siis rautainen panssari, joka on kullattu, niin eipä tuon raudan arvo ole metallina kuin suunnilleen 12 600 lunaria. Joten kylläpäs sen arvo nousee hurjasti valmistamisesta. Jos joku maksaa rautaisesta ja kullatusta panssarista tuon summan, kannattaisi varmaan jonkun pätevän asesepän ryhtyä niitä valmistamaan. No, minusta 800 000 on vähän liikaa yhdestä panssarista. Kuten Guzmokin totesi, tuollaisella summalla saisi jo aivan sairaasti panssarointilumouksia, jos niiden hinta on 1500 / kpl.
Arkat linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 16.51
Arkat 26. kesäkuuta 2001 kello 16.51 linkki Eikös se raudan hinta ole kuitenkin 100 kertaa pronssin? Toi nyt vaan on se hintakertoimeen raakasti perustunut arvio josta tiputettiin kymppitonnit pois. On se kuitenkin lumottua rautaa, että joku on siihen mahtia lievästi pumpannut... Sitä paitsi toihan nyt on "vain" yhden suuren linnan arvoinen! ;b Ei niin että enpä tiedä mitä nuo pojat rahalla tekee. Nytkin käytössä on ainakin yhden kohtuullisen rikkaan Safelsterilaisen valtion kassa, ja jos ne tahtovat useampia niin en tiedä miten ne pidetään poissa. Alueen ainoa tarpeeksi kova jätkä on Garundyer, ja hänkin joutuisi käyttämään erikoiskykyjään... ;b
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 11.52
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 11.52 linkki [i:b404725d8d] Eikös se raudan hinta ole kuitenkin 100 kertaa pronssin?[/i:b404725d8d] Pelkän lumoamattoman raudan arvo on Gloranthan olennot ja salaisuudet -kirjan mukaan 700 lunaria / enc ja pronssin 7 lunaria / enc. Pelkän metallin arvo on siis kyllä tuo 100-kertainen. [i:b404725d8d] On se kuitenkin lumottua rautaa, että joku on siihen mahtia lievästi pumpannut...[/i:b404725d8d] Jep, se tietysti nostaa arvoa, mutta enpä tiedä, onko rautapanssari sentään 800 000 lunarin arvoinen. Sinänsä panssarin valmistaminen raudasta ei kai ole kummallisempaa kuin pronssistakaan noin työmäärän suhteen. Lumoaminen nostaa kyllä hintaa, olipa kysymyksessä sitten rautainen tai muusta metallista valmistettu panssari. [i:b404725d8d] Alueen ainoa tarpeeksi kova jätkä on Garundyer, ja hänkin joutuisi käyttämään erikoiskykyjään...[/i:b404725d8d] No, pistä vastaan useampia kovia tyyppejä, niin luulisi jo tulosta syntyvän. Tuskin Safelsterin hallitsijatkaan aivan hampaattomia ovat.
Zorak Zoran linkki 27. kesäkuuta 2001 kello 20.56
Zorak Zoran 27. kesäkuuta 2001 kello 20.56 linkki Siis tuo panssarihan kulkee hätä kasasna mukana. Eihän nyt kukaan jumalaut siitä 800k maksa :smile: mutta vaihtoon tai lunnaiksi yms kuvittelisi kelpaavan... Zorak Zoran
Nysalor linkki 26. kesäkuuta 2001 kello 23.29
Nysalor 26. kesäkuuta 2001 kello 23.29 linkki [i:38ec508cc3] mutta vaihtoon tai lunnaiksi yms kuvittelisi kelpaavan...[/i:38ec508cc3] Jep, kyllä varmasti monelle vangitsijalle kelpaisivat tuollaiset lunnaat. Tosin noin upeaa panssaria ei tosiaan olisi helppo muuttaa rahaksi. Mutta tuskin minä ainakaan panssaria suureen linnaan vaihtaisin.
