Vanha foorumi

Takaisin

Dragonlance - roolipeliseikkailu

Roolipelikeskustelu
Tanan 16. elokuuta 2004 kello 7.38
Kirjoittaja Viesti
Tanan linkki 16. elokuuta 2004 kello 7.38
Tanan 16. elokuuta 2004 kello 7.38 linkki Minulla on kyseenalainen kunnia päästä 'pelaamaan' virallinen Dragonlance kirjojen trilogia. Tilanne on sinänsä outo, koska olen lukenut kirjasarjan ja tiedän miten seikkailu tulee loppumaan. En ole ihan varma millaisella asenteella minun tulisi asiaan suhtautua. PJ on antanut ymmärtää, että juonta seurataan tarkasti. Minulle annettiin pelattavaksi Sturm Kirkaskalpa, 6 levelin fighteri. Pitäisikö minun ottaa tämä peli harjoitteena eläytyä Sturm Kirkaskalpan rooliin? Olla siis olla niin Sturm kuin Sturm voi olla? vai Yrittää kehittää Sturmia ulos hänelle annetusta roolista? Ajattelin, että hänestä saisi paljon mielenkiintoisemman, kun hänelle ottaisi humaktimaisia piirteitä (esim kuoleman ihannointi, miekkafetissit ja ero ystävistä tms).
Tanan linkki 16. elokuuta 2004 kello 7.53
Tanan 16. elokuuta 2004 kello 7.53 linkki Sain toiseksi hahmokseni Raistlinin. Porukan ainoa true neutraali. Ajattelin repiä kaiken ilon iriti AD&D tyhmistä maailmankuvista. Ajattelin kehittää Raistlinista "tasapainon varjelijan", joka varmistaisi, että Hyvyyden ja Pahuuden välinen taistelu ei ikinä lopu. Raistlin muuttaisi herooisen hyvyyden voiton katkeraksi kulutussodaksi pistämällä molempien puolien tietoturvan kuntoon. Ei siis mitään suuria yllärivoittoja kummallekkaan puolelle. Osapuolet pidettäisiin vihamielisinä terrorisoimalla kummankin puolen siviiliväestöä.
Olorin linkki 16. elokuuta 2004 kello 12.54
Olorin 16. elokuuta 2004 kello 12.54 linkki [quote:b873086964]Sain toiseksi hahmokseni Raistlinin. Porukan ainoa true neutraali. Ajattelin repiä kaiken ilon iriti AD&D tyhmistä maailmankuvista. Ajattelin kehittää Raistlinista "tasapainon varjelijan", joka varmistaisi, että Hyvyyden ja Pahuuden välinen taistelu ei ikinä lopu. Raistlin muuttaisi herooisen hyvyyden voiton katkeraksi kulutussodaksi pistämällä molempien puolien tietoturvan kuntoon. Ei siis mitään suuria yllärivoittoja kummallekkaan puolelle. Osapuolet pidettäisiin vihamielisinä terrorisoimalla kummankin puolen siviiliväestöä.[/quote:b873086964] Heh, kuulostaa hyvältä. :D
Fharlanghn linkki 16. elokuuta 2004 kello 18.00
Fharlanghn 16. elokuuta 2004 kello 18.00 linkki Varmaankin kannattaisi kysyä pelinjohtajalta kuinka esikuvilleen uskollisia hahmoja hän haluaa peliinsä. Ilmeisesti kuitenkin melko uskollisia, koska juontakin seurataan tarkasti. Siitä on jo aikaa, kun olen Dragonlancet itse lukenut, mutta muistaakseni kirjoissa ei kerrota aivan jokaista tarinan käännettä kovin yksityiskohtaisesti. Ehkä siellä on vielä yllätyksiä sinullekin? Lisäksi, jos pelinjohtajasi käyttää alkuperäisiä AD&D-seikkailuja, on tilanne paljon parempi. Nimittäin Dragonlance-seikkailut ja kirjat eivät ole identtisiä. Sarjan alkupään seikkailut ovat melko lähellä ensimmäisen kirjan ([i:5ef443ccb2]Dragons of Autumn Twilight[/i:5ef443ccb2]) tapahtumia, mutta siitä eteenpäin kirjojen ja seikkailujen välillä on suuria eroja. Eli vaikka pelaisitte seikkailujen tapahtumat hyvinkin uskollisesti, et silti pelkästään kirjat lukeneena tiedä mitä tulee tapahtumaan. Osa sarjan seikkailujen tapahtumista puuttuu kirjoista kokonaan ja toisinpäin. Itse olen pelannut koko Amber-saagan läpi luettuani sitä ennen kaikki Zelaznyn Amber-kirjat, eikä sillä ollut suurempaa vaikutusta pelinautintoon. Pikemminkin saattoi virnistellä tietävästi, kun tutut tapahtumat saivat uuden näkökulman pelin kautta. Viesteistäsi tuli vaikutelma, että sinulla on valmiiksi (negatiivisia?) ennakkokäsityksiä tulevasta pelistä. Toivottavasti et anna niiden vaikuttaa pelaamiseesi, koska silloin kokemus on varmasti huono sinulle ja ennen kaikkea pelinjohtajalle. Olet saanut tarinan kannalta hyvin olennaiset hahmot pelattavaksesi, joten voit helposti sabotoida koko pelin heti alkuunsa. Jos muu ei auta, voisit vaikka ajatella seikkailua jonkinlaisena sankarimatkana, jossa pelaat vanhaa myyttiä uudestaan (kun kerran Glorantha-foorumilla ollaan). F
