Vanha foorumi

Takaisin

Taakasta ja väsymyksestä

RuneQuestin säännöt
GoingDown 25. helmikuuta 2005 kello 13.18
Kirjoittaja Viesti
GoingDown linkki 25. helmikuuta 2005 kello 13.18
GoingDown 25. helmikuuta 2005 kello 13.18 linkki Tästä on varmasti keskusteltu aiemminkin, mutta kysynpäs silti vielä mielipiteitä. Olemme aloittamassa juuri uutta kampanjaa uusilla hahmoilla. Ennen emme ole käyttäneet taakka/väsymyssääntöjä ollenkaan, ja nyt aiomme niitä kokeilla. Ongelmana tuntuu vain olevan, että keskiverto ihmishahmo ei jaksa kantaa mukanaan juuri mitään normaalitavaroiden + aseiden lisäksi. Perusväsymyspisteethän ovat VMA + RR, (keskimäärin jotain 24), josta vähennetään sitten taakka, ja saadaan väsymyspisteet. Kun normaalisti seikkailijalla on mukanaan tavallista tavaraa (huopa sun muut, koko peruspakkaus painaa 14 ENC, mutta kaikki pelaajat lemppaa siitä osan heti), sekä aseet ja haarniskat + ruokaa, niin taakaksi tulee yleensä aina noin 20-25, helposti enemmänkin. Jos tuota sääntöä käyttää kirjaimellisesti, niin taistelussa voi taistella about 2 meleevuoroa, ennen kuin aletaan ottamaan kykyihin miinusta! Jos haarniskana on mitään nahkaa painavampaa, miinuksia tulee jo alussa. Jotenkin tuntuu että tuohon VMA+RR:ään pitäisi pistää 5-10 lisää jotta homma pelaisi paremmin, ja painavampien haarniskojen käyttökin onnistuu. Oletteko kehitelleet tähän jonkinlaisia omia sääntöjä, vai miten hoidatte tämän?
Tanan linkki 25. helmikuuta 2005 kello 14.17
Tanan 25. helmikuuta 2005 kello 14.17 linkki [quote:d4b8ba8e1c="GoingDown"] Ongelmana tuntuu vain olevan, että keskiverto ihmishahmo ei jaksa kantaa mukanaan juuri mitään normaalitavaroiden + aseiden lisäksi. [/quote:d4b8ba8e1c] Kannattaa miettiä millaista "Gloranthaa" pelaajat ja pelinjohtaja haluavat pelata. Runequestin Glorantha on mustan huumorin maailma, jossa sankarien raajat saattavat leikkaantua irti kämmätyn lyönnin takia. Tässä valossa ihmisten kantokyky on mallinnettu hyvin. Mitä muuta ihmisen pitäisi pystyä kantamaan kuin normaalitavarat ja aseet? [quote:d4b8ba8e1c="GoingDown"] Jos tuota sääntöä käyttää kirjaimellisesti, niin taistelussa voi taistella about 2 meleevuoroa, ennen kuin aletaan ottamaan kykyihin miinusta! [/quote:d4b8ba8e1c] Entä sitten? Kyvyt heikkenevät 1% kierrosvauhtia. Ottaen huomioon kuinka aggressiivista runequestin taistelu on (kaikki taistelijat tekevät oikean hyökkäyksen joka 10s), väsymyspisteet mallintavat hyvin taistelun aiheuttamaa väsymystä ja vitutusta. [quote:d4b8ba8e1c="GoingDown"] Oletteko kehitelleet tähän jonkinlaisia omia sääntöjä, vai miten hoidatte tämän?[/quote:d4b8ba8e1c] Me käytimme RQ:ssa sellaista sääntöä, että väsymyspisteet sai takaisin samantien kun ENC:n määrä tippui. Tappelu tavallisesti alkoi sillä, että reput ja rinkat tiputetiin maahan ja vasta sitten alettiin vetää miekkoja esiin. Sankarit myös tuppasivat optimoimaan panssareitaan (kova nahka + besaittu). Lisäksi sankarit valittivat aina PJ:lle, kun vastaan tuli keihäin ja jousin aseistautuneita vihollisia :).
