Vanha foorumi

Takaisin

Hahmojen keskinäiset voimasuhteet

Yleinen RuneQuest-keskustelu
Arkat 2. lokakuuta 2001 kello 17.18
Kirjoittaja Viesti
Arkat linkki 20. syyskuuta 2001 kello 20.28
Arkat 20. syyskuuta 2001 kello 20.28 linkki Ajattelin yhdistää kaksi lempipuuhistani, lesomisen ja pohdiskelun. Niin siis: Therlainin pelaajan (Verikalpa tällä foorumilla) lupauduttua johtamaan RuneQuestia olemme tehneet uudet hahmot Nikk Effinghamin hahmonluontisysteemillä (heitetään statit 4d6 ja pienin pois, 3d6+6 ja pienin pois, ostetaan taidot ja etuja pisteillä, saadaan lisää pisteitä haitoista). Kolmen muun pelaajan (mukaanlukien Zorak Zoran) luodessa Otkorionilaiset Klenkun velhoveljekset (Klenkku! Onko kauheampaa nimeä olemassa?!), minä loin ikioman Cerebuksen ja Conan inspiroiman 15-vuotiaan barbaarisankarini Porentin taigalta. Tämä noviisiseremonioita käymätön nuori villi on vahva, kookas ja ketterä, uskomattoman ahne ja varsin kevytuninen. Mutta pääasia on tämä: muiden hahmojen käyttäessä pisteensä velhokykyihin ja loitsuihin, minä käytin kykyni taitoihini (en asetaitoihini, kylläkään). Ja nyt tilanne on se, että hahmoni pystyisi kahdessa kierroksessa surmaamaan muun seurueen, vaikka heillä olisi jo loitsut päällä (vaikka muut pelaajat väittävät etten kykenisi, tämä on kylmää logiikkaa ;b). Toinen esimerkki: Therlain Verikalpa pystyisi varmasti surmaamaan koko seurueensa, mukaanlukien sivuhenkilö-EPH:t (jotka ovat reilusti riimulordeja hekin) - vaikkakin KalzaBah, joka kykenisi samaan jos Therlainia ei tarvitse surmata, olisikin todennäköisesti hänen kanssaan varsin tasaväkinen (mutta mitä peikkoparka tekee kun Therlain voi aloittaa 32 iskun sarjansa kahdella miekalla joissa on Terävyys 10?!). Lisäksi kahden pelaajan tapattaessa hahmojaan ja toisen heistä vielä tehdessä uusia elävien tilalle on minulla vakavia ongelmia - korkean tason pelin hahmoilla täytyy mielestäni olla historia, ja luodessa Therlainin tai KalzaBahin tasoisia hahmoja tuota historiaa täytyisi olla novellin, parin verran. Joten: 1) Millaisia hahmonluontimenetelmiä käytätte? Kirjan, muiden, omia, yhdistelmiä? Mitkä menetelmät antavat parhaat tulokset ja miksi? Käytättekö eri systeemejä eritasoisia hahmoja luodessa? Onnistutteko te ja PJ:nne/pelaajanne pitämään hahmot hengissä niin että uusia ei tarvitse luoda (Miten jaksatte pelata samaa hahmoa ikuisuuden? Kyllästyin UO:ssa siihen kahdessa vuodessa, ja koko peliin seuraavassa vuodessa). 2) Mitä mieltä olette hahmojen keskinäisistä voimasuhteista? Miten tehdä uusi hahmo voimakkaiden seuraksi? Saako yksi hahmo olla ylivoimainen? Miten onnistuu mielestänne peli jossa yksi hahmo on "päähenkilö" ja muut ovat tärkeitä sivuhenkilöitä (eli yksi on Arska, muut ovat Kevin Bacon yms. ;b).
