Vanha foorumi

Takaisin

Pelaajahahmot massataistelussa

HeroQuestin säännöt
Elgarth Mortifier 7. joulukuuta 2004 kello 17.53
Kirjoittaja Viesti
Elgarth Mortifier linkki 7. joulukuuta 2004 kello 17.53
Elgarth Mortifier 7. joulukuuta 2004 kello 17.53 linkki Elikkä tuossa viime pelikerrallamme 'Myrsky yli punaisen kuun' otti yhteen ' Kaiken Metsästäjät' sankarijoukkion kanssa. Prinsessa Anderida oli lähettänyt ko. Dara Happalaisen eliittiyksikön pysäyttämään Lepakonturmanakin tunnetun joukkiomme. Ja sitten itse asiaan. Eli Group extended contestissa mielestäni kovat sankarit hukkuvat massaan. Ainakin meillä. Augmentoituna varustebonuksin 20w5 tasolla taistelevat kaksi kärkisoturiamme eivät pystyneet estämään Lunarien iskuryhmää iskemästä ryhmäämme hajalle. Lopputuloksena 19 kuollutta harrasta ja 44 'noviisia' . Lunareiden lopullisista tappioista ei ole tarkkaa tietoa. Kärjistäen voisi todeta, että kovimmat ph:mme olisivat pärjänneet paremmin keskenään, kuin 60 kaverin kanssa. En tiedä sitten olisiko peliteknisesti parempi tuoda sankarit esiin, vaikkaa siten, että otetaan molempien joukkioiden 'esitaistelijat' pienempään group extendediin ja muut augmentoivat näitä? Vai olisiko todellakin niin että sankarit eivät pysty kääntämään taistelun kulkua? Plaah tulipa sekavaa tekstiä. Laittakaapa yleisiä vinkkejä/mielipiteitä group extendedeistä.
viljo linkki 9. joulukuuta 2004 kello 8.43
viljo 9. joulukuuta 2004 kello 8.43 linkki Terve, olen nyt kirjastossa ja en siksi viitsi kirjoittaa kovin pitkästi. Tuossa Loskalmin armeijan joukko-osastoja aiheessa,http://www.kalikos.org/foorumi/viewtopic.php?t=1546, selitän oman porukkamme toimintaa massataisteluissa. Armeija käy omaansa ja pelaajat omaansa(extendediä), noin karkeasti. Armeijoille lasketaan HQ-taitoarvo, jota augmentoivat vaikkapa tuossa minun tapauksessa lohikäärme Sodan kuningaskuntaa ja vaikkapa Loskalmilla raskas heittimistö. Tätä arvoa augmentoi molemmilla puolilla esim. 3-4 tärkeintä kenraalia relevantilla kyvyllä. Minä lasken, että guardianit, yleensä magia, vähäisemmät sankarit jne. kumoavat toisensa, koska niitä on yleensä molemmilla puolilla. Jos näin ei ole, voi siitä antaa augmenttia puolin tai toisin. Toimii ihan hyvin tämä systeemi.
humis linkki 12. joulukuuta 2004 kello 21.20
humis 12. joulukuuta 2004 kello 21.20 linkki Tarvitsisi tietää hieman enemmän ottelun kulusta, ennen kuin voisi kunnolla analysoida. Miten ja miksi sankarit mielestäsi hukkuivat massaan? Yksi omituisuus laajennetuissa otteluissa mikä on itse tullut vastaan on vastapuolen hekompien vastustajien käyttö EP-pattereina. Yksi harvoista käymistämme LOista latistui pahasti, kun vastustajan erillisenä osanottajana käsitelty wyverniseuraaja muuttui täysin sankarin ylimääräiseksi energiapatteriksi ilman mitään omia mahdollisuuksia. Toisaalta juuri kuvaamassasi tilanteessa voin nähdä homman toimivan todella hyvin. Eliittiyksikkö iskee seuraajiin, seuraajat ovat ihan kusessa. Sankareiden täytyy tehdä kaikkensa puolustaakseen seuraajia EP-siirroilla (kai nämä muistettiin?) ja samalla yrittää kurmottaa vastustajia. Jopa vastustajien seuraajilta imemät EP:t voi perustella sillä, että kaikki tuho ja sekasorto mitä seuraajien keskuuteen kylvetään ei voi olla sekoittamatta myös sen johtosankareita.
