caramon
linkki
3. helmikuuta 2005 kello 20.22
|
caramon
3. helmikuuta 2005 kello 20.22
linkki
|
Hmm.olen juuri aloittanut muutaman ystävän kanssa rq:n pelaamisen
ja mietittiin minkä moisia kirjoja siitä on suomen kielellä olemassaitse omistan sen perus pakkauksen, voiko sillä jo pelata hyvin?
mitä muita kirjoja kannattaa ostaa?
|
Nysalor
linkki
3. helmikuuta 2005 kello 23.04
|
Nysalor
3. helmikuuta 2005 kello 23.04
linkki
|
caramon:
[i:961bd3374d]Hmm.olen juuri aloittanut muutaman ystävän kanssa rq:n pelaamisen ja mietittiin minkä moisia kirjoja siitä on suomen kielellä olemassaitse omistan sen perus pakkauksen, voiko sillä jo pelata hyvin? mitä muita kirjoja kannattaa ostaa?[/i:961bd3374d]
RuneQuestin peruspakkauksella pystyy jo pelin aloittamaan, mutta RuneQuestiin on olemassa suomeksi useita hyödyllisiä lisäkirjoja, joista olen kirjoitellut [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/arvostelut.html]arvostelut[/url]. Perussääntöjen ohelle suosittelisin [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/riimumestarin.html]Riimumestarin kirjan[/url] hankintaa, sillä se tarjoaa lisäsääntöjä ja ainakin omasta mielestäni mielekkäämmät listat aseista ja panssareista. Sitä tosin saattaa olla hankalampi saada hankittua, kun kyseinen kirja on loppunut Fantasiapeleistä.
Lisäkirjojen käytettävyys riippuu paljolti omista tarpeistasi. Jos olet kiinnostunut tutustumaan RuneQuestin perusmaailmaan Gloranthaan, suosittelisin aluksi [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/glorantha.html]Glorantha-paketin[/url] hankkimista. Siinä on kuvattu Gloranthan fantasiamaailmaa ja erityisesti sen tärkeintä mannerta Genertelaa. Pinnallisen yleiskatsauksen Gloranthasta voit lukea [url=http://www.nysalor.net/runequest/tarinat/glorantha.html]täältä[/url].
Jos haluat valmista materiaalia pelaamiseen Gloranthassa, on [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/auringon.html]Auringon kreivikunta[/url] ehkä paras ostos. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/omenakuja.html]Omenakuja[/url] on myös hyvä aloittelijalle sopiva kahden seikkailun kirja, jonka oheen sopivat hyvin [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/peikkomaat.html]Peikkomaat[/url] ja [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/kaarmepiipun.html]Käärmepiipun syvänne[/url]. Käärmepiipun syvänne on tosin varsin taistelupainotteinen kirja, jonka seikkailut vaativat melko kovia pelihahmoja, joten se ei toimi välttämättä kovin hyvin aloittelijoilla. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/sienikkaat.html]Sienikkäät[/url] on ohut ja halpa seikkailukirjanen, joka kelpaa hyvin Peikkomaiden kanssa käytettäväksi. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/kampanjakartta.html]Kampanjakartta[/url] antaa jonkinlaista kuvaa edellä mainittujen kirjojen alueista.
[url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/gloranthan.html]Gloranthan kultit[/url] on Gloranthan eri uskontoja lyhyesti kuvaava kirja, joka sisältää myös jonkin verran historiaa ja pitkän listan Gloranthan jumalista. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/gloranthanv.html]Gloranthan vanhat rodut[/url] puolestaan keskittyy Gloranthan haltioihin, kääpiöihin, peikkoihin ja muihin älykkäisiin ei-ihmisrotuihin. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/gloranthano.html]Gloranthan olennot ja salaisuudet[/url] sisältää paljon sellaista tietoa, joka ei ole aloittelijalle varmaan kovin tarpeellista. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/kauhun.html]Kauhun ja pimeyden kultit[/url] kuvaa joitakin synkempiä ja peikkojen kultteja ja tarjoaa Gloranthan historiaa, mutta sitä ei kannata hankkia aivan aluksi.
