Vanha foorumi

Takaisin

Draama Rope?

Roolipelikeskustelu
GreepyReaper 8. maaliskuuta 2005 kello 18.18
Kirjoittaja Viesti
GreepyReaper linkki 8. maaliskuuta 2005 kello 18.18
GreepyReaper 8. maaliskuuta 2005 kello 18.18 linkki Eli sain just impulssiivisesti idean pitää draama ropen. Eli... Ei 1)väkivaltaa 2)epämääräistä jätkien "häröä läppää" 3)ei hahmo profiileja 4)väkivaltaa ja niiden sijaan 1)syvällisemmät hahmot 2)ihmissuhteita 3)ongelmia 4)sosiaalisia ongelmia 5)ihmissuhteita eli... kunnon draama (ei mitään kauniit ja rohkeat saippua sarjaa vain oikeaa draamaa). Onko kellään kokemusta tälläsistä peleistä. Meidän porukassa tämä saattais onnistuakin kunhan valikoi oikeat pelaajat (tytöt ja rauhalliset tyypit).
caramon linkki 8. maaliskuuta 2005 kello 20.02
caramon 8. maaliskuuta 2005 kello 20.02 linkki Kuulostaa melko mielenkiintoselta :) tosin omassa porukassani ei todellakaan onnistuis tuommonen ku tappajia koko sakki :wink: no kerro ekan pelikerran jälkeen millaista oli
Marcus Maximus linkki 9. maaliskuuta 2005 kello 18.47
Marcus Maximus 9. maaliskuuta 2005 kello 18.47 linkki Luulen, että [b:318c64357a]Juhana Petterssonin[/b:318c64357a] tuleva roolipelikirja [i:318c64357a]Roolipelimanifesti[/i:318c64357a] tulee antamaan erinomaisia eväitä vähäisellä väkivallalla varustetun pelin vetämiseen. Siinä mm. kerrotaan, mitä kaikkea coolia voi pelata nykypäivässä jopa ilman supervoimia. Ilmestynee Ropeconissa!
GreepyReaper linkki 24. maaliskuuta 2005 kello 18.51
GreepyReaper 24. maaliskuuta 2005 kello 18.51 linkki Ja nyt tuli ongelmia koko idean kanssa. 1) pelaajat, sain kasaan vain kaksi pelaajaa joilta tämän tyylinen peli voisi onnistua sen tarkoittamalla tavalla. 2) kantava juoni, siis normaali high school draama on niin klisee että yököttää eikä millään silti keksi mitään parempaa. 3)Hahmot, hahmoille ei voi oikein antaa mitään stat (kunnon säännöstöä en ala keksimään/kirjoittamaan koska tämä on vain testi idea). Tähän tietenkin mietin yksinkertaisesti koulutodistusta joka "täytettäisiin" tietyllä säännöllä.
Häjy linkki 24. maaliskuuta 2005 kello 22.26
Häjy 24. maaliskuuta 2005 kello 22.26 linkki [quote:e1567818fe="Marcus Maximus"]Luulen, että [b:e1567818fe]Juhana Petterssonin[/b:e1567818fe] tuleva roolipelikirja [i:e1567818fe]Roolipelimanifesti[/i:e1567818fe] tulee antamaan erinomaisia eväitä vähäisellä väkivallalla varustetun pelin vetämiseen. Siinä mm. kerrotaan, mitä kaikkea coolia voi pelata nykypäivässä jopa ilman supervoimia. Ilmestynee Ropeconissa![/quote:e1567818fe] Härskiä spämmiä kaverin puolesta. I like it! 8-) -Simo
Marcus Maximus linkki 25. maaliskuuta 2005 kello 1.46
Marcus Maximus 25. maaliskuuta 2005 kello 1.46 linkki [quote:b68038d5e9]Härskiä spämmiä kaverin puolesta. I like it![/quote:b68038d5e9] Meitsi tukee ehdottomasti mitä tahansa roolipelikirjaa, jonka kirjoittaja kertoo seksifantasioistaan ja joka tuottaa hittejä sanalla "runkata". Kaverin tai ei. Mutta tuo on oikeasti elämästä kertova peli. Arjesta sellaisena, kuin emme sitä koskaan koe. Kirjoittaja taitaa puhua [i:b68038d5e9]turborealismista[/i:b68038d5e9].
newsalor linkki 3. huhtikuuta 2005 kello 12.54
newsalor 3. huhtikuuta 2005 kello 12.54 linkki Termin "draama rope" olen nähnyt ainakin John Hughesin [url=http://mythologic.info/questlines/directions.html]teksteissä.[/url] Kalikoksen kokouksessakin kokeiltu pelitapa, jossa ainoa sääntö on "Älä blockkaa", tuntuisi soveltuvan ihanteellisesti tuollaiseen peliin, jota kuvailet. Ainakin sitä voisi kokeilla siinä toivossa, että saisi jotain uutta normaaleihinkin peleihin siitä. Ajatuksen ydin on siinä, että kuka tahansa saa sanoa, mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta muiden kertomia ei saa pysäyttää/töksäyttää/kieltää. Siispä voi sanoa mitä hahmoni sanoo, mutta kukaan ei saa sanoa, että hahmosi ei sanonut noin. Vastaavasti voin sanoa, että vaikka jonkun toisen hahmo kokee oman hahmoni seksuaalisesti viehättäväksi. Toinen ei saa sanoa, että eikä tunne. Sen sijaan hän voi antaa pallon pyöriä ja jatkaa kertomalla miten hänen hahmonsa tuskaileen tiukan puristisen moraalinsa kanssa. Pallo pitää siis pitää pyörimässä. Olemme oman Glorantha-kampanjanikin piirissä ainakin parin pelaajan kanssa puhuneet tuosta "blockkaamisesta". Saattaa olla, että peli on yleensäkkin miellyttävämpää, jos kaikki tottuvat siihen ajatukseen, että jos jollakin muulla pelaajalla on jokin idea, niin sitä kannattaa koittaa kehitellä eteenpäin, eikä kättelyssä tyrmätä sitä. Tuo "älä blockaa" sääntö ei toisaalta tue kovinkaan hyvin hahmojen välisiä konflikteja, olivatpa ne sitten aseellisia tai jotain muuta. Tämä toisaalta saattaisi kannustaa välttelemään sitä taistelua. Greepy, sanoinsin, että kannattaa kokeilla jotain erillaista välillä. Ei välttämättä mitään tuon kaltaista, mistä minä kerroin. Kokeilkaa jotain omaa juttuanne, mutta koittakaa sitten tuoda siitä jotain siihen tavalliseen peliinne. Se ei välttämättä ole helppoa. Väkivallallakin on syynsä. Se on konfliktin yksinkertaisin ja helpoin muoto. On helppo laiskustua ja ratkaista kaikki ongelmat väkivallalla, koska muunlaisten konfliktien rakentaminen on heti paljon työläämpää. Jos voit vetää onnistuneen pelikerran mättöä vain pari hirviötä onkaloon sijoittamalla, niin ihmissuhteisiin perustuvaa pelikertaa ei ole läheskään niin helppo suunnitella. Siitä vaan ihmissuhde karttaa piirtelemään tai jotain muuta. Eri osapuolten tarkoitusperiä jne. miettimällä se onnistuu, mutta sellaisia asioita pitääkin ajatella, toisin kuin niitä hyytelökuutioita sinne tunneliin. ;)