Guzmo linkki 21. syyskuuta 2001 kello 13.49
Guzmo 21. syyskuuta 2001 kello 13.49 linkki [quote:f303149c15] 1) Millaisia hahmonluontimenetelmiä käytätte? Kirjan, muiden, omia, yhdistelmiä? Mitkä menetelmät antavat parhaat tulokset ja miksi? Käytättekö eri systeemejä eritasoisia hahmoja luodessa? Onnistutteko te ja PJ:nne/pelaajanne pitämään hahmot hengissä niin että uusia ei tarvitse luoda (Miten jaksatte pelata samaa hahmoa ikuisuuden? Kyllästyin UO:ssa siihen kahdessa vuodessa, ja koko peliin seuraavassa vuodessa).[/quote:f303149c15] NPC:t luon pseudorandomisesti. Heitän yleensä ominaisuudet, mutta jos niistä tulee liian huonot heitän uudestaan taikka päätän, että se voima on nyt 16. Tärkeät NPC:t eivät yleensä ole mitään heittopusseja, joten pistän ominaisuudet ja kyvyt sen mukaan. Taustat mietin tilanteen mukaan. Haitat ja persoonallisuudet vain elävöittävät NPC:tä. Samaa hahmoa on ihan mielenkiintoista pelata piteempäänkin. Varsinkin jos hahmo kehittyy matkan varrella. Eeppisiä kasvutarinoita on hauska lukea ja vielä hauskempi pelata. Jotkut pelaajat onnistuvat/osaavat pitää hahmonsa hengissä vuosia. Osalle uuden hahmon tekeminen on ajankohtaista joka kolmannella pelikerralla. Esimerkkeinä pelaajistani K ja J: J:llä vaihtuu hahmot yleensä vasta kampanjan vaihtuessa. K:lla vaihtuu hahmot n. 5-10 kertaa kampanjan aikana :smile: [quote:f303149c15] 2) Mitä mieltä olette hahmojen keskinäisistä voimasuhteista? Miten tehdä uusi hahmo voimakkaiden seuraksi? Saako yksi hahmo olla ylivoimainen? Miten onnistuu mielestänne peli jossa yksi hahmo on "päähenkilö" ja muut ovat tärkeitä sivuhenkilöitä [/quote:f303149c15] Joku hahmoista on lähes aina voimakkaampi/älykkäämpi/mahtavampi. Yleensä pelaajat hyväksyvät asian. Pakollinen pelaajien tasapainottaminen on vähän typerää ja syö uskottavuutta peliltä. Tökeröt esimerkit osa IV: Rapa-Ripa (15v barbaarinoviisi nahkapanssareissa) lyöttäytyy Therlain Verikalvan seuraan. Varoittamatta ilmasta laskeutuu Humakt, joka pyytää Rapa-Ripaa vahtimaan miekkaansa. Rapa-Ripa näyttää uutta miekkaansa Therlainille... :smile: - Guzmo
Plentonius linkki 21. syyskuuta 2001 kello 17.14
Plentonius 21. syyskuuta 2001 kello 17.14 linkki 1) Ihan miten vain. Yleensä haluan ihmisten pelaavan puutteellisia hahmoja ja siten vanhat 3d6 RQ hahmot olivat ihan järkeviä. (HWssä tätä ongelmaa ei ole, mutta en aio yrittää mitään ylitsepuhumista tässä tai Elämän Valo iskee kimppuuni.) En pidä inflaatiosta, minkä muut systeemit tuovat. Normaalin mekaniikan kautta joku 16 arvo on kadehtimisen arvoinen, mutta voi muilla systeemeillä muodostua kaurapuuroksi. 2) Anna mennä vaan, pelaajat ovat kateellisia penteleitä, mutta väliäkö tuolla. Demokraattiset "seikkailijaosuuskunnat" ovat kauheinta, mitä tiedän.
Zorak Zoran linkki 2. lokakuuta 2001 kello 17.18
Zorak Zoran 2. lokakuuta 2001 kello 17.18 linkki Heitämpä minäkin pennini likoon ennenkuin ottavat sen pois ja laittavat centin tilalle.... Ensiksi Arkatille hieman replyä nuista ensimmäisistä kommenteista, täytyy myöntää että kys. barbaari penikka on kyvyiltään hiukan edellä mutta minkäs teet kun velhoni saa yhden osuman ja hutasee lyönnillä käden käyttökelvottomaksi? :D Toisekseen, kukapa on niin hullu että jäisi huitomaan Therlainia vastaan jolla miekka taito on siellä 400+? en minä ainakaan 212 pateettisella taidollani... luultavasti holdista teleportti ja pois ja pienen valmistelun jälkeen Therlainilta henki pois tai sitten (nykyisen systeemin) jumalaisella väliintulolla pois ja Therlainilta henki pois kun ei sitä odota (tosin kyseinen homma on mahdotonta nykyisessä pelisysteemissä koska muut tietävät koko ajan mitä toinene tekee (sama