[url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/aarnikotkien.html]Aarnikotkien saari[/url] on RuneQuestin kampanjakirja, joka ei sijoitu Gloranthaan. Mikäli pelaat omassa fantasiamaailmassasi, Aarnikotkien saari saattaa sopia sinne hyvinkin ja se on kokonaisuudessaan erittäin hyvä pelipaketti. Se sisältää jopa vielä enemmän pelimateriaalia kuin alussa suosittelemani Auringon kreivikunta. [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/tuotteet/fantasiakaupungit.html]Fantasiakaupungit[/url] on myös varsinaisesti Gloranthaan sijoittumaton kirja. Itse asiassa se tarjoaa ainoastaan taulukoita kaupungin kohtaamisiin, hahmon kehitykseen ja kaupunkien luomiseen.
Virallisten kirjojen lisäksi edesmenneessä [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/magus.html]roolipelilehti Maguksessa[/url] julkaistiin melkoinen määrä RuneQuestiin sopivaa materiaalia. Vaikka lehti ei enää ilmesty, sen kaikkia numeroita pitäisi olla saatavilla Fantasiapeleistä. Olen listannut kaiken Maguksessa ilmestyneen [url=http://www.nysalor.net/runequest/muuta/magus.html]RuneQuestiin tai Gloranthaan liittyvän materiaalin[/url], joten listaani voi käyttää apuna, kun miettii, mitä Maguksen numeroita kannattaisi hankkia.
Suosittelisin itse Maguksista muutamia RuneQuest-juttuja. Numerossa 16 oleva seikkailu Salaliitto on erinomainen keskiaikahenkinen seikkailu Gloranthan länteen. Numeron 17 seikkailu Kuoleva saari sopii hyvin aloittelijoillekin ja siinä tutkitaan saaren arvoitusta. Numeron 21 seikkailu Rauhan kutsu sopii hyvin pelattavaksi esimerkiksi Omenakujan yhteydessä. Numeron 33 seikkailu Kun kulkutauti tulee käymään tarjoaa haastetta sairausongelman muodossa. Numerossa 37 on Hiran kaupungin kuvaus ja siihen liittyvä seikkailu. Kyseinen kaupunki sopii mainiosti pelin aloittamiseen ja olen itse kirjoittanut kaupungin ympärille kytkeytyvän minikampanjan, joka löytyy [url=http://www.nysalor.net/runequest/seikkailut/index.html]seikkailusivultani[/url] (tosin salasanan seikkailun aukaisemiseksi joutuu pyytämään minulta erikseen). Numeron 38 seikkailu Hullu herra linnassansa sijoittuu Gloranthan länteen ja on myös aika hyvä. Muut Maguksen seikkailut ovat tasoltaan vaihtelevia, mutta niistäkin voi saada ihan hyvää pelimateriaalia omiin tarpeisiinsa.
Edellä luetellulla materiaalilla pitäisi päästä hyvin alkuun RuneQuestin pelaamisessa. RuneQuestiin tehtyjä seikkailuja on listattu [url=http://www.nysalor.net/linkit/]Kalikoksen linkkikokoelman[/url] [url=http://www.nysalor.net/linkit/index.php?action=displaycat&catid=25]RuneQuest-seikkailusivulla[/url], joten sieltä voi etsiä RuneQuest-pelattavaa ihan ilmaiseksikin. Ja jos RuneQuest-innostus menee niin pitkälle, ettei suomenkielinen materiaalikaan riitä, tarjolla on vielä melkoinen määrä sellaista englanninkielistä materiaalia, jota ei ole suomennettu.
Jos jokin mietityttää RuneQuestin säännöissä, Gloranthan maailmassa tai roolipelaamisessa, kysy ihmeessä asiaa täällä foorumilla, sillä minä ja varmasti monet muutkin foorumilaiset autamme oikein mielellämme sinua harrastuksen aloittamisessa. On aina ilahduttavaa saada uusia ihmisiä tänne foorumille tuomaan lisää eloa. :)
|
caramon
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 10.17
|
caramon
4. helmikuuta 2005 kello 10.17
linkki
|
yksi asia on jäänyt epäselväksi noissa säännöissä nomittäin intensiteetti.
voisitteko kertoa mikä se oikeastaan on?