Chividal linkki 29. kesäkuuta 2001 kello 7.34
Chividal 29. kesäkuuta 2001 kello 7.34 linkki Tuo rahaksi muuttaminen ei varmastikaan toimi ihan niin helposti kuin meidän maailmassamme. Ensinnäkin se, miten moisen rautamäärän saa kokoon on melko hankala homma. Raudan arvo ei siis aina tosiaankaan ole tuo 700l/enc vaan riippuu aina siitä, miten sen hankkii. Kenelläkään ei varmasti ole myydä tuollaista määrää rautaa, joten sen hankkiminen saattaa kestää huomattavankin kauan. Itse haarniskan teko ei varmastikaan eroa muiden metallien käsittelystä harjaantuneelta sepältä, mutta seuraava vaikeasti arvioitava asia on raudan lumoaminen. kokonaisen haarniskan lumoaminen voi olla melko vaikeaa (ei välttämättä yksi taika riitä) joten haarniskaa varten olisi ehkä yhdistettävä koko klaanin tms. taikavoimat. Kokonaisuudessaan haarniskan tekoon saattaisi olla osallistunut kymmeniä henkilöitä. Tämän takia sen olettaisikin olevan kulttuurillisesti tärkeä esine. Kaikkiaan sen arvoa olisi siis mielestäni kovin vaikea arvioida. Voi olla että kyseinen haarniskan teko voisi hyvinkin vastata linnan rakentamista kustannuksiltaan. Kyse olisikin vain asioiden laittamisesta tärkeysjärjestykseen. Jos heimoa auttaa enemmän valmistaa esim jollekin sankarille haarniska kuin rakentaa linnoitus, niin se on varmasti kyseiselle heimolle arvokkaampi kuin linna. :smile:
Nysalor linkki 30. kesäkuuta 2001 kello 1.31
Nysalor 30. kesäkuuta 2001 kello 1.31 linkki [i:1f293ef64e] Raudan arvo ei siis aina tosiaankaan ole tuo 700l/enc vaan riippuu aina siitä, miten sen hankkii.[/i:1f293ef64e] Jep, siksi rautaa kannattaisikin ehkä hankkia Seshnelasta tai mieluiten itse Linnarannikolta. Täällä rauta lienee suhteellisesti ottaen halpaa. [i:1f293ef64e] Kenelläkään ei varmasti ole myydä tuollaista määrää rautaa, joten sen hankkiminen saattaa kestää huomattavankin kauan.[/i:1f293ef64e] Hyvä keino olisi matkustaa sen lähteelle, eikä kerätä sitä kasaan pienistä murusista, jos todella haluaa rautaisen panssarin. Tosin matka ei varmaankaan ole kovin helppo tai halpa. Raudalla on kuitenkin melkoisesti kysyntää kai vähän kaikkialla. Siinäpä todellinen seikkailuidea, jossa olisi mahdollisuus hiukan netota rautaa kuljettamalla. Raudasta maksetaan maltaita, mikäli jollakulla sitä sattuu vielä olemaan kohtalainen kuorma. [i:1f293ef64e] Itse haarniskan teko ei varmastikaan eroa muiden metallien käsittelystä harjaantuneelta sepältä[/i:1f293ef64e] Jep, vaikkakaan kaikki sepät eivät ehkä osaa käsitellä rautaa. Mutta hyvältä sepältä tuon pitäisi luonnistua. [i:1f293ef64e] kokonaisen haarniskan lumoaminen voi olla melko vaikeaa[/i:1f293ef64e] No, eiköhän tuollaiseen keskikokoisen ja rautaisen levypanssarin lumoamiseen riitä kolme mahtipistettä. Toisaalta lumoamattomassakin rautapanssarissa on aika hyvässä suojassa vihollisen loitsuilta raudan taikuutta hylkivien ominaisuuksien vuoksi. Tämän vuoksi raudan lumoaminen saattaisi kyllä olla muita metalleja ongelmallisempaa. [i:1f293ef64e] Kokonaisuudessaan haarniskan tekoon saattaisi olla osallistunut kymmeniä henkilöitä.[/i:1f293ef64e] Mutta kokonaisen suuren linnan rakentamiseen tarvittaisiin suorastaan satoja henkilöitä. Linnan rakentaminen kestää myös aivan ilmeisesti pidempään kuin panssarin kokoaminen ja lumoaminen. [i:1f293ef64e] Voi olla että kyseinen haarniskan teko voisi hyvinkin vastata linnan rakentamista kustannuksiltaan.[/i:1f293ef64e] Jos vieläkin puhutaan suuren linnan rakentamisesta, niin olen kyllä eri mieltä. Kunnon kivilinnan rakentamisessa menee kai vuosia ja työvoimaa tarvitaan paljon enemmän kuin haarniskan valmistamisessa. Lisäksi väki täytyisi ruokkiakin ja materiaalit täytyy saada jostakin. Todennäköisesti nämä kustannukset katetaan suurimmaksi osaksi pikemminkin päivätöinä kuin selvänä rahana. [i:1f293ef64e] Jos heimoa auttaa enemmän valmistaa esim jollekin sankarille haarniska kuin rakentaa linnoitus, niin se on varmasti kyseiselle heimolle arvokkaampi kuin linna.[/i:1f293ef64e] Se on tietysti kulttuurikohtaista, sillä todennäköisesti orlanthit arvostavat enemmän loistavaa ja lumottua panssaria kuin suurta kivilinnaa, kun taas malkionit valitsisivat ehkä mieluummin linnan, etenkin jos mukana tulee reilusti maaorjia. :smile: Minä taidan olla enemmän malkioni kuin orlanthi, koska suosisin mieluummin linnaa. :wink:
Guzmo linkki 1. heinäkuuta 2001 kello 5.40