Assath linkki 16. elokuuta 2004 kello 20.39
Assath 16. elokuuta 2004 kello 20.39 linkki Jos hahmoja on tarkoitus pelata tiukasti samalla tavalla kuin kirjoissa, niin en pysty ymmärtämään mitä järkeä koko kamppanja on järjestää. Tai siis en tajua, miksi ihmeessä tuohon valmiiksi kirjoitettuun "sankarimatkaan" pitää värvätä pelaajat mukaan. Eikö olisi sama pitää pelaajat yksinkertaisesti kuuntelijoina, joille pelinjohtaja kertoo jännän tarinan?
Tanan linkki 16. elokuuta 2004 kello 23.15
Tanan 16. elokuuta 2004 kello 23.15 linkki [quote:72ea92fdaf="Fharlanghn"] Viesteistäsi tuli vaikutelma, että sinulla on valmiiksi (negatiivisia?) ennakkokäsityksiä tulevasta pelistä.[/quote:72ea92fdaf] Hmm. Ehkäpä. Yritän päästä tämän keskustelun avulla oikeaan mielentilaan. [quote:72ea92fdaf="Fharlanghn"] Olet saanut tarinan kannalta hyvin olennaiset hahmot pelattavaksesi, joten voit helposti sabotoida koko pelin heti alkuunsa.[/quote:72ea92fdaf] Mutta tämähän on normaalia toimintaa, kun PJ käyttää railroadausta tai pelaaja ei pidä seikkailun tietyistä piireistä. Pelataan hahmoa luonteelleen uskollisesti niin, että tarinan tapahtuvat muuttuvat hieman. Ei liikaa, että kampanja sabotoituu, mutta niin että juoni muuttuu...:evil: [quote:72ea92fdaf="Fharlanghn"] Jos muu ei auta, voisit vaikka ajatella seikkailua jonkinlaisena sankarimatkana, jossa pelaat vanhaa myyttiä uudestaan (kun kerran Glorantha-foorumilla ollaan).[/quote:72ea92fdaf] Niin, tuo on se toinen vaihtoehto. Roolipelaamista on kyllä harvinaisen vähän kun hahmot ovat niin paperinohuet. Ehkäpä voisin keskittyä pelikerroilla murskaamaan numeroita, korjaan voittamaan pahoja vastuksia?
Fharlanghn linkki 17. elokuuta 2004 kello 9.30
Fharlanghn 17. elokuuta 2004 kello 9.30 linkki [quote:cb7c505097="Tanan"] Mutta tämähän on normaalia toimintaa, kun PJ käyttää railroadausta tai pelaaja ei pidä seikkailun tietyistä piireistä. Pelataan hahmoa luonteelleen uskollisesti niin, että tarinan tapahtuvat muuttuvat hieman. Ei liikaa, että kampanja sabotoituu, mutta niin että juoni muuttuu...:evil: [/quote:cb7c505097] Jep. Ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tarkoitin. [quote:cb7c505097="Tanan"]Roolipelaamista on kyllä harvinaisen vähän kun hahmot ovat niin paperinohuet. Ehkäpä voisin keskittyä pelikerroilla murskaamaan numeroita, korjaan voittamaan pahoja vastuksia?[/quote:cb7c505097] Sekin on ajoittain hauskaa. :-D F
newsalor linkki 22. elokuuta 2004 kello 12.25
newsalor 22. elokuuta 2004 kello 12.25 linkki Tuo Dragonlance-peli kuulostaa tosi hauskalta. Tuo peli on varmasti tosi hauska nostalgisine meininkeihin. En osaa sanoa, miten sinun, Tanan, tulisi hahmoasi pelata, mutta kannattaa varmaan fiilistellä sitä, että miten muut pelaajat pliin suhtautuvat. Teidän kannattaisi varmaan jopa puhua keskenänne siitä, miten tarkasti teidän on tarkoitus olla esikuvillenne uskollisia. Voi nimittäin olla, että mikäli joku teistä poikkeaa kirjan esimerkistä kovin paljon, niin joku toinen närkästyy ja parkaisee, että ei Sturm koskaan tekisi noin. Vaaranan on siis se, että jonkun pelaajan unelma siitä, että elää Dragonlance-kirjan tarinaa, särkyy. Toinen mahdollinen ketunloukku on varmaan siinäkin, kun joku heittää jonkun kevyen vitsin hahmojen nykyisestä tilanteesta tulevaisuuden tapahtumat mielessään. ([i:264ab7268b]"Sturm elää meistä varmaan pisimpään, heh heh." "Raistlin, olet kalliomme, sinä varmaan viimeisenä meidät pettäisit." "Raistlin sinä houkka, tuskin vähäkääpiöiden kämpiltä mitään sinulle arvokasta löytyy. Hehän eivät osaa edes lukea!"[/i:264ab7268b]) Jos joku toinen pelaaja yrittää samalla eläytyä täysillä hahmoonsa ja siihen tilanteeseen, niin tuollaiset kommentit voivat pilata tunnelman sekunnissa. Ehdotan siis, että keskustelisitte keskenänne siitä, että kuinka uskollisia alkuperäisille hahmoille aiotte olla, kuinka kevyttä peli on, kuinka vakavasti otatte aligmentit ja mikä on päämääränne pelin suhteen (eläytyminen/kirjan uudelleenkokeminen, draaman luominen, nostalginen hirviön mättö jne.) .