|
saligor
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 10.54
|
saligor
4. helmikuuta 2005 kello 10.54
linkki
|
Tähän olisi todellakin kiintoisaa saada vastaus... itse olen pelannut(peluuttanut) runea noin 3-4vuotta enkä ole koskaan keksinyt miten insetiteetti oikeasti toimii :oops: siis olen tietoinen että sillä vahvistetaan loitsuja jne. mutta miten se käytännön tilanteessa toimii? esim. Gandalf heittää tukehdutuksen(skill 75%) insetiteetillä 10 (insetiteetti 90%)...
tuleeko insetiteetin muutokseta vaikeutusta loitsun heittoon vai miten tällaisessa tilanteessa noppia pitäisi rollata?
|
caramon
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 11.45
|
caramon
4. helmikuuta 2005 kello 11.45
linkki
|
lueskelin noita muita foorum tekstejä intensiteetistä enkä vieläkään ymmärtänyt oikeastaan koko velho taikuuta :oops: ja sitten vielä tuo mahdin lisäys/kehitys ja onko olemassa loitsua joka nostaa mht/äly?
voisiko joku esim.nysalor avittaa tässä asiassa joka osaa vastata monipuolisesti ja kattavasti, kiitos muuten siitä
|
Ilkka
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 13.27
|
Ilkka
4. helmikuuta 2005 kello 13.27
linkki
|
Velhotaikuus, tuo jokaisen aloittelevan Questaajan kompastinkivi. Itse en sallisi velhoutta ensimmäisessä tai toisessakaan pelissä, se kun tapaa olla vaikeaa ja aikaaviepää. Henkitaikuus ja Riimutaikuus ovat suositeltavempia aluksi. Mutta sitten kun Velhous selkiää, niin voi pojat! Velhot jyrää!
[quote:69f265df14="saligor"]... enkä ole koskaan keksinyt miten insetiteetti oikeasti toimii :oops: siis olen tietoinen että sillä vahvistetaan loitsuja jne. mutta miten se käytännön tilanteessa toimii?[/quote:69f265df14]
Intensiteetti on Velhotaikuuskyky, joka määrittää kuinka voimakas loitsu on. Eli toisin sanoen mitä isompi Intensiteetti sitä vakavammat ovat seuraukset loitsun kohteelle.
Esimerkiksi epäsosiaalinen Magus Milaf heittää Myrkky-loitsun Intensiteetillä 10 barbaarisoturiin. Jos loitsu vaikuttaa kohteeseen (muista vastustusheitto) niin barbaarisoturi kärsii 10 pistettä myrkkyvahinkoa kokonaiskestoonsa. Intensiteetti 5 aiheuttaisi 5 pistettä vauriota, jne...
[quote:69f265df14="saligor"]esim. Gandalf heittää tukehdutuksen(skill 75%) insetiteetillä 10 (insetiteetti 90%)...
tuleeko insetiteetin muutokseta vaikeutusta loitsun heittoon vai miten tällaisessa tilanteessa noppia pitäisi rollata?[/quote:69f265df14]
Velhotaikuuden kyky sotku on varsin hauska... not. Yksinkertaistetusti katsot kaikkien loitsuun vaikuttavien kykyjen (loitsu, intensiteetti, kantomatka, kestoaika ja/tai moniloitsu) osaamisprosentin ja heität sitten niistä pienintä vastaan. Jos heitto onnistuu niin koko loitsu onnistuu. Jos ei niin koko loitsu epäonnistuu.
Eli esimerkissäsi Gandalf heittäisi Tukehdutuksen kykyprosenttia vastaan koska se on pienempi. Jos hän heittäisi yli sen vihollinen ei tukehtuisikaan.
Toivottavasti tämä auttoi.
ps. muista että velhotaikuus on vähän niin kuin opiskelua: mitä enemmän luet sen paremmin osaat ja sitä enemmän vastustajat pelkäävät mystisiä voimiasi.
|
Ilkka
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 13.44
|
Ilkka
4. helmikuuta 2005 kello 13.44
linkki
|
[quote:fe13b70e3c="caramon"]lueskelin noita muita foorum tekstejä intensiteetistä enkä vieläkään ymmärtänyt oikeastaan koko velho taikuuta :oops:[/quote:fe13b70e3c]
Velhotaikuus on kuin avantouinti. Ensinäkemältä tuntuu (ainakin minusta...) varsin pöhköltä mennä uimaan jäiseen veteen. Mutta kun asiaan tutustuu huolella ja sitä kokeilee muutaman kerran, se alkaa vaikuttaa hauskalta. Ja lopulta siitä ei pääse irti millään.