Guzmo 1. heinäkuuta 2001 kello 5.40 linkki [quote:dc4feafa27] Jep, siksi rautaa kannattaisikin ehkä hankkia Seshnelasta tai mieluiten itse Linnarannikolta. Täällä rauta lienee suhteellisesti ottaen halpaa. [/quote:dc4feafa27] Tulee aika reissu haarniskan takia :smile: [quote:dc4feafa27] [i:dc4feafa27] Itse haarniskan teko ei varmastikaan eroa muiden metallien käsittelystä harjaantuneelta sepältä [/i:dc4feafa27] Jep, vaikkakaan kaikki sepät eivät ehkä osaa käsitellä rautaa. Mutta hyvältä sepältä tuon pitäisi luonnistua. [/quote:dc4feafa27] Ainakin Heortling sepiltä ei oikein onnistu raudan käsittely. Raudan työstäminen on Storm Triben mukaan huomattavasti pronssia vaikeampaa. Ja sitten se hankintakysymyskin. [quote:dc4feafa27] No, eiköhän tuollaiseen keskikokoisen ja rautaisen levypanssarin lumoamiseen riitä kolme mahtipistettä. Toisaalta lumoamattomassakin rautapanssarissa on aika hyvässä suojassa vihollisen loitsuilta raudan taikuutta hylkivien ominaisuuksien vuoksi. Tämän vuoksi raudan lumoaminen saattaisi kyllä olla muita metalleja ongelmallisempaa. [/quote:dc4feafa27] Niin lumoattomasta raudasta tehdyssä koko platessa on aika turvassa loitsuilta... [quote:dc4feafa27] Mutta kokonaisen suuren linnan rakentamiseen tarvittaisiin suorastaan satoja henkilöitä. Linnan rakentaminen kestää myös aivan ilmeisesti pidempään kuin panssarin kokoaminen ja lumoaminen. [/quote:dc4feafa27] Kyllä se linna tuntuu kuitenkin järkevämmältä vaihtoehdolta kuin tuo panssari. Haarniska suojaa yhtä heroa, mutta siitä haarniskasta ei ole mitään merkittävää psykologista hyötyä taistelusta. "Ai sulla on komee kultanen haarniska" *Kirveellä päähän* "Mun haarniska" Linna taas suojaa koko yhteisöä ja pitää varmasti pienimmät lainsuojattomien hyökkäykset etäällä. [quote:dc4feafa27] [i:dc4feafa27] Voi olla että kyseinen haarniskan teko voisi hyvinkin vastata linnan rakentamista kustannuksiltaan.[/i:dc4feafa27] Jos vieläkin puhutaan suuren linnan rakentamisesta, niin olen kyllä eri mieltä. Kunnon kivilinnan rakentamisessa menee kai vuosia ja työvoimaa tarvitaan paljon enemmän kuin haarniskan valmistamisessa. Lisäksi väki täytyisi ruokkiakin ja materiaalit täytyy saada jostakin. Todennäköisesti nämä kustannukset katetaan suurimmaksi osaksi pikemminkin päivätöinä kuin selvänä rahana [/quote:dc4feafa27] Jep, haarniskan lumoaminen ja takominen vie muutaman henkilön ajan ja MHT pisteet. Linnaa ei oikein pari tyyppiä yksinään rakenna ilman kovan luokan taikuutta. Eikös Sartar the Founder pistänyt pari kaupunkia (ainakin muurit pystyyn) yhdessä yössä.. ------------------ - Guzmo
Nysalor linkki 1. heinäkuuta 2001 kello 11.06
Nysalor 1. heinäkuuta 2001 kello 11.06 linkki [i:995de642b7] Tulee aika reissu haarniskan takia[/i:995de642b7] Ei reissua kannata tehdä pelkän haarniskan vuoksi, vaan kannattaa hankkia samalla rautaa enemmänkin ja myydä se hyvällä voitolla kotimaassa. Mutta yhtä kaikki tällainen reissu voisi olla hyvä tapa kokea kaikenlaisia seikkailuja. Mitä kaikkea kaukaa Seshnelasta rautaa havittelevat orlanthit voivatkaan matkalla kokea? [i:995de642b7] Ainakin Heortling sepiltä ei oikein onnistu raudan käsittely. Raudan työstäminen on Storm Triben mukaan huomattavasti pronssia vaikeampaa.[/i:995de642b7] Jep, raudan työstäminen on pronssia vaikeampaa ja vaatii kovemman kuumuudenkin. Eipä edes kunnollisen panssarin tekeminenkään onnistu jokaiselta tavalliselta sepältä, joka normaalisti takoo vain työkaluja ja toisinaan jonkin aseenkin. Tarvitaankin kunnollista asiantuntijaa, jollainen olisi vaikkapa Omenakujan Piku Gastapakis, vaikka hän on ulkomaalainen. Kuitenkin sekä Orlanth että Humakt tarjoavat Lumoa rauta -loitsun, joten tuskin raudantyöstäminen aivan mahdotonta orlantheillakaan on. Toisaalta tämä on saatettu kyllä myöhemmin gregata, mutta näin on ainakin RuneQuestissa. [i:995de642b7] Haarniska suojaa yhtä heroa, mutta siitä haarniskasta ei ole mitään merkittävää psykologista hyötyä taistelusta.[/i:995de642b7] Niin, lumotusta ja rautaisesta panssarista ei varmaan ole hirveästi apua, kun soturi tiputetaan korkeilta linnamuureilta tai kun hänen päälleen putoaa muureilta vyörytetty raskas kivi, polttavaa tervaa tai jotakin vastaavaa. Siinä saattaisi kaunis panssari tärveltyä. :smile: Linnaa taas on paljon vaikeampi vaurioittaa edes kovassa taistelussa. [i:995de642b7] Eikös Sartar the Founder pistänyt pari kaupunkia (ainakin muurit pystyyn) yhdessä yössä..[/i:995de642b7] Jep, mutta ei hänkään tehnyt kai muuta kuin pelkät muurit. Valmis linna on paljon muutakin kuin muurit, joten tällainen työ taitaisi olla hankala mahtavimmillekin ihmisille. Jonkinlaiset suojamuurit nyt sen sijaan saa pystyyn vaikkapa tiettyjä alkeisvoimia käyttämällä. Suuresta maa-alkeisvoimasta voi olla kovasti apua, jos haluaa pistää pystyyn nopeasti maavalleja.
