Vanha foorumi

Takaisin

Orlanth: lentämisen sankarmatka hakusessa

Gloranthan kultit ja uskonto
Garrik 16. elokuuta 2004 kello 6.47
Kirjoittaja Viesti
Garrik linkki 16. elokuuta 2004 kello 6.47
Garrik 16. elokuuta 2004 kello 6.47 linkki [Tämä ei ole sääntykysymys, mutta käytän RQ:n tulkintaa Gloranthasta.] RQ:n riimuloitsujen oppiminen tapahtuu käsittääkseni kulkemalla tietty, traditionaalinen pätkä (jostakin laajemmasta) sankarmatkasta. Ne ovat siis pienimuotoisia ja "turvallisia" sankarmatkoja. Missä yhteydessä Orlanth oppi lentämään? Eli minkä sankarmatkan toisinto opettaa lentämään? Onko näitä useita? Eroavatko eri alakulttien lentotyylit, eli ovatko eri orlanthisankarit kenties oppineet lentämään eri tavoin, erilaisissa myyttisissä konteksteissa? Kolatingien lentäminen ainakin tuntuu eroavan muiden tavoista. Olisin kiitollinen kaikista näkemyksistä ja tulkinnoista.
Dovas linkki 16. elokuuta 2004 kello 9.12
Dovas 16. elokuuta 2004 kello 9.12 linkki Terve Garrik. [i:7f86f63915]RQ:n riimuloitsujen oppiminen tapahtuu käsittääkseni kulkemalla tietty, traditionaalinen pätkä (jostakin laajemmasta) sankarmatkasta[/i:7f86f63915] Näin minäkin olen periaatteessa sen käsittänyt. Olemme kylläkin karsineet sen mahdollisimman minimiin, mutta ainakin jonkinlaisella tasolla olemme (mitä sääntöihinkin tulee) yrittäneet säilyttää siinä rukoukset/riitit tms. kyseisiin myyttien tapahtumiin liittyen. [i:7f86f63915]Missä yhteydessä Orlanth oppi lentämään? [/i:7f86f63915] Miten mulla on sellainen hämärä muistikuva että se liittyi Orlanthin ja Yinkinin leikkeihin lapsena, kun temmelsivät vuoren reunalla? Wyrms Footprints taisi kertoa jotain asiasta. Jos olen väärässä niin korjatkaa joku ihmeessä. [i:7f86f63915]... eli ovatko eri orlanthisankarit kenties oppineet lentämään eri tavoin, erilaisissa myyttisissä konteksteissa? Kolatingien lentäminen ainakin tuntuu eroavan muiden tavoista. [/i:7f86f63915] En tiedä. Tuo kolatingien lentäminen kuulostaa mielenkiintoiselta. Mistä opuksesta siitä löytyy?
Garrik linkki 18. elokuuta 2004 kello 6.18
Garrik 18. elokuuta 2004 kello 6.18 linkki Kiitoksia, Dovas! Vai että leikkiessä... Sehän on hauskaa. Onko kellään tuota Wyrms Footprinttiä? Nysalooor?! En ole lukenut kolatingien lentämisestä mitään [i:a306a6f146]per se[/i:a306a6f146], mutta kuvaukset Kolat-shamaanien lentämisestä esim. näissä uusissa HeroWarsiin ja HeroQuestiin kirjoitetuissa Sartar Rising -kirjasissa antavat mielestäni ymmärtää, että kolatingien ja "perusorlanthien" lennossa on jotakin eroa. Ehkä se on vain dramaattisen luonnehdinnan eroa...
Dovas linkki 18. elokuuta 2004 kello 8.35
Dovas 18. elokuuta 2004 kello 8.35 linkki Ainakin tuossa mielikuvassa Orlanthin nuoruuden suhteen olin itse elänyt, mutta täytynee vähän ottaa sanoja takaisin silti. Tarkistettuani Wyrms Footprintsin artikkelia "Orlanth & His Kin" (s. 71) otsikossa Orlanthin nuoruus, ei se aivan noin mennytkään. :) Lainailen tekstiä... Vaikka Orlanth leikki lapsena Yinkinin kanssa, liittyi se itse asiassa muihin asioihin, kuin hänen lentämisensä löytämiseen. Orlanth'han oli Umathin viimeinen lapsista ja vaikka jakoi paljon vanhempien veljiensä puolia myös jossain määrin, hän ei ollut lainkaan niin brutaali tavoissaan kuin he (Kolat, Urox, Vadrus ja Humakt). Esimerkki on osuva: Orlanthin ensimmäiset tiedetyt elämänvaiheet valottivat tyypillisinä esimerkkeinä mitä hänen elämästään oli tuleva. [i:d971d5e33f]"Kun hän oli leikkimässä hänen äitinsä Viheltävissä Luolissa, orlanth nosti tuulen nähdäkseen pystyykö hän kaatamaan veljensä Yinkinin. Onnistui ja puhalsi varjokissan ulos luolasta, niin että tämä 'pomppi' satoja jalkoja kivistä mäkeä alas. Orlanth lensi käytävän suulle ja loikkasi ilman halki pelastamaan tätä. Ei ollut ensimmäinen (ja viimeinen) kerta kun Orlanth aiheutti hämminkiä ja onnettomuuksia, ainoastaan pelastaakseen myös tilanteen lopussa." [/i:d971d5e33f]Niinpä... Eli ei tuosta varmaan aiheeseesi ole juuri apua. Ehkäpä Kalikosin tietovisan kunkku Juha R. osaisi kertoa? :) Tietysti yksi vaihtoehto on että itse yhdistelemällä eri puolia Orlanthin myyteistä ja palvontatavoista, rakentaa sopivan menetelmän minimalistiselle sankaripolulle, jossa lento on ansaittava. Ehkä voi myös olla että Orlanth on osannut lentää ja hallita ilman voimia heti syntymästään saakka.
Argrath linkki 13. joulukuuta 2004 kello 17.26
Argrath 13. joulukuuta 2004 kello 17.26 linkki Hero Warsissa kerrotaan että Vangath oli ensimmäinen kuolevainen joka oppi lentämään. Vangathin kultin kuvauksessa muistaakseni myös sanotaan jotain sen tyyppistä kuin "vaikka kaikki orlanthit lentävät kultin pyhäpäivinä, vain Vangathin palvojat pystyvät lentämään aina halutessaan". Tässä kohdin ei taideta mainita mitään erityistä sankarimatkoista, mutta jos haluaisi syventää Rune Questin gloranthaa erilaisilla alakulteilla voisi vaikka määrittää että Vangathin alakulttiin kuuluvat voivat saada Lento loitsun uusiutuvana, kun taas muut orlanthit vain kertakäyttöisenä. Meni vähän aiheen vierestä mutta toivottavasti jotakuta kiinnosti tämäkin aihe.
newsalor linkki 21. joulukuuta 2004 kello 0.08
newsalor 21. joulukuuta 2004 kello 0.08 linkki Minusta tuntuu, että Vanganthin kultti on noiden muiden kulttien joukossa aikamoinen mysteeri-kultti. Se hänen sisäinen tuulensa, jonka hän hengittää itseään kantamaan kuulostaa erillaiselta, kuin valtaosa muiden kykyjen kuvauksista. Toki Orlanth osaa lentää, mutta Vanganth edustaa osaltaan sitä tiettyä osaa Orlanthista. Näin asian näen. Tuon lentokyvyn saamisen sankarimatka sisältäisi mielestäni jonkinsorttista itsetutkiskelua.