[quote:fe13b70e3c="caramon"]ja sitten vielä tuo mahdin lisäys/kehitys ja onko olemassa loitsua joka nostaa mht/äly?[/quote:fe13b70e3c]
Mahdin nousemisesta katso Pelaajan Kirjan sivu 22 suomenkielisessä (joku muu enklanninkielisessä).
MHT:ia tai ÄLYä ei sääntöjen mukaan voi nostaa ainakaan velholoitsuilla (ks Lisää (Omin) -loitsu s. 80). Yksi poikkeus, josta olen kuullut oli, että jos Äly on jostain syystä (esim tauti tai Imu-loitsu) vähentynyt, sitä on voinut nostaa loitsulla alkuperäiseen arvoonsa. Mutta sen salliminen on kiinni pelinjohtajasta.
[quote:fe13b70e3c="caramon"]voisiko joku esim.nysalor avittaa tässä asiassa joka osaa vastata monipuolisesti ja kattavasti, kiitos muuten siitä[/quote:fe13b70e3c]
En ole Nysalor :P , mutta koska itse jouduin opettelemaan Velhotaikuuden kantapään kautta, toivon että tästä oli apua.
|
KingofSartar
linkki
4. helmikuuta 2005 kello 16.38
|
KingofSartar
4. helmikuuta 2005 kello 16.38
linkki
|
Itsekin takkusin taikuussääntöjen kanssa pitkään emmekä edes käyttäneet taikuutta pelaajahahmoilla ensimmäiseen puoleen vuoteen. Sen voi siis rauhassa unohtaa tai keskittyä alussa vain yhteen taikuuden lajiin.
Velhotaikuudessa loitsut ovat samanlaisia kykyjä kuin muutkin. Useimmat loitsut tarvitsevat sekä loitsun että intensiteettiä toimiakseen. Intensiteetti on siis loitsun vahvuus. Hyökkäävissä loituissa täytyy voittaa vastustajan taikapisteet omillaan. Tästä voi saada korotusmerkinnän MHT.
Itse kuitenkin edelleen suosittelen Sandy Petersenin velhotaikuussääntöjen käyttämistä, ne löytyvät esim. täältä
http://www.kerofin.demon.co.uk/game/sorcery/
Sandyn säännöt ovat selkeämmät ja niitä pystyy paremmin soveltamaan pelissä, IMO.
Seuraavassa lyhyesti perusseikat:
Velhot kuuluvat eri koulukuntiin, filosofisiin lähestymistapoihin.
Velhoilla on Kykyjä (loitsuja) ja Taitoja (intensiteetti, moniloitsu, kantomatka etc.)
Kyvyt (loitsut) toimivat kuten aikaisemminkin. Taidot voidaan osata tai niillä on kykyprosentti (jälkimmäinen toimii täsmälleen samoin kuin RQ-säännöillä samat kyvyt.
Velhotaikuuden käytön perusta on Olemus (Presence), joka määrää kuinka paljon hänellä voi olla loitsuja käytössä.
Olemukseen vaikuttaa mm. taikuusbonus, Taitojen määrä tai otetut Valat (ei saa käyttää aseita, haarniskaa, selibaatti, paasto,hiljaisuus etc.)
Loitsun manipuloinnin raja (kuinka paljon taikapisteitä voi käyttää intensiteettiin, moniloitsuun tms.) on loitsukyky/10. 45% kyvyllä loitsua voi manipuloida 5 pisteellä. Jos erikoistuu tiettyyn taikuuden lajiin, manipulointi tapahtuu kyky/5 mukaan oman erikoistumisen lajin loitsuissa.
Henkilökohtaisesti pidän näitä sääntöjä toimivampina, koska ne tasapainottavat velhotaikuuden pelaajaa muiden kanssa.