Guzmo linkki 2. heinäkuuta 2001 kello 6.00
Guzmo 2. heinäkuuta 2001 kello 6.00 linkki [i:befc23d3cc] Ei reissua kannata tehdä pelkän haarniskan vuoksi, vaan kannattaa hankkia samalla rautaa enemmänkin ja myydä se hyvällä voitolla kotimaassa. [/i:befc23d3cc] Issaries kuuli tuon ja muutama kauppias on jo matkalla... :smile: [i:befc23d3cc] Mutta yhtä kaikki tällainen reissu voisi olla hyvä tapa kokea kaikenlaisia seikkailuja. Mitä kaikkea kaukaa Seshnelasta rautaa havittelevat orlanthit voivatkaan matkalla kokea? [/i:befc23d3cc] Tuskimpa ainakaan rauhaa ja rakkautta. [i:befc23d3cc] Jep, raudan työstäminen on pronssia vaikeampaa ja vaatii kovemman kuumuudenkin. Eipä edes kunnollisen panssarin tekeminenkään onnistu jokaiselta tavalliselta sepältä, joka normaalisti takoo vain työkaluja ja toisinaan jonkin aseenkin. Tarvitaankin kunnollista asiantuntijaa, jollainen olisi vaikkapa Omenakujan Piku Gastapakis, vaikka hän on ulkomaalainen. Kuitenkin sekä Orlanth että Humakt tarjoavat Lumoa rauta -loitsun, joten tuskin raudantyöstäminen aivan mahdotonta orlantheillakaan on. Toisaalta tämä on saatettu kyllä myöhemmin gregata, mutta näin on ainakin RuneQuestissa. [/i:befc23d3cc] Niin jokuhan aina osaa rautaa työstää, mutta jokaisesta kylästä ei löydy rautaan erikoistunutta seppää. [i:befc23d3cc] Jep, mutta ei hänkään ([b:befc23d3cc] Sartar[/b:befc23d3cc]) tehnyt kai muuta kuin pelkät muurit. Valmis linna on paljon muutakin kuin muurit, joten tällainen työ taitaisi olla hankala mahtavimmillekin ihmisille. Jonkinlaiset suojamuurit nyt sen sijaan saa pystyyn vaikkapa tiettyjä alkeisvoimia käyttämällä. Suuresta maa-alkeisvoimasta voi olla kovasti apua, jos haluaa pistää pystyyn nopeasti maavalleja. [/i:befc23d3cc] No kyllähän sitä muurienkin pystyttämistä varmasti aikoinaan arvostettiin. Maa-alkeisvoimalla voi tietysti myös murskata viholliskaupungin muurit ja talot romahduttamalla ne. Luulen, että tätä varten tärkeimmät rakennukset suojataan jotenkin taikuudella ja tietysti sitten on kaupunkien omat wyterit, jotka suojelevat rakennelmia. Furthestin esimerkki wyterillä oli skillit neljää masteryä mikä on jo aika paljon. Siinä ei enään tunnu missäään jos muutama tulistunut Orlanthi yrittää nakertaa muuriin reikää :smile: --------------------------------- - Guzmo
Nysalor linkki 6. heinäkuuta 2001 kello 3.20
Nysalor 6. heinäkuuta 2001 kello 3.20 linkki [i:502290e48e] Issaries kuuli tuon ja muutama kauppias on jo matkalla...[/i:502290e48e] Suuri kunnia minulle, jos mahtava Issaries huomioi vaatimattomat sanani. :wink: [i:502290e48e] Niin jokuhan aina osaa rautaa työstää, mutta jokaisesta kylästä ei löydy rautaan erikoistunutta seppää.[/i:502290e48e] Niin, kyläsepältä ei taida aivan raudantaonta onnistua, kuten ei varmaan pronssipanssarin tekeminenkään. Tarvitaan kunnon ammattimies. [i:502290e48e] Luulen, että tätä varten tärkeimmät rakennukset suojataan jotenkin taikuudella ja tietysti sitten on kaupunkien omat wyterit, jotka suojelevat rakennelmia.[/i:502290e48e] Jep, mutta ehkä kaikissa malkionien linnoissa ei kuitenkaan ole suojelushenkeä. Toisaalta saa kyllä olla aika iso maa-alkeisvoima ennen kuin se saa aikaan mitään kovin järisyttävää suojaamattomia linnan- tai kaupunginmuureja vastaan. Eukko Piikkisilmän 40 kuutiometrin maa-alkeisvoima voisi olla tällaiseen hyvin sopiva, joten tuollaisen olennon sidontalumous olisi todella arvokas esine piiritykseen.
