Vanha foorumi

Takaisin

Näkökulmia shamanismista

Yleinen keskustelu
Assath 4. syyskuuta 2004 kello 22.55
Kirjoittaja Viesti
Assath linkki 2. syyskuuta 2004 kello 9.51
Assath 2. syyskuuta 2004 kello 9.51 linkki [quote:c7925442be="Tanan"]Hmm. Mitä muita kykyjä shamaanilla mielestäsi sitten on?[/quote:c7925442be] No en nyt ole sitä mieltä, että näitä tarvii välttämättä shamaaniin liittää, mutta shamaanejen kerrotaan pystyneen esim. seuraavanlaisiint tekoihin: -kulkemaan kiinteän aineen läpi -hallitsemaan eläimiä, usein kokonaisia laumoja kerralla -näkemään menneeseen, tähän hetkeen ja tulevaan -liikkumaan ajassa ja paikassa -kurkottamaan eri paikkaan ja toisinaan myös aikaan, esineitä noutaakseen -hallitsemaan luonnonvoimia -parantamaan sairaita ja loukkaantuneita -lukemaan ajatuksia -ottamaan eläinhahmon -siunaamaan metsästysretkelle lähtevän porukan, pellon tai vastaavan -matkustamaan tuonelaan/vastaavaan kuoleman jälkeiseen paikkaan -muuttamaan ulkomuotoaan, ääntään ja olemustaan -kiroamaan vihollisensa (esim. siten, että eläimet vainoavat tätä koko ajan) Monet näistä voidaan toki selittää shamaanien hallitsemien henkien toiminnalla, mutta en näe syytä miksi kaikki pitäisi niillä selittää. [quote:c7925442be]Kokisin shamaanin taikuuden hyvin voimakkaaksi, mutta sillä voisi olla hankala vaikuttaa suoraan maailmaan[/quote:c7925442be] Olen ihan samaa mieltä. Kuten Dovaskin tuossa mainitsi niin shamaanien mahti on historiassa ollut nimenomaan "näkymätöntä". Suurin ongelma HQ:n shamanismissa, ja myös sinun pelkästään henkien hallintaan keskittyvässä tulkinnassasi, on mielestäni kuitenkin että se latistaa mystisen, intuitiivisen ja käsittämättömän shamanismin hyvin mekaaniseksi ja loogiseksi. Tämä sopii mielestäni paremmin esim. velhotaikuuteen, jonka koen olevan pitkälti loogista ja "tieteellistä". Lisäksi, jos hahmo on pelkkä henkien varasto, katoaa shamaanien yksilöllisyys ja eroa on lähinnä heikkojen shamaanien (niiden, jotka voivat sitoa vain harvoja henkiö) ja vahvojen shamaanien (niiden, jotka voivat sitoa paljon henkiä) välillä. Tribe 8:ssä on shamanismi(joka muuten on siinä ainoa taikuuden laji) toteutettu mielestäni erinomaisesti. Shamaaneilla on erilaisia ominaisuuksia, esim. kohtalo, tunnistaminen ja varjot. Näiden käytöstä on sitten annettu esimerkkejä, mutta samaan aikaan voimakkaasti painotettu, että voimat eivät suinkaan toimi aina samalla tavalla, vaan voivat vaihdella suurestikkin. Shamaanin pelaajalla on siis tuntuma voimiinsa ja niiden rajoihin, muttei tarkkaa tietoa niistä. Tämä tukee täydellisesti omaa käsitystäni shamaneiden olemuksesta. [quote:c7925442be]Miltä kuulostaisi seuraavat ohjelinjat shamaanismissa? 1) Shamaani ja henki eivät koskaan toimi yhteen.[/quote:c7925442be] Miksi eivät? [quote:c7925442be]2) Yksi henki yhtä vastustajaa vastaan. Sielu vastaan sielu tms. 3) Henget näkevät huonosti ja niillä on hankala vaikuttaa suoraan "maalliseen" maailmaan. Siksi riivaaminen on niin yleistä. 4) Henget, jotka rikkovat yllä olevia sääntöjä ovat todella voimakkaita/harvinaisia henkiä.[/quote:c7925442be] Ohjeet kuullostavat ihan hyviltä säännöiltä henkien hallintaan liittyen (sehän oli se pelimekaaninen ongelma, jota tässä oltiin ratkomassa), mutta en näe mitään syytä, miksi shamaanin kykyjen tulisi rajoittua ainoastaan henkien hallitsemiseen. Jos shamaani on kykenevä matkaan tuonpuoleiseen ja henkimaailmaan niin luulisi sieltä jäävän mieleen muitakin yliluonnollisia kykyjä kuin ainoastaan taito hallita henkiä. Lyhyesti sanottuna näen, että haluat yksinkertaistaan tilannetta liikaa, ilman että siitä on mitään varsinaista hyötyä.