Tuli pitkä viesti ja aika spesifiä asiaa mutta jos tästä on apua.
|
Guzmo
linkki
6. helmikuuta 2005 kello 12.52
|
Guzmo
6. helmikuuta 2005 kello 12.52
linkki
|
ÄLY:ä pystyi nostamaan aikakin erään kultin riimuloitsulla. Oli muistaakseni Gloranthan kulteissa tai muussa kirjassa.
Tai sitten sopivalla kaoottisella ominaisuudella :)
|
saligor
linkki
6. helmikuuta 2005 kello 20.17
|
saligor
6. helmikuuta 2005 kello 20.17
linkki
|
[quote:b635185bbe="Ilkka"]
[quote:b635185bbe="saligor"]esim. Gandalf heittää tukehdutuksen(skill 75%) insetiteetillä 10 (insetiteetti 90%)...
tuleeko insetiteetin muutokseta vaikeutusta loitsun heittoon vai miten tällaisessa tilanteessa noppia pitäisi rollata?[/quote:b635185bbe]
Velhotaikuuden kyky sotku on varsin hauska... not. Yksinkertaistetusti katsot kaikkien loitsuun vaikuttavien kykyjen (loitsu, intensiteetti, kantomatka, kestoaika ja/tai moniloitsu) osaamisprosentin ja heität sitten niistä pienintä vastaan. Jos heitto onnistuu niin koko loitsu onnistuu. Jos ei niin koko loitsu epäonnistuu.
Eli esimerkissäsi Gandalf heittäisi Tukehdutuksen kykyprosenttia vastaan koska se on pienempi. Jos hän heittäisi yli sen vihollinen ei tukehtuisikaan.
.[/quote:b635185bbe]
Siis velho jolla on insetiteetti 50% ja loitsu X 40% voi heittää loitsun X insetiteetillä 20 ja hänen täytyy rollata alle 40(loitsun osaaminen joka on huononpi kuin insetiteetti)? Eli siis insetiteetin lisääminen ei vaikeuta loitsun heittoa?
|
Olorin
linkki
6. helmikuuta 2005 kello 20.39
|
Olorin
6. helmikuuta 2005 kello 20.39
linkki
|
[quote:762cb0099d="saligor"]Siis velho jolla on insetiteetti 50% ja loitsu X 40% voi heittää loitsun X insetiteetillä 20 ja hänen täytyy rollata alle 40(loitsun osaaminen joka on huononpi kuin insetiteetti)? Eli siis insetiteetin lisääminen ei vaikeuta loitsun heittoa?[/quote:762cb0099d]
Ei, hän ei voi heittää sitä intensiteetillä 20, koska loitsuja voi manipuloida korkeintaan Vapaan ÄLYn verran. Eli jos Gandalfilla olisi ominaisuus ÄLY 18, ja kolme loitsua muistissaan, olisi hänellä 15 pistettä vapaata älyä loitsujen manipulointia varten esim: 10 pistettä intensiteettiin, 2 kestoaikaan ja 3 kantomatkaan.
|
Ilkka
linkki
7. helmikuuta 2005 kello 2.28
|
Ilkka
7. helmikuuta 2005 kello 2.28
linkki
|
[quote:d8fc71d2e2="saligor"]Siis velho jolla on insetiteetti 50% ja loitsu X 40% voi heittää loitsun X insetiteetillä 20 ja hänen täytyy rollata alle 40(loitsun osaaminen joka on huononpi kuin insetiteetti)? Eli siis insetiteetin lisääminen ei vaikeuta loitsun heittoa?[/quote:d8fc71d2e2]
Galen jo muistutti vapaasta ÄLYstä...
Intensiteetti (kuten muutkaan velhotaikuuskyvyt) ei vaikeuta loitsujen heittämistä. Loitsua voi vapaasti muuntaa/muokata/tuunata, kunhan taikapisteet ja vapaa ÄLY riittää.
KingofSartar mainostikin Sandy Petersenin velhoussääntöjä. Jos on tosissaan kiinnostunut velhotaikuudesta, niin kannattaa siirtyä niihin välittömästi.
|
caramon
linkki
9. helmikuuta 2005 kello 20.06
|
caramon
9. helmikuuta 2005 kello 20.06
linkki
|
ja sitten noi matriisit?????kertokaapas!!!
|
KingofSartar
linkki
9. helmikuuta 2005 kello 21.32
|
KingofSartar
9. helmikuuta 2005 kello 21.32
linkki
|
Äh, kirottu Opera-ohjelma, joka vei edellisen viestini.