Salmanuoli linkki 4. elokuuta 2001 kello 15.58
Salmanuoli 4. elokuuta 2001 kello 15.58 linkki ... ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen... Gloranthassa pelaajahahmo saa kyllä kehittyä aikalailla ennenkuin voimme väittää häntä liian voimakkaaksi. Kuten tuli jo ilmi, varmasti löyty jo melkein kulman takaa kahta kauheampi jannu. Hahmojen kehittyessä he vain siirtyvät ns. "parempiin piireihin" :smile: . Se kuinka nopeasti hahmo kehittyy onkin se tarkkuutta vaativa juttu. Tähän liittyy olennaisesti taikaesineiden jakaminen/saatavuus. Taikaesineet ovat yksi tapa, ei mielestäni paras, kehittää hahmoja. Eli hahmojen pitäisi kehittyä suhteellisen lineaarisesti, koko ajan, että pelaaminen olisi mielekästä, voi tietysti tulla suvanto ja nousuvaiheitakin, kunhan ne eivät ole liiiiian pitkiä. Ja kuten sanoin, Gloranthassahan on vain "taivas" rajana...
Zorak Zoran linkki 29. elokuuta 2001 kello 16.21
Zorak Zoran 29. elokuuta 2001 kello 16.21 linkki Nimenomaan, eihän meidänkään porukan hahmot vielä voittamattomia ole, josta Arkat kyllä jaksaa muistuttaa :wink: Eikä noita taikaesineitäkään liiaksi saa olla (vaikka minulla onkin taikaesineiden hoardaajan maine (muuassa pelissä minulla 31 esinettä, muilla noin 9 yhteensä (pelaajia 4))) Parasta on kun hahmo on kyvyiltään hyvä mutta taikaesineitä on niukasti, tulee taas kunnon fiilikset kun se 9pisteen taikapiste matriisi löytyy siltä kuolleelta Lunarilta kovan taistelun jälkeen :D Tottakai kun hahmot kovenee niin kamat ja vastukset kovenevat myös, eihän siinä muuten olisi mieltä. Mutta kun on kova hahmo niin voi käydä "pompottamassa" heikompiaan :D Mutta, niistä roinista, mitäs "super" esineitä muilla porukoilla on ollut?
Waylander linkki 30. elokuuta 2001 kello 20.52
Waylander 30. elokuuta 2001 kello 20.52 linkki Hahmoilla on ollut vaikka minkälaista erikoista tavaraa pitkän seikkailijauransa aikana. Matkan varrella romut ovat tulleet ja menneet. Ainakin kolmesti muistan näin yhtäkkiä että hahmot ovat hävinneet jonkin taistelun ja menettäneet KAIKEN, tarttuneet vain elämäänsä kiinni ja selvinneet rimaa hipoen. Mutta kun kerran olit kiinnostunut romuista niin pelaajillani on nyt kaikilla Riimuaseet. Ne ovat jäänteitä Pamaltelassa käydystä hurjasta sodasta kääpiöiden ja haltioiden välillä (joka käytännössä hävitti kääpiöt ko. alueelta). Aseet ovat ajalta ennen aikaa ja todella kovia. Jos nyt muistan oikein niin keskiarvo vahingot normaaleilla iskuilla pyörivät siinä 20-30 välillä (hahmoilla on kyllä myös vahinkomuutosta +d6 tai 2d4). Noissa aseissa asustaa myös voimallinen henki joka tarjoaa erikoisominaisuuksia herralleen, mutta myös kirouksen. Esimerkiksi Argoksella on salamurhaajan miekka joka mahdollistaa pystysuoraa seinää pitkin juoksemisen (ei automaattinen) sun muuta mutta häneen vaikuttaa myös ryysyläiskirous. Kyseinen kirous raunioittaa kaiken vaatetuksen ja haarniskat viikonkuluessa mitä hän pitää päällään. Voitte kuvitella sankarin joka kulkee käytännössä koko ajan kerjäläisen kuteissa! Toinen sankari joka meillä on porukassa on nimeltään Argyle ja hänen kirveessään on paljon voimaa epäkuolleita vastaan mutta kaikki hänen omistamansa ruoka pilaantuu tunnissa. Täten hänen täytyy juoda juomansa nopeasti ja syödä kinkkunsa vikkelään! Satulalaukuissakin oleva ruoka menee pilalle hetkessä joten hänen täytyy siis kerjätä ruokansa ulkona liikkuessaan tai sitten ostaa se valmiina. Nöyryyttävää... :smile: Kyllähän niitä romuja löytyy joka lähtöön, mutta haasteellisessa kampanjassa on melkein yksi ja sama mitä romppeita hahmot kantavat mukanaan kunhan edessä on muutakin kuin terän heiluttelua. Pelinjohtajana kun kunnolla keskittyy ja suunnittelee niitä npc:den tekemisiä niin yllättäen saa aikaan haastavia tilanteita! Tutussa maastossa mm. muutama slarkki sai sankarimme paniikin partaalle. Myöskin rosvokopla joka tuntee polkunsa ja metsänsä kuin omat taskunsa pystyy aiheuttamaan kaameaa sekasortoa pelaajien rintamassa.
