Vanha foorumi

Takaisin

Havaitse kaaos

Yleinen Glorantha-keskustelu
Punainen Lepakko 7. heinäkuuta 2004 kello 16.15
Kirjoittaja Viesti
Punainen Lepakko linkki 7. heinäkuuta 2004 kello 16.15
Punainen Lepakko 7. heinäkuuta 2004 kello 16.15 linkki Mihin asiaan Havaitse kaaos -kyky (ja muut samankaltaiset kyvyt/loitsut) reagoi. Siis reagoiko se kaaottiseen ominaisuuteen, kaaottiseen kulttiin kuulumiseen vai peräti henkilön maailman katsomukseen?
Nysalor linkki 7. heinäkuuta 2004 kello 21.04
Nysalor 7. heinäkuuta 2004 kello 21.04 linkki Punainen Lepakko: [i:ef110e61bf]Mihin asiaan Havaitse kaaos -kyky (ja muut samankaltaiset kyvyt/loitsut) reagoi. Siis reagoiko se kaaottiseen ominaisuuteen, kaaottiseen kulttiin kuulumiseen vai peräti henkilön maailman katsomukseen?[/i:ef110e61bf] Hyvä kysymys. Ainakin kaoottiseen ominaisuuteen Havaitse kaaos epäilemättä reagoi. Aika selvältä vaikuttaisi myös, että sillä pystyy havaitsemaan luontaisen kaaostahran omaavat olennot, kuten broot, halvauskarhut ja muut. Entäpä kaoottiseen kulttiin kuuluminen? Ajattelisin, että kaaosjumalan ja hänen palvojansa välinen side toimisi myös kaaostahrana, jonka voisi havaita. Tosin tämä ei ehkä koskisi maallikkojäseniä, joilla ei ole todellista sidosta kaaosjumalaan. Sen sijaan maailmankatsomus sinänsä ei ehkä tekisi yksilöä kaoottiseksi. Toisaalta voidaan varmaan kysyä, voiko kaoottinen maailmankatsomus olla muuta kuin kaaostahran omaavalla henkilöllä tai valaistuneella. Oikeastaan kaoottinen maailmankatsomus kuulostaa aika absurdilta siinä mielessä, että itse näen kaoottisuuden vihana olemassaoloa kohtaan ja haluna tuhota koko maailma, vaikka se kätkeytyisikin hienovaraisten motiivien taakse. Oman ongelmansa tähän saattaa tuoda se, että Gloranthassa kaaos tuntuu olevan vähän suhteellista. Se, mikä yhdelle kansalle on kaoottista, ei ehkä olekaan kaoottista toiselle. Pohjimmiltaan varmaan kaaoksen havaitsevien kykyjen ja loitsujen toiminta kannattaa päättää oman näkemyksensä ja oman pelin pohjalta ja huomioida kulttuuriset käsitykset kaaoksesta. No, joitakin ajatuksia vain aiheesta.
Kasila linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 5.47
Kasila 8. heinäkuuta 2004 kello 5.47 linkki [quote:aa6e59ce9b]Oman ongelmansa tähän saattaa tuoda se, että Gloranthassa kaaos tuntuu olevan vähän suhteellista. Se, mikä yhdelle kansalle on kaoottista, ei ehkä olekaan kaoottista toiselle. Pohjimmiltaan varmaan kaaoksen havaitsevien kykyjen ja loitsujen toiminta kannattaa päättää oman näkemyksensä ja oman pelin pohjalta ja huomioida kulttuuriset käsitykset kaaoksesta. [/quote:aa6e59ce9b] Mielestäni havaitse kaaosta/Aisti kaaos ei ratkaise kulttuurisidonnaisuus... No mielestäni se (loutsuna tai aistina) ""yliluonnollista" siis tulee tavallaan jumalasta. Siis urox/myrskyhärkä.. tämän vuoksi olen ottanut ohjenuoraksi tavallaan sen mitä ko. jumaluus pitää kaaoksena. Siis helpompi yhtälö ja "looginen"... no ainakin sen voi tavallaan ymmärtää helpommin... yksilön valinta tulee mielestäni siinä mitä se tekee asialle kun alkaa otsalla olla "kaaosta-lähellä" hikikarpaloita. Heitetään vielä IMHOHMI tohon perään tarkoittaen omaa peliä vaan... (mitäs muutakaan 8) ) [size=9:aa6e59ce9b]PS Äläkä Aztek vittuile noista hymysuista.. jengi tykkää niistä[/size:aa6e59ce9b]
Assath linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 8.29
Assath 8. heinäkuuta 2004 kello 8.29 linkki [quote:6d3c4d97b6="Nysalor"]Oikeastaan kaoottinen maailmankatsomus kuulostaa aika absurdilta siinä mielessä, että itse näen kaoottisuuden vihana olemassaoloa kohtaan ja haluna tuhota koko maailma, vaikka se kätkeytyisikin hienovaraisten motiivien taakse.[/quote:6d3c4d97b6] Sinä, et siis ilmiselvästikkään ole valaistunut ystävä hyvä. Tiedäthän, että kun kädet lyö yhteen niistä kuuluu ääni... Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan miltä kuullostaa yhden käden ääni?