Kokemukseni ja pelikäyttöni perustuu lähinnä velhotaikuuteen (edelleen Sandyllä) mutta käsittääkseni periaate on sama jokaisessa taikuuden muodossa.
Rituaalitaikuus muodostaa tavallaan oman taikuuden lajinsa mutta liittyy aina johonkin "perustaikuuden" lajeista.
Matriisien tapauksissa tarvitaan ensin Lumous-rituaali. Lumous on yksi rituaalitaikuuskyvyistä Kutsumisen ja Sitomisen ohella. Tarkemmin niiden opettelusta ja käytöstä on Riimumestarin kirjassa. Rituaalikyvyt opitaan ja ne kehittyvät kuten velhotaikuuskyvyt.
Ensin suoritetaan Lumous-rituaali, jolla lumotaan esine, paikka tai olento tietyn tarkoitusperän mukaisesti. Tämän jälkeen suoritetaan jokin toinen rituaali, joka määrittää minkälainen matriisi on kyseessä. Yleensä kyseessä on Kutsu ja Sidonta-rituaalit, joilla kutsutaan ja sidotaan esim. henki (loitsu, mahti, taika, äly, parannus, sairaus, tunne tms.) tai elementaali. Yleinen on loitsumatriisi, jossa on joku loitsu (tai loitsuja). Esinettä koskettaessa loitsun voi heittää (onnistuminen riippuu mikä loitsu on kyseessä, riimuloitsu on 100%-ENC, henkiloitsu MHT*5-ENC ja velholoitsun tapauksessa loitsun joutuu opettelemaan. Sandyn säännöissä velholoitsumatriisiin voi "ladata" tietyn määrän "aloitusprosentteja", joka helpottaa loitsun käyttöä. Muita käyttökelpoisia matriiseja ovat taikapistematriisit (joihin voi ladata taikapisteitä ja käyttää niitä omien sijasta) tai mahtihenkimatriisit, joissa on sidottuna mahtihenki, jonka taikapisteitä voi käyttää ja joka "tuottaa" taikapisteet itse. Elementaali voi käskeä tekemään asioita, jos osaa Hallitse-loitsun.
Käytännössä rituaalit vaativat taitoa, aikaa ja MHT-pisteiden uhraamista. Aloitteleville hahmoille niiden käyttä on helpointa esim. tehtävän suorittamiseen liittyen (jonka jälkeen matriisi joudutaan palauttamaan) tai kalliilla hinnalla ostettuna, jos PJ haluaa antaa hahmolle jonkin tietyn loitsun tai taikapistematriisin.
|
Ilkka
linkki
12. helmikuuta 2005 kello 8.36
|
Ilkka
12. helmikuuta 2005 kello 8.36
linkki
|
[quote:f37f0d35bf="caramon"]ja sitten noi matriisit?????kertokaapas!!![/quote:f37f0d35bf]
Haluaisin lisätä muutaman käytännön neuvon, jotka ovat pelastaneet oman velhoni persauksen monta kertaa.
1. Jokaisella velholla tulee olla enemmän kuin yksi MHT-henkimatriisi. Mitä isompi, sitä parempi. Se tuottaa taikapisteitä kuten hahmokin, ja joskus on tärkeää kuinka nopeasti niitä syntyy lisää. Lisäksi sen lumoaminen vaatii vain yhden MHT-pisteen uhraamisen.
2. ÄLY-henkimatriiseja ei voi olla liikaa. Ne ovat erityisen käteviä velhoille, koska yhden loitsumatriisin hinnalla (1 MHT-piste) niihin todennäköisesti voi varastoida useamman kuin yhden loitsun. Yhdistettynä Lemmikkiin pari kolme ÄLY-henkeä voi vapauttaa velhon oman ÄLYn kokonaan.
3. Muista että periaatteessa kaikki matriisit voi tatuoida velhon omaan ihoon (vaikka omassa Gloranthassani tämä on ennemminkin henkitaikuuden ja shamaanien hommia). Eli silloin ei tarvitsisi huolehtia erilaisten pikku esineiden mukana kantamisesta.