Tanan linkki 3. syyskuuta 2004 kello 10.25
Tanan 3. syyskuuta 2004 kello 10.25 linkki [quote:cf2891c074="Assath"] Monet näistä voidaan toki selittää shamaanien hallitsemien henkien toiminnalla, mutta en näe syytä miksi kaikki pitäisi niillä selittää.[/quote:cf2891c074] Totta. Ehkä tässä on juuri oikean maailman shamanismin ja Gloranthan shamanismin ero. Koen, että minun Gloranthassani joka magian osa-alue on ikäänkuin osa isompaa palapeliä. Shamaanille jotkin asiat ovat hankalampia kuin esimerkiksi maagille tai papille. Minun Gloranthassani taikuus kokonaisuudessaan ei ole mitenkään rajattu, mutta eri osa-alueet ovat. Koska hahmo voi hallita vain yhtä(?) niistä kerrallaan, latistuu ja arkipäiväistyy magian luonne. Tämä on kuitenkin mielestäni Gloranthan perusteeman mukaista, eli kaikilla on voimakasta magiaa, ei vain "shamaaneilla". [quote:cf2891c074="Assath"] Lyhyesti sanottuna näen, että haluat yksinkertaistaan tilannetta liikaa, ilman että siitä on mitään varsinaista hyötyä.[/quote:cf2891c074] Koen, että yritän määritellä henkitaikuuden "lohkoa" Gloranthassa. Mutta ehkäpä meidän ei tulisi keskittyä henkitaikuuden rajaamiseen, vaan muiden magian lajien laajentamiseen?
Assath linkki 3. syyskuuta 2004 kello 12.21
Assath 3. syyskuuta 2004 kello 12.21 linkki [quote:1b028e0fe5="Tanan"]Shamaanille jotkin asiat ovat hankalampia kuin esimerkiksi maagille tai papille.[/quote:1b028e0fe5] Olen täysin samaa mieltä. [quote:1b028e0fe5]Minun Gloranthassani taikuus kokonaisuudessaan ei ole mitenkään rajattu, mutta eri osa-alueet ovat. Koska hahmo voi hallita vain yhtä(?) niistä kerrallaan, latistuu ja arkipäiväistyy magian luonne. Tämä on kuitenkin mielestäni Gloranthan perusteeman mukaista, eli kaikilla on voimakasta magiaa, ei vain "shamaaneilla".[/quote:1b028e0fe5] Ja tässä taas en. Ollaan yhdessä pelattu Tribe 8 ja siinä taikuus toimii ilmeisesti meidän molempien mielestä loistavan mystisellä ja latistamattomalla tavalla (korjaa jos olen väärässä). Siltikään shamaanit eivät siinä heitä tulipalloja, siunaa aseita tai tee muitakaan velhoille tyypillisiä juttuja. Väitän, että on mahdollista rajata shamaanien kykyjä ja silti säilyttää heidän voimiensa mystisyys, intuitiivisuus ja omaperäisyys. Shamaanilla voi siis olla henkien hallinnan lisäksi muitakin mystisiä kykyjä, ilman että he silti astuvat velhojen/pappien varpaille. HQ tarjoaa avoimena järjestelmänä mielestäni loistavat puitteet kehitellä omaperäisiä ja aidon tuntuisia shamanivoimia.
Tanan linkki 3. syyskuuta 2004 kello 12.36
Tanan 3. syyskuuta 2004 kello 12.36 linkki [quote:f4f5599b6c="Assath"] Ja tässä taas en. Ollaan yhdessä pelattu Tribe 8 ja siinä taikuus toimii ilmeisesti meidän molempien mielestä loistavan mystisellä ja latistamattomalla tavalla (korjaa jos olen väärässä).[/quote:f4f5599b6c] Oikeassa olet. Näkisin että Tribe 8:tissä on shamanismi on hoidettu todella hyvin. Itse asiassa en tiedä parempaa systeemiä. [quote:f4f5599b6c="Assath"] Väitän, että on mahdollista rajata shamaanien kykyjä ja silti säilyttää heidän voimiensa mystisyys, intuitiivisuus ja omaperäisyys.[/quote:f4f5599b6c] Eli keskitymme siis siihen miten shamanismia tulee rajoittaa. Selvä. Miten lähtisit itse shamanismia rajaamaan, koska selvästi ainakin nykyisellään se on kevyesti monipuolisin (ja voimakkain) taikuuden laji, ilman erikoisominaisuuksiakin. [quote:f4f5599b6c="Assath"] Shamaanilla voi siis olla henkien hallinnan lisäksi muitakin mystisiä kykyjä, ilman että he silti astuvat velhojen/pappien varpaille.[/quote:f4f5599b6c] Minusta papit ovat nykyisellään kenties liian lähellä shamanismia. Eli miten Orlanth eroaa voimakkaasta tuulenhengestä?