Olorin linkki 25. helmikuuta 2005 kello 17.18
Olorin 25. helmikuuta 2005 kello 17.18 linkki [quote:e95ca1beeb="GoingDown"]Ongelmana tuntuu vain olevan, että keskiverto ihmishahmo ei jaksa kantaa mukanaan juuri mitään normaalitavaroiden + aseiden lisäksi.[/quote:e95ca1beeb] Oletko kokeillut miltä tuntuu kantaa yllään 10 kiloa panssaria ja selässä 20 kilon rinkka? Ja kuka muuten taistelee se 20 kilon rinkka selässä. Kyllä maalaisjärkeä omaavat hahmot ovat aina pyrkineet tiputtamaan sen rinkan pois selästä. [quote:e95ca1beeb="GoingDown"]Jos tuota sääntöä käyttää kirjaimellisesti, niin taistelussa voi taistella about 2 meleevuoroa, ennen kuin aletaan ottamaan kykyihin miinusta![/quote:e95ca1beeb] Oletko tullut ajatelleeksi että taistelu saattaisi ihan oikeasti olla väsyttävää puuhaa?
GoingDown linkki 25. helmikuuta 2005 kello 19.55
GoingDown 25. helmikuuta 2005 kello 19.55 linkki [quote:424e002dcf="Tanan"] Kannattaa miettiä millaista "Gloranthaa" pelaajat ja pelinjohtaja haluavat pelata. Runequestin Glorantha on mustan huumorin maailma, jossa sankarien raajat saattavat leikkaantua irti kämmätyn lyönnin takia.[/quote:424e002dcf] Tämä on kyllä harvinaisen totta - viimepelissä 3 rosvoa hyökkäsi pelaajien kimppuun, ja 2 niistä tappoi itsensä peräkkäin, toinen iski itseään kirveellä takaraivoon, toinen tiputti itseltä haarniskan, ja sitten tikarilla mahaan (tuplakompurointi). [quote:424e002dcf="Tanan"] Tässä valossa ihmisten kantokyky on mallinnettu hyvin. Mitä muuta ihmisen pitäisi pystyä kantamaan kuin normaalitavarat ja aseet? Me käytimme RQ:ssa sellaista sääntöä, että väsymyspisteet sai takaisin samantien kun ENC:n määrä tippui. Tappelu tavallisesti alkoi sillä, että reput ja rinkat tiputetiin maahan ja vasta sitten alettiin vetää miekkoja esiin. Sankarit myös tuppasivat optimoimaan panssareitaan (kova nahka + besaittu). Lisäksi sankarit valittivat aina PJ:lle, kun vastaan tuli keihäin ja jousin aseistautuneita vihollisia :).[/quote:424e002dcf] Saako pelaaja siis normaalitilanteessa (ei taistelu) kantaa taakkaa siten, että väsymys on miinuksella, ja vaikuttaako tämä mitenkään kulkemiseen? Jos saa, niin sitten ei ole mitään ongelmaa, mulla oli jäänyt jotenkin sellainen kuva, että väsymyspisteet pitäs olla plussalla normaalitilanteessa.
GoingDown linkki 25. helmikuuta 2005 kello 19.57
GoingDown 25. helmikuuta 2005 kello 19.57 linkki [quote:62f6e6a502="Galen"] Oletko kokeillut miltä tuntuu kantaa yllään 10 kiloa panssaria ja selässä 20 kilon rinkka? Ja kuka muuten taistelee se 20 kilon rinkka selässä. Kyllä maalaisjärkeä omaavat hahmot ovat aina pyrkineet tiputtamaan sen rinkan pois selästä. [/quote:62f6e6a502] Joo, armeijassa joskus marssittiin täyspakkauksella, painoa on varmaan tuo 20-40 kg, en muista. Kulku sujui ok, ei sillä kyllä taisteltu. Kuten aiemmassa viestissä totesin, minulla on ollut sellainen kuva, että kestopisteet ei saa normaalitilanteessa olla miinuksella, jolloin heput kantaa kävellessä tuollaista max 25 kiloa, joka on aika vähän.
Vesa linkki 26. helmikuuta 2005 kello 7.22
Vesa 26. helmikuuta 2005 kello 7.22 linkki [quote:5fad7c5a36="GoingDown"] Saako pelaaja siis normaalitilanteessa (ei taistelu) kantaa taakkaa siten, että väsymys on miinuksella, ja vaikuttaako tämä mitenkään kulkemiseen? Jos saa, niin sitten ei ole mitään ongelmaa, mulla oli jäänyt jotenkin sellainen kuva, että väsymyspisteet pitäs olla plussalla normaalitilanteessa.[/quote:5fad7c5a36] Tottakaihan se vaikuttaa kulkemiseen, sillä RuneQuestin päätavoitteenahan on luoda pelaajille mahdollisimman realistinen pelikokemus. Mieti nyt jos uuvuttavan taistelun jälkeen lähdet tarpomaan vielä vaikka 40 km suuren taakan kanssa, niin kyllä se meno aika hidasta on. Kannattaa myös miettiä kuinka pitkän matkan hahmo on jo kävellyt, jalat ja jalkapohjat voivat olla melko huonossa kunnossa ja silloin eteneminen on tuskallista ja hidasta nimimerkillä kokemusta on :). Armeijassa ne tällaiset asiat tulevat kouriin tuntuvasti esille, ja vitutuskäyrä kohoaa pilviin.