4. Velhon kannattaa kuitenkin erityisesti pohtia Lemmikkinsä luonnetta. Ihan tavallisen eläimen sitominen on tietysti käytännöllistä, esim. ÄLYkkäästä koirasta on varmasti hyötyä, mutta eksoottisemmista Lemmikeistä voi olla enemmän iloa.
Muutama esimerkki:
Susilauman johtajauros: Eräässä pelissä oli velholla lemmikkinä susi, joka lopulta ÄLYnsä (ja muutaman lumouksen avulla) nousi lauman johtajaksi.
Esineeseen sidottu Loitsuhenki: Ensimmäinen oma velhoni sitoi lemmikikseen Loitsuhengen, joka käytti velhotaikuutta. Se oli itse asiassa ÄLYkkäämpi kuin velho, muttei siitä sen enempää... :oops:
Esineeseen sidottu Haamu: Sopii varsin hyvin 'ilkeämmälle' velholle. Aika paljon samat edut kuin Loitsuhengellä, mutta tuo ihan oman tunnelmansa peliin. Lisäksi sillä voi pelotella eepeehoita... :evil:
|
Ilkka
linkki
14. helmikuuta 2005 kello 0.24
|
Ilkka
14. helmikuuta 2005 kello 0.24
linkki
|
[quote:18840596d6="Ilkka"]2. ÄLY-henkimatriiseja ei voi olla liikaa. Ne ovat erityisen käteviä velhoille, koska yhden loitsumatriisin hinnalla (1 MHT-piste) niihin todennäköisesti voi varastoida useamman kuin yhden loitsun. Yhdistettynä Lemmikkiin pari kolme ÄLY-henkeä voi vapauttaa velhon oman ÄLYn kokonaan.[/quote:18840596d6]
Korjaan itseäni ennen kuin kukaan muu ehtii (toivottavasti) ampua minua taivaalta.
Eli siis:
ÄLY-henkimatriisi vaatii [b:18840596d6]KAKSI[/b:18840596d6] pistettä Mahtia!! (koska niillä on sekä ÄLY että MHT.) Niihin voi todennäköisesti varastoida useamman kuin yhden loitsun, mahdollisesti jopa [b:18840596d6]kuusi[/b:18840596d6], jos käy tuuri.
Kannattaa lukea säännöt ennen kuin antaa neuvoja niistä... :oops:
|
caramon
linkki
17. helmikuuta 2005 kello 20.05
|
caramon
17. helmikuuta 2005 kello 20.05
linkki
|
no nytte pitäis olla homma hanskassa, mutta eikös noita velho loitsuja ole aika vähän, ainakin tuossa perus pakkauksessa missä kirjoissa/nettisivuilla niitä on lisää??vai oletteko tehnyt niitä itse vai miten olette menetelleet?
|
Ilkka
linkki
17. helmikuuta 2005 kello 22.00
|
Ilkka
17. helmikuuta 2005 kello 22.00
linkki
|
[quote:73b3e62435="caramon"]no nytte pitäis olla homma hanskassa, mutta eikös noita velho loitsuja ole aika vähän, ainakin tuossa perus pakkauksessa missä kirjoissa/nettisivuilla niitä on lisää??vai oletteko tehnyt niitä itse vai miten olette menetelleet?[/quote:73b3e62435]
[url=http://www.snark.freeserve.co.uk/docs/]Täältä[/url] löytyy Sandyn velhotaikuus .doc muodossa. Kyllä siinä loitsuja riittää enemmänkin ainakin alkuun. Ja voihan niitä aina itte tehdä jos on aikaa ja innostusta.
|
caramon
linkki
8. maaliskuuta 2005 kello 20.38
|
caramon
8. maaliskuuta 2005 kello 20.38
linkki
|
no nyt sitte haluisin lisä tietoo taas kirjoista nyt tosin englannin kielisistä ja varsinkin gloranthaan liittyvistä ja tietysti muut rq kirjat mitkä löytyy englannin kielisinä
|
Ferron Säilänsärkijä
linkki
8. maaliskuuta 2005 kello 21.30
|
Ferron Säilänsärkijä
8. maaliskuuta 2005 kello 21.30
linkki
|
En nyt tiedä kaipaatko tietoa kirjoista joista löytyy velholoitsuja vai yleensäkin lähdekirjoista. nysaloori ja monet muut osaavat auttaa varmasti paremmin, mutta tässä listaa niistä joita itse omaan, ja joista minulle on ollut apua, siis ne enkun kieliset:
Rune Quest deluxe edition, Pavis and The Big Rubble, River of Cradles,
Griffin Mountain, Cult Compedium, Troll Pack (ei taida enää nykyisin saada Fantsusta), Dorastor, Book of drastic resolutions 2 eri kappaletta, Land of ninja ( ei saa enää kaupasta),Strangers in Prax, Borderlands ym.