Assath linkki 3. syyskuuta 2004 kello 13.46
Assath 3. syyskuuta 2004 kello 13.46 linkki [quote:2e5d93e0d1="Tanan"]Eli keskitymme siis siihen miten shamanismia tulee rajoittaa. Selvä. Miten lähtisit itse shamanismia rajaamaan, koska selvästi ainakin nykyisellään se on kevyesti monipuolisin (ja voimakkain) taikuuden laji, ilman erikoisominaisuuksiakin.[/quote:2e5d93e0d1] OK. Ainoa ongelma, jonka todellisuudessa näen ovat nuo henget. Niiden käyttöä rajoittaisin tuossa alussa esittelemilläni ehdotuksilla. Ainoasta todellisesta kompastus kivestä (eli hengen kyvyn lisäämisestä omaan) tekisin joko erittäin vaikeaa tai sitten määräisin, että lisätä saa vain neljänneksen. Lisäksi olisi kiva, jos shamaani saisi aina silloin tällöin palautetta alistamiltaan hengiltä (ne esim. yrittäisivät karkuun, koittaisivat järjestää shamaanin vaikeuksiin jne.). Tämä rohkaisisi shamaania muutenkin neuvottelemaan ja käymään kauppaa henkien kanssa enemmin kuin suoraviivaisesti alistamaan niitä. Muut shamaanien mystiset kyvyt pitäisi hoitaa tapauskohtaisesti. En ole varma mitä sääntökirja asiasta neuvoo, mutta itse lähestyisin tilannetta näin: Tyypillisesti shamaanilla voisi olla nimenomaan eläimiin ja kasveihin liittyviä kykyjä. Ennustaminen voisi myös olla suht helppoa, joskin tietenkin epävarmaa. Shamaaneilla voisi olla muitakin perus paranormaaleja kykyjä, lähinnä sellaisia joista omassakin maailmassamme on puhuttu. Esineisiin jäävät muistijäljet, telepatia, lievä telekinnesia, jopa tulenarkojen asioiden sytyttäminen (ei tämä ei tarkoita tulipalloa) voisivat olla hyviä voimia. Vahvat shamaanit voisivat kyetä muuttumaan eläimeksi ja kaikkein voimakkaimmat jopa temppuilemaan ajan kanssa. Lisäksi shamaaneilla voisi olla erilaisia olemukseen ja henkiseen voimaan liittyviä kykyjä, harva pystyy kohtamaan julmistuneen shamaanin katsetta. Ympäristön äänten hiljentäminen, valojen himmentäminen/sammuttaminen ja pituuden (näennäinen) kasvaminen voisivat myös toimia. Kunnon bad ass shamaani voisi tahtonsa voimin muuttua kenties niin kauheaksi katsoa, että heikkotahtoiset viholliset painelisivat karkuun. Shamaanit voisivat myös kyetä, joko suoraan tai vaikeiden rituaalien kautta, hallitsemaan jossain määrin sääoloja ja esim. lisäämään riistaa metsään (tai vahvistamaan metsän elinvoimaa). Lisäksi shamaanit voisivat kyetä esim. loitsun laulannalla säätelemään kuulijoitten mielentiloja (vaivuttamaan nämä uneen, saatamaan nämä raivoon, rauhoittamaan näitä...). Voimia on helppoa keksiä lisääkin ja jos mielikuvitus meinaa uupua niin ainahan voi ottaa esiin jonkin alkuperäiskansojen uskontoja käsittelevän kirjan. Kukaan shamaani tuskin osaisi kaikkia yllä kuvattuja temppuja vaan enneminkin tosiaan niistä sellaisia, jotka sopivat hänen kulttuuriinsa ja persoonallisuuteensa. Jokainen shamaani olisi siis hyvin pitkälti yksilöllinen. Helppoja juttuja shamaani voisi tehdä suoraan, mutta vaikeammat vaatisivat ehdottomasti pituudeltaan vaihtelevan rituaalin. Muutenkin shamaanien voimat rajoittuisivat lähes ainoastaan "näkymättömiin" kykyihin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos Pertti perustieteilijä katsoisi vierestä shamaanin käyttävän voimiaan, niin hän pystyisi löytämään asioille järkevät tieteelliset selitykset. Yksikään shamaani ei osaisi ampua kädestään salamaa, luoda ympärilleen näkymätöntä suojamuuria, lentää tai tehdä muutakaan maailmaamme suoraan materialistisesti vaikuttavaa ihmetekoa. Shamaanien voimat eivät siis kuitenkaan olisi samalla tavalla käsin kosketeltavia kuin papin tai velhon. Lisäksi shamaanin oma persoonallisuus asettaisi heille rajoitteita ja heidän voimiensa toimiminen olisi aina onnen kauppaa, hyvänä päivänä ne olisivat tehokkaita ja vahvoja, huonona puolestaan heikkoja ja hyödyttömiä. Näkisin itse ongelmaksi ennemminkin miten pappistaikuus poikkeaa velhotaikuudesta, kuin miten shamaanit poikeavat näistä kahdesta.