Ilkka linkki 16. joulukuuta 2004 kello 1.38
Ilkka 16. joulukuuta 2004 kello 1.38 linkki [quote:f54be2c2eb="humis"]Yksi omituisuus laajennetuissa otteluissa mikä on itse tullut vastaan on vastapuolen hekompien vastustajien käyttö EP-pattereina. Yksi harvoista käymistämme LOista latistui pahasti, kun vastustajan erillisenä osanottajana käsitelty wyverniseuraaja muuttui täysin sankarin ylimääräiseksi energiapatteriksi ilman mitään omia mahdollisuuksia. [/quote:f54be2c2eb] Siis hetkinen... Voisitko selventää asiaa minulle? Wyverni oli vastustajan Seuraaja (Follower), joka toimi itsenäisesti. Ja jonka Sankari otti omakseen? Miten ihmeessä? Vastustajan Seuraajat antavat pisteitä tai plussaa vain vastustajalle. Eivät kai sentään kenellekään muulle. Tietenkin itsenäisesti toimivan Seuraajan voi voittaa ja sen pisteet ottaa omikseen, mutta se vaatisi jonkinlaisen Ottelun ja voiton. [quote:f54be2c2eb="humis"]Toisaalta juuri kuvaamassasi tilanteessa voin nähdä homman toimivan todella hyvin. Eliittiyksikkö iskee seuraajiin, seuraajat ovat ihan kusessa. Sankareiden täytyy tehdä kaikkensa puolustaakseen seuraajia EP-siirroilla (kai nämä muistettiin?) ja samalla yrittää kurmottaa vastustajia. Jopa vastustajien seuraajilta imemät EP:t voi perustella sillä, että kaikki tuho ja sekasorto mitä seuraajien keskuuteen kylvetään ei voi olla sekoittamatta myös sen johtosankareita.[/quote:f54be2c2eb] Eihän Seuraajien kimppuun voi käydä menemättä heitä hallitsevan hahmon läpi?! Hahmon plus Seuraajat ovat säännöissä yksi toimija, eivät suinkaan joukko itsenäisiä toimijoita! Seuraajat tipahtavat pois pelistä vain jos Hahmo, jolle he ovat antaneet pisteensä, kärsii tappioita. Näin minä sen ainakin tuomitsisin...
humis linkki 16. joulukuuta 2004 kello 17.09
humis 16. joulukuuta 2004 kello 17.09 linkki äh terminologia. ei ollut vastustajan seuraaja sääntöteknisessä mielessä. Olisi toiminut ihan hyvin jos olisi ollut. Asiasta on lisääkin jossain muualla täällä, mitä en jaksa etsiä. Pointti oli enemmän se, että LO:t menee wonkyksi jos siellä on eri mestaruustason joukkoja samalla puolella EP-siirtojen takia. Ts. heikommista tulee vastapuolelle EP-pariistoja koska käytännössä heidän kurmottamisensa päätyy usein täydelliseen voittoon ja siten EP-siirtoon.
Ilkka linkki 16. joulukuuta 2004 kello 17.26
Ilkka 16. joulukuuta 2004 kello 17.26 linkki [quote:fa876f1aa8="humis"]äh terminologia. ei ollut vastustajan seuraaja sääntöteknisessä mielessä.[/quote:fa876f1aa8] Sanat on niin sekoittavia. Varsinkin kun luen kaikkea kuin piru raamattua... :-? [quote:fa876f1aa8="humis"]Ts. heikommista tulee vastapuolelle EP-pariistoja koska käytännössä heidän kurmottamisensa päätyy usein täydelliseen voittoon ja siten EP-siirtoon.[/quote:fa876f1aa8] Muutama kuukausi sitten saivat pelaajat oikein kunnolla egon lisäystä, kun hyökkäsivät linnaan. Olivat rusentaneet ensimmäiset vartiosotilaat 1-0, kun muut tusinavartijat ryntäsivät karkuun! Ainoastaan pätevimmät uskalsivat asettua vastaan. Lyhensi taistelua nätisti eikä tarttenu selvittää kuin ne todelliset vastustajat. Suurin osa vastustajan sotureista pääsi karkuun, mutta olivat pelaajat silti tyytyväisiä taisteluun. Eivätkä päässeet turhaan paisumaan EP:tkään. Sitä paitsi sitä kaaosta oli peejiinä kiva kuvata. :P
viljo linkki 16. joulukuuta 2004 kello 17.52