Larppa linkki 8. marraskuuta 2002 kello 16.27
Larppa 8. marraskuuta 2002 kello 16.27 linkki Kysyisin teiltä seuraavaa: ONKO TÄÄ VÄHÄN LIIAN KOVA KAMA? Näin kivan kuvan netissä ja aloin keksii siitä seikkailuu runequestiin. Siinä kuvassa oli joku örvelö ilmeisesti peikko ja sillä oli kädessään semmonen siisti ranneke jossa oli pääkalloja! Ajattelin et ton on pakko olla maaginen ja heitin sille kaaottisen ominaisuuden (siis rannekkeelle) ja heitin 01! Ja se oli joku 1000 miehen voimat eli runeguestissa 167+3d6! Eli onko vähän karskiii kamaa jos pelaajat voittaa ja saa sen käsiinsä ja niistä tulee tosi tosi voimakkaita? niin ku se kaaottinen ominaisuus tulee aina sen kantajalle!!!
Vaakkujaakko linkki 8. marraskuuta 2002 kello 17.47
Vaakkujaakko 8. marraskuuta 2002 kello 17.47 linkki [quote:25b25becd1="Larppa"]Kysyisin teiltä seuraavaa: ONKO TÄÄ VÄHÄN LIIAN KOVA KAMA? Näin kivan kuvan netissä ja aloin keksii siitä seikkailuu runequestiin. Siinä kuvassa oli joku örvelö ilmeisesti peikko ja sillä oli kädessään semmonen siisti ranneke jossa oli pääkalloja! Ajattelin et ton on pakko olla maaginen ja heitin sille kaaottisen ominaisuuden (siis rannekkeelle) ja heitin 01! Ja se oli joku 1000 miehen voimat eli runeguestissa 167+3d6! Eli onko vähän karskiii kamaa jos pelaajat voittaa ja saa sen käsiinsä ja niistä tulee tosi tosi voimakkaita? niin ku se kaaottinen ominaisuus tulee aina sen kantajalle!!![/quote:25b25becd1] Jos arveluttaa, heitä uudelleen tai päätä jokin muu tulos. Se, onko ranneke liian voimakas riippuu lähinnä siitä, missä roolissa se seikkailussasi on. Tosin huhut moisen rannekkeen olemassaolosta olisivat levinneet jo pitkälle, ja rannekeen kantaja vetäisi puoleensa kaaosta vastustavien kulttien berserkkejä jo kaukaa. Lisäksi liittäisin rannekkeeseen sen, että ranneke ottaisi kantajan hallintaansa ts. rannekkeen kantaja mieluummin kuolisi kuin antaisi kenenkään riistää ranneketta häneltä, eikä ikinä suostuisi luopumaan siitä vapaaehtoisesti (vertaa Sormus Sormusten Herrassa). Kaaoottinen ominaisuus ei koskaan ole kantajalleen siunaus vaan kirous.
Larppa linkki 8. marraskuuta 2002 kello 19.10
Larppa 8. marraskuuta 2002 kello 19.10 linkki voi sen noinpäin käsittää että kaaottinen ominaisuus on kirous, mutta jos olisin pelaaja olisin valmis ottamaan sen kirouksen jos voimani nousisi noin paljon siis tavallaan siunaus! Vai miten on Vaakkujaakko pystyisitkö itse vastustamaan kiusausta että nyrkin iskusi kaataisi jättiläisen ( noin suunnilleen)
Nysalor linkki 8. marraskuuta 2002 kello 19.37
Nysalor 8. marraskuuta 2002 kello 19.37 linkki Larppa: [i:dcda3908f1]voi sen noinpäin käsittää että kaaottinen ominaisuus on kirous, mutta jos olisin pelaaja olisin valmis ottamaan sen kirouksen jos voimani nousisi noin paljon siis tavallaan siunaus![/i:dcda3908f1] Eli olet ns. powergamer ja pyrit maksimoimaan hahmon voimat jättäen roolin sikseen? Kaiketi täällä foorumilla aika monien ihmisten pelimaailmassa kaaos ei yleensä ole sosiaalisesti hyväksyttävä juttu, vaan kaaostahra tavallisesti sulkee ihmisen yhteisönsä ulkopuolelle. Kaoottinen ominaisuus ei ole pelkkä näppärästi saatu voima, vaan siihen voi hyvin liittyä myös fyysisiä vääristymiä ja mitä todennäköisimmin myös henkisiä muutoksia. Hahmo saattaa alkaa tuntea tarvetta tuhota ja tappaa, eivätkä entiset ystävät katsele riemulla hahmon järjettömiin mittasuhteisiin paisuneita lihaksia. Jos hahmo jaksaa niitä edes itse kantaa. [i:dcda3908f1]Vai miten on Vaakkujaakko pystyisitkö itse vastustamaan kiusausta että nyrkin iskusi kaataisi jättiläisen ( noin suunnilleen)[/i:dcda3908f1] Gloranthalaiset varmasti pystyisivät, jos lihasten hintana on sulkeminen yhteiskunnan ulkopuolelle, vaino ja surkea kuolema ilman toivoa tuonpuoleisesta. Jotkut tosin kyllä sortuvat kaaoksen polulle vähäisemmistäkin palkkioista. Henkilökohtaisesti en kyllä kaipaa jättiläisen voimia, vaan pidän itsestäni ihan tällaisena kuin olen. [i:dcda3908f1]Ajattelin et ton on pakko olla maaginen ja heitin sille kaaottisen ominaisuuden (siis rannekkeelle) ja heitin 01! Ja se oli joku 1000 miehen voimat eli runeguestissa 167+3d6![/i:dcda3908f1] Vähän ihmetyttää, mistä olet oikein kaoottisia ominaisuuksia heitellyt. Minulla kun Pelinjohtajan kirjassa tulee kaoottisten ominaisuuksien taulukossa tuloksen 01-03 kohdalla seuraavaa: "+d6 MHT". Tuolla nyt ei ehkä ihan tuhannen miehen voimia hankita. :) Mutta tietysti voit tehdä, kuten haluat ja mikä itsellesi parhaiten sopii. En vain voi olla kummastelematta toisinaan aivoituksiasi.