Vash the Stampede linkki 5. maaliskuuta 2005 kello 0.19
Vash the Stampede 5. maaliskuuta 2005 kello 0.19 linkki [quote:4daf5c4e95]minulla on ollut sellainen kuva, että kestopisteet ei saa normaalitilanteessa olla miinuksella[/quote:4daf5c4e95] Tuo pitää kyllä ihan paikkaansa. Ei se ihan normaalia ole, että kestopisteet ovat pakkasen puolella. Sori, mutta oli pakko heittää. Oli niin herkullinen paikka :) Mutta asiaan. Meilläkin on ollut sellainen käytäntö, että ns. seikkalijan peruspakkauksen (vai mikähän sen nimi nykyään on) painoa ei ole laskettu mukaan taakkaan, eli esm. siihen mikä vaikuttaa loitsunheittoon. Jos joskus on laskettu, niin se on johtunut siitä, että ollaan astuttu sata-nolla johonkin väijytykseen tai on pitänyt erittäin nopeasti ruveta hommiin, jolloin sitä ei ole keritty heti ensimmäisenä automaattisena toimena tiputtaa selästä. Mutta hevosen tms. kantojuhdan hommaaminen poistaa nuokin vaikeudet nopeasti. Eikä ne vanhan ajan panssaritkaan mitään ihan kepeitä kapistuksia olleet. Saatika ketteriä. Turnajaisissa käytetyt panssarit olivat aivan liian painavia sotakäyttöön, mutta niiden tarkoitus olikin suojella käyttäjää mahd. paljon jotta vältyttiin turhilta kuolemilta. Jokin "käytännöllisempi", kuten rengaspaita lisukkeineen, painaa äkkiä 20kg, joten ei sen kanssa kovin paljoa ilman hikoilemista liiku.
GoingDown linkki 5. maaliskuuta 2005 kello 8.38
GoingDown 5. maaliskuuta 2005 kello 8.38 linkki [quote:c9491a9b3c="Vash the Stampede"] Tuo pitää kyllä ihan paikkaansa. Ei se ihan normaalia ole, että kestopisteet ovat pakkasen puolella. Sori, mutta oli pakko heittää. Oli niin herkullinen paikka :) [/quote:c9491a9b3c] Heh. Katsoppas mitä olen tekstiä suoltanut. Huonokuntoinen on kyllä kaveri jos kestopisteet menee miinukselle, ei siinä enää juuri väsymyksestä tarvi välittää. Väsymyspisteet on sitten toinen juttu. [quote:c9491a9b3c="Vash the Stampede"] Meilläkin on ollut sellainen käytäntö, että ns. seikkalijan peruspakkauksen (vai mikähän sen nimi nykyään on) painoa ei ole laskettu mukaan taakkaan, eli esm. siihen mikä vaikuttaa loitsunheittoon. Jos joskus on lskettu, niin se on johtunut siitä, että ollaan astuttu sata-nolla johonkin väijytykseen tai on pitänyt erittäin nopeasti ruveta hommiin, jolloin sitä ei ole keritty heti ensimmäisenä automaattisena toimena tiputtaa selästä. [/quote:c9491a9b3c] Ajattelin näiden ehdotusten perusteella tehdä samoin, eli, taistelun alussa kaverit voi tiputtaa romut selästään, ja saavat sitten "takaisin" väsymyspisteitä. Ellei heitä siis yllätetä [quote:c9491a9b3c="Vash the Stampede"] Mutta hevosen tms. kantojuhdan hommaaminen poistaa nuokin vaikeudet nopeasti. [/quote:c9491a9b3c] Näin on. Ne ovat vaan kalliita, ja pihinä pj:nä en tietystikään anna pelaajien rypeä rahassa :D
Grief the lord of Rain linkki 16. maaliskuuta 2005 kello 15.18
Grief the lord of Rain 16. maaliskuuta 2005 kello 15.18 linkki Meillä, pelin nopeuttamiseksi on tehty niin, että väsymyksen ylittävä taakka vaikuttaa negatiivisesti kykyihin, mutta eivät laske, koska kukaan ei muista rustata niitä käytetyiksi taistelun tuoksinassa. Toisaalta, meillä väsymyspisteet toisinpäin, eli pelaaja voi parantaa haluamaansa heittoaan "[i:067517f394][b:067517f394]sykkimällä[/b:067517f394][/i:067517f394]", joka vähentää väsymyspisteitä ennestään, jotka saa takaisin sitten lepäämällä.