huone jossa pelataan) ja "yhtäkkiä" hahmo tietää sen yllätyshyökkäyksen tms.) Mutta kuten olen aiemmin todennut 1) kukaan ei ole kuolematon 2) jos joku pitää hengiltä saada, miksi riskeerata oma henki lähitaistelussa? :smile: Onkohan minussa vikaa kun yleensä ennalta suunnittelen "kapinallisten" pelaaja hahmojen varalle muutamia konsteja... jos käyvät poikkiteloin tai boostailevat tarpeeksi pitkään kovilla kyvyillään (tai jatkuvasti lesoavat "..ttu mä en pelkää mitään" joka pitemmän ajan sisään alkaa risomaan)? Onko muilla tähän jotakin? Samanlaista käyttäytymistä? Olenko friikki? :smile: Sitten itse kysymyksiin.... 1) RQ vakio systeemi on paras, statit + peruskyvyt ja siinä se, elikkä aivan alkutekijöistä alkaa. Jos halutaan hieman kovempia tyyppejä niin vähän mahti pisteitä kultteja varten/lumouksia ja pisteitä jaettavaksi kykyihin, zimppeliä (IMO). Ainakin minä pystyn pelaamaan hahmoani vaikka kuinka kauan (olettaen että PJ ei vedätä peliä jumalattomalla apina tahdilla jolloin suunnitelmani toteutuvat ennenkuin kerkeän jatkaa niitä). Riippuen hahmosta tottakai. Jos hahmolla pelataan tarpeeksi usein niin luonnostaan alkaa päässäni muhia mitä mielenkiintoisempia suunnitelmia. Esimerkiksi 4 päähahmoani, KalzaBah (se suurpeikko, you know), Yorsar (Orlanth nuorukainen josta Arkat joskus valittaa:smile: , WuZuul (herra taikaesine josta kaikki muut valittavat..) ja kaikkien rakastama idiootti kääpyö PyroNaugh (2 viimeistä d&d:stä ja ad&d:stä). 3 ensimmäiselle suunnitelmat urkenivat pikkuhiljaa, KalzaBahilla osa alkuajan suunnitelmistä on jo toteutunut mutta suurimmat eivät vielä (joita Arkatikin voi vain arvailla, ei maailmanvaltaa, tällä kertaa..). Yorsarilla on pieniä ja enemmän klaanikohtaisia ja perhekohtaisia suunnitelmia pienellä tasolla (ja muutama isompi mutta niiden aika ei vielä ole). WuZuul olikin mielenkiintoisin yritykseni, d&d etenee nopeasti joten eikös WuZuul äkkiä ollut korkeatasoinen hyvin varustettu seikkailija, joten lähdin soveltamaan ideoitani kunnes Arkat siirrätti koko kaupungin toiseen ulottuvuuteen (naapurivaltiot eivät tykänneet pienestä... emm.. "bisneksestäni"). Pyronaugh, idootti kääpiö (äly 6) ei tarvitse muita suunnitelmia kuin seuraava ateria/aarre (joten onkin suht hyvin erään NPC toverin avun tarpeessa, ja ehkä hieman tossun alla :wink: . Urph, eiköhän tuossa ollut jo tarpeeksi tuohon ekaan, aina kun on luppoaikaa suunnittelen hahmojeni taustoja/"lookkia"/tulevaisuuden suunnitelmia ja muita aivoituksia... Tuo syvyyttä ja mielenkiintoa :smile: 2) Ehdottomasti ei. Ainakin meidän tyylisissä peliporukoissa (roolipelaamiseen pystyy tuurilla 3 henkilöä 6:sta. Ja koska muut eivät roolipelaa, eivät muutkaan vaivaudu, Arkat tietää mistä puhun). Oletetaan että joku meistä saisi muita paremman hahmon, hyvällä omatunnolla voin snaoa että jos se sattuu minulle en ala sillä lesoamaan/boostaamaan. Ehkä jopa pitää hieman piilossa "paremmuuttani" (kuten piilottelen joitakin etulyöntiaseman antavia ominaisuuksia muillakin hahmoilla) aivan sen takia koska tiedän miltä tuntuu jos toinen heittää "vittu te ootte paskoja" tms läppää. Mutta jos parempi hahmo sattuu muille niin pienellä kokemuksella voin sanoa että tästä jaksetaan jauhaa (kts "vittu te ootte paskoja") ja aina kun joku huomaa että oma kyky nousi (mutta ei aivan paremman tasolle) tulee heti maininta "haha, mullapa onkin jo xxx%". Pääsyy vastalauseeseeni on, KATEUS! Mutta jos kyseinen henkilö ei boostaa tai pitää paremmat kyvyt "piilossa" niin tämä voisi onnistua. Mutta jättäisin kyllä esim. Arnoldin pelaamisen PJ:lle ja pelaajat saisivat olla tasavertaisia Pekoneita. *Haluaa ehdottomasti lisää ropettamista!" Zorak Zoran