Larppa linkki 8. marraskuuta 2002 kello 19.45
Larppa 8. marraskuuta 2002 kello 19.45 linkki Nysalorille, olin muistaakseni sun sivulla ja pääsin linkin kautta Pete's Roleplaying&RuneQuest! ja pää sivulta The Chaos Projectiin ja sieltä painat tota View the Chaotic Features archive-! niin siellä lukee tasan 01 kohalla toi juttu tietenkin englanniksi! Katoppa Nysalor sieltä!!!
Nysalor linkki 8. marraskuuta 2002 kello 20.10
Nysalor 8. marraskuuta 2002 kello 20.10 linkki Larppa: [i:de13ceb72a]Nysalorille, olin muistaakseni sun sivulla ja pääsin linkin kautta Pete's Roleplaying&RuneQuest! ja pää sivulta The Chaos Projectiin ja sieltä painat tota View the Chaotic Features archive-! niin siellä lukee tasan 01 kohalla toi juttu tietenkin englanniksi! Katoppa Nysalor sieltä!!![/i:de13ceb72a] Ne ovatkin Peterin ja muiden projektiin osallistuneiden keksimiä outoja ja kammottavia kaoottisia ominaisuuksia. Paljon olisi asiaa selventänyt, jos olisit kirjoittanut tarkemmin lähteestäsi. Jos haluat jotakin tavallisempaa ja vähemmän outoa, niin kannattaa varmaan käyttää normaalia kaoottisten ominaisuuksien listaa. Ei silti, aikaisemmin mainitsemani kommentit kaoottisen ominaisuuden epämiellyttävistä seurauksista voivat päteä myös Peterin ja kumppanien kaoottisiin ominaisuuksiin. Siinä on kylliksi syytä kieltäytyä tuhannenkin miehen voimista.
Diaidis linkki 10. marraskuuta 2002 kello 14.16
Diaidis 10. marraskuuta 2002 kello 14.16 linkki Mitäs erikoista muuta voi tulla kaoottisen ominaisuuden mukana? Yksi hahmoistamme peleissä otti juuri yhden sellaisen. Mitä "kivaa" voisi muuttua sellaisen hahmon ajatusmaailmassa?
Krasht linkki 26. elokuuta 2006 kello 10.19
Krasht 26. elokuuta 2006 kello 10.19 linkki Ei voimakkaissa taikaesineissä mitään vikaa ole, kunhan ne suunnittelee etukäteen tasapainoisiksi. Jos taikaesine on liian voimakas, sille kannattaa lisätä varjopuolia, jotka saavat käyttäjän harkitsemaan tarkkaan, milloin sitä käyttää. Sama pätee myös ylivoimakkaisiin loitsuihin. Jos ne ovat sellaisenaan liian voimakkaita, niin lätkäise niille MHT-kulunki, kuten Mostalin velholoitsuilla. Glorantha on kumminkin eeppinen maailma, joten siellä pitääkin olla mahtavaa taikuutta ja taikaesineitä. Tärkeää on huomata, että vaikka mahtavaa taikuutta on saatavilla, se ei ole koskaan ilmaista ja mitä voimakkaampi taikuus, sitä kovempi hinta. Minua pännii todella paljon tämä DD:stä peräisin oleva taikaesineiden jaottelu 'hyödyllisiin' ja 'kirottuihin' esineisiin. Ei se ole joko-tai-kysymys. Tehkää vapaasti kaupunkeja tasoittavia taikaesineitä, kunhan kukin käyttökerta maksaa ominaisuuspisteitä ja kutsuu demonilauman käyttäjän kimppuun. Se vain lisää yhden mehukkaan lisätekijän peliin, kun pelaajat joutuvat miettimään, ovatko pahikset niin vaarallisia, että heidät kannattaisi lanata itselle vaarallisella uber-esineellä, vai voisiko heidät hoidella pidemmän kaavan mukaan. Tämä antaa sitten tilaisuuden suorittaa toivottomassa tilanteessa viimeisenä konstina herooinen kamikazehyökkäys. Esimerkkini tästä tulee Naruto-animesta. Siinä eräällä Choujilla oli maaginen pilleri, jonka syötyään hän sai hetkeksi satakertaiset voimat, joilla littasi kovan pahiksen. Sitten kun vaikutus lakkasi, hän sai sydärin ja melkein heitti lusikan nurkkaan. Mielestäni samalla periaatteella pitäisi mahtavien taikaesineiden toimia. Paljon saat, mutta paljon joudut myös maksamaan. Sitten päätä viisaasti, milloin hinta kannattaa maksaa.