viljo 16. joulukuuta 2004 kello 17.52 linkki Pahoittelut Humis pirullisesta viiveestä vastaamisessa, mutta tenttikiireet näin loppuvuonna tiedäthän. [quote:869b718bca]Tarvitsisi tietää hieman enemmän ottelun kulusta, ennen kuin voisi kunnolla analysoida. Miten ja miksi sankarit mielestäsi hukkuivat massaan?[/quote:869b718bca] Eivät huku massaan, vaan on helpompaa ajatella varsinkin kuvaamani Sogin taistelun mittakaavassa, että molemmilla puolilla on about yhtä paljon ns. vähäisempiä sankareita. Tämä ainoastaan sitä varten, koska lasken armeijoille karkean mahdin kuvaukseni mukaan ja olisi pirullisen hankalaa ottaa kaikki yksityiskohdat huomioon. En missään nimessä tarkoittanut, että rooolipelillisesti hukkuvat maassaan! Armeijoiden välillä käydään extended, johon pelaaajillakin yksittäisinä toimijoina voi ola vaikutusta; yksi on strategi, kolme muuta johtavat yksikköjä. Armeijan "mahdin" laskemisesta: määrittelen esim. jokaisen yksikkötyypin(ritarit, jalkaväki, merijalkaväki jne.) taitotason massataistelukyvyssä kolmella augmentilla plus varusteilla. 1. askel Knights of St. Hrestol Chivalrous charge 10w, Heroic combat +3, Chivalrous +2, Steed +8, Equipment +10 = 13w2 =52 Soldiers of St. Hrestol Chivalrous combat 19, Heroic combat +2, Chivalrous +2, Equipment +7 = 10w = 30 Loskalmi marines Charge to beach 19, Battle magic +2, Brave +2, Equipment +6 = 9w = 29 2. askel Sovitaan, että ritareita on 200, sotilaita 500 ja merijalkaväkeä 200. Tällä tavalla saadaan painotukset eri yksiköille: [(200 x 52) + (500 x 30) + (200 x 29)]/900 = noin 15w Samaan lukuun lasken mukaan myös maagiset osastot, joka tosin saataa olla liiallisesti yksinkertaistavaa. Tällä tavalla lasketaan myös arvo toiselle armeijalle ja extended käydään. Augmenttina edellisiin voidaan laskea esim. erityisen voimakkaat sankarit, sotakoneisto, selkeästi voimakkaampi magia, linnoitus jne. Kömpelöä? Ehkä, mutta en halua päättää liki miljoonan miehen taistelussa etukäteen mitä tapahtuu. Näin saadaan melko objektiivinen arvio ja noppatuurin osuutta mukaan kun kaksi armeijaa kohtaavat. Joukko-osastoja olen Sogin taisteluun tehnyt huomattavasti spesifimmin, kuin edellä. Se on jokaisen omasta yksilöllisyydestä kiinni. Pelaajien toiminta voi vaikuttaa extendedin kulkuun aivan normaalisti. Tervehdys Ilkka, näytät asustelevan Turussa. Millaista peliä vedät?Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...
Ilkka linkki 16. joulukuuta 2004 kello 18.06
Ilkka 16. joulukuuta 2004 kello 18.06 linkki [quote:5a23e3a877="viljo"]Pahoittelut Humis pirullisesta viiveestä vastaamisessa, mutta tenttikiireet näin loppuvuonna tiedäthän.[/quote:5a23e3a877] Tentit haisee! [quote:5a23e3a877="viljo"](...)Armeijan "mahdin" laskemisesta:(...)[/quote:5a23e3a877] Enpä taida itse pistää massataisteluja peliin. Vaikuttaa aikamoiselta päänvaivalta... [quote:5a23e3a877="viljo"]Tervehdys Ilkka, näytät asustelevan Turussa. Millaista peliä vedät?Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...[/quote:5a23e3a877] Turku on maaliman napa! :wink: Vedän kolmea kovaa sankaria Paviksessa. Kohtalon kovakoura on saattanut heidät yhteen, ja nyt he meinaavat jättää jälkensä maailmaan. Ja lunarien sotilaihin. Aika toimintapainotteista, mutta kyllä tästä vielä päästään klaanin rakentamiseen ja mystisten polkujen kulkemiseen oikein kunnolla.
