Vanha foorumi

Takaisin

Aihe: aikuistumisriitit

Zin Letters -tekijäfoorumi
humis 4. tammikuuta 2005 kello 13.46
Kirjoittaja Viesti
humis linkki 4. tammikuuta 2005 kello 13.41
humis 4. tammikuuta 2005 kello 13.41 linkki [Ugly Psycho] Henk. koht. yksi toivomus artikkelilistalle olisi juurikin aikuistumista ja kultteihin virallisesti liittymistä yms koskeva artikkeli. Eli jonkinmoinen aikuistumisriittijuttu, mieluusti muutaman eri kultin näkökulmasta ja osalta. Jotain RQ:n kulttivaatimuksia vastaavaa, mutta pelillisemmästä näkökulmasta, eli muutakin kuin pari heittoa. Olen noita hiljaa mielessäni pähkinyt, mutta enpä ole hääviin edistynyt. Eli tämä siis ei todellakaan ole tarjoutuminen moisia kirjoittamaan, vaan päin vastoin toive, että joku fiksumpi sen tekisi... :wink:
Ugly Psycho linkki 7. tammikuuta 2005 kello 10.44
Ugly Psycho 7. tammikuuta 2005 kello 10.44 linkki Ymn. Näköjään minullekin on tänne pääsy annettu, niin höpäjöidään nyt tarkemmin noista omista ajatuksista, mitä joskus pyörittelin. Eli, lähtökohtana alunperin ajattelin jotain näitä myyttejä, miten kukakin jumaluus on vaikkapa myrskyheimoon putkahtanut, ja niiden pelaamista kevyehköhän sankarimatkana. Esimerkiksi [url]http://www.kalikos.org/tarinat/huhtikuu2003.php[/url] pohjalta voisi jotain ajatella Vingan osalle ja niin edelleen. Samaten King of Dragon Passista mietin joidenkin sankarimatkojen hyödyntämistä ideassa, lähinnä Elmalin osalta (johtuen hahmoista joille noita olisin tarvinnut - Vinga, Elmal ja Orlanth tai Issaries). Ongelma, jonka takia homma on jäänyt idea-asteelle, on vakituisen Glorantha-peliporukan puuttuminen ja vielä enemmän saatavilla olevien pelaajien heikohko Glorantha-tuntemus, joka pistää vähänkään monimutkaisempien myyttien käyttämisen hankalaksi. Eli ehkä joku aloittelijaläheisempi konsti olisi kuitenkin parempi, tiedä sitten mikä, tai saako sellaista lopulta kasaan? Samaten tietty niitä myyttejäkin tarvisi jokaiselle jumaluudelle omansa, jos noita meinaisi enemmänkin käyttää, mutta toisaalta edes muutama jo olemassa versio auttaisi toisten kulttien kanssa soveltaessa. Sen verran vielä haluan korostaa, että itsellä ei ole annettavana mitään ylläolevaa ideaa kummempaa, eikä mitään tietoa olisiko projektille kevään mittaan aikaakaan, joten en todellakaan voi lupautua asian eteen juuri mitään tekemään. Toisaalta kaikkia pikkuideoita Orlanthipuolelle voisi hyvinkin löytyä, ja niitä toki olen valmis jakamaan sikäli kun ne ketään kiinnostaa.
humis linkki 7. tammikuuta 2005 kello 12.51
humis 7. tammikuuta 2005 kello 12.51 linkki Mä taas olen enemmän kiinnostunut panteoni-initiaatiosta, eli koko myrskyheimoon liittymisestä ja niistä riiteistä, jotka kaikki pojat ja vastaavasti kaikki tytöt käyvät läpi siirtyessään aikuisuuteen. Tietysti hyvä kattava artikkeli kattaisi molempia - pelkään vain, ettei kaikille jumaluuksille millään voi kirjoittaa tarpeeksi yksityiskohtaisia ja värikkäitä initiaatioriittejä, ilman että siitä itsessään tulee kokonainen kirja.
Ugly Psycho linkki 7. tammikuuta 2005 kello 23.37
Ugly Psycho 7. tammikuuta 2005 kello 23.37 linkki [quote:7bf8533fac="humis"]Mä taas olen enemmän kiinnostunut panteoni-initiaatiosta, eli koko myrskyheimoon liittymisestä ja niistä riiteistä, jotka kaikki pojat ja vastaavasti kaikki tytöt käyvät läpi siirtyessään aikuisuuteen.[/quote:7bf8533fac] Niin, tosiaan, näitäKIN siis itse kaipailin toki, yritin edellisessä lähinnä tarkentaa ajatuksiani tuosta kulttipuolesta.