Ripper linkki 27. elokuuta 2006 kello 13.09
Ripper 27. elokuuta 2006 kello 13.09 linkki Olen kyllä Krashrin kanssa samaa mieltä siitä, että TODELLA kovatkin esineet kuuluvat varsinkin eeppisiin kampanjoihin (ei tarvitse siirtyä siihen HQhun eeppisyyden takia). Annetaampas muutamia vielä esimerkki haittoja esienille: 1. Voimakas esine voi olla itsessään älykäs. Sillä on omat päämäärät ja tavallaan se käyttää pelaajaa hyväkseen (aivan kuten pelaaja sitä). Esine voi kerätä mahtia aina, kun sitä käytetään (eli sille annetaan taikavoimaa). Esine voi myös olla ollut ns. horroksessa ja ensimmäinen käyttökerta palauttaa sen takaisin toimintaan. Se voinee siis voimistua pelkän ajan kanssa, joten sitä ei voi vain laittaa varastoon ja käyttää hätä tilanteissa. Mahtava esine voi myös tietenkin pikkuhiljaa ottaa enemmän hallintaa henkilöstä (vrt taru sormusten herrasta). Ja sitten on päästy siihen pisteeseen, että pelaajat ymmärtävät että esineestä pitää päästä eroon. Sehän ei välttämättä ole helppoa. TODELLA maaginen esine voi olla TODELLA kestävä - siis mahdoton tuhota normaalein keinoin. Sen voi tietenkin haudata maaha 50m syvyyteen, mutta kun se perkele hallitsee jo tässä vaiheessa telepatian ja kutsunee siis jonkun heikkouskoisen kaivamaan sen ylös (näitä mahtavaa magiaa haluviahan Gloranthassa riittää). No esine ei ole mitenkään iloinen siitä, että se haudattiin kuukausiksi hiekkaan ja haluaa käyttää uutta löytäjäorjaansa sekä voimiansa hahmoille kostamiseen ... Parasta olisi siis tuhota esine kokonaan. Tämähän taitaa onnistua vain sankari ulottuvuudessa tms. Vaatii hommaa ja päänvaivaa. 2. Voimakas esine kiinnostaa muitakin. Hahmojen räjäytettyä ensimmäinen sata lunarilaista ilmaan esineen avulla, voivat esim lunarilaiset lähteä sankarinpolulle löytämään asiaan ratkaisua (tai tietenkin he voivat yrittää pööliä esineen joilla muilla keinoilla). Hahmot pöllähtävät sankariulottuvuuteen arvaamatta (nyt hahmoilla kannattaisi olla myös Arkatin kartta mukana ;) )- kenties esine tulisi uhrata/antaa Orlanthille auttamaan tätä lunareita vastaan? Kenties lunarilaiset todella saavat esineen haltuunsa vähäksi aikaa? 3. Vähän sama kuin edellinen, mutta kuitenkin. Joku hahmo saa jossain kyvyn esim. huutaa niin kovaa, että vastustajilla menee kusi sukkaan (esim masentuvat kuten loitsu, mutta ei voi neutraloida). TP vs TP vierellä oleville, heikompi kauas(voisi olla vahvempikin kyky - tämähän on melkein perus ghoulia vielä). Esim johtaessaan Orlanthilaisia hahmo karjaisee ja lunarilaisten riveistä karkailee miehiä eli rivit hajoavat. Hahmosta luvataan iso tapporaha. Perässä lunarilaiset ja palkkionmetsästäjät. Orlanthilaisten keskuudessa häntä juhlitaan kuin sankaria.... Suosittelen kyllä kaikille pidemmän aikaa pelanneille kunnolla eeppistä kampanjaa. Jos lunarilaiset ajetaan pois Sartarista on mahtavaa olla henkilö, joka tekee enemmän kuin oman osuutensa asiassa. On mielestäni aika tylsä vaihtoehto, että Harrek ajaa lunarit pois sillä aikaa kun PHt pelastavat kylää vallattomalta luolapeikolta. Ja niin että pistetään kunnolla paikkoja remonttin. Hahmot seuraaja joukkoinen voivat ryöstää ja tuhota muutaman kaupungin. Vahingossa synnyttää uuden kaaoslähteen entiseen Alda-Churiin ... Ja sitten kun tuntuu että nyt riittää. Hahmot ovat tyytyväisiä tuhottuun, poltettuun ja lunarittomaan maahan, heistä voi tulla paikallisia hallitsijoita tai he voivat siirtyä jumalulottuvuuteen ... Sitten aloitetaan uusi kampanja taas vaihteeksi heikoimmilla hahmoilla. Kannattaa harkita kuitenkin saman maailman jatkamista. Sartar on sekasortoinen. Ex Aldl-Churissa on kaaoksen pesä. Lunarilaisilla oli kultaa kuin natseilla ja se on kätketty erinäisiin paikkoihin kovin suojauksin ... Uusia seikkailuita vaikka kuinka paljon, ja pelaajat voivat tuntea vaikuttaneensa maailmaan (todella erinomainen fiilis).