Moonson linkki 17. joulukuuta 2004 kello 16.35
Moonson 17. joulukuuta 2004 kello 16.35 linkki Kannattaa ehdottomasti lukea Orlanth Is Deadin luku "Heortling Warfare", siitä saa yleisestikin hyviä vinkkejä massataisteluiden pelaamiseen ja siihen liittyvien tapahtumien kuvailuun. [quote:2618ce2067="Elgarth Mortifier"]Ja sitten itse asiaan. Eli Group extended contestissa mielestäni kovat sankarit hukkuvat massaan. Ainakin meillä. Augmentoituna varustebonuksin 20w5 tasolla taistelevat kaksi kärkisoturiamme eivät pystyneet estämään Lunarien iskuryhmää iskemästä ryhmäämme hajalle. Lopputuloksena 19 kuollutta harrasta ja 44 'noviisia' . Lunareiden lopullisista tappioista ei ole tarkkaa tietoa. Kärjistäen voisi todeta, että kovimmat ph:mme olisivat pärjänneet paremmin keskenään, kuin 60 kaverin kanssa.[/quote:2618ce2067] Toivottavasti ei ihan sentään noin? Et kerro kuinka taistelun tarkalleen vedit, mutta varmaan on selvää, että 60 kaverista pitäisi olla (huomattavasti) enemmän hyötyä kuin haittaa. Jos tarkoitat että 20w5-tason hahmot (alkaa olemaan jo lähellä Harrek/puolijumala-tasoa) olisivat todennäköisesti piesseet lunarit yksinään, ilman että kavereiden olisi tavinnut riskeerata henkeään, niin se on kai tavallaan ymmärrettävää eeppisessä Gloranthassa. [quote:2618ce2067="Elgarth Mortifier"]En tiedä sitten olisiko peliteknisesti parempi tuoda sankarit esiin, vaikkaa siten, että otetaan molempien joukkioiden 'esitaistelijat' pienempään group extendediin ja muut augmentoivat näitä? Vai olisiko todellakin niin että sankarit eivät pysty kääntämään taistelun kulkua? Plaah tulipa sekavaa tekstiä. Laittakaapa yleisiä vinkkejä/mielipiteitä group extendedeistä.[/quote:2618ce2067] Meillä homma toimii hyvin siten, että sankarit käyttävät joukkojen johtamistaitoja ja -magiaa omien joukkojen augmentointiin, massan tappaessa massaa bidaavat AP:n sijasta joukkojaan (ihmishenkiä), ja itse hyökätessään käyttävät tavallisia EC-sääntöjä. Jos johtajan ympäriltä tapetaan kaverit, niin massa pääsee kiertämään ympärille, ja multiple defense-penaltyt ja +20 bonukset selkään hyökkäyksestä alkavat jo tuntumaan pahalta. Eri osapuolten tosi kovilla sankareilla on tapana etsiä toisensa käsiinsä, ja niiden matsien lopputulos vaikuttaa hävinneeseen osapuoleen vähintäänkin demoralisoivasti, etenkin jos vastapuolen sankarilla on vielä voimia jatkaa heidän joukkojensa niittämistä. Bidaustaktiikoita voi käyttää massataisteluissa kuvaamaan eri joukko-osastojen taktiikkaa, esim. heorttilaisten "kilpi"-muodostelma riskeeraa yleensä todella vähän, taistelee puolustavasti, kun taas mahdollisesti kylkeen hyökkäävä "miekka" voi hyökätä aggressiivisesti ja bidata paljon, jos tarkoituksena on saada vihollisen rivit murrettua mahdollisimman nopeasti (kylkeen hyökkäämisestä voi antaa vielä vaikkapa +5 bonuksen).
newsalor linkki 21. joulukuuta 2004 kello 0.41
newsalor 21. joulukuuta 2004 kello 0.41 linkki Massataistelun voi vetää hyvin monella eri tavalla. HQ:han on siitä hauska vesseli, ettei valmiita vastauksia monestikkaan löydy, vaan työkalupaketissa on monia eri vaihtoehtoja. Lähestyisin tätä kysymystä kuitenkin siltä kannata, että mikä on taistelun tarkoitus ja miltä sen halutaan tuntuvan. Yksi mahdollisuus olisi vaikka vetää pelaajille välähdyksenomaisia kohtauksia heidän hahmojen näkökulmastaan ja lisäksi ottaa käyttöön taistelun yleistä kulkua heidän yksikkönsä kohdalla kuvaamaan EC:n. simple contestit siis kuvaisivat niitä merkittäviä tilanteita ja extentedit sitä miten yksittäinen hahmo selviää taistelun tiimellyksessä. Näin voitaisiin tuoda hahmojen eteen tilanteita, joissa he voisivat vaikuttaa taistelun kulkuun, kuten vaikkapa King of Dragon Passin taisteluiden taanit. Tällöin voitaisiin painottaa vaikka suuren taistelun sekavuutta ja sen tilanteen suuruutta mahdollisesti hahmojen pienuuden rinnalla tai sitten sitä kuuluisaa yhteishenkeä. Riippuu toki siitä, mitä ne pienemmän kohtaukset sisältäisivät. Mikäli taas tuo pelin sille tasolle, että pelaajat ohjailevat yksiköitä ja muita, muuttuu taistelue helposti persoonattommaksi. Straegiapelin makua voisi karkottaa vaikkapa ottamalla voimakkaasti luonteenpiirteet mukaan määrittämään mitä tapahtuu. Ehkäpä tärkeintä on muistaa niin normaaleissa yhteenotoissa, kuin massataisteluissakin se, että HQ edustaa "fortune-in-the-middle" -tyyppistä systeemiä. Ratkaistavan konfliktin kaikkia yksityiskohtia ei tulisi kertoa ennenkuin lopputolos on saatu. Niinpä vaikka niiden kahden yksikön välisen kohtaamisen ratkaissut yksityiskohta, auringon paljastuminen pilven takaa, voi ilmetä vasta sitten kun tiedetään toisen hävinneen.