Punainen Lepakko linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 9.08
Punainen Lepakko 8. heinäkuuta 2004 kello 9.08 linkki [quote:f29d741a0f]itse näen kaoottisuuden vihana olemassaoloa kohtaan ja haluna tuhota koko maailma[/quote:f29d741a0f] Minä taasen näen kaoottisuuden oman edun asettamisella yhteisön edun edelle (mistä johtuu laki/kaaos vastakkain asettelu).
Tanan linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 10.07
Tanan 8. heinäkuuta 2004 kello 10.07 linkki [quote:f9b46994e0="Punainen Lepakko"][quote:f9b46994e0]itse näen kaoottisuuden vihana olemassaoloa kohtaan ja haluna tuhota koko maailma[/quote:f9b46994e0] Minä taasen näen kaoottisuuden oman edun asettamisella yhteisön edun edelle (mistä johtuu laki/kaaos vastakkain asettelu).[/quote:f9b46994e0] Itse näkisin kaaoksen vain materiana ja energiana, joka on valunut Gloranthaan. Gloranthan itsepuolustusjärjestelmä on iskostanut jokaiseen elolliseen olentoon vihan tätä "ulkopuolista" materiaa kohtaan. Sama juttu pätee myös kaoottisten olentojen suhteessa muihin gloranthan olentoihin. Tämä viha harvemmin palvelee näiden yksittäisten olentojen etuja, mutta harvempi pysähtyy ajattelemaan tätä taistelessaan kaaosta vastaan/puolesta. Mutta kuka oli Nysalor? Oliko hän kaaoksen asialla vai pyrkikö hän vain pelastamaan maailman sen omalta vihalta? Nysalorin palvojat pitivät huolta yhteisöstään ja olivat silti kaoottisia. Esimakua Kaaoksen ja Gloranhan viimeisestä taistelusta saatiin kokea, kun Arkat tuhosi Gjabin ja hävitti Dorastorin täydellisesti. Nyt siellä sikiää vain toinen toistaan pahempia kauhuja.
Assath linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 12.48
Assath 8. heinäkuuta 2004 kello 12.48 linkki [quote:266216f5a1="Punainen Lepakko"]Minä taasen näen kaoottisuuden oman edun asettamisella yhteisön edun edelle (mistä johtuu laki/kaaos vastakkain asettelu).[/quote:266216f5a1] Eikö tuossa ole perinteisessä mielessä kyseessä itsekkyys. Minä itse ajattelisin kaaoksen olevan yksinkertaisesti lain (tai järjestyksen) vastavoima. Ihminen voi ajaa omaa etuaa täysin laillisesti välittämättä silti paskaakaan yhteisöstä tai muista. Vastaavasti ihminen voi toimia hyvinkin kaaoottisesti (eli laittomasti) ja silti tehdä hyviä tekoja esim. myötätunnon ohjatessa toimiaan. Jos maantierosvo varastaa rikkailta ja antaa rahat köyhille toimii hän mielestäni kaaoottisesti vaikka ei asetakkaan omaa etuaan yhteisön edun edelle.
Nysalor linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 13.05
Nysalor 8. heinäkuuta 2004 kello 13.05 linkki Kasila: [i:a3c73dcc34]No mielestäni se (loutsuna tai aistina) ""yliluonnollista" siis tulee tavallaan jumalasta. Siis urox/myrskyhärkä.. tämän vuoksi olen ottanut ohjenuoraksi tavallaan sen mitä ko. jumaluus pitää kaaoksena. Siis helpompi yhtälö ja "looginen"... no ainakin sen voi tavallaan ymmärtää helpommin... yksilön valinta tulee mielestäni siinä mitä se tekee asialle kun alkaa otsalla olla "kaaosta-lähellä" hikikarpaloita.[/i:a3c73dcc34] Joo, ei näkemykseni ole kaukana tuosta, sillä varmasti homma on kiinni jumalien kaaosnäkemyksistä. Pyrin vain korostamaan sitä, että myös yhtenäisen kulttuurin edustajien jumalilla voi olla varsin yhdenmukainen näkemys siitä, mikä on kaoottista. Toisaalta taas jumaltietäjänäkökulmasta samojen jumalien palvojilla saattaisi olla erilaisia näkemyksiä kaaoksesta. Esimerkiksi Uroxia palvovien orlanthien näkemykset kaaoksesta saattavat poiketa hiukan siitä, mitä Myrskyhärkää palvovat praxilaiset ajattelevat asiasta. Erot eivät ehkä ole valtavan suuria eivätkä välttämättä edes vaikuta maagisiin havaitsemisaisteihin, mutta ovat kuitenkin olemassa. Ainakin minun Gloranthassani. Assath: [i:a3c73dcc34]Sinä, et siis ilmiselvästikkään ole valaistunut ystävä hyvä. Tiedäthän, että kun kädet lyö yhteen niistä kuuluu ääni... Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan miltä kuullostaa yhden käden ääni?[/i:a3c73dcc34] Selvästi valaistuneen puhetta. Ja valaistunut tietää päässeensä irti kaoottisesta vihasta ja tuhoamishalusta kaoottista voimaa menettämättä. :) Punainen Lepakko: [i:a3c73dcc34]Minä taasen näen kaoottisuuden oman edun asettamisella yhteisön edun edelle (mistä johtuu laki/kaaos vastakkain asettelu).[/i:a3c73dcc34] Kuitenkin aika monet porukat asettavat oman etunsa yhteisön edun edelle olematta minun nähdäkseni kaoottisia. Esimerkiksi Gagarthin palvojat ovat selvästi itsekkäitä ja halveksivat oman yhteisönsä etua. Silti en heitä kaoottisiksi laskisi. Jopa koko orlanthilainen kulttuuri korostaa periaatteessa yksilöllisyyttä ja antaa mahdollisuuden olla tottelematta ketään, mutta vastaavasti tällainen henkilö ei saa tukea yhteisöltä. Tanan: [i:a3c73dcc34]Itse näkisin kaaoksen vain materiana ja energiana, joka on valunut Gloranthaan. Gloranthan itsepuolustusjärjestelmä on iskostanut jokaiseen elolliseen olentoon vihan tätä "ulkopuolista" materiaa kohtaan.[/i:a3c73dcc34] Tuon voin allekirjoittaa. Jumaltietäjänäkökulmasta katsottuna näkisin, että itse asiassa Glorantha on syntynyt kaaoksesta ja että Gloranthan olemassaolon tuolla puolen on kaaos. Kun Gloranthan rakenne muuttaa muotoaan, kuten jumaltietäjien tekemien muutosten kautta, maailman rakenne heikkenee ja kaaosta voi päästä tulvimaan sisään. Maailman sisällä olevat kaoottiset jumalat pyrkivät heikentämään Gloranthan rakennetta saadakseen järjestyksen tuhottua ja palautumaan kaaokseen. Mutta joo, tämä taitaakin olla jo enemmän Ropeconin Glorantha esoterica -tilaisuuden asiaa. :) [i:a3c73dcc34]Mutta kuka oli Nysalor? Oliko hän kaaoksen asialla vai pyrkikö hän vain pelastamaan maailman sen omalta vihalta? Nysalorin palvojat pitivät huolta yhteisöstään ja olivat silti kaoottisia.[/i:a3c73dcc34] Jaa-a, Nysalorin arvoitus on moninainen. Näkisin Nysalorin tarjonneen keinon kääntää kaoottinen viha pois menettämättä kaaokseen sisältyvää voimaa. Tosin missä määrin sellainen on yleensä mahdollista, se on ihan toinen juttu, kuten Nysalorin imperiumin tuho osoitti. [i:a3c73dcc34]Esimakua Kaaoksen ja Gloranhan viimeisestä taistelusta saatiin kokea, kun Arkat tuhosi Gjabin ja hävitti Dorastorin täydellisesti. Nyt siellä sikiää vain toinen toistaan pahempia kauhuja.[/i:a3c73dcc34] Dorastorin herääminen tapahtui vasta paljon Arkatin tuhoamisoperaation jälkeen. Asialla taisivat olla jumaltietäjät, jotka ovat kyllä onnistuneet sorkkimaan Gloranthan rakennetta varsin moninaisesti. Tosin se osoittanee, ettei Arkatkaan pystynyt tuhoamaan Dorastoria kokonaan.
Assath linkki 8. heinäkuuta 2004 kello 21.21
Assath 8. heinäkuuta 2004 kello 21.21 linkki [quote:ac24df9601="Nysalor"]Selvästi valaistuneen puhetta. Ja valaistunut tietää päässeensä irti kaoottisesta vihasta ja tuhoamishalusta kaoottista voimaa menettämättä.[/quote:ac24df9601] Itse muotoilisin asian ennemmin niin, että valaistuneena olen oppinut ymmärtämään, ettei kaaoksen olemukseen kuulu olevaisen vihaaminen tai järjetön tuhoamishalu. Olin alunperin omien kuvitelmieni vanki, mutta nyt ymmärrän kaaoksen yksinkertaisesti olevan luova periaate siinä missä lakikin. Juuri tämä ymmärrys sai minut vapautumaan omasta vihastani ja ahdistuksestani. En siis vapautunut kaaoksen minuun iskostamasta vihasta, vapauduin vihasta jonka kuvittelin kaaoksen iskostaneen minuun. Ero on pieni, mutta merkittävä. [quote:ac24df9601]Tosin se osoittanee, ettei Arkatkaan pystynyt tuhoamaan Dorastoria kokonaan.[/quote:ac24df9601] Kröhöm... Näin Arkatin kulttiin kuuluvana saanen tarkentaa, ettei Arkat ole onnistunut tuhoamaan koko Dorastoria VIELÄ kokonaan.