Kannattaa myös tsekata laadukas fanzine-lehti Tradetalk, sekä muistin mukaan eri conien koostelehdykät kuten shadows of pavis, beyond pavis ym. saman sarjan lehdykät.
Olen myös itse käyttänyt hero warsin matskua kuten Lunar hand bookia, Men of the sea, Tarsh Wars ja muutamaa muuta Rq- pelien lähde materiaalina. (en suuremmin välitä HW:stä pelinä).
Suomalaisista lisäosista nysaloori jo kirjoittikin tyhjentävästi, kuten Vanhat rodut, Glorantha boxi, kauhun ja pimeyden kultit, sekä gloranthan kultit. Seikkailuista omenakuja, sienikkäät ja aina legendaarinen käärmepiipunsyvänne. Sekä jos saat käsiisi vanhoja maguksia niistä löytyy pari hyvää seikkailua.
Kaikkea ei voi tietenkään kerralla saada, ellei halua tuhlata fyrkkaa paljoa. Netistä löytyy paljon taustatietoa, kuten tämä foorumi ja sen suuret tietäjä herrasmiehet. Sekä mm. Enkun kielisistä sivuista mm. Simon Phippin runkku sivut ovat hyvin kattavat. Vanhempia kirjoja kannattaa tsiikailla eri netti huutokaupoista. Uudempia ja suomenkielisiä löytyy ainakin jonkin verran hesan fantasiapeleistä.
- Ferron
|
Guzmo
linkki
9. maaliskuuta 2005 kello 21.35
|
Guzmo
9. maaliskuuta 2005 kello 21.35
linkki
|
Heroquestin taustamatsku Gloranthasta, varsinkin Orlantheista (eritoten Thunder Rebels, Storm Tribe, Barbarian Adventures 1-3) ovat täyttä timanttia. Suosittelen tutustumaan.
RQ/HQ matskua on tarjolla kirjoina & netissä niin runsaasti, että sen edessä hämmentyy. Etene hitain ja rauhallisin askelin. Hanki kirjoja, jotka kiinnostavat sinua. Kaikkea Greginkään kirjoittamaa ei tarvitse pitää sinä ainoana totuutena. YGWV
|
Ferron Säilänsärkijä
linkki
10. maaliskuuta 2005 kello 14.55
|
Ferron Säilänsärkijä
10. maaliskuuta 2005 kello 14.55
linkki
|
Aamen viimeisille tekstin kappaleillesi Guzmo.
Aamen.
|
KingofSartar
linkki
11. maaliskuuta 2005 kello 17.11
|
KingofSartar
11. maaliskuuta 2005 kello 17.11
linkki
|
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että pelinjohtaminen suhteessa materiaaliin meni seuraavasti: alussa ei tiennyt mitään ja käytti mitä oli oppinut muiden peleissä, lähdemateriaali: peruspakkaus, Genertela-pakkaus, Kulttikirja, Riimumestarin kirja. Seuraavaksi: ostin kaikki mahdolliset suomalaiset ja ulkomaiset julkaisut, varsinkin lehdet, materiaali: Tales of the Reaching Moon, Tradetalk, Chaosiumin tuotteet. Tällä hetkellä: Käytän olemassa olemaa materiaalia, saatan ostaa valittuja tuotteita. Luon seikkailumateriaalin pääosin itse, käytän valmista materiaalia pohjana. Netistä on hyötyä "faktojen" tarkasteluun ja miettimiseen.
Kuten on todettu, kannattaa ottaa pelinjohtaminen asia kerrallaan ja kehittää oma tyylinsä, jolloin tietää mitä tekee ja kenen kanssa ;)
Itsellä kesti 7-8 vuotta...
|