newsalor linkki 21. joulukuuta 2004 kello 16.46
newsalor 21. joulukuuta 2004 kello 16.46 linkki [quote:3d6064d6ef="Elgarth Mortifier"]Augmentoituna varustebonuksin 20w5 tasolla taistelevat kaksi kärkisoturiamme eivät pystyneet estämään Lunarien iskuryhmää iskemästä ryhmäämme hajalle. Lopputuloksena 19 kuollutta harrasta ja 44 'noviisia' . Lunareiden lopullisista tappioista ei ole tarkkaa tietoa. [/quote:3d6064d6ef] Mikäli sankarit tosiaan voivat olla niin kovia, että selviävät yksin pienemmillä tappioilla. He eivät kuitenkaan voi estää massatappelussa niiden rivimiehien keskinäisiä kahnauksia. Ehkäpä taitava johtaja erottaisi hahmot omaksi iskujoukokseen ja käyttäisi näitä iskemään vihollisen eliittijoukkojen kimppuun tai sivustalta vaikkapa velhojen kylkeen. [quote:3d6064d6ef="Ilkka"]Muutama kuukausi sitten saivat pelaajat oikein kunnolla egon lisäystä, kun hyökkäsivät linnaan. Olivat rusentaneet ensimmäiset vartiosotilaat 1-0, kun muut tusinavartijat ryntäsivät karkuun! Ainoastaan pätevimmät uskalsivat asettua vastaan. [/quote:3d6064d6ef] Minä hoidan asian monesti niin, että kun PH voittaa useamman hahmon ryhmän, niin kuvailen asian niin, että osa haavoittuu ja loput juoksevat karkuun. Niinpä simple contestissa kahdeksan vartijaa saattaisivat: - 1: Perääntyä parin vartijan haavoituttua tai kaaduttua tönäisyn voimasta. - 10%: Perääntyä yhden vartijan maatessa maassa kuolenkorinoissaan ja parin muun saatua pieniä haavoja. - 50%: Juosta karkuun kun hahmo olisi nopsaan tappanut 3 ja haavoittanut loppuja vakavasti. - Dying: Maata maassa kuolleina yhtä lukuunottamatta, joka raahautuu haavoistaan huolimatta poispäin.
Elgarth Mortifier linkki 23. tammikuuta 2005 kello 20.13
Elgarth Mortifier 23. tammikuuta 2005 kello 20.13 linkki Kiitos paljon vastauksista. Olemme peliporukkamme kesken käyneet läpi tuota ja muitakin taistelujamme ja päätyneet siihen, että homma meni oikein. Vaikka kahden-kolmen miehen kärkiosasto onkin luokkaa Major hero, niin on heidän 'mahdotonta' suojella tovereitaan tilanteessa, jossa joutuvat itse taistelemaan taitojensa äärirajoilla. Annoin valitettvasti hivenen ylimalkaisen kuvan taistelusta. Todenmukaisempaa olisi ollut kuvata tilannetta kertomalla Lunarien 'Kaikenmetsästäjät' yksikön hyökänneen 2:1 ylivoimalla onnistuneen väijytyksen päätteeksi. Kovimmat lunarit paikalla olivat korkeintaan marginaalisesti omia sankareita heikompia. Puolenkuun kenraali Lucaresh (en ole varma kirjoitusasusta) ainakin oli todella kova. Onko muilla muuten kuinka korkealle noussut 'kokonaiskyky' taistelussa varusteaugmentoineen? Jotenkin tuntuu uskomattomalle, että omalla hahmollani on kaaosta vastaan taistellessa ollut uskomaton 11w7. Tästä toki Uroxin siunaama Rautapeitsi 'Verenjuoja'(aikaisemmin Solanthoksen) on yksinään +20 (+40 vs kaaos). Tämä onkin kampanjamme kovin yksittäinen esine, jossei lasketa itse Orlanthille kuulunutta Helistintä, jonka on määrä kääntää suunta Valkomuurilla.